Tapaatteko koskaan katsella öisin tähtitaivasta ja muita yötaivaan ilmiöitä? Millaisia tähtiä osaatte nimetä? Entä eri tähtikuvioita? Mikä on ollut mielenkiintoisinta mitä olette öisellä taivaalla nähneet? Taidanpa tästä mennä pihalle tähtiä katselemaan.
Tähdet ja tähtikuviot
12
345
Vastaukset
- Anonyymi
Lapsesta saakka olen aina katsonut Orionin tähtikuvion
Mielenkiintoisin ilmiö on osittainen auringonpimennys.- Anonyymi
Kun katsot Orionin tähtikuviota niin vyön yläpuolella tähtikuvion vasen yläkulma on punainen superjättiläinen Betelgeuse. Se räjähtää supernovaksi "lähitulevaisuudessa" eli todennäköisesti noin 100000 vuoden kuluessa. Kun siihen on matkaa vain 400...600 valovuotta niin odotettavissa on komea valoshow.
https://en.wikipedia.org/wiki/Betelgeuse
Betelgeusesta on onnistuttu ensimmäisenä Aurinkokunnan ulkopuolisena kohteena ottamaan jo vuonna 1995 avaruusteleskooppi Hubblen avulla UV-valokuvia joissa tähden pinnan valoisuuden jakauma pinnan eri kohdissa erottuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun katsot Orionin tähtikuviota niin vyön yläpuolella tähtikuvion vasen yläkulma on punainen superjättiläinen Betelgeuse. Se räjähtää supernovaksi "lähitulevaisuudessa" eli todennäköisesti noin 100000 vuoden kuluessa. Kun siihen on matkaa vain 400...600 valovuotta niin odotettavissa on komea valoshow.
https://en.wikipedia.org/wiki/Betelgeuse
Betelgeusesta on onnistuttu ensimmäisenä Aurinkokunnan ulkopuolisena kohteena ottamaan jo vuonna 1995 avaruusteleskooppi Hubblen avulla UV-valokuvia joissa tähden pinnan valoisuuden jakauma pinnan eri kohdissa erottuu.Mielenkiintoista :) Orionia olen minäkin katsellut ja eikös Orionin vyötä seuraten löydy vasemmalta suunnalta Sirius-niminen tähti?
- Anonyymi
Jos asia kiinnostaa, niin kannattaa hommata pieni teleskooppi, tai tavallisella 10x50 kiikarillakin tulee yksityiskohtia esiin aivan toisella tavalla.
- Anonyymi
Muistaakseni tavallisilla kiikareilla erottui hieman Jupiterin kuita.
Ehkä muistan väärin. - Anonyymi
Kaikenlaista sitä on taivaalla nähnyt. Eniten satelliitteja noin niinkun liikkuvia kohteita ajatellessa. Pari UFOa oon myös nähnyt tai sellaista asiaa, jotka on jääneet mulle UFOksi eli en niitä tunnistanut.
- Anonyymi
Minä olen nähnyt Auringon keskellä päivää.
- Anonyymi
Okei, siis ensimmäinene tähti jonka olet havainnut on aurinko. Taitaa olla muilla sama juttu kyllä :) Mutta siitä on hyvä aloittaa.
- Anonyymi
Noin 10v sitten näin meteoriitin liitävän melkein vaakassa. Se oli punainen ja jätti häntää. Siitä oli Ursassa juttua.
- Anonyymi
Sitte onkin hauskaa kun pitää alkaa miettimään, minkälaisia planeettoja taivaalla näkyviä tähtiä kiertää. Sen jälkeen tulee kai, että millä paljain silmin näkyvillä tähdillä on elämää.
- Anonyymi
"Sen jälkeen tulee kai, että millä paljain silmin näkyvillä tähdillä on elämää."
tai siis mitä paljain silmin näkyviä tähtiä kiertää planeettoja joilla on elämää
- Anonyymi
Ei oo mitään niin hienoa kuin katsella öistä tähtitaivasta. Vois käydä nytkin vähän sitä ihastelemassa. Näkyy siellä kuukin, vaikka vähän pilvistä onkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1524071Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri4013164Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt142088Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa111748Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja51158- 741003
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar69995Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23901- 52872
- 71859