Perunan pakastus

Potuttaa

Missä muodossa peruna säilyy parhaiten pakastettuna, siis maultaan? Kannattaako siitä tehdä muusia, laatikkoa vai valkosipuliperunoita?

10

18867

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laatua

      oon itse kokeillut,imellettyä perunalooraa ja itsetehtyä perunamakkaraa.Maku ei ole muuttunut miksikään,itse asiassa olen kuullut kehuttavan,että perunaloorasta tulee jopa parempaa pakastamisen jälkeen(no,itse en huomannut suurta parannusta ennestään herkulliseen sapuskaan).Ja onhan noita kaupan perunapakasteita vaikka kuinka,lienevät jollain tavalla esikypsennettyjä.

    • joulunakin

      Kiehautetaan nopeasti muutama minuutti. Jäähdytetään kylmässä vedessä. Pakataan pakastusrasiaan joka täytetään vedellä. Pakastetaan.

      Käytettäessä sulatetaan vähän ja laitetaan kattilaan kiehumaan. Se pakastusvesi siis keittovedeksi. Keitetään kuten uudet perunat. Ja maistuvat todella yhtä hyviltä.

      • ellu

        Uusia perunoita voi myös säilöä
        Ne, joiden viherpeukalo on keskellä kämmentä, voivat kokeilla uusien perunoiden säilömistä pakastimessa. Sellaisenaan ei uusia perunoita voi kuitenkaan pakastimeen tunkea, vaan ne tulee ensin esikäsitellä.

        Ennen pakastusta perunoita keitetään muutama minuutti, ei kuitenkaan kypsäksi asti. Perunoista kaadetaan vesi pois ja ne jäähdytetään vaikkapa kaatamalla päälle kylmää vettä.

        Perunoiden annetaan kuivua hyvin ennen kuin ne laitetaan pakastuspussiin. Pussista poistetaan ilmat mahdollisimman tarkasti ja se pannaan pakastimeen.

        Kun pakastettuja uusia perunoita halutaan sitten myöhemmin nauttia, pudotetaan ne jäisinä kiehuvaan veteen. Esikäsitellyt perunat kypsyvät nopeasti, ja herkullinen maku on tallella.


      • sannamaarit
        ellu kirjoitti:

        Uusia perunoita voi myös säilöä
        Ne, joiden viherpeukalo on keskellä kämmentä, voivat kokeilla uusien perunoiden säilömistä pakastimessa. Sellaisenaan ei uusia perunoita voi kuitenkaan pakastimeen tunkea, vaan ne tulee ensin esikäsitellä.

        Ennen pakastusta perunoita keitetään muutama minuutti, ei kuitenkaan kypsäksi asti. Perunoista kaadetaan vesi pois ja ne jäähdytetään vaikkapa kaatamalla päälle kylmää vettä.

        Perunoiden annetaan kuivua hyvin ennen kuin ne laitetaan pakastuspussiin. Pussista poistetaan ilmat mahdollisimman tarkasti ja se pannaan pakastimeen.

        Kun pakastettuja uusia perunoita halutaan sitten myöhemmin nauttia, pudotetaan ne jäisinä kiehuvaan veteen. Esikäsitellyt perunat kypsyvät nopeasti, ja herkullinen maku on tallella.

        Moikka

        Kokeilin oheisen ohjeen mukaan uusien perunoiden pakastamista. Ei toimi, valitettavasti.

        Perunasta tuli aivan yhtä pahaa miltä normaalisti keitetty, pakastettu peruna maistuu :(


      • kesäperuna
        sannamaarit kirjoitti:

        Moikka

        Kokeilin oheisen ohjeen mukaan uusien perunoiden pakastamista. Ei toimi, valitettavasti.

        Perunasta tuli aivan yhtä pahaa miltä normaalisti keitetty, pakastettu peruna maistuu :(

        Kyllä se muuten toimii. Olen monta kertaa laittanut. Nytkin on satsi pakastimessa, saa sitten vaikka pääsiäisenä syödä uusia perunoita.


      • Omat kasvatetut
        kesäperuna kirjoitti:

        Kyllä se muuten toimii. Olen monta kertaa laittanut. Nytkin on satsi pakastimessa, saa sitten vaikka pääsiäisenä syödä uusia perunoita.

        Olen myös pakastanut uusia perunoita. Keitän 4-5 min ja jäähdytän nopeasti kylmässä vedessä, sitten valutan kuivaksi ja pussitan tillin kera. Nyt vain olen unohtanut miten keitän ne otettuani pakastimesta. Minulla on kirja jossa ohje pakastaa, mutta ei siitä laitetaanko ne kiehuvaan veteen, niin kuitenkin luulisin. Ohjeessa on vain maininta että esikeittoaika pitää huomioida perunoita keitettäessä.


    • niksi-Pekka

      PERUNALAATIKON PAKASTAMINEN

      K: Kannattaako imellytetty perunalaatikko pakastaa raakana vai paistettuna?

      V: Perunalaatikkoa voi pakastaa sekä raakana että paistettuna. Pakastamisen aikana perunalaatikko saattaa hiukan makeutua. Raakana pakastettu sulatetaan ja paistetaan normaalisti, 150-170 asteessa noin 2-3 tuntia.

      Paistettuna pakastettu laatikko on lämmitettynä hiukan kiinteämpää.

      http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/sailonta/pakastaminen/

      • Anonyymi

        Naulat on hyviä kun perunalaatikon pakastaa
        ja liima siinä välissä muös naom!


    • Anonyymi

      Itse testasin näin. Siivutin uudet perunat ( Annabelle lajike) yleiskoneella ja liotin hetken kylmässä vedessä ja huuhdoin vielä. Laitoin kiehuvaan veteen muutamaksi minuutiksi että perunoista tuli hieman läpikuultavia sitten kylmään veteen ja huuhdoin kylmällä vedellä että jäähtyivät täysin. Valitun kaikki vedet pois ja pakastepussiin ja pakastimeen. Tein sitten normaalisti näistä laatikkoruoan ja ei ollut mitään eroa siihen olivatko tuoreita perunoita. Aion näin säilöä uudet perunat.

    • Anonyymi

      Kortonki kävi makumatkallaan Perussa, missä inkojen jälkeläiset polkivat paleltuneita pottuja litteiksi ja tekivät niistä ruokaa ja hyvin näytti maistuvan, joten ei se pakastaminen kuumalla vedellä kalttaamisen jälkeen niin huonoa potuille tee.

      Pakastamisessa on se hyväkin puoli, että pottujen mahdollisesti sisältämä soleiini (myrkky) poistuu itse potusta ja on näin paremmin syötävää. Toki älä käytä pakastuspussiin kertynyttä hilettä ruoanvalmistukseen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2733
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2320
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2080
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1827
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1705
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1686
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe