Ajan tien laidassa - pönttöpäiden syy

Anonyymi-ap

Pakko ajaa tien laidassa, kun pöntöt liikkuvat kuin zombit säännöistä tietämättöminä kuolaavina laumoina. Pyörätiellä ei vaan voi pyöräillä vapaasti, jos ei ole mummo tai vastaava.

72

407

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinä menet ajamaan sinne minne sinun kuuluukin mennä ajamaan

      • Anonyymi

        Aika monella tuntuu olevan asennevamma, joka estää heitä noudattamasta liikennesääntöjä, kuten kuuluu.


    • Anonyymi

      Hänen kuuluukin polkea maantien laitaa. Juuri maantien laita on polkupyöräilijän paikka liikenteessä.

      • Anonyymi

        Voi olla noin, tai sitten ei. Jos ei ole pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä/pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väylää, niin oikea paikka on silloin nimenomaan ajoradan reuna tai piennar. Jos taas on jokin kevyenliikenteen väylä, niin sillä tulee pyöräillä. Poikkeukset määritellään erikseen.

        - Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.

        - Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.

        Mikäli kumpikaan noista ei toteudu, niin pyöräilijä on velvollinen pyöräilemään pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä/pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väylällä, kun sellainen on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla noin, tai sitten ei. Jos ei ole pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä/pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väylää, niin oikea paikka on silloin nimenomaan ajoradan reuna tai piennar. Jos taas on jokin kevyenliikenteen väylä, niin sillä tulee pyöräillä. Poikkeukset määritellään erikseen.

        - Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.

        - Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.

        Mikäli kumpikaan noista ei toteudu, niin pyöräilijä on velvollinen pyöräilemään pyörätie/yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä/pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väylällä, kun sellainen on.

        Näinhän se varmasti lain mukaan onkin. Tosielämässä poliisilla ei valitettavasti riitä resurssit valvomaan ajaako pyöräilijä autotiellä vaikka vieressä sattuisikin kulkemaan pyörätie. Sinulla tosin ei ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen missä kukin ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se varmasti lain mukaan onkin. Tosielämässä poliisilla ei valitettavasti riitä resurssit valvomaan ajaako pyöräilijä autotiellä vaikka vieressä sattuisikin kulkemaan pyörätie. Sinulla tosin ei ole mahdollisuutta vaikuttaa siihen missä kukin ajaa.

        Ei olekaan mahdollisuutta vaikuttaa muiden tekemisiin. Mikään sääntö tai laki ei lopulta mitenkään estä rikkomasta niitä vastaan. Se tosin ihmetyttää, ettei porukalla ole toimivaa moraalista kompassia, että toimittaisiin sääntöjen mukaan.


      • Anonyymi

        Niin on ajakaa vain siellä vaara elää👍


    • Anonyymi

      Minä ajan autotiellä. Niin se on.

      • Anonyymi

        Mikä on autotie?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on autotie?

        Se on varmaan pyöräilijän keksimä nimitys ajoradasta jossa pyörällä ei saa ajaa koska pitää ajaa pientareella.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on varmaan pyöräilijän keksimä nimitys ajoradasta jossa pyörällä ei saa ajaa koska pitää ajaa pientareella.

        Jos ajosuuntaan kulkee käyttökelpoinen pyörätie / yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä / pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väylä, niin sillä tulee pyöräillä. Jos mitään kevyenliikenteen väylää ei kulkusuunnassa ole, niin pitää pyöräillä pientareella. Jos taas piennarta ei ole, tulee pyöräillä ajoradan reunassa. Tuossa ovat pääsäännöt sille, missä tulee pyöräillä. Poikkeustilanteet mainitaan sitten erikseen.


    • Anonyymi

      Itselläni syy toimia, kuten toimin, ovat liikennesäännöt ja niiden mukaan liikkuminen.

    • Anonyymi

      Minulla toinen lasinpesusuutin on käännetty
      autossa osoittamaan tien laitaan sillä suihkin ja muistutan pyöräilijöitä jos vieressä on pyörätie,välillä siellä nyrkki heiluu kun nesteet lentää "vahingossa" päälle,mutta lasinpesunestettä vaan yleensä ajoradalla lentää ei sille minkään mahda.

