Viimeiset erämaat sileiksi- NATO vaatii tietä?

Anonyymi-ap

Onko todella niin että yksi Suomen viimeisistä , ainutlaatuisista erämaista ollaan valmiita uhraamaan NATO;n alttarille? Meno on todella kovaa ja irvokasta jos näin todella tapahtuu. Tietääköhän paikalliset lappilaiset mitä tuollainen uusi tielintaus halki Hammastunturin erämaan todella merkitsisi?

Kannatin aikanaan NATOa , mutta nyt alkaa kelkka kääntymään mikäli pohjoisen erämaat ollaan uhraamassa sille että saadaan näytettyä Venäjälle "kuinka meillä on kalustoa ja voimaa". Se kyllä uskotaan ilman erämaiden pilaamistakin.

Tulen osaltani taistelemaan kuolemaani saakka tuota luonnon tuhoamista vastaan. Nuo erämaat kun sattuvat olemaan viimeisiä puhtaita linnakkeita maassamme.
Päättäjät, lopettakaa tuo luonnon tuhoaminen.
Poromiehet, miettikää mitä olette antamassa. Teitä tullaan varmaan lahjomaan kovasti , onhan kyseessä sentään NATO. Nykyiset tiet kyllä riittävät voiman näyttöön. Meitä ei mikään tiestö pelasta. Onko Nato sittenkin ollut meille virhe?

41

924

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

sairasta kieltämättä on. Pidetään lappi siistinä. Täällä saa harjoitella kun ei paikkoja sotketa. uudet tiet vievät rauhan näiltä seuduilta. etelä suomi on jo pilattu. Kävin siellä asumassa muutaman vuoden ja ei ole ikävä takaisin.
      Siellä "luontoalueetkin" ovat sellasia että kuuluu rekkojen ääniä kun yrittää teltassa nukkua. Siinä ollaan sitten oikein luonon keskellä ;)

• Anonyymi

Alkuperäisväki siellä on möyrinyt milloin milläkin vehkeellä mistään välittämättä iät ajat.
      Hakkuuaukeat on tehty kulkukelvottomiksi ihmisille ja eläimille. Eikö aslakkeja yhtään hävetä?

• Anonyymi

Minäpä soitan elokapinalle.

• Anonyymi

Kaamasessa oli joku pösilö hakkuuttanut Höylä Matin metsät melkeen sileäksi!

Muddusjärven paliskunnan olis kuulunut puuttua tuohon asiaan, koska Höylä Matti oli LAPSETON ja hänen metsät on Muddusjärven paliskunnan poronhoito-alueella!
      Tuo hakkuu sai aikaan sen, että porot siirty toiselle puolen tien ihmisten pihoille laiduntamaan, koska tuo hakkuu häiritsi porojen laiduntamista.

• Anonyymi

Mie kyllä tuon Höylä Matin asiankin tuohon kunnianloukkaus asiaan, koska minä olin sentään hoitanut myös Höylä Matin äitiäkin aikoinaan.

Höylä Mattia ei olis ollut olemassakaan jos hänen äiti EI OLISI MATTI-POIKAANSA SYNNYTTÄNYT TÄHÄN MAAILMAAN!

• Anonyymi

Etelän vetelät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mie kyllä tuon Höylä Matin asiankin tuohon kunnianloukkaus asiaan, koska minä olin sentään hoitanut myös Höylä Matin äitiäkin aikoinaan.

Höylä Mattia ei olis ollut olemassakaan jos hänen äiti EI OLISI MATTI-POIKAANSA SYNNYTTÄNYT TÄHÄN MAAILMAAN!

Minun lapset ei peri tulevassa mitään, koska EI HE ARVOSTA minua äitinä eikä arvosta heidän isätkään!

Kyllähän Suomen valtion kannattaa minuun panostaa, koska minähän hoitelen asioita Suomen valtion edun sekä oikeuksien mukaan!

Jos hyvin käy niin velatkin kääntyy saatavaksi!

Höylän Matin virallinen PERIJÄ on Suomen valtio eikä kyseinen nainen joka kuulemma oli perinyt Matin!

Höylä Matti ei kuulemma ollut tyhmä, mutta kaamaslaiset osaa kaikki esittää tyhymää!

