Pakko ajaa tien laidassa, kun pöntöt liikkuvat kuin zombit säännöistä tietämättöminä kuolaavina laumoina. Pyörätiellä ei vaan voi pyöräillä vapaasti, jos ei ole mummo tai vastaava.
Ajan tien laidassa - pönttöpäiden syy
120
831
Vastaukset
- Anonyymi
Sinä menet ajamaan sinne minne sinun kuuluukin mennä ajamaan
- Anonyymi
Aika monella tuntuu olevan asennevamma, joka estää heitä noudattamasta liikennesääntöjä, kuten kuuluu.
- Anonyymi
Hänen kuuluukin polkea maantien laitaa. Juuri maantien laita on polkupyöräilijän paikka liikenteessä.
- Anonyymi
Voi olla noin, tai sitten ei. Jos ei ole pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä/pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väylää, niin oikea paikka on silloin nimenomaan ajoradan reuna tai piennar. Jos taas on jokin kevyenliikenteen väylä, niin sillä tulee pyöräillä. Poikkeukset määritellään erikseen.
- Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.
- Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
Mikäli kumpikaan noista ei toteudu, niin pyöräilijä on velvollinen pyöräilemään pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä/pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väylällä, kun sellainen on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla noin, tai sitten ei. Jos ei ole pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä/pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väylää, niin oikea paikka on silloin nimenomaan ajoradan reuna tai piennar. Jos taas on jokin kevyenliikenteen väylä, niin sillä tulee pyöräillä. Poikkeukset määritellään erikseen.
- Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.
- Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
Mikäli kumpikaan noista ei toteudu, niin pyöräilijä on velvollinen pyöräilemään pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä/pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väylällä, kun sellainen on.Näinhän se varmasti lain mukaan onkin. Tosielämässä poliisilla ei valitettavasti riitä resurssit valvomaan ajaako pyöräilijä autotiellä vaikka vieressä sattuisikin kulkemaan pyörätie. Sinulla tosin ei ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen missä kukin ajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinhän se varmasti lain mukaan onkin. Tosielämässä poliisilla ei valitettavasti riitä resurssit valvomaan ajaako pyöräilijä autotiellä vaikka vieressä sattuisikin kulkemaan pyörätie. Sinulla tosin ei ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen missä kukin ajaa.
Ei olekaan mahdollisuutta vaikuttaa muiden tekemisiin. Mikään sääntö tai laki ei lopulta mitenkään estä rikkomasta niitä vastaan. Se tosin ihmetyttää, ettei porukalla ole toimivaa moraalista kompassia, että toimittaisiin sääntöjen mukaan.
- Anonyymi
Niin on ajakaa vain siellä vaara elää👍
- Anonyymi
Minä ajan autotiellä. Niin se on.
- Anonyymi
Mikä on autotie?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on autotie?
Se on varmaan pyöräilijän keksimä nimitys ajoradasta jossa pyörällä ei saa ajaa koska pitää ajaa pientareella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on varmaan pyöräilijän keksimä nimitys ajoradasta jossa pyörällä ei saa ajaa koska pitää ajaa pientareella.
Jos ajosuuntaan kulkee käyttökelpoinen pyörätie / yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä / pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väylä, niin sillä tulee pyöräillä. Jos mitään kevyenliikenteen väylää ei kulkusuunnassa ole, niin pitää pyöräillä pientareella. Jos taas piennarta ei ole, tulee pyöräillä ajoradan reunassa. Tuossa ovat pääsäännöt sille, missä tulee pyöräillä. Poikkeustilanteet mainitaan sitten erikseen.
- Anonyymi
Itselläni syy toimia, kuten toimin, ovat liikennesäännöt ja niiden mukaan liikkuminen.
- Anonyymi
Minulla toinen lasinpesusuutin on käännetty
autossa osoittamaan tien laitaan sillä suihkin ja muistutan pyöräilijöitä jos vieressä on pyörätie,välillä siellä nyrkki heiluu kun nesteet lentää "vahingossa" päälle,mutta lasinpesunestettä vaan yleensä ajoradalla lentää ei sille minkään mahda.- Anonyymi
Tuleeko pissapojan neste suoraan päästäsi? Asija on nimittäin niin, että laki tieliikenteestä antaa polkupyöräilijöille mahdollisuuden ajaa myös maantiellä jos se on polkupyörälijän kannalta tarkoituksenmukaista ja turvallisempaa. Olkoonkin että se kevlari olisi jossain lähettyvillä.
- Anonyymi
Aika monella pyöräilijällä on nykyään kamera, jonka kuvaamaan videoon tallentuu myös ohi ajavien autojen rekkarit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika monella pyöräilijällä on nykyään kamera, jonka kuvaamaan videoon tallentuu myös ohi ajavien autojen rekkarit.
Noin on, ja tallennettu klippi on yksinkertaista liittää rikosilmoitukseen. Ei jää epäselväksi autolijan tahallinen vahingoittamisyritys.
- Anonyymi
Hyvä idea. lasiahan pitää aina silloin tällöin puhdistaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika monella pyöräilijällä on nykyään kamera, jonka kuvaamaan videoon tallentuu myös ohi ajavien autojen rekkarit.
Tietenkin pitää olla kamera pyörässä, miten sitä muuten pärjäisi. hahahahahhahahaaaa
naurettavia pellejä nää köyhät sukkahousukulkijat. hahahahhahahahaaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin on, ja tallennettu klippi on yksinkertaista liittää rikosilmoitukseen. Ei jää epäselväksi autolijan tahallinen vahingoittamisyritys.
Ei muuta ku rikosilmoitusta tekemään. Mahtaa sille poliisi nauraa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei muuta ku rikosilmoitusta tekemään. Mahtaa sille poliisi nauraa.
On niitä tehtykin mm vaarallisenn läheltä ohittamisesta sekä näistä omasta mielestään aina niin vitsikkäistä pissapojista, joka on muuten hengenvaarallinen tempaus polkupyöräilijää kohtaan. Jos naurattaakin luulen että poliisin yhteydenoton jälkeen ei nakrata yhtään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On niitä tehtykin mm vaarallisenn läheltä ohittamisesta sekä näistä omasta mielestään aina niin vitsikkäistä pissapojista, joka on muuten hengenvaarallinen tempaus polkupyöräilijää kohtaan. Jos naurattaakin luulen että poliisin yhteydenoton jälkeen ei nakrata yhtään.
Ja joku äkkipikaisempi saattaa rekkarin avulla löytää auton omistajan ja tämän osoitteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja joku äkkipikaisempi saattaa rekkarin avulla löytää auton omistajan ja tämän osoitteen.
Laki on muotoiltu siten, että ohittava ajoneuvo saa itse päättää turvavälin pituuden. Ohitettu pyöräilijä ei sitä päätä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki on muotoiltu siten, että ohittava ajoneuvo saa itse päättää turvavälin pituuden. Ohitettu pyöräilijä ei sitä päätä.
