Sain vähän aikaa sitten tiedon sähköpostiini uudesta työurakasta. "Etsimme laitoshuoltajaa uuteen sairaalaan tekemään käyttöönottosiivousta." Rakennus on vielä osittain työn alla, ja alueita luovutetaan kesän aikana. Se tarkoittaisi siis pitempää työsopimusta.
Harkitsin asiaa yön yli ja päätin ottaa yhteyttä sähköpostissa mainittuun osoitteeseen.
Tiedusteltuani asiasta enemmän, sain tietää että se olisi jo kertaalleen siivottu rakentajan toimesta ennen luovutusta. "Tämähän olisi helppo homma." Tuumailin. Uusi talo, ei kalusteita, ei pahemmin muita ihmisiä, oma tahti yms. Otin innoissani paikan vastaan. Onhan se myös tavallaan hienoakin. Pääsee siivoamaan koko rakennuksen ja samalla tutkimaan paikkoja. Harvemmin tulee vastaavia tilaisuuksia.
Ensimmäisen kuukauden aikana seuranani oli nuori työkaveri. Rakennusalan työntekijöitä näkyi aika usein tekemässä viimeistelytöitä ja paikkaamassa puutteita sekä vikoja. Työ sujui hyvin ja nopeasti. Musiikki pauhasi ja ilmastointi pelasi.
Toisella kuukaudella työskentelinkin ilman työkaveria. Esihenkilö kysyi josko olisin halunnut seurakseni toisen työntekijän. Totesin että viihdyn itsekseni hyvin. Sain mennä täysin omaan tahtiin, ja samalla miettiä omiani. Rakentajiakaan ei enää näkynyt kovinkaan usein. Ehkä kerran tai pari päivässä. Tarkastajakin enää kerran viikossa.
Olin eräänä aamuna siivoamassa toiseksi ylintä kerrosta. Se taisi olla tiistaina. Tavalliseen tapaan olin aloittanut aamun laittamalla siivousvaunut valmiiksi. Korkannut energiajuoman, ja lähdin hissillä ylös. Aloitin silloin uuden käytävän pätkän. Tavoitteeni oli aina saada eilisen työt siihen kuntoon, että pystyin ottamaan uuden osion seuraavana päivänä.
Käytävän varrella olevien huoneiden ovet oli jätetty auki rakennussiivoajien toimesta. Tällä kertaa oli vuorossa vastaanottohuoneita. Sellaisia suhteellisen pieniä, joissa oli ovi huoneiden välissä viereiseen huoneeseen. Kahden tai kolmen huoneen ryppäissä.
Eräästä ovesta välkkyi valo. Se oli noin puolessa välissä käytävää. Kävin katsomassa mikä oli homman nimi. Koitin valokatkaisijaa renklaamalla saada vilkkumisen loppumaan. Huoneen muut valot reagoivat katkaisijaan ilman ongelmia. Mutta tuo keskimmäinen valo vain vilkkui. Asiaa sen kummemmin ihmettelemättä kirjasin sen vikahavainto-listaani.
Aloitin siivouksen tavalliseen tapaan käytävän ensimmäisestä huoneesta. Pyyhi pistorasiat, ikkunalauta, ikkunalista, ikkunan namikat, ovenkarmi, oven yläreuna, sekä yhdysovi, tarkista mahdolliset viat ja muut liat. Viimeisenä pyyhi lattia.
Kuljin huoneesta toiseen tätä mantraa seuraten. Helppo homma. Aivot narikkaan ja tekemään.
Päästyäni vilkkuvalohuoneen kohdalle, huomasin että se oli keskimmäinen kolmesta yhdistetystä huoneesta. Asiaa sen kummemmin ihmettelemättä käynnistin mantran aivoissani ja astelin sisään. Kun olin päässyt ikkunan luokse, säpsähdin kovaa pamausta. Ovi oli mennyt kiinni selkäni takaa. "Ehkä joku rakentajista oli lyönyt sen kiinni epähuomiossa, tai sitten veto osui sopivasti siihen." Tuumasin. Jatkoin pyyhkimistä. Ovelle päästyäni väänsin kahvasta vatakseni sen. Ei mitään. "Okei, ehkä se meni lukkoon." Väänsin lukitsimesta ja kahvasta. Ei mitään. "Okei. Hajosiko se?" Onneksi oli vielä kaksi muuta ovea
Astelin vasemmanpuoleiselle ovelle ja aukaisin sen. "??".... "Onko näitä neljä huonetta yhdessä?" Viereisessäkin huoneessa oli yhdys-ovi. Käännyin ympäri ihan mielenkiinnosta tarkistaakseni oikeanpuoleisen oven. Sama juttu. Sielläkin oli yhdys-ovi. "Hetkinen, mutta eihän siellä mielestäni ollut ovea aikaisemmin. Vai olinko niin omissa maailmoissa etten sitä huomannut. Noh, samapa tuo." Astuin huoneen sisään kulkeakseni sitä kautta takaisin käytävälle.
Pysähdyin tuijottamaan epäuskoisena tyhjää seinää. "Ovi?" Mielestäni siinä pitäisi olla ovi. Käännyin ympäri. Selkäni takana on ikkuna, ja sitä vastapäätä on aina ovi. Nyt ei ollut. "Mitä? Tämä ei voi olla mahdollista!" Käännyin hätääntyneenä takaisin huoneeseen mistä tulin. Astuessani sisään huomasin kauhuksenk että sieltäkin oli huoneen pääovi hävinnyt. Oli enää jäljellä ikkuna ja yhdys-ovet. Askelsin reippaasti ja paniikissa seuraavaan huoneeseen. Sama juttu. Ei käytävä-ovea. Marssin taas seuraavaan huoneeseen. Siellä ei ollut enää ikkunaakaan. Mutta yhdys-ovi nökötti huoneen toisella puolella. Puolijuoksin, kauhun puristaessa otettaan minusta, avasin oven. Ei käytävä-ovea, ei ikkunaa, mutta taas yhdys-ovi. Käännyin ympäri palatakseni takaisin, ehkä ikkunan saisi auki ja saisi huudettua apua siitä.
Kävelin kolme tai neljä huonetta takaisin. Mutta ikkunallista huonetta ei tullut vastaan. Jatkoin vielä muutamat huoneet eteenpäin. Ei ikkunaa. Vain yhdys-ovi.
Jos luet tätä tekstiä. Olen kulkenut sadoista ovista ilman ulospääsyä. Olen pahoillani. Toivottavasti löydät tiesi ulos....
Sinulle, joka löysit tämän kirjoituksen.
42
569
Vastaukset
- Anonyymi
👍
xLiner- Anonyymi
Juu, siis nyt paremmalla ajalla, tuohan oli kuin jostain ahdistavasta unesta. Hyvin kirjoitit
xLiner
- Anonyymi
Huu 😐 vähän kuin viimeyön unessa, joka käsitteli kaikkea katoavaa.
🐾On varmaankin ollut erikoinen uni? Haluatko kertoa enemmän?
Näin kanssa ihme unta viimeyönä. Painin vauhkoontuneen hitsausrobotin kanssa. Välillä näen siitä unta, vaikka siitä työstä on jo kymmenen vuotta. Se robotti ei vieläkään tahdo tehdä mitä haluan. 😅- Anonyymi
Varjoperuna kirjoitti:
On varmaankin ollut erikoinen uni? Haluatko kertoa enemmän?
Näin kanssa ihme unta viimeyönä. Painin vauhkoontuneen hitsausrobotin kanssa. Välillä näen siitä unta, vaikka siitä työstä on jo kymmenen vuotta. Se robotti ei vieläkään tahdo tehdä mitä haluan. 😅Se on vain vakiouni, joka toistuu aika ajoin eri variaatioin, mutta oli nyt ahdistavampi ja pidempi kuin yksikään aikaisempi.
Lähes aina olen kadottanut jotakin poispääsyyn liittyvää, kuten passini, rahani, kenkäni, yhteystietoni, hotellini osoitteen, kotiosoiteen, jopa oman nimeni, myöhästyn lennolta, lento nousee tiivistyvään sumuun tai koneen penkit muuttuu keikkuviksi puutarhakalusteiksi. En tunne kieltä, en muista reittiä, ajoneuvot muuttyvat liukureiksi, tuntemattomiksi seurueiksi, kuskit surkeiksi, en kykene pyytämään apua ja tiedän myöhästyväni paluumatkalta. Ajaudun kummallisiin rakennuksiin, joita en tunne ja joista on vaikea päästä pois.
🐾 Anonyymi kirjoitti:
Se on vain vakiouni, joka toistuu aika ajoin eri variaatioin, mutta oli nyt ahdistavampi ja pidempi kuin yksikään aikaisempi.
Lähes aina olen kadottanut jotakin poispääsyyn liittyvää, kuten passini, rahani, kenkäni, yhteystietoni, hotellini osoitteen, kotiosoiteen, jopa oman nimeni, myöhästyn lennolta, lento nousee tiivistyvään sumuun tai koneen penkit muuttuu keikkuviksi puutarhakalusteiksi. En tunne kieltä, en muista reittiä, ajoneuvot muuttyvat liukureiksi, tuntemattomiksi seurueiksi, kuskit surkeiksi, en kykene pyytämään apua ja tiedän myöhästyväni paluumatkalta. Ajaudun kummallisiin rakennuksiin, joita en tunne ja joista on vaikea päästä pois.
🐾Hyvää huomenta. Ovatpas nuo unia. Ei varmaankaan yhtään kiva tunnelma. Ehkä ne yrittävät kertoa jotain. Itsensä etsimisestä, tai halusta olla palaamatta entiseen. Ehkä ne ovat vain unia.
Kiitos jakamisesta. Hyvin kirjoitettu myös. On kuin runoutta rimmaavineen riimeineen.
Mukavaa päivää!- Anonyymi
Varjoperuna kirjoitti:
Hyvää huomenta. Ovatpas nuo unia. Ei varmaankaan yhtään kiva tunnelma. Ehkä ne yrittävät kertoa jotain. Itsensä etsimisestä, tai halusta olla palaamatta entiseen. Ehkä ne ovat vain unia.
Kiitos jakamisesta. Hyvin kirjoitettu myös. On kuin runoutta rimmaavineen riimeineen.
Mukavaa päivää!Hyvää iltaa :) Vai runoutta! Kyllä ne itselleni ovat enemmän kaaosta, mutta mukavasti keksitty, että unet ovat lähempänä runoutta kuin todellista.
Pidän kyllä paljon enemmän kertomuksesi vakaasta ja rauhallisesta etenemisestä kohti päätepistettä, mikä antaa aikaa omien mielikuvien avatumiselle...
Takerruin kuitenkin nyt uneesi vauhkoontuneesta hitsausrobotista. Ellet olisi nähnyt yhtään saksalaisen KUKA roboticsin musiikkivideoita, niin kannattaa vilkaista. Aika ajoin seurailen tätä tekniikkaa itse, miten se kyborgi siellä edistyy 😂
https://m.youtube.com/watch?v=lv6op2HHIuM
🐾 Anonyymi kirjoitti:
Hyvää iltaa :) Vai runoutta! Kyllä ne itselleni ovat enemmän kaaosta, mutta mukavasti keksitty, että unet ovat lähempänä runoutta kuin todellista.
