"Kaupungissa asuminen lisää tutkimusten mukaan mielenterveyden ongelmia."
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/24b2bc7f-fa9f-44b4-b04c-f434b4cc5c67
Maalla on rennompaa. 🙂
Mitäs mä oon sanonnu
207
1213
Vastaukset
"Toistaiseksi ei tiedetä, aiheuttaako kaupunkimainen elämä näitä eroja aivojen reaktioissa vai onko niin, että juuri tietynlaiset aivot saavat ihmisen hakeutumaan kaupunkiin."
Jännä, miksi kukaan hakeutuisi ympäristöön missä stressaantuu ja voi huonosti? Monet kaupunkilaiset käykin maalla rentoutumassa ja kotiin lähtö kaupunkiin tuntuu vaikealta, koska elinympäristöllä on väliä. Sillä on väliä stressaako elinympäristö vai ei. Ihan loogista eikö?Mieleeni tulee myös ajatus, että stressinsietokyky saattaisi voida myös kasvaa ja kehittyä ympäristössä missä joutuu jatkuvasti kohtaamaan stressitekijöitä, kuten liikenne, säännöt, muut ihmiset, kiire ja huono ilmanlaatu, kalsa katukuva?
EivorCreed kirjoitti:
Mieleeni tulee myös ajatus, että stressinsietokyky saattaisi voida myös kasvaa ja kehittyä ympäristössä missä joutuu jatkuvasti kohtaamaan stressitekijöitä, kuten liikenne, säännöt, muut ihmiset, kiire ja huono ilmanlaatu, kalsa katukuva?
Voihan noita tulla sitten liikaakin ja mieli väsyy, romahtaa ja särkyy. Tulee pipi päähään niin sanotusti. Eikä pääse oravanpyörästä poiskaan, menee pää jumiin ja sekoaa. Masentuu.
EivorCreed kirjoitti:
Mieleeni tulee myös ajatus, että stressinsietokyky saattaisi voida myös kasvaa ja kehittyä ympäristössä missä joutuu jatkuvasti kohtaamaan stressitekijöitä, kuten liikenne, säännöt, muut ihmiset, kiire ja huono ilmanlaatu, kalsa katukuva?
Melusaaste, valosaaste, ilmansaaste, ihmissaaste, infrasaaste. Nämä jäi mainitsematta.
No mitä hyvää kaupungissa sitten on? Palvelut lähellä, siinäpä se hyvä sitten olikin.EivorCreed kirjoitti:
Melusaaste, valosaaste, ilmansaaste, ihmissaaste, infrasaaste. Nämä jäi mainitsematta.
No mitä hyvää kaupungissa sitten on? Palvelut lähellä, siinäpä se hyvä sitten olikin.Eikä asfaltilla juoksektelukaan tee jäsenille hyvää. Kuluttaa vaan jänteitäkin.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
No mitä hyvää kaupungissa sitten on? Palvelut lähellä, siinäpä se hyvä sitten olikin.Itse kaupunkilaisena kommentoisin näin, että suurin mielenterveys ongelman aiheuttaja tulee ulkoa päin? Haluttomuus ymmärtää toista puuttuu monilta? Ympärillä olevat itse keskeiset ihmiset, jotka helposti myös mustamaalaavat muita, saadakseen sillä itselleen paremman mielen (virheellinen käsitys)?
Itse saan mielen tasapainoa luotua harrasteilla, pyöräillen luonnossa ja välillä vähän voima harjoitusta ulkosaleilla sopivasti, ei pakkomielteisesti. Tekemällä asioita, jotka synnyttää sitä hyvää mieltä itselle. Harrasteet hyvä olla sellaisia hyvää mieltä tuottavia. Jokaisella ne ovat omanlaisia. Anonyymi kirjoitti:
Itse kaupunkilaisena kommentoisin näin, että suurin mielenterveys ongelman aiheuttaja tulee ulkoa päin? Haluttomuus ymmärtää toista puuttuu monilta? Ympärillä olevat itse keskeiset ihmiset, jotka helposti myös mustamaalaavat muita, saadakseen sillä itselleen paremman mielen (virheellinen käsitys)?
Itse saan mielen tasapainoa luotua harrasteilla, pyöräillen luonnossa ja välillä vähän voima harjoitusta ulkosaleilla sopivasti, ei pakkomielteisesti. Tekemällä asioita, jotka synnyttää sitä hyvää mieltä itselle. Harrasteet hyvä olla sellaisia hyvää mieltä tuottavia. Jokaisella ne ovat omanlaisia.Juu, sinäkin tarvitset vastapainoa kuitenkin kaupungille. Kuten pyöräilyn luonnossa.
Ihminen on laumaeläin vain tiettyyn pisteeseen asti, mutta sekin piste tulee äkkiä vastaan kun elämä on yhtä cityä.
Eipä sillä, ei tässä maassa kunnon kaupunkia olekkaan, kaikkialka on luontoakin. Se on maassamme iso plussa, toisin on monessa muussa maassa. Mitä yritän sanoa kaikella tällä, niin liika on liikaa. Ihminen tarvitsee vapautta ja tilaa.
Ei kaikki voi sulloutua kaupunkiin ja olettaa, että onni on siellä betonibunkkerissa härdellien keskellä. Ihmismieli sairastuu...- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Kerran sain raivokohtauksen, kun oli tullut uusi liikennemerkki. Kaahasin pää punaisena töihin ja työystäväkin kysyi onko kaikki ihan ok?
Kerroin siitä uudesta liikennemerkistä ja kaikki räjähtivät nauruun puistaen päätä.
>simiti< Anonyymi kirjoitti:
Kerran sain raivokohtauksen, kun oli tullut uusi liikennemerkki. Kaahasin pää punaisena töihin ja työystäväkin kysyi onko kaikki ihan ok?
Kerroin siitä uudesta liikennemerkistä ja kaikki räjähtivät nauruun puistaen päätä.
>simiti<Kunnon rattiraivo. 😂
Niin, sääntöviidakkoon ne merkitkin liittyy. Kuten pukeutusmisetiketit ja muukin kontrollointi. Tietysti ilman liikennesääntöjä olis kuolleisuuskin pilvissä. 😅EivorCreed kirjoitti:
Kunnon rattiraivo. 😂
Niin, sääntöviidakkoon ne merkitkin liittyy. Kuten pukeutusmisetiketit ja muukin kontrollointi. Tietysti ilman liikennesääntöjä olis kuolleisuuskin pilvissä. 😅Silloin kun asuin vielä vanhemmillani, maalla oli pari kauppaakin. Ei kukaan äimistellyt sitä jos meni unenpöpperössä tukka takussa, aamutakissa ja tohveleissa hakee maitoa kaupasta. Kaikki totes vaan moroo tai huomenia huomenia. 😊
Ihanaa.EivorCreed kirjoitti:
Silloin kun asuin vielä vanhemmillani, maalla oli pari kauppaakin. Ei kukaan äimistellyt sitä jos meni unenpöpperössä tukka takussa, aamutakissa ja tohveleissa hakee maitoa kaupasta. Kaikki totes vaan moroo tai huomenia huomenia. 😊
Ihanaa.Ja joo oon asunut myös kaupungin härdellissä. Oonkin maalaisuuden puolestapuhuja, kun oma pääni ei kestäisi city elämää päivää pidempää. 😂
Mutta tiedostan myös faktan, ihmisen on hyvä olla vähemmän keinotekoisuudessa, enemmän luonnollisuudessa.EivorCreed kirjoitti:
No mitä hyvää kaupungissa sitten on? Palvelut lähellä, siinäpä se hyvä sitten olikin.Mulle valosaaste on kaikkein pahin. Kaipaa sellaista oikeaa yötä. Meillä päin on onneks, jonkin verran pimeetä,mutta kaupunki hohtaa taivaanrannassa. Onneks kaikki turhat mainosvalot sentäs täytyy sammuttaa. Mutta vois vaikka katuvaloihinkin laittaa himmennystä yöaikaan. Eikö noi ledipanelit vois rakentaa, niin että osan voisi sammuttaa.
JeroP kirjoitti:
Mulle valosaaste on kaikkein pahin. Kaipaa sellaista oikeaa yötä. Meillä päin on onneks, jonkin verran pimeetä,mutta kaupunki hohtaa taivaanrannassa. Onneks kaikki turhat mainosvalot sentäs täytyy sammuttaa. Mutta vois vaikka katuvaloihinkin laittaa himmennystä yöaikaan. Eikö noi ledipanelit vois rakentaa, niin että osan voisi sammuttaa.
Onhan se melkoinen määrä valoa isommissa kaupungeissa. Hämärässä lentokoneessa kiinnitti oikein huomiota maahan katsellessa. Sitten ihmiset on siinä ihan vieressä alttiina jatkuvasti. Mahtaako silmätkään tykätä hyvää.
Itelläni pahin on melu ja hajut.Anonyymi kirjoitti:
>simiti<Toi on ärsyttävyyden huippu, just vaihdella noita liikennemerkkejä ja keksiä uusia. Liikennesuunnittelijoilla taitaa olla liian vähän tekemistä.
EivorCreed kirjoitti:
Kunnon rattiraivo. 😂
Niin, sääntöviidakkoon ne merkitkin liittyy. Kuten pukeutusmisetiketit ja muukin kontrollointi. Tietysti ilman liikennesääntöjä olis kuolleisuuskin pilvissä. 😅Säännöt on hyviä, mutta ei joka asiaa tarvi ilmoittaa liikennemerkillä. Meillä päin yhelle omakotialueelle tökittiin ihan hulluna merkkejä ja sitten joku toimikunta alkoi selvittää onkohan ne sittenkään tarpeellisia. Kun tuli valituksia, kun ei vieraat saaneet autoja enää parkkiin. Omaa harkintaa ja järkee pitää käyttää. Ilmeisesti suomessa ei enää oikein ajatella omilla aivoilla ja siksi täällä on useita muita maita enemmän merkkejä.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Ja joo oon asunut myös kaupungin härdellissä. Oonkin maalaisuuden puolestapuhuja, kun oma pääni ei kestäisi city elämää päivää pidempää. 😂
Mutta tiedostan myös faktan, ihmisen on hyvä olla vähemmän keinotekoisuudessa, enemmän luonnollisuudessa.tise olen aina asunut 14 tuhannen tuppu kylässä, niin välillä tuntuu että ulko puoliset tietävät toisten asijat todella hyvin,
Anonyymi kirjoitti:
tise olen aina asunut 14 tuhannen tuppu kylässä, niin välillä tuntuu että ulko puoliset tietävät toisten asijat todella hyvin,
Ai, mua ei tunne vieläkään kukaan edes 600 ihmisen kylässä. 🙂
EivorCreed kirjoitti:
Ai, mua ei tunne vieläkään kukaan edes 600 ihmisen kylässä. 🙂
Eikä moni 15 000 ihmisen kylässäkään. Kertoo ehkä etten ole kovin sosiaalinen oikeesti, enkä vain puheissani. 🙂
EivorCreed kirjoitti:
No mitä hyvää kaupungissa sitten on? Palvelut lähellä, siinäpä se hyvä sitten olikin.En edes huomaa niitä ja kun omasta perheestä ääntä lähtee samoin kuin jossain suuressa koulussa joku ihmettelikin kun vauva nukkuin siinä ”melussa” mikä koululla oli.
valtakunta kirjoitti:
En edes huomaa niitä ja kun omasta perheestä ääntä lähtee samoin kuin jossain suuressa koulussa joku ihmettelikin kun vauva nukkuin siinä ”melussa” mikä koululla oli.
Juu kai niihinkin tottuu. Mulla nyt taitaa olla joku aistiyliherkkyys, migreenikin joten kuormitun ihan mielettömästi monesta asiasta mitä muut pitää ihan normina elämän ääninä ja juttuina. Mulle ne on tosiaan saastetta. Ja varmaan sitten muillekin jotka kaupungeissa kuormittuu.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Juu, sinäkin tarvitset vastapainoa kuitenkin kaupungille. Kuten pyöräilyn luonnossa.
Ihminen on laumaeläin vain tiettyyn pisteeseen asti, mutta sekin piste tulee äkkiä vastaan kun elämä on yhtä cityä.
Eipä sillä, ei tässä maassa kunnon kaupunkia olekkaan, kaikkialka on luontoakin. Se on maassamme iso plussa, toisin on monessa muussa maassa. Mitä yritän sanoa kaikella tällä, niin liika on liikaa. Ihminen tarvitsee vapautta ja tilaa.
Ei kaikki voi sulloutua kaupunkiin ja olettaa, että onni on siellä betonibunkkerissa härdellien keskellä. Ihmismieli sairastuu...Ristiriidat ihmisten käyttäytymisessä, tilanteissa joita kohtaa omassa elämässä voi olla myös niitä vaikuttimia, jotka synnyttää mielipahaa ja epäilyä siitä, onko tahattomasti voinut toisten mieliä pahoittaa? Jokainen elämme omaa elämää ja toisinaan kohtaa heitä väärin ymmärtäjiä samalla.
Miettinyt näitä aina välillä, että toisilla on paha tapa tuoda toisista niitä huonoja puolia esille, todennäköisesti myös minusta, koska miksei, kaikissa meissä on sekä että hyvää ja pahaa, koska me ihmiset olemme yksilöitä ja siten ajattelemme asioita oman kokeman kautta tai opitun kautta?
Itsekin koen erakoituneeni enemmän ihmisistä sen vuoksi osin, että olen kadottanut luottamuksen moniin ihmisiin, tähän toki vaikuttaa myös työttömyys, joka leimaa monesti ihmisen laiskaksi, saamattomaksi yleensä negatiivisella tavalla? Itse olen pariin otteeseen kokenut burn outin ja sen myötä jäänyt vähän ulkopuolinen olo kaikkea kohtaan.
Olenko viallinen ja epäonnistunut ihmisenä, ehkä joku voi minut niinkin kokea? On asioita, joista ei voi puhua (uskallus), siksi nämäkin on enemmän epäilyjä vain ja ehkä myös yksi syy sille, että viihdyn paremmin omissa oloissa kuin porukoissa, vaikka en pelkää mennä paikkaan, jossa on paljon ihmisiä. Anonyymi kirjoitti:
Ristiriidat ihmisten käyttäytymisessä, tilanteissa joita kohtaa omassa elämässä voi olla myös niitä vaikuttimia, jotka synnyttää mielipahaa ja epäilyä siitä, onko tahattomasti voinut toisten mieliä pahoittaa? Jokainen elämme omaa elämää ja toisinaan kohtaa heitä väärin ymmärtäjiä samalla.
Miettinyt näitä aina välillä, että toisilla on paha tapa tuoda toisista niitä huonoja puolia esille, todennäköisesti myös minusta, koska miksei, kaikissa meissä on sekä että hyvää ja pahaa, koska me ihmiset olemme yksilöitä ja siten ajattelemme asioita oman kokeman kautta tai opitun kautta?
Itsekin koen erakoituneeni enemmän ihmisistä sen vuoksi osin, että olen kadottanut luottamuksen moniin ihmisiin, tähän toki vaikuttaa myös työttömyys, joka leimaa monesti ihmisen laiskaksi, saamattomaksi yleensä negatiivisella tavalla? Itse olen pariin otteeseen kokenut burn outin ja sen myötä jäänyt vähän ulkopuolinen olo kaikkea kohtaan.
Olenko viallinen ja epäonnistunut ihmisenä, ehkä joku voi minut niinkin kokea? On asioita, joista ei voi puhua (uskallus), siksi nämäkin on enemmän epäilyjä vain ja ehkä myös yksi syy sille, että viihdyn paremmin omissa oloissa kuin porukoissa, vaikka en pelkää mennä paikkaan, jossa on paljon ihmisiä.Varmaan monen asian summa miksi ihminen päätyy olemaan mielummin yksin. Luulen niin. Persoonakin vaikuttaa, mutta kokemukset myös ilmanmuuta muista ihmisistä.
Ei ole kivaa olla silmätikku, syyttä parjattu ja aina kyräilyn kohteena, silloin ihmisistä tulee vihamielisiä ja "vihollisia" joita välttää ja kyllä myös kokea vastenmielisiksi.
Eihän työttömyys ole aina mikään oma valinta, syy eikä lauskuutta. Ne joilla kyse on laiskuudesta painukoon töihin, ne joilla muusta kuten terveys, mahdoton elämäntilanne joka ei ratkea simsalapim jne. Ne on asioita joista turha syyllistää ketään.- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Ajatuksena ihan hyvä mu mitä olen itse vierestä seurannu ni ei toimi noin sen jälkeen kun on pinna ekan kerran katkennu ni katkiaa seuraavalla kerralla herkemmin johtunee saadusta mallista kotona useimmalla
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Juu, sinäkin tarvitset vastapainoa kuitenkin kaupungille. Kuten pyöräilyn luonnossa.
Ei kaikki voi sulloutua kaupunkiin ja olettaa, että onni on siellä betonibunkkerissa härdellien keskellä. Ihmismieli sairastuu...Ihminen tarttis taidon osaata elää omaa elämäänsä jos on oman elämänsä ryssiny ni pitäs idiootinkin tajuta että se ei siitä paremmaksi muutu vaikka kuinka yrittäs toisen elämän pilata
- Anonyymi
niin kyllä caemaan ihan todellistra mutyta hassduja naisten pitkät sdääeret viilenyäbäy js joku braun lady-shacer naistren psrtakone.
On se todellista, moni sen tietää harva myöntää, etenkään jos pakon edessä joutuu asumaan paikassa missä ahdustus on läsnä. Kaikki tuskin edes tajuaa pahan olonsa syyksi asuinpaikkaa tai kaupunki miljöötä. Ei ole välttis vertailupohjaa mikä avaa silmiä.
EivorCreed kirjoitti:
On se todellista, moni sen tietää harva myöntää, etenkään jos pakon edessä joutuu asumaan paikassa missä ahdustus on läsnä. Kaikki tuskin edes tajuaa pahan olonsa syyksi asuinpaikkaa tai kaupunki miljöötä. Ei ole välttis vertailupohjaa mikä avaa silmiä.
On vaan jatkuvasti ahdistunut selittämätön olo läsnä. Menkää maalle, saattaa huomata, että syy on kaupunki mikä ahdistaa. Kaikki siihen liitännäiset mitkä ylläpitää stressitasoja koholla, kunnes keho pettää.
Minusta ihminen ei oo mikään häkkieläin, sääntöviidakkoeläin eikä härdellieläin. Ei pysty rauhoittumaan jollei pääse paikkaan missä arkikin tuntuu levolliselta.
Paljon parjattu Yle kertoo seuraavaa.
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000009784581.html
"YLE uutisoi viime vuonna, että jopa miljoona suomalaista haaveilee tai suunnittelee muuttoa kaupungista maalle. Maallemuutosta on tullut suosittua esimerkiksi etätöiden yleistyessä. Yhä useampi jakaa Ylen mukaan aikansa tasaisemmin myös maaseudun ja kaupungin välillä – eli elää niin sanottua citymaalaisen elämää."- Anonyymi
Etätyöt ovat edelleen kuitenkin suht pienen ihmisryhmän etuoikeus. Etätyöstä puhutaan minusta ihan kohtuuttoman paljon, kun katsotaan sitä miten harvalla lopulta on mitään käytännön mahdollisuuksia tehdä pelkkiä tai edes lähestulkoon pelkkiä etätöitä.
Anonyymi kirjoitti:
Etätyöt ovat edelleen kuitenkin suht pienen ihmisryhmän etuoikeus. Etätyöstä puhutaan minusta ihan kohtuuttoman paljon, kun katsotaan sitä miten harvalla lopulta on mitään käytännön mahdollisuuksia tehdä pelkkiä tai edes lähestulkoon pelkkiä etätöitä.
Totta, eikä kaikkia töitä voi etänä tehdä ollenkaan. Mutta sen uskon, että ihmiset on väsyneitä jatkuvaan sosiaalisuuteen ja suorittamiseen, arvosteluun ja siihen maaseutu voikin tuoda helpotusta omantahtisesti eläen. Vaikka missään nimessä työnteko ei maallakaan lopu, se vain muuttuu luonnollisemmaksi kuten ihmisen alkuaikoina. Ei olla kilpasuorittamassa mitään, omaa mukavuutta vaan omaan tahtiin.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Totta, eikä kaikkia töitä voi etänä tehdä ollenkaan. Mutta sen uskon, että ihmiset on väsyneitä jatkuvaan sosiaalisuuteen ja suorittamiseen, arvosteluun ja siihen maaseutu voikin tuoda helpotusta omantahtisesti eläen. Vaikka missään nimessä työnteko ei maallakaan lopu, se vain muuttuu luonnollisemmaksi kuten ihmisen alkuaikoina. Ei olla kilpasuorittamassa mitään, omaa mukavuutta vaan omaan tahtiin.
Rehellisesti sanoen noi maallemuuttojutut tuppaa olemaan näin kesän haavejuttuja ja iso osa muuttavista tulee ekan talven jälken kiljuen takasin sieltä "onnelasta". Mikään todellinen mittari ei ainakaan tällä hetkellä näytä, että muuttoliike oikeasti olis kaupungeista pois. Ne voimakkaimmin kasvavimmat kaupungit vaihtelee ja toidinasn joku voi olla miinuksen puolella, mutta isossa kuvassa kaupungit on muuttovoittoalueita.
Anonyymi kirjoitti:
Rehellisesti sanoen noi maallemuuttojutut tuppaa olemaan näin kesän haavejuttuja ja iso osa muuttavista tulee ekan talven jälken kiljuen takasin sieltä "onnelasta". Mikään todellinen mittari ei ainakaan tällä hetkellä näytä, että muuttoliike oikeasti olis kaupungeista pois. Ne voimakkaimmin kasvavimmat kaupungit vaihtelee ja toidinasn joku voi olla miinuksen puolella, mutta isossa kuvassa kaupungit on muuttovoittoalueita.
Ainakin moni eroaa kun toinen ei viihdykkään maalla, toinen ei halua takas kaupunkiin. Näihin oon törmännyt ihan täällä meilläkin.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Ainakin moni eroaa kun toinen ei viihdykkään maalla, toinen ei halua takas kaupunkiin. Näihin oon törmännyt ihan täällä meilläkin.
Kyllä sellaisiakin varmasti on, että dinne maalle on menty lähinnä toisen toiveesta. Mä tiedän monia myös toiseen suuntaan, että on tultu kaupunkiin lähinnä vain toisen osapuolen toiveesta ja sitten erottu. Eniten mä kuitenkin tiedän sellaisia, jotka ovat tulleet ihan perheenä takaisin, kun ei se maaseutuidylli ollutkaan ihan mitä kuvittelivat (eikä se maalla asuminen ollut niin halpaakaan, kun alunperin kuvittelivat).
Eräs tarina, niin monen päässä tänäänkin samat mietteet.
https://perjantaijuttu.fi/muutto-maalle-vanhaan-taloon-toi-rauhan/
"Eräänä aamuna matkalla töihin Johanna tajusi, ettei halua enää jatkaa näin. Elämän tarkoitus ei voi olla maksaa asuntolainaa asunnosta, jossa ei ehdi juuri olla, koska on kiiruhdettava jonnekin muualle hankkimaan rahaa.Jossain on oltava paikka yksinkertaiselle, leppoisalle elämälle. Jossain on oltava oikea koti."- Anonyymi
Eikö tuossakin ole enemmän kysymys siitä, että on luonut elämälleen rakenteet, joita ei kykene ylläpitämään, eikö kaupunki vs. maaseutu asettelusta? Kyllä mä tiedän ihmisiä, jotka ovat maaseutuoloissakin vetäneet taloutensa aivan liian tiukille ja sellaisia, joilla vaikkapa talossa kiinni enemmän rahaa, kuin siitä tulee ikinä saamaan takaisin. Heillä ei ole mitään mahdollisuutta muuttaa sitä elämäänsä, sillä he ovat taloudellisesti täysin jumissa niissä tönöissään.
- Anonyymi
naisten jalat voi viilentäää sill4i yäällä timanttileikkureita hommissa joku jutytu...
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Ihan viilee vesikin riittää?
Kerran menin syksyllä pulahtamaan mereen. Kyllä siinä tuli viileä olo.
Mutta ei kuitenkaan yhtä viileä kuin avantouinnissa. Kyllä oli mukava mennä saunaan sen päälle.
>simiti< Anonyymi kirjoitti:
Kerran menin syksyllä pulahtamaan mereen. Kyllä siinä tuli viileä olo.
Mutta ei kuitenkaan yhtä viileä kuin avantouinnissa. Kyllä oli mukava mennä saunaan sen päälle.
>simiti<Hänkin on todennut, että lammikossa jäähtyy tunteetkin paremmin. Vai liekö kutuaika? 🙂
https://youtu.be/5KXsPIQ3qiU?si=Kzl9aMNM6a8Xax8B
- Anonyymi
m'om mpoya aiypka kptaom to,asmttot'ö
ö'läooöö' åprillaa kptaom t Niinpä. Kaupunkiasuminen ei kyllä sovi kaikille. Itseni mukaanlukien.
Tosin, nyt ovat viisaammat kuitenkin päättäneet, että halutaan psykiatrinen sairaala lähelle keskustaa pois sieltä metsän siimeksestä. Toisaalta hyvänä puolena on se, että he pääsevät kokemaan kuuluvansa osaksi yhteiskuntaa enemmän. Ehkä paras paikka olisi jostain läheltä, mutta ei ihan keskustassa. Pelkästään se liikenteen meteli pistäisi itsellä häiritsemään. Noh, vaikeita asioitahan nämä ovat. Meillä kaikilla on erilaiset tarpeet ja toiveet.
Siivotessani kyseistä taloa, ikkunoista komistavat isot rakennukset maisemaa ja vilkasliikenteinen tie. Tosin kattopihoilta näkee koko kaupungin ja sen yli. Sairaala itsessään on kyllä hieno. Siellä on myös panostettu luontoaiheisuuteen isoilla seinän kokoisilla kuvilla ja ovien ikkunoihin teippailtu viherkasvustoa kuvina.
Toivottavasti ihmiset viihtyvät siellä hyvin!Luonnolla on hyvä vaikutus meihin, myls mielenterveyteen. 🙂
Oomme itsekin osa luontoa ja muukalaistuminen ihmisen luomaan urbanisaatioon kuluttaa meidät loppuun. Ei minusta ihan loppuun saakka ajateltu, kun alettiin kyhäämään leikkikenttiä nimeltä kaupungit. Kiire ja hektisyys.
Tottakai, osa on niitä sähköjäniksiä joilla on hermostokin jatkuvalla kierteellä läpi elämän, tottuu siihen ja rauhoittuessaan kuolee shokkiin. 😅Meillä päinkin oli kaunis luonnonläheinen mielisairaala. Mun vanhemmista toinen oli töissä siellä ja mä itekin olin siellä kesätöissä ja tietenkin pienenä sairaalan tarhassa töissä. Mutta sitten se lakkautettiin ja paikat siirrettiin keskussairaalan yhteyteen ja osa avohoitoon. Yleisestikin tavoite on sulkee noi vanhat mielisairaalat, jotka oli paitsi ympäristönsä, myös arkkitehtuuriltaan kauniita.
Ai sä teet oikeestikin noita siivoustöitä. Ne on tosi mielenkiintoisia. Näkee paljon maailmaa. Mä teinnuseimpia vuosia ennen kuin mä aloitin tän timpuri-insinöörihomman.JeroP kirjoitti:
Meillä päinkin oli kaunis luonnonläheinen mielisairaala. Mun vanhemmista toinen oli töissä siellä ja mä itekin olin siellä kesätöissä ja tietenkin pienenä sairaalan tarhassa töissä. Mutta sitten se lakkautettiin ja paikat siirrettiin keskussairaalan yhteyteen ja osa avohoitoon. Yleisestikin tavoite on sulkee noi vanhat mielisairaalat, jotka oli paitsi ympäristönsä, myös arkkitehtuuriltaan kauniita.
Ai sä teet oikeestikin noita siivoustöitä. Ne on tosi mielenkiintoisia. Näkee paljon maailmaa. Mä teinnuseimpia vuosia ennen kuin mä aloitin tän timpuri-insinöörihomman.Siis en tietenkään nelivuotiaana tarhassa töissä ollut, kirjoitusvirhe. Mutta jännä juttu, että just tällä hetkellä oon sen tarhan naapurissa ja tää on siis uusi päiväkoti, niin sitä remontoimassa. Ja olin myös tätä taloo rakentamassa. Sairaalan tilassa on myös oppilaitos nykyään, josta oon saanu tutkinnon ja olin myös täydennyskoulutuksessa siellä. Aika jännä juttu, että elämästä on niin suuri osa näiden muutaman korttelin alueella.
JeroP kirjoitti:
Meillä päinkin oli kaunis luonnonläheinen mielisairaala. Mun vanhemmista toinen oli töissä siellä ja mä itekin olin siellä kesätöissä ja tietenkin pienenä sairaalan tarhassa töissä. Mutta sitten se lakkautettiin ja paikat siirrettiin keskussairaalan yhteyteen ja osa avohoitoon. Yleisestikin tavoite on sulkee noi vanhat mielisairaalat, jotka oli paitsi ympäristönsä, myös arkkitehtuuriltaan kauniita.
Ai sä teet oikeestikin noita siivoustöitä. Ne on tosi mielenkiintoisia. Näkee paljon maailmaa. Mä teinnuseimpia vuosia ennen kuin mä aloitin tän timpuri-insinöörihomman.Juuh. Olin ennen hitsari ja nykyään laitoshuoltaja. Fysiikka petti hitsaushommien takia, siinä välissä oli opiskeluakin ICT-allalle, mikä ei soveltunutkaan, koska staattista olemista sekin. Sitten kävin katsomassa minkälaista on laitoshuoltajan työ mahdollisia opiskeluja ajatellen. Sille alalle sitten opson kautta jäinkin, koska tykkään tehdä sitä. Ehkä vielä opiskelen jotain, mutta todennäköisesti en. Kuka sitä koskaan tietää mihin tie vielä vie.
Varjoperuna kirjoitti:
Juuh. Olin ennen hitsari ja nykyään laitoshuoltaja. Fysiikka petti hitsaushommien takia, siinä välissä oli opiskeluakin ICT-allalle, mikä ei soveltunutkaan, koska staattista olemista sekin. Sitten kävin katsomassa minkälaista on laitoshuoltajan työ mahdollisia opiskeluja ajatellen. Sille alalle sitten opson kautta jäinkin, koska tykkään tehdä sitä. Ehkä vielä opiskelen jotain, mutta todennäköisesti en. Kuka sitä koskaan tietää mihin tie vielä vie.
Hitsaaminen onkin jännä juttu, se on mua aina kiehtonut. Mutta tiedän, ei sitä täys päiväsesti jaksais. Mulla on Valliuksen pikkukone, siinä on puikko ja Mig samassa. Mig puolta en oo ehtiny kokeillakaan vielä. Pitäs hommata suojakaasupullo letkuineen. Lankaa jo onkin. Nyt vaan ei ehdi perehtyyn, kun opiskelut kesken. Töihinkin oon lupautunut hitsaan. Mutta ainakaan työpaikan koneella jouduin ajaan tosi suurella virralla. Ilmeisesti eri tekniikka, kun mulla on invertteri, sillä tuli ihan nättiä saumaa. Mutta tosiaan tuskin tätä raksatyötäkään eläkkeelle asti jaksaa. Selkä on kovilla ja työnjohdosta taas pää. Täytyy nyt miettii sitä opetushommaa.
JeroP kirjoitti:
Hitsaaminen onkin jännä juttu, se on mua aina kiehtonut. Mutta tiedän, ei sitä täys päiväsesti jaksais. Mulla on Valliuksen pikkukone, siinä on puikko ja Mig samassa. Mig puolta en oo ehtiny kokeillakaan vielä. Pitäs hommata suojakaasupullo letkuineen. Lankaa jo onkin. Nyt vaan ei ehdi perehtyyn, kun opiskelut kesken. Töihinkin oon lupautunut hitsaan. Mutta ainakaan työpaikan koneella jouduin ajaan tosi suurella virralla. Ilmeisesti eri tekniikka, kun mulla on invertteri, sillä tuli ihan nättiä saumaa. Mutta tosiaan tuskin tätä raksatyötäkään eläkkeelle asti jaksaa. Selkä on kovilla ja työnjohdosta taas pää. Täytyy nyt miettii sitä opetushommaa.
Migillä hitsailin töissä silloin. Mison suojakaasu käy siihen hommaan. En nyt muista oliko 25 vai 18 käsikäyttöön ja toinen robotille. Se virran määrä rippuu myös pitkälti materiaalin tyypistä ja paksuudesta. Alumiinia vedetään tosi pienellä virralla. Mutta sitä kaasua ei kannata hengitellä yhtään. On myrkkyä se. Terästä sitten tietty isommalla.
Joo. Ei mikään työ ole oman hyvinvoinnin arvoinen. Ei firmaa kiinnosta jos ajaudut loppuun töissä. Se palkkaa sitten vaan seuraavan tyypin, ja niitä riittää.
- Anonyymi
Ei sillä ole väliä. Maalaiset junttien älykkyys on kuitenkin vain murto-osa ihmisen älykkyydestä.
Noh, jos totta puhutaan niin kerran seukkasin naisen kanssa joka asuu alle tuhannen hengen kylässä.
>simiti<Maalaiset on älykkäitä, he satsaa hyvinvointiinsa ei yhteiskunnan pillin mukaan elelyyn. Kiire vapaalla, kiire töissä, jatkuvaa suoritusta ja silmänalla oloa, tyhmää.
EivorCreed kirjoitti:
Maalaiset on älykkäitä, he satsaa hyvinvointiinsa ei yhteiskunnan pillin mukaan elelyyn. Kiire vapaalla, kiire töissä, jatkuvaa suoritusta ja silmänalla oloa, tyhmää.
Älykäs osaa suojella ja säästää itseään. Hakeutua paikkaan missä voi hyvin. Tyhmä ei osaa, hän vaan jatkaa kehän kiertoa ja puree omaa nilkkaansa. Kuvitellen vielä, pakko!
Senkin uhalla, että olisit trollihahmo hassuttelemassa mukahauskoilla jutuillasi tällä palstalla.
Hassu juttu. Mollaat maalla asuvia ihmisiä. Mutta samaan aikaan joka päivä nautit heidän tuotannostaan. Taitaa olla realiteetit hukassa siellä, sekä kirjoittamasi teksti kertoo ehkä ainoastaan sen seikan että 99.9% väestöstä ovat parempia ihmisiä kuin sinä.EivorCreed kirjoitti:
Maalaiset on älykkäitä, he satsaa hyvinvointiinsa ei yhteiskunnan pillin mukaan elelyyn. Kiire vapaalla, kiire töissä, jatkuvaa suoritusta ja silmänalla oloa, tyhmää.
Kiire on kaikkein raskain. Mun mielestä hölmöö, kun sen vuorotteluvapaan poisti. Se mahdollistaisi opiskelun. Kovin rankaksi menee yliopistokurssien suoritus töiden ohessa. Pakko käyttää noita energia juomia. Mutta ei nekään aivoja auta. Siihen kun ei auta kuin amfetamiini ia siihen dopingiin en mee, vaikka tiedän että sitä töissä käytetään mm. Ohjelmointialalla.
- Anonyymi
Varjoperuna kirjoitti:
Senkin uhalla, että olisit trollihahmo hassuttelemassa mukahauskoilla jutuillasi tällä palstalla.
Hassu juttu. Mollaat maalla asuvia ihmisiä. Mutta samaan aikaan joka päivä nautit heidän tuotannostaan. Taitaa olla realiteetit hukassa siellä, sekä kirjoittamasi teksti kertoo ehkä ainoastaan sen seikan että 99.9% väestöstä ovat parempia ihmisiä kuin sinä.Jaa Simitikö se tässä on huono ihminen, kun ketjussa muun muassa Jasun toimesta kaupunkilaisia morkataan urakalla? Raha virtaa jokatapauksessa kaupungeista maalle, voisi senkin koittaa muistaa.
Anonyymi kirjoitti:
Jaa Simitikö se tässä on huono ihminen, kun ketjussa muun muassa Jasun toimesta kaupunkilaisia morkataan urakalla? Raha virtaa jokatapauksessa kaupungeista maalle, voisi senkin koittaa muistaa.
Se on samaa kastia se toinenkin osapuoli kuka mollaa kaupunkilaisia urakalla. Eiköhän se fakta ole, että ilman yhtäkään ratasta tämä koneisto mitä yhteiskuntana pidetään, ei toimisi kunnolla. Tämä siis koskee kaikkia ääripään ajattelijoita. Jos tästä ottaa herneen nenään, niin ehkä kannattaa miettiä miksi niin tulee tehtyä....
Karkea esimerkki: Ruoka tulee maalta ja teknologia kaupungeista. Molempia tarvitaan ja molemmat hyödyntää kumpaakin. Ilman helppoa sapuskaa ei jäisi aikaa keksimään asioita. Asioita keksimällä sitten taas helpotetaan lisää ruoan saantia.
Olkaahan ihmisiksi ja astukaa välillä muiden saappaisiin pohdiskelemaan ja katselemaan asioita toisesta näkökulmasta sen ainaisen "minä minä minä" asenteen sijaan.Varjoperuna kirjoitti:
Se on samaa kastia se toinenkin osapuoli kuka mollaa kaupunkilaisia urakalla. Eiköhän se fakta ole, että ilman yhtäkään ratasta tämä koneisto mitä yhteiskuntana pidetään, ei toimisi kunnolla. Tämä siis koskee kaikkia ääripään ajattelijoita. Jos tästä ottaa herneen nenään, niin ehkä kannattaa miettiä miksi niin tulee tehtyä....
Karkea esimerkki: Ruoka tulee maalta ja teknologia kaupungeista. Molempia tarvitaan ja molemmat hyödyntää kumpaakin. Ilman helppoa sapuskaa ei jäisi aikaa keksimään asioita. Asioita keksimällä sitten taas helpotetaan lisää ruoan saantia.
Olkaahan ihmisiksi ja astukaa välillä muiden saappaisiin pohdiskelemaan ja katselemaan asioita toisesta näkökulmasta sen ainaisen "minä minä minä" asenteen sijaan.Yhteiskunnan koneistoa mä tässä oon paljon miettinytkin. Meillä kasvatustieteissä tätä asiaa on paljon käsitelty, kun yhteiskunnan tila noihin opetussuunnitelmiin tosi paljon vaikuttaa. Ite kyllä kovasti yritän toisten saappaisiin astua, mutta mä koen ongelmana, kun ihmiset on kovin salamyhkäsiä, ei hirveesti omista asioista puhu. Kun mä taas oon tottunu kertoo kaikki. Ja enemmänkin kertoisin, mutta pikkusen täytyy suojella omaa sukua, niitä on vielä jäljellä yhden käden sormin laskettuna. Mä kai oon viimenen tässä. Mutta enemmän ymmärtäisi kun puhuttaa keskenämme.
- Anonyymi
Varjoperuna kirjoitti:
Olkaahan ihmisiksi ja astukaa välillä muiden saappaisiin pohdiskelemaan ja katselemaan asioita toisesta näkökulmasta sen ainaisen "minä minä minä" asenteen sijaan.Etkös se sinä ollut, joka vetäisi sen herneen suoraan poskionteloon, mutta toki vasta kun toista osapuolta alettiin morkkaamaan?
Anonyymi kirjoitti:
Etkös se sinä ollut, joka vetäisi sen herneen suoraan poskionteloon, mutta toki vasta kun toista osapuolta alettiin morkkaamaan?
Totta. Olet täysin oikeassa. Mukavaa päivänjatkoa. 👋
Varjoperuna kirjoitti:
Olkaahan ihmisiksi ja astukaa välillä muiden saappaisiin pohdiskelemaan ja katselemaan asioita toisesta näkökulmasta sen ainaisen "minä minä minä" asenteen sijaan.En morkannut kaupunkilaisia vaan olosuhteita. Herätys nyt taas. Olosuhteet vaikuttaa ihmisen oloon oleellisesti.
