Mikä on paras pyörän ketjuöljy sekalaiseen ajoon kuiville hiekkaisille poluille ja asfaltille? Sinun kokemuksesi mukaan, ainahan voi toki satunnaisesti myös sataa.
Olin aikaisemmin suihkinut ketjuihin vahamaista spraytä, joka suojasi hyvin ruosteelta ja lopetti kitinät, mutta sen jäljiltä kaikki rattaat olivat monen millin vahakerroksen peitossa, samoin olivat vanteet epätarkan annostelun takia. Yllätys oli se, että ketjut ja rattaat kuluivat silti finaaliin alta aikayksikön. Suurin yllätys oli kuitenkin se, että jäykkä vaha teki ketjuista raskaasti kääntyvät.
Vaha oli siis kaikkialla muualla lenkissä mutta ei rullalla eikä ilmeisesti rullan tai tappien välissä.
Spray vai tippapullo?
Hinta-laatu suhde?
Dry vai wet?
RVS
Rex (Black Diamond, Domestique)
Motorex
CRC
WD-40
Zefal
Muc-Off
TF2
Vaseliini
Ompelukoneöljy
Aseöljy
Auton mineraaliöljy
Jokin muu?
Paras ketjuöljy
164
2972
Vastaukset
- Anonyymi
En tiedä varmaksi mutta olen törmännyt silikonirasvaan. Vaikuttaa hyvältä monissa paikoissa.
Muc-Off:n Dry Lubea olen tuossa muutaman vuoden käyttänyt omissä pyörissäni kohtuullisen tyytyväisenä (kestää kulutusta kuivalla kelillä hyvin ja lika ei juuri tartu, mutta sadekeli huuhtelee tehokkaasti pois ja vaatii aina sateella ajon jälkeen uuden laiton).
Mutta viimetalven ajoin Fat:llä ketjujen vaihdon jälkeen Rex:n Black Diamondilla ja saattaa olla että ketjujen vaihdon yhteydessä muissakin pyörissä siirryn siihen, en keksi siitä yhtään mitään pahaa sanottavaa (tai onhan se kallista...)- Anonyymi
Black Diamond on arvokas tuote mutta kestää sateellakin satoja kilometrejä yhdellä voitelulla.
- Anonyymi
Totta mitä sanot tuosta Muc-Off:n Dry Lubesta. Tekee helposti melkoista sotkua valuessaan lattioille sadekelin jälkeen, vaikka nostaisit pyörää vain muutaman metrin kurakaukalon päälle.
Anonyymi kirjoitti:
Totta mitä sanot tuosta Muc-Off:n Dry Lubesta. Tekee helposti melkoista sotkua valuessaan lattioille sadekelin jälkeen, vaikka nostaisit pyörää vain muutaman metrin kurakaukalon päälle.
Näinpä, noilla kuiviin keleihin tarkoitetuilla öljyillä (vahoilla) on isoilta osin tuo sama ongelma eli huono vedenkesto ja se tosiaan tarkoittaa aika pitkälti ketjujen uutta voitelua aina hiemankin pidemmän vesisateella suoritetun ajon jälkeen (kun ketjut ovat kuivuneet).
- Anonyymi
Sisältää teflonia mikä on myrkyllistä.
Nyt sai uusi (ja tehdasrasvoista puhdistettu) Shimanon GH901 11s. (XTR) huippuketju Black Diamond vahan pintaansa ennen käyttöönottoa
https://aijaa.com/jD1ICE
Vedetty joka lenkkiliitoksen kohdalta aina ketjun levyinen "tippa" ketjuun josta se kapillaarisesti "imeytyy" ketjuliitoksen sisään.
Koitin kuvata kyseisen "tipan" mutta niin täysin samanvärinen ketjun kanssa ja välittämästi lähtee "imeytymään" ketjuun sisään että normi puhelinkameraala haastavaa ehtiä samaan hyvää kuvaa. Kuvan merkitty lenkki juuri (ja sen vasemmalla puolen olevat lenkit) voideltu ja siit' havaittavissa levitystapa ja se että kyseisellä tavalla pitäisi siirtyä kaikkiin niihin kohtiin missä kyseiselle aineelle onkin tarvetta.
https://aijaa.com/nC9AnP
Sitten kun isoin osa ketjuvahasti siirtynyt ketjun sisään ja pinta alkaa olemaan kuivahko, (5-10min) niin käänsin ketjun ja toistin käsittelyn ketjun toiselta puolen.
Nyt sitten ketjuvaha saa kuivua muutaman tunnin ennen ketjun asennusta.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Nyt sai uusi (ja tehdasrasvoista puhdistettu) Shimanon GH901 11s. (XTR) huippuketju Black Diamond vahan pintaansa ennen käyttöönottoa
https://aijaa.com/jD1ICE
Vedetty joka lenkkiliitoksen kohdalta aina ketjun levyinen "tippa" ketjuun josta se kapillaarisesti "imeytyy" ketjuliitoksen sisään.
Koitin kuvata kyseisen "tipan" mutta niin täysin samanvärinen ketjun kanssa ja välittämästi lähtee "imeytymään" ketjuun sisään että normi puhelinkameraala haastavaa ehtiä samaan hyvää kuvaa. Kuvan merkitty lenkki juuri (ja sen vasemmalla puolen olevat lenkit) voideltu ja siit' havaittavissa levitystapa ja se että kyseisellä tavalla pitäisi siirtyä kaikkiin niihin kohtiin missä kyseiselle aineelle onkin tarvetta.
https://aijaa.com/nC9AnP
Sitten kun isoin osa ketjuvahasti siirtynyt ketjun sisään ja pinta alkaa olemaan kuivahko, (5-10min) niin käänsin ketjun ja toistin käsittelyn ketjun toiselta puolen.
Nyt sitten ketjuvaha saa kuivua muutaman tunnin ennen ketjun asennusta.Aijaa, en olekaan ajatellut tuolla lailla. Aina olen pannut vasta asennuksen jälkeen vahan ja sitten pyöritellyt rataspakan läpi. Sitten jättänyt silleen vuorokaudeksi.
- Anonyymi
Kokemusta on kuivasta Motorexista, RVS:stä ja ompelukoneöljystä. Kahdesta ensimmäisestä ei ole mitään erityisiä muistikuvia paitsi RVS:n hinta eli kallis. Ompelukoneöljy on hyvää ja tahraamatonta. Sade vie hetkessä mukanaan kaikki heppoiset voiteluaineet. Sade pilaa ketjut hetkessä.
Nyt on testissä Rexin Domestic, se halvempi perusöljy, vaikka on kallis sekin. Ensimmäistä kertaa koskaan päätin, koska kyseessä on konsentraatti, että levitin öljyä tippa-tipalta suoraan rullalle.
Pitääköhän mikä tahansa voiteluaine levittää mieluummin rullalle vaiko sivulevyjen väleihin? Joskus järeämmissä ketjuissa levyjen väleissä on joko o- tai x-renkaat. Silloin on oleellista voidella renkaat, ei niinkään rullaa, näin ovat viisaammat opettaneet.- Anonyymi
Pyörän ketju on niin yksinkertainen kuin vain voi olla eli on tappi, rulla ja levyt. Kaikkien ohjeiden mukaan rulla voidellaan ja ehkäpä siitä levyt saavat myös osansa.
- Anonyymi
Tippa tipalta joka lenkin liitokseen, onkin se oikea tapa. Sprayt levittävät voiteluainetta niillekin pinnoille, jotka eivät voitelua kaipaa.
- Anonyymi
Oivariini on kanssa hyvää
- Anonyymi
Tuo oli asiaton pila, josta kukaan ei tykännyt tai arvatenkin vain harva tykkäsi. Ei hyödyttänyt ketään.
Mitä yritit? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo oli asiaton pila, josta kukaan ei tykännyt tai arvatenkin vain harva tykkäsi. Ei hyödyttänyt ketään.
Mitä yritit?Minä tykkään Oivariinista, mutta myös Ingmariini käy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä tykkään Oivariinista, mutta myös Ingmariini käy.
Ilmankos olet aina nuolemassa naapurin miehen ketjuja ja satulaa yhteisen pyöräilyn jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä tykkään Oivariinista, mutta myös Ingmariini käy.
Höh. Voi on aina voita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo oli asiaton pila, josta kukaan ei tykännyt tai arvatenkin vain harva tykkäsi. Ei hyödyttänyt ketään.
Mitä yritit?Älä muiuta sano. Ääliöt kirjoittelevat ääliömäisiä juttuja kun kerta muuta eivät osaa.
- Anonyymi
Miten crc? Olen pitkään käyttänyt, onko ok?
- Anonyymi
CRC-56, WD-40 ja vastaavat ovat enemmän liuottimia, kuin voiteluaineita. Paremman puutteessa voi toki käyttää.
- Anonyymi
CRC:n ei ole tuote itsessään vaan valmistaja/brändi jolla on valikoimissaan kymmenittäin eri tuotteita, mutta tarkoittanet sitä yleisimmin käytettyä, eli CRC:n 5-56 monitoimiöljyä, niin se ei ominaisuuksiensa puolesta ole mitenkään ihanteellinen/hyvä tuote polkupyörän ketjuissa käytettäväksi eikä valmistaja varsinaisesti kyseiseen käyttöön tuotetta suosittelekaan, koska CRC:llä on valikoimissaan kaksi nimenomaisesti ketjujen öljyämiseen tarkoitettua tuotetta.
Mutta esimerkiksi vanhojen ja jo ruosteessa olevien ketjujen ensimmäiseen öljyämiseen (5-56:ssa on ruostetta poistava ominaisuus) se olisi ihan pätevä tuote.
- Anonyymi
Rex Domestique ja muitten vahojen kohdalla on sillai että niitä ravistellaan kovin ennen käyttöä. Muutenhan ne on aivan litkua joka valuu miten sattuu. Ravistelua jälkeen voip puristella tipan joka ketjun nivelelle lelle erikseen. Ketjun sivuja ei tietenkään voidella. Näin toimien pienikin pullo riittää pitkään. Itse olen käyttänyt vuosia edellä mainittua ja kyllä yhdellä vooitelulla kestää polkea hyvinkin viisisataa kilometriä.
