Ostavatko ihmiset tulevaisuudessa mukavampia ja tehokkaampia mopoja sekä moottoripyöriä?
Nykyinen villitys on kuin kaikki haluaisivat keppihevosen, eli joukkopsykoosia.
Katoavatko sähköpyörät tulevaisuudessa?
38
372
Vastaukset
- Anonyymi
Pyörämuseossa voi nähdä kohta tavallisia pyöriä kun ei niitä enää kukaa täysjärkinen osta.
- Anonyymi
Oma täysjärkisyys lienee koetuksella kun ostaa paukautin uuden kauramoottoripyörän, sillä on todella mukava ajella30-40km lenkkejä.
Sähköllä sitten maastoa ja 45-65km lenkkejä. - Anonyymi
Ostaa.
Niin, tulevaisuuden arviointi on aina suhteellisen hankalaa.
Jos nyt ”tulevaisuudella” puhutaan vaikka seuraavasta 10-20v. Ajanjaksosta, niin varmasti iso tekijä asiassa on mahdolliset ajokortti, vakuutus sekä liikennesääntö tekijöillä.
Nykymuodossa kun sähköavausteinen polkupyörä on lakiteknisesti 100%:sti ”polkupyörä” joten sille ei ole ajokortti taikka vakuutusvaatimuksia ja sillä saa ajaa esim. maastossa jota ei saa vaikkapa mopolla/moottoripyörällä tehdä. Ja jos osaat/ole ajanut polkupyörällä niin sähköavausteinen polkupyörä on aivan samanlainen ajettava.
Eli itse uskon ellei noihin yllä oleviin asioihin tule yhteiskunnan taholta muutoksia, niin nuo sähköavusteiset polkupyörät ovat normaalissa käytössä ainakin seuraavan 10-20v. Ajan (siitä pidemmällä ajanjaksolla on asioiden teknistä kehitystä haastavaa arvioida).- Anonyymi
Sähköpyörissä akku on miinus. Sanotaanko 5-10 vuoden kuluessa se on uusimiskunnossa ja akkujen korkeat hinnat tietäen se jää monelta ostamatta varskin jos pyöräkin on ollut ei niin hyvällä pidolla. Tosiin sanoen 5-10 vuotta vanha pyörä käytännössä ajokelvoton. Luomuissa tätä ongelmaa ei ole.
- Anonyymi
Totta jauhat mutta pyörä vaihdetaan uuteen muutaman vuoden välein.
Sama pätee tosiasiassa monilla luomupyöräiljöilläkin. Pyörää vaihdetaan jopa kausittain kun markkinamiehet ovat keksineet jotain uutta ja hienoa jolloin vanha pyörä muuttuu ajajan silmissä käyttökelvottamaksi. Uusi pitää saada.
Pyörä on muuttunut kertakäyttöhyödykkeeksi. Niin, akku on varmasti yksi kohde sähköavausteisessa pyörässä joka menee "vaihtokuntoon" jossain vaiheessa jos/kun pyörällä ajetaan tarpeeksi paljon/pitkään. Onko uuden akun hankinta sitten kannattavaa vaiko ei, sen sitten jokainen päättää itse omalta kohdaltaan, tietysti jos pyörää pidetty huonosti muutenkin, niin jossain vaiheessa varmasti tulee piste jonka jälkeen pitää tarkkaan harkita kannattaako uusiminen.
Tosin, mitä enemmän pyöriä on markkinoilla, sitä todennäköisempää on että vaikkapa uusia akkuja on saatavilla pitkänkin ajan kuluttua. Esimerkiksi Bosch:n ensimmäisen sukupolven sähköpyöräjärjestelmään (vm.2010-2013) on yhä saatavilla tehdasuusia akkuja Bosch:lta kuin myös tarvikevalmistajilta.