EivorCreed kirjoitti:
En morkannut kaupunkilaisia vaan olosuhteita. Herätys nyt taas. Olosuhteet vaikuttaa ihmisen oloon oleellisesti.
Väitinkö että morkkasit?
"Se on samaa kastia se toinenkin osapuoli kuka mollaa kaupunkilaisia urakalla." Voisin tarkennuksena laittaa vielä: Tuo lause ei ollut tarkoitettu ketään tiettyä henkilöä kohtaan, vaan yleisesti ihmisiä ketkä mollaa maalaisia / kaupunkilaisia.
Sekä jos et ollut se toinen osapuoli mielestäsi, niin mitä suotta puolustelemaan.Varjoperuna kirjoitti:
Väitinkö että morkkasit?
"Se on samaa kastia se toinenkin osapuoli kuka mollaa kaupunkilaisia urakalla." Voisin tarkennuksena laittaa vielä: Tuo lause ei ollut tarkoitettu ketään tiettyä henkilöä kohtaan, vaan yleisesti ihmisiä ketkä mollaa maalaisia / kaupunkilaisia.
Sekä jos et ollut se toinen osapuoli mielestäsi, niin mitä suotta puolustelemaan.En sanonut niin mutta varoiksi kerroin senkin, jos kuitenkin ajattelit niin. 🙂
Täällä oppii hyökkäämään kun seurassa tulee kaltaiseksi. 😜
- Anonyymi
Maalla ei ole muuta kuin paskaa pellolla. Ja lisäksi superjuntteja vajakkeja.
>simiti<Oon todennut ilkeämpien ja umpimielisempien tulevan kaupungeista. Ne aina hienommat ja oikeessa olevat urbaani tädit ja sedät.
Paskaa se teet sinäkin. 😊EivorCreed kirjoitti:
Oon todennut ilkeämpien ja umpimielisempien tulevan kaupungeista. Ne aina hienommat ja oikeessa olevat urbaani tädit ja sedät.
Paskaa se teet sinäkin. 😊Mä oon oikeestaan viidenteen polveen kaupunkilainen. Itestä paha mitään sanoo. Mutta mun mielestä aika mukavan tuntusta aikaa oli, mitä isovanhemmat esim. Viipurissa oli elänyt, lapsuuttaan ja nuoruutta. Tosin sukua On maallakin, mutta he siitä ei paljoo kertonu. Karjalaiset kun on paljon puheliaampia kun hämäläiset.
EivorCreed kirjoitti:
Oon todennut ilkeämpien ja umpimielisempien tulevan kaupungeista. Ne aina hienommat ja oikeessa olevat urbaani tädit ja sedät.
Paskaa se teet sinäkin. 😊57 vuoden kokemuksella sanon, että vittumaisempaa ihmistä saa hakea kuin kaupungista maalle takaisin palannut maalainen.
Kaupungeissa on hyvin paljon ahdistuneita "junan tuomia", jotka eivät osaa sopeutua kaupunkielämään ja aggressiolla pyrkivät suojaamaan itseään.
Kaupungeista syntyjään olevilla ei ole tällaisia ongelmia, usko pois.
Tottakai vittumaisia yksilöitä on, mutta kaupunkilaisuuden yleistäminen epäkohteliaisuuteen ei pidä paikkaansa.
Sama muuten pätee vanhaan kliseeseen, kuinka pariisilaiset (ja ranskalaiset) ovat ilkeitä ja töykeitä.
Ei muuten pidä paikkaansa: Ranskalaiset ovat äärimmäisen avuliaita, mukavia ja hyväntahtoisia ihmisiä, myös Pariisissa. Tarvitsee vain puhua heille heidän omalla kielellään ja muistaa heidän kulttuurinsa käytöstavat.
Sama pätee Suomessa ja Helsingissä, Turussa, Tampereella.
Kohteliaalla avauksella saat kohteliaan vastauksen.
Vessanpöntöstä aamukahvit juomalla ja valittamalla ensimmäisessä lauseessa saa paskat silmilleen missä tahansa.
Mutta jokainen voi edelleen valita asuinpaikkansa ja tapansa kohdata muita ihmisiä :).- Anonyymi
MiesLinnunradalta kirjoitti:
57 vuoden kokemuksella sanon, että vittumaisempaa ihmistä saa hakea kuin kaupungista maalle takaisin palannut maalainen.
Kaupungeissa on hyvin paljon ahdistuneita "junan tuomia", jotka eivät osaa sopeutua kaupunkielämään ja aggressiolla pyrkivät suojaamaan itseään.
Tottakai vittumaisia yksilöitä on, mutta kaupunkilaisuuden yleistäminen epäkohteliaisuuteen ei pidä paikkaansa.
Sama muuten pätee vanhaan kliseeseen, kuinka pariisilaiset (ja ranskalaiset) ovat ilkeitä ja töykeitä.
Ei muuten pidä paikkaansa: Ranskalaiset ovat äärimmäisen avuliaita, mukavia ja hyväntahtoisia ihmisiä, myös Pariisissa. Tarvitsee vain puhua heille heidän omalla kielellään ja muistaa heidän kulttuurinsa käytöstavat.
Vessanpöntöstä aamukahvit juomalla ja valittamalla ensimmäisessä lauseessa saa paskat silmilleen missä tahansa.
Mutta jokainen voi edelleen valita asuinpaikkansa ja tapansa kohdata muita ihmisiä :).Sama kokemus mulla. On kokemusta asumisesta useammassa paikassa tässä maassa ja tullut käytyä ulkomaillakin asustelemassa, ihan oikeassa suurkaupungissa. On vaikea löytää mistään rennompia ihmisiä, kuin useamman sukupolven paljasjalkaiset kaupunkilaiset, myös siellä oikeassa suurkaupungissa. Stadilaiset (siis ne oikeat, eivätkä junantuomat "hesalaiset") ovat pääsääntöisesti erittäin mukavia, ystävällisiä, kohteliaita, rentoja ja sopivasti sosiaalisia ihmisiä.
MiesLinnunradalta kirjoitti:
57 vuoden kokemuksella sanon, että vittumaisempaa ihmistä saa hakea kuin kaupungista maalle takaisin palannut maalainen.
Mutta jokainen voi edelleen valita asuinpaikkansa ja tapansa kohdata muita ihmisiä :).Minä oon kohdannu ilkeimmät ihmiset kaupungissa asuessani. Maalla on joo omanlaista porukkaa, muttei besserwissereitä kuten kaupungissa. Enkä nyt tarkoita kaupungissakaan kaikkia, vaan just niitä joista puhuin alusta asti jitka voi siellä huonosti. Mielenterveys ei kestä, puretaan kaikki paska muihin.
EivorCreed kirjoitti:
Minä oon kohdannu ilkeimmät ihmiset kaupungissa asuessani. Maalla on joo omanlaista porukkaa, muttei besserwissereitä kuten kaupungissa. Enkä nyt tarkoita kaupungissakaan kaikkia, vaan just niitä joista puhuin alusta asti jitka voi siellä huonosti. Mielenterveys ei kestä, puretaan kaikki paska muihin.
Tuntuu nyt jotkut ottavan väärin taas kaupunki teemani, henkilökohtaisena vittuiluna kaupunkilaisuutta kohtaan ja itse asia menee viheltäen ohi pään.
Kaupungissa pahaa oloa kohtaa ja on enemmän mitä landella, se on fakta. Ei ihmistä oo luotun elämään prässissä. Ja iso osa ihmisistä voi huonosti kaupungin tohinassa, eikä ymmärrä miksi veri vetää luontoon ja mökille.
Tai miksei jaksa mitään.- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Tuntuu nyt jotkut ottavan väärin taas kaupunki teemani, henkilökohtaisena vittuiluna kaupunkilaisuutta kohtaan ja itse asia menee viheltäen ohi pään.
Kaupungissa pahaa oloa kohtaa ja on enemmän mitä landella, se on fakta. Ei ihmistä oo luotun elämään prässissä. Ja iso osa ihmisistä voi huonosti kaupungin tohinassa, eikä ymmärrä miksi veri vetää luontoon ja mökille.
Tai miksei jaksa mitään.Mä luulen, että sä lähinnä nyt koet sen niin, että "Tuntuu nyt jotkut ottavan väärin taas kaupunki teemani, henkilökohtaisena vittuiluna kaupunkilaisuutta kohtaan ja itse asia menee viheltäen ohi pään". Ainakaan minä en ota asiaa noin, enkä kyllä huomaa tuollaista asennetta ketjussa.
Itse ajattelen sen niin, että joksisen pitäisi pyrkiä miettimään sitä omaa elämäänsä ja omaa hyvinvointiaan. Minulle se on ehdottomasti kaupungissa, mutta ei mullekaan ydinksekustassa, eikä betoniviidakossa. Mä en edes Lontoossa asuessani asunut sellaisessa ympäristössä, mutta toisaalta tunnen myös ihmisiä, jotka ovat kotonaan siinä ympäristössä. Mä en tosiaan koskaan muulloin elämässäni ole ollut masentunut kuin silloin kun asuin maalla. Se oli minusta kamalaa. Anonyymi kirjoitti:
Mä luulen, että sä lähinnä nyt koet sen niin, että "Tuntuu nyt jotkut ottavan väärin taas kaupunki teemani, henkilökohtaisena vittuiluna kaupunkilaisuutta kohtaan ja itse asia menee viheltäen ohi pään". Ainakaan minä en ota asiaa noin, enkä kyllä huomaa tuollaista asennetta ketjussa.
Itse ajattelen sen niin, että joksisen pitäisi pyrkiä miettimään sitä omaa elämäänsä ja omaa hyvinvointiaan. Minulle se on ehdottomasti kaupungissa, mutta ei mullekaan ydinksekustassa, eikä betoniviidakossa. Mä en edes Lontoossa asuessani asunut sellaisessa ympäristössä, mutta toisaalta tunnen myös ihmisiä, jotka ovat kotonaan siinä ympäristössä. Mä en tosiaan koskaan muulloin elämässäni ole ollut masentunut kuin silloin kun asuin maalla. Se oli minusta kamalaa.Voi olla, täällä se on niin tavallista ymmärtää kaikki väärin mitä kirjoitan. Sori siitä.
Ymmärrän, ei sekään kaikille sovi ja tarpeetkin voi muuttua. Äitinikin on halunnut pitkään takas kaupunkiin vaikka vuosikymmenet maalla viihtyi kaupungista lähdettyään. Vanhuus ja huono terveys pelottaa. Eikä jaksa enää mitään mitä ennen.
Luonnon takia hän taas mieluusti jäisi, se rauha ei ikinä kaupungissa yllä samalle tasolle. Saa nyt nähdä, iskä ei suostu maalta muuttamaan.- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Voi olla, täällä se on niin tavallista ymmärtää kaikki väärin mitä kirjoitan. Sori siitä.
Ymmärrän, ei sekään kaikille sovi ja tarpeetkin voi muuttua. Äitinikin on halunnut pitkään takas kaupunkiin vaikka vuosikymmenet maalla viihtyi kaupungista lähdettyään. Vanhuus ja huono terveys pelottaa. Eikä jaksa enää mitään mitä ennen.
Luonnon takia hän taas mieluusti jäisi, se rauha ei ikinä kaupungissa yllä samalle tasolle. Saa nyt nähdä, iskä ei suostu maalta muuttamaan.Itselläni on luontokin tuossa melkein heti oven takana. Ei tarvitse juurikaan kävellä. Rauhakin on suhteellista, että minkä itse rauhaksi kokee. Mä koen asuvani ERITTÄIN rauhallisessa ympäristössä. Tämä on rauhallisempaa ympöristöä, kun aikanaan maalla asuessani, jossa naapurien koirat haukkuivat 24/7 ja se kantoi kauas, traktorit ja muut vastaavat pörisivät koko kesän, paska haisi jne. Sen sijaan jos menen nyt Helsingissä asuessani pihalleni, niin mä en pääosin kuule muuta kuin kaukaa matalan liikenteen huminan, joka hukkuu helposti lehtien havinaan ja lintujen laulua. Silloin tällöin menee auto lähempää ohi tai kuuluu muksujen leikkiääniä. Mä en voi suin surminkaan väittää tätä ympäristöä muuksi kuin rauhalliseksi. Monilla on jotenkin ihan väärä kuva kaupunkielämästä Suomessa. Helsinkikin on lähinnä ihan maaseutua. Lähimmät lehmätkään eivät ole kaukana, mutta sentään se lehmänpaska ei aina haise.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itselläni on luontokin tuossa melkein heti oven takana. Ei tarvitse juurikaan kävellä. Rauhakin on suhteellista, että minkä itse rauhaksi kokee. Mä koen asuvani ERITTÄIN rauhallisessa ympäristössä. Tämä on rauhallisempaa ympöristöä, kun aikanaan maalla asuessani, jossa naapurien koirat haukkuivat 24/7 ja se kantoi kauas, traktorit ja muut vastaavat pörisivät koko kesän, paska haisi jne. Sen sijaan jos menen nyt Helsingissä asuessani pihalleni, niin mä en pääosin kuule muuta kuin kaukaa matalan liikenteen huminan, joka hukkuu helposti lehtien havinaan ja lintujen laulua. Silloin tällöin menee auto lähempää ohi tai kuuluu muksujen leikkiääniä. Mä en voi suin surminkaan väittää tätä ympäristöä muuksi kuin rauhalliseksi. Monilla on jotenkin ihan väärä kuva kaupunkielämästä Suomessa. Helsinkikin on lähinnä ihan maaseutua. Lähimmät lehmätkään eivät ole kaukana, mutta sentään se lehmänpaska ei aina haise.
Ai niin ... tuossa pari päivää sitten, kun aurinko oikein räkitti, niin pahimman melusaasteen aiheuttivat heinäsirkat. Jessus mikä mökä niistäkin toisinaan lähtee 😀.
Anonyymi kirjoitti:
Itselläni on luontokin tuossa melkein heti oven takana. Ei tarvitse juurikaan kävellä. Rauhakin on suhteellista, että minkä itse rauhaksi kokee. Mä koen asuvani ERITTÄIN rauhallisessa ympäristössä. Tämä on rauhallisempaa ympöristöä, kun aikanaan maalla asuessani, jossa naapurien koirat haukkuivat 24/7 ja se kantoi kauas, traktorit ja muut vastaavat pörisivät koko kesän, paska haisi jne. Sen sijaan jos menen nyt Helsingissä asuessani pihalleni, niin mä en pääosin kuule muuta kuin kaukaa matalan liikenteen huminan, joka hukkuu helposti lehtien havinaan ja lintujen laulua. Silloin tällöin menee auto lähempää ohi tai kuuluu muksujen leikkiääniä. Mä en voi suin surminkaan väittää tätä ympäristöä muuksi kuin rauhalliseksi. Monilla on jotenkin ihan väärä kuva kaupunkielämästä Suomessa. Helsinkikin on lähinnä ihan maaseutua. Lähimmät lehmätkään eivät ole kaukana, mutta sentään se lehmänpaska ei aina haise.
Minä tarkoitan keskustoja, vilkkaita löhilitä kaupungilla tai vilinällä. Oletin sen käyvän julki jo sanoista, kiure, melusaaste jne. Mutta jollei, niin nyt tarkennus.
Helsingissä korkeasaaren tienoo vaikutti suht kivalta jopa. Siis jos siellä asuu. Se ei ole keskellä kaikkea hullunmyllyä ja betonibunkkereita. Sen jo mainitsinkin tuolla aiemmin ettei suomessa ole kaupunkeja missä ei luontoa olisi läsnä.
Kaikille sekään ei ole silti saatavilla. Joutuu budjaa ratojen varrella ylimmässä kerroksessa toisen talon seinää katellen.Anonyymi kirjoitti:
Ai niin ... tuossa pari päivää sitten, kun aurinko oikein räkitti, niin pahimman melusaasteen aiheuttivat heinäsirkat. Jessus mikä mökä niistäkin toisinaan lähtee 😀.
Kreikassa melua pitäisi kaskaat. 😜
Ehkä ne sirkat kumminkin. 😅Anonyymi kirjoitti:
Sama kokemus mulla. On kokemusta asumisesta useammassa paikassa tässä maassa ja tullut käytyä ulkomaillakin asustelemassa, ihan oikeassa suurkaupungissa. On vaikea löytää mistään rennompia ihmisiä, kuin useamman sukupolven paljasjalkaiset kaupunkilaiset, myös siellä oikeassa suurkaupungissa. Stadilaiset (siis ne oikeat, eivätkä junantuomat "hesalaiset") ovat pääsääntöisesti erittäin mukavia, ystävällisiä, kohteliaita, rentoja ja sopivasti sosiaalisia ihmisiä.
Oikein on juu, alkuperäiset stadilaiset on mukavia. Mulla oli sukulaisia siellä ja lapsuudessa siellä paljon ollut. Varmaan sitten kaikkialla, vähän sama juttu, kun tossa edempänä oli Pariisista puhe, ja mä samaa miettiny tukholmassa. Kun on Malmössä jo eri tyyli. Paitsi niiden murre on vaikee ymmärtää. Muulta muuttaneet pilaa sitten kaupungin maineen. Vaikka en mäkään tän kylän alkuperäinen asukas oo.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Minä tarkoitan keskustoja, vilkkaita löhilitä kaupungilla tai vilinällä. Oletin sen käyvän julki jo sanoista, kiure, melusaaste jne. Mutta jollei, niin nyt tarkennus.
Helsingissä korkeasaaren tienoo vaikutti suht kivalta jopa. Siis jos siellä asuu. Se ei ole keskellä kaikkea hullunmyllyä ja betonibunkkereita. Sen jo mainitsinkin tuolla aiemmin ettei suomessa ole kaupunkeja missä ei luontoa olisi läsnä.
Kaikille sekään ei ole silti saatavilla. Joutuu budjaa ratojen varrella ylimmässä kerroksessa toisen talon seinää katellen.Sä puhuit vai "kaupungeista". Mä asun kaupunkialueella, alle kilometrin päässä kaupunginosan keskustaksi määriteltävästä alueesta, jossa on mm. iso kauppakeskus jne. Kyllä tämän enemmän kaupunkialueeksi voi määrittää, kuin monen pienemmän kaupungin keskustan, varsinkin asukasmäärältään.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Kaikille sekään ei ole silti saatavilla. Joutuu budjaa ratojen varrella ylimmässä kerroksessa toisen talon seinää katellen.Se on oikein mujavaa aluetta ja vieläpä Itä-Helsinkiä, jota moni parjaa isoon ääneen, ettei sinne muka uskalla edes mennä. Mun mielestäni monin paikoin oikein mainiota aluetta. Itä-Helsingistäkin löytyy monenlaista paikkaa. Mun siskoni asustelee juurikin noilla suunnilla ja sen aleen, jolla hän asuu, oikeastaan isoin vika onnaivan jumalaton hintataso. No on niitä tietysti kalliimpiakin, mutta mä en niitä hintoja maksaisi.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Kaikille sekään ei ole silti saatavilla. Joutuu budjaa ratojen varrella ylimmässä kerroksessa toisen talon seinää katellen.Ei tuossa linkittämässäsi jutussa mitenkään eroteltu kaupunkilaista kaupunkilaisesta. Sinällään olisi mielenkiintoista tietää, että missä määrin vaikka nyt sitten asuinalue sen kaupungin sisällä vaikuttaa tuohon asiaan tai vaikka työmatkojen pituudet, onko välissä vaihtoja vai riittääkö yksi kulkuneuvo, onko lasten hoitopaikat lähellä/kaukana, entä miten muut palvelut sijoittuvat. Mä itse koen näin kaupunkilaisena koen, että tuo on paljon monimutkaisempi kuvio, kuin vain kaupunki vastaan maaseutu. Jos pyrytään pelkästää Helsingin kantakaupungin alueella, niin siinäkin jo on viihtyisiä ja vähemmän viihtyisiä alueita.
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuossa linkittämässäsi jutussa mitenkään eroteltu kaupunkilaista kaupunkilaisesta. Sinällään olisi mielenkiintoista tietää, että missä määrin vaikka nyt sitten asuinalue sen kaupungin sisällä vaikuttaa tuohon asiaan tai vaikka työmatkojen pituudet, onko välissä vaihtoja vai riittääkö yksi kulkuneuvo, onko lasten hoitopaikat lähellä/kaukana, entä miten muut palvelut sijoittuvat. Mä itse koen näin kaupunkilaisena koen, että tuo on paljon monimutkaisempi kuvio, kuin vain kaupunki vastaan maaseutu. Jos pyrytään pelkästää Helsingin kantakaupungin alueella, niin siinäkin jo on viihtyisiä ja vähemmän viihtyisiä alueita.
Juu, totta. Mä käsitin jutun niin, että kaupunki miljöö on se mikä kuormittaa. En tiedä käsitinkö oikein vai väärin, mutta omakohtaisesti jos mietin niin ydinkeskustat ja ihan tiiviit lähiöt siinä heti tuntumassa olisi ne pahimmat?
Anonyymi kirjoitti:
Se on oikein mujavaa aluetta ja vieläpä Itä-Helsinkiä, jota moni parjaa isoon ääneen, ettei sinne muka uskalla edes mennä. Mun mielestäni monin paikoin oikein mainiota aluetta. Itä-Helsingistäkin löytyy monenlaista paikkaa. Mun siskoni asustelee juurikin noilla suunnilla ja sen aleen, jolla hän asuu, oikeastaan isoin vika onnaivan jumalaton hintataso. No on niitä tietysti kalliimpiakin, mutta mä en niitä hintoja maksaisi.
Vaikutti jopa mulle joka oon ihan mettittyny, mielekkäältä. Ei ollu sellasta kuhinaa ja oli luonto ihan heti siinä, sen kun käppäilee ovesta ulos. Tuli tunne, että paras mitä oon Helsingissä käydessä nähnyt. Nyt on kyllä 2027 asti rakennusprojekti siitä korkeasaaren halki käynnissä. Kova jytinä kun kalliita posautti ja murskaa koneilla kauhoi.
Itse korkeasaareen olisin jo minäkin voinut jäädä. Ihmiset vaan pois sieltä ensin. 🤣EivorCreed kirjoitti:
Vaikutti jopa mulle joka oon ihan mettittyny, mielekkäältä. Ei ollu sellasta kuhinaa ja oli luonto ihan heti siinä, sen kun käppäilee ovesta ulos. Tuli tunne, että paras mitä oon Helsingissä käydessä nähnyt. Nyt on kyllä 2027 asti rakennusprojekti siitä korkeasaaren halki käynnissä. Kova jytinä kun kalliita posautti ja murskaa koneilla kauhoi.
Itse korkeasaareen olisin jo minäkin voinut jäädä. Ihmiset vaan pois sieltä ensin. 🤣Itse oon asunut Lahdessa mikä on käpykylä Helsinkiin verrattuna, vaikkaLahden kautta tulee vesikin Helsinkiin. Niin Ritaniemenkadulla, hyvinkin lähellä ydinkeskustaa siis. Järvi vieressä ja luontoa puistoina, silti koin sen miljöön pää halkee paikaksi. Palasin usein maalle koulusta, enkä asunnolleni. Lopulta päätin palata kotiin, omaan rauhaan. Pupujen, peurojen, ilvesten ja fasaanien jne. kanssa samalle pellonreunalle. Ja taakka tippui. Olin kotona maalla.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Itse korkeasaareen olisin jo minäkin voinut jäädä. Ihmiset vaan pois sieltä ensin. 🤣Tuollaisia alueita on Helsingissä vaikka miten paljon. Noita on edelleen enemmän, kuin sitä keskusta-aluetta ja vaikkapa Vantaahan sitten on jo pääosin pelkkää skutsia.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Juu, totta. Mä käsitin jutun niin, että kaupunki miljöö on se mikä kuormittaa. En tiedä käsitinkö oikein vai väärin, mutta omakohtaisesti jos mietin niin ydinkeskustat ja ihan tiiviit lähiöt siinä heti tuntumassa olisi ne pahimmat?
Kaupunkimiljöötäkin on niin monenlaista. Ei Suomesta edes oikein kunnon kaupunkia löydykään. Meidän "isotkin" kaupungit ovat sellaisia, joissa ei tarvitse montaa minuuttia kävellä ollakseen jo metsämiljöössä.
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisia alueita on Helsingissä vaikka miten paljon. Noita on edelleen enemmän, kuin sitä keskusta-aluetta ja vaikkapa Vantaahan sitten on jo pääosin pelkkää skutsia.
Okei. Tämä on kiva kuulla ja tietää nyt. Joka kolkkaan en ole mennyt tutustumaan. Mutta kuten totesin alussa Suomessa ei ole kaupunkia missä ei luontoa olis. Joku jenkkilä ja Kiina, Japani taasen olis ylikaruja maita mulle kaupunkeineen.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Itse korkeasaareen olisin jo minäkin voinut jäädä. Ihmiset vaan pois sieltä ensin. 🤣Ja tosiaan se on sitä kauheaa ja kammottavaa Itä-Helsinkiä, johon moni tuolta länsipuolelta aivan tosissaan ei uskalla ollenkaan tulla. Vähän aremmat (tai hienopierummat) ei ole "koskaan käyneet" siellä getossa.
Anonyymi kirjoitti:
Kaupunkimiljöötäkin on niin monenlaista. Ei Suomesta edes oikein kunnon kaupunkia löydykään. Meidän "isotkin" kaupungit ovat sellaisia, joissa ei tarvitse montaa minuuttia kävellä ollakseen jo metsämiljöössä.
Niin kyllä, täysin totta. Nyt mietin onko se sitten hektisyys mikä vaikuttaa, elämän rytmi on liikaa? Tai liian sääntöihin pohjautuvaa tai jotain?
Jäin miettimään tuota tutkimuksen ydintä, jonka perusteella mielenterveys kaupungeissa kärsii. Stressi on toki ilmeisempi missä enemmän ihmisiä, siellä enemmän lieveilmiöitäkin ihmisistä.Anonyymi kirjoitti:
Ja tosiaan se on sitä kauheaa ja kammottavaa Itä-Helsinkiä, johon moni tuolta länsipuolelta aivan tosissaan ei uskalla ollenkaan tulla. Vähän aremmat (tai hienopierummat) ei ole "koskaan käyneet" siellä getossa.
Ai?! Oikeesti? Mulla taas oli ekan kerran missään kaupungissa olo, että täällähän on viihtyisää. 😅
Eikä pelottanu yhtään.EivorCreed kirjoitti:
Ai?! Oikeesti? Mulla taas oli ekan kerran missään kaupungissa olo, että täällähän on viihtyisää. 😅
Eikä pelottanu yhtään.No oli mulla Kreikassakin pari kaupunkia mistä tykkäsin ja Espanjassa, kun oltiin meren äärellä ja isot vehreät puistot vieressä.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Niin kyllä, täysin totta. Nyt mietin onko se sitten hektisyys mikä vaikuttaa, elämän rytmi on liikaa? Tai liian sääntöihin pohjautuvaa tai jotain?
Jäin miettimään tuota tutkimuksen ydintä, jonka perusteella mielenterveys kaupungeissa kärsii. Stressi on toki ilmeisempi missä enemmän ihmisiä, siellä enemmän lieveilmiöitäkin ihmisistä.Enpä saa sanoa. Itse en nyt oikein keksi yhtään ainoaa sääntöä, joka muhun erityisesti kaupungissa pätisi, joka jotenkin häiritsisi. Millasia asioita sä tarkotat? En mä koe Helsinkiä lainkaan hektiseksi, vaan minusta Helsingissä on rento tunnelma. Enemmän mä oletan, että nuo jutut on ihmisten itsensä luomia. Just jotain tota fear of missing out, että olis joku pakko muka juosta koko ajan jonnekin tai kuskata muksuja kymmeneen eri harrastukseen. Mä ihan vilpittömästi koen, että se on enemmän junantuomien ongelma, joille Helsinki muka on jotenkin "ihmeellinen" ja täynnä tekemistä (tai kaupungit nyt yleensä).
Mä pikemmin sanoisin, että kaupunkien hyvä ja huono puoli on se, että niissä on helppo kadota massaan. Mä olen asunut myös pikkupaikkakunnilla, joissa se toistensa kyttäämisen määrä on ihan älytöntä. Sellasessa onnihan hiton vaikeaa saada olla rauhassa. Jos et halua, että kukaan kyttää, niin setten muutat ihan korpeen ja sielläkin jos pieraset, niin se tiedetään kylillä. Helsingissä (tai ylipäänsä vähänkään isommassa kaupungissa) ketään ei kiinnosta mitä sä touhuat ja se on sekä hyvä, että huono. Kaupungissa on hyvin helppoa saada olla rauhassa vaikka nyt naapureilta, mutta toisaalta kaupungissa on hyvin helppo olla myös yksinäinen, jos kaipaisit seuraa, mutta et ole yhtään sosiaalisesti kykenevä. - Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Eikä pelottanu yhtään.Ihan tosissaan, tietysti vähän liiotellen, mutta ei kuitenkaan täysin herjalla. Kyllä niitä ihmisiä riittää, ihan helsinkiläisiäkin, joiden mielestä koko Helsingin itäpuolisko on pelottava mamugetto.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Jäin miettimään tuota tutkimuksen ydintä, jonka perusteella mielenterveys kaupungeissa kärsii. Stressi on toki ilmeisempi missä enemmän ihmisiä, siellä enemmän lieveilmiöitäkin ihmisistä.Mä olen saanut elämäni ainoan burn outin maalla asuessani. Se kaikki siihen touhuun liittyvä metatyö, säätäminen, aikatauluttaminen. Jokainen kaippareissukin piti suunnitella ja sen myötä viikon ruokalista, että tulee kaikki kanssa hankittua. Ja se hiivatin suhaaminen töihin ja kotiin. Ei se mitään kesällä, mutta talvella totaalisen syvältä ahterista ja mihinkään ei päässyt alta puolen tunnin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä olen saanut elämäni ainoan burn outin maalla asuessani. Se kaikki siihen touhuun liittyvä metatyö, säätäminen, aikatauluttaminen. Jokainen kaippareissukin piti suunnitella ja sen myötä viikon ruokalista, että tulee kaikki kanssa hankittua. Ja se hiivatin suhaaminen töihin ja kotiin. Ei se mitään kesällä, mutta talvella totaalisen syvältä ahterista ja mihinkään ei päässyt alta puolen tunnin.
Mä en oikeasti halua edes ajatella millanen helvetti se mulle olis lapsen kanssa asua siellä. Ihan kamalaa.
Anonyymi kirjoitti:
Enpä saa sanoa. Itse en nyt oikein keksi yhtään ainoaa sääntöä, joka muhun erityisesti kaupungissa pätisi, joka jotenkin häiritsisi. Millasia asioita sä tarkotat? En mä koe Helsinkiä lainkaan hektiseksi, vaan minusta Helsingissä on rento tunnelma. Enemmän mä oletan, että nuo jutut on ihmisten itsensä luomia. Just jotain tota fear of missing out, että olis joku pakko muka juosta koko ajan jonnekin tai kuskata muksuja kymmeneen eri harrastukseen. Mä ihan vilpittömästi koen, että se on enemmän junantuomien ongelma, joille Helsinki muka on jotenkin "ihmeellinen" ja täynnä tekemistä (tai kaupungit nyt yleensä).
Mä pikemmin sanoisin, että kaupunkien hyvä ja huono puoli on se, että niissä on helppo kadota massaan. Mä olen asunut myös pikkupaikkakunnilla, joissa se toistensa kyttäämisen määrä on ihan älytöntä. Sellasessa onnihan hiton vaikeaa saada olla rauhassa. Jos et halua, että kukaan kyttää, niin setten muutat ihan korpeen ja sielläkin jos pieraset, niin se tiedetään kylillä. Helsingissä (tai ylipäänsä vähänkään isommassa kaupungissa) ketään ei kiinnosta mitä sä touhuat ja se on sekä hyvä, että huono. Kaupungissa on hyvin helppoa saada olla rauhassa vaikka nyt naapureilta, mutta toisaalta kaupungissa on hyvin helppo olla myös yksinäinen, jos kaipaisit seuraa, mutta et ole yhtään sosiaalisesti kykenevä.Se on mahdollista, että se kiireen tunne on ihmisen itselle asetettuja rimoja liian korkeelle, ehkä vähän jopa kilpailua joillain, suorituspakkoakin?
Itelle tulee se ahdistus ja kiireen tuntu aina melusta ja siitä kun ihmiset rynnii massoina joka puolelle, saa varoa ettei jää jalkoihin. Ja joka puolella on tunkua ja täyttä. Itellä tulee kiire pois silloin. 😆
Ehkä se onkin muualta tulleiden mielikuva miten kaupungissa eletään, tuonut mukanaan ajatuksen nyt paahdetaan täysillä ja ollaa mukana kaikessa, luulen että oot oikeessa. Kuulostaa hyvin mahdolliselle tuo.
Sehän se yksinäisyys ja massaan hukkuminen voi olla myöskin se mielenterveyden pettämisen syy. Eikö vaan?Anonyymi kirjoitti:
Ihan tosissaan, tietysti vähän liiotellen, mutta ei kuitenkaan täysin herjalla. Kyllä niitä ihmisiä riittää, ihan helsinkiläisiäkin, joiden mielestä koko Helsingin itäpuolisko on pelottava mamugetto.
Heh, einsaisi kaiketi nauraa. Itsekin pelkään kyllä enemmän kaupungissa, kun maalla mutta yhtään mitään pelottavaa en nähnyt. Ainoa mitä puhuttiin, että mieti jos leijonan portti olis jääny auki. 😂
Anonyymi kirjoitti:
Mä olen saanut elämäni ainoan burn outin maalla asuessani. Se kaikki siihen touhuun liittyvä metatyö, säätäminen, aikatauluttaminen. Jokainen kaippareissukin piti suunnitella ja sen myötä viikon ruokalista, että tulee kaikki kanssa hankittua. Ja se hiivatin suhaaminen töihin ja kotiin. Ei se mitään kesällä, mutta talvella totaalisen syvältä ahterista ja mihinkään ei päässyt alta puolen tunnin.
Heh, se on just sitten maalla asumisen nurja puoli, tulee metatyötä. Etäisyyksien takia on oltava auto, kauppareissut harvenee ja ennakkoon on otettava huomioon halkojen yli talven piisaaminenkin. 😄
En minäkään työleiristä aina niin välitä, mutta se on omakotitalon ongelmia ei niinkään sijainnin. Ikä tekee ettei kiinnosta koko aika suorittaa.Anonyymi kirjoitti:
Mä en oikeasti halua edes ajatella millanen helvetti se mulle olis lapsen kanssa asua siellä. Ihan kamalaa.
No me asutaan niin lähellä kaupunkia. 10 minsaa ja kaikki on saatavilla. 😊
Lapset pääsee kaupunkiin itsenäisesti bussilla, fillarilla ja kyydeillä sitten myös. Mutta edellinen maaseutu missä asuttiin, se oli kaukana kaikesta. Lähinnä mietin lasten peruskoulujen jälkeistä elämää.- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Se on mahdollista, että se kiireen tunne on ihmisen itselle asetettuja rimoja liian korkeelle, ehkä vähän jopa kilpailua joillain, suorituspakkoakin?
Itelle tulee se ahdistus ja kiireen tuntu aina melusta ja siitä kun ihmiset rynnii massoina joka puolelle, saa varoa ettei jää jalkoihin. Ja joka puolella on tunkua ja täyttä. Itellä tulee kiire pois silloin. 😆
Ehkä se onkin muualta tulleiden mielikuva miten kaupungissa eletään, tuonut mukanaan ajatuksen nyt paahdetaan täysillä ja ollaa mukana kaikessa, luulen että oot oikeessa. Kuulostaa hyvin mahdolliselle tuo.
Sehän se yksinäisyys ja massaan hukkuminen voi olla myöskin se mielenterveyden pettämisen syy. Eikö vaan?"Sehän se yksinäisyys ja massaan hukkuminen voi olla myöskin se mielenterveyden pettämisen syy. Eikö vaan?"
Aivan varmasti se monille on yksi suurimmista syistä. Toisille se, että kaupungissa saa olla vapaasti, on helpotus, mutta siinä on tosiaan myös tuo puoli. Ei Suomessa muutenkaan ole varsinkaan aikuisiällä helppo löytää ystäviä, vaikka sellaisia kaipaisi. Yksinäisyys voi olla todella hajottava tunne ja tutkitusti lyhentää elinikääkin, terveys krempaa, kun on yksinäinen.
Toisaalta taas sitten vaikkapa mun oma äitini rakastaa sitä, että kerrostalossa ei kukaan piittaa pennin vertaa mitä touhuat, jos et ihan yletöntä meteliä pidä. Hän on aina inhonnut kyttääviä naapureita ja toisaalta inhoaa kaikkia pihatöitä yms. joten ei ikinä voisi muuttaa mihinkään korpimökkiin. Me siskon kanssa yritettiin aikamme "lievittää mutsin yksinäisyyttä", sen jälkeen kun isä kuoli ja äiti halus muuttaa kerrostaloon. Jossain kohtaa kuitenkin todettiin, että ei se ole yksinäinen, vaan ihan onnessansa, kun se saa olla yksikseen ja lukea kirjoja ja lehtiä ja keskittyä tollasiin omiin juttuihinsa. Välillä se tuntuu ihan erakoituneen sinne kämppäänsä, mutta toisaalta kai se saa, kun kerta tahtoo. Anonyymi kirjoitti:
"Sehän se yksinäisyys ja massaan hukkuminen voi olla myöskin se mielenterveyden pettämisen syy. Eikö vaan?"
Aivan varmasti se monille on yksi suurimmista syistä. Toisille se, että kaupungissa saa olla vapaasti, on helpotus, mutta siinä on tosiaan myös tuo puoli. Ei Suomessa muutenkaan ole varsinkaan aikuisiällä helppo löytää ystäviä, vaikka sellaisia kaipaisi. Yksinäisyys voi olla todella hajottava tunne ja tutkitusti lyhentää elinikääkin, terveys krempaa, kun on yksinäinen.
Toisaalta taas sitten vaikkapa mun oma äitini rakastaa sitä, että kerrostalossa ei kukaan piittaa pennin vertaa mitä touhuat, jos et ihan yletöntä meteliä pidä. Hän on aina inhonnut kyttääviä naapureita ja toisaalta inhoaa kaikkia pihatöitä yms. joten ei ikinä voisi muuttaa mihinkään korpimökkiin. Me siskon kanssa yritettiin aikamme "lievittää mutsin yksinäisyyttä", sen jälkeen kun isä kuoli ja äiti halus muuttaa kerrostaloon. Jossain kohtaa kuitenkin todettiin, että ei se ole yksinäinen, vaan ihan onnessansa, kun se saa olla yksikseen ja lukea kirjoja ja lehtiä ja keskittyä tollasiin omiin juttuihinsa. Välillä se tuntuu ihan erakoituneen sinne kämppäänsä, mutta toisaalta kai se saa, kun kerta tahtoo.Juu lyllä voi olla cityerakko, olisin itsekin jos kaupungissa asuisin. Se piirre ei pois lähde missään. 😊
Enemmän keljuttaa mega suuret koulut, niissä kaikki ongelmatkin jää äkkiä huomaamatta. Toisin kun näissä pienissä maalaiskouluissa missä itsekin töissä viihdyn. Oppii tuntemaan ja tukemaan, eikä oo vaan joku naama satojen seassa se lapsi ja nuorikaan. Kohtaamiset on parempia.- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Heh, se on just sitten maalla asumisen nurja puoli, tulee metatyötä. Etäisyyksien takia on oltava auto, kauppareissut harvenee ja ennakkoon on otettava huomioon halkojen yli talven piisaaminenkin. 😄
En minäkään työleiristä aina niin välitä, mutta se on omakotitalon ongelmia ei niinkään sijainnin. Ikä tekee ettei kiinnosta koko aika suorittaa.Mä asun nytkin omakotitalossa. Mä en siis koe sen liittyneen omakotitaloon, vaan nimenomaan siihen maaseutuun. Vaikka viime talvenakin lämmitin lähinnä puilla, niin ei siihen täällä liity läheskään niin paljoa muuta "oheistoimintaa".