      • Anonyymi

        Tuleeko pissapojan neste suoraan päästäsi? Asija on nimittäin niin, että laki tieliikenteestä antaa polkupyöräilijöille mahdollisuuden ajaa myös maantiellä jos se on polkupyörälijän kannalta tarkoituksenmukaista ja turvallisempaa. Olkoonkin että se kevlari olisi jossain lähettyvillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuleeko pissapojan neste suoraan päästäsi? Asija on nimittäin niin, että laki tieliikenteestä antaa polkupyöräilijöille mahdollisuuden ajaa myös maantiellä jos se on polkupyörälijän kannalta tarkoituksenmukaista ja turvallisempaa. Olkoonkin että se kevlari olisi jossain lähettyvillä.

        Aina kevlarilla jos on olemassa,ei missään nimessä maantiellä perkele että niitten minä minä minä sukkisten päähän ei iskostu tyhmin laji mailmassa


      • Anonyymi
        UUSI

        Aika monella pyöräilijällä on nykyään kamera, jonka kuvaamaan videoon tallentuu myös ohi ajavien autojen rekkarit.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika monella pyöräilijällä on nykyään kamera, jonka kuvaamaan videoon tallentuu myös ohi ajavien autojen rekkarit.

        Noin on, ja tallennettu klippi on yksinkertaista liittää rikosilmoitukseen. Ei jää epäselväksi autolijan tahallinen vahingoittamisyritys.


      • Anonyymi
        UUSI

        Hyvä idea. lasiahan pitää aina silloin tällöin puhdistaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika monella pyöräilijällä on nykyään kamera, jonka kuvaamaan videoon tallentuu myös ohi ajavien autojen rekkarit.

        Tietenkin pitää olla kamera pyörässä, miten sitä muuten pärjäisi. hahahahahhahahaaaa
        naurettavia pellejä nää köyhät sukkahousukulkijat. hahahahhahahahaaa


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin on, ja tallennettu klippi on yksinkertaista liittää rikosilmoitukseen. Ei jää epäselväksi autolijan tahallinen vahingoittamisyritys.

        Ei muuta ku rikosilmoitusta tekemään. Mahtaa sille poliisi nauraa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuta ku rikosilmoitusta tekemään. Mahtaa sille poliisi nauraa.

        On niitä tehtykin mm vaarallisenn läheltä ohittamisesta sekä näistä omasta mielestään aina niin vitsikkäistä pissapojista, joka on muuten hengenvaarallinen tempaus polkupyöräilijää kohtaan. Jos naurattaakin luulen että poliisin yhteydenoton jälkeen ei nakrata yhtään.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        On niitä tehtykin mm vaarallisenn läheltä ohittamisesta sekä näistä omasta mielestään aina niin vitsikkäistä pissapojista, joka on muuten hengenvaarallinen tempaus polkupyöräilijää kohtaan. Jos naurattaakin luulen että poliisin yhteydenoton jälkeen ei nakrata yhtään.

        Ja joku äkkipikaisempi saattaa rekkarin avulla löytää auton omistajan ja tämän osoitteen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja joku äkkipikaisempi saattaa rekkarin avulla löytää auton omistajan ja tämän osoitteen.

        Laki on muotoiltu siten, että ohittava ajoneuvo saa itse päättää turvavälin pituuden. Ohitettu pyöräilijä ei sitä päätä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki on muotoiltu siten, että ohittava ajoneuvo saa itse päättää turvavälin pituuden. Ohitettu pyöräilijä ei sitä päätä.

        Suomessa on melko epämääräinen laki asian suhteen. Puhutaan riittävän etäältä ja turvallisesti ohittamisesta. Useimmmissa Euroopan maissa ohitusetäisyys pyöräilijään nähden on määrätty 1.5 metriä. Sitä myös valvotaan ja rikkomuksesta autolija saa mojovan sakon.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki on muotoiltu siten, että ohittava ajoneuvo saa itse päättää turvavälin pituuden. Ohitettu pyöräilijä ei sitä päätä.

        Ohituksen pituuden lisäksi pitää huomioida etäisyys ohitettavaan. "Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä." Tarpeeksi etäältä pitää ohittaessa ajaa, että turvallisuusvelvoite tilanteessa täyttyy. Monen mielestä tämä on 1,5 metriä tai enemmän. Laki ei valitettavasti vaan asiaa määritä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on melko epämääräinen laki asian suhteen. Puhutaan riittävän etäältä ja turvallisesti ohittamisesta. Useimmmissa Euroopan maissa ohitusetäisyys pyöräilijään nähden on määrätty 1.5 metriä. Sitä myös valvotaan ja rikkomuksesta autolija saa mojovan sakon.

