Agavesiirappi on pahin kaikista makeuttajista (sokereista)!

Anonyymi-ap

Miksi lähes poikkeuksetta kaikki ravintolat Turun seudulla ainakin käyttävät sokerin sijasta agavesiirappia??? Sen vuoksi ainakaan minä en juurikaan käy ulkona syömässä, koska en halua sen jälkeistä monen tunnin pahaa oloa (oksentelua). Tässä hiukan tietoa agavesiirapin haitallisuudesta kaikille ihmisille... Tämä on kopioitu proviisorin kirjoittamasta blogista: "Agave “nektari” eli agave “siirappi” on ainoastaan laboratoriossa kehiteltyä super-tiivistettyä fruktoosisiirappia, todellisuudessa täysin ilman mitään ravitsemuksellisia vaikutuksia ja aiheuttaa sinulle aineenvaihdunnallisen onnettomuuden.

Valitettavasti loistava markkinointi on johtanut agave-siirapin nousun tähtitieteelliseen suosioon niitten ihmisten joukossa, jotka uskovat parantavansa terveyttään välttämällä valkoista, puhdistettua sokeria kuten fruktoosisiirappia ja vaarallisia keinotekoisia makeutusaineita.

Ja, jos olet diabeetikko, sinulle suositellaan ja kerrotaan erityisesti, että tämä on yksinkertaisesti parasta paikallisesti kasvatetun salaatin jälkeen, että se on ”diabetes-ystävällistä” ja että sillä on ”matala glykeeminen indeksi” eikä se nosta veresi sokeriarvoja.

Koska agave-siirapilla on matala glykeeminen indeksi kuten pakkasnesteellä – se ei tarkoita että se olisi sinulle hyväksi. Agave-siirapilla on korkein mahdollinen fruktoosipitoisuus verrattuna kaikkiin kaupan oleviin makeuttajiin – 70 – 97 %, riippuen tavaramerkistä, ja tämä on siten paljon korkeampi kuin fruktoosi-siirapissa (= HFCS), jossa keskivertopitoisuus on n. 55%.

Täten agave on todellisuudessa PAHEMPAA kuin HFCS.

On tärkeää ymmärtää, että fruktoosi ( = hedelmäsokeri) ei nosta insuliiniarvoja, mutta tämä ole välttämättä hyvä asia, kun se mitä se tekee, on se, että se lisää insulin resistance`a (=vastustuskykyä insuliinia vastaan = insuliiniresistenssia), mikä on PALJON vaarallisempaa. Ymmärräthän, että insuliinitason nousu on OK, se on normaalia. Ei kuitenkaan ole hyvä, jos insuliinitaso pysyy korkeana, ja vastustuskyky insuliinia vastaan aiheuttaa juuri tämän reaktion."

Olisi hienoa löytää ravintola, jossa käytetään ihan normaaleja (ehkä vanhanaikaisia) ravintoaineita ja josta saisi ihan oikeasti kalankin kanssa ihan perus kerma+ranskankermakastiketta+sitruuna+ voi- kastiketta ilman mitään ihmeellisiä makeita kastikkeita (joka usein sisältää agavesiirappia!) raitana siinä kastikkeen reunassa. Minä ainakin vältän tuollaisia ravintoloita. Kunnollinen hyvää vanhanajan ruokaa tarjoava ravintola etsinnässä Turun seudulla.

14

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä vittua juuri luin 😂😂😂

      >>"Agave “nektari” eli agave “siirappi” on ainoastaan laboratoriossa kehiteltyä super-tiivistettyä fruktoosisiirappia

      Agavesiirapin raaka-aineena on agaven mehu eikä sitä ole laboratoriossa kehitetty.

      >>Koska agave-siirapilla on matala glykeeminen indeksi kuten pakkasnesteellä

      Ei saatana 😂😂😂

      Glykeeminen indeksin nimi tulee siitä, että sen referenssinä on glukoosi eli panimosokeri. Sillä ei ole mitään tekemistä pakkasnesteen eli etyleeniglykolin kanssa.

    • Anonyymi

      Mm. Propyleeniglykolia laitetaan moniin elintarvikkeisiinkin, mm. jäätelöön ja sähkötupakan käyttäjät luulevat hengittävänsä vesihöyryä, niin todellisuudessa he hengittävät propyleeniglykolia... Etyleeniglykoli ja propyleeniglykoli ovat molemmat makeita siirappimaisia. Myrkyllisiä varsinkin etyleeniglykoli.

      Pointti tässä nyt oli se, että löytyykö Suomesta ravintoloita, jotka eivät käytä agavesiirappia missään tuotteissaan?

      • Anonyymi

        "Etyleeniglykoli ja propyleeniglykoli ovat molemmat makeita siirappimaisia. Myrkyllisiä varsinkin etyleeniglykoli."

        Mutta silti nämä aineet eivät liity mitenkään glykeemiseen indeksiin. "Asiantuntija", joka kertoo, että "...matala glykeeminen indeksi kuten pakkasnesteellä..." ampuu itseään kyllä molempiin polviin ja nilkkoihin niin, ettei tuollaista sepustusta kannata lukea yhtään enempää.


      • Anonyymi

        "Pointti tässä nyt oli se, että löytyykö Suomesta ravintoloita, jotka eivät käytä agavesiirappia missään tuotteissaan?"

        Tarkoitit varmaan, että löytyykö Suomesta ravintoloita, joitka eivät käytä agaavesiirappia ihan *jokaisessa* annoksessa ja voin kertoa, että kyllä löytyy. En ole kertaakaan törmännyt kalaruokaan, jossa olisi paistettu kala lotrattu agaavesiirapilla. Ja vaikka silloin tällöin söisikin agaavesiirapilla maustettua jälkiruokaa niin ei kai se nyt niin vaarallista ole. Itse käytän agavesiirappia margaritojen ja muiden tequilacocktailien maustamiseen ja sopii oikein hyvin niihin. Ja ilmeisesti tumma ja luomu on terveellisempää kun niissä taitaa sitä ravintokuitua olla jäljellä vähän enemmän.


      • Anonyymi

        Propyleeniglykolia käytetään myös jäähdytysnesteissä ja monissa kemikaaleissa. Itse olen allerginen sille ja ihmetyttääkin miksi käytetään myös ruoissa, mutta onhan niissä monia muitakin haitallisia aineita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Propyleeniglykolia käytetään myös jäähdytysnesteissä ja monissa kemikaaleissa. Itse olen allerginen sille ja ihmetyttääkin miksi käytetään myös ruoissa, mutta onhan niissä monia muitakin haitallisia aineita.

        No ei kai sitä käytetä tämän ketjun aiheen mukaisessa agavesiirapissa? Eihän? Eikä se liity mitenkään glykeemiseen indeksiin, vai mitä?

        Itse en löytänyt E1520:lle muita käyttökohteita kuin sikarihumidorin kostuttimet, purutupakat ja nuuskat. Jos henki noista lähtee niin todennäköisimmin se on keuhkosyöpä sikarista tai suun alueen syöpä nuuskasta tai purutupakasta, ei niinkään E1520:stä. Joten ihan turhaan hyperventiloit asiasta. Muutenkin avauksen aihe on ihan typerää hyperventilointia, en ole missään ravintola-annoksessa törmännyt agavesiirappiin, joten se ei ole mikään todellinen ongelma. Kunhan taas pölhöt saavat kitistä jostain aiheesta.


    • Anonyymi

      Tenttumamma tässäkin ketjussa vouhkaamassa :D
      Jos ei ole itse nähnyt propylene glykolia lisäaineena vaikkapa leivonnaisessa niin ei sitä sitten ole :D

      • Anonyymi

        Piipaa piipaa, täältä tulee ambulanssi tuomaan agavenektaria raivomamman peppuhiertymiin 😂😂😂

        Tässä 🍯🍯🍯

        Ja tässä tuttipullon niin ei enää itketä 🍼


    • Anonyymi

      Tenttumamma se jaksaa raivota :D

      Näkeehän tuon jokainen että aloituksessa joku huono konekäännös, ei minua tuollaiset kiihota mihinkään suuntaan.

      • Anonyymi

        Kuitenkin sen verran kiihottaa, että tulit tähänkin ketjuun jankuttamaan 😆


      • Anonyymi

        Vain tenttumamma kiihottuu ruokapalstalla :)


      • Anonyymi

        "...ei minua tuollaiset kiihota mihinkään suuntaan."

        Käytkö joka avaukseen ilmoittamassa, ettei se kiihota sinua? Niinpä, miksi tulit tähän ilmoittamaan siitä? Taidat itse olla avaaja. Luulet, että glykeeminen indeksi liittyy pakkasnesteisiin. Ei ihme, että sinulla on harhoja myös tenttumammoista. Onko tenttu loppu kun harhoja näet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain tenttumamma kiihottuu ruokapalstalla :)

        Taitaa tenttumamma olla itse tehyt aloituksen että saisi väitellä jonkun kanssa :D


    • Anonyymi

      Et sitten tykkää tequilastakaan vissiin…

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe