Tapaatteko koskaan katsella öisin tähtitaivasta ja muita yötaivaan ilmiöitä? Millaisia tähtiä osaatte nimetä? Entä eri tähtikuvioita? Mikä on ollut mielenkiintoisinta mitä olette öisellä taivaalla nähneet? Taidanpa tästä mennä pihalle tähtiä katselemaan.
Tähdet ja tähtikuviot
12
235
Vastaukset
- Anonyymi
Lapsesta saakka olen aina katsonut Orionin tähtikuvion
Mielenkiintoisin ilmiö on osittainen auringonpimennys.- Anonyymi
Kun katsot Orionin tähtikuviota niin vyön yläpuolella tähtikuvion vasen yläkulma on punainen superjättiläinen Betelgeuse. Se räjähtää supernovaksi "lähitulevaisuudessa" eli todennäköisesti noin 100000 vuoden kuluessa. Kun siihen on matkaa vain 400...600 valovuotta niin odotettavissa on komea valoshow.
https://en.wikipedia.org/wiki/Betelgeuse
Betelgeusesta on onnistuttu ensimmäisenä Aurinkokunnan ulkopuolisena kohteena ottamaan jo vuonna 1995 avaruusteleskooppi Hubblen avulla UV-valokuvia joissa tähden pinnan valoisuuden jakauma pinnan eri kohdissa erottuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun katsot Orionin tähtikuviota niin vyön yläpuolella tähtikuvion vasen yläkulma on punainen superjättiläinen Betelgeuse. Se räjähtää supernovaksi "lähitulevaisuudessa" eli todennäköisesti noin 100000 vuoden kuluessa. Kun siihen on matkaa vain 400...600 valovuotta niin odotettavissa on komea valoshow.
https://en.wikipedia.org/wiki/Betelgeuse
Betelgeusesta on onnistuttu ensimmäisenä Aurinkokunnan ulkopuolisena kohteena ottamaan jo vuonna 1995 avaruusteleskooppi Hubblen avulla UV-valokuvia joissa tähden pinnan valoisuuden jakauma pinnan eri kohdissa erottuu.Mielenkiintoista :) Orionia olen minäkin katsellut ja eikös Orionin vyötä seuraten löydy vasemmalta suunnalta Sirius-niminen tähti?
- Anonyymi
Jos asia kiinnostaa, niin kannattaa hommata pieni teleskooppi, tai tavallisella 10x50 kiikarillakin tulee yksityiskohtia esiin aivan toisella tavalla.
- Anonyymi
Muistaakseni tavallisilla kiikareilla erottui hieman Jupiterin kuita.
Ehkä muistan väärin. - Anonyymi
Kaikenlaista sitä on taivaalla nähnyt. Eniten satelliitteja noin niinkun liikkuvia kohteita ajatellessa. Pari UFOa oon myös nähnyt tai sellaista asiaa, jotka on jääneet mulle UFOksi eli en niitä tunnistanut.
- Anonyymi
Minä olen nähnyt Auringon keskellä päivää.
- Anonyymi
Okei, siis ensimmäinene tähti jonka olet havainnut on aurinko. Taitaa olla muilla sama juttu kyllä :) Mutta siitä on hyvä aloittaa.
- Anonyymi
Noin 10v sitten näin meteoriitin liitävän melkein vaakassa. Se oli punainen ja jätti häntää. Siitä oli Ursassa juttua.
- Anonyymi
Sitte onkin hauskaa kun pitää alkaa miettimään, minkälaisia planeettoja taivaalla näkyviä tähtiä kiertää. Sen jälkeen tulee kai, että millä paljain silmin näkyvillä tähdillä on elämää.
- Anonyymi
"Sen jälkeen tulee kai, että millä paljain silmin näkyvillä tähdillä on elämää."
tai siis mitä paljain silmin näkyviä tähtiä kiertää planeettoja joilla on elämää
- Anonyymi
Ei oo mitään niin hienoa kuin katsella öistä tähtitaivasta. Vois käydä nytkin vähän sitä ihastelemassa. Näkyy siellä kuukin, vaikka vähän pilvistä onkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1004919
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1734861Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?904360Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1172710Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1372688- 442227
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian322134Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2261900Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni121811- 901806