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
No me asutaan niin lähellä kaupunkia. 10 minsaa ja kaikki on saatavilla. 😊
Lapset pääsee kaupunkiin itsenäisesti bussilla, fillarilla ja kyydeillä sitten myös. Mutta edellinen maaseutu missä asuttiin, se oli kaukana kaikesta. Lähinnä mietin lasten peruskoulujen jälkeistä elämää.Tästä pääsee kävellen, alle 10:ssä minuutissa koululle, jossa on kaikki peruskoulun loppuun saakka. Päiväkoti oli yhtä lähellä, käytännössä samassa rakennuksessa koulun kanssa. Autoa ei tarvitsisi, jos en mä nyt vain sattuisi tykkäämään omistaa sellasta.
Siellä missä mä aiemmin asuin, oli kyllä alakoulu kävelyetäisyydellä, ainakin vielä silloin. Siitä eteenpäin elämä olis kuitenkin ollut yhtä säätämistä. Anonyymi kirjoitti:
Mä asun nytkin omakotitalossa. Mä en siis koe sen liittyneen omakotitaloon, vaan nimenomaan siihen maaseutuun. Vaikka viime talvenakin lämmitin lähinnä puilla, niin ei siihen täällä liity läheskään niin paljoa muuta "oheistoimintaa".
Okei. Mä asuisin mielummin pienemmässä talossa meillä on aika isot tilat, sisällä ja ulkona kun vielä yksinäni hoidan melkein kaiken niin kyllä se työstä käy.
Yksinäni rivari olis mun mieluinen asumismuoto muuten, mutta naapurit.😒 😜Anonyymi kirjoitti:
Tästä pääsee kävellen, alle 10:ssä minuutissa koululle, jossa on kaikki peruskoulun loppuun saakka. Päiväkoti oli yhtä lähellä, käytännössä samassa rakennuksessa koulun kanssa. Autoa ei tarvitsisi, jos en mä nyt vain sattuisi tykkäämään omistaa sellasta.
Siellä missä mä aiemmin asuin, oli kyllä alakoulu kävelyetäisyydellä, ainakin vielä silloin. Siitä eteenpäin elämä olis kuitenkin ollut yhtä säätämistä.No meilläkin on koulu vieressä. Yläasteelle joutuu ajelee dösällä. Mutta sijaintina varsin hyvä. Yläasteen jälkeenkin pääsee kotoa käsin helposti jatko opintoihin. Tai edes junalle. 🤣
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Okei. Mä asuisin mielummin pienemmässä talossa meillä on aika isot tilat, sisällä ja ulkona kun vielä yksinäni hoidan melkein kaiken niin kyllä se työstä käy.
Yksinäni rivari olis mun mieluinen asumismuoto muuten, mutta naapurit.😒 😜Jep, tämä on omakotitaloksi pieni. Nykyäänhän melkein kaikki uudemmat ok-talot on hervottomia lukaaleja. Mä taas en tee sellasella yhtään mitään. En kaipaa turhia neliöitä siivottaviksi ja talvella lämmitettäviksi. Pihakin on sopivan kokonen. Kaupungeissa tuppaa monilla olemaan naurettavan pieni piha. Kun siihen tontille on tungettu se reilu parisataa neliöinen talo. Itsellä on oikeasti ihan hyvänkokoinen piha, johon mahtuu niin kukkia kuin hyötypuutarhaa ja hyvän kokoinen terassi. Viime kesänä hommasin vielä sellasen ihan aikuisellekin uitavan kokoisen uima-altaan ja tänä kesänä laitoin siihen vielä lämmittimet. Ei tule ikävä mökeille raahautumista, kun meillä on kaikki tässä. Naapurilla olis pihasaunakin, mutta sellasta mä en tarvitse. 😀
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Juu lyllä voi olla cityerakko, olisin itsekin jos kaupungissa asuisin. Se piirre ei pois lähde missään. 😊
Enemmän keljuttaa mega suuret koulut, niissä kaikki ongelmatkin jää äkkiä huomaamatta. Toisin kun näissä pienissä maalaiskouluissa missä itsekin töissä viihdyn. Oppii tuntemaan ja tukemaan, eikä oo vaan joku naama satojen seassa se lapsi ja nuorikaan. Kohtaamiset on parempia.Toikin on kai niin paljon kaupungista ja siitä itse koulusta kiinni. Oma mujsu käy koulu isossa koulussa, mutta siellä tartutaan asioihin kyllä tosi napajakasti ja vaikka luokkakoot on isoja, niin se ei kerro koko totuutta. Reilu 40 oppilasta kuulostaa isolta luokalta, mutta siinä on täysiaikaisesti 4 aikuista ja vielä yksi lisää tarvittaessa. Se on määränä puolet enemmän kuin itselläni oli aikanaan reilun 8000 asukkaan kunnassa peruskoulun käydessäni. Meillä oli yksi aikuinen reilun 20 oppilaan luokassa. Lisäksi noilla on aina käytössä useampi luokkatila, johon sitä ryhmää jaetaan aina kulloisenkin oppiaineen tarpeiden mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, tämä on omakotitaloksi pieni. Nykyäänhän melkein kaikki uudemmat ok-talot on hervottomia lukaaleja. Mä taas en tee sellasella yhtään mitään. En kaipaa turhia neliöitä siivottaviksi ja talvella lämmitettäviksi. Pihakin on sopivan kokonen. Kaupungeissa tuppaa monilla olemaan naurettavan pieni piha. Kun siihen tontille on tungettu se reilu parisataa neliöinen talo. Itsellä on oikeasti ihan hyvänkokoinen piha, johon mahtuu niin kukkia kuin hyötypuutarhaa ja hyvän kokoinen terassi. Viime kesänä hommasin vielä sellasen ihan aikuisellekin uitavan kokoisen uima-altaan ja tänä kesänä laitoin siihen vielä lämmittimet. Ei tule ikävä mökeille raahautumista, kun meillä on kaikki tässä. Naapurilla olis pihasaunakin, mutta sellasta mä en tarvitse. 😀
Mutta siis joo, pointtina on se, että kaupunkiasumistakin on monenlaista. Jos on pyörähtänyt kaupungin keskustassa ja jossain sen perinteisemmissä turistikohteissa, ei vielä tiedä oikein mitään siellä asumisesta. Vaikka tuon lisäksi pyörähtäis parissa lähiössäkin, niin vielä jää yleensä paljon näkemättä. Tämä meidän alue on esimerkiksi sellanen, likipitäen jokainen ekaa kertaa käydessään toteaa, että niin ollaanko me edelleen Helsingissä.
Anonyymi kirjoitti:
Jep, tämä on omakotitaloksi pieni. Nykyäänhän melkein kaikki uudemmat ok-talot on hervottomia lukaaleja. Mä taas en tee sellasella yhtään mitään. En kaipaa turhia neliöitä siivottaviksi ja talvella lämmitettäviksi. Pihakin on sopivan kokonen. Kaupungeissa tuppaa monilla olemaan naurettavan pieni piha. Kun siihen tontille on tungettu se reilu parisataa neliöinen talo. Itsellä on oikeasti ihan hyvänkokoinen piha, johon mahtuu niin kukkia kuin hyötypuutarhaa ja hyvän kokoinen terassi. Viime kesänä hommasin vielä sellasen ihan aikuisellekin uitavan kokoisen uima-altaan ja tänä kesänä laitoin siihen vielä lämmittimet. Ei tule ikävä mökeille raahautumista, kun meillä on kaikki tässä. Naapurilla olis pihasaunakin, mutta sellasta mä en tarvitse. 😀
Sellasen pienen mäkin vielä jaksaisin, tämmönen lähemmäs 200 neliötä taloa ja 1800 neliötä pihaa josta isoin osa nurmea/sekaheinää kysyy välillä perkeleitä, että jaksaa. Mutta mies halusi. Mitä mies haluaa, mies sen myös ostaa. Muttei viitti ylläpitää. 🙄
Kuulostaa kivalta sun kuviot siellä. 🙂👍Anonyymi kirjoitti:
Mutta siis joo, pointtina on se, että kaupunkiasumistakin on monenlaista. Jos on pyörähtänyt kaupungin keskustassa ja jossain sen perinteisemmissä turistikohteissa, ei vielä tiedä oikein mitään siellä asumisesta. Vaikka tuon lisäksi pyörähtäis parissa lähiössäkin, niin vielä jää yleensä paljon näkemättä. Tämä meidän alue on esimerkiksi sellanen, likipitäen jokainen ekaa kertaa käydessään toteaa, että niin ollaanko me edelleen Helsingissä.
No varmasti joo. Helsinkiäkin riittää ihmeteltäväksi. Kyllä mä silti tuun olee aina maalla tai ihan pienen pienessä taajamassa. Se on tää mun pää mikä ei kestä yhtään härdelliä, pikkukylien kaupat on just hyvät. 🙂
Mustikkamaa ainakin vaikutti miellyttävälle alueelle pikakatselmuksena.
- Anonyymi
Olin keskusta-alueella autoilemassa. Joku huru-ukko yritti tahallaan jäädä auton alle ja alkoi provosoimaan viittoilemalla. Noh, ei siinä. Näytin keskisormea perään. Sitä saa mitä tilaa. Hyviäkin ihmisiä on onneksi olemassa paholaisten lisäksi :).
- Anonyymi
Onneksi palstalla asuminen korjaa kaiken. Mielenterveysongelmat ja jopa sukupuolenkin.
- Anonyymi
sellaiseen paikkaasn ei uskalla mennä ollenkaan missä jotain pornotyyttyöjäja kummallisia tunneleitaskin, onkaloitas
Tarkoitatko nyt peliä Duke Nukem. Ois kiva kyllä pelata sitä. Doomin sain GOGsta tilattua, mutta tätä ei ollut. Niitä 90 luvun pelejä.
- Anonyymi
naistern jalkapllo tulee illalla helvetinmarit
- Anonyymi
Liian monta suuta yksillä aivoilla https://www.hs.fi/lifestyle/art-2000010499576.html
- Anonyymi
Omituista on, jos nielet purematta tiedon täysin kyseenalaistamatta, kun mm. linkkaamassasi jutussa viitataan yhteen ainoaan 13 vuotta vanhaan tutkimukseen aiheesta jota ei ilmeisesti tuota ennen ollut tutkittu. Pitäisi hieman soittaa hälytyskelloja päässä.
Ihan järjellä ajateltuna näkisin, että tutkimus pitää kyllä paikkansa. Kaupungissa ahdistuksen määrä on ihmisillä käsinkosketeltavaa.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Ihan järjellä ajateltuna näkisin, että tutkimus pitää kyllä paikkansa. Kaupungissa ahdistuksen määrä on ihmisillä käsinkosketeltavaa.
Mutua ei kannata verrata tutkittuun tietoon, ja tutkittua tietoakin on monen laista. Tässäkään ei liiemmin kerrottu mm. tutkimusasetelmasta (maa, otannan koko jne.) ja virhelähteistä.
Voihan toki olla, että kaupunkilainen saattaa olla keskimäärin stressaantuneempi kuin maalainen. Esim. Kela etuuksistahan merkittävin osa maksetaan Pohjois- ja Itä-Suomen syrjäkylien asukeille. Taisit sinäkin noita saada tovi sitten jonnin verran. Kaupunkilainen siis ehkä tekee töitä burnouttiin saakka, jotta maalaisserkku voi viettää stressitöntä elämää uuninpankolla. Mutua. Sinäkö ehdotat, että heittäydytään kaikki yhes koos sinne uuninpankolle? Anonyymi kirjoitti:
Mutua ei kannata verrata tutkittuun tietoon, ja tutkittua tietoakin on monen laista. Tässäkään ei liiemmin kerrottu mm. tutkimusasetelmasta (maa, otannan koko jne.) ja virhelähteistä.
Voihan toki olla, että kaupunkilainen saattaa olla keskimäärin stressaantuneempi kuin maalainen. Esim. Kela etuuksistahan merkittävin osa maksetaan Pohjois- ja Itä-Suomen syrjäkylien asukeille. Taisit sinäkin noita saada tovi sitten jonnin verran. Kaupunkilainen siis ehkä tekee töitä burnouttiin saakka, jotta maalaisserkku voi viettää stressitöntä elämää uuninpankolla. Mutua. Sinäkö ehdotat, että heittäydytään kaikki yhes koos sinne uuninpankolle?Minä oisin ollu ammatillisessa kuntoutuksessa ihan sama asunko maalla vai kaupungissa, päästäni luultavasti kaupungissa asuessani, kun nyt tules ahtaumien, nikamarikkojen vuoksi.
Mikä oli pointtisi vetää kelatukeni tähän? Ihmisetkö ei kaupungissa saa tukia ammatilliseen kuntoutukseen vai?
Ei se mutua ole, mutta saa sulkea silmät jos ei halua nähdä pahaa oloa ympärillään kaupungissa. Pää pensaaseen. 👍EivorCreed kirjoitti:
Minä oisin ollu ammatillisessa kuntoutuksessa ihan sama asunko maalla vai kaupungissa, päästäni luultavasti kaupungissa asuessani, kun nyt tules ahtaumien, nikamarikkojen vuoksi.
Mikä oli pointtisi vetää kelatukeni tähän? Ihmisetkö ei kaupungissa saa tukia ammatilliseen kuntoutukseen vai?
Ei se mutua ole, mutta saa sulkea silmät jos ei halua nähdä pahaa oloa ympärillään kaupungissa. Pää pensaaseen. 👍Ja maalla tehdään piha ja rakennustyöt vielä palkkatöitten lisäksi. Mitäs vedät ittes burnouttiin hölmöläisenä, höllää vähän.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Ja maalla tehdään piha ja rakennustyöt vielä palkkatöitten lisäksi. Mitäs vedät ittes burnouttiin hölmöläisenä, höllää vähän.
No sehän kolahti hyvin. Kannattaisiko vetää taas happea ja laskea kymmeneen, vai etkö vielä ole haukkunut itsestäsi eroavia ihmisiä riittävästi? Sateenkaari-ihminen my ass.
Anonyymi kirjoitti:
No sehän kolahti hyvin. Kannattaisiko vetää taas happea ja laskea kymmeneen, vai etkö vielä ole haukkunut itsestäsi eroavia ihmisiä riittävästi? Sateenkaari-ihminen my ass.
Ei mikään kolahtanu mihinkään mä vaan avasin sulle, kun et tunnu tuetövän maalla elosta kuin uuninpankon. Yritin sivistää. 🙂
Olet juuri sellaisen persereiän oloinen city jolppi jotka pilaa kaikilta hapen.- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Ei mikään kolahtanu mihinkään mä vaan avasin sulle, kun et tunnu tuetövän maalla elosta kuin uuninpankon. Yritin sivistää. 🙂
Olet juuri sellaisen persereiän oloinen city jolppi jotka pilaa kaikilta hapen.Kumma juttu, enhän ole esim. haukkunut sinua lainkaan. Mitä oma käytöksesi kertoo teistä maalaisista? Niinpä.
Anonyymi kirjoitti:
Kumma juttu, enhän ole esim. haukkunut sinua lainkaan. Mitä oma käytöksesi kertoo teistä maalaisista? Niinpä.
Yritit vaan piilovittuilla epäonnistuneesti, kun näin heti mitä peliä pelaat. Nyt leikit viatonta.. Vaikka olet vaan kiero. Peluri.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Yritit vaan piilovittuilla epäonnistuneesti, kun näin heti mitä peliä pelaat. Nyt leikit viatonta.. Vaikka olet vaan kiero. Peluri.
Jatka sitten vain kun siltä tuntuu. Hyvin osoitat tässäkin toteen sen, mitä esim. edellä puhutaan junantuomista.
Anonyymi kirjoitti:
Jatka sitten vain kun siltä tuntuu. Hyvin osoitat tässäkin toteen sen, mitä esim. edellä puhutaan junantuomista.
No älä sitten puhu uuninpankolla laiskottelusta ja minun kelatuistani, jollet vittuilla halua. Turpa kiinni niistä, kun ne ei liity mihinkään koko aihepiirissä.
Sinä yritit maalata minusta laiskaa sairauksistani pilaa tehden. Typerys.- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
No älä sitten puhu uuninpankolla laiskottelusta ja minun kelatuistani, jollet vittuilla halua. Turpa kiinni niistä, kun ne ei liity mihinkään koko aihepiirissä.
Sinä yritit maalata minusta laiskaa sairauksistani pilaa tehden. Typerys.Nähtävästi maalla olisi hyvä olla, ilman teitä maalaisia.
Anonyymi kirjoitti:
Nähtävästi maalla olisi hyvä olla, ilman teitä maalaisia.
Mikä sua vaivaa?
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Mikä sua vaivaa?
Pitäskö sun vaik vilkasta peiliin? Mitä esimerkiks ite sanoit tuol aiemmin: "Itse korkeasaareen olisin jo minäkin voinut jäädä. Ihmiset vaan pois sieltä ensin. 🤣".
Ja mitä v@ttua, Korkeesaari? Miksei samantien Linnanmäki? Paljo et kuule Korkeesaarta lähemmä Helsingin pahinta betoniviidakkoa pääse. Eikä Korkeesaares edes asu tai tuu asumaa ihmisii, muut ku ehkä pari henkilökunnan edustajaa, mut joo kylhän siel käy vuodes joku viis kertaa enemmän ihmisii ku tyyliin jossain Lahes on asukkaita. Anonyymi kirjoitti:
Pitäskö sun vaik vilkasta peiliin? Mitä esimerkiks ite sanoit tuol aiemmin: "Itse korkeasaareen olisin jo minäkin voinut jäädä. Ihmiset vaan pois sieltä ensin. 🤣".
Ja mitä v@ttua, Korkeesaari? Miksei samantien Linnanmäki? Paljo et kuule Korkeesaarta lähemmä Helsingin pahinta betoniviidakkoa pääse. Eikä Korkeesaares edes asu tai tuu asumaa ihmisii, muut ku ehkä pari henkilökunnan edustajaa, mut joo kylhän siel käy vuodes joku viis kertaa enemmän ihmisii ku tyyliin jossain Lahes on asukkaita.Niin mikä sua vaivaa, aloitit vittuilemalla koko pulinasi, miksi? Päässä viiraa vai?
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Niin mikä sua vaivaa, aloitit vittuilemalla koko pulinasi, miksi? Päässä viiraa vai?
Sivusta diagnosoituna väittäisin että stadilaisen huumoriruuvi lohkossa e4 on enemmän kuin aavistuksen verran jumissa 😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sivusta diagnosoituna väittäisin että stadilaisen huumoriruuvi lohkossa e4 on enemmän kuin aavistuksen verran jumissa 😂
Ei sen tarvii edes olla helsinkiläinen. Paljon vähäsemmälläki älykkyysosamäärällä ymmärtää Helsingin olevan muutaki kuin Merihaka ja Korkeasaari, vaikka se sinulle on vaikeaa sekä rekattuna että anona. Vinkki: kato kartasta.
Anonyymi kirjoitti:
Ei sen tarvii edes olla helsinkiläinen. Paljon vähäsemmälläki älykkyysosamäärällä ymmärtää Helsingin olevan muutaki kuin Merihaka ja Korkeasaari, vaikka se sinulle on vaikeaa sekä rekattuna että anona. Vinkki: kato kartasta.
Ei ole mun käsialaa tuo jolle vastasit. Jos niin luulet. Mä kehtaan sanoa asiani vaikka päin näköä sulle. En tarvi puskaleikkiä.
- Anonyymi
Kaupungissakin voi asua niin monella tavalla, erilaisessa asumismuodossa ja asuinalueilla, että kaipaisin tuohon lisätutkimusta. Minusta tuntuu usein, että ihmisillä on kauhean rajoittunut kuva kaupunkiasumisesta ja se oletys on aina vain se ydinkeskusta ja betoniviidakko, vaikka kaupungeissa on hyvin erilaisiakin asumismahdollisuuksia. Mun mielestäni tuo olisi hyvin järkevä tutkimuskohda juuri nykyhetjessä, kun melkein kaikissa kaupungeissa tavoitellaan mahdollisimman tiivistä kaupunkirakennetta ja monin paikoin pyritään sen tivistämisen nimissä kaavoittamaan jokainen pienikin luontoläntti. Tämä siitä huolimatta, vaikka kaikki tutkimukset kertovat viheralueuden lisäävän kaupunkiympäristön viihtyisyyttä.