Pidän kyllä paljon enemmän kertomuksesi vakaasta ja rauhallisesta etenemisestä kohti päätepistettä, mikä antaa aikaa omien mielikuvien avatumiselle...
Takerruin kuitenkin nyt uneesi vauhkoontuneesta hitsausrobotista. Ellet olisi nähnyt yhtään saksalaisen KUKA roboticsin musiikkivideoita, niin kannattaa vilkaista. Aika ajoin seurailen tätä tekniikkaa itse, miten se kyborgi siellä edistyy 😂
https://m.youtube.com/watch?v=lv6op2HHIuM
🐾Heips. Mitäpä kuuluu?
Oli ihan hauskahko tuo video. Samantapainen oli se hitsausrobottikin. Tosin ei lähellekkään yhtä nopea, tai tarkkakaan. Sitä sai aina olla säätämässä, korjaamassa vikatiloja sekä resetoimassa kun haku hävisi pois päältä. 😄
Robotiikka on kieltämättä kehittynyt viimeaikoina todella paljon. Boston Dynamics on kehittänyt jos jonkinlaisia koneita. Sekä Aasiassa kehitellään myös.... vähän toisenlaiseen tarkoitukseen tosin. 🤭
Hassu yhteensattuma myös tuo videosi, edellispäivänä katselin videota. Kuinka joku oli valjastanut ja kehitellyt tekoälyä Trackmania peliin. Yllättävän hyvin se osasi. Itseasiassa todella hyvin. Tietty, sillä on enemmän tehoa tehdä iteraatioita kuin ihmisellä. Sekä aikaa. Mutta vielä tekoäly ehkä häviää luovuudelle ja salamannopealle oppimiselle / reagoimiselle uuteen, tilanteen niin vaatiessa.
Jos tekoälyn oppiminen kiinnostaa:
https://youtu.be/cUojVsCJ51I?si=YUMxnAztqX0mMXRY
Mukavaa torstaita!- Anonyymi
Varjoperuna kirjoitti:
Heips. Mitäpä kuuluu?
Oli ihan hauskahko tuo video. Samantapainen oli se hitsausrobottikin. Tosin ei lähellekkään yhtä nopea, tai tarkkakaan. Sitä sai aina olla säätämässä, korjaamassa vikatiloja sekä resetoimassa kun haku hävisi pois päältä. 😄
Robotiikka on kieltämättä kehittynyt viimeaikoina todella paljon. Boston Dynamics on kehittänyt jos jonkinlaisia koneita. Sekä Aasiassa kehitellään myös.... vähän toisenlaiseen tarkoitukseen tosin. 🤭
Hassu yhteensattuma myös tuo videosi, edellispäivänä katselin videota. Kuinka joku oli valjastanut ja kehitellyt tekoälyä Trackmania peliin. Yllättävän hyvin se osasi. Itseasiassa todella hyvin. Tietty, sillä on enemmän tehoa tehdä iteraatioita kuin ihmisellä. Sekä aikaa. Mutta vielä tekoäly ehkä häviää luovuudelle ja salamannopealle oppimiselle / reagoimiselle uuteen, tilanteen niin vaatiessa.
Jos tekoälyn oppiminen kiinnostaa:
https://youtu.be/cUojVsCJ51I?si=YUMxnAztqX0mMXRY
Mukavaa torstaita!Heips vaan sinne :)
Ei minulla aikaa enää tekoälyä opetella, vaan omilla pitäisi vielä pärjätä 😀
Katselin eilen messukuvaa Linkedistä, jossa kaksijalkaisen pikkurobotin tasapainoa sai testata tönimällä ja potkimalla sitä laidasta laitaan, niin että se kaatuili välillä polvilleen, mutta nousi sitkeästi aina pystyyn.
Hämmennyin itseni inhimillisestä puolesta huomatessani oleva niin pahoillani sen puolesta, etten edes voinut katsoa kovin pitkään 🥺
Se sitten siitä, mutta jos miehet ovat yhtä herkkiä naisille, kuin minä pienille "eläimille", niin aasian markkinoita ei estä mikään 😅
Ihmisen luovuus pitää edelleen pintansa ja elämässä on edelleen mysteereitä, joiden pohtiminen pitää mielenkiintoa yllä. Niillä sitten kohti perjantaita ja viikonloppua, moi :)
🐾 Anonyymi kirjoitti:
Heips vaan sinne :)
Ei minulla aikaa enää tekoälyä opetella, vaan omilla pitäisi vielä pärjätä 😀
Katselin eilen messukuvaa Linkedistä, jossa kaksijalkaisen pikkurobotin tasapainoa sai testata tönimällä ja potkimalla sitä laidasta laitaan, niin että se kaatuili välillä polvilleen, mutta nousi sitkeästi aina pystyyn.
Hämmennyin itseni inhimillisestä puolesta huomatessani oleva niin pahoillani sen puolesta, etten edes voinut katsoa kovin pitkään 🥺
Se sitten siitä, mutta jos miehet ovat yhtä herkkiä naisille, kuin minä pienille "eläimille", niin aasian markkinoita ei estä mikään 😅
Ihmisen luovuus pitää edelleen pintansa ja elämässä on edelleen mysteereitä, joiden pohtiminen pitää mielenkiintoa yllä. Niillä sitten kohti perjantaita ja viikonloppua, moi :)
🐾Hyvää huuomentapäivää!
Olen kanssa nähnyt sen videon. Kyllä siinä mietti, että miksi se koneiden mahdollinen ylösnousu alkaisi. Noh, toivottavasti tekoäly ymmärtää kontekstin aikanaan. (huumorijuttuahan tämä) Nojuu, se näyttää aika ihmismäiseltä, tai elävältä olennolta ylipäänsä. Kumma etteivät kehitelleet vaikka kahdeksanjalkaista robottia. Ihminen on kuitenkin evoluutiollisesti aika kömpelö jos vertaa vaikka joihinkin muihin eläimiin tai hyönteisiin. Ehkä siinä on se että voidaan samaistua tai ei vieroksuta niitä niin paljoa sitten kun markkinointi myymiseen joskus alkaa.
En kiellä ettenkö tykkäisi paijata mukavaa naista. Mutta robottia.... ei kiitos. :D Eläimet ovat kyllä parhaita. Itsellä on kaksi kissaa, ja koirakin on ollut aikanaan. Ne ovat vilpittömiä, tai no, melkein aina. Ilmeisesti sieltäkin löytyy eläimiä?
Se on kyllä totta. Paljon on asioita maailmassa vielä mitä ihmetellä. Taruja, mytologiaa, historiaa, selittämättömiä juttuja yms. Tuntemattomuus kiehtoo? "Mitä jos?" kysymyksiä esittäen?
Vastatakseni tuohon toiseen viestiin tuolla toisessa ketjussa:
Oho. Sulla onkin ollut aikamoisia sivuvaikutuksia niissä. Mulla kokeiltiin varmaankin kolmea eri lääkettä ennen kuin löytyi sopiva. Aika erikoista nuo sähköiskut ennen lääkkeitä. Kävitkö hermoratatutkimuksissa? Tai no, veikkaan että niitä on tutkittu aika paljonkin.
Menee ihan jees nykyään kieltämättä. Mutta kyllä sitä tuli pohjalla käytyä ja oleiltuakin aika kauan.
Mutta, mukavaa viikonloppua sinne! :)- Anonyymi
Varjoperuna kirjoitti:
Hyvää huuomentapäivää!
Olen kanssa nähnyt sen videon. Kyllä siinä mietti, että miksi se koneiden mahdollinen ylösnousu alkaisi. Noh, toivottavasti tekoäly ymmärtää kontekstin aikanaan. (huumorijuttuahan tämä) Nojuu, se näyttää aika ihmismäiseltä, tai elävältä olennolta ylipäänsä. Kumma etteivät kehitelleet vaikka kahdeksanjalkaista robottia. Ihminen on kuitenkin evoluutiollisesti aika kömpelö jos vertaa vaikka joihinkin muihin eläimiin tai hyönteisiin. Ehkä siinä on se että voidaan samaistua tai ei vieroksuta niitä niin paljoa sitten kun markkinointi myymiseen joskus alkaa.
En kiellä ettenkö tykkäisi paijata mukavaa naista. Mutta robottia.... ei kiitos. :D Eläimet ovat kyllä parhaita. Itsellä on kaksi kissaa, ja koirakin on ollut aikanaan. Ne ovat vilpittömiä, tai no, melkein aina. Ilmeisesti sieltäkin löytyy eläimiä?
Se on kyllä totta. Paljon on asioita maailmassa vielä mitä ihmetellä. Taruja, mytologiaa, historiaa, selittämättömiä juttuja yms. Tuntemattomuus kiehtoo? "Mitä jos?" kysymyksiä esittäen?
Vastatakseni tuohon toiseen viestiin tuolla toisessa ketjussa:
Oho. Sulla onkin ollut aikamoisia sivuvaikutuksia niissä. Mulla kokeiltiin varmaankin kolmea eri lääkettä ennen kuin löytyi sopiva. Aika erikoista nuo sähköiskut ennen lääkkeitä. Kävitkö hermoratatutkimuksissa? Tai no, veikkaan että niitä on tutkittu aika paljonkin.
Menee ihan jees nykyään kieltämättä. Mutta kyllä sitä tuli pohjalla käytyä ja oleiltuakin aika kauan.
Mutta, mukavaa viikonloppua sinne! :)Vai ettei robotti kelpaisi, no ei sitten :'D mutta uskon kyllä, ettei se raja ole niin kaukana kuin uskotaan, eikä ihmisen tarvitse olla kovinkaan outo, sillä niinhän ne väittävät, että tunteet ovat jokaisen omalla vastuulla :)
Kissa ja koira on ollut. Jotenkin tuntuu, että niiden molempien älykkyys, vilpillisyys ja oveluus kasvoi etenkin ruuan kerjäämisen kohdalla expotentiaalisesti kohti lopunpäiviään, mutta noin muutoinkin ymmärrys toinen toisiamme kohtaan.
Nuo sairastelen ajat on jääneet jotenkin hämäriksi. Kärsin tosi pahasta aivosumusta ja niin käsittämätöntä kuin se onkin, niin mitään syytä kaikkeen oireiluun ei löydetty. Kaikki tutkimukset tehtiin, mutta lopuksi todettiin, etteivät voi enää auttaa ja sain ohjauksen mielenterveyteen, joiden lääkkeistä voisi olla apua. Kävin hermorata tutkimuksissa kahteen kertaa ja pää vaadin kuvattavaksi itse, mutta oikeasti ainut lääke joka auttoi edes rytmihäiriöihin oli beetasalpaaja. Ehkä leimaavinta kaikessa oli väsymys, ellei itse oleminen olisi ollut muuten niin kuvottavan oloista. Samoihin aikoihin jäin työttömäksi, erosin ja sattui läheisten menetyksiä, mutta pystyin lepäämään yli puoli vuotta palkallisella onnekseni, vaikkakin jäinkin sen jälkeen vuosiksi melko zombin oloiseksi.. Lääkkeitä kokeiln kahta. Kummankaan en kokenut auttavan mitenkään. Saattaa kuitenkin olla, ettå syy oli sisäelinkasvaimessa joka löytyi myöhemmin ja saatiin hoidettua leikkauksella, mutta ainahan tuo selitystä vaille jäänyt jossakin mielen pohjilla vaivaa.