        ”Sitä myös valvotaan ja rikkomuksesta autoilija saa mojovan sakon.”

        Onko muissa maissa poliiseilla sitten paremmat resurssit? En usko että jos laki muutettaisiin 1,5 metriksi poliisi kykenisi Suomessa valvomaan ajoneuvojen ohitusetäisyyksiä, ellei sitten pyöräilijä tekisi kypäräkameran turvin rikosilmoituksen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohituksen pituuden lisäksi pitää huomioida etäisyys ohitettavaan. "Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä." Tarpeeksi etäältä pitää ohittaessa ajaa, että turvallisuusvelvoite tilanteessa täyttyy. Monen mielestä tämä on 1,5 metriä tai enemmän. Laki ei valitettavasti vaan asiaa määritä.

        Hallituksen esityksessä asiasta on kerrottu seuraavaa:

        ”Pykälän 1 momentissa säädettäisiin, että ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle tai tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä. Turvallisen tilan antaminen sisältää ajoneuvon tilannenopeuden ja ajoneuvon koon huomioon ottamisen. Jonkin erityisen metrimäärän säätäminen osoittamaan turvallista tilaa ei ole pidetty lainvalmistelussa tarpeellisena. Turvallinen etäisyys riippuu siitä, millaisella tiellä ollaan, millaista ajonopeutta käytetään ja millaista ajoneuvoa ajetaan. Maantiellä, jossa nopeusrajoitus on 100 kilometriä tunnissa, on lähtökohtaisesti erilainen etäisyysvaatimus kuin taajamassa 30 kilometriä tunnissa nopeusrajoitusalueella.”


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Sitä myös valvotaan ja rikkomuksesta autoilija saa mojovan sakon.”

        Onko muissa maissa poliiseilla sitten paremmat resurssit? En usko että jos laki muutettaisiin 1,5 metriksi poliisi kykenisi Suomessa valvomaan ajoneuvojen ohitusetäisyyksiä, ellei sitten pyöräilijä tekisi kypäräkameran turvin rikosilmoituksen.

        Suomessa on vähiten poliiseja asukaslukuun suhteuttettuna mihin tahansa toiseen Euroopan maahan verrattuna. Todennäköisesti mihin tahansa maailman maahan verrattuna.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen esityksessä asiasta on kerrottu seuraavaa:

        ”Pykälän 1 momentissa säädettäisiin, että ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle tai tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä. Turvallisen tilan antaminen sisältää ajoneuvon tilannenopeuden ja ajoneuvon koon huomioon ottamisen. Jonkin erityisen metrimäärän säätäminen osoittamaan turvallista tilaa ei ole pidetty lainvalmistelussa tarpeellisena. Turvallinen etäisyys riippuu siitä, millaisella tiellä ollaan, millaista ajonopeutta käytetään ja millaista ajoneuvoa ajetaan. Maantiellä, jossa nopeusrajoitus on 100 kilometriä tunnissa, on lähtökohtaisesti erilainen etäisyysvaatimus kuin taajamassa 30 kilometriä tunnissa nopeusrajoitusalueella.”

        Jos oma pää toimii hyvin, niin ymmärtää takuulla sen, mihin tuo "turvallinen tila" velvoittaa. Kaikilla ei valitettavasti oma pää tarpeeksi ohjaa. Heille pitäisi olla tarkka mitta, että ymmärtäisivät asian. Nyt mitään etäisyyttä ei ole määritelty, eikä heillä ajatus kulje ja ymmärrys pelitä asian suhteen.


    • Anonyymi

      Pyöräteitä pitkin ei pääse mihinkään. Jos asuu tajamassa niin ehkä pääsee kauppaan ja kapakkaan.

      • Anonyymi
        UUSI

        Pyöräteitä käytetään, jos on ja jos ei ole, niin pitää ajaa pientareella, tai jos sellaista ei ole, tai se on liian kapea, niin sitten ajoradan reunassa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Idiootit ajaa aina autojen ja rekkojen seassa, vaikka kelvikin olisi tarjolla.

      Miten itsekkäitä sukkikset ovatkaan, oma napa on aina lähinnä.

      • UUSI

        Sehän riippuu aina täysin kevyenliikenteenväylän leveydestä, muusta käyttäjäkunnosta ja sen määrästä, näkemästä, risteyskohdista sekä tietysti kevyenliikenteenväylän päällysteestä ja päällysteen kunnosta.

        Turvallisuus kun riippuu todella monesta asiasta. Kokonaisturvallisuuden takia saattaa silti olla turvallisempaa että pyöräilijä liikkuu ajotein laidassa kuin pyörätiellä, etenkin jos pyörätie on yhdistetty väylä jalankulkijoiden kanssa.

        On myös hyviä pyöräteitä valtateiden laidoissa jossa kaikki tekijät ovat kunnossa ja maantiepyöräilijät hyvin mielellään ajavat niillä. Ei kukaan mielummin ajoradalla aja jos paremmin maantiepyöräilyyn soveltuva väylä menee sivussa.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Sehän riippuu aina täysin kevyenliikenteenväylän leveydestä, muusta käyttäjäkunnosta ja sen määrästä, näkemästä, risteyskohdista sekä tietysti kevyenliikenteenväylän päällysteestä ja päällysteen kunnosta.

        Turvallisuus kun riippuu todella monesta asiasta. Kokonaisturvallisuuden takia saattaa silti olla turvallisempaa että pyöräilijä liikkuu ajotein laidassa kuin pyörätiellä, etenkin jos pyörätie on yhdistetty väylä jalankulkijoiden kanssa.

        On myös hyviä pyöräteitä valtateiden laidoissa jossa kaikki tekijät ovat kunnossa ja maantiepyöräilijät hyvin mielellään ajavat niillä. Ei kukaan mielummin ajoradalla aja jos paremmin maantiepyöräilyyn soveltuva väylä menee sivussa.

        Lakia pitäisi liberalisoida nykyisen huonon noudatettuuden takia. Ajoradan reunassa pitäisi aina saada pyöräillä, samoin kuin erityistä varovaisuutta noudattaen jalkakäytävällä.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Sehän riippuu aina täysin kevyenliikenteenväylän leveydestä, muusta käyttäjäkunnosta ja sen määrästä, näkemästä, risteyskohdista sekä tietysti kevyenliikenteenväylän päällysteestä ja päällysteen kunnosta.

        Turvallisuus kun riippuu todella monesta asiasta. Kokonaisturvallisuuden takia saattaa silti olla turvallisempaa että pyöräilijä liikkuu ajotein laidassa kuin pyörätiellä, etenkin jos pyörätie on yhdistetty väylä jalankulkijoiden kanssa.

        On myös hyviä pyöräteitä valtateiden laidoissa jossa kaikki tekijät ovat kunnossa ja maantiepyöräilijät hyvin mielellään ajavat niillä. Ei kukaan mielummin ajoradalla aja jos paremmin maantiepyöräilyyn soveltuva väylä menee sivussa.

        Taitaa kuitenkin välillä olla kyse nopeudesta, jolla halutaan pyöräillä. Pyörätiellä tai vastaavilla pyöräilyyn tarkoitetuilla väylillä pitää huomioida muut liikkujat ja sitä eivät jotkut kenties halua tehdä, vaan haluavat "päästellä täysillä".

        Se ei kuitenkaan ole riittävä peruste ajaa ajoradalla, mikäli vieressä kulkee käyttökelpoinen pyöräilyyn soveltuva väylä. Pitää pyöräillä sillä pyöräilijöille soveltuvalla väylällä ja muihin käyttäjiin suhteutettuna sopivalla nopeudella.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa kuitenkin välillä olla kyse nopeudesta, jolla halutaan pyöräillä. Pyörätiellä tai vastaavilla pyöräilyyn tarkoitetuilla väylillä pitää huomioida muut liikkujat ja sitä eivät jotkut kenties halua tehdä, vaan haluavat "päästellä täysillä".

        Se ei kuitenkaan ole riittävä peruste ajaa ajoradalla, mikäli vieressä kulkee käyttökelpoinen pyöräilyyn soveltuva väylä. Pitää pyöräillä sillä pyöräilijöille soveltuvalla väylällä ja muihin käyttäjiin suhteutettuna sopivalla nopeudella.

        Käyttökelpoinen on siitä hauska määre, että se vaihtelee tulkitsijan mukaan. Puheena olevassa yhteydessä moni auto äiä on sitä mieltä, että jos jossain on pyöräväylä, niin sitten ajoradalla ei saa pyöräillä. Ajatus on heidän mielestään oikea, koska se on juuri niin rajoittunut kuin heidän kapasiteettinsa pakottaa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Ei ole mitään täydellistä vapautta. Yhteiskuntaa ja sen toimintaa säädetään laeilla ja säännöillä. Muut pitää ottaa huomioon. Vapaa liikkuminen on tieliikennelailla rajattu ja säädetty ja liikennesääntöjä tulee noudattaa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Pyöräilijöiltä on järjen käyttö kielletty ja se on helppo huomata


    • Anonyymi
      UUSI

      Ei sukkikset käytä kameroita,koska painoa kertyy liikaa,vaipassa on jo painoa tarpeeksi kun siellä on haiseva läjä

    • Anonyymi
      UUSI

      "Kokonaisturvallisuuden takia saattaa silti olla turvallisempaa että pyöräilijä liikkuu ajotein laidassa kuin pyörätiellä, etenkin jos pyörätie on yhdistetty väylä jalankulkijoiden kanssa."

      Tuossa oli ihan kauhea ja keksitty valhe. Autojen joukossa ei ole koskaan turvallista.

      • UUSI

        Sehän tosiaan ihan riippuu siitä vaihtoehtoisesta kevyenliikenteenväylästä. Jos väylä on esimerkiksi täynnä pieniä lapsia koulumatkalla, koiranulkoiluttajia, "sokeita" mutkia yms. niin varmasti se että maantiepyöräilijä ajaa ajoradan laidassa/pientareella on se kokonaisuutena turvallisin vaihtoehto.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Sehän tosiaan ihan riippuu siitä vaihtoehtoisesta kevyenliikenteenväylästä. Jos väylä on esimerkiksi täynnä pieniä lapsia koulumatkalla, koiranulkoiluttajia, "sokeita" mutkia yms. niin varmasti se että maantiepyöräilijä ajaa ajoradan laidassa/pientareella on se kokonaisuutena turvallisin vaihtoehto.

        Tuo on keksitty asia-tekosyy, jotta voisi ajaa itsekkäästi kovaa autojen joukossa. Ei mitään järkeä tuollaisessa turvattomuudessa.

        Tunnolliset autoilijat joutuvat 100 % ajasta varomaan itsekkäitä pyöräilijöitä ettei vaan aja liian läheltä.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on keksitty asia-tekosyy, jotta voisi ajaa itsekkäästi kovaa autojen joukossa. Ei mitään järkeä tuollaisessa turvattomuudessa.

        Tunnolliset autoilijat joutuvat 100 % ajasta varomaan itsekkäitä pyöräilijöitä ettei vaan aja liian läheltä.

        Niin, jos harrastetaan liikunta sekä urheilumuotoa nimelta maantiepyöräily (jota suomessakin harrastettu jo luokka 125v.) niin siinä tosiaan tarkoitus ajaa "kovaa" (ajajasta ja tavoitteista riippuen) ja monesti se tapahtuu turvallisemmin ajoradan reunassa kuin yhdistetyllä kevyenliikenteen väylällä.
        Ja kyllä, uskon etteivät maantiepyöräilijät tuota asiaa ihan helposti tule muuttamaan, koska se monissa tatpauksissa tesisi pyöräilystä enemmän vaarallista. Joten tulevat varmasti jatkossakin ajamaan maantienlaidassa vaikka se ei oikea paikka tieliikeennelakia sanasta sanaan lukien ole heille oikea paikka.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Niin, jos harrastetaan liikunta sekä urheilumuotoa nimelta maantiepyöräily (jota suomessakin harrastettu jo luokka 125v.) niin siinä tosiaan tarkoitus ajaa "kovaa" (ajajasta ja tavoitteista riippuen) ja monesti se tapahtuu turvallisemmin ajoradan reunassa kuin yhdistetyllä kevyenliikenteen väylällä.
        Ja kyllä, uskon etteivät maantiepyöräilijät tuota asiaa ihan helposti tule muuttamaan, koska se monissa tatpauksissa tesisi pyöräilystä enemmän vaarallista. Joten tulevat varmasti jatkossakin ajamaan maantienlaidassa vaikka se ei oikea paikka tieliikeennelakia sanasta sanaan lukien ole heille oikea paikka.

        Ihan järjetön laji täysin toisin kuin vaikkapa maastopyöräily tai pyöräily metsäpoluilla. Pääkaupunkiseudulla on pyöräilyreittejä, joissa ei tarvitse juurikaan polkea autojen seassa, vaikka haluaisikin polkea asfaltilla.

        Jos maantiepyöräilijä päättää ajaa kapealla tiellä siellä missä ajaakaan, hänen tai heidän takanaan voi olla useiden (tai kymmenen) autojen letka odottamassa tilaisuutta ohittaa. 30 - 40 km/h on kuitenkin autoihin nähden matelunopeus.

        Todella itsekästä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan järjetön laji täysin toisin kuin vaikkapa maastopyöräily tai pyöräily metsäpoluilla. Pääkaupunkiseudulla on pyöräilyreittejä, joissa ei tarvitse juurikaan polkea autojen seassa, vaikka haluaisikin polkea asfaltilla.

        Jos maantiepyöräilijä päättää ajaa kapealla tiellä siellä missä ajaakaan, hänen tai heidän takanaan voi olla useiden (tai kymmenen) autojen letka odottamassa tilaisuutta ohittaa. 30 - 40 km/h on kuitenkin autoihin nähden matelunopeus.

        Todella itsekästä.

        Harvemmin, ja kulkee noilla mutkaisilla teillä traktoreita, mopoja, ja syksyisin leikkuupuimureita. Fiksu pyöräilijä päästää kyllä perässä roikkuvat tarvittaessa ohi esim bussipysäkin kohdalla.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Sehän tosiaan ihan riippuu siitä vaihtoehtoisesta kevyenliikenteenväylästä. Jos väylä on esimerkiksi täynnä pieniä lapsia koulumatkalla, koiranulkoiluttajia, "sokeita" mutkia yms. niin varmasti se että maantiepyöräilijä ajaa ajoradan laidassa/pientareella on se kokonaisuutena turvallisin vaihtoehto.

        "Maantiepyöräilijä" pyöräilee sillä kevyenliikenteen väylällä sopivalla nopeudella sellaiselle tienosuudelle, jolla voi sitten pyöräillä "kisavauhtia" maantielaidassa, eikä ole kevyenliikenteen väyliä reunassa velvoittamassa niillä pyöräilyyn.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Maantiepyöräilijä" pyöräilee sillä kevyenliikenteen väylällä sopivalla nopeudella sellaiselle tienosuudelle, jolla voi sitten pyöräillä "kisavauhtia" maantielaidassa, eikä ole kevyenliikenteen väyliä reunassa velvoittamassa niillä pyöräilyyn.

        Maantiepyöräilijä pyöräilee turvallisesti siinä ajoradan reunassa. Ajoradan muu liikenne huomioi myös hänen turvallisuutensa omassa toiminnassaan.


    • Anonyymi
      UUSI

      Voisivat kyllä mennä sinne polkemaan minne kuuluu. Ei näistä pommittajista edes pääse ohi kun vauhtia on heillä aina se 30+ kmh kun tavallinen polkupyöräilijä menee sen 15kmh.
      Kun ajaa keskellä kaistaa ja vastaan tulee autoja tai on ohituskielto niin köröttele nyt siinä kilometri pari perässä. Eikä mieleen tule missään nimessä tälle sankarille pysähtyä tien viereen ja antaa autoille vapaata tietä. Sakottaa näitä pitäisi.

    • Anonyymi
      UUSI

      Yleensä en ole kyllä silloin ohitus tilanteessa "ohita" maantiepyörää vaan ajan ihan auton ajourilla ja tööttään niin pyörä saa väistää laitaan ja sitten ajan ohitse vaikka läheltä meneekin,niin ei voe mittään

    • Anonyymi
      UUSI

      Kummallista valittamista. Mitenhän noi autoilijat ulkomailla pärjää kun joutuvat serpenttiineilla oikeasti matelemaan pyöräilijöiden takana ja pitkään. Hyvin näyttävät jaksavan senkin tehdä. Ohittavatkin puolentoistametrin marginaalilla. Sitten kun ohi pääsevät. Suomessa oikeasti edes ole mitään liikennettä ja vaikeita teitä ohitettavaksi. Taitaa olla vaan niin että suomalaiset autoilevat ovat harvinaisen itsekästä ja toisen terveydestä ja koskemattomuudesta piittaamatonta porukkaa. Sanalla sanoen sivistymättömiä.

      • Anonyymi
        UUSI

        Pyöräilijät tuossa sortissa ovat tosi itsekkäitä paskiaisia maasta riippumatta. Yksi pyörä tai ryhmä voi kasata peräänsä kymmenen autoa.

        Muilla ei ole mitään väliä kunhan saa polkea kuten itse haluaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijät tuossa sortissa ovat tosi itsekkäitä paskiaisia maasta riippumatta. Yksi pyörä tai ryhmä voi kasata peräänsä kymmenen autoa.

        Muilla ei ole mitään väliä kunhan saa polkea kuten itse haluaa.

