Levyjarrun säätö ei onnistu!

Anonyymi-ap

Käytin etukiekkoa pois kiristääkseni epätasaisuuksissa kolisevaa laakeria ja homman jälkeen huomasin että jarru laahaa enkä saa säädettyä millään kohdalleen. Levyyn en koskenut ja eihän tuossa hommassa minkään mielestäni pitäisi vaikuttaa jarruun kun akselissakin on pultit samoissa kohdissa kuin aiemminkin. On siis läpi menevä akseli jossa kierteet laakerin hiluille. Ylhäältä kun katson sinne satulan rakoon niin se jostain syystä pyrkii vinoon levyyn nähden vaikka miten säädän oikeaoppisesti. Tässä mekaanisessa jarrussa on vain toisella puolella painava mäntä ja toisella puolella taas on manuaalisesti säädettävä vastapala. Vaikka säädän ne niin että jarrukahvaa painaessa satula on hyvässä asennossa, kiristän kiinnitysruuvit niin se silti venähtää takaisin vinoon asentoon eikä pysy siinä missä pitäisi. En ymmärrä ja pää räjähtää!

24

949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitäisi säädyllisesti säätyä kun höllää jarrusatulan kiinnityspultit, niin että satula heiluupi, ja painaa jarrukahvan pohjaan. Siinä tilassa kiristää pultit ja niin ne olisi säädyllisesti säädetty.

      • Anonyymi

        Kiitos. Tämä oli oikea neuvo vaivaan. Ennen ei toiminut. Nyt toimii!


    • Anonyymi

      Satulan vaihto kokonaan. Katso että levy on suora. Itsellä menee melko yhtäaikaa ja käytä uusia ruuvia jne. ei mitään vanhaa, muuten sielä aina joku milli valskaa.

    • Anonyymi

      EDIT: nuo kaikki siis laakeria myöten tulee vaihtaa kerrala. Tossa jos nuukailee saa aivan olla ruuvaamassa. noin se aina on kulutuisosissa. Ihmiset säästäå... Loppupeleissä tuo säästäminen on kallista ja käy hermoille. Itse korjasin esim autossa just jarrut satuloineen paloineen.. nyt saa ajaa huoletta 60000km yli

      • Anonyymi

        Johan on taas pyöräilyn maailmassa rahastuskikka keksitty jos puoli pyörää saa uusia kun jotain yhtä laakeria vähän laittaa.


    • Anonyymi

      Putsaus uudet palat ja keskitys 10 euron remppa

    • Anonyymi

      Entä jos painat jarrun pohjaan, pidät pohjassa ja sitten kiristät paikoilleen.

    • Anonyymi

      Vannejarru olisi toimiva ja helppo säätää.

      • paitsi että aloittajalla ei ole vannejarrua ja yhä harvemmissa malleissa niitä enään on, joten ei auta aloittajaa.

        Keskittäähän tuo tosiaan pitää mutta nuo mekaaniset levujarrut missä vain toinen puoli liikkuu, ovat hieman haasteellisia oman käsitykseni mukaan...


    • Anonyymi

      Hankalia tuntuvat nuo levyjarrut olevan.

      • Anonyymi

        Vannejarrumies havaittu.


    • Anonyymi

      Olen yrittänyt säätää juuri niin että löysäsin satulan pultit, kahva pohjaan ja kiristys mutta se satula jotenkin ei vaan pysy siinä asennossa enkä ymmärrä miten ne pultit ei muka pidä. Ylhäältä päin kun katson niin satulan kiinnityskorvat siinä haarukan putkessa näyttäisi olevan jotenkin vinossa jarrulevyyn verrattuna. Jarru toimi oikein hyvin kunnes käytin etukiekkoa irti ja rasvasin ja kiristin laakeria mutta miten se nyt koko jarrun/haarukan väänsi vinoon muka. AP

      • Anonyymi

        Josko jarruvaijeri on jotenkin löysä eikä palauta, tai jarrupalat ovat irti. Katso että sokka on kiinni ja paikoillaan.


      • Anonyymi

        Onkohan jarrulevy päässyt vääntymään.


    • Anonyymi

      En mielestäni kyllä levyä mitenkään runnonut ja luulisi että sen huomaisi kun levy hankaa paljon vain tietystä kohtaa. Ongelma tuntuisi olevan se että toista jarrupalaa pitäisi saada ruuvattua lähemmäs levyä jotta kahvaa painaessa palojen puristus olisi tasainen, mutta se ei onnistu koska jostain syystä satula vääntää itseään niin että levy vastaa lähes sinne ruuvattavan palan puolen satularunkoon kiinni. Joutuu ruuvata jarrupalan aivan ääriasentoonsa sisälle niin ettei se varmaan kahvaa painaessa vastaa levyyn ollenkaan ja siksi huono jarruteho. Pitääkö tässä alkaa mäkaiveroimaan ja jotain primmoja lisäilemään väliin että satulan saa haluamaansa kohtaan.... AP

      • Nuo vain toiselta puolen liikkuvat levyjarrut on aika"syvältä", mutta jos ei kotikonstein onnistu, niin sitten kannattaa käyttää pyörä ammattitaitoisessa pyörähuollossa, siellä kyllä sitten kerrotaan jos jarrussa isompaakin vikaa.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Nuo vain toiselta puolen liikkuvat levyjarrut on aika"syvältä", mutta jos ei kotikonstein onnistu, niin sitten kannattaa käyttää pyörä ammattitaitoisessa pyörähuollossa, siellä kyllä sitten kerrotaan jos jarrussa isompaakin vikaa.

        Tuossa muuten säätöohje mekaanisiin jarruihin, säätö on(kin) hieman eri kuin nestetoimisissa, niin samat neuvot eivät käy.
        https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ksVMgrMgc4s


    • Anonyymi

      Onko pyöräilijät tavallista vähempijärkistä väkeä kun moni neuvoo samaa säätöhommaa vaikka ap on kertonut että yritetty jo säätää juuri niin.

    • Anonyymi

      Ne vannejarrut...

      • Anonyymi

        ...ovat ihan kauheat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...ovat ihan kauheat.

        Kyllä levyjarrujen kanssa askarteleminen on mukavaa ja tuo sisältöä elämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä levyjarrujen kanssa askarteleminen on mukavaa ja tuo sisältöä elämään.

        Minulla oli joskus vannejarrut. Jatkuvaa askartelua paskartelua. Nykyään ollut jo vuosia hydrauliset levyjarrut enkä koskaan ole joutunut askartelemaan paskartelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli joskus vannejarrut. Jatkuvaa askartelua paskartelua. Nykyään ollut jo vuosia hydrauliset levyjarrut enkä koskaan ole joutunut askartelemaan paskartelemaan.

        Oot ehkä löytänyt toimivat yksilöt. Tämän palstan avunpyytäjien perusteella ei ollenkaan itsestään selvää.


    • Anonyymi

      Jarrut roskiin ja kunnon jarrut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      126
      5636
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      97
      4857
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      140
      4814
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      393
      2380
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      130
      2286
    6. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      2
      1997
    7. 109
      1876
    8. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      256
      1607
    9. 382
      1363
    10. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      60
      1203
    Aihe