Suomessa on melko epämääräinen laki asian suhteen. Puhutaan riittävän etäältä ja turvallisesti ohittamisesta. Useimmmissa Euroopan maissa ohitusetäisyys pyöräilijään nähden on määrätty 1.5 metriä. Sitä myös valvotaan ja rikkomuksesta autolija saa mojovan sakon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki on muotoiltu siten, että ohittava ajoneuvo saa itse päättää turvavälin pituuden. Ohitettu pyöräilijä ei sitä päätä.
Ohituksen pituuden lisäksi pitää huomioida etäisyys ohitettavaan. "Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä." Tarpeeksi etäältä pitää ohittaessa ajaa, että turvallisuusvelvoite tilanteessa täyttyy. Monen mielestä tämä on 1,5 metriä tai enemmän. Laki ei valitettavasti vaan asiaa määritä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa on melko epämääräinen laki asian suhteen. Puhutaan riittävän etäältä ja turvallisesti ohittamisesta. Useimmmissa Euroopan maissa ohitusetäisyys pyöräilijään nähden on määrätty 1.5 metriä. Sitä myös valvotaan ja rikkomuksesta autolija saa mojovan sakon.
”Sitä myös valvotaan ja rikkomuksesta autoilija saa mojovan sakon.”
Onko muissa maissa poliiseilla sitten paremmat resurssit? En usko että jos laki muutettaisiin 1,5 metriksi poliisi kykenisi Suomessa valvomaan ajoneuvojen ohitusetäisyyksiä, ellei sitten pyöräilijä tekisi kypäräkameran turvin rikosilmoituksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohituksen pituuden lisäksi pitää huomioida etäisyys ohitettavaan. "Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä." Tarpeeksi etäältä pitää ohittaessa ajaa, että turvallisuusvelvoite tilanteessa täyttyy. Monen mielestä tämä on 1,5 metriä tai enemmän. Laki ei valitettavasti vaan asiaa määritä.
Hallituksen esityksessä asiasta on kerrottu seuraavaa:
”Pykälän 1 momentissa säädettäisiin, että ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle tai tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä. Turvallisen tilan antaminen sisältää ajoneuvon tilannenopeuden ja ajoneuvon koon huomioon ottamisen. Jonkin erityisen metrimäärän säätäminen osoittamaan turvallista tilaa ei ole pidetty lainvalmistelussa tarpeellisena. Turvallinen etäisyys riippuu siitä, millaisella tiellä ollaan, millaista ajonopeutta käytetään ja millaista ajoneuvoa ajetaan. Maantiellä, jossa nopeusrajoitus on 100 kilometriä tunnissa, on lähtökohtaisesti erilainen etäisyysvaatimus kuin taajamassa 30 kilometriä tunnissa nopeusrajoitusalueella.” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Sitä myös valvotaan ja rikkomuksesta autoilija saa mojovan sakon.”
Onko muissa maissa poliiseilla sitten paremmat resurssit? En usko että jos laki muutettaisiin 1,5 metriksi poliisi kykenisi Suomessa valvomaan ajoneuvojen ohitusetäisyyksiä, ellei sitten pyöräilijä tekisi kypäräkameran turvin rikosilmoituksen.Suomessa on vähiten poliiseja asukaslukuun suhteuttettuna mihin tahansa toiseen Euroopan maahan verrattuna. Todennäköisesti mihin tahansa maailman maahan verrattuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hallituksen esityksessä asiasta on kerrottu seuraavaa:
”Pykälän 1 momentissa säädettäisiin, että ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle tai tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä. Turvallisen tilan antaminen sisältää ajoneuvon tilannenopeuden ja ajoneuvon koon huomioon ottamisen. Jonkin erityisen metrimäärän säätäminen osoittamaan turvallista tilaa ei ole pidetty lainvalmistelussa tarpeellisena. Turvallinen etäisyys riippuu siitä, millaisella tiellä ollaan, millaista ajonopeutta käytetään ja millaista ajoneuvoa ajetaan. Maantiellä, jossa nopeusrajoitus on 100 kilometriä tunnissa, on lähtökohtaisesti erilainen etäisyysvaatimus kuin taajamassa 30 kilometriä tunnissa nopeusrajoitusalueella.”Jos oma pää toimii hyvin, niin ymmärtää takuulla sen, mihin tuo "turvallinen tila" velvoittaa. Kaikilla ei valitettavasti oma pää tarpeeksi ohjaa. Heille pitäisi olla tarkka mitta, että ymmärtäisivät asian. Nyt mitään etäisyyttä ei ole määritelty, eikä heillä ajatus kulje ja ymmärrys pelitä asian suhteen.
- Anonyymi
Sinä vain kuvittelet. Olet juovuksissa pissapojannesteestäsi ja näet näkyjä. Heti pois ratista. Olet vaaraksi liikenteessä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki on muotoiltu siten, että ohittava ajoneuvo saa itse päättää turvavälin pituuden. Ohitettu pyöräilijä ei sitä päätä.
Turvallinen etäisyys riippuu monesta seikasta. Valitettavan iso osa eivät vaan kykene turvallista välimatkaa itse määrittämään, eikä toteuttamaan. Ajavat hihaa hipoen ohitse.
- Anonyymi
Pyöräteitä pitkin ei pääse mihinkään. Jos asuu tajamassa niin ehkä pääsee kauppaan ja kapakkaan.
- Anonyymi
Pyöräteitä käytetään, jos on ja jos ei ole, niin pitää ajaa pientareella, tai jos sellaista ei ole, tai se on liian kapea, niin sitten ajoradan reunassa.
- Anonyymi
Idiootit ajaa aina autojen ja rekkojen seassa, vaikka kelvikin olisi tarjolla.
Miten itsekkäitä sukkikset ovatkaan, oma napa on aina lähinnä.Sehän riippuu aina täysin kevyenliikenteenväylän leveydestä, muusta käyttäjäkunnosta ja sen määrästä, näkemästä, risteyskohdista sekä tietysti kevyenliikenteenväylän päällysteestä ja päällysteen kunnosta.
Turvallisuus kun riippuu todella monesta asiasta. Kokonaisturvallisuuden takia saattaa silti olla turvallisempaa että pyöräilijä liikkuu ajotein laidassa kuin pyörätiellä, etenkin jos pyörätie on yhdistetty väylä jalankulkijoiden kanssa.
On myös hyviä pyöräteitä valtateiden laidoissa jossa kaikki tekijät ovat kunnossa ja maantiepyöräilijät hyvin mielellään ajavat niillä. Ei kukaan mielummin ajoradalla aja jos paremmin maantiepyöräilyyn soveltuva väylä menee sivussa.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Sehän riippuu aina täysin kevyenliikenteenväylän leveydestä, muusta käyttäjäkunnosta ja sen määrästä, näkemästä, risteyskohdista sekä tietysti kevyenliikenteenväylän päällysteestä ja päällysteen kunnosta.
Turvallisuus kun riippuu todella monesta asiasta. Kokonaisturvallisuuden takia saattaa silti olla turvallisempaa että pyöräilijä liikkuu ajotein laidassa kuin pyörätiellä, etenkin jos pyörätie on yhdistetty väylä jalankulkijoiden kanssa.
On myös hyviä pyöräteitä valtateiden laidoissa jossa kaikki tekijät ovat kunnossa ja maantiepyöräilijät hyvin mielellään ajavat niillä. Ei kukaan mielummin ajoradalla aja jos paremmin maantiepyöräilyyn soveltuva väylä menee sivussa.Lakia pitäisi liberalisoida nykyisen huonon noudatettuuden takia. Ajoradan reunassa pitäisi aina saada pyöräillä, samoin kuin erityistä varovaisuutta noudattaen jalkakäytävällä.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Sehän riippuu aina täysin kevyenliikenteenväylän leveydestä, muusta käyttäjäkunnosta ja sen määrästä, näkemästä, risteyskohdista sekä tietysti kevyenliikenteenväylän päällysteestä ja päällysteen kunnosta.
Turvallisuus kun riippuu todella monesta asiasta. Kokonaisturvallisuuden takia saattaa silti olla turvallisempaa että pyöräilijä liikkuu ajotein laidassa kuin pyörätiellä, etenkin jos pyörätie on yhdistetty väylä jalankulkijoiden kanssa.
On myös hyviä pyöräteitä valtateiden laidoissa jossa kaikki tekijät ovat kunnossa ja maantiepyöräilijät hyvin mielellään ajavat niillä. Ei kukaan mielummin ajoradalla aja jos paremmin maantiepyöräilyyn soveltuva väylä menee sivussa.Taitaa kuitenkin välillä olla kyse nopeudesta, jolla halutaan pyöräillä. Pyörätiellä tai vastaavilla pyöräilyyn tarkoitetuilla väylillä pitää huomioida muut liikkujat ja sitä eivät jotkut kenties halua tehdä, vaan haluavat "päästellä täysillä".
Se ei kuitenkaan ole riittävä peruste ajaa ajoradalla, mikäli vieressä kulkee käyttökelpoinen pyöräilyyn soveltuva väylä. Pitää pyöräillä sillä pyöräilijöille soveltuvalla väylällä ja muihin käyttäjiin suhteutettuna sopivalla nopeudella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa kuitenkin välillä olla kyse nopeudesta, jolla halutaan pyöräillä. Pyörätiellä tai vastaavilla pyöräilyyn tarkoitetuilla väylillä pitää huomioida muut liikkujat ja sitä eivät jotkut kenties halua tehdä, vaan haluavat "päästellä täysillä".
Se ei kuitenkaan ole riittävä peruste ajaa ajoradalla, mikäli vieressä kulkee käyttökelpoinen pyöräilyyn soveltuva väylä. Pitää pyöräillä sillä pyöräilijöille soveltuvalla väylällä ja muihin käyttäjiin suhteutettuna sopivalla nopeudella.Käyttökelpoinen on siitä hauska määre, että se vaihtelee tulkitsijan mukaan. Puheena olevassa yhteydessä moni auto äiä on sitä mieltä, että jos jossain on pyöräväylä, niin sitten ajoradalla ei saa pyöräillä. Ajatus on heidän mielestään oikea, koska se on juuri niin rajoittunut kuin heidän kapasiteettinsa pakottaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käyttökelpoinen on siitä hauska määre, että se vaihtelee tulkitsijan mukaan. Puheena olevassa yhteydessä moni auto äiä on sitä mieltä, että jos jossain on pyöräväylä, niin sitten ajoradalla ei saa pyöräillä. Ajatus on heidän mielestään oikea, koska se on juuri niin rajoittunut kuin heidän kapasiteettinsa pakottaa.
Toki vaihtelee tulkitsijan mukaan ja koko tieliikennelaki on täynnä asioita, joita joutuu tulkitsemaan. Joillakin ei se oma pää vaan tarpeeksi ohjaa niitä tulkintojakaan.
Eilen, jos oli tiellä isoja kiviä yhdessä kohdassa väylää, niin se tekee kenties jonkun vatipääpyöräilijän mielestä koko väylästä käyttökelvottoman, vaikka näin ei todellakaan ole. Hän pyöräilee sitten ajoradalla ja muut joutuvat ottamaan hänen väärä toiminta huomioon omassa ajamisessa. Päälle kun ei saa ajaa ja turvallinen tila pitää antaa.
Autoilijatkin epäonnistuvat tulkinnoissaan. Liian lyhyt turvaväli edellä ajavaan, on yksi esimerkki asiaan liittyen. Muitakin esimerkkejä on vaikka hurumykke. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toki vaihtelee tulkitsijan mukaan ja koko tieliikennelaki on täynnä asioita, joita joutuu tulkitsemaan. Joillakin ei se oma pää vaan tarpeeksi ohjaa niitä tulkintojakaan.
Eilen, jos oli tiellä isoja kiviä yhdessä kohdassa väylää, niin se tekee kenties jonkun vatipääpyöräilijän mielestä koko väylästä käyttökelvottoman, vaikka näin ei todellakaan ole. Hän pyöräilee sitten ajoradalla ja muut joutuvat ottamaan hänen väärä toiminta huomioon omassa ajamisessa. Päälle kun ei saa ajaa ja turvallinen tila pitää antaa.
Autoilijatkin epäonnistuvat tulkinnoissaan. Liian lyhyt turvaväli edellä ajavaan, on yksi esimerkki asiaan liittyen. Muitakin esimerkkejä on vaikka hurumykke.Onko ajorata ajokelpoinen, jos sillä on isoja kiviä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko ajorata ajokelpoinen, jos sillä on isoja kiviä?
Onko hiekkatie ajokelvoton?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko hiekkatie ajokelvoton?
Älkää vastatko kyselijäpösilölle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko ajorata ajokelpoinen, jos sillä on isoja kiviä?
Riippuu kivien koosta ja kivien määrästä. Hiekka esim. koostuu hyvin pienistä kivistä. Hiekoitusepeli koostuu sitten vähän isommista kivistä. Kaksi isoa kiveä voi olla väylän tukkeena, jos oikein isoja ovat. Riippuu siis täysin tilanteesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu kivien koosta ja kivien määrästä. Hiekka esim. koostuu hyvin pienistä kivistä. Hiekoitusepeli koostuu sitten vähän isommista kivistä. Kaksi isoa kiveä voi olla väylän tukkeena, jos oikein isoja ovat. Riippuu siis täysin tilanteesta.
