Peruna herkku menneiltä ajoilta

Anonyymi-ap

Kun herkut olivat harvinaisia tehtiin maito pottua.
Juuri keitetyt perunat murskattiin lautaselle, sekaan voita suolaa ja maitoa.
Nopea ja halpa herkku jota usein rahapulassa saimme syödäksemme.

15

241

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tai sitten keittää perunavelliksi, ei tarvitse voitakaan, en muista laitettiinko vehnäjauhoa.

      • Anonyymi

        Meillä laitettiin vielä aloittajan herkkuun sekaan sipulia, nam,,


    • Anonyymi

      En ole tuollaisesta koskaan kuullutkaan. Tiedän sellaisen, jossa perunalohkot keitettiin ja maito lisättiin siihen kattilaan ja suolaakin maun mukaan eli oli keitto. Tuo missä perunat murskattiin lautaselle ja kylmää maitoa päälle on siis aivan vieras.

      • Anonyymi

        Lapsena nähtiin nälkää.
        Kun sai maitopottua oli maaru täys ja olo onnellinen.
        Toinen herkku oli vehnäjuhosta ja vedestä leivotut ohuet kakkarat jotka paistettiin puuhellan levyllä.
        Vielä harvinaisempi herkku oli sipuli T-makkara, ei sitä nälkäinen 5-vuotias osannut parempaa kaivata.


    • Anonyymi

      Äiti teki perunavelliä.......se oli hyvää,silloin aikoinaan,miten paljon mahdetaan !velli" sanaa nykykielessä käyttää eli,onko kaikki liemimäiset lusikoitavat syätävät keittoja.....

      • Anonyymi

        Minulle vellistä tulee mieleen vain maitopohjaiset keitot, perunavelli ja riisivelli. Kesäkeittokin maitoon tehtyä mutta ei sitä velliksi sanota.

        Tuolta kun katsoi niin oli myös munavelli ja vehnäjauhovelli. Muita en ole tainnut maistella koskaan.

        "Velli on erilaisista viljavalmisteista maidossa tai vedessä keitetty puuron kaltainen, mutta löysempi, lusikalla syötävä ruoka. Viljavalmisteet ovat hiutaleina, jauhoina tai suurimoina. Velliä syödään tavallisesti aamiaiseksi tai lounaaksi.[1]

        Länsi-Suomessa ja pohjalaismurteissa vellillä tarkoitetaan keittoa. Niissä käytetään nimityksiä hernevelli, lihavelli ja makkaravelli."
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Velli


      • Anonyymi

        Muistan hyvin perunavelli ruuan oli tosi hyvää, isolle porukalle sai vatsat täyteen. Myös maitoperuna,sillä nimellä äiti laittoi ison kattilan perheelle.Sitä oli pakko tehdä edullista ruokaa,rahaa ei liikoja ollut siihen aikaan vaikka molemmat vanhemmat olivat työssä. Aivan mahtavaa herkkua oli sultsinat , ohuet ruispohjaiset ns.letut paistettiin ,väliin suussa sulavaa mannapuuroa. Ne käärittiin ja herkuteltiin.


    • Anonyymi

      Minä syön perunoita niin, että murskaan keitetyt perunat ja laitan sekaan vain keijua tai oivariinia! Ei suolaa eikä maitoa koskaan. Perunoiden kanssa syön kikherneitä tai papuja tai kasviksia.

      • Anonyymi

        Vaikka olen vanhempaa ikäluokkaa ei minun lapsuudessani syöty maitopottua koskaan!


    • Anonyymi

      "Peruna on pyöreä, peruna on soikea. Peruna on ruoka ihan oikea.
      Perunaa kun syödä saa, voimia se kasvattaa. Sellainen on pieni peruna. "

      • Anonyymi

        On se yksi monipuolisimpia ruokia, suurin piirtein viimeinen mistä luopuisin ruisleivän ja levitteen lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se yksi monipuolisimpia ruokia, suurin piirtein viimeinen mistä luopuisin ruisleivän ja levitteen lisäksi.

        Peruna on hyvää ja maukasta syötävää. Ruisleipää en voi syödä, mutta kauraleipää ja se on hyvää joka päivänä syötynäkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se yksi monipuolisimpia ruokia, suurin piirtein viimeinen mistä luopuisin ruisleivän ja levitteen lisäksi.

        Opin tämän lapsena leikkikentällä. Tämä laulettiin ennen ruokailua. :D

        Lisäksi laulettiin tätä ohjaajan seistessä edessä ja kaikki olivat mukana sorminensa:
        Missä on peukalo, täällähän minä. Mitä sulle kuuluu? Kiitoksia hyvää. ja näin käytiin läpi kaikki sormet. laulu loppui siihen, että laulettiin: Mennään pois, mennään pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opin tämän lapsena leikkikentällä. Tämä laulettiin ennen ruokailua. :D

        Lisäksi laulettiin tätä ohjaajan seistessä edessä ja kaikki olivat mukana sorminensa:
        Missä on peukalo, täällähän minä. Mitä sulle kuuluu? Kiitoksia hyvää. ja näin käytiin läpi kaikki sormet. laulu loppui siihen, että laulettiin: Mennään pois, mennään pois.

        Mene pois, mene pois!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opin tämän lapsena leikkikentällä. Tämä laulettiin ennen ruokailua. :D

        Lisäksi laulettiin tätä ohjaajan seistessä edessä ja kaikki olivat mukana sorminensa:
        Missä on peukalo, täällähän minä. Mitä sulle kuuluu? Kiitoksia hyvää. ja näin käytiin läpi kaikki sormet. laulu loppui siihen, että laulettiin: Mennään pois, mennään pois.

        Minä en muista kouluajoilta muuta ruokalorua kuin Syö juustoa, se kasvattaa luustoa.

        Keitetyistä perunoista saa nykyään kätevästi uutta kiertoilmakypsentimessä, suolaa ja chilimaustetta perunalahkojen päälle, menee kuorineenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe