Moro,
Jos hunajasta haluaisi eroon, niin millä makeuttaa esim. halvan? en halua käyttää sokeria.
makeutus?
10
984
Vastaukset
- Asafoetida
Aika vähän on vegaanisia sokerintatapaisia, jotka eivät ole sokeria! Miksi et halua käyttää sokeria?
Ja jos et, miksi haluat makeaa? Sokeri on sokeria joka tapauksessa, on sillä mikä nimi tahansa. Ruokosokeri, juurikassokeri, palmusokeri, hedelmäsokeri, rypälesokeri - ainoa isompi poikkeus taitaa olla ksylitoli.
En ole koskaan yrittänyt tehdä halvaa, mutta luulisin, että sokerilla on aika suuri osuus sen rakenteessa, ei vain maussa.- Nasse
Kyllä minäkin yritän karttaa erityisesti valkaistua sokeria. Sen sijasta käytän joko vaahterasiirappia tai tummaa, puhidstamatonta sokeria, melassisiirappia, ohramallassiirappia. Suomessa käyttäisin varmaankin koivunmahlasiirappia.
Täytyy myös muistaa hedelmien arvo makeuttajana. Banaani, mango, ananas sopivat tähän tarkoitukseen mainiosti.
En ole minäkään halvaa tehnyt, mutta yrittäisin ensin vaikka niin, että korvaisin puolet sokerista koivunmahla- tai vaahterasiirapilla ja toisen puolen mahdollisimman tummalla, puhdistamattomalla luomusokerilla. - Asafoetida
Nasse kirjoitti:
Kyllä minäkin yritän karttaa erityisesti valkaistua sokeria. Sen sijasta käytän joko vaahterasiirappia tai tummaa, puhidstamatonta sokeria, melassisiirappia, ohramallassiirappia. Suomessa käyttäisin varmaankin koivunmahlasiirappia.
Täytyy myös muistaa hedelmien arvo makeuttajana. Banaani, mango, ananas sopivat tähän tarkoitukseen mainiosti.
En ole minäkään halvaa tehnyt, mutta yrittäisin ensin vaikka niin, että korvaisin puolet sokerista koivunmahla- tai vaahterasiirapilla ja toisen puolen mahdollisimman tummalla, puhdistamattomalla luomusokerilla.Minä en yritä karttaa sokeria, mutta vain hyvin harvoin syön mitään sokeripitoista. Paitsi todellakin hedelmiä yms.
(En kai ole syönyt lautastani tyhjäksi, joten en saa jälkiruokaa.)
- Nasse
Googlella löytyi tieto, että tumma riisisiirappi olisi paras hunajan korvike.
Löysinpä samalla myös ukranalaisen halva-reseptin, johon siis tulee tuota riisisiirappia ja auringonkukan siemeniä. Kuullostaa niin houkuttelevalta, että täytyy joku päivä kokeilla. - Yrtti?
- rehutorvi
Heips, kiitos hienoista vastauksista! Valkoisen sokerin käyttöä vältän terveyssyitsä; sehän on raffinoitua eikä sisällä mitään hyödyllisiä aineita. Tietty mikään sokeri ei varmaankaan liialti käytettynä ole terveellinen, mutta vaahterasiirappi kuulostaa hyvältä halvaankin. Halvaan ei ole muuten pakko laittaa paljoa makeutetta; itse olen tehnyt 1-2 desilitraan seesaminsiemeniä noin reilun teelusikallisen hunajaa. Ja on todellakin tarpeeksi makeaa.
Täytyy kokeilla vaahterasiirapilla.- Asafoetida
On tuokin kivaa! On halvaresepti, haluaa sen parantamiseen apua - eikä kerro miten sitä tehdään!
Vähemmän makea halva kelpaisi meille muillekin! (Etenkin pistaasipähkinöillä maustettuna.) - rehutorvi
Asafoetida kirjoitti:
On tuokin kivaa! On halvaresepti, haluaa sen parantamiseen apua - eikä kerro miten sitä tehdään!
Vähemmän makea halva kelpaisi meille muillekin! (Etenkin pistaasipähkinöillä maustettuna.)Halvaa olen tehnyt näin:
Seesaminsiemeniä (luomu) 2 desilitraa tehosekoittimeen. Jauhetaan massaksi. Tämän jälkeen lisätään hunajaa (tai muuta makeutusainetta) maun mukaan. Itse olen laittanut 1-2 teelusikallista hunajaa. Massaa sekoitetaan taas tehosekoittimessa, kunnes makeutusaine leviää siihen tasaisesti. Halva on valmis. Tämän jälkeen voit laittaa sen vielä hetkeksi (15-30 min) pakastimeen ennen tarjoilua. Ja on hyvää.
En tiedä kuitenkaan siitä, miten halvan saa sellaiseksi kuivaksi niin kuin kaupan halvat, mutta mieleeni on ollut tuollainen hieman kosteampi ja rasvaisempi koostumus.
Tuota reseptiä voi tietysti muunnella oman makunsa mukaisesti, esim. juuri noilla pistaaseilla tms. - Asafoetida
rehutorvi kirjoitti:
Halvaa olen tehnyt näin:
Seesaminsiemeniä (luomu) 2 desilitraa tehosekoittimeen. Jauhetaan massaksi. Tämän jälkeen lisätään hunajaa (tai muuta makeutusainetta) maun mukaan. Itse olen laittanut 1-2 teelusikallista hunajaa. Massaa sekoitetaan taas tehosekoittimessa, kunnes makeutusaine leviää siihen tasaisesti. Halva on valmis. Tämän jälkeen voit laittaa sen vielä hetkeksi (15-30 min) pakastimeen ennen tarjoilua. Ja on hyvää.
En tiedä kuitenkaan siitä, miten halvan saa sellaiseksi kuivaksi niin kuin kaupan halvat, mutta mieleeni on ollut tuollainen hieman kosteampi ja rasvaisempi koostumus.
Tuota reseptiä voi tietysti muunnella oman makunsa mukaisesti, esim. juuri noilla pistaaseilla tms.Sehän näyttää helpolta! Koostumus - no jaa, olkoon, kunhan saan hiukan vähemmän äkkimakeaa halvaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1482814Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3632017- 401757
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351678Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua311393Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327949Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782