Kävin taas hakee lusää puuta pihaan ja halon edellisiä tässä joutessaan. Ei hotsita urakoida, niin kerkee miettimään yhtä jos toista...
On jotain totuuksia, vaikka energian muodostuminen näistä puista lämmöksi. Niitä vaan menee tietynverran, riippuen miten hyvin saan lämmön niistä talteen, mitä puuta se on ja toisaalta mikä on lämmöntarve. Noihin asioihin en liioin voi mitään. Ne on keksitty jo jossain universumin syntyhetkillä.
Voin toki kirota, että onpa kylmää talvella ja eikö mikään riitä, on kohtuutonta ja manata universumia heristäen nyrkkiä kohti tähtitaivasta talvella, kun linnunradan näkeminen tiedottaa, että kylmä jatkuu.
Toisaalta... nythän minä heinäkuussa nakutan täällä halkoja, ettei tarttis kirota talvella. Hoidan, että on mitä työntää kattilaan.
Minusta näissä ihmissuhdehommissakin on tietynlaiset vakiot. Ihan turha niitä vastaan on alkaa kiukkuumaan. Kaikkea, mitä itse haluaa, sillä mitä on vastaan tarjota, ei vaan saa.
Minäkään en saa kuivaneella kuusella 1700 kw/h energiaa kuutiosta, vaikka kuinka yrittäisin. Tai koittaisin sinnitellä vähemmällä energialla miellyttävän lämpöiseksi mökin.
Niin puulämmityksessä, kuin parisuhdekiemuroissakaan ei oikoteitä ole. Tai no...samat kilowatit ne menee lämmitykseen, lämmititpä millaisella himmelillä torppas. Sinäänsä reilua toi energia. 😀
Tälleen miehenä sanon, että kyllä se nainenkin tarvitsee jotain. Siinäkin on jokin energia välissä. Jollain se saatu energia pitää ansaita. 🙂
Noh... mäpäs keskityn tulevan talven lämpöenergiaan vielä vähän aikaa. 😄
Puupinolla, pölkynnokassa miettien.
55
464
Vastaukset
Toi onkin mukava toi puun lämpöarvo. Tulee ihan mieleen opiskeluajat, kun sai näitä luonnon varoita laskea. Kaikki oli niin suoraviivaista. Toista se on kasvatussosiologiassa, kun pään puhki on miettinyt yhtä teoriaa ja lopulta ymmärtänyt, niin seuraavassa kappaleessa kumotaan koko teoria. Mutta hurjan mielenkiintoista se on. Ja mieluummin mä sitä teen, kun lasken pomon rahoja, vaikka itekin siitä provisiota saa. Mutta elämä pitäs olla muutakin kun rahaa. Mä en tiedä mistä noi on saanu päähänsä, että mä tarttisin lisää rahaa. Oonko mä jotenkin köyhän näkönen vai?
En mä jaksa uskoa, että nykyään montaakaan kasvatusteoriaa opetusmielessä toisella kumotaan. Oletkohan ymmärtänyt ihan oikein? 🤔
Disseisback kirjoitti:
En mä jaksa uskoa, että nykyään montaakaan kasvatusteoriaa opetusmielessä toisella kumotaan. Oletkohan ymmärtänyt ihan oikein? 🤔
Me luetaan näitä pitkältä aikaväliltä. Se kirja kasvatussosiologian suunnannäyttäjiä. Ei nyt koko teoriaa, mutta osin. Ja kritiikkihän on koko kasvatustieteen perusta. Luonnontiedettä ei helpolla voi kumota.
JeroP kirjoitti:
Me luetaan näitä pitkältä aikaväliltä. Se kirja kasvatussosiologian suunnannäyttäjiä. Ei nyt koko teoriaa, mutta osin. Ja kritiikkihän on koko kasvatustieteen perusta. Luonnontiedettä ei helpolla voi kumota.
No luulisi, että päivittynyt tietous ei haraisi vastaan itseään..🤔
Disseisback kirjoitti:
No luulisi, että päivittynyt tietous ei haraisi vastaan itseään..🤔
Ei se päivity, vaan kerrostuu. Ehkä ymmärrän sen paremmin sitten kun luen pidemmälle. Onneks nyt siirryttiin kasvatuspsykologiaan on helpommin tajuttavaan. Behaviorismia ja muuta.
JeroP kirjoitti:
Ei se päivity, vaan kerrostuu. Ehkä ymmärrän sen paremmin sitten kun luen pidemmälle. Onneks nyt siirryttiin kasvatuspsykologiaan on helpommin tajuttavaan. Behaviorismia ja muuta.
Jaahas...😁
- Anonyymi
Joo,
Lisäeristys on paras. Menee vähemmän energiaa.
Mutta kaikista halvinta on vaatteen lämpö. Jos haluaa naishuolistaan eroon, niin sanoo vaan että tuossa on sullekin pilkkihaakarit, meillä lasketaan sisälämpö + 10 :een.No itsekin tykkään zillata suht vähissä vaaatteissa mukavanlämpöisessä talossa, joten ennemmin hommaan puuta, kuin tingin lämmöstä.
Kyllähän ihmissuhteetkin on eräänlaista vaihtokauppaa. Yhdessäolo antaa jotakin yhdessäolijoille, mitä kyseiset oliot arvostaa..
Hyvin pitkälti....
En minäkään kovin pitkään muuten mättäis omatekemään, tai muutakaan puuta mihinkään kattilaan, jos siitä en saisi mökkiä lämpimäksi kunnolla...
Tekisinkö sitä vaan siksi, että pitäisi niin tehdä? Tai että, joku paikka, vaikka kattila savupiippu vaan lämpeää? 😄
En mä kyllä olisi parisuhteessakaan, että pelkästään sillä toisella ois kivaa ja että se tykkäis...Disseisback kirjoitti:
Hyvin pitkälti....
En minäkään kovin pitkään muuten mättäis omatekemään, tai muutakaan puuta mihinkään kattilaan, jos siitä en saisi mökkiä lämpimäksi kunnolla...
Tekisinkö sitä vaan siksi, että pitäisi niin tehdä? Tai että, joku paikka, vaikka kattila savupiippu vaan lämpeää? 😄
En mä kyllä olisi parisuhteessakaan, että pelkästään sillä toisella ois kivaa ja että se tykkäis...No mä vuosia lämmittelin vaan kattilan savupiippua, mutta sit erään ystävällisellä avituksella mä lopetin lämmön heittämisen harakoille..
Ja se eräs sai minut tajuamaan sen. Ja sille eräälle olen kiitollisuudessa. Eli kiitos sinne minne se kuuluu. Sinulle. Kiitos.Pikku-pirpana kirjoitti:
No mä vuosia lämmittelin vaan kattilan savupiippua, mutta sit erään ystävällisellä avituksella mä lopetin lämmön heittämisen harakoille..
Ja se eräs sai minut tajuamaan sen. Ja sille eräälle olen kiitollisuudessa. Eli kiitos sinne minne se kuuluu. Sinulle. Kiitos.No mä oon jokseenkin yksinkertainen tyyppi vaan. Kiitä sitten sitä. 😄
Oma veri voi saada ihmisen toimimaan hiukan vastenkin omaa etuaan, mutta muuten harva on mitään velkaa toiselle aikuiselle....että pitäis itse painattaa saamatta itse mitään.Disseisback kirjoitti:
No mä oon jokseenkin yksinkertainen tyyppi vaan. Kiitä sitten sitä. 😄
Oma veri voi saada ihmisen toimimaan hiukan vastenkin omaa etuaan, mutta muuten harva on mitään velkaa toiselle aikuiselle....että pitäis itse painattaa saamatta itse mitään.No.. elämäähän tämä vain. Kuitenkin tein sen elämänmuutoksen ihan ite. Alusta loppuun. Päätöksestä toteutukseen.