Itse muuten voin pahoin maalla. Mä en ole koskaan elämässäni ollut niin masentunut, kuin joutuessani asumaan maaseudulla.- Anonyymi
Ai niin ja vaikka mä asun Helsingissä, niin en silti tajua noita oletuksia jostain ihmisvilinästä, kiireestä ja stressistä. Helsingissäkin on hyvin helppo halutessaan olla törmäämättä sen kummempiin vilinöihin ja yleisin stressin aiheuttaja on työ, jota ilman harva maaseudullakaan pärjää. Kiire taas on valtaosalla ihmisistä itseaiheutettua, eikä sekään varsinaisesti asuinpaikkaa vaihtamalla poistu. Tietysti osalle "kiirettä" aiheuttaa fomo ja kun ei ole mitääb tapahtumaa, elämystä ja häppeninkiä, josta voidi jäödä paitsi, niin ei ole myöskään fomo:a. Jos asuu ympäristössä, jossa ei ole yhtään mitään, niin ei voi myöskään jäädä mistään paitsi. Toinen vaihtoehto on tietysti opetella, että ei kaupungissakaan ole juuri mitään sellaista, josta paitsi jääminen olisi kummoinenkaan ongelma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai niin ja vaikka mä asun Helsingissä, niin en silti tajua noita oletuksia jostain ihmisvilinästä, kiireestä ja stressistä. Helsingissäkin on hyvin helppo halutessaan olla törmäämättä sen kummempiin vilinöihin ja yleisin stressin aiheuttaja on työ, jota ilman harva maaseudullakaan pärjää. Kiire taas on valtaosalla ihmisistä itseaiheutettua, eikä sekään varsinaisesti asuinpaikkaa vaihtamalla poistu. Tietysti osalle "kiirettä" aiheuttaa fomo ja kun ei ole mitääb tapahtumaa, elämystä ja häppeninkiä, josta voidi jäödä paitsi, niin ei ole myöskään fomo:a. Jos asuu ympäristössä, jossa ei ole yhtään mitään, niin ei voi myöskään jäädä mistään paitsi. Toinen vaihtoehto on tietysti opetella, että ei kaupungissakaan ole juuri mitään sellaista, josta paitsi jääminen olisi kummoinenkaan ongelma.
"Ai niin ja vaikka mä asun Helsingissä, niin en silti tajua noita oletuksia jostain ihmisvilinästä, kiireestä ja stressistä."
Sama. Mäkin koen kaupunkielämän stressittömämmäksi kuin maalla elämisen. Molemmista on kokemusta.
Minusta on hyvin huoletonta ja helppoa, kun ei tarvitse miettiä, että kaikkeen tarvitsee autoa ja valtaosa asioista on ihan kävelymatkan päässä ja voi myös käyttää pyörää jne. Musta on ihanaa, kun ei tarvitse etukäteen suunnitella tyyliin menen huomenna kauppaan ja sitten siinä samalla pitää muistaa hoitaa muitakin juoksevia asioita, kun pitää ajaa sinne "kirkolle". Mun ei ole mikään pakko aikatauluttaa kaikkea samaan, vaan voin käydä tänään ja sitten huomenna jonkin muun asian ja vain halutessani käväistä vaikka vain yhden leivän tuosta lähikaupasta. Minulle se stressittömämpää, mutta tietysti toisenlainen ihminen kokee sen toisin. Kyllä kaupunkielämästä tietysti saa myös itse aikaiseksi stressaavaa ja kuluttavaa, jos kokee just tota fomo:a ja on pakottava tarve osallistua kaikkeen. Musta kuitenkin tuntuu, että tuo on useammin maalta kaupunkiin muuttaneiden ongelma. Harvempi kaupunkielämään syntynyt ja kasvanut kokee tarvetta osallistua kaikkiin kissanristiäisiin.
- Anonyymi
mielesräni hauskaa kun tytötkin aje3lecst mopedeillaan
Aina tulee kesällä näitä juttuja maalle muuttamisen auvosta.
Kummasti niitä ei marraskuussa sitten näy ainuttakaan?
Asuin itse pikkupaikkakunnalla 10 vuotta ja oli pakko muuttaa takaisin Helsinkiin koska olin ihan oikeasti vähällä tulla hulluksi sisäänpäinkääntyneisyyden, juoroilun ja virikkeiden puutteen takia (halkojen hakkaaminen ja nurtsin leikkuu, koiran kusettaminen ja jatkuva talon korjaaminen eivät pidemmän päälle olekaan kovin rentouttavaa hommaa).
Pääsyy ahdistukseeni oli, että yksinkertaisesti kaipaan ympärilleni IHMISIÄ.
Itselläni ei ole laajaa ystäväpiiriä enkä ramppaa ravintoloissa enkä joukkotapahtumissa.
Mutta kaipaan satunnaisia kohtaamisia, ajoittain pysähtymistä vaikkapa Kaivopuiston rantamuurille vain katsoakseni ohitse kulkevia (kauniita naisia) ihmisiä, joilla jokaisella on mukanaan oma elämäntarinansa ja edessä oma tulevaisuutensa.
Luonnon rauha ja hiljaisuus ovat ihania asioita ja sinänsä tarpeellisia varmaan melkein kaikille, rakastan luonnossa olemista ja liikkumista, täydellistä hiljaisuutta ja eläimiä.
Mutta pidemmän päälle kaipaan ihmislajin läsnäoloa - ja eron jälkeen - eniten sitä toista ihmistä kosketettavaksi ja jakamaan arjen naurut ja kommellukset.
En tiedä, voisinko asua maalla sittenkään, vaikka löytäisin vielä "unelmieni naisen" rinnalleni kulkemaan?
Kyllä, olisi kivaa asua maatilalla lehmien, hevosten, lampaiden, possujen ja kanojen seurassa, pitää omaa aasia (itseni lisäksi) ja kasvattaa rehuja syötäväksi, saunoa järvenrantasaunassa ja niin edelleen.
Mutta lokakuusta huhtikuuhun tuo idylli ei sitten olisikaan aivan sitä kuin mitä yllä kuvailin.
Saappaat savessa ja kurassa kainaloita myöten, eläimet sairastuvat kuten ihmisetkin, väsyttää, katto vuotaa, aita on kaatunut, sähköt menivät....
Kuitenkin kaupungissa kerrostalokuutiossani olen vapaa menemään ovesta ulos, näkemään ja kohtaamaan ihmisiä, ulkoilemaan myös sinne metsään ja uimaan järveen jos huvittaa.
Myös marraskuusta huhtikuuhun.
Ja vaikka näitä maallemuuton auvoa ylistäviä juttuja välillä lehdissä on, silti tosiasia on se, että maaseutu vääjäämättä tyhjenee - varsinkin nuoret naiset lähtevät kaupunkeihin ja nuoret ylipäätään usein myös ulkomaille - mikä tarkoittaa maalla viimeistenkin palvelujen kuolemaa ja rakennusten autioitumista, koska ei arvottomia, lahoavia rötisköjä kukaan halua.
Sama kehitys on muuallakin Euroopassa ja myös rapakon takana nähtävissä, mistään suomalaisesta erityispiirteestä ei ole kysymys.
Jokaisella on kuitenkin onneksi vielä vapaus valita asuinpaikkansa, eikä ketään pakoteta kaupunkiin sen enempää kuin maallekaan.
Mutta omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että kun pikkukaupungissa saatoin jäädä juttelemaan hetkeksi ehkä kerran - pari kuukaudessa satunnaisen vastaantulijan kanssa, täällä ytimessä moista tapahtuu päivittäin.
Ja parasta täällä on valtava määrä ihania Luojan luomia naisia. He ovat kuin elävä maisemakoriste..... :).
Eivät esineitä tietenkään. Mutta kauniita katsoa ja hyvin monet heistä sosiaalisia ja mukavia.
Kenties jonakin päivänä saan jatkaa matkaani elämässä eteenpäin käsi kädessä jonkun heistä kanssa?
Täällä kaupungissa todennäköisyys moiselle on olemassa, jossain keskellä-ei-mitään vastaava todennäköisyys on pyöreä nolla.
Erakoksi minusta ei ole :).Nojuu, kaupunkeja on pieniä kivojakin. En itse taas lähtisi Hesaan kirveellä uhattunakaan asumaan jo käydessä nään kolkkoutta kaikkialla mihin katson. Ehkä ihan vesistön reunalla, metsien reunalla vielä jotenkin pärjäisi.
Maalla on tosiaan ahkeruydesta plussaa, jos tykkää laiskotellen lojua illat, siihen kerristaloasuminen on ootimaalinen verrattuna omakititaloon ja maaseutuun missä kukaan ei tee puolestasi mitään. 🙂
Minä nyt oonkin erakko. 🤗EivorCreed kirjoitti:
Nojuu, kaupunkeja on pieniä kivojakin. En itse taas lähtisi Hesaan kirveellä uhattunakaan asumaan jo käydessä nään kolkkoutta kaikkialla mihin katson. Ehkä ihan vesistön reunalla, metsien reunalla vielä jotenkin pärjäisi.
Maalla on tosiaan ahkeruydesta plussaa, jos tykkää laiskotellen lojua illat, siihen kerristaloasuminen on ootimaalinen verrattuna omakititaloon ja maaseutuun missä kukaan ei tee puolestasi mitään. 🙂
Minä nyt oonkin erakko. 🤗Oho löin taas kirjaimet viereen.. 😂
- Anonyymi
jos itse pidän enemmän terhakoista tisseisrä enkä uehwisr a lehmä-tisseisrtä...
niin mutta hyvä laire3 joku braunin miestenkin partakoner kuin kaukosäädin.. Itse voisin nyt muuttaa korvempaankin, mutta ensin pitäisi saada oma talo myytyä, tai vuokrattua, eikä sitä kannata tehdä tässä kunnossa.
Mutta luulen, että monen kaupunkilaisen kohtalona onkin se, että on jo tullut panostettua kaupunkielämään, eikä siitä pääse eroon noin vaan. Kaikki sitoo, jos ei suoraan, niin vaikka velkasuhteiden kautta välillisesti.
Lapset on tietysti yksi syy, ainakin täälläpäin. Tästä kun muutat 50 km mihinkä suuntaan vaan, on lapsilla suurinpiirtein sen verran koulumatkaa.
Sitten jos miettii vaikka sellaisia yhteiskunnan kelkasta pudonneita, niin heillä vasta jossain maaseudulla onkin vaikeaa. Ei ole kulkuvälineitä, kaupat ja palvelut kaukana ja fyysinen etäisyys muihin ihmisiin vielä enemmän. Että sellaiset ihmiset voivat nostaakin kaupungissa asuvien huonovointisuutta. Mielenterveyspotilaat, alkoholistit...niin ja vanhukset.
Poika on keskustan pikkukaupassa töissä, niin hän kertoo, minkälaisia "hiihtelijöitä" siellä käy kaupassa. Jotenkin tuo yleiskuva koko kaupungista muuttunut paljon viimeiseen 10-15 vuoteen. Mummukat ja papparaiset pöllii nakkeja ja keskiolutta, pelaavat peleihin vähät rahansa ja taas heidän omat syrjäytyneet keski-ikäiset lapset tyhjentää varat omiin juominkeihinsa sujuvasti, kun käyttävät kaupassa.
Tuollaisia "niveamiehen" kaltaisia tyyppejä risteilee siellä täällä. Ulkomaalaistaustaiset suhaavat ruttuisilla pikkukotteroillaan ihan omilla liikennesäännöillä pitsaa ja hampurilaisia ympäri kaupunkia. Muutenkin ihmiset toikjaroivat liikenteessä miten sattuu. Osa ei näe, ei kuule, eikä enää ymmärräkään, kun ikää on liikaa.
Ja se kiire... on kiire keretä ensimmäiselle paikalle parkkii mahdollisimman lähelle ulko-ovea, ettei tarvitsisi kävellä...kiilataan vaikka joku. Sitten mennään Prismaan katsomaan uutta grosstrainer-vaatekerrosta, katsotaan älykelloa, että saadaan sykkeet ja unirytmi tsekattua. Painopeite pitää saada ja protskujogurttia. Jumppakaverin kanssa voidaan maitotiskillä yhdessä valita oikeat rahkat ja vaihtaa kuulumisia, mikä ohjelma toimii parhaiten. Haukotellaan, kun on muistettava viedä "Viljami taekwondoon, olisi "Lissun" jalisturnaus ja "Sirkan" nykytanssiesitys yhtäaikaa. Miten itse kerkeää käydä salilla ollenkaan... Pitää soittaa äiti Pihtiputaalta auttamaan.Jotenkin noin joo. Se kaupunkielämä sokeuttaa sille jatkuvalle sähellykselle. Siitä tulee normi, kuten siitäkin että kaikenlaisia pöljiä tulee 24/7 vastaan mitä maalla tulee ehkä se yks eikä sekään joka päivä.
Urbaani elämä on kuluttavaa. Kuluttavempaa kun pihatyöt. 🙂EivorCreed kirjoitti:
Jotenkin noin joo. Se kaupunkielämä sokeuttaa sille jatkuvalle sähellykselle. Siitä tulee normi, kuten siitäkin että kaikenlaisia pöljiä tulee 24/7 vastaan mitä maalla tulee ehkä se yks eikä sekään joka päivä.
Urbaani elämä on kuluttavaa. Kuluttavempaa kun pihatyöt. 🙂Urbaanille vouhotukselle maalla ei oikeastaan jää aikaa. Siellä on kaikkea muuta oikeaa tekemistä sen verran enempi.
Mä koitan vaihtaa ehkä jonkinajan päästä työnkuvaa. Palkka saattaa pudota, mutta vois päästä tästä vauhtisokeudesta irti. Ehkä sitten jossainvaiheessa saan tään tönönkin johonkin kuosiin, että tähän vois tulla vaikka joku lapsiperhe, joko vuokralle, tai ostaa tämän. 🙂
Kyllä mä täältä hullunmyllystä haluaisin vähän inhimillisempiin olosuhteisiin. Ja ennenkaikkea vähempään säätöihin. 😊
Mulle jo se, että näen muitten hönöilevän ihan päättömänä kaikkea älytöntä aiheuttaa jonkinlaista ahdistusta. Kulutetaan enemmän, niin on hankittava enemmän. Lapsiperheissä yhteiset hetket on ehkä 2 viikkoa kesällä, viikko talvella ja loppuaika selviydytään.
Vanhukset pistetään vanhainkotiin, lapset harrastuksiin, kouluihin, päiväkoteihin...vammaiset laitoksiin, ohjattuun päivätoimintaa korkeintaan.... ja aikuiset painaa pitkää päivää töissä ja harrastukset päälle, niin ei jää kuin ne muutsma viikko vuodessa ja nukkuminen perheen kanssa.Disseisback kirjoitti:
Urbaanille vouhotukselle maalla ei oikeastaan jää aikaa. Siellä on kaikkea muuta oikeaa tekemistä sen verran enempi.
Mä koitan vaihtaa ehkä jonkinajan päästä työnkuvaa. Palkka saattaa pudota, mutta vois päästä tästä vauhtisokeudesta irti. Ehkä sitten jossainvaiheessa saan tään tönönkin johonkin kuosiin, että tähän vois tulla vaikka joku lapsiperhe, joko vuokralle, tai ostaa tämän. 🙂
Kyllä mä täältä hullunmyllystä haluaisin vähän inhimillisempiin olosuhteisiin. Ja ennenkaikkea vähempään säätöihin. 😊
Mulle jo se, että näen muitten hönöilevän ihan päättömänä kaikkea älytöntä aiheuttaa jonkinlaista ahdistusta. Kulutetaan enemmän, niin on hankittava enemmän. Lapsiperheissä yhteiset hetket on ehkä 2 viikkoa kesällä, viikko talvella ja loppuaika selviydytään.
Vanhukset pistetään vanhainkotiin, lapset harrastuksiin, kouluihin, päiväkoteihin...vammaiset laitoksiin, ohjattuun päivätoimintaa korkeintaan.... ja aikuiset painaa pitkää päivää töissä ja harrastukset päälle, niin ei jää kuin ne muutsma viikko vuodessa ja nukkuminen perheen kanssa.Toi on totta, monikin kohta on. 👍
Mutta olishan hienoa, jos saat riuhtastua itsesi irti ainakin kaikesta sellaisesta mikä kuormittaa sua. Ikääkin tulee jatkuvasti lisää ja voimat ei ainakaan lisäännyt seuraavan 20 vuoden aikana.
Niinpä, toi jatkuva harrastus pörräyskin on ihan nykyajan kotkotuksia ja ei jää aikaa perheelle sitten. 🙄- Anonyymi
Dissellä taitaa olla jo tippa housuissa kun koko ajan maalittaa omassa tuskassaan toisia ihmisiä?
Mikä tarve sinulla on esittää parempaa mitä muut ihmiset ovat, tai itse olisit?
AV Anonyymi kirjoitti:
Dissellä taitaa olla jo tippa housuissa kun koko ajan maalittaa omassa tuskassaan toisia ihmisiä?
Mikä tarve sinulla on esittää parempaa mitä muut ihmiset ovat, tai itse olisit?
AVMikäs tässä nyt minusta tekisi mitenkään paremman tyypin? Anteeksi nyt, mutta olen juurikin huono, kun sulle v.ttuilen niin, ettet sitä tajua itsekään...
- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Mikäs tässä nyt minusta tekisi mitenkään paremman tyypin? Anteeksi nyt, mutta olen juurikin huono, kun sulle v.ttuilen niin, ettet sitä tajua itsekään...
Saako sinusta parempaa tekemälläkään?
AV EivorCreed kirjoitti:
Toi on totta, monikin kohta on. 👍
Mutta olishan hienoa, jos saat riuhtastua itsesi irti ainakin kaikesta sellaisesta mikä kuormittaa sua. Ikääkin tulee jatkuvasti lisää ja voimat ei ainakaan lisäännyt seuraavan 20 vuoden aikana.
Niinpä, toi jatkuva harrastus pörräyskin on ihan nykyajan kotkotuksia ja ei jää aikaa perheelle sitten. 🙄No ensimmäinen etappi olisi ehkä työnkuvauksen muuttaminen. Mun vastuu vähenisi ja toisaalta taas ehkä pääsisin itsenäisemmin toteuttaa kaikenlaista.
Rupeisin sellsiseksi "jokapaikan höyläksi". Tekisin juuri lähinnä sitä sun tätä...siinä mä oonkin just hyvä. 😄
Ehkä kausityömäisyys jäisi pois ja hommien määräkin rajoittuisi...aikatsulut sopisi paremmin. Ja nytten ei tartte aina luutia kotona...varsinkaan kesällä. 🙂
Sitten jos saan tään kämpän hoideltua jaloksista, niin mä saatan jopa laittaa jonkun oman puulaakin pystyyn, millä tehdä yrityksenä samoja hommia. Ja muutakin. Ja kuluthan mulla sit putoaa enempi vaan. Loivennan laskeutumista ja kuitenkin eläkehommat saan turvattua...niistä pidän kiinni. 🙂
Tarkoitus olisi olla täyspäinen ja hyvässä fyysisessäkin kunnossa, kun oon kunnon pieru. 😄
Mutta selkeästi jotain tässä pitää tehdä...ei tää näin mee parempaan päin. 🤔Anonyymi kirjoitti:
Saako sinusta parempaa tekemälläkään?
AVEhkä mä jollain tavalla joskus olinkin muille parempi. Mutta miks pitäis?
Disseisback kirjoitti:
No ensimmäinen etappi olisi ehkä työnkuvauksen muuttaminen. Mun vastuu vähenisi ja toisaalta taas ehkä pääsisin itsenäisemmin toteuttaa kaikenlaista.