Itsekin olen iloinen, että olen päässyt tuosta. Ei muuta kuin hiphei tälle uudelle elämälle meille molemmille! :)
Mukavaa viikonloppua myös sinulle!
🐾 Anonyymi kirjoitti:
Vai ettei robotti kelpaisi, no ei sitten :'D mutta uskon kyllä, ettei se raja ole niin kaukana kuin uskotaan, eikä ihmisen tarvitse olla kovinkaan outo, sillä niinhän ne väittävät, että tunteet ovat jokaisen omalla vastuulla :)
Kissa ja koira on ollut. Jotenkin tuntuu, että niiden molempien älykkyys, vilpillisyys ja oveluus kasvoi etenkin ruuan kerjäämisen kohdalla expotentiaalisesti kohti lopunpäiviään, mutta noin muutoinkin ymmärrys toinen toisiamme kohtaan.
Nuo sairastelen ajat on jääneet jotenkin hämäriksi. Kärsin tosi pahasta aivosumusta ja niin käsittämätöntä kuin se onkin, niin mitään syytä kaikkeen oireiluun ei löydetty. Kaikki tutkimukset tehtiin, mutta lopuksi todettiin, etteivät voi enää auttaa ja sain ohjauksen mielenterveyteen, joiden lääkkeistä voisi olla apua. Kävin hermorata tutkimuksissa kahteen kertaa ja pää vaadin kuvattavaksi itse, mutta oikeasti ainut lääke joka auttoi edes rytmihäiriöihin oli beetasalpaaja. Ehkä leimaavinta kaikessa oli väsymys, ellei itse oleminen olisi ollut muuten niin kuvottavan oloista. Samoihin aikoihin jäin työttömäksi, erosin ja sattui läheisten menetyksiä, mutta pystyin lepäämään yli puoli vuotta palkallisella onnekseni, vaikkakin jäinkin sen jälkeen vuosiksi melko zombin oloiseksi.. Lääkkeitä kokeiln kahta. Kummankaan en kokenut auttavan mitenkään. Saattaa kuitenkin olla, ettå syy oli sisäelinkasvaimessa joka löytyi myöhemmin ja saatiin hoidettua leikkauksella, mutta ainahan tuo selitystä vaille jäänyt jossakin mielen pohjilla vaivaa.
Itsekin olen iloinen, että olen päässyt tuosta. Ei muuta kuin hiphei tälle uudelle elämälle meille molemmille! :)
Mukavaa viikonloppua myös sinulle!
🐾Hyvää aurinkoista lauantaita!
Nojuu. Kyllä niille löytyy varmasti kysyntää. Mulle riittää oma käsi vielä. Tosin olen harkinnut banaaniputsaimen ostoa. Voisi toimia hyvin vr-lasien kanssa yhteen. Mutta ehkä joskus sitten tulevaisuudessa.
Oliko sinulla rotuisia vai sekalaisia? Itsellä on / oli sekalaista sakkia. Toisella kissalla älykkyys ruoan kohdalla on kyllä korkea. Muuten se antaa itsestään semmoisen pökkelön möllöttäjän kuvan. Välillä se työntää jakkaran oven edestä, avaa kaapin ja ronkkii pahvilaatikosta ruokapussukan. Sekä on kyllä jääräpää. Jos ruokaa haluaa, niin se ei lopeta ennenkuin sitä saa. Muutenkin on erittäin puhelias yksilö.
Onpas sinulla ollut jos jonkinlaista vastoinkäymistä myös. On kyllä hienoa ja mukava kuulla että olet niistä selvinnyt. 😊
Hermoratatutkimus on kyllä semmoinen että huhhuh. Kaksi kertaa tehty toiseen käteen ja aina teki yhtä nannaa siihen peukalon pehmytkudokseen.
Se on kieltämättä kurjinta koko hommassa. Kun ei tiedetä oikein mistään mitään vaikka kuinka ravaat tutkimuksissa ja kuvauksissa. Se epätietoisuus. Nykyään en enää onneksi mieti mikä oli vialla, kaikki toimii kuitenkin suhteellisen hyvin. Ehkä se oli vain elämän tapa kertoa että nyt ollaan väärällä tiellä. Jos olisin jatkanut samalla tapaa, niin olisi alkoholismi varmaan vienyt hautaan asti aika nuorena. Mutta ehkä vähempikin olisi riittänyt. 😅
Kaiken kokemuksen aikana ja jälkeenkin olen löytänyt aika paljon myös uusia puolia itsestäni. Ennen pidin itseäni mitään osaamattomana kummajaisena. Nykyään on minäkuva terveellinen ja huomannut että oikeastaan sitä osaakin vaikka mitä. Tai no. Kyllä mä vielä outo olen. Mutta iloinen siitä. 😋
Nautinnollista päivää!- Anonyymi
Varjoperuna kirjoitti:
Hyvää aurinkoista lauantaita!
Nojuu. Kyllä niille löytyy varmasti kysyntää. Mulle riittää oma käsi vielä. Tosin olen harkinnut banaaniputsaimen ostoa. Voisi toimia hyvin vr-lasien kanssa yhteen. Mutta ehkä joskus sitten tulevaisuudessa.
Oliko sinulla rotuisia vai sekalaisia? Itsellä on / oli sekalaista sakkia. Toisella kissalla älykkyys ruoan kohdalla on kyllä korkea. Muuten se antaa itsestään semmoisen pökkelön möllöttäjän kuvan. Välillä se työntää jakkaran oven edestä, avaa kaapin ja ronkkii pahvilaatikosta ruokapussukan. Sekä on kyllä jääräpää. Jos ruokaa haluaa, niin se ei lopeta ennenkuin sitä saa. Muutenkin on erittäin puhelias yksilö.