Vaikka olisivatkin väylän tukkeena, niin muutakaan väylää ei saa ajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka olisivatkin väylän tukkeena, niin muutakaan väylää ei saa ajaa.
Olet väärässä. Nimenomaan silloin saa siirtyä pientarelle tai ajoradan reunaan, jos pyörätiellä ei voi edetä. Sitten kun este on ohitettu, niin voi siirtyä takaisin.
TLL 18 § viides momentti: "Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet väärässä. Nimenomaan silloin saa siirtyä pientarelle tai ajoradan reunaan, jos pyörätiellä ei voi edetä. Sitten kun este on ohitettu, niin voi siirtyä takaisin.
TLL 18 § viides momentti: "Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."Ok, eli jos pyöräväylällä on kiviä sen verran, ettei sitä väylää voi käyttää pyöräilyyn, niin on täysin ok ajaa ajoradan reunassa.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Sehän riippuu aina täysin kevyenliikenteenväylän leveydestä, muusta käyttäjäkunnosta ja sen määrästä, näkemästä, risteyskohdista sekä tietysti kevyenliikenteenväylän päällysteestä ja päällysteen kunnosta.
Turvallisuus kun riippuu todella monesta asiasta. Kokonaisturvallisuuden takia saattaa silti olla turvallisempaa että pyöräilijä liikkuu ajotein laidassa kuin pyörätiellä, etenkin jos pyörätie on yhdistetty väylä jalankulkijoiden kanssa.
On myös hyviä pyöräteitä valtateiden laidoissa jossa kaikki tekijät ovat kunnossa ja maantiepyöräilijät hyvin mielellään ajavat niillä. Ei kukaan mielummin ajoradalla aja jos paremmin maantiepyöräilyyn soveltuva väylä menee sivussa.Oma nopeus kevyenliikenteen väylällä pitää sovittaa sellaiseksi että se huomioi muutkin sitä käyttävät. Jos siihen ei ole valmis, ei se tarkoita oikeutta siirtyä ajoradalla, jos kevyenliikenteen väylä kuitenkin on olemassa.
Anonyymi kirjoitti:
Oma nopeus kevyenliikenteen väylällä pitää sovittaa sellaiseksi että se huomioi muutkin sitä käyttävät. Jos siihen ei ole valmis, ei se tarkoita oikeutta siirtyä ajoradalla, jos kevyenliikenteen väylä kuitenkin on olemassa.
Tuon tulkinnan mikä on turvallisinta ja mikä ei, määrittelisi loppupelissä oikeusistuin jos tilanne joskus sinne päätyisi (esim. poliisi sakoittaisi ajoradalla ajamisesta vaikka vieressä oliis kevyenliikenteenväylä ja pyöräilijä vastustaisi sakkoa sillä perusteella että katsoo kokonaisturvallisuuden takia ajoradalla ajamisen turvellisemmaksi vaihtoehdoksi).
Täällä voidaan kirjoittaa mitä tahansa, mutta laki on tuossa asiassa hieman tulkinnanvarainen asian osalta ja eri loppotuloksiin voidaan siitä tulla.
- Anonyymi
Ei ole mitään täydellistä vapautta. Yhteiskuntaa ja sen toimintaa säädetään laeilla ja säännöillä. Muut pitää ottaa huomioon. Vapaa liikkuminen on tieliikennelailla rajattu ja säädetty ja liikennesääntöjä tulee noudattaa.
- Anonyymi
Pyöräilijöiltä on järjen käyttö kielletty ja se on helppo huomata
- Anonyymi
Ei sukkikset käytä kameroita,koska painoa kertyy liikaa,vaipassa on jo painoa tarpeeksi kun siellä on haiseva läjä
- Anonyymi
"Kokonaisturvallisuuden takia saattaa silti olla turvallisempaa että pyöräilijä liikkuu ajotein laidassa kuin pyörätiellä, etenkin jos pyörätie on yhdistetty väylä jalankulkijoiden kanssa."
Tuossa oli ihan kauhea ja keksitty valhe. Autojen joukossa ei ole koskaan turvallista.Sehän tosiaan ihan riippuu siitä vaihtoehtoisesta kevyenliikenteenväylästä. Jos väylä on esimerkiksi täynnä pieniä lapsia koulumatkalla, koiranulkoiluttajia, "sokeita" mutkia yms. niin varmasti se että maantiepyöräilijä ajaa ajoradan laidassa/pientareella on se kokonaisuutena turvallisin vaihtoehto.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Sehän tosiaan ihan riippuu siitä vaihtoehtoisesta kevyenliikenteenväylästä. Jos väylä on esimerkiksi täynnä pieniä lapsia koulumatkalla, koiranulkoiluttajia, "sokeita" mutkia yms. niin varmasti se että maantiepyöräilijä ajaa ajoradan laidassa/pientareella on se kokonaisuutena turvallisin vaihtoehto.
Tuo on keksitty asia-tekosyy, jotta voisi ajaa itsekkäästi kovaa autojen joukossa. Ei mitään järkeä tuollaisessa turvattomuudessa.
Tunnolliset autoilijat joutuvat 100 % ajasta varomaan itsekkäitä pyöräilijöitä ettei vaan aja liian läheltä. Anonyymi kirjoitti:
Tuo on keksitty asia-tekosyy, jotta voisi ajaa itsekkäästi kovaa autojen joukossa. Ei mitään järkeä tuollaisessa turvattomuudessa.
Tunnolliset autoilijat joutuvat 100 % ajasta varomaan itsekkäitä pyöräilijöitä ettei vaan aja liian läheltä.Niin, jos harrastetaan liikunta sekä urheilumuotoa nimelta maantiepyöräily (jota suomessakin harrastettu jo luokka 125v.) niin siinä tosiaan tarkoitus ajaa "kovaa" (ajajasta ja tavoitteista riippuen) ja monesti se tapahtuu turvallisemmin ajoradan reunassa kuin yhdistetyllä kevyenliikenteen väylällä.
Ja kyllä, uskon etteivät maantiepyöräilijät tuota asiaa ihan helposti tule muuttamaan, koska se monissa tatpauksissa tesisi pyöräilystä enemmän vaarallista. Joten tulevat varmasti jatkossakin ajamaan maantienlaidassa vaikka se ei oikea paikka tieliikeennelakia sanasta sanaan lukien ole heille oikea paikka.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Niin, jos harrastetaan liikunta sekä urheilumuotoa nimelta maantiepyöräily (jota suomessakin harrastettu jo luokka 125v.) niin siinä tosiaan tarkoitus ajaa "kovaa" (ajajasta ja tavoitteista riippuen) ja monesti se tapahtuu turvallisemmin ajoradan reunassa kuin yhdistetyllä kevyenliikenteen väylällä.