- Anonyymi
Ei kannata alkaa keittelemään sitä kalliissa litkuissa tai muita voodoo-temppuja ja haaskata älyttömästi aikaa halvan kulutusosan kanssa.
Rätillä lika pois ja ketjuöljyä tai vahaa ketjuun ja menoksi. Pyörä on yksinkertainen kapine, ei kannata tehdä asioista liian monimutkaisia ja aikaavieviä. Pitemmän päälle se vain turhauttaa hankaluudellaan ja menee maku koko hommaan. Eriasia jos se puuhastelu on pääasiallinen harrastus ajamsen sijaan.- Anonyymi
Olen aloittaja ja yritin tehdä juuri noin eli helposti. Öljy ja vaha sotki kuitekin ihan kaiken ja silti ketjut ja rattaat oli pilalla. Pari tuntia meni pelkkään pyörän putsaukseen kun liika vaha oli joka paikassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen aloittaja ja yritin tehdä juuri noin eli helposti. Öljy ja vaha sotki kuitekin ihan kaiken ja silti ketjut ja rattaat oli pilalla. Pari tuntia meni pelkkään pyörän putsaukseen kun liika vaha oli joka paikassa.
Ei parane tosiaankaan lotrata. On myös hyvä pitää ketju ja voimansiirto puhtaana. Edellyttää aina silloin tällöin ketjun irrottamista, samoin rissapyörät sekä takapakka irti. Pestään liuotinaineessa ja pannaan puhtoisina paikoilleen. Kuiviin ketjuihin vahaa, ja vain tippa joka nivelen päälle. Vahaa tulee ennen puristelemista ravistella kovin. Näin toimien litku muuttupi kiinteämpään olomuotoon.
Johonkin mummonpyörään voi käyttää sitten mitä tahansa öljyä. Se siitä pahene jos paraneekaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen aloittaja ja yritin tehdä juuri noin eli helposti. Öljy ja vaha sotki kuitekin ihan kaiken ja silti ketjut ja rattaat oli pilalla. Pari tuntia meni pelkkään pyörän putsaukseen kun liika vaha oli joka paikassa.
Itse olen kokenut ja toimii mutta hakaluus on että vaha vaatii käsittelyn pari tuntia ennen ajoa tai mieluummin edellisenä päivänä. Ennen ajoa sitten pyyhitään ylimääräiset ketjusta että se jää vain sinne mihin tarkoitettu ettei sotke koko ketjua ja rattaita.
Ketjuöljy sopii juuri ennen lenkkiä tehtäväksi ja sama ylimääräisten pyyhkiminen siinäkin täytyy tehdä.
- Anonyymi
Miksi pyörissä ei ole ketjusuojaa. Tuskin mahdotonta suunnitella esim. helposti irroitettavaa mallia.
- Anonyymi
Vai halutaanko pyörää pestä ja rassata harrastuksen vuoksi enemmän.
- Anonyymi
Ketjusuoja ei suojaa pölyltä. Pahimmilta roiskeilta kenties. Pöly on se suurin haitta, kun muodostaa mustan mönjän voiteluaineen kanssa.
- Anonyymi
Hydrauliikka vaseliini paras,ei sotke
- Anonyymi
Kerrotko miten tuollainen paksu vaseliini kulkeutuu polkupyörän ketjussa sinne mihin sen kuuluu ketjussa päästä osien välistä kitkaa pienentämään..?
Ei sitä siihen lenkkien ulko-osiin ole tarkoitettu. - Anonyymi
Kaikki aineet, johon lika ja pöly tarttuvat, sotkevat ketjut. Sellaista ainetta ei vielä ole keksitty, joka ei sotkisi jollain tapaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki aineet, johon lika ja pöly tarttuvat, sotkevat ketjut. Sellaista ainetta ei vielä ole keksitty, joka ei sotkisi jollain tapaa.
On semmoinen keksitty. Niitä ovat nämä ketjuvahat. Nykyään suuri villitys on kuumavahaus. Vahapötkäle kattilaan kiehumaan. Kuumaan vahaan upotetaan puhdas ketju ja kas vain, noin käsitelty ketju pysyy jäähdyttyään puhtoisena kaunoisena, ja vieläpä äänetönnä tuhansia kilometrejä poljettuaankin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On semmoinen keksitty. Niitä ovat nämä ketjuvahat. Nykyään suuri villitys on kuumavahaus. Vahapötkäle kattilaan kiehumaan. Kuumaan vahaan upotetaan puhdas ketju ja kas vain, noin käsitelty ketju pysyy jäähdyttyään puhtoisena kaunoisena, ja vieläpä äänetönnä tuhansia kilometrejä poljettuaankin.
Tarttuu takuulla tuohonkin, vai meinaatko, että on yhtä puhdas sen tuhannen kilometrinkin jälkeen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarttuu takuulla tuohonkin, vai meinaatko, että on yhtä puhdas sen tuhannen kilometrinkin jälkeen?
Kyllä. Tuotehan muodostaa vettä ja likaa hylkivän pinnan koko ketjulle. Sen lisäksi että tunkeutuu ketjulinkkien sisään voidellen suojellen auttaen.
Anonyymi kirjoitti:
Tarttuu takuulla tuohonkin, vai meinaatko, että on yhtä puhdas sen tuhannen kilometrinkin jälkeen?
Noiden ketjuöljyjen ja ketjuvahojen toiminta mekanismi on hieman erilainen.
Ketjuöljyhän on tosiaan öljymäinen tuote joka on koko käyttöaikanda ketjulla enemmän taikka vähemmän juoksevassa olomuodossa (muodostaa hieman kostean öljykalvon ketjun pinnalle).
Kun taas vahapohjaiset tuotteet koostuvat lehdestä eri aineesta, on itse vaha-ainesosa (joka siis yhdistelmä eri aineita) ja sitten on kuljetin-aine.
Nämä aineet kun tehtaalla seostetaan tehtaalla pulloon niin muodostuu hyvin juokseva tuote joka tunkeutuu ketjussa pienimpiinkin osaväleihin. Levityksen jälkeen tuo kuljetinaine alkaa haihtumaan pois (tämä vaihe kestään tuotteesta riippuen 30min-muutamaan tuntiin) ja lopulta ketjun pintaan jää vain vahamainen kova kalvo joka vähentää osien välistä kitkaa ja hylkii likaa.
Kyllä siihenkin pienessä määrin saattaa likaa tarttua, mutta todella paljon vähemmän kuin öljymäisen aineisiin ja tuo lika saattaa hyvinkin lähteä vain kevyesti rätillä pyyhkimällä.
Tietysti näissä vahapohjaisissakin tuotteissa on eroja, toiset toimivat paremmin kuin toiset.
- Anonyymi
Muutama huomio tästä.
-Paras voiteluaine pitää kitkan pienenä eli voitelee, hylkii tiepölyä ja vettä ja kerää lopun lian itseensä sekä suojaa ketjua korroosiolta ja turhalta kulumiselta.
-Ellei likaa poista ajoittain, sitä kertyy lopulta ketjuun.
-Liuottimella pestään, ei suojata tai voidella.
-Sadekeli on eri kuin kuiva keli, joten sateen jälkeen ketjut pitää yleensä käsitellä.
-Voitelematon ketju ruostuu kuivuessaan sateen jäljiltä kiinni.
-Kun ketjusta alkaa kuulua vähäisinkään vieras ääni, se on puhdistettava ja/tai voideltava.
-Suihketta on helppo käyttää, mutta se ei pienenä määränä annosteltuna kohdistu mihinkään, suuret määrät taas sotkevat paikat (vrt. öljy, vaha, kuiva-teflon jne.)
-Vaikka vie muutaman minuutin enemmän aikaa, paras tapa lienee voidella ketju on tipoittain suoraan rullalle (vrt. vahakeitto)
-Ketju ja rattaat ovat kaikissa tapauksissa kulutushyödyke.
-Itsestäänselvyys: mitä kalliimmat ketjut ja rattaat tai enemmän kilometrejä, sen enemmän rahaa ja aikaa kannattaa voiteluun uhrata.
Ilmeisesti paras ja kallein tuote on kotimainen Rexin Black Diamond eri muodoissaan, joka toimii kuivalla ja märällä. Vaha (noin 50€) on kovan luokan harrastajille ja öljy tippapulloineen (noin 40€) taviksille. Muiden tuotteiden paremmuudesta ei liene todellista näyttöä. - Anonyymi
Näin Intiassa pyöräreissun tehneenä kerron niksin, jolla monsuunisateen jäljiltä saa rahisevan ketjun nöyräksi.
Aamiaisella ylimääräinen voi ja juustoannos ja kun ketju on kostutettu vedellä, kustaan siihen samalla pyörittäen.
Alkoi toimia kuin uusi.
Kotona käytetään muutoin liuotinöljyjä.- Anonyymi
Pahoittelet kaikille muille perheessäsi.
- Anonyymi
Paras omaan käyttöön on se, joka toimii itsellä omassa käytössä ja johon on itse tyytyväinen. Yhdelle se voi olla yksi ja toiselle toinen.
Toisaalta, tuollainen lähestymistapa vaatii sen että on kokemuksia vähintään muutamasta vastaavaan käyttöön tarkoitetusta tuotteesta vertailupohjana.
- Anonyymi
En usko tuota.
Jos huoltoliike on huoltanut vaikkapa tuhat tai viisituhatta pyörää ketjuineen, ei huoltokaveri enää kysy asiakkaalta, että mitäs öljyä laitetaan, ellei asiakas osaa erikseen vaatia. Huoltokaveri laittaa ketjuihin sitä mikä on a) hänen mielestään sopivinta, b) liikkeelle halvinta tai c) liikkeelle tuottavinta. Hyvä huoltokaveri pitää asiakkaansa tyytyväisenä.