Onpas sinulla ollut jos jonkinlaista vastoinkäymistä myös. On kyllä hienoa ja mukava kuulla että olet niistä selvinnyt. 😊
Hermoratatutkimus on kyllä semmoinen että huhhuh. Kaksi kertaa tehty toiseen käteen ja aina teki yhtä nannaa siihen peukalon pehmytkudokseen.
Se on kieltämättä kurjinta koko hommassa. Kun ei tiedetä oikein mistään mitään vaikka kuinka ravaat tutkimuksissa ja kuvauksissa. Se epätietoisuus. Nykyään en enää onneksi mieti mikä oli vialla, kaikki toimii kuitenkin suhteellisen hyvin. Ehkä se oli vain elämän tapa kertoa että nyt ollaan väärällä tiellä. Jos olisin jatkanut samalla tapaa, niin olisi alkoholismi varmaan vienyt hautaan asti aika nuorena. Mutta ehkä vähempikin olisi riittänyt. 😅
Kaiken kokemuksen aikana ja jälkeenkin olen löytänyt aika paljon myös uusia puolia itsestäni. Ennen pidin itseäni mitään osaamattomana kummajaisena. Nykyään on minäkuva terveellinen ja huomannut että oikeastaan sitä osaakin vaikka mitä. Tai no. Kyllä mä vielä outo olen. Mutta iloinen siitä. 😋
Nautinnollista päivää!Hienos helteistä launtai iltapäivää sinne :)
Ne mun eläimet ovat olleet sekarotuisia. Kissa kuoli kevällä ja koira jäi eron yhteydessä. Kissa jotenkin ymmärsi minua paremmin. Se osasi myös avata ovet ja kävi läpsimässä tassuilla hereille, ellei nenän kutittelu viiksillä tepsinyt. Joskus se hyppäsi suoraan alamahan päälle, niin et melkein samalla pompulla piti hypätä pöntolle, ettei olis laskenut alleen. Se oli häijy temppu se, mutta varmasti heräsin. Se oli kova kehräämään ja saattoi herättää siten suoraan korvan juuressa, että tässä ystävällisesti nyt teitä herättelen :) Se halusi silittämistä ja vatvomista, tutkia ruokakassit ja kaikki uudet tavarat. Se tykkäsi vilttimajoista joita rakentelin sille, aurinkopaikoista, puhtaaksi pestyistä lattioista ja lakanoista. Se meni loikoilemaan niille keskellä ja katseli ympärilleen jotenkin tyytyväisen näköisenä. Ja kissoilla on tosi monta ilmettä. Joskus kun nauroin sille, niin sen ilme saattoi olla tosi ynseä. Luulen että se piti minua silloin tosi tyhmänä 😂
Minulla tehtiin niitä hermoratatutkimukset jalkoihin. Itselleni jäi epäselväksi, mitä oikein tutkittiin. En yhdistänyt niitä noihin tuntohäiriöihin, joita oli kyllä muitakin. Epäilin itse, että varmaan joku kasvain päässä. Osa testeistä piti tehdä kotona, sydänseurantaa piuhoissa jms. pissin keräilyä purkkiin, eivätkä ne varmaan onnistuneet kunnolla, kun unohtelin kaikkea koko ajan, kun ajatukset eivät pysyneet millään kassassa. Siis on oikeasti helpotus, että elämässä on tällä hetkellä paljon helpompaa.
Sitä olen kyllä ihmetellyt, miten sekaisin olin ja työnikin hoitanut, eikä kukaan ulkopuolinen asiaa huomannut. Sitä on niin kaikkea hienoa lääketiedettä ja siltikin tutkimustulokset kuin kädettömillä...
Mutta sinnepäin mitä hienoimman päivän lämmin iltaa! 😀
🐾
- Anonyymi
11:24
Sinulla on kirjoittamisen lahja. Onko kirjaa?
VilmaHei ja hyvää keskiviikkoa. Kiitos kommentistasi. Ei ole kirjaa. En kirjoittele kovinkaan paljoa.
Mukavaa päivää!- Anonyymi
Varjoperuna kirjoitti:
Hei ja hyvää keskiviikkoa. Kiitos kommentistasi. Ei ole kirjaa. En kirjoittele kovinkaan paljoa.
Mukavaa päivää!No. Rohkaisen kirjoittamaan. Vaikkapa novelleja.
Taito on. Muistanet, kynttilä ja vakka.
Samoin kivaa päivää.
Vilma
Mä en yleensä tykkää noista pitkistä kirjotuksista. Mutta tää oli oikeesti hyvä. Kirjotteletko paljonkin. Siis niin ku pöytälaatikko kirjailia.
- Anonyymi
tuollainen tuntemus jos olet kovaa vauhtia menevässä autossa ja ylösalaisin kyydissä, ilmassa mitä ajatuksia: odottaa vain rörmäystä johonkin puuhun jne...
Huomenta hyvää.
Niin. Siinä ei oikein paljon muuta voi kun ihailla maisemia vähintäänkin oudosta vinkkelistä.
Mukavaa päivänjatkoa.
Oiva kuvaus elävästä elämästä. Elämisen kulku on juuri kuvaamasilaista. Astut ovesta ja reagoit. Ovet sulkeutuvat ja avautuvat. Ovat hetken siinä ja sit ei olekaan.
Elämä on täynnänsä valintoja ja jokaisella valinnalla on seurauksensa. Joskus elämä vie ja immeinen vaan vikisee. Toisinaan elävä on varustettuna dynamiitillä, millä kulkuväylän saa jäjäytettyä auki ja toisinaan elävä jää jumiin ja kuihtuu olemattomuuteen.