        Niin kauan kun tiet ovat yhteiskäytössä niin tapahtuu. Se taas kuka on itsekäs paskiainen, ja millä ajoneuvolla, riippuu yksinomaa katsantokannasta. Kyllä minulle sopisi vallan mainiosti, näin maantiepyöräilijänä, että rakennettaisiin hyviä asfalttitietä vain polkupyöräilijöille. Kapeat väylät tulisi huomattavan edulliseksikin kun polkupyörä ei vie paljoakaan tilaa sivuttaissuunnassa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Pitää vaan mennä tosi läheltä sitä pyörää että säikähtää itsekäs pyöräilijä yleensä se sitte pyörän syy kun ajanut maantiellä vaikka pyörätie vieressä

    • Anonyymi
      UUSI

      Oon joskus menny ihan 15cm päästä

      • Anonyymi
        UUSI

        Olet kyllä tosi rohkea kun noin läheltä. Tehdäänkö joskus sillai että lainaat polkupyörääni ja minä ajan peltilehmälläsi ohitsesi satasta 15cm etäisyydeltä? Voit sitten aivan kokemuksesta kertoa oliko kovinkin elähdyttävä kokemus.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kyllä tosi rohkea kun noin läheltä. Tehdäänkö joskus sillai että lainaat polkupyörääni ja minä ajan peltilehmälläsi ohitsesi satasta 15cm etäisyydeltä? Voit sitten aivan kokemuksesta kertoa oliko kovinkin elähdyttävä kokemus.

        Jos ajaa pyörällä siellä missä ei kuulu ajaa,niin autoilijan ei tarvitse kuin ajaa omaa linjaa


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajaa pyörällä siellä missä ei kuulu ajaa,niin autoilijan ei tarvitse kuin ajaa omaa linjaa

        Missä ei kuulu ajaa. Kovin subjektiivinen näkemys. Jos kysyisin ihmisiltä missä saan polkupyöräillä niin semmoista paikkaa olekaan missä voisin pokupyöräillä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kyllä tosi rohkea kun noin läheltä. Tehdäänkö joskus sillai että lainaat polkupyörääni ja minä ajan peltilehmälläsi ohitsesi satasta 15cm etäisyydeltä? Voit sitten aivan kokemuksesta kertoa oliko kovinkin elähdyttävä kokemus.

        Riippuu myös kuljettajan taitavuudesta ja auton aerodynaamisista ominisuuksista. Esim. minä voin ohittaa pyöräilijän riittävän turvallisesti jopa niinkin läheltä kuin 12 cm:n päästä mikäli nopeuteni on alle 80 km/h. Kukaan ei ole vielä kypäräkamerakuvan kanssa tehnyt minusta rikosilmoitusta. Ei ole ollut tarvetta, kun kuski on ollut niin ammattitaitoinen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu myös kuljettajan taitavuudesta ja auton aerodynaamisista ominisuuksista. Esim. minä voin ohittaa pyöräilijän riittävän turvallisesti jopa niinkin läheltä kuin 12 cm:n päästä mikäli nopeuteni on alle 80 km/h. Kukaan ei ole vielä kypäräkamerakuvan kanssa tehnyt minusta rikosilmoitusta. Ei ole ollut tarvetta, kun kuski on ollut niin ammattitaitoinen.

        Fiksu kuski ei edes joudu sellaisiin tilanteisiin, joista taitava kuski vielä selviää.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu myös kuljettajan taitavuudesta ja auton aerodynaamisista ominisuuksista. Esim. minä voin ohittaa pyöräilijän riittävän turvallisesti jopa niinkin läheltä kuin 12 cm:n päästä mikäli nopeuteni on alle 80 km/h. Kukaan ei ole vielä kypäräkamerakuvan kanssa tehnyt minusta rikosilmoitusta. Ei ole ollut tarvetta, kun kuski on ollut niin ammattitaitoinen.

        Vitsailetko? On yhdentekevää että sinä tiedät pystyväni ohittamaan jopa 12 senttimetrin päästä kohteen, mutta silloin kun kohde on elävä ihminen on muuttujia liikaa. Polkupyöräilijä ei voi mitenkään tietää, eikä välttämättä edes kuule, kun lähestytään takaa kuolleesta kulmasta. Yksi pieni sivuttaisliike väärällä hetkellä päättää silloin polkupyöräilijän elämän.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Vitsailetko? On yhdentekevää että sinä tiedät pystyväni ohittamaan jopa 12 senttimetrin päästä kohteen, mutta silloin kun kohde on elävä ihminen on muuttujia liikaa. Polkupyöräilijä ei voi mitenkään tietää, eikä välttämättä edes kuule, kun lähestytään takaa kuolleesta kulmasta. Yksi pieni sivuttaisliike väärällä hetkellä päättää silloin polkupyöräilijän elämän.