Itse tuossa eräässä toisessa ketjussa mainitsin että hankin tuossa noin kuukausi sitten vuoden 2014 Cannondele Tramountin jota tuossa huoltelin hyvään ajokuntoon ( https://aijaa.com/lnfQwO ) ja joka on varustettu Bosch:n toisen sukupolven sähköpyörätekniikalla jolla oli tosin ajettu hyvin vähän (pyörään oli vaihdettu näyttö sen ollessa suht uudehko ja sen ajokilometrimäärä on nollautunut tuolloin, mutta kaikesta päätellen eli alkuperöisistä renkaista, jarrupaloista yms. sillä on ajettu vain 500-1000km.), mutta silti akku alkuperäinen vuodelta 2014 ja jolle pyörän ajotietokone antaa yhä vaikkapa ECO avustustasolle matka-arvion 105km. ( https://aijaa.com/4kXMo9 ) joka ei olisi kauhean kaukana uuden vastaavan 400Wh. akun arvion kanssa. Ja se mitä olen nyt pyörällä testilenkkejä ajanut, niin nuo eri avustustasoille antavat arvioit pitävät suht hyvin paikkaansa myös todellisuuden kanssa.
Eli vaikka akulla IKÄÄ se +10v. niin toimii vielä erinomaisesti koska ei ole juurikaan ajettu ja ilmeisimmin säilytetty aina suht oikeaoppisesti.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Niin, akku on varmasti yksi kohde sähköavausteisessa pyörässä joka menee "vaihtokuntoon" jossain vaiheessa jos/kun pyörällä ajetaan tarpeeksi paljon/pitkään. Onko uuden akun hankinta sitten kannattavaa vaiko ei, sen sitten jokainen päättää itse omalta kohdaltaan, tietysti jos pyörää pidetty huonosti muutenkin, niin jossain vaiheessa varmasti tulee piste jonka jälkeen pitää tarkkaan harkita kannattaako uusiminen.
Tosin, mitä enemmän pyöriä on markkinoilla, sitä todennäköisempää on että vaikkapa uusia akkuja on saatavilla pitkänkin ajan kuluttua. Esimerkiksi Bosch:n ensimmäisen sukupolven sähköpyöräjärjestelmään (vm.2010-2013) on yhä saatavilla tehdasuusia akkuja Bosch:lta kuin myös tarvikevalmistajilta.
Itse tuossa eräässä toisessa ketjussa mainitsin että hankin tuossa noin kuukausi sitten vuoden 2014 Cannondele Tramountin jota tuossa huoltelin hyvään ajokuntoon ( https://aijaa.com/lnfQwO ) ja joka on varustettu Bosch:n toisen sukupolven sähköpyörätekniikalla jolla oli tosin ajettu hyvin vähän (pyörään oli vaihdettu näyttö sen ollessa suht uudehko ja sen ajokilometrimäärä on nollautunut tuolloin, mutta kaikesta päätellen eli alkuperöisistä renkaista, jarrupaloista yms. sillä on ajettu vain 500-1000km.), mutta silti akku alkuperäinen vuodelta 2014 ja jolle pyörän ajotietokone antaa yhä vaikkapa ECO avustustasolle matka-arvion 105km. ( https://aijaa.com/4kXMo9 ) joka ei olisi kauhean kaukana uuden vastaavan 400Wh. akun arvion kanssa. Ja se mitä olen nyt pyörällä testilenkkejä ajanut, niin nuo eri avustustasoille antavat arvioit pitävät suht hyvin paikkaansa myös todellisuuden kanssa.
Eli vaikka akulla IKÄÄ se 10v. niin toimii vielä erinomaisesti koska ei ole juurikaan ajettu ja ilmeisimmin säilytetty aina suht oikeaoppisesti.Akuista jotakin tiedän ja voin sanoa että aika monta muuttujaa on siinä että kauanko mikäkin akku kestää. Teknologia, käyttö , olosuhteet ja lataussyklit näin päällimmäisinä asioina mainitakseni. Se on fakta että akku on aina akkukäystöisten laitteiden heikoin lenkki. Joku yksittäinen tapaus voi todistaa yksittäisen akun kestävän mitä tahansa mutta reaalimaailmassa voi käydä toisinkin.
5-10vuotta sähköavusteisen pyörän akun oletettavaksi iäksi on ihan hyvä arvio omasta mielestäni.
Jos akun hinta on se 500-700€, niin vuositasolle laskettuna uudimiskustannus ei kuitenkaan ihan kauhean suuri ole.Anonyymi kirjoitti:
Akuista jotakin tiedän ja voin sanoa että aika monta muuttujaa on siinä että kauanko mikäkin akku kestää. Teknologia, käyttö , olosuhteet ja lataussyklit näin päällimmäisinä asioina mainitakseni. Se on fakta että akku on aina akkukäystöisten laitteiden heikoin lenkki. Joku yksittäinen tapaus voi todistaa yksittäisen akun kestävän mitä tahansa mutta reaalimaailmassa voi käydä toisinkin.