Hyvä tarina. Kiitos.Heips. Kuvausta elämästä en ajatellut kun sitä näpyttelin. Mutta kiva kuitekin, jos se ajatuksia herätti.
Niinhän se on. Itse suosin kuohuvaa vinhasti virtaavaa jokea. Sitä vastavirtaan on turha yrittää. Väkisin ohjaamalla ei tule mitään. Sitä luovii ja ohjaa kanoottia haluamaansa suuntaan, joskus pääsee määränpäähänsä joskus taas ei. Mutta alavirrassa tulee taas uusia mielenkiintoisia asioita.
Kiitos palautteesta ja mukavaa päivää!
- Anonyymi
Hmm... toi oli kiva tarina samalla myös opetus. 🫡
- Anonyymi
inytnet robotti bvoi löytää paljonkin viime vuosituhannen kirjoitelmia...
- Anonyymi
Kuulostaa persoonalta, joka ohjaa elämäänsä vain järjen avulla.
Suosittelen suurempaa intuition / "sydämen" käyttöä elämässä. Sitä kautta eteen tulee niin loputon virta avoimia ovia, ettei muutaman oven sulkeutuminen tai jopa katoaminen enää haittaa.
https://hidastaelamaa.fi/2017/04/kuulla-sydamen-aanta/
🦄- Anonyymi
Tietysti on olemassa ihmisiä, jotka mielellään lukevat ahdistavista tilanteista.
No se on voi voi. Minä olen ongelmanratkaisija ja sillä sipuli. 🧅👈😂
🦄 - Anonyymi
Mielestäni " intuitio" on kulutettu liiassa käytössä.
Aloittaja kirjoittaa lisäksi hyvää suomenkieltä.
Ja onhan tuossa tunnetta syleittäin. Angstia. Angstissahan ei juuri järki auta.
Vilma
Mutta miten eri tavoin vastaanotamme jonkun kirjoittaman, näkyy näissä muutamissa kommenteissa. Sitä voimme selitellä. Niihin taas on kaikilla yksilöllinen oikeutensa kokea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni " intuitio" on kulutettu liiassa käytössä.
Aloittaja kirjoittaa lisäksi hyvää suomenkieltä.
Ja onhan tuossa tunnetta syleittäin. Angstia. Angstissahan ei juuri järki auta.
Vilma
Mutta miten eri tavoin vastaanotamme jonkun kirjoittaman, näkyy näissä muutamissa kommenteissa. Sitä voimme selitellä. Niihin taas on kaikilla yksilöllinen oikeutensa kokea.Olen päinvastaista mieltä: järki on kulutettu liiassa käytössä, kun kyse on merkityksen ja onnellisuuden etsimisestä. Siinä järki ei auta; siitä olen samaa mieltä.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen päinvastaista mieltä: järki on kulutettu liiassa käytössä, kun kyse on merkityksen ja onnellisuuden etsimisestä. Siinä järki ei auta; siitä olen samaa mieltä.
🦄Pidin tavastasi ilmaista, miten olet eri mieltä.
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pidin tavastasi ilmaista, miten olet eri mieltä.
VilmaKiitos.
Minä en pidä siitä, ettemme ole mielipiteiden vaihtamisen aluksi täsmällisesti määritelleet, mitä eroa on järjellä, tunteella ja intuitiolla.
En pidä kovin paljon tunteista. Pidän järjestä ja intuitiosta enemmän.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos.
Minä en pidä siitä, ettemme ole mielipiteiden vaihtamisen aluksi täsmällisesti määritelleet, mitä eroa on järjellä, tunteella ja intuitiolla.
En pidä kovin paljon tunteista. Pidän järjestä ja intuitiosta enemmän.
🦄Tarvitseeko meidän määritellä?
Päästään vähemmällä, kun luetaan.
Järki: Aristoteles, Kant, Hegel, Hume jne.
Tunteet: aistiminen ja tunteita kymmeniä kymmeniä kymmeniä.
Intuitio: Ei tietoista, mutta ihan oikeasti mukako tunne liittyy, mukako tieto ei liity
Intuition vallassahan voi tehdä virheitä!? Ajaa pyörällä nurin paikasta js paikasta mistä ei pitäisi mennä ihan tunteitta.
Minulle intuitio on jotain syvempää kuin näkkäri.
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvitseeko meidän määritellä?
Päästään vähemmällä, kun luetaan.
Järki: Aristoteles, Kant, Hegel, Hume jne.
Tunteet: aistiminen ja tunteita kymmeniä kymmeniä kymmeniä.
Intuitio: Ei tietoista, mutta ihan oikeasti mukako tunne liittyy, mukako tieto ei liity
Intuition vallassahan voi tehdä virheitä!? Ajaa pyörällä nurin paikasta js paikasta mistä ei pitäisi mennä ihan tunteitta.
Minulle intuitio on jotain syvempää kuin näkkäri.
Vilma"Tunteet: aistiminen ja tunteita kymmeniä kymmeniä kymmeniä"
Käsittääkseni aistiminen on eri asia kuin tunteet. Aisteja voi käyttää ilman tunteita, ja tunteita syntyy myös ilman aistihavaintoja.
"Intuitio: Ei tietoista, mutta ihan oikeasti mukako tunne liittyy, mukako tieto ei liity
Intuition vallassahan voi tehdä virheitä!?"
Ei, tunne ei liity intuitioon. Intuition käyttäminen rauhoittaa ja tuntuu hyvältä, mutta se liittyy metodiin, ei itse intuition sisältöön. Tieto sen sijaan liittyy intuitioon, mutta tavalla, jota en ymmärrä.
Intuition vallassa tekee harvoin virheitä. Sen sijaan järjen tai tunteen vallassa tekee usein virheitä.