        Ei nyt noin huonoon trollaukseen pidä langeta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt noin huonoon trollaukseen pidä langeta.

        En lankeisikaan jos eri olisi kysymys suomalaisesta ratinvääntäjästä. Tai myönnetään, liikenteessä näyttää siltä että autoissa ei ole kääntyviä etupyöriä ainakaan henkilöautoissa. Rekatkin väistää paljon paremmin mutta niissä on nykyään kääntyvät takatelitkin. Olen joskus vakavasti miettinyt miksi eräät suhahtavat maantien suoralla tieosuudella todella vaarallisen läheltä maantiellä polkevaa polkupyöräilijää. Vastaantulevien kaista on vapaa silmänkantamattomiin, mutta ei, ratti ei käänny tuumaakaan, kuin olisi pultattu asentoonsa. Siihen nähden en yhtään ihmettelisi vaikka tuolla oikeasti ajelisi joitain 12 senttimetrin aivoilla varustettuja olioita.


    • Anonyymi
      UUSI

      Harrasteautoilijakin joutuu noudattamaan liikennesääntöjä yleisillä teillä ajettaessa. Ei pyöräilyn osalta ole mikään poikkeus asian suhteen. Pyörälläkin pyöräillessä pitää noudattaa liikennesääntöjä yhtä lailla.

    • Anonyymi
      UUSI

      Tööttäsin kerran yhdelle joka ajoi keskellä kaistaa MOOTTORITIEN POISTUMISRAMPILLA. Oli se hiilenä. Näki naamasta että se oli raivoissaan. Nauroin vaan niin perkeleesti ja näytin keskisormea. Siitä se suuttui vielä enemmän. Osasin ottaa huumorilla mutta taisi olla spandeksit liian kireällä.

      • Anonyymi
        UUSI

        Moottoritie on ainoa tietyyppi joka on tarkoitettu vain moottoriajoneuvoille.


    • Anonyymi
      UUSI

      Voi kuule on niitä tavattu moottoritiellä vaikka kuinka ja usein.toi tööttäys on tehokas pilaamaan pyöräilijän päivän

      • Anonyymi
        UUSI

        Millä sitten varoitat jos joku ajaa pyörällä keskellä kaistaa eikä muuten väistä? Ja vielä moottoritiellä. Sitä varten se töötti on. Ei ole autoilijan vika jos pyöräilijä ei sitä tajua.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä sitten varoitat jos joku ajaa pyörällä keskellä kaistaa eikä muuten väistä? Ja vielä moottoritiellä. Sitä varten se töötti on. Ei ole autoilijan vika jos pyöräilijä ei sitä tajua.

        Niin läheltä ja niin kovaa kun vaan voi,seuraavan kerran menee kelville,ei niitä kannata noteerata kun ei nekään noteeraa kun itseään


    • Anonyymi
      UUSI

      Nämä maantiepyöräilevät spandexit ovat itsekkyyden huippuja, muilla kuin itsellä ei ole mitään väliä. Ihan eri luokkaa kuin tavikset eli maastopyöräilijät, sunnuntaispyöräilijät tai sähköpyöräilijät.

      Hulluimmat vielä esittävät, että maantiet ovat heitä varten, vaikka kelvi olisi vieressä.

    • Anonyymi
      UUSI

      Tuolla kaupunkiliikenteestä autoilevat ovat ihan eri laumaa kuin maanteillä autoilevat. Maantiellä autoilevat ovat todella itsekästä porukkaa. Minä minä ja vielä kerran minä. Jatkuvia vaarallisia ohituksia, ei välitetä vähääkään nopeusrajoituksista, eikä muista liikenteessä olevista. Ajetaan ympäripäissään, jopa niin kännissä että normaali kaupunkiliikenteessä autoileva olisi jo promilleista menettänyt tajuntansa.

      • Anonyymi
        UUSI

        Miksi sinun päällesi ei ole vielä ajettu?


      • Anonyymi
        UUSI

        Taisi kolahtaa perille saakka maantiepyöräilijällä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      111
      2423
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1107
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1064
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      995
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      991
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      904
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      873
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      861
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      39
      776
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      759
    Aihe