Tähdet ja tähtikuviot

Anonyymi-ap

Tapaatteko koskaan katsella öisin tähtitaivasta ja muita yötaivaan ilmiöitä? Millaisia tähtiä osaatte nimetä? Entä eri tähtikuvioita? Mikä on ollut mielenkiintoisinta mitä olette öisellä taivaalla nähneet? Taidanpa tästä mennä pihalle tähtiä katselemaan.

12

235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lapsesta saakka olen aina katsonut Orionin tähtikuvion

Mielenkiintoisin ilmiö on osittainen auringonpimennys.

• Anonyymi

Kun katsot Orionin tähtikuviota niin vyön yläpuolella tähtikuvion vasen yläkulma on punainen superjättiläinen Betelgeuse. Se räjähtää supernovaksi "lähitulevaisuudessa" eli todennäköisesti noin 100000 vuoden kuluessa. Kun siihen on matkaa vain 400...600 valovuotta niin odotettavissa on komea valoshow.

https://en.wikipedia.org/wiki/Betelgeuse

Betelgeusesta on onnistuttu ensimmäisenä Aurinkokunnan ulkopuolisena kohteena ottamaan jo vuonna 1995 avaruusteleskooppi Hubblen avulla UV-valokuvia joissa tähden pinnan valoisuuden jakauma pinnan eri kohdissa erottuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun katsot Orionin tähtikuviota niin vyön yläpuolella tähtikuvion vasen yläkulma on punainen superjättiläinen Betelgeuse. Se räjähtää supernovaksi "lähitulevaisuudessa" eli todennäköisesti noin 100000 vuoden kuluessa. Kun siihen on matkaa vain 400...600 valovuotta niin odotettavissa on komea valoshow.

https://en.wikipedia.org/wiki/Betelgeuse

Betelgeusesta on onnistuttu ensimmäisenä Aurinkokunnan ulkopuolisena kohteena ottamaan jo vuonna 1995 avaruusteleskooppi Hubblen avulla UV-valokuvia joissa tähden pinnan valoisuuden jakauma pinnan eri kohdissa erottuu.

Mielenkiintoista :) Orionia olen minäkin katsellut ja eikös Orionin vyötä seuraten löydy vasemmalta suunnalta Sirius-niminen tähti?

• Anonyymi

Jos asia kiinnostaa, niin kannattaa hommata pieni teleskooppi, tai tavallisella 10x50 kiikarillakin tulee yksityiskohtia esiin aivan toisella tavalla.

• Anonyymi

Muistaakseni tavallisilla kiikareilla erottui hieman Jupiterin kuita.

Ehkä muistan väärin.

• Anonyymi

Kaikenlaista sitä on taivaalla nähnyt. Eniten satelliitteja noin niinkun liikkuvia kohteita ajatellessa. Pari UFOa oon myös nähnyt tai sellaista asiaa, jotka on jääneet mulle UFOksi eli en niitä tunnistanut.

• Anonyymi

Minä olen nähnyt Auringon keskellä päivää.

• Anonyymi

Okei, siis ensimmäinene tähti jonka olet havainnut on aurinko. Taitaa olla muilla sama juttu kyllä :) Mutta siitä on hyvä aloittaa.

• Anonyymi

Noin 10v sitten näin meteoriitin liitävän melkein vaakassa. Se oli punainen ja jätti häntää. Siitä oli Ursassa juttua.

• Anonyymi

Sitte onkin hauskaa kun pitää alkaa miettimään, minkälaisia planeettoja taivaalla näkyviä tähtiä kiertää. Sen jälkeen tulee kai, että millä paljain silmin näkyvillä tähdillä on elämää.

• Anonyymi

"Sen jälkeen tulee kai, että millä paljain silmin näkyvillä tähdillä on elämää."

tai siis mitä paljain silmin näkyviä tähtiä kiertää planeettoja joilla on elämää

• Anonyymi

Ei oo mitään niin hienoa kuin katsella öistä tähtitaivasta. Vois käydä nytkin vähän sitä ihastelemassa. Näkyy siellä kuukin, vaikka vähän pilvistä onkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      100
      4919
    2. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      173
      4861
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      90
      4360
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      117
      2710
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      137
      2688
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2227
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      32
      2134
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1900
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      12
      1811
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      90
      1806
    Aihe