Näiden väitteiden vuoksi pidän tärkeänä määritellä, mitä järki, tunteet ja intuitio ovat. Sinä ainakin sekoitat ne aika iloisesti toisiinsa...
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tunteet: aistiminen ja tunteita kymmeniä kymmeniä kymmeniä"
Käsittääkseni aistiminen on eri asia kuin tunteet. Aisteja voi käyttää ilman tunteita, ja tunteita syntyy myös ilman aistihavaintoja.
"Intuitio: Ei tietoista, mutta ihan oikeasti mukako tunne liittyy, mukako tieto ei liity
Intuition vallassahan voi tehdä virheitä!?"
Ei, tunne ei liity intuitioon. Intuition käyttäminen rauhoittaa ja tuntuu hyvältä, mutta se liittyy metodiin, ei itse intuition sisältöön. Tieto sen sijaan liittyy intuitioon, mutta tavalla, jota en ymmärrä.
Intuition vallassa tekee harvoin virheitä. Sen sijaan järjen tai tunteen vallassa tekee usein virheitä.
Näiden väitteiden vuoksi pidän tärkeänä määritellä, mitä järki, tunteet ja intuitio ovat. Sinä ainakin sekoitat ne aika iloisesti toisiinsa...
🦄Tarvitset kyllä aistejasi tunteaksesi. Tietenkin on asioita, jotka eivät ole samoja, mutta niillä on yhteys (aistiminen/tunteet).
Vaan, kun osaa lukea viisaampien määrittelyjä, ei voi tehdä mielipiteitä. Voi vain kysyä juurikin vastoin väitettyä (siis niiden viisaampien)
Miksei tekisi virheitä. Sillai kun ihmisellä on nuo aivot. Sieltähän sitä.
Mietipä taideteosta. Generointi. Tulet luoneeksi jonkin toisen teoksen, kun jokin on sinyt sysännyt tekemään.
Esimerkiksi La Gioconda. Andy Warholin versio. Leonardon alkuperäinen.
Kumpi vaikuttaa intuitio vai intentio?
Kirurgin veitsi tekee viillon päänahkaan tarkoituksena leikata kasvain vege.
Minusta kuitenkin on kiva, kun ilmaiset tuon....mutta tavalla, jota en ymmärrä.
Reilua.
Vilma
En minä tiedä, mikä tässä on totuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvitset kyllä aistejasi tunteaksesi. Tietenkin on asioita, jotka eivät ole samoja, mutta niillä on yhteys (aistiminen/tunteet).
Vaan, kun osaa lukea viisaampien määrittelyjä, ei voi tehdä mielipiteitä. Voi vain kysyä juurikin vastoin väitettyä (siis niiden viisaampien)
Miksei tekisi virheitä. Sillai kun ihmisellä on nuo aivot. Sieltähän sitä.
Mietipä taideteosta. Generointi. Tulet luoneeksi jonkin toisen teoksen, kun jokin on sinyt sysännyt tekemään.
Esimerkiksi La Gioconda. Andy Warholin versio. Leonardon alkuperäinen.
Kumpi vaikuttaa intuitio vai intentio?
Kirurgin veitsi tekee viillon päänahkaan tarkoituksena leikata kasvain vege.
Minusta kuitenkin on kiva, kun ilmaiset tuon....mutta tavalla, jota en ymmärrä.
Reilua.
Vilma
En minä tiedä, mikä tässä on totuus."Tarvitset kyllä aistejasi tunteaksesi."
Minä väitän, että pelkkä ajattelu riittää tuntemiseen.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tarvitset kyllä aistejasi tunteaksesi."
Minä väitän, että pelkkä ajattelu riittää tuntemiseen.
🦄Ip-ajatus: Miten sun mantelitumake voi?
Vilma
Tehty jokunveikee tutkimus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ip-ajatus: Miten sun mantelitumake voi?
Vilma
Tehty jokunveikee tutkimus.Mantelitumakkeeni (niitä on yleensä 2 kpl) aktivoituvat hyvin harvoin. Kiitos kysymästä.
🦄 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mantelitumakkeeni (niitä on yleensä 2 kpl) aktivoituvat hyvin harvoin. Kiitos kysymästä.
🦄17:46
Kun ihminen kupsahtaa, tarkistetaanko kuinka monta. Olis vaan yksi tai luonnon oikusta kolme. Täytyy laittaa jälkisäädöksiin, että laskevat.
Joku tiedemies voisi saada apurahat, jotta tarkistaisi määrän. Jos se vaikka korreloisi johonkin.
Tuli jotenkin heti mieheen joulupuuro, kaneli ja manteli. En ole suuremmiten tykännyt.
Enemmin riisi-fruttia, mistä tosin uupuu manteli.
Vilma
- Anonyymi
Aikoinaan olin koboltti tehtaalla ja tienasin 5tonnia käteen/kk.
Sen jälkeen sain julmetun ison työkyvyttömyys eläkkeen.
>simiti<- Anonyymi
9:55
Tuliko juopa. Anteeksi, kun kysyn.
Vilma Kyllähän tehtaalla tienaa ja etenkin kobolttitehtaalla. Siksi ne pitääkin pitää suomessa. Ei lahjoittaa mihinkään kiinaan tai muuhun autoritääriseen valtioon. Kovasti puhutaan palveluyhteiskunnasta, mutta se miten me maksetaan esim. Hoitoalan palkat, niin se on ainoastaan velkarahalla, jos ei ole tehokasta talouden moottoria, eli teollisuutta.
- Anonyymi
mutta jooh aika hycä puhe-elin nokian pieni neljä-gww, kuin niin kuin vanhanmallinen kevyt..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa762474Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2802158Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1231130Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �58963- 70888
- 69820
- 71805
- 106798
- 65797
- 54794