Tähdet ja tähtikuviot

Anonyymi-ap

Tapaatteko koskaan katsella öisin tähtitaivasta ja muita yötaivaan ilmiöitä? Millaisia tähtiä osaatte nimetä? Entä eri tähtikuvioita? Mikä on ollut mielenkiintoisinta mitä olette öisellä taivaalla nähneet? Taidanpa tästä mennä pihalle tähtiä katselemaan.

12

358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lapsesta saakka olen aina katsonut Orionin tähtikuvion

Mielenkiintoisin ilmiö on osittainen auringonpimennys.

• Anonyymi

Kun katsot Orionin tähtikuviota niin vyön yläpuolella tähtikuvion vasen yläkulma on punainen superjättiläinen Betelgeuse. Se räjähtää supernovaksi "lähitulevaisuudessa" eli todennäköisesti noin 100000 vuoden kuluessa. Kun siihen on matkaa vain 400...600 valovuotta niin odotettavissa on komea valoshow.

https://en.wikipedia.org/wiki/Betelgeuse

Betelgeusesta on onnistuttu ensimmäisenä Aurinkokunnan ulkopuolisena kohteena ottamaan jo vuonna 1995 avaruusteleskooppi Hubblen avulla UV-valokuvia joissa tähden pinnan valoisuuden jakauma pinnan eri kohdissa erottuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun katsot Orionin tähtikuviota niin vyön yläpuolella tähtikuvion vasen yläkulma on punainen superjättiläinen Betelgeuse. Se räjähtää supernovaksi "lähitulevaisuudessa" eli todennäköisesti noin 100000 vuoden kuluessa. Kun siihen on matkaa vain 400...600 valovuotta niin odotettavissa on komea valoshow.

https://en.wikipedia.org/wiki/Betelgeuse

Betelgeusesta on onnistuttu ensimmäisenä Aurinkokunnan ulkopuolisena kohteena ottamaan jo vuonna 1995 avaruusteleskooppi Hubblen avulla UV-valokuvia joissa tähden pinnan valoisuuden jakauma pinnan eri kohdissa erottuu.

Mielenkiintoista :) Orionia olen minäkin katsellut ja eikös Orionin vyötä seuraten löydy vasemmalta suunnalta Sirius-niminen tähti?

• Anonyymi

Jos asia kiinnostaa, niin kannattaa hommata pieni teleskooppi, tai tavallisella 10x50 kiikarillakin tulee yksityiskohtia esiin aivan toisella tavalla.

• Anonyymi

Muistaakseni tavallisilla kiikareilla erottui hieman Jupiterin kuita.

Ehkä muistan väärin.

• Anonyymi

Kaikenlaista sitä on taivaalla nähnyt. Eniten satelliitteja noin niinkun liikkuvia kohteita ajatellessa. Pari UFOa oon myös nähnyt tai sellaista asiaa, jotka on jääneet mulle UFOksi eli en niitä tunnistanut.

• Anonyymi

Minä olen nähnyt Auringon keskellä päivää.

• Anonyymi

Okei, siis ensimmäinene tähti jonka olet havainnut on aurinko. Taitaa olla muilla sama juttu kyllä :) Mutta siitä on hyvä aloittaa.

• Anonyymi

Noin 10v sitten näin meteoriitin liitävän melkein vaakassa. Se oli punainen ja jätti häntää. Siitä oli Ursassa juttua.

• Anonyymi

Sitte onkin hauskaa kun pitää alkaa miettimään, minkälaisia planeettoja taivaalla näkyviä tähtiä kiertää. Sen jälkeen tulee kai, että millä paljain silmin näkyvillä tähdillä on elämää.

• Anonyymi

"Sen jälkeen tulee kai, että millä paljain silmin näkyvillä tähdillä on elämää."

tai siis mitä paljain silmin näkyviä tähtiä kiertää planeettoja joilla on elämää

• Anonyymi

Ei oo mitään niin hienoa kuin katsella öistä tähtitaivasta. Vois käydä nytkin vähän sitä ihastelemassa. Näkyy siellä kuukin, vaikka vähän pilvistä onkin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      56
      2215
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      201
      2051
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1392
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1180
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      995
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      939
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      889
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      58
      887
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      855
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      61
      746
    Aihe