Sinulta sain sen tuuppauksen joka kaatoi lopulta reunan yli. Se, että olin seisonut siinä reunalla jo pidemmän aikaa, tajuamatta sitä itse.
Tarvitsin jonkun joka herätteli minut horroksesta.
Oikeastaan kaikki meni niin kuin pitikin mennä. Eli vallan mallikkaasti.Pikku-pirpana kirjoitti:
No.. elämäähän tämä vain. Kuitenkin tein sen elämänmuutoksen ihan ite. Alusta loppuun. Päätöksestä toteutukseen.
Sinulta sain sen tuuppauksen joka kaatoi lopulta reunan yli. Se, että olin seisonut siinä reunalla jo pidemmän aikaa, tajuamatta sitä itse.
Tarvitsin jonkun joka herätteli minut horroksesta.
Oikeastaan kaikki meni niin kuin pitikin mennä. Eli vallan mallikkaasti.Joo, sitä varmaan alkuun ei huomaa ja lopummalla ei jaksa välittää.
Jonkun herätyksen siihen tarvitsee ja ennenkaikkea aikaa mutustella. Mulla se oli muinoin työpaikan vaihdos.
Nyt taas alkaa olla sitä tään työpaikan kanssa, että alkaa olla aivan liikaa kaikkea. Pitäis osata topata.
Mutta katsellaan nyt vielä ainakin tämä kesä...
Sitä halkoa pitää välillä muistaa pussatakin.
Mun kinttu pussas jo...
Tuli pölli tuohon sisäjalkaterän luun kohdalle... kun putos halkomakoneesta. Aika mellevän patin teki...🙄Disseisback kirjoitti:
Mun kinttu pussas jo...
Tuli pölli tuohon sisäjalkaterän luun kohdalle... kun putos halkomakoneesta. Aika mellevän patin teki...🙄Minuun tippui koivuhalko päähän, kun pinosin niin korkealle kun pystyin, verta alkoi vuotamaan
pujotteIija kirjoitti:
Minuun tippui koivuhalko päähän, kun pinosin niin korkealle kun pystyin, verta alkoi vuotamaan
Pölökyllä päähän https://www.youtube.com/watch?v=55TelLdPJI8
pujotteIija kirjoitti:
Minuun tippui koivuhalko päähän, kun pinosin niin korkealle kun pystyin, verta alkoi vuotamaan
Onneks ei päähän osunut mua. 1/4 hirmuisesta kuusipöllistä.
https://aijaa.com/TK6vIA
Ensin pistin puoliksi ja taas puoliksi öuolikkaan, niin se kimpos siitä toisesta puolikkaasta suoraan koipeen...🙄Disseisback kirjoitti:
Onneks ei päähän osunut mua. 1/4 hirmuisesta kuusipöllistä.
https://aijaa.com/TK6vIA
Ensin pistin puoliksi ja taas puoliksi öuolikkaan, niin se kimpos siitä toisesta puolikkaasta suoraan koipeen...🙄Ilkeän näköinen. Josko ny hidastat et koipi paranee..
Pikku-pirpana kirjoitti:
Ilkeän näköinen. Josko ny hidastat et koipi paranee..
No pitää noi saada tehtyä ja pellit pinojen päälle.
Sitten odottelis kellarissa hommia. Nekin pitää keretä tehdä ennen talvea. 😁Disseisback kirjoitti:
No pitää noi saada tehtyä ja pellit pinojen päälle.
Sitten odottelis kellarissa hommia. Nekin pitää keretä tehdä ennen talvea. 😁Huisia menoa sulla.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Huisia menoa sulla.
Joo. Ja välillä ylitöitä väliin... taas piti käydä työkeikalla. 🙄
Disseisback kirjoitti:
Joo. Ja välillä ylitöitä väliin... taas piti käydä työkeikalla. 🙄
Sä olet ihan uskomaton duraseli.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Sä olet ihan uskomaton duraseli.
No kieltämättä nyt on oltava... :o)
- Anonyymi
Yksin asuva saa 70 neliöisen mökin lämpimäksi parilla sylillisellä halakoja.