Olin Inarin kunnalla töissä tuolloin ja Inarin kunnassa on todistettavasti hoidettu huonosti aina alkuperäisten kuntalaisten edut sekä oikeudet!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun lapset ei peri tulevassa mitään, koska EI HE ARVOSTA minua äitinä eikä arvosta heidän isätkään!

Kyllähän Suomen valtion kannattaa minuun panostaa, koska minähän hoitelen asioita Suomen valtion edun sekä oikeuksien mukaan!

Jos hyvin käy niin velatkin kääntyy saatavaksi!

Höylän Matin virallinen PERIJÄ on Suomen valtio eikä kyseinen nainen joka kuulemma oli perinyt Matin!

Höylä Matti ei kuulemma ollut tyhmä, mutta kaamaslaiset osaa kaikki esittää tyhymää!

Olin Inarin kunnalla töissä tuolloin ja Inarin kunnassa on todistettavasti hoidettu huonosti aina alkuperäisten kuntalaisten edut sekä oikeudet!

Näitä on muuten Inarin kunnassa vaikka kuinka paljon joilla on omaisuuksia, mutta omaiset ei hoida eikä edes arvosta omia vanhempiaan jotka perivät aikanaan!

Onneksi Inarin saamelaiset sekä koltat syrjii minua, koska minä olen niin HUONOISTA SUVUISTA SAANUT ALKUNI!

Toivottavasti Suomen valtio EI TAAS PETÄ vaan KANSA PETTÄÄ VUOROSTAAN niin saadaan asiat korjattua!

Isäni mummosta löysin myös tarinaa sekä isän setä-puolesta jonka Saksan armeijan sotilaat oli heittäneet lumi hankeen!
        Isän mummolla oli ilmeisesti samanlainen luonne, kuin minulla. Oli huutanut uunin pankilta ” Siviä PERKELE!”
        Petsamossa tuo oli tapahtunut!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näitä on muuten Inarin kunnassa vaikka kuinka paljon joilla on omaisuuksia, mutta omaiset ei hoida eikä edes arvosta omia vanhempiaan jotka perivät aikanaan!

Onneksi Inarin saamelaiset sekä koltat syrjii minua, koska minä olen niin HUONOISTA SUVUISTA SAANUT ALKUNI!

Toivottavasti Suomen valtio EI TAAS PETÄ vaan KANSA PETTÄÄ VUOROSTAAN niin saadaan asiat korjattua!

Isäni mummosta löysin myös tarinaa sekä isän setä-puolesta jonka Saksan armeijan sotilaat oli heittäneet lumi hankeen!
        Isän mummolla oli ilmeisesti samanlainen luonne, kuin minulla. Oli huutanut uunin pankilta ” Siviä PERKELE!”
        Petsamossa tuo oli tapahtunut!

Minkäs minä sille voin jos olen PERINYT isäni isän äidin luonteen piirteitä ja PETSAMOLAISISSA oli TAITEILIJA IHMISIÄ jotka kuuluu heidän kulttuuriin!

Minulle on sanottu, että : Olet just niin, kuin isän isän äiti.
        Lepposa karjalais emäntä, mutta jos sattu suuttumaan niin hän äkäisesti ärähteli ja ilmoitti asiansa suoraan!

Minkäs teet jos sukuni naiset on olleet EMÄNTIÄ jotka on laittaneet ISÄNNÄTKIN kuriin!
        Molemmissa suvuissa on ollut yhtä IHANAT sekä RAKASTETTAVAT NAISET!

Isäni sanoi minulla : Mieti kukahan loukkaa ja kenen kunniaa!

• Anonyymi

Minä en kyllä tykkää siitä, että me rumat, lihavat ja tyhmät ei saada facebookissa kirjoittaa RUMIA AJATUKSIA vaikka nuo tulee suoraan SYDÄMESTÄ!

Miksi kirjoittaisin kauniita AJATUKSIA RUMANA ihmisenä ja valehtelisin siellä, että Ivalossa sekä Inarin kunnassa IHMISIÄ KOHDELLAAN hyvin jos he on kauniita sekä komeita, mutta RUMIA EI SUVAITA OLLENKAAN!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en kyllä tykkää siitä, että me rumat, lihavat ja tyhmät ei saada facebookissa kirjoittaa RUMIA AJATUKSIA vaikka nuo tulee suoraan SYDÄMESTÄ!

