Tähdet ja tähtikuviot

Anonyymi-ap

Tapaatteko koskaan katsella öisin tähtitaivasta ja muita yötaivaan ilmiöitä? Millaisia tähtiä osaatte nimetä? Entä eri tähtikuvioita? Mikä on ollut mielenkiintoisinta mitä olette öisellä taivaalla nähneet? Taidanpa tästä mennä pihalle tähtiä katselemaan.

12

367

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lapsesta saakka olen aina katsonut Orionin tähtikuvion

Mielenkiintoisin ilmiö on osittainen auringonpimennys.

• Anonyymi

Kun katsot Orionin tähtikuviota niin vyön yläpuolella tähtikuvion vasen yläkulma on punainen superjättiläinen Betelgeuse. Se räjähtää supernovaksi "lähitulevaisuudessa" eli todennäköisesti noin 100000 vuoden kuluessa. Kun siihen on matkaa vain 400...600 valovuotta niin odotettavissa on komea valoshow.

https://en.wikipedia.org/wiki/Betelgeuse

Betelgeusesta on onnistuttu ensimmäisenä Aurinkokunnan ulkopuolisena kohteena ottamaan jo vuonna 1995 avaruusteleskooppi Hubblen avulla UV-valokuvia joissa tähden pinnan valoisuuden jakauma pinnan eri kohdissa erottuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun katsot Orionin tähtikuviota niin vyön yläpuolella tähtikuvion vasen yläkulma on punainen superjättiläinen Betelgeuse. Se räjähtää supernovaksi "lähitulevaisuudessa" eli todennäköisesti noin 100000 vuoden kuluessa. Kun siihen on matkaa vain 400...600 valovuotta niin odotettavissa on komea valoshow.

https://en.wikipedia.org/wiki/Betelgeuse

Betelgeusesta on onnistuttu ensimmäisenä Aurinkokunnan ulkopuolisena kohteena ottamaan jo vuonna 1995 avaruusteleskooppi Hubblen avulla UV-valokuvia joissa tähden pinnan valoisuuden jakauma pinnan eri kohdissa erottuu.

Mielenkiintoista :) Orionia olen minäkin katsellut ja eikös Orionin vyötä seuraten löydy vasemmalta suunnalta Sirius-niminen tähti?

• Anonyymi

Jos asia kiinnostaa, niin kannattaa hommata pieni teleskooppi, tai tavallisella 10x50 kiikarillakin tulee yksityiskohtia esiin aivan toisella tavalla.

• Anonyymi

Muistaakseni tavallisilla kiikareilla erottui hieman Jupiterin kuita.

Ehkä muistan väärin.

• Anonyymi

Kaikenlaista sitä on taivaalla nähnyt. Eniten satelliitteja noin niinkun liikkuvia kohteita ajatellessa. Pari UFOa oon myös nähnyt tai sellaista asiaa, jotka on jääneet mulle UFOksi eli en niitä tunnistanut.

• Anonyymi

Minä olen nähnyt Auringon keskellä päivää.

• Anonyymi

Okei, siis ensimmäinene tähti jonka olet havainnut on aurinko. Taitaa olla muilla sama juttu kyllä :) Mutta siitä on hyvä aloittaa.

• Anonyymi

Noin 10v sitten näin meteoriitin liitävän melkein vaakassa. Se oli punainen ja jätti häntää. Siitä oli Ursassa juttua.

• Anonyymi

Sitte onkin hauskaa kun pitää alkaa miettimään, minkälaisia planeettoja taivaalla näkyviä tähtiä kiertää. Sen jälkeen tulee kai, että millä paljain silmin näkyvillä tähdillä on elämää.

• Anonyymi

"Sen jälkeen tulee kai, että millä paljain silmin näkyvillä tähdillä on elämää."

tai siis mitä paljain silmin näkyviä tähtiä kiertää planeettoja joilla on elämää

• Anonyymi

Ei oo mitään niin hienoa kuin katsella öistä tähtitaivasta. Vois käydä nytkin vähän sitä ihastelemassa. Näkyy siellä kuukin, vaikka vähän pilvistä onkin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. kenen näköinen

kaivattusi on ?
      Ikävä
      51
      873
    2. Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?

Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan
      Maailman menoa
      63
      643
    3. Mitä haluaisit kysyä tänään

Kaivatultasi? Anna jokin tunniste itsestäni tai hänestä.
      Ikävä
      55
      630
    4. Iäkäs Jämsäläinen mies kuoli poliisiautoon matkalla Jyväskylän putkaan

Iäkäs vanhus humalassa niin huonossa kunnossa, ettei pystynyt huolehtimaan itsestään niin ainoa apu sillä hetkellä oli
      Jämsä
      43
      562
    5. Olen luovuttanut

Välimme menivät niin pahasti solmuun, ettei niitä voi enää korjata. On aika jatkaa elämässä eteenpäin. Toivon sulle kaik
      Ikävä
      29
      517
    6. Ernest Lawson täräytti erikoisen heiton TTK-lehdistötilaisuudessa: " Onko tässä tarkoituksena...?"

Ernest Lawson esitteli uudet TTK-tähtioppilaat ja opettajat torstaina 6.8. lehdistölle. Tulevalla kaudella on yksi hausk
      Kotimaiset julkkisjuorut
      4
      502
    7. En välitä sinusta yhtään

Olet pelkkä itsestään liikoja luuleva ämmä. Kierrän sinut kaukaa nyt ja aina. Olit mulle pelkkä lelu vaan.
      Ikävä
      32
      498
    8. Hyvä ihminen

Koetko olevasi hyvä ihminen ja kohteletko toisia arvostavasti?
      Ikävä
      71
      438
    9. Nainen. Onko meissä

Sinusta jotain samaa? Näköä tai luonteenpiirteitä? Utelias
      Ikävä
      33
      425
    10. Ei se nainen edes oo

mitenkään nätti 🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      37