Paras ketjuöljy

Anonyymi-ap

Mikä on paras pyörän ketjuöljy sekalaiseen ajoon kuiville hiekkaisille poluille ja asfaltille? Sinun kokemuksesi mukaan, ainahan voi toki satunnaisesti myös sataa.

Olin aikaisemmin suihkinut ketjuihin vahamaista spraytä, joka suojasi hyvin ruosteelta ja lopetti kitinät, mutta sen jäljiltä kaikki rattaat olivat monen millin vahakerroksen peitossa, samoin olivat vanteet epätarkan annostelun takia. Yllätys oli se, että ketjut ja rattaat kuluivat silti finaaliin alta aikayksikön. Suurin yllätys oli kuitenkin se, että jäykkä vaha teki ketjuista raskaasti kääntyvät.

Vaha oli siis kaikkialla muualla lenkissä mutta ei rullalla eikä ilmeisesti rullan tai tappien välissä.

Spray vai tippapullo?
Hinta-laatu suhde?
Dry vai wet?

RVS
Rex (Black Diamond, Domestique)
Motorex
CRC
WD-40
Zefal
Muc-Off
TF2
Vaseliini
Ompelukoneöljy
Aseöljy
Auton mineraaliöljy

Jokin muu?

17

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

      En tiedä varmaksi mutta olen törmännyt silikonirasvaan. Vaikuttaa hyvältä monissa paikoissa.

    • UUSI

      Muc-Off:n Dry Lubea olen tuossa muutaman vuoden käyttänyt omissä pyörissäni kohtuullisen tyytyväisenä (kestää kulutusta kuivalla kelillä hyvin ja lika ei juuri tartu, mutta sadekeli huuhtelee tehokkaasti pois ja vaatii aina sateella ajon jälkeen uuden laiton).
      Mutta viimetalven ajoin Fat:llä ketjujen vaihdon jälkeen Rex:n Black Diamondilla ja saattaa olla että ketjujen vaihdon yhteydessä muissakin pyörissä siirryn siihen, en keksi siitä yhtään mitään pahaa sanottavaa (tai onhan se kallista...)

      • Anonyymi
        UUSI

        Black Diamond on arvokas tuote mutta kestää sateellakin satoja kilometrejä yhdellä voitelulla.


    • Anonyymi
      UUSI

      Kokemusta on kuivasta Motorexista, RVS:stä ja ompelukoneöljystä. Kahdesta ensimmäisestä ei ole mitään erityisiä muistikuvia paitsi RVS:n hinta eli kallis. Ompelukoneöljy on hyvää ja tahraamatonta. Sade vie hetkessä mukanaan kaikki heppoiset voiteluaineet. Sade pilaa ketjut hetkessä.

      Nyt on testissä Rexin Domestic, se halvempi perusöljy, vaikka on kallis sekin. Ensimmäistä kertaa koskaan päätin, koska kyseessä on konsentraatti, että levitin öljyä tippa-tipalta suoraan rullalle.

      Pitääköhän mikä tahansa voiteluaine levittää mieluummin rullalle vaiko sivulevyjen väleihin? Joskus järeämmissä ketjuissa levyjen väleissä on joko o- tai x-renkaat. Silloin on oleellista voidella renkaat, ei niinkään rullaa, näin ovat viisaammat opettaneet.

      • Anonyymi
        UUSI

        Pyörän ketju on niin yksinkertainen kuin vain voi olla eli on tappi, rulla ja levyt. Kaikkien ohjeiden mukaan rulla voidellaan ja ehkäpä siitä levyt saavat myös osansa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Oivariini on kanssa hyvää

      • Anonyymi
        UUSI

        Tuo oli asiaton pila, josta kukaan ei tykännyt tai arvatenkin vain harva tykkäsi. Ei hyödyttänyt ketään.

        Mitä yritit?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli asiaton pila, josta kukaan ei tykännyt tai arvatenkin vain harva tykkäsi. Ei hyödyttänyt ketään.

        Mitä yritit?

        Minä tykkään Oivariinista, mutta myös Ingmariini käy.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä tykkään Oivariinista, mutta myös Ingmariini käy.

        Ilmankos olet aina nuolemassa naapurin miehen ketjuja ja satulaa yhteisen pyöräilyn jälkeen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä tykkään Oivariinista, mutta myös Ingmariini käy.

        Höh. Voi on aina voita.


    • Anonyymi
      UUSI

      Miten crc? Olen pitkään käyttänyt, onko ok?

    • Anonyymi
      UUSI

      Rex Domestique ja muitten vahojen kohdalla on sillai että niitä ravistellaan kovin ennen käyttöä. Muutenhan ne on aivan litkua joka valuu miten sattuu. Ravistelua jälkeen voip puristella tipan joka ketjun nivelelle lelle erikseen. Ketjun sivuja ei tietenkään voidella. Näin toimien pienikin pullo riittää pitkään. Itse olen käyttänyt vuosia edellä mainittua ja kyllä yhdellä vooitelulla kestää polkea hyvinkin viisisataa kilometriä.

    • Anonyymi
      UUSI

      Ei kannata alkaa keittelemään sitä kalliissa litkuissa tai muita voodoo-temppuja ja haaskata älyttömästi aikaa halvan kulutusosan kanssa.
      Rätillä lika pois ja ketjuöljyä tai vahaa ketjuun ja menoksi. Pyörä on yksinkertainen kapine, ei kannata tehdä asioista liian monimutkaisia ja aikaavieviä. Pitemmän päälle se vain turhauttaa hankaluudellaan ja menee maku koko hommaan. Eriasia jos se puuhastelu on pääasiallinen harrastus ajamsen sijaan.

      • Anonyymi
        UUSI

        Olen aloittaja ja yritin tehdä juuri noin eli helposti. Öljy ja vaha sotki kuitekin ihan kaiken ja silti ketjut ja rattaat oli pilalla. Pari tuntia meni pelkkään pyörän putsaukseen kun liika vaha oli joka paikassa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aloittaja ja yritin tehdä juuri noin eli helposti. Öljy ja vaha sotki kuitekin ihan kaiken ja silti ketjut ja rattaat oli pilalla. Pari tuntia meni pelkkään pyörän putsaukseen kun liika vaha oli joka paikassa.

        Ei parane tosiaankaan lotrata. On myös hyvä pitää ketju ja voimansiirto puhtaana. Edellyttää aina silloin tällöin ketjun irrottamista, samoin rissapyörät sekä takapakka irti. Pestään liuotinaineessa ja pannaan puhtoisina paikoilleen. Kuiviin ketjuihin vahaa, ja vain tippa joka nivelen päälle. Vahaa tulee ennen puristelemista ravistella kovin. Näin toimien litku muuttupi kiinteämpään olomuotoon.

        Johonkin mummonpyörään voi käyttää sitten mitä tahansa öljyä. Se siitä pahene jos paraneekaan.


    • Anonyymi
      UUSI

      Miksi pyörissä ei ole ketjusuojaa. Tuskin mahdotonta suunnitella esim. helposti irroitettavaa mallia.

      • Anonyymi
        UUSI

        Vai halutaanko pyörää pestä ja rassata harrastuksen vuoksi enemmän.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      36
      3259
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      1975
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      193
      1571
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      129
      1453
    5. 80
      1105
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1084
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      258
      949
    8. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      879
    9. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      103
      826
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      67
      778
    Aihe