Rupeisin sellsiseksi "jokapaikan höyläksi". Tekisin juuri lähinnä sitä sun tätä...siinä mä oonkin just hyvä. 😄
Ehkä kausityömäisyys jäisi pois ja hommien määräkin rajoittuisi...aikatsulut sopisi paremmin. Ja nytten ei tartte aina luutia kotona...varsinkaan kesällä. 🙂
Sitten jos saan tään kämpän hoideltua jaloksista, niin mä saatan jopa laittaa jonkun oman puulaakin pystyyn, millä tehdä yrityksenä samoja hommia. Ja muutakin. Ja kuluthan mulla sit putoaa enempi vaan. Loivennan laskeutumista ja kuitenkin eläkehommat saan turvattua...niistä pidän kiinni. 🙂
Tarkoitus olisi olla täyspäinen ja hyvässä fyysisessäkin kunnossa, kun oon kunnon pieru. 😄
Mutta selkeästi jotain tässä pitää tehdä...ei tää näin mee parempaan päin. 🤔Sulla on selkeesti ajatushautomo siellä hyvässä käynnissä. 😄👍
Kuulostaa hyvälle noi suunnitelmat ja erityisesti jos sä koet ne tarpeellisiksi, niin anna mennä bro! 🤗❤️- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Urbaanille vouhotukselle maalla ei oikeastaan jää aikaa. Siellä on kaikkea muuta oikeaa tekemistä sen verran enempi.
Vanhukset pistetään vanhainkotiin, lapset harrastuksiin, kouluihin, päiväkoteihin...vammaiset laitoksiin, ohjattuun päivätoimintaa korkeintaan.... ja aikuiset painaa pitkää päivää töissä ja harrastukset päälle, niin ei jää kuin ne muutsma viikko vuodessa ja nukkuminen perheen kanssa.Sellainen kysymys tuohon, että asuvatko ne vammaiset ja vanhukset siellä maalla kotonaan?
Ja pitkää päivää se on maallakin tehtävä, jos sää sallii.
Harva sitä elääkseen voi katsella järven pintaa?
Harrastuksia on yleensä siksi, että niistä saa iloa, terveyttä ja hyvää mieltä.
Pentujen raahaaminen pakolla viulutunneille tai lätkätreeneihin Keravalle klo 23 on perseestä, myönnetään.
Mutta eipä se böndelläkään kovin kehittävää ole, jos pentujen ainoat vapaa-ajan viettomahdollisuudet ovat kiljun juonti ja traktorilla/mopoautolla kirkonkylän kiertäminen?
Ja aika moni siellä maaseudun onnelassa hukuttaa yksinäisyytensä viinaan (kuten kaupungeissakin) ja päättää päivänsä latoon tai tunkemalla haulikon piipun suuhunsa epätoivoissaan.
Että onko se nyt sen ihanampi elämä sekään, että yksin keskellä hevonvittua kaikkine sairauksinesi yrität selvitä päivästä toiseen sen enempää kuin kaupungissakaan, istut terkan odotustilassa kolotuksinesi, jotta edes joku kuuntelisi?
Ei se ruoho lopulta niin paljon vihreämpää siellä maallakaan ole.
Kiire on itse aiheutettu ongelma.
Siitä voi sanoutua irti ihan yksinkertaisella tavalla: Lakkaamalla ryntäilemästä.
Kukaan ei pakota ryntäämään yhtään mihinkään.
Kaupungissa riittää, kun raahaat perseesi aamulla töihin ja iltapäivällä kaupan kautta kotiin.
Maalla joudut raahaamaan perseesi puuliiteriin ja kirkonkylälle, tai kuolet saatana nälkään.
Ja sinne peltohommiin sinä lähdet silloin kun aika ja sää sallivat. Tai kohta olet siellä maalla rahattomana.
Yksin olet siellä joka tapauksessa, kaukana kaikesta lumitöidesi ja mutaisen joulukuun vaakasuorassa vesisateessa.
Unelma takkatulen lämmöstä ja lintujen laulusta jää loppujen lopuksi hyvin harvinaiseksi ilmiöksi.
Moni kaupunkilainen menee tähän vipuun ja pakonomaisesti ajaa satoja kilometrejä mökille "rentoutumaan" (=repimään perseensä nurmikon, lehtiä täynnä olevan vesikourun, pöydillä olevan hiirenpaskan, myrskyn repimän laiturin, taas paskaantuneen kaivon, hyttysten ja naapurin pentujen vesiskootteriajeluiden takia), mutta löytää itsensä maanantaiaamuna rättiväsyneenä ajettuaan "kaikenlaisten mulkkujen" keskellä nelostietä molempiin suuntiin, koska kiire himaan että jaksaa aamulla töihin ja "nyt pennut turpa kiinni, koska.."
Vie ne kakarasi sinne maalle asumaan niin kohta ne nussivat keskenään tekemisen puutteessa..... Anonyymi kirjoitti:
Sellainen kysymys tuohon, että asuvatko ne vammaiset ja vanhukset siellä maalla kotonaan?
Pentujen raahaaminen pakolla viulutunneille tai lätkätreeneihin Keravalle klo 23 on perseestä, myönnetään.
Mutta eipä se böndelläkään kovin kehittävää ole, jos pentujen ainoat vapaa-ajan viettomahdollisuudet ovat kiljun juonti ja traktorilla/mopoautolla kirkonkylän kiertäminen?
Ja aika moni siellä maaseudun onnelassa hukuttaa yksinäisyytensä viinaan (kuten kaupungeissakin) ja päättää päivänsä latoon tai tunkemalla haulikon piipun suuhunsa epätoivoissaan.
Että onko se nyt sen ihanampi elämä sekään, että yksin keskellä hevonvittua kaikkine sairauksinesi yrität selvitä päivästä toiseen sen enempää kuin kaupungissakaan, istut terkan odotustilassa kolotuksinesi, jotta edes joku kuuntelisi?
Siitä voi sanoutua irti ihan yksinkertaisella tavalla: Lakkaamalla ryntäilemästä.
Kaupungissa riittää, kun raahaat perseesi aamulla töihin ja iltapäivällä kaupan kautta kotiin.
Maalla joudut raahaamaan perseesi puuliiteriin ja kirkonkylälle, tai kuolet saatana nälkään.
Ja sinne peltohommiin sinä lähdet silloin kun aika ja sää sallivat. Tai kohta olet siellä maalla rahattomana.
Yksin olet siellä joka tapauksessa, kaukana kaikesta lumitöidesi ja mutaisen joulukuun vaakasuorassa vesisateessa.
Unelma takkatulen lämmöstä ja lintujen laulusta jää loppujen lopuksi hyvin harvinaiseksi ilmiöksi.
Moni kaupunkilainen menee tähän vipuun ja pakonomaisesti ajaa satoja kilometrejä mökille "rentoutumaan" (=repimään perseensä nurmikon, lehtiä täynnä olevan vesikourun, pöydillä olevan hiirenpaskan, myrskyn repimän laiturin, taas paskaantuneen kaivon, hyttysten ja naapurin pentujen vesiskootteriajeluiden takia), mutta löytää itsensä maanantaiaamuna rättiväsyneenä ajettuaan "kaikenlaisten mulkkujen" keskellä nelostietä molempiin suuntiin, koska kiire himaan että jaksaa aamulla töihin ja "nyt pennut turpa kiinni, koska.."
Vie ne kakarasi sinne maalle asumaan niin kohta ne nussivat keskenään tekemisen puutteessa.....Heh, hyviä huomioita. Siksi mekin muutenttiin kaupungin reunamille maalle tosin. Ollaa lähempänä kaikkea motaria, kauppoja, harrastuksia jne. Mutta maalla.
👍- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
Ehkä mä jollain tavalla joskus olinkin muille parempi. Mutta miks pitäis?
Meillä jokaisella on oma elämäntyyli jota toisten tulee kunnioittaa, eihän ole oikeaa tapaa elää ja tuntea olemassakaan.
Itselleni riittää se kun saa olla turvallisesti naisen kanssa yhdessä, on ihmisiä ympärillä jotka oikeasti hassuttelevat ja saamme nauraa yhdessä. Itselleni elämä taitaa olla vähemmän muiden ihmisten elämäntyylin kritisointia, oma elämä kun koostuu oikeasti pienistä suurista asioista. Ihmisistä jotka ovat sinua lähellä.
Meillä kaikilla on varmasti taipumus työntää omaa tilannettaan oikeaksi ainoaksi, vaikka se oma mieltymys toisista tuottaisi oksennusrefleksejä. Se ettei maalita toisia koko ajan, se kertoo siitä että ihminen voisi olla jopa parisuhdekelpoinen. Ei kai kukaan haluaisi asua ihmisen kanssa, joka on maalitukseen taipuvainen??? Saisi olla koko ajan tikkatauluna, eikä heittäjä saisi koskaan hyvää tulosta.
AV EivorCreed kirjoitti:
Heh, hyviä huomioita. Siksi mekin muutenttiin kaupungin reunamille maalle tosin. Ollaa lähempänä kaikkea motaria, kauppoja, harrastuksia jne. Mutta maalla.
👍Edelleen luonto on kuitenkin monen psyykelle parempi maisema, kun kiviröykkiöt asfaltilla ympyröitynä. Siinä se pointti.
EivorCreed kirjoitti:
Sulla on selkeesti ajatushautomo siellä hyvässä käynnissä. 😄👍
Kuulostaa hyvälle noi suunnitelmat ja erityisesti jos sä koet ne tarpeellisiksi, niin anna mennä bro! 🤗❤️Joo... kyllä mulla selkeästi joku nyt muhii...😄
Anonyymi kirjoitti:
Sellainen kysymys tuohon, että asuvatko ne vammaiset ja vanhukset siellä maalla kotonaan?
Vie ne kakarasi sinne maalle asumaan niin kohta ne nussivat keskenään tekemisen puutteessa....."Sellainen kysymys tuohon, että asuvatko ne vammaiset ja vanhukset siellä maalla kotonaan?"
No täälläpäin kyllä asuvat...vammaisista ainakin liikuntavammaiset. Kehitysvammaisten pitää lähteä kaupunkiin, koska harva vanhus taas kykenee enää heitä hoitamaan kotonaan maalla. 🙄
(Tämä minun huomio täältä mun ympyröistä)
"Ja pitkää päivää se on maallakin tehtävä, jos sää sallii.
Harrastuksia on yleensä siksi, että niistä saa iloa, terveyttä ja hyvää mieltä."
Joo, siis pidempiä päiviähän maalla usein tehdäänkin, kuin jossain "liukuhihnoilla". Mutta se ei ole niin aikataulutettua ja "pakkosaadatämänythetitehtyä"-tyylistä. Tulee mieleen rakentaminen...kaupungissa rakennetaan, olipa keli hyvä tai ei. Usein jopa rakennukset tehdään talvella, koska se on "edullisempaa". Sitten ihmetellään loppuhintaa ja suljetaan kouluja homeongelmien takia...(eksyin aiheesta ehkä?)
"Mutta eipä se böndelläkään kovin kehittävää ole, jos pentujen ainoat vapaa-ajan viettomahdollisuudet ovat kiljun juonti ja traktorilla/mopoautolla kirkonkylän kiertäminen?"
No eipä täällä Itäsuomen kaupungeissakaan ole nuorille sitä kummasempaa tarjolla, jos ei ole vanhemmat pakottaneet johonkin harrastukseen. Mulla on muutama maalla oikeasti kasvanut kaveri ja ei he ole kiljua vaan juoneet ja traktoreilla pörränneet. Heidät oli otettu mukaan yhteidön toimintaan. Lisäksi ulkoilivat paljon ja kuka oli saanut hevosen, kuka mönkijän tms. Ei tarvinnut lähteä kotoa kaummaksi, että oli touhua...tosin usein kavereita ei ollut lähellä ja nykyään vielä vähempi varmaan...lapset msinitsinkin todelliseksi ongelmaksi nykyään asustella maalla. 🤔
Niin, ei se maalla eläminen mikään paratiisi ole... en väitäkään.
Eikä täällä tarttis kaupungissakaan kiirehtiä, stressata, jos ei halua. Onhan niitä jo julkisestikin "työstäkieltäytyjiä" ja hyvin tuntuvat nauttivat yhteiskunnan tarjoamista tuista. 🙂
Minusta olisikin hyvä, että itse pääsisin maalle joskus, en mä sinne toivoisikaan mitään ryntäystä.
Mun muksuista ainakaan tyttö ei tulis maalle asumaan. Asuu nyt idommassa kaupungissa ja pitää siitä. Poika on biologian opiskelia, jolle luonto on tärkeä, mutta luulen, että hän haluaa vaikuttaa hieman "riinpiissin miehenä" luonnon asioihin akateemisesti ihan kaupungistapäin. 🙂
Eiköhän tämä "kaupunkieläminen" ole tullut jäädäkseen ja siihen varmasti keksitään parannuksia ja varmasti asiat muuttuu...uskon niin.
Se ei muutu vaan ehkä mun elinikäni kohdalla vielä ja mä itse haikailen maalle...en tässäkään tarkoita, että se olisi ainoa oikea vaihtoehto kaikille. 🙂- Anonyymi
Disseisback kirjoitti:
"Sellainen kysymys tuohon, että asuvatko ne vammaiset ja vanhukset siellä maalla kotonaan?"
No täälläpäin kyllä asuvat...vammaisista ainakin liikuntavammaiset. Kehitysvammaisten pitää lähteä kaupunkiin, koska harva vanhus taas kykenee enää heitä hoitamaan kotonaan maalla. 🙄
(Tämä minun huomio täältä mun ympyröistä)
"Ja pitkää päivää se on maallakin tehtävä, jos sää sallii.
Harrastuksia on yleensä siksi, että niistä saa iloa, terveyttä ja hyvää mieltä."
Joo, siis pidempiä päiviähän maalla usein tehdäänkin, kuin jossain "liukuhihnoilla". Mutta se ei ole niin aikataulutettua ja "pakkosaadatämänythetitehtyä"-tyylistä. Tulee mieleen rakentaminen...kaupungissa rakennetaan, olipa keli hyvä tai ei. Usein jopa rakennukset tehdään talvella, koska se on "edullisempaa". Sitten ihmetellään loppuhintaa ja suljetaan kouluja homeongelmien takia...(eksyin aiheesta ehkä?)
"Mutta eipä se böndelläkään kovin kehittävää ole, jos pentujen ainoat vapaa-ajan viettomahdollisuudet ovat kiljun juonti ja traktorilla/mopoautolla kirkonkylän kiertäminen?"
No eipä täällä Itäsuomen kaupungeissakaan ole nuorille sitä kummasempaa tarjolla, jos ei ole vanhemmat pakottaneet johonkin harrastukseen. Mulla on muutama maalla oikeasti kasvanut kaveri ja ei he ole kiljua vaan juoneet ja traktoreilla pörränneet. Heidät oli otettu mukaan yhteidön toimintaan. Lisäksi ulkoilivat paljon ja kuka oli saanut hevosen, kuka mönkijän tms. Ei tarvinnut lähteä kotoa kaummaksi, että oli touhua...tosin usein kavereita ei ollut lähellä ja nykyään vielä vähempi varmaan...lapset msinitsinkin todelliseksi ongelmaksi nykyään asustella maalla. 🤔
Niin, ei se maalla eläminen mikään paratiisi ole... en väitäkään.
Eikä täällä tarttis kaupungissakaan kiirehtiä, stressata, jos ei halua. Onhan niitä jo julkisestikin "työstäkieltäytyjiä" ja hyvin tuntuvat nauttivat yhteiskunnan tarjoamista tuista. 🙂
Minusta olisikin hyvä, että itse pääsisin maalle joskus, en mä sinne toivoisikaan mitään ryntäystä.
Mun muksuista ainakaan tyttö ei tulis maalle asumaan. Asuu nyt idommassa kaupungissa ja pitää siitä. Poika on biologian opiskelia, jolle luonto on tärkeä, mutta luulen, että hän haluaa vaikuttaa hieman "riinpiissin miehenä" luonnon asioihin akateemisesti ihan kaupungistapäin. 🙂
Eiköhän tämä "kaupunkieläminen" ole tullut jäädäkseen ja siihen varmasti keksitään parannuksia ja varmasti asiat muuttuu...uskon niin.
Se ei muutu vaan ehkä mun elinikäni kohdalla vielä ja mä itse haikailen maalle...en tässäkään tarkoita, että se olisi ainoa oikea vaihtoehto kaikille. 🙂Maalla elää paljon vammaisia, he eivät vain itseään luonnehdi tuolla määritelmällä.
Anonyymi kirjoitti:
Meillä jokaisella on oma elämäntyyli jota toisten tulee kunnioittaa, eihän ole oikeaa tapaa elää ja tuntea olemassakaan.
Itselleni riittää se kun saa olla turvallisesti naisen kanssa yhdessä, on ihmisiä ympärillä jotka oikeasti hassuttelevat ja saamme nauraa yhdessä. Itselleni elämä taitaa olla vähemmän muiden ihmisten elämäntyylin kritisointia, oma elämä kun koostuu oikeasti pienistä suurista asioista. Ihmisistä jotka ovat sinua lähellä.
Meillä kaikilla on varmasti taipumus työntää omaa tilannettaan oikeaksi ainoaksi, vaikka se oma mieltymys toisista tuottaisi oksennusrefleksejä. Se ettei maalita toisia koko ajan, se kertoo siitä että ihminen voisi olla jopa parisuhdekelpoinen. Ei kai kukaan haluaisi asua ihmisen kanssa, joka on maalitukseen taipuvainen??? Saisi olla koko ajan tikkatauluna, eikä heittäjä saisi koskaan hyvää tulosta.
AVSorppa, mutta luulin vastaavani sinulle ihan toiseen ketjuun...
Anonyymi kirjoitti:
Maalla elää paljon vammaisia, he eivät vain itseään luonnehdi tuolla määritelmällä.
Jaa, ehkä itse sitten näet sen noin.
Minä taas uskon, ettei vammaiset pärjää sellaisessa paikassa kovinkaan hyvin, missä ei apuja ole.
Pitänee paikkansa, lähdenkin tästä kohtapuoliin tarkistamaan mikä on tilanne lähimmässä murkkupesässä. Olin juuri paarmojen syöttinä hetkisen ja mielenterveyteni vaatii nyt alati huojahtelevan tasapainon säilyttämiseksi kilometrejä kaksipyöräiseen 🤗
- Anonyymi
joku niin voi ei juttu jos näkee unta ja joddasjoku vegasin tanddityttö dekdikäd
- Anonyymi
illalla tule4e naisten jakapalloilu... vähän innollakiin odotan
Tutkimus ei ole sinällään kyllä mikään uusi. Olen kuullut tuon muutama vuosi takaperin... enkä oikein perusta kaupunkilaisesta elämäntyylistä muutenkaan.
Ei ole uusi mutta miksikä se olisi muuttunut? Mikä sen olisi muuksi muuttanut? Sama meno kiihtyvään tahtiin.
🙂
En ole kuullut sinun sanoneen mutta en ihmettele luonto on parasta ihmisen rentoutusta. Miksi olisi kun se on kuin mökkeilisi samalla.
- Anonyymi
joku jännä paikka niin rurkimn j jwlwqmaan mopeswillKIN
- Anonyymi
jostain syystä pidän pitrkäasääeiasiasrä naisista
- Anonyymi
Noooo, kyllähän se vaikuttaa missä asuu, kuten kerrostalo asuminen lisää stressiä, enenmmän, kuin omakotitalossa asuminen, mutta omakotitalossakin asuminen lisää stressiä, kun kaikki pihatyöt, lumityöt pitää tehdä itse, kun kerrostalossa ei sellaisia tarvi tehdä.
Pääseehän kaupungistakin luontoon ja maalle, jos vaan lähtee.
Lähteväthän maaseudultakin ihmiset kaupunkiin käymään.On kerrostalossakin pihatöitä. Huoltosopimukseen kuuluu vaan lumityöt ja nurmen leikkuu. Kaikki pensaiden raivaukset kuuluu asukkaille ja nekin kasautuu vaan osalle. Mutta ne on kuitenki kivoja, että kaikesta eniten ärsyttää noi tilien selvitykset, vaikka on niihinkin kehitetty järjestelmiä. Kun ennen tilille vaan tuli ja lähti summia, eikä tiennyt mihin.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
On kerrostalossakin pihatöitä. Huoltosopimukseen kuuluu vaan lumityöt ja nurmen leikkuu. Kaikki pensaiden raivaukset kuuluu asukkaille ja nekin kasautuu vaan osalle. Mutta ne on kuitenki kivoja, että kaikesta eniten ärsyttää noi tilien selvitykset, vaikka on niihinkin kehitetty järjestelmiä. Kun ennen tilille vaan tuli ja lähti summia, eikä tiennyt mihin.