Miksi kirjoittaisin kauniita AJATUKSIA RUMANA ihmisenä ja valehtelisin siellä, että Ivalossa sekä Inarin kunnassa IHMISIÄ KOHDELLAAN hyvin jos he on kauniita sekä komeita, mutta RUMIA EI SUVAITA OLLENKAAN!!!

Voi helevetin helevetti jos Tasavallan Presidentti Stubb on vielä Karjalasta tulleita evakko sukuja.
        Minä luin jostain, että hänenkin suku olis Karjalan evakko sukuja!

Mitenkähän meille oikein käy, koska Presidentti on vielä yhdenvertainen minun kanssa koska sukujeni tutkijat väittää, että Presidentit Sthålberg, Ryti ja Mannerheim kuuluvat samoihin sukupuihin joihin minäkin kuulun!

Ollaan kusessa koko Suomen kansan vaikka minulla oli alunperin tarkoitus saada kaikille aiheetta maksetut SOTA-KORVAUKSET takaisin, koska minusta ihmiset on tulleet Neuvostoliitosta/Venäjältä Suomeen vaikka sopimus oli, ettei Suomea saa alkaa MIEHITTÄMÄÄN edes menemällä naimisimiin suomalaisten kanssa.

• Anonyymi

Mitä tekemistä Natolla tuon tielinjauksen kanssa on, sehän on ollut tapetilla vuodesta 2008?

• Anonyymi

..siinole mistään muusta ko rahasta kyse .... solisalimokraatit jako valtion piikkiin rahaa vasemmalle ja oikialle , nyt on sitte maksun aika ja kaikki konstit on pakko koittaa ... ja vielä yksi juttu : mieluummin NATO kun se ennen Varsovan liittona tunnettu ...

• Anonyymi

Saihan persukki väkevää kaljaa.

• Anonyymi

Jonku suuret porotokat on pilanneet Lapin luonnon jo ajat sitten. Jäkälämaita ole kuin kuvakirjoissa. Nyt joku ns ssaamelainen haluaa kaataa viimeiset männynkänkyrätkin.
      joo

• Anonyymi

Porot on jo pilanneet lapin luonnon jo kymmeniä vuosia sitten.

• Anonyymi

Porotalous ei koskaan pysty samaan mihin ihminen. Ap on oikeassa että tuollaiset tiet eivät kuulu erämaiden läpi vedettäväksi. Etelä suomen Luonto on jo pilattu tarpeeksi

• Anonyymi

Minustakin alkaa tulla pikkuhiljaa NATOn vastustaja. Ja mitä tulee porotalouteen, on se nimenomaan suojannut sen että kaivosteollisuus ei ole saanut (vielä) pilata kaikkia erämaita Ylä-Lapissa.

• Anonyymi

Linkki?

• Anonyymi

Ehdottomasti tie pitää tehdä. Samalla ylisuuret porokannat tapettava.

• Anonyymi

Länsi-itä suuntainen kattava tieverkko Lapissa on erittäin tärkeää. Tämän vuoksi uusia itä-länsi teitä on hyvä rakentaa pohjoisen asumattomiin kairoihin (parempi rakentaa hyvissä ajoin ettei tarvitse sitten myöhemmin katua, että noitakaan teitä ei älytty rakentaa riittävän ajoissa ns. "hyvän sään aikana"...).

• Anonyymi

itseasiassa se on myös potentiaalisen hyökkääjän etu. Joten mitä jos ei rakennettaisi. Ja miksi ihmeessä (jos rakennetaan) niitä kaavaillaan erämaan poikki?

Tuollainen tie vaikuttaa viattomalta, mutta ei se sitä ole. Liikenne kasvaa ja aiheuttaa elimistölle melua. Myös kerrannaisvaikutukset massiivisia. Miksi Pohjois suomi erämaineen tulisi pilata kuten osin etelä suomessa ja jopa keskisessä suomessa on jo tehty? Monet lappilaiset eivät ymmärrä tätä. Mutta kun on asunut 12-vuotta Jyväskylän eteläpuolella, kummasti sitä arvostaa aloittajankin mainitsemaa Hammastunturin erämaata.

• Anonyymi

Sinun pitäis mennä saamikäräjille konsultiksi. Siis sovittelijaksi Holå.

• Anonyymi

pohjois-lapin tieverkko on aivan liian harva, eteenkin tuolla erämaissa. mie oon sitä mieltä, että valtion pitäis äkkiä herätä todellisuuteen ja alkaa rakentamaan erämaihin teitä

• Anonyymi

Porot on turhia. Maskotteja, pärjätään ilmankin. Turha niihin on hyviä miljoonia kuluttaa.