Paljonko tarvitaan halakoja, että kaksi immeistä saa saman kokosen mökin lämpimäksi?Riippuu, kamtaako kumpikin sylillisen halkoja, onko halot mitä puuta ja jaksaako kumpikin kantaa yhtä paljon?
Monta mahdollista muuttujaa...
Mutta ksksi ihmistä lämmittää hukkalämmöllään enrmpi kämppää, mikä lienee msrginaalista...
Mikä on oikea vastaus? 😊
No ei se ihan yksiin mene. Toisten kohdalla ei pahemmin tarvitse lämmittää ja toisia ei saa syttymään millään kilowattimäärällä, mutta harvankin ladon saa lämpenemään talviyönä kun riittävästi klapia polttaa 😂
Noin muutoin voisi olla kannattavampaa, joskaan ei yhtä hauskaa, harkita vakavasti lisäeristystä ja ikkunoiden kunnon tsekkausta. Toki kuluja syntyy, mutta äkkiseltään voi päästä puolet pienempään lämmitystarpeeseen aika vähälläkin. Ja vaikkei klapeja sitten enää tarttis entiseen malliin tehdä, niin eihän sitä silti kukaan kiellä kun kivaa puuhaa se on.No jos miettii asiaa niin, että toiset on kuivia koivuhalkoja ja toiset taas lahonneita leppähalkoja.
Jos itse lämmität talosi, kumpiako valitset talveksi liiteriin?
Lisäeristäminenkin on tiettyyn pisteeseen asti mahdollista ja mulla korkeintaan se onnistuu katolle laitettavalla eristyksellä jonkinverran joihinkin kohti rakennusta. Ikkunoista ehkä pari kolme vois olla kannattavaa vaihtaa, mutta ennemmin mun kannattaa sijoittaa hyvään polttoöuuhun riittävästi ja toimivaan järjestelmään. 🙂- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
No jos miettii asiaa niin, että toiset on kuivia koivuhalkoja ja toiset taas lahonneita leppähalkoja.
Lisäeristäminenkin on tiettyyn pisteeseen asti mahdollista ja mulla korkeintaan se onnistuu katolle laitettavalla eristyksellä jonkinverran joihinkin kohti rakennusta. Ikkunoista ehkä pari kolme vois olla kannattavaa vaihtaa, mutta ennemmin mun kannattaa sijoittaa hyvään polttoöuuhun riittävästi ja toimivaan järjestelmään. 🙂Lämmikkeeksi villasukat tai vaikka kahdet. Liian tiivis mökki tarvitsee kunnon ilmanvaihtojärjestelmän ettei talon sisus kärsi.
Anonyymi kirjoitti:
Lämmikkeeksi villasukat tai vaikka kahdet. Liian tiivis mökki tarvitsee kunnon ilmanvaihtojärjestelmän ettei talon sisus kärsi.
Mulla on koneellinen ilmanvaihto kyllä..
Disseisback kirjoitti:
No jos miettii asiaa niin, että toiset on kuivia koivuhalkoja ja toiset taas lahonneita leppähalkoja.
Lisäeristäminenkin on tiettyyn pisteeseen asti mahdollista ja mulla korkeintaan se onnistuu katolle laitettavalla eristyksellä jonkinverran joihinkin kohti rakennusta. Ikkunoista ehkä pari kolme vois olla kannattavaa vaihtaa, mutta ennemmin mun kannattaa sijoittaa hyvään polttoöuuhun riittävästi ja toimivaan järjestelmään. 🙂Itte valkkaisin havupuuta, tartte miettiä lahoja.
No ei sellaista taloa olekaan, jota ei voisi lisäeristää vaikka miltä nurkalta tahansa, kyse on lähinnä siitä mitä haluaa ja mitä perse kestää.randombypasser kirjoitti:
Itte valkkaisin havupuuta, tartte miettiä lahoja.
