Millainen häpeän tunne on normaalia? Itse häpeän hyvin paljon. Minulle saattaa tulla häpeän tunne jostain vuosia sitten tapahtuneesta. Tavoittelen täydellisyyttä. Jos omasta mielestäni sanon jotakin hassusti jne tunnen suurta häpeää ja haluaisin hakata itseäni päähän. Onkohan minulla jotakin mielenterveysongelmia tai mitä tämä on?
Häpeä
7
890
Vastaukset
- juttu.
Minullekin tulee ihan yllättäen mieleen jotain noloa tai vastaavaa ja sitten rupeaa hävettämään.
Yleensä yritän saada mielikuvan ja häpeän pois sanomalla itselleni, ettei se ollut niin vakava moka, että sitä kannattaisi muistella; ei se haittaa vaikka silloin tällöin tekee/sanoo jotain "typerää".
En kyllä yhtään tiedä mistä johtuu tai mikä olisi tässä normaalia. Toisaalta minäkin olen sellainen täydellisyyteen pyrkivä. Ehkä sillä on jotain tekemistä asian kanssa, on vaikea hyväksyä sitä, että minäkin tein virheen... - yrjö jr
Piilotajunnan galleriassa on pitkä lista.
Ne helpottuvat iän myötä ymmärtävällä asenteella. - oneofus
Häpeän tekee tuskalliseksi juuri se, että siihen liittyy usein myös syyllisyys. Itseä syyttää siitä, että ei ole ollut sellainen (täydellinen), jollainen olisi halunnut olla. On tavallaan paljastanut puutteellisuutensa. Syyllistynyt itsensä palajastamiseen.
Häpeä tulee ehkä liian kovasta vaatimuksesta - itseen kohdistuvasta armottomuudesta.
Jostain luin, että on hyvä (joka) ilta sanoa hiljaa mielessään: "annan itselleni anteeksi". Kun näin menettelee, muuttuu hitaasti ilmeisesti armeliaammaksi iteä kohtaan- Tuulenpesä
sanoisin, että tuo "annan itselleni anteeksi" jokapäiväisenä on kerrottu Tuulikki Saariston kirjassa "Taikasanat - eli miksi antaisin anteeksi". Ihan hyvä kirja, sen kirjoittaja on lääkäri ja psykoterapeutti. Hän kertoo monipuolisesti anteeksiannon eri ulottuvuuksista.
- keittiöpsyykkari
Häpeä ei oikeastaan ole tunne, vaan kokemus jonkinlaisesta sosiaalisesta romahduksesta. Häpeä kätkee alleen monenlaisia tunteita, yleensä tukahdutettua raivoa ja pettymystä. Kannattaa miettiä mitä hävettävien kokemusten aikana tuntee tai luulee tuntevansa.
- sama
Siis ei: "luulee tuntevansa"
vaan: "kuvittelisi tuntevansa" tarkoittaen tilanteita, joita esim. pelkää (tms.) etukäteen. - muh
Miksi kannattaa miettiä, mitä niille tunteille sitten tekee?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi423057Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs452877100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es502495Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo472317Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks302081Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581840- 451759
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä381600- 461525
- 261361