Ja kyllä, uskon etteivät maantiepyöräilijät tuota asiaa ihan helposti tule muuttamaan, koska se monissa tatpauksissa tesisi pyöräilystä enemmän vaarallista. Joten tulevat varmasti jatkossakin ajamaan maantienlaidassa vaikka se ei oikea paikka tieliikeennelakia sanasta sanaan lukien ole heille oikea paikka.Ihan järjetön laji täysin toisin kuin vaikkapa maastopyöräily tai pyöräily metsäpoluilla. Pääkaupunkiseudulla on pyöräilyreittejä, joissa ei tarvitse juurikaan polkea autojen seassa, vaikka haluaisikin polkea asfaltilla.
Jos maantiepyöräilijä päättää ajaa kapealla tiellä siellä missä ajaakaan, hänen tai heidän takanaan voi olla useiden (tai kymmenen) autojen letka odottamassa tilaisuutta ohittaa. 30 - 40 km/h on kuitenkin autoihin nähden matelunopeus.
Todella itsekästä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan järjetön laji täysin toisin kuin vaikkapa maastopyöräily tai pyöräily metsäpoluilla. Pääkaupunkiseudulla on pyöräilyreittejä, joissa ei tarvitse juurikaan polkea autojen seassa, vaikka haluaisikin polkea asfaltilla.
Jos maantiepyöräilijä päättää ajaa kapealla tiellä siellä missä ajaakaan, hänen tai heidän takanaan voi olla useiden (tai kymmenen) autojen letka odottamassa tilaisuutta ohittaa. 30 - 40 km/h on kuitenkin autoihin nähden matelunopeus.
Todella itsekästä.Harvemmin, ja kulkee noilla mutkaisilla teillä traktoreita, mopoja, ja syksyisin leikkuupuimureita. Fiksu pyöräilijä päästää kyllä perässä roikkuvat tarvittaessa ohi esim bussipysäkin kohdalla.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Sehän tosiaan ihan riippuu siitä vaihtoehtoisesta kevyenliikenteenväylästä. Jos väylä on esimerkiksi täynnä pieniä lapsia koulumatkalla, koiranulkoiluttajia, "sokeita" mutkia yms. niin varmasti se että maantiepyöräilijä ajaa ajoradan laidassa/pientareella on se kokonaisuutena turvallisin vaihtoehto.
"Maantiepyöräilijä" pyöräilee sillä kevyenliikenteen väylällä sopivalla nopeudella sellaiselle tienosuudelle, jolla voi sitten pyöräillä "kisavauhtia" maantielaidassa, eikä ole kevyenliikenteen väyliä reunassa velvoittamassa niillä pyöräilyyn.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Maantiepyöräilijä" pyöräilee sillä kevyenliikenteen väylällä sopivalla nopeudella sellaiselle tienosuudelle, jolla voi sitten pyöräillä "kisavauhtia" maantielaidassa, eikä ole kevyenliikenteen väyliä reunassa velvoittamassa niillä pyöräilyyn.
Maantiepyöräilijä pyöräilee turvallisesti siinä ajoradan reunassa. Ajoradan muu liikenne huomioi myös hänen turvallisuutensa omassa toiminnassaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maantiepyöräilijä pyöräilee turvallisesti siinä ajoradan reunassa. Ajoradan muu liikenne huomioi myös hänen turvallisuutensa omassa toiminnassaan.
Jos siellä ei saa liikennesääntöjen mukaan pyöräillä, niin rikkoo liikennesääntöjä. Asennevammaista toimintaa on sellainen tahallinen liikennesääntöjen rikkominen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos siellä ei saa liikennesääntöjen mukaan pyöräillä, niin rikkoo liikennesääntöjä. Asennevammaista toimintaa on sellainen tahallinen liikennesääntöjen rikkominen.
Hyvin usein siellä saa pyöräillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin usein siellä saa pyöräillä.
Pitäisi olla erityinen olosuhde.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisi olla erityinen olosuhde.
Hyvin usein on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisi olla erityinen olosuhde.
Hyvin usein on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin usein on.
Aika harvoin on sellainen olosude. Usein on olosuhde, joka pakottaa ajamaan hiljaa. Se ei ole riittävä peruste. Silloin pitää vain ajaa hiljaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika harvoin on sellainen olosude. Usein on olosuhde, joka pakottaa ajamaan hiljaa. Se ei ole riittävä peruste. Silloin pitää vain ajaa hiljaa.
Kyllä usein on sellainen olosuhde, että ajoradan reunassa pyöräily on perusteltua.
- Anonyymi
Voisivat kyllä mennä sinne polkemaan minne kuuluu. Ei näistä pommittajista edes pääse ohi kun vauhtia on heillä aina se 30+ kmh kun tavallinen polkupyöräilijä menee sen 15kmh.
Kun ajaa keskellä kaistaa ja vastaan tulee autoja tai on ohituskielto niin köröttele nyt siinä kilometri pari perässä. Eikä mieleen tule missään nimessä tälle sankarille pysähtyä tien viereen ja antaa autoille vapaata tietä. Sakottaa näitä pitäisi. - Anonyymi
Yleensä en ole kyllä silloin ohitus tilanteessa "ohita" maantiepyörää vaan ajan ihan auton ajourilla ja tööttään niin pyörä saa väistää laitaan ja sitten ajan ohitse vaikka läheltä meneekin,niin ei voe mittään
- Anonyymi
Kummallista valittamista. Mitenhän noi autoilijat ulkomailla pärjää kun joutuvat serpenttiineilla oikeasti matelemaan pyöräilijöiden takana ja pitkään. Hyvin näyttävät jaksavan senkin tehdä. Ohittavatkin puolentoistametrin marginaalilla. Sitten kun ohi pääsevät. Suomessa oikeasti edes ole mitään liikennettä ja vaikeita teitä ohitettavaksi. Taitaa olla vaan niin että suomalaiset autoilevat ovat harvinaisen itsekästä ja toisen terveydestä ja koskemattomuudesta piittaamatonta porukkaa. Sanalla sanoen sivistymättömiä.
- Anonyymi
Pyöräilijät tuossa sortissa ovat tosi itsekkäitä paskiaisia maasta riippumatta. Yksi pyörä tai ryhmä voi kasata peräänsä kymmenen autoa.
Muilla ei ole mitään väliä kunhan saa polkea kuten itse haluaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyöräilijät tuossa sortissa ovat tosi itsekkäitä paskiaisia maasta riippumatta. Yksi pyörä tai ryhmä voi kasata peräänsä kymmenen autoa.
Muilla ei ole mitään väliä kunhan saa polkea kuten itse haluaa.Niin kauan kun tiet ovat yhteiskäytössä niin tapahtuu. Se taas kuka on itsekäs paskiainen, ja millä ajoneuvolla, riippuu yksinomaa katsantokannasta. Kyllä minulle sopisi vallan mainiosti, näin maantiepyöräilijänä, että rakennettaisiin hyviä asfalttitietä vain polkupyöräilijöille. Kapeat väylät tulisi huomattavan edulliseksikin kun polkupyörä ei vie paljoakaan tilaa sivuttaissuunnassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin kauan kun tiet ovat yhteiskäytössä niin tapahtuu. Se taas kuka on itsekäs paskiainen, ja millä ajoneuvolla, riippuu yksinomaa katsantokannasta. Kyllä minulle sopisi vallan mainiosti, näin maantiepyöräilijänä, että rakennettaisiin hyviä asfalttitietä vain polkupyöräilijöille. Kapeat väylät tulisi huomattavan edulliseksikin kun polkupyörä ei vie paljoakaan tilaa sivuttaissuunnassa.
Yhteiskäyttöiset useimmat väylät ovat tässä maassa. Ajoradalla liikkuu kaikenlaista ajoneuvoa, eli hitaita ja nopeampia. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylälle on yhdistetty jalkakäytävä sekä pyörätie ja sillä liikkuu jalankulkijoita sekä pyöräilijöitä. Aika harvassa ovat tilanteet, jossa väylä ei olisi jollain tapaa usean eri tienkäyttäjäryhmä käytössä.
- Anonyymi
Pitää vaan mennä tosi läheltä sitä pyörää että säikähtää itsekäs pyöräilijä yleensä se sitte pyörän syy kun ajanut maantiellä vaikka pyörätie vieressä
- Anonyymi
Oon joskus menny ihan 15cm päästä
- Anonyymi
Olet kyllä tosi rohkea kun noin läheltä. Tehdäänkö joskus sillai että lainaat polkupyörääni ja minä ajan peltilehmälläsi ohitsesi satasta 15cm etäisyydeltä? Voit sitten aivan kokemuksesta kertoa oliko kovinkin elähdyttävä kokemus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet kyllä tosi rohkea kun noin läheltä. Tehdäänkö joskus sillai että lainaat polkupyörääni ja minä ajan peltilehmälläsi ohitsesi satasta 15cm etäisyydeltä? Voit sitten aivan kokemuksesta kertoa oliko kovinkin elähdyttävä kokemus.
Jos ajaa pyörällä siellä missä ei kuulu ajaa,niin autoilijan ei tarvitse kuin ajaa omaa linjaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ajaa pyörällä siellä missä ei kuulu ajaa,niin autoilijan ei tarvitse kuin ajaa omaa linjaa
Missä ei kuulu ajaa. Kovin subjektiivinen näkemys. Jos kysyisin ihmisiltä missä saan polkupyöräillä niin semmoista paikkaa olekaan missä voisin pokupyöräillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet kyllä tosi rohkea kun noin läheltä. Tehdäänkö joskus sillai että lainaat polkupyörääni ja minä ajan peltilehmälläsi ohitsesi satasta 15cm etäisyydeltä? Voit sitten aivan kokemuksesta kertoa oliko kovinkin elähdyttävä kokemus.
Riippuu myös kuljettajan taitavuudesta ja auton aerodynaamisista ominisuuksista. Esim. minä voin ohittaa pyöräilijän riittävän turvallisesti jopa niinkin läheltä kuin 12 cm:n päästä mikäli nopeuteni on alle 80 km/h. Kukaan ei ole vielä kypäräkamerakuvan kanssa tehnyt minusta rikosilmoitusta. Ei ole ollut tarvetta, kun kuski on ollut niin ammattitaitoinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu myös kuljettajan taitavuudesta ja auton aerodynaamisista ominisuuksista. Esim. minä voin ohittaa pyöräilijän riittävän turvallisesti jopa niinkin läheltä kuin 12 cm:n päästä mikäli nopeuteni on alle 80 km/h. Kukaan ei ole vielä kypäräkamerakuvan kanssa tehnyt minusta rikosilmoitusta. Ei ole ollut tarvetta, kun kuski on ollut niin ammattitaitoinen.
Fiksu kuski ei edes joudu sellaisiin tilanteisiin, joista taitava kuski vielä selviää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu myös kuljettajan taitavuudesta ja auton aerodynaamisista ominisuuksista. Esim. minä voin ohittaa pyöräilijän riittävän turvallisesti jopa niinkin läheltä kuin 12 cm:n päästä mikäli nopeuteni on alle 80 km/h. Kukaan ei ole vielä kypäräkamerakuvan kanssa tehnyt minusta rikosilmoitusta. Ei ole ollut tarvetta, kun kuski on ollut niin ammattitaitoinen.
Vitsailetko? On yhdentekevää että sinä tiedät pystyväni ohittamaan jopa 12 senttimetrin päästä kohteen, mutta silloin kun kohde on elävä ihminen on muuttujia liikaa. Polkupyöräilijä ei voi mitenkään tietää, eikä välttämättä edes kuule, kun lähestytään takaa kuolleesta kulmasta. Yksi pieni sivuttaisliike väärällä hetkellä päättää silloin polkupyöräilijän elämän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vitsailetko? On yhdentekevää että sinä tiedät pystyväni ohittamaan jopa 12 senttimetrin päästä kohteen, mutta silloin kun kohde on elävä ihminen on muuttujia liikaa. Polkupyöräilijä ei voi mitenkään tietää, eikä välttämättä edes kuule, kun lähestytään takaa kuolleesta kulmasta. Yksi pieni sivuttaisliike väärällä hetkellä päättää silloin polkupyöräilijän elämän.
Ei nyt noin huonoon trollaukseen pidä langeta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nyt noin huonoon trollaukseen pidä langeta.
En lankeisikaan jos eri olisi kysymys suomalaisesta ratinvääntäjästä. Tai myönnetään, liikenteessä näyttää siltä että autoissa ei ole kääntyviä etupyöriä ainakaan henkilöautoissa. Rekatkin väistää paljon paremmin mutta niissä on nykyään kääntyvät takatelitkin. Olen joskus vakavasti miettinyt miksi eräät suhahtavat maantien suoralla tieosuudella todella vaarallisen läheltä maantiellä polkevaa polkupyöräilijää. Vastaantulevien kaista on vapaa silmänkantamattomiin, mutta ei, ratti ei käänny tuumaakaan, kuin olisi pultattu asentoonsa. Siihen nähden en yhtään ihmettelisi vaikka tuolla oikeasti ajelisi joitain 12 senttimetrin aivoilla varustettuja olioita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu myös kuljettajan taitavuudesta ja auton aerodynaamisista ominisuuksista. Esim. minä voin ohittaa pyöräilijän riittävän turvallisesti jopa niinkin läheltä kuin 12 cm:n päästä mikäli nopeuteni on alle 80 km/h. Kukaan ei ole vielä kypäräkamerakuvan kanssa tehnyt minusta rikosilmoitusta. Ei ole ollut tarvetta, kun kuski on ollut niin ammattitaitoinen.
Etäisyys ohitettavaan ei ole kuskin taidoista riippuvainen, vaan turvallisen tilan antaminen sisältää esim. tietyypin, tien kunnon, tilannenopeuden, ajoneuvon tyypin ja koon huomioon ottamisen, sekä kaikki muut liikennetilanteeseen vaikuttavat ja huomioitavat asiat.
- Anonyymi
Harrasteautoilijakin joutuu noudattamaan liikennesääntöjä yleisillä teillä ajettaessa. Ei pyöräilyn osalta ole mikään poikkeus asian suhteen. Pyörälläkin pyöräillessä pitää noudattaa liikennesääntöjä yhtä lailla.
- Anonyymi
Tööttäsin kerran yhdelle joka ajoi keskellä kaistaa MOOTTORITIEN POISTUMISRAMPILLA. Oli se hiilenä. Näki naamasta että se oli raivoissaan. Nauroin vaan niin perkeleesti ja näytin keskisormea. Siitä se suuttui vielä enemmän. Osasin ottaa huumorilla mutta taisi olla spandeksit liian kireällä.
- Anonyymi
Moottoritie on ainoa tietyyppi joka on tarkoitettu vain moottoriajoneuvoille.
- Anonyymi
Voi kuule on niitä tavattu moottoritiellä vaikka kuinka ja usein.toi tööttäys on tehokas pilaamaan pyöräilijän päivän
- Anonyymi
Millä sitten varoitat jos joku ajaa pyörällä keskellä kaistaa eikä muuten väistä? Ja vielä moottoritiellä. Sitä varten se töötti on. Ei ole autoilijan vika jos pyöräilijä ei sitä tajua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä sitten varoitat jos joku ajaa pyörällä keskellä kaistaa eikä muuten väistä? Ja vielä moottoritiellä. Sitä varten se töötti on. Ei ole autoilijan vika jos pyöräilijä ei sitä tajua.
Niin läheltä ja niin kovaa kun vaan voi,seuraavan kerran menee kelville,ei niitä kannata noteerata kun ei nekään noteeraa kun itseään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin läheltä ja niin kovaa kun vaan voi,seuraavan kerran menee kelville,ei niitä kannata noteerata kun ei nekään noteeraa kun itseään
Kehitysvamman ei pitisi olla tarttuva, mutta....
- Anonyymi
Nämä maantiepyöräilevät spandexit ovat itsekkyyden huippuja, muilla kuin itsellä ei ole mitään väliä. Ihan eri luokkaa kuin tavikset eli maastopyöräilijät, sunnuntaispyöräilijät tai sähköpyöräilijät.
Hulluimmat vielä esittävät, että maantiet ovat heitä varten, vaikka kelvi olisi vieressä. - Anonyymi
Tuolla kaupunkiliikenteestä autoilevat ovat ihan eri laumaa kuin maanteillä autoilevat. Maantiellä autoilevat ovat todella itsekästä porukkaa. Minä minä ja vielä kerran minä. Jatkuvia vaarallisia ohituksia, ei välitetä vähääkään nopeusrajoituksista, eikä muista liikenteessä olevista. Ajetaan ympäripäissään, jopa niin kännissä että normaali kaupunkiliikenteessä autoileva olisi jo promilleista menettänyt tajuntansa.
- Anonyymi
Miksi sinun päällesi ei ole vielä ajettu?
- Anonyymi
Taisi kolahtaa perille saakka maantiepyöräilijällä.
- Anonyymi
Nyt sai
- Anonyymi
Kuka sai ja mitä sai? Saiko paljon vai vähän ja keneltä sai?
- Anonyymi
Oletko harkinnut että voisiko vaikka maastopyörä olla vaihtoehto "vapaampaan"pyöräilyyn mitä sillä nyt sitten tarkoitatkin. Myös maanteiden laidoilla voi olla maaseudulla jopa kilometrien pätkiä missei ole jalankulkijoita hidasteenasi vai mitä tarkoitit. Myös toisten nimittely on oiva keino saada pyöräilytilaa ja täällä sitä on mukava kaikille avautua ja oikeassa maailmassa täytyy vain hammasta purra ja jurpona jurputtaa. Miten ihmeessä me pyöräteille mahdutaan kun on sinunlaisia minäminäminun tyyppejä liikenteessä. Olen pyöräillyt yli 50 vuotta ja ei ole ollut konflikteja paitsi kerran kun yks pullea mummeli säikäytti sydämen kurkkuun lähes kohdallani soittokelloaan kovaäänisesti kilauttaen ja voittajan hymy päällä minut ohittaessaa itse poljin n. 25 km/h nopeudella mutta matami koki tilanteen kai joksikin kilvanajoksi ja polkaisi ohitse kuin salama, vauhti varmaan oli 31 km/h ja ihan luomupyörällä vieläpä. Toiseksi jäin, mitkä jalkavoimat painavan näköisellä n. 65- vuotiaalla tädillä olikaan, nostan hattua...
- Anonyymi
Hetkellinen vauhti. Muutaman sadan metrin jälkeen puhti loppuu. Näitä näkyy usein pyöräteillä. Maantiellä ei niinkään. Kunto ei nähtävästi heillä riitä.
- Anonyymi
Tänään vanhahko ja minulle entuudestaan tuntematon kylähullu hinasi pyörällään vetokärryä vilkkaan ajoradan laidassa.
Minä tulen häntä vastaan kelvin puolella.
Mitään en kerennyt sanoa tai tehdä, en edes kunnolla katsoa, kun kylähullun keskisormi jo nousi tervehdykseksi muutaman kirosanan saattelemana.
Kummallisia nuo ajoradalla pyöräilevät.- Anonyymi
Ne on kaikki semmosia. Siis niinku ihan jokanen.
- Anonyymi
Minnuu sitten inspiroi nuo tänne itseään purkavat sohvaperunat. Jos en olisi näitäkään vihamielisiä kommentteja, olkoon vaikka trolleja jos niin halutaan sanua, lukenut niin tuskin jaksaisin jatkuvasti tuonne maantien laitaan mennäkään polkupyörän kera. Tänäänkin painelin aika haipakkaa satakilometriä motivoituneena aivan täältä saadulla kannustuksella. Eräänä vuonna tavoitteeni oli 10000 kilometriä maantiepolkuoyöräilyä. Luin ja kommentoin silloin fillarifoorumin vähämielisten kommentointia Amerikan Yhdysvaltain presidentinvaaleista. Nykyaika on osoittanut että olin silloinkin oikeassa. Donald Trump on jälleen vallittu. Niin tai näin, sinäkin vuonna inspiroiduin polkemaan 11000 kilometriä. Tämän vuoden tavoitteeni maantiepolkuoyöräilyä on 5000 kilometriä, mutta kyllä näillä kusipäisten kommentointivoimalla ainakin 6000 kilometriä männöö rikki.