Ihmeellinen kerrostalo, jos asuikkaille kuuluu vihertyöt.
Anonyymi kirjoitti:
Ihmeellinen kerrostalo, jos asuikkaille kuuluu vihertyöt.
No sehän menee ihan mitä yhtiökokouksessa päätetään. Mä kävin vanhan keskulämmitys piipunkin päässä, kun koivu rupes siellä kasvaan. Ja vanhan saunankin purin pois. Uudenkin oisin tehny, mutta ei siitä saatu päätöstä.
Itse kyllä uskon että ihminen on niin sopeutuvainen otus että asumisympäristön vaikuttavuus on matala. On ihan sama juokseeko lenkkinsä kaupungin pururadalla vai maaseudun mustikkametsissä. Jos toinen murehtii laskujen lähestyvää eräpäivää ja toinen pohtii sähköpyörän tai ajoneuvon uusimista niin veikkaan että tällä taloudellisella tilanteella on suurempi painoarvo.
Samoin on sama onkiiko ahvenia Helsingin edustalta tai merenkurkun kallioilta jos sulla on vieressä oma lapsi ja kotona odottaa rakas kumppani. Toinen taas onkii yksin ja laskee päiviä milloin taas näkee lapsensa. Näillä voi olla stressitasossa eroja tai sitten ei. Riippuu jälkimmäisen liitosta; jos on ollut hankala ja riitaisa liitto voi hyvin olla että eron myötä stressitaso on jopa laskenut.
Jos tuo tulos olisi isommassa kuvassa pätevä niin oma arvaukseni asiaan on se että yhteiskunnan muutokset ovat iskeneet kaupunkiin eri tavalla kuin maaseutuun. Paljonhan puhutaan esim palveluista. Digitalisaation myötä monet palvelut on samalla tavalla saatavilla asuinpaikasta riippumatta. Terveyspalveluista puhuttaessa hoitojonot ovat pidentyneet. Jos ei kiireellisten leikkausten jonot on monta kuukautta niin sama se onko sairaala 10km vai 70 km päässä. Jos noita hyvinvointialueiden suunnitelmia lukee kuin piru raamattua niin saattaa ola että jatkossa vanhuksia hoidetaan maalla ihan riippumatta siitä onko vanhukset kaupunkilaisia vai maalaisia.
Toinen asia joka voisi vaikuttaa on taloudellinen epävarmuus. Meillä työpaikkojen rakenne on yksipuolinen joka tuo omat ongelmansa mutta työpaikat ovat vientialalta joka hyvin usein tarkoittaa toistaiseksi voimassaolevia työsuhteita kohtuullisella palkalla. Lisäksi eläminen on melko edullista ihan kohtuullisilla palveluilla.
Kaupungeissa taas julkinen-sekä palvelusektori on suhteessa voimakkaampaa ja siellä taas on enemmän osa-aikaisia töitä, 0-tuntisopimuksia, määräaikaisia työsuhteita jne jotka varmasti mietityttävät kustannusten kanssa. Palveluita on toki tarjolla mutta onko niihin varaa; osalla varmasti on sillä muuten palveluita ei olisi joten jako hyväosaisten ja huono-osaisten välillä saattaa tulla helposti näkyväksi.- Anonyymi
Tuo taitaa olla nollatutkimus?
Suomessa sairastuu masennukseen joka viides kansalainen.
Mielenterveyden häiriöiden perusteella sairauspäivärahaa saaneiden lukumäärä on kasvanut vuosien 2016 ja 2019 välillä peräti 43 prosenttia.
Sairauspäivärahaa mielenterveyssyistä saaneiden määrä kasvoi vuonna 2023 ennätyslukemiin: yli sataantuhanteen henkilöön.
Singaporessa joka on suurkaupunki mielenterveydestä kärsii elämänsä aikana 17 % kansalaisista. Suomessa luku on korkeampi, vaikka ei ole niin tiheästi asutettu maa.- Anonyymi
Johtuu myös konkursseista ja muusta rahaan liittyvästä problematiikasta.
Konkurssihakemusten määrä on kasvanut jo yli kahden vuoden ajan, sanoo yliaktuaari Tommi Veistämö Tilastokeskuksesta.
Konkurssihakemuksista noin puolet oli palvelualoilla ja viidennes kaupan alalla.
Kun tarkastellaan konkurssien liukuvaa vuosisummaa eli 12 kuukauden aikana konkurssiin haettujen yritysten lukumäärää, se oli pienimmillään 1 970 yritystä tammikuussa 2021. Nyt 12 kuukauden aikana konkurssiin on haettu 3 461 yritystä, eli kasvua vuodesta 2021 on 76 prosenttia.
- Anonyymi
Tuohan ei pidä paikkaansa lainkaan. Minä ainakin stressaantuisin vallan mahdottomasti, jos työ, harrastukset, ystävät, sukulaiset ja tietysti naapurit olisivat kaukana. Siitä syntyy sitä yksinäisyyttä, josta aina puhutaan nr 1 mielenterveysongelmien aiheuttajana.
- Anonyymi
jos oikein nälkäänsä ahmii jotain miljoonia c-vitamiini tabletteja.
mutta jooh joku tyttö nukkumaan meneminen hauskaa jos ajatyuyelee häntä jaq sääriä.. - Anonyymi
Ihminen on alunperin tarkoitettu asumaan maaseudulla, jossa voi viljellä ja kasvattaa ruokansa. Ennen oli pienviljelijät onnellisinta porukkaa kovasta työstä huolimatta. Vihervasemmistolaisuus onkin onnellisuuden ja hyvän olon pahin vihollinen, joka perustuu kateuteen ja katkeruuteen.
- Anonyymi
Netin keskustelupalstoja luettaessa vaikuttaa että kaikki muut kuin vihervasemmisto on kateellista ja katkeraa porukkaa. Mutta stressaantuneempaa sakkia se tuntuu kyllä olevan, johtuu varmaan siitä kun pitää kantaa vastuu luonnosta ja vähäosaisista kun kaikki muut keskittyvät vain itseensä.
Niinno, eipä kaupungit kovin vanha keksintö ole loppujen lopuksi. Ihmisiä alettiin lobbaamaan niihin kiihtyvään tahtiin sotien jälkeen.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Niinno, eipä kaupungit kovin vanha keksintö ole loppujen lopuksi. Ihmisiä alettiin lobbaamaan niihin kiihtyvään tahtiin sotien jälkeen.
Että mitä?
Jo noin 3000 vuotta sitten jossain peräkylän viidakossa tehtiin kaupunkikeskuksia, niissä on arvioitu asuneen 70 000-100 000 asukasta.
Kaupungit eivät ole mikään uusi keksintö, Suomessa niitä ei ole ollut koska ei ole riittävästi väestöä sellaisen perustamiseen tai jos ei 10 000 ihmisen yhteisöä nimitetään jo kaupungiksi. Vitsihän tuo lähennä kai on?
AV Anonyymi kirjoitti:
Että mitä?
Jo noin 3000 vuotta sitten jossain peräkylän viidakossa tehtiin kaupunkikeskuksia, niissä on arvioitu asuneen 70 000-100 000 asukasta.
Kaupungit eivät ole mikään uusi keksintö, Suomessa niitä ei ole ollut koska ei ole riittävästi väestöä sellaisen perustamiseen tai jos ei 10 000 ihmisen yhteisöä nimitetään jo kaupungiksi. Vitsihän tuo lähennä kai on?
AVSuomen historiasta nyt olikin kyse, eikä Kiinan. Vitsi oot itte. Sotien jälkeen alkoi nousukausi ja ihmiset lobattiin kaupungeihin.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Suomen historiasta nyt olikin kyse, eikä Kiinan. Vitsi oot itte. Sotien jälkeen alkoi nousukausi ja ihmiset lobattiin kaupungeihin.
Ai, että ennen sotia ei ollut edes turkua?
Lobattiin, mitä sinä nyt kirjoitat?
Tuli vain teollistumisen aikakausi jolloin ihmiset ITSE päättivät muuttaa rahan perässä keskuksiin, joita nyt sanotaan kaupungeiksi.
Sama jatkuu, ei riitä kohta enää 10 000 asukasta, suuntaus vaatii enemmän.
Ihme hihhuli välillä olet ja maalitat ikävästi. Nuole persettäsi jos noin ärsyttää, saisit oikeat aromit.
AV Anonyymi kirjoitti:
Ai, että ennen sotia ei ollut edes turkua?
Lobattiin, mitä sinä nyt kirjoitat?
Tuli vain teollistumisen aikakausi jolloin ihmiset ITSE päättivät muuttaa rahan perässä keskuksiin, joita nyt sanotaan kaupungeiksi.
Sama jatkuu, ei riitä kohta enää 10 000 asukasta, suuntaus vaatii enemmän.
Ihme hihhuli välillä olet ja maalitat ikävästi. Nuole persettäsi jos noin ärsyttää, saisit oikeat aromit.
AVLue ajatuksella. Äläkä höpötä asian vierestä. Kiitos.
"Niinno, eipä kaupungit kovin vanha keksintö ole loppujen lopuksi. Ihmisiä alettiin lobbaamaan niihin kiihtyvään tahtiin sotien jälkeen."- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
No siis siinä mielessä AV:n puheissa on järkeä, että onhan noita isojakin kaupunkeja ollut vaikka kuinka kauan. Babylonkin oli jotain 200 000 asukkaan kaupunki ja onhan noita isoja ollut jo ennen sitä. Sinällään ihmiskunnan historiassa kaupungit eivät ole mikään uusi keksintö, mutta toki Suomessa vähän uudempi. 🙂
Anonyymi kirjoitti:
No siis siinä mielessä AV:n puheissa on järkeä, että onhan noita isojakin kaupunkeja ollut vaikka kuinka kauan. Babylonkin oli jotain 200 000 asukkaan kaupunki ja onhan noita isoja ollut jo ennen sitä. Sinällään ihmiskunnan historiassa kaupungit eivät ole mikään uusi keksintö, mutta toki Suomessa vähän uudempi. 🙂
Noniin, nyt päästiin kärryille, hyvä sinä. Puhuin nimenomaan SUOMESTA, en muista maista. 👍
Suomi on ollut hyvin pitkään maaseutu maa. Ja ihminen on elänyt aika hiton kauan ennen yhtäkään kaupunkia, jos siihenkin nyt jotain pitää vastata.
Maalta lobattiin ihmisiä markkinamiesten voimin. Suuria puheita, valtavia lupauksia kaupunkien tarjoamasta elämästä. Ihan kaikki ei niitäkään markkinapuheita ostanut. Siksi on vielä maalaisiakin ja ruokaa omasta maasta tuotettuna. 😊- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Noniin, nyt päästiin kärryille, hyvä sinä. Puhuin nimenomaan SUOMESTA, en muista maista. 👍
Suomi on ollut hyvin pitkään maaseutu maa. Ja ihminen on elänyt aika hiton kauan ennen yhtäkään kaupunkia, jos siihenkin nyt jotain pitää vastata.
Maalta lobattiin ihmisiä markkinamiesten voimin. Suuria puheita, valtavia lupauksia kaupunkien tarjoamasta elämästä. Ihan kaikki ei niitäkään markkinapuheita ostanut. Siksi on vielä maalaisiakin ja ruokaa omasta maasta tuotettuna. 😊Ihminen on kuitenkin ihminen, oli kyse Suomesta tai vaikka Argentiinasta.
EivorCreed kirjoitti:
Maalta lobattiin ihmisiä markkinamiesten voimin. Suuria puheita, valtavia lupauksia kaupunkien tarjoamasta elämästä. Ihan kaikki ei niitäkään markkinapuheita ostanut. Siksi on vielä maalaisiakin ja ruokaa omasta maasta tuotettuna. 😊Suomi länsimaalaistui 60-luvulla nopeaan tahtiin. 1910 taisi kaupunki suuntaus saada kipinää alleen. Ihmisestä tuli urbaani urpo ja omavaraisuudesta loikattiin ostobuumiin. Kärjistetysti, tietysti. Eihän tässä muuten mitään mieltä olisi. 😄
Anonyymi kirjoitti:
Ihminen on kuitenkin ihminen, oli kyse Suomesta tai vaikka Argentiinasta.
On muttei mua kiinnosta sotkea mitään Argentiinaa tähän, jos Suomesta puhun ja Suomen kaupungistumisesta. Menee vierestä silloin.
EivorCreed kirjoitti:
Suomi länsimaalaistui 60-luvulla nopeaan tahtiin. 1910 taisi kaupunki suuntaus saada kipinää alleen. Ihmisestä tuli urbaani urpo ja omavaraisuudesta loikattiin ostobuumiin. Kärjistetysti, tietysti. Eihän tässä muuten mitään mieltä olisi. 😄
Ihmisestä tuli myös läski kaupungistumisen myötä. Sekin on merkille pantava! ☝️💯
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Maalta lobattiin ihmisiä markkinamiesten voimin. Suuria puheita, valtavia lupauksia kaupunkien tarjoamasta elämästä. Ihan kaikki ei niitäkään markkinapuheita ostanut. Siksi on vielä maalaisiakin ja ruokaa omasta maasta tuotettuna. 😊Niin, Suomessa kun on niin erilaisia ihmisiä mitä muualla yleensä?
Kyllä kaiken ratkaisee elämän helppous, paikkakunta joka tuo hyvät tienesti mahdollisuudet, lapsille koulut lähellä ja myös ne harrastukset.
Muu Suomi tulee autioitumaan, paikat mitkä evät kyseisiä kriteerejä täytä.
Tulee vain se mummoutuva ja ukkoutuva maaseutu, ja se valittaa miten mikään ei toimi.
Tiet huononevat, palvelut karkaavat. Mutta, ei ole varaa pitää niitä yllä muutamien tuhansien takia. Muuttakaa keskuksiin, ja maailma pelastuu. Toivoo vihreä liitto.
AV Anonyymi kirjoitti:
Niin, Suomessa kun on niin erilaisia ihmisiä mitä muualla yleensä?
Kyllä kaiken ratkaisee elämän helppous, paikkakunta joka tuo hyvät tienesti mahdollisuudet, lapsille koulut lähellä ja myös ne harrastukset.
Muu Suomi tulee autioitumaan, paikat mitkä evät kyseisiä kriteerejä täytä.
Tulee vain se mummoutuva ja ukkoutuva maaseutu, ja se valittaa miten mikään ei toimi.
Tiet huononevat, palvelut karkaavat. Mutta, ei ole varaa pitää niitä yllä muutamien tuhansien takia. Muuttakaa keskuksiin, ja maailma pelastuu. Toivoo vihreä liitto.
AVTarviiko kaikki aina liittyä muuhun maailmaan? Jos nyt ei mentäisi jatkuvasti Suomen rajojen ulkopuolelle, vaan keskityttäisi nyt Suomeen?
Joo, sinä oot maailmoja kolunnut, tiietään mutta keskitytään nyt silti SUOMEEN.
Maallakin kaikki olis hyvin, kuten oli ennenkin. Myös palveluja, jollei olis tullut kaupunkilobbausta. Muuttakaa kaikki kivikyliin. Maalta lopetettiin palvelut, julkinen liikenne jne siinä 90-luvun paremmalla puolella. Nyt ihmiset rynnii takas koti-ikävässä lapsineen.
Kaikki on kiinni siitä mihin satsataan ja mihin ei. Maaseudut jos kuolee, kuolee Suomikin joudut takas Kiinaan.EivorCreed kirjoitti:
Tarviiko kaikki aina liittyä muuhun maailmaan? Jos nyt ei mentäisi jatkuvasti Suomen rajojen ulkopuolelle, vaan keskityttäisi nyt Suomeen?
Joo, sinä oot maailmoja kolunnut, tiietään mutta keskitytään nyt silti SUOMEEN.
Maallakin kaikki olis hyvin, kuten oli ennenkin. Myös palveluja, jollei olis tullut kaupunkilobbausta. Muuttakaa kaikki kivikyliin. Maalta lopetettiin palvelut, julkinen liikenne jne siinä 90-luvun paremmalla puolella. Nyt ihmiset rynnii takas koti-ikävässä lapsineen.
Kaikki on kiinni siitä mihin satsataan ja mihin ei. Maaseudut jos kuolee, kuolee Suomikin joudut takas Kiinaan.Tässä nyt kevennys maailmanmatkaajalle suomalaisittain.
https://youtu.be/kcAxbsTfW0M?si=liXtyFUaRcrc3tiK
Kiina biisit saat etsiä itse.EivorCreed kirjoitti:
Tässä nyt kevennys maailmanmatkaajalle suomalaisittain.
https://youtu.be/kcAxbsTfW0M?si=liXtyFUaRcrc3tiK
Kiina biisit saat etsiä itse.Ja vielä kertauksen vuoksi, Suomalaista.
https://youtu.be/heA3xSpIvZQ?si=46gJoF2r9_k5FQGrEivorCreed kirjoitti:
Ja vielä kertauksen vuoksi, Suomalaista.
https://youtu.be/heA3xSpIvZQ?si=46gJoF2r9_k5FQGrJa kolmas kerta, se toden sanoo.
https://youtu.be/einHaCCWGMY?si=-50GYOQWL2ZqtLju
- Anonyymi
säin tänäänkin yhden vitamiinin noitaq c-vitamiineja joakua ayön wn paljoa
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Syö appelsiineja, paremman makuisia kun tabletit.
Sain vitamiineja kun rantsulla oli kauniita naisia, hitsi miten appelsiinin korvikkeita naiset voivatkaan olla.
Oikeita elämän iloja, eliksiiriä.
AV Anonyymi kirjoitti:
Sain vitamiineja kun rantsulla oli kauniita naisia, hitsi miten appelsiinin korvikkeita naiset voivatkaan olla.
Oikeita elämän iloja, eliksiiriä.
AVHullulla halvat huvit. Ootko kannibaaliksi aatellu ruveta, saisit vähän ennemmän lihaa irti juttuihisi?
- Anonyymi
Aloitus.
Jos ihminen valitsee väärin eikä viihdy asuinpaikkakunnalla, niin voi pipo kiristyä.
Kaupunkihan on tiivisti rakennettuja taloja. Eihän niistä mitään.
Ihminen Jos mene asumaan sellaiseen liian pieneen yksiöön, kaatuvat seinät päälle.
Tilaa. Nytkin niitä yksiöitä on tyhjillään. Miksei niitä yhdistetä 20 m2 -> 40 m2?
Väitän, että kipeytyä voi pääkaupunkiseudulta maall muuttava, jos lähin naapuri ei näy edes kiikarilla vaikka on eekkereitä ja eekkereitä silmänkantamattomiin. (Siis silmä ei kanna, mitä ei kanna, näköäkö).
Ihme tutkimus.
En usko yhtään.
Tilattu maksuavastaan jonkin takia.
VilmaVarmaan molemmille löytyy suosijansa, sitä en epäile. Ainoo mitä epäilen asiassa kaupunki vst maaseutu, ihminen takuulla nauttii luonnosta enemmän kun katukivien kattelusta. 😊
- Anonyymi
Asunto on monille vain paikka jossa nukutaan, syödään ja taas mennään. Harva hautautuu asunnon sisään, ja muumioituu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asunto on monille vain paikka jossa nukutaan, syödään ja taas mennään. Harva hautautuu asunnon sisään, ja muumioituu?
Maaseudulla voi myös noin käydä, ilman virikeikkunaa.
- Anonyymi
Mä yritin sanoa, että ihminen valitsee itse itselleen sopimattoman paikan.
Paikka ei siis ole syyllinen.
Nuorena pidin kadun tuoksusta, kun oli satanut vettä, samoin tietyissä valaistuksissa kaupunki on kaunis.
Maaseutu on kaunis väreineen, maastomuotoineen ja kasvillisuuksinen. Eivätkäs vesistöt ole pahasta.
Vilma
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1343453Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382713Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302515Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631202448Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .372376- 1161845
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3141502Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741488Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121371- 661238