• Anonyymi

Me etelässä asuvat ymmärrämme teitä paremmin että EI KANNATA HAKATA metsiä ja tuhota erämaita. Ette usko mikä märy on Helsingin alueella ja kaipuu rauhallisen luonnon pariin!!
      Katsokaapa autojonoja joka perjantai kun KEHÄ 3;n sisäpuolelta ajetaan maalle.
      Siinä vaiheessa kun luontoa aletaan pala palata tuhota, käynnistää se dominoefektin jossa kehityskultu seuraa toistaan ja lopulta ihmetellään kun ei olekaan enää rauhaa ja puhdasta luontoa ympärillä.
      Minusta tuntuu että osa lappilaisista ottaa liian itsestäänselvyytenä mm puhtaat vedet ja meluttoman ympäristön jne.

• Anonyymi

Mistä tiestä on kyse?

• Anonyymi

Kannattaako edes kysellä😅😅😅😅

• Anonyymi

• Anonyymi

En usko että Tuo tie, sillä tuohan on jo olemassa. Nyt kai kirjoittaja tarkoittaa uutta linjausta tielle Kutturasta jatkettavaksi tälle artikkelissa (linkissä) olevalle tielle

• Anonyymi

Itä-Länsi suuntaisia uusia teitä tarvitaan Pohjois-Lappiin.
        Kalustoa tuodaan tarvittaessa lännestä (USA -> Pohjois-Norja -> Pohjois-Ruotsi -> Pohjois-Suomi) ja viedään ne itärajalle tositoimiin eli Venäjän rajalle, mikäli tilanteet kärjistyy...

• Anonyymi

SYYTTÄKÄÄ KIIMASIA NATO HENKISIÄ KONNIA KOKOOMUSTA HE AJAA OMIA ETUJAAN MISTÄ TULEE RAHAA JA VALTAA KANSALTA KYSYMÄTTÄ.

• Anonyymi

Tulen vastustamaan tälläisia tielinjauksia. On eri asia jos vaikkapa siltoja parannellaan tai päällysteitä uusitaan. Tuo tielinjaus (hammaskairasta Kutturan kautta Lisman kylään ja siitä edelleen Kilpisjärventielle asti oli joskus vuosikymmeniä sitten suunnitteilla. Kaatui ja saa kaatua uudelleen emme lappilaisina kannta tällaisia.

En muista olisiko linjaus ollut Lismasta Kilpisjärventielle vaiko Ylläkselle . Mutta joo. olemassa olevia teitä tulee korjata, uusia ei tarvita

• Anonyymi

Jo vain olisi mahtavaa, jos rakennettaisiin tie Kuttura-Lisma-Nunnanen.
        Silimäni terhän, ehdottomasti kannatan.

• Anonyymi

Onko Taimenjoessa taimenta?

• Anonyymi

Ei tuollaisia erämaan tuhoamiseen tähtääviä tielinjauksia voi kannattaa. Kuten joku ylempänä mainitsi on hyökkääjän vaikeampi toteuttaa suunitelmiaan kun ei ole tiestöä jolla edetä.

• Anonyymi

Hyvät tiet nopeuttavat Venäjän desanttien kiinniottoa. Saa ampua tavattaessa tihutöitä tekemässä.

• Anonyymi

Mutta sinua ei saa ampua?! Oletko se helvetin trolli, jonka pakkomielle on Venäjän ja Jumalan pilkkaaminen, ja narsisti, jonka jutut on kuolemaa, saastaa ja tuskaa?!

Tiesitkö, että on kuolemaakin pahempi asia?

• Anonyymi

Norja ja Ruotsi tuovat joukkojaan lappiin, harjoitusalueella ei tarvita tiestöä. Sotilaat pääsevät kelekoilla ja suksilla, tarpeen tullen mihin vain.

• Anonyymi

Pohjoisinta Lappia ollaan muutoinkin tuhoamassa - etenkin kaivoksien osalta- ettei mitään ylimääräisiä uusia tiehankkeita todellakaan kannateta. Entiset tiet kuntoon toki!

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6354
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3302
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      25
      2616
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2228
    5. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      355
      1798
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1736
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1530
    8. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1422
    9. Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua

Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n
      Perussuomalaiset
      226
      1413
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1388
    Aihe