Kilpailuissa huoltokaveri laittaa sitä, millä hän kuvittelee pyöräilijän kykenevän parhaimpaansa kaluston puolesta.
Mitä ammattimainen huoltokaveri käyttäisi omaan pyöräänsä? On siis oltava voitelutapa, joka on tehtävistä kompromisseista huolimatta ns. paras. Ei aina, mutta enemmän kuin usein. - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Toisaalta, tuollainen lähestymistapa vaatii sen että on kokemuksia vähintään muutamasta vastaavaan käyttöön tarkoitetusta tuotteesta vertailupohjana.
Totta. Tuo pitää paikkansa lähes kaikkeen, tässä elämässä. Pitää olla vertailupohjaa, että tietää mikä on hyvä itselle ja omaan käyttöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En usko tuota.
Jos huoltoliike on huoltanut vaikkapa tuhat tai viisituhatta pyörää ketjuineen, ei huoltokaveri enää kysy asiakkaalta, että mitäs öljyä laitetaan, ellei asiakas osaa erikseen vaatia. Huoltokaveri laittaa ketjuihin sitä mikä on a) hänen mielestään sopivinta, b) liikkeelle halvinta tai c) liikkeelle tuottavinta. Hyvä huoltokaveri pitää asiakkaansa tyytyväisenä.
Kilpailuissa huoltokaveri laittaa sitä, millä hän kuvittelee pyöräilijän kykenevän parhaimpaansa kaluston puolesta.
Mitä ammattimainen huoltokaveri käyttäisi omaan pyöräänsä? On siis oltava voitelutapa, joka on tehtävistä kompromisseista huolimatta ns. paras. Ei aina, mutta enemmän kuin usein.Tuossa on lähinnä kyse siitä, kun itse tekee ja huoltaa. Osaamaton joutuu tukeutumaan muihin ja heidän mielipiteisiinsä ja tietoonsa, kun ei itse tiedä tai osaa.
- Anonyymi
Olisko CRC tilalle hyvä käyttää:
Motox polkupyörän ketjuöljy 100 ml, Motonetistä 3,99 euroa.- Anonyymi
Ainakin Motoxin hinta on kohdallaan, mutta minulla ei ole kokemusta tuosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin Motoxin hinta on kohdallaan, mutta minulla ei ole kokemusta tuosta.
Motox on voiteluöljy, jossa on mukana synteettinen metallinhoitoaine. Toimii myös kosteassa.
Luulisi että on hintansa väärti.
- Anonyymi
Vaseliinia kunnolla, pysyy hyvin.
- Anonyymi
Pysyy hyvin ja kerää kaiken pa**an itseensä. Pysyy hyvin senkin jälkeen eikä lähde millään eikä koskaan.
- Anonyymi
Muc-Off:n talviöljy on kokemukseni mukaan keventää polkemista pakkaskelillä.
- Anonyymi
Ei tästä pidä tehdä liian vaikeaa. Tarkeintä on puhdistaa ja voidella voimansiirto säännöllisesti.
- Anonyymi
Käytät siis vaseliinia.
- Anonyymi
Aiemmin käyttänyt mitä ketjuöljyä kaupan hyllyllä aina saatavilla. Tänä kesänä sattumalta googlen algoritmien avustamana törmäsin fillarin ketjujen vahauksesta kertoviin artikkeleihin ja kiinnostus heräsi. Sopivasti vanha kulunut ketju katkesi työmatkapyörästä hiljattain ja laitoin uuteen rasvattomaan ketjuun Rex Domestiqueta, vahaksi väittävät tuota litkua mutta aika tahmeaa ja likaa keräävää on mielestäni noin kuukauden käytön kokemuksella. Samanlaista raklatusta pitää ketju kuin tavallisella öljyllä voideltuna. Katsotaan nyt miten paljon helpommin lähtee puhtaaksi liasta pelkällä vesipesulla, jos kerran vahaa on niin senhän pitäisi liueta pelkällä vedelläkin pois ketjusta.
Markkinamiesten ylisanojen ja ruohonjuuritasolta kuultujen kehujen takia hankintalistallani Silca ketjun kuumavahauspata, kuumavahagranulaattia sekä Silca Stripchip levy. Saatavuus tuossa jälkimmäisessä heikohkoa, olisko kysyntä niin rajua? - Anonyymi
Jossakin luki että öljytippa pudotetaan molemmin puolin linkkiä, ei siis rullalle.
Useiden mielestä on ilmeisen sama, mitä voiteluainetta käyttää. Miten vaseliini levitetään ketjuille?- Anonyymi
Pensselillä tai ruutalla.
Anonyymi kirjoitti:
Pensselillä tai ruutalla.
Ja mitä hyötyä siitä vaseliinista on polkupyörän ketjussa?
Tuossa kohtuullinen ohjevideo pyörähuollon ammattilaiselta:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-rasvaat-pyorasi-ketjut-oikein-katso-ammattilaisen-helpot-ohjeet-kohta-kohdalta/7845762#gs.b4if6hsanttu_1975X kirjoitti:
Tuossa kohtuullinen ohjevideo pyörähuollon ammattilaiselta:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nain-rasvaat-pyorasi-ketjut-oikein-katso-ammattilaisen-helpot-ohjeet-kohta-kohdalta/7845762#gs.b4if6hJa tuossa BAS-Shop:n pyörähuollon ohjevideo:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ON6GblgR3WQ- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ja mitä hyötyä siitä vaseliinista on polkupyörän ketjussa?
Suojaa tosi hyvin, ei pääse kosteus. Pitää vaan laittaa tarpeeksi paljon.
Anonyymi kirjoitti:
Suojaa tosi hyvin, ei pääse kosteus. Pitää vaan laittaa tarpeeksi paljon.
Näinkö ketjun- taikka pyöränvalmistajat taikka vaikkapa pyörähuollut asian ohjeistavat? Ja tämäkö on syy miksi polkupyörän ketjua öljytään?
- Anonyymi
Koko ketjuja ei siis kuulu rasvata, vaan ainoastaan sisäpuoli, eli ne yhtymäkohdat, eli "linkit/nivelet". Onko siten hivenen väärin puhua ketjujen rasvaamisesta, koska koko ketjua ei kuulu rasvata?
Rattaat ja ketjun muu pinta kun kuuluu pitää mahdollisimman kuivana ja puhtaana, ettei pöly ja lika tartu. Pieni "filmi" rasvaa toki estää ruostumisen, mutta nämä osat eivät kuulu öljytä. - Anonyymi
Kotona käytetään LIUKASTINTA,
likainen ketju tarvitsee LIUOTINTA,
SIIS,
optimaalisin ketjuvoide on liukastimen ja liuottimen yhdistelmä.- Anonyymi
Vanhaan aikaan, kun metsätöitä tehtiin moottorisahalla, pontikkapannun ensimmäinen tisle laitettiin astiaan, johon lisättiin sian silavaa. Tämä haude käytettiin sahan ketjun voiteluun.
Metsää kaatui hallitusti ja hevoset vetivät tukit uittoalueelle. Siinä elokapinat valuivat hikenä ulos.
- Anonyymi
Paljon tullut tässä asiassa uutta tekstien ja videoiden kautta..
Märkä ja kuiva keli ovat eri asiat.
Pyöräketjua varten on omat tuotteensa.
Vaseliini, voi, oivariini tai juusto eivät ole ketjuöljyjä.
Vaha on vaikein mutta voi olla myös paras voiteluaine.
Öljyn voi levittää tipoittain rullalle, lenkin molemmille laidoille tai suoraan ketjulle pyörittämällä.
Liika öljy väärässä paikassa kerää vain likaa.
Ohut kerros öljyä suojaa ruosteelta.
Liika öljy pitää AINA poistaa kuivaamalla ketju rätillä.
Likaisen ketjun voi pestä omalla pesuaineellaan ja voidella vasta sitten.
Sopivan huoltovälin kuulee äänestä mutta se on yleensä 200 - 1000 km.- Anonyymi
Vielä se, että kun kierrättää useampaa ketjua, kuten vaikka kolmea, niin yksi on pyörässä, yksi likoamassa liottimessa ja yksi putsattuna ja valmiina otettavaksi käyttöön.
- Anonyymi
Eräällä videolla oli myös hyvin yksinkertainen ja ymmärrettävä asia.
Voitelun lisäksi ketjun ja muun vaihteensiirron ikää voi jatkaa, kun "keventää painetta" vaihtaessa vaihdetta. On siis turha runnoa maksimilla ylämäkeen ja vaihtaa vaihdetta edelleen polkemalla maksimivoimalla. Ketjut ja rattaat tykkää, kun sekunnin murto-osaksi polkee ns. kevyellä jalalla, aikaa ei juurikaan siinä hukkaa. Maksimivoimalla voi taas jatkaa, kun ratas on vaihtunut haluttuun.
Olisi ollut helppoa itsekin tuo päätellä, mutta oli ainakin päässyt unohtumaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eräällä videolla oli myös hyvin yksinkertainen ja ymmärrettävä asia.
Voitelun lisäksi ketjun ja muun vaihteensiirron ikää voi jatkaa, kun "keventää painetta" vaihtaessa vaihdetta. On siis turha runnoa maksimilla ylämäkeen ja vaihtaa vaihdetta edelleen polkemalla maksimivoimalla. Ketjut ja rattaat tykkää, kun sekunnin murto-osaksi polkee ns. kevyellä jalalla, aikaa ei juurikaan siinä hukkaa. Maksimivoimalla voi taas jatkaa, kun ratas on vaihtunut haluttuun.
Olisi ollut helppoa itsekin tuo päätellä, mutta oli ainakin päässyt unohtumaan.Tämä. Asija on juuri näin ja mitä harvempi välystely sitä tärkeämpää on muistaa kevyempi poljento vaihtamisen ajaksi. Piano piano
- Anonyymi
Ketjun vahaamisesta ei ole hyötyä. Ainoastaan siinä tapauksessa jos se on hyvin karvainen, kannattaa vahausta koettaa tai vaihtoehtoisesti sokerointia.