Niin, itselläni on toistakymmentä noita pyöränakkuja joten käytännön kokemusta niistä myös on. Yksi meni takuuaikana vaihtoon (ilmeiseti BMS vika noin 300km. kohdalla), muuten kestäneet suht odotusten mukaisesti.
Yksi on vuodelta 2014, yksi taisi olla 2017, kaksi 2019, loput 202xsanttu_1975X kirjoitti:
Niin, itselläni on toistakymmentä noita pyöränakkuja joten käytännön kokemusta niistä myös on. Yksi meni takuuaikana vaihtoon (ilmeiseti BMS vika noin 300km. kohdalla), muuten kestäneet suht odotusten mukaisesti.
Yksi on vuodelta 2014, yksi taisi olla 2017, kaksi 2019, loput 202xOmista akuista 2kpl on fazuan 250X akkuja, loput Bosch:n Powerpack:a ja PowerTubeja.
- Anonyymi
Voihan jatkaa sähköpyörän ajoa ilman akkua.
Kuntoilumielessä saa silloin kokonaisvaltaisemman kokemuksen.
- Anonyymi
Akut on jo nyt halpoja,kiinan akut varsinkin
- Anonyymi
4vuos kiinan akulla ja maksoi 400 e,nyt saman akun saa 200 e
- Anonyymi
Uskon että käy samoin kuin mopille. Mopo tulee samasta moottoripolkupyörä.
Mopoilta vaadittiin aluksi että niitä pystyi polkea eteenpäin. Vanhoissa Pappa-Tuntureissa oli vielä polkimet. Myöhemmin siitä luovuttiin.
Tuo polkemisvatimus on lakitekninen juttu jolla sähköpyörä saatiin hyväksytyksi polkupyöräksi.
Uskon että polkemisvaatimuksesta tullaan jossain vaiheessa luopumaan ja pelkkä sähköllä ajelu mahdollistuu.
Aivan absurdiahan tuo polkeminen sähköpyörällä on.
Sama kuin vaadittaisiin sähköautoilijaa päristelemään suullaan matkien auton ääntä ajaessaan.- Anonyymi
Vai mopoilta"vaadittiittiin" että niillä voitiin polkea,salli mun nauraa..mites sitte Tunturi itse päätti luopua kyseisestä polkeminen oli niin hidasta ja raskasta, että pian koko polkemisajatus unohdettiin. Näin voitiin valita poljinvälitys kevyttä käynnistystä ajatellen ja puolipuristin jäi tarpeettomana pois. Kyllä polkupyöräilykin vielä onnistui, mutta polkeminen oli toivottoman raskasta,koska ei toimi moottorin kanssa samaa aikaa,mutta mutta sähköpyörässäpä toimiikin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai mopoilta"vaadittiittiin" että niillä voitiin polkea,salli mun nauraa..mites sitte Tunturi itse päätti luopua kyseisestä polkeminen oli niin hidasta ja raskasta, että pian koko polkemisajatus unohdettiin. Näin voitiin valita poljinvälitys kevyttä käynnistystä ajatellen ja puolipuristin jäi tarpeettomana pois. Kyllä polkupyöräilykin vielä onnistui, mutta polkeminen oli toivottoman raskasta,koska ei toimi moottorin kanssa samaa aikaa,mutta mutta sähköpyörässäpä toimiikin.
Mutta tuo polkeminen on aika kosmeettinen ominaisuus - siksi se tulee väistymään ajan myötä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta tuo polkeminen on aika kosmeettinen ominaisuus - siksi se tulee väistymään ajan myötä.
Tiedätkö mitä tarkoittaa avustus taso?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai mopoilta"vaadittiittiin" että niillä voitiin polkea,salli mun nauraa..mites sitte Tunturi itse päätti luopua kyseisestä polkeminen oli niin hidasta ja raskasta, että pian koko polkemisajatus unohdettiin. Näin voitiin valita poljinvälitys kevyttä käynnistystä ajatellen ja puolipuristin jäi tarpeettomana pois. Kyllä polkupyöräilykin vielä onnistui, mutta polkeminen oli toivottoman raskasta,koska ei toimi moottorin kanssa samaa aikaa,mutta mutta sähköpyörässäpä toimiikin.