- Anonyymi
Vaihda savolainen Tenat kuntoon, ja tekarit.
- Anonyymi
Kannattaisi miettiä ihan oikean elämän hankkimista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaisi miettiä ihan oikean elämän hankkimista.
Elämä on sitä mitä olosuhteet tarjoavat. Suomessa se tarkoittaa voimaantumista negaatiosta, koska se on ainoa mitä on tarjolla. Suomalaiset ovat toivottoman typerää kansaa ainakin keskustelupalstoilta käsin nähtynä. Kenties somessa kokoontuu epätoivoisimmat sitten. Tosin elävä elämä paljoa näytä poikkeavan. Suupielet alaspäin aina vihaisina, kenties savolaisia lukunottamatta. Taannoin aloitin keskustelun eräässä tympeässä eteläsuomalaisessa kylässä Suomeen muuttaneen nigerialaisen kanssa. Hän oli aivan äimän käkenä kun joku suomalainen puhuu hänelle. Kenties suomalaisten olisi syytä opetella olemaan ihmisiä toisillensa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elämä on sitä mitä olosuhteet tarjoavat. Suomessa se tarkoittaa voimaantumista negaatiosta, koska se on ainoa mitä on tarjolla. Suomalaiset ovat toivottoman typerää kansaa ainakin keskustelupalstoilta käsin nähtynä. Kenties somessa kokoontuu epätoivoisimmat sitten. Tosin elävä elämä paljoa näytä poikkeavan. Suupielet alaspäin aina vihaisina, kenties savolaisia lukunottamatta. Taannoin aloitin keskustelun eräässä tympeässä eteläsuomalaisessa kylässä Suomeen muuttaneen nigerialaisen kanssa. Hän oli aivan äimän käkenä kun joku suomalainen puhuu hänelle. Kenties suomalaisten olisi syytä opetella olemaan ihmisiä toisillensa.
Sairaimmat vetää jonkun 10 - 11 000 kilometriä vuodessa pyörällä niin, että saa purettua omat pahimmat patoutumansa liikkumalla. Samalla saa omaa aikaa, olla perheestään erossa eikä muutu katkeraksi murhamieheksi. Joku nyrkkeilee samaan tarpeeseen.
Jotakin on päässä vialla, että elämäänsä pakenee pyörän päälle tuntikausiksi joka päivä. Se ei ole terveen ihmisen merkki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sairaimmat vetää jonkun 10 - 11 000 kilometriä vuodessa pyörällä niin, että saa purettua omat pahimmat patoutumansa liikkumalla. Samalla saa omaa aikaa, olla perheestään erossa eikä muutu katkeraksi murhamieheksi. Joku nyrkkeilee samaan tarpeeseen.
Jotakin on päässä vialla, että elämäänsä pakenee pyörän päälle tuntikausiksi joka päivä. Se ei ole terveen ihmisen merkki.Tervettä ei ole pitää patoutumiaan sisällään. Ne on purettava. Hyvä esimerkki on juoksija Kristiina Halonen. Nainen ei nauti siitä mitä tekee vaan tekee sitä mistä ei nauti. Kaikki urheilu ja varsinkin huippu-urheilu on sairasta toimintaa. Inhimillisesti katsoen. Kuitenkin sitä tehdään. Miksi? No siksi, että urheilija on niin sanotussa siviilielämässään kuitenkin liikkumatonta onnellisempi monin tavoin. Kenties hän liikkuu ja valittaa, mutta sohvaperuna ei liiku ja sittenkin näkee kaiken vieläpä moninkertaisesti synkemmin mitä omaan elämään tulee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tervettä ei ole pitää patoutumiaan sisällään. Ne on purettava. Hyvä esimerkki on juoksija Kristiina Halonen. Nainen ei nauti siitä mitä tekee vaan tekee sitä mistä ei nauti. Kaikki urheilu ja varsinkin huippu-urheilu on sairasta toimintaa. Inhimillisesti katsoen. Kuitenkin sitä tehdään. Miksi? No siksi, että urheilija on niin sanotussa siviilielämässään kuitenkin liikkumatonta onnellisempi monin tavoin. Kenties hän liikkuu ja valittaa, mutta sohvaperuna ei liiku ja sittenkin näkee kaiken vieläpä moninkertaisesti synkemmin mitä omaan elämään tulee.
> Sairaimmat vetää jonkun 10 - 11 000 kilometriä vuodessa pyörällä.
Pahoja patoutumia, joissa ei tavallinen elämä enää auta.
Jotkut nyrkkeilevät ja purkavat aggressionsa, ettei perhe saa kärsiä.
- Anonyymi
Pole pole kyllä ketjua riittää,mut älä tuu mun etee
- Anonyymi
Oikein mielelläni tulen, ja vieläpä eteesi.
- Anonyymi
Muista vaihtaa tenat niin kohta puolet jo 7000🤣
- Anonyymi
Normaalisti neste valuu alaspäin. Sinulla näyttää kusi pursuavan silmistä.
- Anonyymi
Nuuhkutellaan yhdessä vaipat jaloissa🤣
- Anonyymi
8000km tenat torissa myytävänä🤣
- Anonyymi
Joo pysykää pois autojen seasta,minä tulen
- Anonyymi
Ihanata! Tuletko polkupyörällä?
- Anonyymi
Kysyitkö velogilta vinkin?
- Anonyymi
Rekalla
- Anonyymi
Ajatko Peterbilt 281 rekkaa? Sitten onneksi ei hätää polkupyöräilijän kannalta. Oletkin psykopaatti joka vainoaa heikkotehoisilla autolla kruisailijoita. Voisit mielestäni tulla järkiisi ja lopettaa ihmisten kiusaamisen kun olet sitä vuodesta 1971 harrastanut. Eikö muka jo riitä?
- Anonyymi
Tarina menneiltä vuosilta turvallisen tilan antamisen ja ennakointivelvollisuuden puuttumisesta.
Eräästä käräjäoikeuden päätöksestä
https://www.kaupunkifillari.fi/2015/08/17/eraasta-karajaoikeuden-paatoksesta/- Anonyymi
"Hovioikeus on asian ytimessä. Onnettomuus saattoi tapahtua ajoradalla, mutta ajoradallakaan ei saa ajaa toisen päälle. Pyöräilijällä ei ole ehdotonta velvollisuutta pysyä pientareella eikä hänen tarvitse varmistaa riittävää turvaväliä ojassa rämpimällä, vaan turvaväli on ohittajan vastuulla."
https://www.kaupunkifillari.fi/2016/04/04/porin-kuolonkolari-hovioikeuden-tuomio/
Nykyisin voimassa olevaan tieliikennelakiin onkin kirjattu seuraavaa:
"Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä."
- Anonyymi
Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448139Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432171Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262072- 951698
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811637- 251116
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071071Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53995
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28860