- Anonyymi
Onko sinulla paha tuo mielenterveysongelmasi vai pärjäätkö kuitenkin joka päiväisessä elämässäsi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sinulla paha tuo mielenterveysongelmasi vai pärjäätkö kuitenkin joka päiväisessä elämässäsi?
Anonyymi 14.06 puhuu pimpistä, ei polkupyörästä.
Mielenterveystoimisto vie viimeisenkin terveen palan mielen syvyyksistä.
- Anonyymi
Vaseliini on hyvä ja sopivasti liukastavaa.
- Anonyymi
Ripulipaska ja kusi
- Anonyymi
Tärkeämpää kuin ketjun rasvaus on ketjun pitäminen puhtaana.
Moni pyöräretkeilijä ajaa pari päivää samalla T-paidalla ja lopuksi puhdistaa siihen ketjut ennen roskiin laittoa.
T-paidan helmasta voi leikata puhdistuspaloja kesken pyöräilypäivän.- Anonyymi
"Tärkeämpää kuin ketjun rasvaus on ketjun pitäminen puhtaana."
Kuiva ketju rallattaa metalli metallia vasten, puhdas tai ei. Miten sellainen voi lisätä ketjun elinikää ja vähentää kitkaa?
Annathan ammattilaisen kirjoittaman vahvistuksen (linkin) väitteeseesi.
"T-paidan helmasta voi leikata puhdistuspaloja kesken pyöräilypäivän."
Tai kalsarit ja sukat kokonaisina, niin ei tarvitse paitaa uhrata, ellei ole saksia mukana. Myös vauvojen käytetyt vaipat voi uusiokäyttää puhdistukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tärkeämpää kuin ketjun rasvaus on ketjun pitäminen puhtaana."
Kuiva ketju rallattaa metalli metallia vasten, puhdas tai ei. Miten sellainen voi lisätä ketjun elinikää ja vähentää kitkaa?
Annathan ammattilaisen kirjoittaman vahvistuksen (linkin) väitteeseesi.
"T-paidan helmasta voi leikata puhdistuspaloja kesken pyöräilypäivän."
Tai kalsarit ja sukat kokonaisina, niin ei tarvitse paitaa uhrata, ellei ole saksia mukana. Myös vauvojen käytetyt vaipat voi uusiokäyttää puhdistukseen.Ihan homo sapienssin maalaisjärki sanoo jotain tuon suuntaista. Fyysikot puhuvat kitkan voittamisesta, mutta hekin tekevät yksinkertaisesta asiasta päin mäntyä meneviä johtopäätöksiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan homo sapienssin maalaisjärki sanoo jotain tuon suuntaista. Fyysikot puhuvat kitkan voittamisesta, mutta hekin tekevät yksinkertaisesta asiasta päin mäntyä meneviä johtopäätöksiä.
Ehkä oletkin homo, mutta nykypäivänä siihen ei ole kenelläkään mitään sanomista. Se ei kiinnosta ketään, pyöräily kiinnostaa.
Pyydetty linkki puuttui. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä oletkin homo, mutta nykypäivänä siihen ei ole kenelläkään mitään sanomista. Se ei kiinnosta ketään, pyöräily kiinnostaa.
Pyydetty linkki puuttui.Häh, pyöräileekö APINA ? Vai onkohan sittenkin kyseessä perskärpänen.
Hevosiin ne on ennen tullu, tuleeko ny ihmisiinki ?
1800-luvun ruotsalaisen ihmiskäsityksen mukaan suomalaiset eivät olleet homo sapiensseja, vaan homo mongoloideja. Vaan samoja homoja koko lössi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Häh, pyöräileekö APINA ? Vai onkohan sittenkin kyseessä perskärpänen.
Hevosiin ne on ennen tullu, tuleeko ny ihmisiinki ?
1800-luvun ruotsalaisen ihmiskäsityksen mukaan suomalaiset eivät olleet homo sapiensseja, vaan homo mongoloideja. Vaan samoja homoja koko lössi."Häh, pyöräileekö APINA."
No oletko nähnyt äitiäsi pyöräilemässä? Se vastaa kysymykseesi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Häh, pyöräileekö APINA."
No oletko nähnyt äitiäsi pyöräilemässä? Se vastaa kysymykseesi.Eli olet siis Korkeasaaren kasvatteja, et Korson ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli olet siis Korkeasaaren kasvatteja, et Korson ?
Äidistäsi puhuttiin, siis pyöräileekö hän?
- Anonyymi
Vaseliini pysyy sateella hyvin.
- Anonyymi
Kummallista kun voita tai vaseliinia ei suosittele ketjuihin yksikään käyttämäni huoltoliike. Jos se on niin hyvä, miksi ammattilaiset eivät käytä sitä. Laakeripesiin ovat joskus lisänneet vaseliinia.
Varmasti olet silti oikeassa, muut ovat vain hieman ajastaan jäljessä. Luultavasti kilpapyöräilijät varsinkin vuoristoajoissa ja radoilla ottavat vaseliinin käyttöön nyt kun toit asian julkiseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kummallista kun voita tai vaseliinia ei suosittele ketjuihin yksikään käyttämäni huoltoliike. Jos se on niin hyvä, miksi ammattilaiset eivät käytä sitä. Laakeripesiin ovat joskus lisänneet vaseliinia.
Varmasti olet silti oikeassa, muut ovat vain hieman ajastaan jäljessä. Luultavasti kilpapyöräilijät varsinkin vuoristoajoissa ja radoilla ottavat vaseliinin käyttöön nyt kun toit asian julkiseksi.Niin, voi hyvinkin olla!
- Anonyymi
Vaseliini pysyy hyvin ketjuissa ja on hinnaltaan edullista. Ihan turha tuhlata mihinkään erikoisaineisiin!
- Anonyymi
Vaseliineja on erilaisia. Millainen on voittanut testejä sinun tietääksesi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaseliineja on erilaisia. Millainen on voittanut testejä sinun tietääksesi?
Tuote soveltuu ketjujen ja raskaasti kuormitettujen liukuohjainten voiteluun rankoissa käyttöolosuhteissa kuten kaivoksissa.
CEPLATTYN KG 10 HMF 190kg sisäpussi.
https://www.etra.fi/fi/kemikaalit-e340/voitelu-ja-polttoaineet-e3412/rasvat-e341207/ceplattyn-kg-10-hmf-190kg-sisapussi-10340010632
190 kiloa riittää useaksi vuodeksi, mutta en tiedä onko voittanut mitään testejä. Se ei ole minulle pääasia, vaan päteminen ja muiden hauskuuttaminen tai ärsyttäminen. Asiaa minulla ei ole.
- Anonyymi
Black Diamond on hyvä.
- Anonyymi
Se on voittanut testejä, mutta on myös kallis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on voittanut testejä, mutta on myös kallis.
Vaseliini on paljon edullisempaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaseliini on paljon edullisempaa.
Miksi et kokeilisi työntää takapuoleesi välillä polkupyörän ketjuöljyä?
- Anonyymi
Oikea pyöräilijä pitää persrasvaa aina mukana pitkillä lenkeillä tai randoillessa. Kelpaa myös ketjuille sateen jälkeen.
- Anonyymi
Kyllä, vaseliini käy ketjujen ohella myös kipeisiin hiertymiin. Lisäksi se on oikein oivallinen huulirasva.
- Anonyymi
Riippuu, keneltä kysyy ja mitä on testattu ja miten on testattu.
The Best Bike Chain Lubes of 2024
https://bikerumor.com/best-bike-chain-lube/
Best bike chain lubes 2024
https://road.cc/buyers-guide/best-bike-chain-lubes-cycling
Best chain lubes for bikes 2024
https://www.cyclingweekly.com/group-tests/best-chain-lube-wet-or-dry-289671 - Anonyymi
Väite: -Tärkeämpää kuin ketjun rasvaus on ketjun pitäminen puhtaana.
Totta ja tarua. Moni tehokas voiteluaine pitää levittää puhtaalle ketjulle. Vaseliini + ketju -yhdistelmää ei koskaan voi pitää puhtaana, joten muita voiteluaineita on silloin ihan turha enää käyttää. Jos valitsee vaseliinin, sen kanssa on sitten naimisissa ja sen kanssa on elettävä, ellei ketjuja pese huolella ensin.
Puhdas ja voitelematon (kuiva) kapea Shimanon perusketju tuottaa runsaasti meteliä ja toimittaa kitkaa vajaan 20 watin edestä, kun poljinteho on 175 wattia. Kuivaan voimanvälitykseen saa hassattua jopa 10 % tarvittavasta tehosta! Olisi siis äärimmäisen typerää polkea kuivilla ketjuilla.
Parhaat voiteluaineet pudottavat kitkan niin pieneksi, että tehohukka putoaa mainitusta vajaasta 20 watista alle yhteen (1) wattiin. Hyviä tai kohtuullisia voiteluaineita on varmasti paljon, mutta kitkan puolesta ihan parhaasta päästä ovat Rexin Black Diamond sekä Domestique sekä Muc-Off Nanotube.
Voitelun kesto, märän kesto ja ketjun ruostesuojaus ovat kitkan lisäksi oleellisia tekijöitä. Kyse on usein siitä, kuinka paljon itse haluaa uhrata pyörän huoltoon. Itse arvostan asiassa tehoa, äänettömyyttä ja helppoutta.
Ellet käytä keittovahaa, pyyhi ketjut usein ja pese määräajoin ja voitele pisaroittain suoraan lenkkien välin tai rullalle.- Anonyymi
Ketju ja voimansiirto on syytä muuten pitää mahdollisimman puhtaana ja voiteluaine ainoastaan siellä, missä sillä on merkitystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketju ja voimansiirto on syytä muuten pitää mahdollisimman puhtaana ja voiteluaine ainoastaan siellä, missä sillä on merkitystä.
