Miten meressä voi olla happikato,kun veden kemiallinen kaava on H2O? Happeahan siellä on äärettömän paljon.
Sitten tutkijat haluavat hapettaa tätä olematonta happikatoa laitteilla. Pitää olla muuten aika saatana.... Isät laitteet. Itämeri kun ei ole ihan pikku järvi.
Happikato meressä?
6
469
Vastaukset 6
- Anonyymi
Vastaan ikäänkuin aloitus ei olisi trolli.
Vesimolekyyleissä happi on jo käytettyä kun aiihen on yhdistetty vetyä eli sitä ei voi hengitttää. Aerobinen elämä tarvitsee veteen liuennutta happea joka siis on edelleen muodossa O tai O2 eikä H2O, H3O+ tai OH-.
Kaasujen liukoisuus veteen vähenee kun veden lämpötila nousee. Lämpimämpi merivesi lisää siten happikatoa. - Anonyymi
Kerro miten ne tiedemiehet hapettaa itämeren?
Jos otat ämpäriin vettä, niin siitä voidaan erottaa vety pois. Mitä jää jäljelle? - Anonyymi
Ämpärin vesimolekyylit eivät anna happeaan pois muutoin kuin kovaa ja kallista väkivaltaa käyttämällä (elektrolyysi). Paljon helpompi ottaa happea ilmasta jossa se on melkein ilmaista.
Veteen saadaan huokeimmin liukenemaan vapaata happea kuplittamalla paineilmaa sen läpi. Tuolloin veteen liukenee ilmasta sekä typpeä että happea. Tarvittava laite on paineilmaa tuottava kompressori ja putki jolla paineilma johdetaan syvyyksiin.
Hapen irrottaminen vesimolekyyleistä elektrolyysin avulla pois on paljon vaikeampaa ja vaatii happimäärää kohti huomattavasti enemmän energiaa kuin saman määrän liuottaminen veteen ilmakuplista.
Rajana paineilmaa käytettäessä tietenkin on syvyys jossa hapettaminen tapahtuu. Jollakin
6 ilmakehän ylipaineella päästään kuplittamaan korkeintaan ehkä 55 metrin syvyyteen. Kilometrien syvyydessä voisi olla helpompaa tuottaa happi elektrolyysin avulla kun tarvittavat paineet olisivat muuten satoja ilmakehiä.
Itämeressä syvyydet ovat onneksi pahimmillaan luokkaa 400 metriä mutta keskimäärin pikemminkin 50 metriä.- Anonyymi
Vedyn erottaminen vedestä on ihan peruskoulu tasoa. Googleta niin opit jotain uutta.
Kerro mikä on suomenlahden vesimäärä ja mieti miten se voitaisiin ihmisvoimin hapettaa. Voin vastata että sellaista menetelmää ei ole vielä keksitty. Keksittyä on vain Itämeren happikato. 😃
- Anonyymi00006
tuuli luo aallokon ja sinne se happi liukenee
- Anonyymi00007
jään alleko?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että
Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.641061Mieti oikeasti
Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.30687- 90685
Puukotus Kajaanissa
Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu26678- 9661
- 46648
kene ajoi "kolarin"?
"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl14635Pahin tapa satuttaa toista
On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.68629- 42560
Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä
Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan82558Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen
Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj22558- 61549
- 62546
- 43534
Jos kaivattusi on
Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?46530Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.
Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.134508Kylän tielle remonttia?
Mitäköhän kylän tielle ruvetaan tekemään ku laitettu tuommoset töpsät muutamien suojateitten kohille?13492Miten vuosien jälkeenkin tunteet voivat olla niin voimakkaat?
Että pelkkä ajatus sinusta täyttää silmät kyynelistä.27447Nainen, tässä olen kahden vaiheilla
Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa47442Suloinen ja herkkä
Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.29433