No ei sellaista taloa olekaan, jota ei voisi lisäeristää vaikka miltä nurkalta tahansa, kyse on lähinnä siitä mitä haluaa ja mitä perse kestää.Mä suosin sekapuuta... havupuu puhdistaa, lehtipuu tekee tehoja...😃
Lisäeristämisessä hinta vs hyöty tulee räikeästi esiin... pääeriste ratkaisee paljon...Disseisback kirjoitti:
Mä suosin sekapuuta... havupuu puhdistaa, lehtipuu tekee tehoja...😃
Lisäeristämisessä hinta vs hyöty tulee räikeästi esiin... pääeriste ratkaisee paljon...Eristeen osalta kyse on ainoastaan siitä onko torpan tarkoitus olla pystyssä 20 vai 200 vuotta. Takaisinmaksuaika selittyy aikajänteellä, ei puun määrällä.
randombypasser kirjoitti:
Eristeen osalta kyse on ainoastaan siitä onko torpan tarkoitus olla pystyssä 20 vai 200 vuotta. Takaisinmaksuaika selittyy aikajänteellä, ei puun määrällä.
Eristeen määrä ei liity säilyvyyteen...selkeästi historian perusteella...😊
Disseisback kirjoitti:
Jopa päinvastoin....1800 luvun eristeellä yhä löytyy taloja...
Disseisback kirjoitti:
Eläpä väistä aihetta, vaan keskity olennaiseen.
Disseisback kirjoitti:
Jopa päinvastoin....1800 luvun eristeellä yhä löytyy taloja...
Mulla on sellainen, toimii hyvin, lisäeristeillä toimisi helvetin hyvin. Joten mieti.
Mulla on sellainen, toimii hyvin, lisäeristeillä toimisi helvetin hyvin. Joten mieti.
Mä oisin tienny tästä lisäeristysasiasta ennen tosi paljon. Mä kävin kurssinkin tästä rakennusfysiikasta kastepistelaskuineen. Mutta nyt mä oon siirtynyt kasvatuspisteen puolelle. Muuten kiva kun oot tullu tänne takas, mutta nykyään sulla on vastaanotto auki näköjään vaan öisin.
Kyllä mulla on tarkoitus parantaakin yläpohjan eristyksiä ja kellariin tulee finnfoamia lattiaan.
Niitä kannattaa katsella myös, ei harakoille lämpöä tartte pistää. 😃JeroP kirjoitti:
Mä oisin tienny tästä lisäeristysasiasta ennen tosi paljon. Mä kävin kurssinkin tästä rakennusfysiikasta kastepistelaskuineen. Mutta nyt mä oon siirtynyt kasvatuspisteen puolelle. Muuten kiva kun oot tullu tänne takas, mutta nykyään sulla on vastaanotto auki näköjään vaan öisin.
Mulla on vastaaotto avoinna vain silloin kun sattuu olemaan huvitusta palstailuun ja kotvanen aikaa. Ehkä sitten talven puitteissa enemmän. Tai vähemmän, mistäpä sitäkään etukäteen tietää.
Disseisback kirjoitti:
Kyllä mulla on tarkoitus parantaakin yläpohjan eristyksiä ja kellariin tulee finnfoamia lattiaan.
Niitä kannattaa katsella myös, ei harakoille lämpöä tartte pistää. 😃Kuulostaa hyvältä eristysprojektilta 👍
Pitäisi tehdä samoin omalla torpalla, mutta se vaatisi muutenkin aika mittavia remontteja, niin taitaa jäädä kaikki tekemättä. Ei ole resursseja (rahaa/aikaa/taitoja/aikaa opetella taitoja), niin luulenpa että sukuhaarani viimeisenä saa mennä myös sukuhaarani kantatilan torppa nurin samalla. Torpan kaatuessa kaatuu myös sr2-luokitus ja sitten maapohja menee valtiolle, joka myy sen kunnalle, joka lohkoo sen tilkuiksi ja myy tilkut okt-tonteiksi. Elämän kiertokulkua.randombypasser kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä eristysprojektilta 👍
Pitäisi tehdä samoin omalla torpalla, mutta se vaatisi muutenkin aika mittavia remontteja, niin taitaa jäädä kaikki tekemättä. Ei ole resursseja (rahaa/aikaa/taitoja/aikaa opetella taitoja), niin luulenpa että sukuhaarani viimeisenä saa mennä myös sukuhaarani kantatilan torppa nurin samalla. Torpan kaatuessa kaatuu myös sr2-luokitus ja sitten maapohja menee valtiolle, joka myy sen kunnalle, joka lohkoo sen tilkuiksi ja myy tilkut okt-tonteiksi. Elämän kiertokulkua.Joo, mulla on helppo, tosin ei mukava homma se yläpohjan eristäminen...vanhalta talon katolta pitäisi lisäksi ottaa puruja pois ja hönkäistä sinne selluvilla. Se ei kovin vaikeaa ole. Toinen mättää vaan pusseja puhaltimeen ja toinen töhöttää niitä vintille. Laajennuspuolelle voisi tehtä lisätääytön. Kyllä sillä olisi aikamoinen vaikutus lämmön viipyilyyn kämpässä.
Disseisback kirjoitti:
Joo, mulla on helppo, tosin ei mukava homma se yläpohjan eristäminen...vanhalta talon katolta pitäisi lisäksi ottaa puruja pois ja hönkäistä sinne selluvilla. Se ei kovin vaikeaa ole. Toinen mättää vaan pusseja puhaltimeen ja toinen töhöttää niitä vintille. Laajennuspuolelle voisi tehtä lisätääytön. Kyllä sillä olisi aikamoinen vaikutus lämmön viipyilyyn kämpässä.
Vanhojen purujen poistaminen on kyllä ihan hanurista ellei sitä voi helpohkosti imuroida. Nimimerkillä on niitä kerran jos toisenkin lapioitu pois...
Olen miettinyt lämmityskattilakäyttöistä lämpöpumppua, eikä se välttämättä olisi kovinkaan monimutkainen laitos.
Pitäisi ryhtyä testaamaan.Mä mietin jo, että olisin laittanut energiavaraajaan lisänä ilmavesilämpöpumpun, mutta turhan kallis laitos, joka vie sähköä...
Mutta aurinkopaneelit mikroinvertereillä kiinnostelis. Kesällä vois ajaa lämpöä saunanlattialle ja lämpimän käyttöveden lämmitykseen. 🙂
- Anonyymi
Ennen mies teki tehtävänsä,nainen omansa. Nyt ei tiedetä mikä' kuuluu' kellekkin. Ollaan itsekkäitä. Ei kuulu mulle tuo,tee itse! Miksi mun pitäisi!Ei mitään palvelun tahtoa. Pelkkää minää ja minun oikeuksia. Kaikki kirjataan ylös,tyyliin mun tehtävät ja sun. Ei tuu mitään. 🤦🏻♀️💩
- Anonyymi
Kaukea kamppailu ja kilpailu kokoajan omista oikeuksista. 😳 ei mitään kamppailua muiden oikeuksien puolesta. Itsekästä niin itsekästä että yököttää.
- Anonyymi
No johan nyt. Ei se nyt noin mene.
- Anonyymi
Sain odottamattomia tietoja ohikorvalla kun kävin lähikaupassq: jotkut äijät juttelemassa kaupan edustalla jotain: en yleensä välitä yhtään toisista ihmisistä mitä tekevät, ei kuulu yhtään itselleni,, mutta tuo huvitti.
Puhuivat kannabiksen katuhinnasa: 15euroa gramma... teki mieli kommentoida: miksi et siirry suoraan kokaiiniiin heh :) - Anonyymi
kirveellä takaraivoon lujaa jotta henki ei enää pihise jos et maksa kiinteistö veroa vajastasikin 34000euroa&neliö&kuukausi, prkl
- Anonyymi
Puupi-Nolla, puupinoilla ilosta nolla ERI kuin PuuIlo- konserni.
- Anonyymi
Puulla kaikki piloille?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512264Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251058Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82972Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54883- 68873
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126853Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10773Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22753