Tämän ketjun myötä olen oppinut että viimeinen asia mitä kannattaa tehdä, on tuhlata ja tuhria voiteluaineella kaikki paikat. Siitä on pelkkää haittaa. Ihan surkeaa ainetta ei taida ollakaan, kun se on oikeassa paikassa ja puhtaana.
- Anonyymi
Autonoven lukkosula on hyvä voiteluaine.
Etenkin talvipyöräilyssä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autonoven lukkosula on hyvä voiteluaine.
Etenkin talvipyöräilyssä.Se on kuitenkin enemmän liuotin, kuin voiteluaine. Voi toki toimia tietyissä tilanteissa, kunnes saadaan parempaa ainetta tilalle.
- Anonyymi
Miksi ihmeessä laittaa jotain suksivahaa joka on ketjua kalliimpaa 15-20:€:n ketjuun. Ketju on kulutustavaraa.
- Anonyymi
Osa kansasta ajaa vieläkin vannejarrulla ja pitää sitä maailman parhaana, ja ketjuun laitetaan vaseliinia tai juustoa ja voita. Samat kaverit laittavat suksen pohjaan kynttilää ja tervaa sota-ajan malliin isältään oppimilla tavoilla. Tulee halvaksi.
Jos kaiken pitää olla halvinta, parasta on turha vaatia ja parasta on pysyä kotona neljän seinän sisällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osa kansasta ajaa vieläkin vannejarrulla ja pitää sitä maailman parhaana, ja ketjuun laitetaan vaseliinia tai juustoa ja voita. Samat kaverit laittavat suksen pohjaan kynttilää ja tervaa sota-ajan malliin isältään oppimilla tavoilla. Tulee halvaksi.
Jos kaiken pitää olla halvinta, parasta on turha vaatia ja parasta on pysyä kotona neljän seinän sisällä."Jos kaiken pitää olla halvinta, parasta on turha vaatia ja parasta on pysyä kotona neljän seinän sisällä."
Vaseliini on halpa ja hyvä voiteluaine. Kun sitä laittaa tarpeeksi, saa parhaan suojan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos kaiken pitää olla halvinta, parasta on turha vaatia ja parasta on pysyä kotona neljän seinän sisällä."
Vaseliini on halpa ja hyvä voiteluaine. Kun sitä laittaa tarpeeksi, saa parhaan suojan.Sulla on pyörässä vannejarrut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osa kansasta ajaa vieläkin vannejarrulla ja pitää sitä maailman parhaana, ja ketjuun laitetaan vaseliinia tai juustoa ja voita. Samat kaverit laittavat suksen pohjaan kynttilää ja tervaa sota-ajan malliin isältään oppimilla tavoilla. Tulee halvaksi.
Jos kaiken pitää olla halvinta, parasta on turha vaatia ja parasta on pysyä kotona neljän seinän sisällä.On se kulutustavaraa hinnasta huolimatta mutta mikäs siiinä jos tykkää harrastella. Itse tykkään ajaa teräsrunkoisella vannejarrupyörällä jossa sisurirenkaat.
Ketjun käsittelen kerran viikossa, renkaat pumppaan samalla, ketjun pyöräytän rätillä pahimmat joka ajon jälkeen. Ketjulla joka muuten vahva 8-vaihteinen, ajaa 4000km. Ei tule mieleenkään alkaa hinkkaamaan ja puunaamaan ketjua kuin arvoesineitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se kulutustavaraa hinnasta huolimatta mutta mikäs siiinä jos tykkää harrastella. Itse tykkään ajaa teräsrunkoisella vannejarrupyörällä jossa sisurirenkaat.
Ketjun käsittelen kerran viikossa, renkaat pumppaan samalla, ketjun pyöräytän rätillä pahimmat joka ajon jälkeen. Ketjulla joka muuten vahva 8-vaihteinen, ajaa 4000km. Ei tule mieleenkään alkaa hinkkaamaan ja puunaamaan ketjua kuin arvoesineitä.Sama täällä!
Anonyymi kirjoitti:
On se kulutustavaraa hinnasta huolimatta mutta mikäs siiinä jos tykkää harrastella. Itse tykkään ajaa teräsrunkoisella vannejarrupyörällä jossa sisurirenkaat.
Ketjun käsittelen kerran viikossa, renkaat pumppaan samalla, ketjun pyöräytän rätillä pahimmat joka ajon jälkeen. Ketjulla joka muuten vahva 8-vaihteinen, ajaa 4000km. Ei tule mieleenkään alkaa hinkkaamaan ja puunaamaan ketjua kuin arvoesineitä.Hyvin puhdistettu ja öljytty ketju on:
-Hiljaisempi
-Paremmin vaihtava (ulkoinen vaihteisto)
-Paremmalla hyötysuhteella
-Pitkäikäisempi
Jos nuo syyt (tai osa niistä) eivät riitä/kelpaa, niin ei kukaan kuitenkaan pakolta ketjuja öljyämää eikä puhdistamaan. Jokainen tekee omat valintansa.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Hyvin puhdistettu ja öljytty ketju on:
-Hiljaisempi
-Paremmin vaihtava (ulkoinen vaihteisto)
-Paremmalla hyötysuhteella
-Pitkäikäisempi
Jos nuo syyt (tai osa niistä) eivät riitä/kelpaa, niin ei kukaan kuitenkaan pakolta ketjuja öljyämää eikä puhdistamaan. Jokainen tekee omat valintansa.Vaihtoehtoisesti niihin voi laittaa reilusti vaseliinia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos kaiken pitää olla halvinta, parasta on turha vaatia ja parasta on pysyä kotona neljän seinän sisällä."
Vaseliini on halpa ja hyvä voiteluaine. Kun sitä laittaa tarpeeksi, saa parhaan suojan.Jos olisi suojaamisesta kyse, niin vakuumipakkaus on paras. Koko pyörä siihen, niin ei ruostu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se kulutustavaraa hinnasta huolimatta mutta mikäs siiinä jos tykkää harrastella. Itse tykkään ajaa teräsrunkoisella vannejarrupyörällä jossa sisurirenkaat.
Ketjun käsittelen kerran viikossa, renkaat pumppaan samalla, ketjun pyöräytän rätillä pahimmat joka ajon jälkeen. Ketjulla joka muuten vahva 8-vaihteinen, ajaa 4000km. Ei tule mieleenkään alkaa hinkkaamaan ja puunaamaan ketjua kuin arvoesineitä."Ketjun käsittelen kerran viikossa, renkaat pumppaan samalla, ketjun pyöräytän rätillä pahimmat joka ajon jälkeen......Ei tule mieleenkään alkaa hinkkaamaan ja puunaamaan ketjua kuin arvoesineitä"
Sinähän se vasta ketjun hinkkaaja ja puunaaja olet :)
Pumppaat renkaat kerran viikossa? Ihme kermaperseilyä.
- Anonyymi
Ilmeisen kiihottava aihe. Tätä asiaa en ole ikinä ymmärtänyt miksi "virallisissa" ohjeissa käsketään laittamaan tippa öljyä tai vahaa nimenomaan ketjun rullan päälle? Todellinen voitelun tarve on aivan toisaalla.
Kysytäänpä sinulta mielenkiinnosta kolme kysymystä asiaan liittyen:
1. Missä osassa polkupyörän ketjua on isoin tarve öljylle? (Kitkan pienentämiselle).
2.Mihin osaan ketjusta itse tiputtaisit tuon öljyn turvataksesi tuon kohdan yksi toteutumisen.
3.Oletko ikinä kuullut nesteen kapillaari ilmiöstä ja mitä se on?- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kysytäänpä sinulta mielenkiinnosta kolme kysymystä asiaan liittyen:
1. Missä osassa polkupyörän ketjua on isoin tarve öljylle? (Kitkan pienentämiselle).
2.Mihin osaan ketjusta itse tiputtaisit tuon öljyn turvataksesi tuon kohdan yksi toteutumisen.
3.Oletko ikinä kuullut nesteen kapillaari ilmiöstä ja mitä se on?1. suurin tarve voitelulle on tapin/niitin ja sen vastinparin kohdalla. Itse rulla ei juurikaan liiku verrattunana liikkeeseen mitä mitä tapahtuu em. kohdissa. Voitelusta ei ole myöskään haittaa sivulehtien välissä varsinkaan 1X voimansiiroissa joissa ketju voi olla huomattavan vinossa kulmassa reunimmaisilla vaihteilla.
2. Itse laitan tipan öljyä jokaisen nivelen kohdalle molemmin puolin jolloin puoli tippaa menee rullan puolelle ja toinen puoli lehtien väliin ja sitä kautta päätyy tapille asti paremmin kuin rullan puolelta. Jos vähän miettii ketjun rakennetta niin yhdessä nivelessä on ise asiassa kaksi rinnakkaista niveltä.
3. olen tietoinen ilmiöstä ja juuri siksi toimin kuten toimin.
Monella videolla "ammattilainen" pyörittää ketjuja vauhdilla tiputtaen samalla voiteluainetta juurikin keskelle ketjua eli rullien päälle ja lähes välittömästi pyyhkii ketjut kuiviksi. Siinä ei käsittääkseni kapillaarit paljon vie voitelua sinne missä sitä tarvitaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1. suurin tarve voitelulle on tapin/niitin ja sen vastinparin kohdalla. Itse rulla ei juurikaan liiku verrattunana liikkeeseen mitä mitä tapahtuu em. kohdissa. Voitelusta ei ole myöskään haittaa sivulehtien välissä varsinkaan 1X voimansiiroissa joissa ketju voi olla huomattavan vinossa kulmassa reunimmaisilla vaihteilla.
2. Itse laitan tipan öljyä jokaisen nivelen kohdalle molemmin puolin jolloin puoli tippaa menee rullan puolelle ja toinen puoli lehtien väliin ja sitä kautta päätyy tapille asti paremmin kuin rullan puolelta. Jos vähän miettii ketjun rakennetta niin yhdessä nivelessä on ise asiassa kaksi rinnakkaista niveltä.
3. olen tietoinen ilmiöstä ja juuri siksi toimin kuten toimin.
Monella videolla "ammattilainen" pyörittää ketjuja vauhdilla tiputtaen samalla voiteluainetta juurikin keskelle ketjua eli rullien päälle ja lähes välittömästi pyyhkii ketjut kuiviksi. Siinä ei käsittääkseni kapillaarit paljon vie voitelua sinne missä sitä tarvitaan.Mikä on rullan ja nivelen ero? Luulin niitä samaksi asiaksi. Jokaista ketjun metallipintaa, jotka liikkuessa hinkkaavat toisiaan vasten, on tietenkin tarve voidella, näiden nimistä huolimatta (rulla, niitti, nivel tai mitä ikinä ovatkaan siellä ketjun sisällä). Jos ketjun metallipinnat eivät kosketa toisiaan missään vaiheessa, niin niiden voitelu on turha asia ja tämä kerää vain likaa ja pölyä pinnoille.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kysytäänpä sinulta mielenkiinnosta kolme kysymystä asiaan liittyen:
1. Missä osassa polkupyörän ketjua on isoin tarve öljylle? (Kitkan pienentämiselle).
2.Mihin osaan ketjusta itse tiputtaisit tuon öljyn turvataksesi tuon kohdan yksi toteutumisen.
3.Oletko ikinä kuullut nesteen kapillaari ilmiöstä ja mitä se on?Vastaukset:
1. Ketjun liikkuvissa osissa tietenkin. Koska ketju liikkuu polkiessa vinhaa vauhtia, on se syytä suojata vaseliinilla.
2. Koko ketju kannattaa suojata huolellisesti, jotta se olisi 100% suojassa.
3. Olen kuullut ja tietoinen. Veden kapillaarinen tunkeutuminen ketjujen neitseellisiin uumeniin katkeaa, kun ketjuihin ruutataan sopivalla paineella vaseliinia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastaukset:
1. Ketjun liikkuvissa osissa tietenkin. Koska ketju liikkuu polkiessa vinhaa vauhtia, on se syytä suojata vaseliinilla.
2. Koko ketju kannattaa suojata huolellisesti, jotta se olisi 100% suojassa.
3. Olen kuullut ja tietoinen. Veden kapillaarinen tunkeutuminen ketjujen neitseellisiin uumeniin katkeaa, kun ketjuihin ruutataan sopivalla paineella vaseliinia.Huono provokaatioyritys. Ei jatkoon tällä kertaa.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kysytäänpä sinulta mielenkiinnosta kolme kysymystä asiaan liittyen:
1. Missä osassa polkupyörän ketjua on isoin tarve öljylle? (Kitkan pienentämiselle).
2.Mihin osaan ketjusta itse tiputtaisit tuon öljyn turvataksesi tuon kohdan yksi toteutumisen.
3.Oletko ikinä kuullut nesteen kapillaari ilmiöstä ja mitä se on?Oletko tietoinen että eri ketjuissa voi olla erilainen rakenne vaikka päällisin puolin näyttävät samanlaisilta? Esimerkkinä velogin lyhyissä esitelty yksivaihteisen ketjun rakenne on sellainen että "rulla" ei ole irrallinen osa vaan kiinteä osa linkissä. Jos tämän kyseisen ketjun voitelee niin että tiputtaa tipan "rullan" päälle niin niitille ei päädy pisaraakaan öljyä. En laita suoraa linkkiä koska uskon lukijoiden digitaitoihin.
Anonyymi kirjoitti:
Oletko tietoinen että eri ketjuissa voi olla erilainen rakenne vaikka päällisin puolin näyttävät samanlaisilta? Esimerkkinä velogin lyhyissä esitelty yksivaihteisen ketjun rakenne on sellainen että "rulla" ei ole irrallinen osa vaan kiinteä osa linkissä. Jos tämän kyseisen ketjun voitelee niin että tiputtaa tipan "rullan" päälle niin niitille ei päädy pisaraakaan öljyä. En laita suoraa linkkiä koska uskon lukijoiden digitaitoihin.
Ei tule harrastettua museopyöriä, eli itselläni ei "kosketuspintaa" kyseisentyyppisiin ketjuihin.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ei tule harrastettua museopyöriä, eli itselläni ei "kosketuspintaa" kyseisentyyppisiin ketjuihin.
Kyllä tuo rakenne on käytössä ihan nykyketjuissakin. Jotkut valmistajat markkinoivat sitä "innovatiivisena", jolloin siinä saattaa olla uritus voiteluaineelle ym. - Tällaisessakin ketjussa vadeliini pysyy parhaiten.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuo rakenne on käytössä ihan nykyketjuissakin. Jotkut valmistajat markkinoivat sitä "innovatiivisena", jolloin siinä saattaa olla uritus voiteluaineelle ym. - Tällaisessakin ketjussa vadeliini pysyy parhaiten.
Laitatko linkkiä kyseisentyyppisiin ketjuihin mistä nyt puhut, niin hieman tutkailen millaisia ovat.
Ja äläkä sano että etsi itse...- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Laitatko linkkiä kyseisentyyppisiin ketjuihin mistä nyt puhut, niin hieman tutkailen millaisia ovat.
Ja äläkä sano että etsi itse...Esim. tässä malli, jossa vaseliiniurat:
https://tayachain.com/rollerless-series/ Anonyymi kirjoitti:
Esim. tässä malli, jossa vaseliiniurat:
https://tayachain.com/rollerless-series/Tuosta Taya:n muutama vuosi sitten patentoimasta ketjusta oliki juttua parisen vuotta sitten, ei kyllä ole tullut vielä missään vastaan ja onko oikeasti juurikaan myyty/myynnissä on sitten toinen asia...
Kiinnostava kuriositeetti kyllä, mutta onko yhdelläkään palstalaisella sitten käytössä...- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuosta Taya:n muutama vuosi sitten patentoimasta ketjusta oliki juttua parisen vuotta sitten, ei kyllä ole tullut vielä missään vastaan ja onko oikeasti juurikaan myyty/myynnissä on sitten toinen asia...
Kiinnostava kuriositeetti kyllä, mutta onko yhdelläkään palstalaisella sitten käytössä...Sillä, onko kellään palstalaisella käytössä, ei ole väliä. Tämä palsta ei nimittäin ole maailmannapa. Sillä on puolestaan väliä, että tällaistakin ketjua valmistetaan, eikä kyseessä ole museoketju.
Anonyymi kirjoitti:
Sillä, onko kellään palstalaisella käytössä, ei ole väliä. Tämä palsta ei nimittäin ole maailmannapa. Sillä on puolestaan väliä, että tällaistakin ketjua valmistetaan, eikä kyseessä ole museoketju.
Kyllä "museoketju" se ei ole, päinvastoin, selkeästi uusi innovaatio, tuleeko kasvattamaan todellisuudessa suosiota onkin ihan toinen asia.
Mutta mutta, tuon ketjun rakennetta kun katsoo, Taya:n videolta, niin sen voitelu tapahtuu aivan samalla tavalla pitkässä kuin perinteisenkin rullaketjun voitelu-santtu_1975X kirjoitti:
Kyllä "museoketju" se ei ole, päinvastoin, selkeästi uusi innovaatio, tuleeko kasvattamaan todellisuudessa suosiota onkin ihan toinen asia.
Mutta mutta, tuon ketjun rakennetta kun katsoo, Taya:n videolta, niin sen voitelu tapahtuu aivan samalla tavalla pitkässä kuin perinteisenkin rullaketjun voitelu-Ja sitten hieman negatiivista artikkelia tuosta Taya:n uutuusketjusta:
https://velo.outsideonline.com/road/road-racing/taya-new-rollerless-chain-isnt-an-innovation/
löytyy mielenkiintoista mainintaa myös voiteluun liittyen- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ja sitten hieman negatiivista artikkelia tuosta Taya:n uutuusketjusta:
https://velo.outsideonline.com/road/road-racing/taya-new-rollerless-chain-isnt-an-innovation/
löytyy mielenkiintoista mainintaa myös voiteluun liittyenVaseliini toimii parhaiten.
- Anonyymi
> Ketjulla joka muuten vahva 8-vaihteinen, ajaa 4000km.
Miten ketju voi olla 8-vaihteinen?
> Itse laitan tipan öljyä jokaisen nivelen kohdalle molemmin puolin jolloin puoli tippaa menee rullan puolelle ja toinen puoli lehtien väliin ja sitä kautta päätyy tapille asti paremmin kuin rullan puolelta.
On löytynyt kolme tapaa joita ammattilaiset käyttävät eli voiteluaine koko ketjulle, vain rullalle tai vain linkkien väliin eli sivulevyille. Oleellista aina on, että voiteluaine levitetään puhtaalle ketjulle ja ylimäärä pyyhitään pois. Liika voiteluaine kerää likaa itseensä - paras voiteluaine hylkii hiekkaa ja tiepölyä.
Ketju tulee suojata ohuelti kauttaaltaan korroosiolta.
Kitka ei ilmene ketjun rullilla tai rullan ja hampaan välillä, vaan uuden ketjurullan ja hampaan välinen kitka on käytännössä hyvin lähellä nollaa. Tämä väli ei tarvitse voitelua, vaikka kuluminen lopulta muuttaakin kitkaa.
Suurin osa kitkasta aiheutuu 1) rullan ja sisälevyn välillä sekä 2) sisä- ja ulkolevyn välillä. Varsinkin kun sisälevy joutuu aina taipumaan suhteessa rullaan, rulla ottaa vastaan muodostuvan paineen - tämä on se kohta joka tulisi saada erityisesti voideltua. Kitkaa aiheutuu myös tapin ja sisälevyn välillä.
Suurin potentiaalinen kitka aiheutuu siis siitä, kun ketju kääntyy missä tahansa suunnassa. Tämän takia on myös periaatteellista merkitystä sillä, millaiset rattaat valitsee eli montako kierrosta yksittäinen rulla ja levyt joutuvat tekemään rattaan ympäri vaikkapa kilometriä kohti.
--
Kuiva ketju tarvitsee jopa vajaa 10 % enemmän todellista tehontuottoa, kuin hyvin voiteltu ketju.
WD-40 ja lukkosula ovat hyviä liuottimia, joilla voi puhdistaa ketjun. Ne ovat kuitenkin huonoja voitelijoita. Pesuun voi käyttää myös lamppuöljyä.
Vaseliini toimii hyvin voiteluaineena, kun sitä ensin ohennetaan. Vaseliinin valmistusaine ja synonyymi on petrolatum, jonka viskositeetti on 130 - 700 mm2/s tai jopa enemmän huoneenlämmössä. Vaseliini ei valu. Helposti voitelevan öljyn viskositeetti on 10 - 30.
Moottorisahojen teräketjuöljy (esim. Oregon) on joskus pärjännyt hyvin ketjujen voitelutesteissä, samoin muutkin luonnonmukaiset öljyt.- Anonyymi
Niin vaseliini on siis huono tunkeutumaan tarvittaviin väleihin mutta silti vaseliini on hyvä. En itse käytä sitä mutta suosittelen sitä muille.
- Anonyymi
"Moottorisahojen teräketjuöljy (esim. Oregon) on joskus pärjännyt hyvin ketjujen voitelutesteissä, samoin muutkin luonnonmukaiset öljyt."
Mikseivät metsurit ole vielä keksineet keitellä teräketjuja suksivoiteissa kun vaikuttasi olevan kaikinpuolin etevä ratkaisu?- Anonyymi
Miksi metsurit eivät käytä vaseliinia teräketjuissaan, kun se vaseliini on niin pätevä joka paikan tuote,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi metsurit eivät käytä vaseliinia teräketjuissaan, kun se vaseliini on niin pätevä joka paikan tuote,
Öljy on helpompi kuljettaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Öljy on helpompi kuljettaa.
No miksi pyöräilijän pitää käyttää aina vaseliinia? Vastaa trolli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No miksi pyöräilijän pitää käyttää aina vaseliinia? Vastaa trolli.
Se suojaa hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se suojaa hyvin.
Suojaako hiertymiltäkin? Toimiiko takapuoleen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojaako hiertymiltäkin? Toimiiko takapuoleen?
Kyllä. Käy myös huulirasvana.
Oletko tietoinen että moottorisahat käyttävät voitelussaan täysin toisentyyppistä ratkaisua kuin mitä polkupyörän ketjut, niissä on säiliö josta syötetään teräketjulle öljyä jatkuvalla syötöllä kun sahalla sahataan, joten polkupyörän ketjuja sekä teräketjuja ketjuja ei voida verrata toisiinsa.
Samoin teräketjuille on omat teräketjuille tarkoitetut huolto-aineet sekä ohjeet.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Oletko tietoinen että moottorisahat käyttävät voitelussaan täysin toisentyyppistä ratkaisua kuin mitä polkupyörän ketjut, niissä on säiliö josta syötetään teräketjulle öljyä jatkuvalla syötöllä kun sahalla sahataan, joten polkupyörän ketjuja sekä teräketjuja ketjuja ei voida verrata toisiinsa.
Samoin teräketjuille on omat teräketjuille tarkoitetut huolto-aineet sekä ohjeet.Eikös tuollaista voisi kehittää nykyaikaisiin pyöriinkin? Sähköpyörän moottoriin olisi varmasti helppo kytkeä jonkinlaisen syöttökoneiston avulla toimiva järjestelmä, joka tiristäisi tuubista hitusen vaseliinia strategisiin kohtiin ajoittain. Sopiva väli voisi olla vaikkapa joka tuhannesyhdeksässadaskolmaskymmenesneljäs tai tuhannesyhdeksässadaskolmaskymmenesviides polkaisu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös tuollaista voisi kehittää nykyaikaisiin pyöriinkin? Sähköpyörän moottoriin olisi varmasti helppo kytkeä jonkinlaisen syöttökoneiston avulla toimiva järjestelmä, joka tiristäisi tuubista hitusen vaseliinia strategisiin kohtiin ajoittain. Sopiva väli voisi olla vaikkapa joka tuhannesyhdeksässadaskolmaskymmenesneljäs tai tuhannesyhdeksässadaskolmaskymmenesviides polkaisu.
Moottoripyörissä on ollut kuvaamiasi ratkaisuja. Moottoripyörissä ketju on edelleen suosituin, vaikka kardaaneja ja hihnojakin näkee.
Muutamia suoravetoisia sähkömoottoripyöriä on jo olemassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoripyörissä on ollut kuvaamiasi ratkaisuja. Moottoripyörissä ketju on edelleen suosituin, vaikka kardaaneja ja hihnojakin näkee.
Muutamia suoravetoisia sähkömoottoripyöriä on jo olemassa.Vielä parempi olisi umpinainen ketjukotelo, joka täytetään vaseliinilla. Akseleihin stefat, niin ei pursua ulos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä parempi olisi umpinainen ketjukotelo, joka täytetään vaseliinilla. Akseleihin stefat, niin ei pursua ulos.
Sodan jälkeisissä ja vielä 60-luvun MZ-moottoripyörissä oli kuvaamasi ketjukotelo. mutta se on jo vanhanaikainen. Vaseliinin ja ketjukotelon tilalla on jo parempaa.
Moottoripyörissä on ketju, joissa on o-rengas- tai x-rengastiiviste, jonka sisäpuolella on kuvaamasi kevytvaseliini. Tiivisteen sisäpuolisella voiteluaineella voidellaan levyjä ja suojataan ketjun sisäosia, kuten tappia, ulkopuoliselta lialta. Renkaat ovat kumia, eivätkä ikuisia.
Ilmeisesti kuvittelet olevasi toistollasi vaseliinista ja voista hauska, mutta vaseliinisi kanssa olet kymmeniä vuosia myöhässä - asia on jo testattu ja otettu käyttöön ja osittain jo luovuttu. Kardaani ja hihna eivät myöskään tarvitse vaseliinia lainkaan ja ovat paljon siistimpiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sodan jälkeisissä ja vielä 60-luvun MZ-moottoripyörissä oli kuvaamasi ketjukotelo. mutta se on jo vanhanaikainen. Vaseliinin ja ketjukotelon tilalla on jo parempaa.
Moottoripyörissä on ketju, joissa on o-rengas- tai x-rengastiiviste, jonka sisäpuolella on kuvaamasi kevytvaseliini. Tiivisteen sisäpuolisella voiteluaineella voidellaan levyjä ja suojataan ketjun sisäosia, kuten tappia, ulkopuoliselta lialta. Renkaat ovat kumia, eivätkä ikuisia.
Ilmeisesti kuvittelet olevasi toistollasi vaseliinista ja voista hauska, mutta vaseliinisi kanssa olet kymmeniä vuosia myöhässä - asia on jo testattu ja otettu käyttöön ja osittain jo luovuttu. Kardaani ja hihna eivät myöskään tarvitse vaseliinia lainkaan ja ovat paljon siistimpiä.Eli moottoripyörän ketju on ratkaisu!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli moottoripyörän ketju on ratkaisu!
Se ei ole ratkaisu mihinkään muuhun kuin vaseliinin käyttöön.
Moottoripyörä tuottaa helposti 150 - 200 hevosvoimaa, pyöräilijä maksimissaan hetkellisesti yhden..kaksi hevosvoimaa.
Hyvin voidellun - ei vaseliinia - polkupyörän ketjun kitkavoima on alle 0,5 wattia. Tähän ei voi lähteä lisäämään x-renkaita kitkaa pienentämään. Moottoripyörän ketjut painavat 1,5 - 2,5 kiloa ja maksavat jopa 500€. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ei ole ratkaisu mihinkään muuhun kuin vaseliinin käyttöön.
Moottoripyörä tuottaa helposti 150 - 200 hevosvoimaa, pyöräilijä maksimissaan hetkellisesti yhden..kaksi hevosvoimaa.
Hyvin voidellun - ei vaseliinia - polkupyörän ketjun kitkavoima on alle 0,5 wattia. Tähän ei voi lähteä lisäämään x-renkaita kitkaa pienentämään. Moottoripyörän ketjut painavat 1,5 - 2,5 kiloa ja maksavat jopa 500€.Ilman aimo annosta vaseliinia ei polkupyörän ketju ole hyvin voideltu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilman aimo annosta vaseliinia ei polkupyörän ketju ole hyvin voideltu.
Vaseliinimies se jaksaa jankuttaa.
Anonyymi kirjoitti:
Vaseliinimies se jaksaa jankuttaa.
Palstavaikuttajat:
Keppiä pinnoihin
Lihasheikkous
Vaseliini
Kyllä palstan taso sitten on korkealla...- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Palstavaikuttajat:
Keppiä pinnoihin
Lihasheikkous
Vaseliini
Kyllä palstan taso sitten on korkealla...Mihin jäi Fitnord-mies?
Anonyymi kirjoitti:
Mihin jäi Fitnord-mies?
Ai pahus, miten nyt unohdinkaan Fitnord-miehen... Minun mokani...