Naurettavaahan se olikin samoin kui sähköpyörissä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedätkö mitä tarkoittaa avustus taso?
Se on se mitä lihasheikkoiset pitävät täysillä ja ovat polkevinaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai mopoilta"vaadittiittiin" että niillä voitiin polkea,salli mun nauraa..mites sitte Tunturi itse päätti luopua kyseisestä polkeminen oli niin hidasta ja raskasta, että pian koko polkemisajatus unohdettiin. Näin voitiin valita poljinvälitys kevyttä käynnistystä ajatellen ja puolipuristin jäi tarpeettomana pois. Kyllä polkupyöräilykin vielä onnistui, mutta polkeminen oli toivottoman raskasta,koska ei toimi moottorin kanssa samaa aikaa,mutta mutta sähköpyörässäpä toimiikin.
Kyllä vaadittiin, kyseessä oli lakitekninen juttu.
- Anonyymi
Jos sulla ei oo käytännön kokemusta niin en kehtaisi kirjotella
- Anonyymi
Löytyy. Sähköpyörä - löysä kokemus oli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Löytyy. Sähköpyörä - löysä kokemus oli.
Taitaa olla löysä vaa joku muu
- Anonyymi
Sähköpolkupyörä keksittiin jo 1800-luvun lopulla, mutta nii- den suosio ei lähtenyt nousuun vielä silloin. Ensimmäiset sähköpolkupyörät esiintyivät myöhään 1800- luvulla ja ensimmäisen patentti sähköpolkupyörälle myönnettiin vuonna 1895 joka oli Ogden Boltonin keksimä akkukäyttöinen polkupyörä
Nykypäivän sähköavusteisten polkupyörien "kantaisänä" pidetään Yamahan Japanissa vuonna 1993 markkinoille tuomaa pyörämallia jossa ensiesiteltiin momentintunnistus poljettaessa. Eli voisi sanoa että nykypyörien historia ulottuu tuonne reilun 30-vuoden taakse.
- Anonyymi
Porukka jakautunut kahtia,toiset tykkää sähköistä toiset ei tykkää,mitä vitun väliä sillä on millä liikkuu,toiset tykkää banaaneista toiset appelssiineistä,eikä kukaan tuu sanomaa et banaanit on paskoja,tehkööt kukin miten parhaaksi näkevät.Ihme keskusteluja.
- Anonyymi
Täällä se menee ihan ameriikan malliin. Ihmisistä on siellä tullut jo kahden karsinan väkeä, toiset liikkuu ja toiset lihoo. Täällä se näkyy jo kuntoilupuolella eli on pyöräilijöitä ja sähköpyöräilijöitä. Mikä tahansa tekosyy on hyvä syy vähentää omaa liikkumista.
Se että "pienentää lähtökynnystä" on väliaikainen ja poistuva ilmiö, joku toinen tapa liikkua on vielä helpompi. - Anonyymi
Täysin mahdollista päivitetään parempaan. Johan nyt on pyöriä jotka ovat oikeasti mopoja.
- Anonyymi
Tavalliset mopot katoaakin kohta kun on vain sähkömopoja joka on helvetin hyvä asia kun ei pärise
- Anonyymi
Eiköhän kehitys tosiaan johda siihen että ei tarvitse enää polkea ollenkaan. Onhan se helpompaa.
Paljon näkee tuollaisia kaupungilla ettei poljeta juuri ollenkaan ja pyörä viilettää. Laittomia varmaan mutta kertoo vaan että tuollaista halutaan.- Anonyymi
Ei oo laittomii jos ei polje ja ei mee yli 25 ja on vakuutus,noitahan Myydään ihan kaupoissa senku hakee
- Anonyymi
Polkimet on kyllä ihan turhat näissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polkimet on kyllä ihan turhat näissä.
Ei ole koska helpottaa ratsaille pääsemistä
- Anonyymi
Energia ei voi kadota mutta voiko materia? Sitä sopii miettiä.
- Anonyymi
Töyllipuorija pitassi keksi nu https://www.hs.fi/tiede/art-2000010462162.html
- Anonyymi
Opettele kirjottaa
- Anonyymi
Latvian kieltä?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin
Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k1392875Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi262417- 1352008
Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan
Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara1341583Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?
Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...831377- 331213
- 1001161
Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle21049Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä
et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta601032Minua särkee puolestasi
Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit50990