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Palstavaikuttajat:
Keppiä pinnoihin
Lihasheikkous
Vaseliini
Kyllä palstan taso sitten on korkealla...Kun korona alkoi niin luulin että eri palstoilla alkaisi kunnon keskustelut kun ihmisillä olisi oikeasti aikaa. Väärässä olin. Kaikenmaailman perseily eri palstoilla lienee uusin kansan hupi. Menenkin tästä juoksupalstalle ja ehdotan piikkareihin vaseliinia. Eli en. Vanhaa valtiomiestä lainatakseni: ei pidä provosoitua kun provosoidaan. On surullista miten jotkut eivät ymmärrä mikä arvo ja potentiaali tällaisilla palstoilla on. Toinen huolenaiheeni on se että eikö kukaan osaa enää mitään ja varsinkaan hakea tietoa itsenäisesti. Kysytään että kumpaan jalkaan puetaan vasemman jalan sukka ja voiko oikean jalan kadonnutta sukkaa käyttää pipona. Ja oma vastaukseni on että ehdottamasti ehkä jos käyttää vaseliinia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun korona alkoi niin luulin että eri palstoilla alkaisi kunnon keskustelut kun ihmisillä olisi oikeasti aikaa. Väärässä olin. Kaikenmaailman perseily eri palstoilla lienee uusin kansan hupi. Menenkin tästä juoksupalstalle ja ehdotan piikkareihin vaseliinia. Eli en. Vanhaa valtiomiestä lainatakseni: ei pidä provosoitua kun provosoidaan. On surullista miten jotkut eivät ymmärrä mikä arvo ja potentiaali tällaisilla palstoilla on. Toinen huolenaiheeni on se että eikö kukaan osaa enää mitään ja varsinkaan hakea tietoa itsenäisesti. Kysytään että kumpaan jalkaan puetaan vasemman jalan sukka ja voiko oikean jalan kadonnutta sukkaa käyttää pipona. Ja oma vastaukseni on että ehdottamasti ehkä jos käyttää vaseliinia.
Tuo vastauksesi ilahdutti! Tosiaankin vaseliini taipuu moneen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin jäi Fitnord-mies?
Onko takuita siitä, että kyseessä on mies?
- Anonyymi
Voin suositella Black Diamondia, vaikka v-jarrumies tarjoaa vaseliinia.
Minulla onkin varaa parhaaseen. - Anonyymi
Öljy ei ole enää nykyaikaa koska nestemäinen tai kiinteä vaha tekee elämän paljon helpommaksi.
- Anonyymi
Mutta voitelee huonommin ja sehän on olennaista. Ei auton moottoreihinkaan laiteta kynttilä- tai suksivahaa vaan moottoriöljyä eli oikeaa ainetta mitä kuuluukin.
Pyöränketjuunkin kannattaa laittaa ketjuöljyä voitelemaan.
- Anonyymi
Vaseliini soveltuu ketjujen lisäksi moneen muuhunkin käyttöön:
https://anna.fi/lifestyle/koti-ja-sisustus/vaseliini-15-kayttotapaa?shared=616245-b7cb3b32-1- Anonyymi
Vaseliinivammainen se vain jaksaa.
- Anonyymi
Kevytöljy eli ei raskas.
- Anonyymi
Ketjujen puhdistus. Sen jälkeen ketjut irti ja laitetaan astiaan jossa on hydrauliöljyä. Saavat olla siellä muutamasta tunnista jopa yön yli. Otetaan ketjut astiasta valumaan pariksi tunniksi. Sen jälkeen kuivaus ja ketjut paikoilleen.
Näin se öljy menee varmasti sinne minne pitääkin.
Minun se piti tuokin itse ratkaista kun ei näy muilla älli riittävän edes omiin housuihin.- Anonyymi
Jopa yön yli on ihan liian lyhyt aika.
Itse olen pitänyt ketjua siellä kolmesta kuuteen vuoteen. Ketjut paranevat öljyssä kuin viini tai viski, eli kypsyvät vuosien saatossa.
- Anonyymi
Kokemuspohjainen huomio muutamasta eri aineesta ja muutamasta eri pyörästä talvelta ja keväältä.
Rex-lämpövaha
Plussaa: juuri sulatettuna vahattu ketju on todella hiljainen, ketju rullaa vahattuna erinomaisesti, tunkeutuu tasaisesti kaikkiin väleihin, riittoisa, ei sotke ympäristöön, ei kerää ketjuun lainkaan likaa vaan ketju pysyy kuin uutena, huuhteluun riittää lämmin vesi, suurin työ on ketjun irrotus ja kiinnitys sillä voitelu tapahtuu ilman lisätyötä astiassa.
Miinusta: ei kestä valmistajan lupaamia kilometrejä, ketju pitää irrottaa ennen vahan sulatusta, melko kallis, vaikka voitelu vielä toimisikin äänimaailma on todella karu ja muutos raju sen jälkeen kun vaha kuluu, ei toimi sateella niin hyvin kuin uskoisi vaan ketju lähtee ruostumaan.
Rex Domestique
Plussaa: voi lisätä ketjuun sen paikallaan ollen, melko hiljainen, ketju rullaa hyvin, melko riittoisa, toimii ja kestää hyvin kuivalla, äänimaailma muuttuu hitaasti.
Miinusta: asennetaan tippa tipalta rullalle eli vaatii tarkkuutta, kohtuullisen hintaista, liika-annostuksella sotkee ympäristöön, kerää ketjuun likaa, sateen jäljiltä ei toimi lainkaan vaan ketju ruostuu, ketju vaatii puhdistamista.
CRC Spray-muoto
Plussaa: voi lisätä ketjuun sen paikallaan ollen, saa myös ruosteisen ketjun toimimaan, melko hiljainen, asennetaan suurpiirteisesti koko ketjulle, koska on lisättävä runsaasti koko ketjulle pintaruoste estyy kauttaaltaan, toimii myös sateella.
Miinusta: halpaa, ilmeisellä liika-annostuksella sotkee ympäristöön, kerää ketjuun likaa, lyhytkestoinen, tunkeutuvuus on kysymysmerkki, ketju vaatii puhdistamista.
--
Edellisen perusteella sekakaytössä ei ole olemassa parasta vaihtoehtoa, vaan pelkkiä kompromisseja. Ketjun ja rattaiden kastuminen vedestä, lumesta ja suolasta ovat eri asia kuin ketjun ja ja rattaiden likaantuminen hiekasta ja mudasta.
Seuraavaksi voisi kokeilla Rexin Black -vahaa tippoina, se suojannee ja voitelee myös märissä olosuhteissa.- Anonyymi
CRC 5-56, WD-40 ja vastaavat sprayt ovat enemmän liuotinta, kuin voiteluainetta/öljyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
CRC 5-56, WD-40 ja vastaavat sprayt ovat enemmän liuotinta, kuin voiteluainetta/öljyä.
Helppo käyttää, toimii myös huonoissa ja ruostuneissa ketjuissa. Lyhytkestoinen vaikutus, mineraaliöljyn osuus on 10 - 30 %.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helppo käyttää, toimii myös huonoissa ja ruostuneissa ketjuissa. Lyhytkestoinen vaikutus, mineraaliöljyn osuus on 10 - 30 %.
Olisiko kenties aseöljy parempi ratkaisu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko kenties aseöljy parempi ratkaisu?
Itse en osaa sanoa. Minulle on arvoitus noiden kaikkien aineiden toimintamekanismi. Tiedän vain että parhaat voiteluaineet puhdistavat, voitelevat, suojaavat ja vievät lian pois tai sitovat sen itseensä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse en osaa sanoa. Minulle on arvoitus noiden kaikkien aineiden toimintamekanismi. Tiedän vain että parhaat voiteluaineet puhdistavat, voitelevat, suojaavat ja vievät lian pois tai sitovat sen itseensä.
Puhtaaseen ja kuivaan ketjuun lika tarttuu kaikkein vähiten. Voiteluaine nivelissä ja muuten kuiva puhdas ketju on tavoite.
Anonyymi kirjoitti:
Itse en osaa sanoa. Minulle on arvoitus noiden kaikkien aineiden toimintamekanismi. Tiedän vain että parhaat voiteluaineet puhdistavat, voitelevat, suojaavat ja vievät lian pois tai sitovat sen itseensä.
Ketjujen voitelussa käyttetävä aine, oli se sitten mitä tahansa ei nimenomaan saisi sitoa likaa itseensä. Tuo "likahan" on yleensä hienojakoista maa-ainesta ja kun tämä sitten sitoutuu ketjussa olevaan voiteluaineeseen niin voiteluaine muuttuu pikkuhiljaa pientä kivihiukkasta sisältäväksi "hiomatahnaksi" joka sitten taasen kulutta ketjua nopeampaan tahtiin.
Eli tuo likaa "sitovuus" on nimenomaan sellainen ominaisuus jota ketjussa käytettävässä aineessa ei tulisi olla.
Ketjua ei tulisi sekä "puhdistaa" että voidella samalla aineella (esim. CRC-56 yms.) vaan ketjut ensin puhdistettaisiin omalla aineellaan ja kuivauksen jälkeen sitten öljyttäisiin omalla aineellaan.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhtaaseen ja kuivaan ketjuun lika tarttuu kaikkein vähiten. Voiteluaine nivelissä ja muuten kuiva puhdas ketju on tavoite.
Ketjun ja rattaiden kastuminen vedestä, lumesta ja suolasta ovat eri asia kuin ketjun ja ja rattaiden likaantuminen hiekasta ja mudasta.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ketjujen voitelussa käyttetävä aine, oli se sitten mitä tahansa ei nimenomaan saisi sitoa likaa itseensä. Tuo "likahan" on yleensä hienojakoista maa-ainesta ja kun tämä sitten sitoutuu ketjussa olevaan voiteluaineeseen niin voiteluaine muuttuu pikkuhiljaa pientä kivihiukkasta sisältäväksi "hiomatahnaksi" joka sitten taasen kulutta ketjua nopeampaan tahtiin.
Eli tuo likaa "sitovuus" on nimenomaan sellainen ominaisuus jota ketjussa käytettävässä aineessa ei tulisi olla.
Ketjua ei tulisi sekä "puhdistaa" että voidella samalla aineella (esim. CRC-56 yms.) vaan ketjut ensin puhdistettaisiin omalla aineellaan ja kuivauksen jälkeen sitten öljyttäisiin omalla aineellaan.CRC kokemus talviräntäsateesta on paras. Helppo käyttää mutta uusittava viikottain. Sotkee.
Kilpailuissa ja kuivana kesäpäivänä eri adia.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871016- 191013
- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99815- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?66742