Ja taas taitaa olla se aika vuodesta että piti tänäin hankkia seuraava rakenteluprojekti, kun suht edullisesti sai ja osa osista löytyy jo valmiina omasta varastosta,
https://aijaa.com/LGmwJy
Akkuvikainen (kuvassa jo omasta toisesta pyörästä otetulla kunnossa olevalla akulla) , 27,5" rengastuksella oleva Ghost (2019) joka ollut hieman huonolla pidolla ja huollolla (moottori vaikutaisi ihan hyväkuntoiselta, pyörällä kilometrejä takana alle 2500km).
Keula huoltamatta ja "lopussa" (Suntourin XCR) -> varastostani löytyisi ajamaton Fox:n 120mm 34 AWL joka voisi olla ihan sopiva vaihtoehto pyörään.
Kiekoiksi löytyisi yhdet käytetyt 27,5" Crankbrothers:n "pomminkestävät" Iodinet, jotka vosi varustaa leveähköillä (luokkaa 2.6-2.8") maastorenkailla.
Jarrut menee myös uusiksi kun sopivalla hinta/laatusuhteella oleva, rankempaakin maastoajoa kestävä setti tulee vastaan.
Rungon teippaukset myös pahasti haalistuneet (alkuperäiset, nounkeltaiset runkovärit haalestuneet "likaisen" valkoisiksi). Pitää miettiä mitä tuolle olisi tehtävissä, löytyisikö sopivia grafiikoita mistään.
Päivitän taas projektia aika-ajoin kun homma etenee (vaikka taasen varmastikkin tulee negatiivisten kommenttien vyöry...).
Seuraava (sähköavusteinen)pyöräprojekti.
63
1296
Vastaukset
- Anonyymi
Jyrkkä mopo, äyytstekteksteks
- Anonyymi
Hyvä hyvä. Askartelua aikain ratoksi
Jeps, sitä nimenomaan. Purkaa pyörän sopivin osin, pikkuhiljaa metsästää osat ja sitten alkaa "niputtamaan", mikään kiirehän tuossa ei ole.
Kalleimmat osat, eli keula ja kiekot kun on jo olemassa. Jarrut ja uudet vaihtajan osat lähinnä puuttuu.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Jeps, sitä nimenomaan. Purkaa pyörän sopivin osin, pikkuhiljaa metsästää osat ja sitten alkaa "niputtamaan", mikään kiirehän tuossa ei ole.
Kalleimmat osat, eli keula ja kiekot kun on jo olemassa. Jarrut ja uudet vaihtajan osat lähinnä puuttuu.Muistatha, että osiin kannattaa laittaa vaseliinia, niin ei leikkaa kiinni.
santtu_1975X kirjoitti:
Jeps, sitä nimenomaan. Purkaa pyörän sopivin osin, pikkuhiljaa metsästää osat ja sitten alkaa "niputtamaan", mikään kiirehän tuossa ei ole.
Kalleimmat osat, eli keula ja kiekot kun on jo olemassa. Jarrut ja uudet vaihtajan osat lähinnä puuttuu.On nuo Crankbrothersin kiekot vain niin omannäköisensä tuon heidän oman käyttämänsä pinna-asemointinsa takia, itse tykkään
tuossa pyörään tuleva takakiekko (kiekoissa jarrulevyt vaihtuvat vielä SRAM:sta Shimanon XT levyihin)
https://aijaa.com/YmjBzA
ja etukiekko:
https://aijaa.com/Rd6NJO
https://velomotion.net/2019/08/the-e-mtb-specific-wheelset/
saa nähdä miten tuollainen erikoisleveä (35mm sisäleveys) kiekko oikein toimii 2.8" kumin kanssa.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
On nuo Crankbrothersin kiekot vain niin omannäköisensä tuon heidän oman käyttämänsä pinna-asemointinsa takia, itse tykkään
tuossa pyörään tuleva takakiekko (kiekoissa jarrulevyt vaihtuvat vielä SRAM:sta Shimanon XT levyihin)
https://aijaa.com/YmjBzA
ja etukiekko:
https://aijaa.com/Rd6NJO
https://velomotion.net/2019/08/the-e-mtb-specific-wheelset/
saa nähdä miten tuollainen erikoisleveä (35mm sisäleveys) kiekko oikein toimii 2.8" kumin kanssa.Oi ompa hienot kiekot! Toivottavasti tulet toimeen tuon erikoisleveyden kanssa. Onneksi itsellä ei ole moisia ongelmia.
Anonyymi kirjoitti:
Oi ompa hienot kiekot! Toivottavasti tulet toimeen tuon erikoisleveyden kanssa. Onneksi itsellä ei ole moisia ongelmia.
Niinhän ne omasta mielestänikin ovat.
Koko projekti varmastikkin lähtenyt siitä, että nuo kiekot ovat seisseet itselläni varastossa ainakin 1.5vuotta ellei pidempäänkin odottaen sopivaa kohdetta, kun ovat 27,5" (koko joka alkaa olla harvinaisehko nykyään) kiekot niin sopivaa projektilähtökohtaa ei aikaisemmin ollut tullut eteen.santtu_1975X kirjoitti:
Niinhän ne omasta mielestänikin ovat.
Koko projekti varmastikkin lähtenyt siitä, että nuo kiekot ovat seisseet itselläni varastossa ainakin 1.5vuotta ellei pidempäänkin odottaen sopivaa kohdetta, kun ovat 27,5" (koko joka alkaa olla harvinaisehko nykyään) kiekot niin sopivaa projektilähtökohtaa ei aikaisemmin ollut tullut eteen.Pientä puuhastelua osia odotellessa.
Kiekot saivat XT:n levyt (203mm/180mm) kylkiinsä.
https://aijaa.com/5hibGisanttu_1975X kirjoitti:
Pientä puuhastelua osia odotellessa.
Kiekot saivat XT:n levyt (203mm/180mm) kylkiinsä.
https://aijaa.com/5hibGiNuo XT sarjan jarrulevyt tosiaan tulevat Shimanon XT M8100 sarjan jarrujen pariksi (joihin itseltä löytyisi vielä metallipalat vaihdettavaksi noiden perus palojen tilalle) joten ei pitäisi pysähtymisenkään olla ongelma.
santtu_1975X kirjoitti:
On nuo Crankbrothersin kiekot vain niin omannäköisensä tuon heidän oman käyttämänsä pinna-asemointinsa takia, itse tykkään
tuossa pyörään tuleva takakiekko (kiekoissa jarrulevyt vaihtuvat vielä SRAM:sta Shimanon XT levyihin)
https://aijaa.com/YmjBzA
ja etukiekko:
https://aijaa.com/Rd6NJO
https://velomotion.net/2019/08/the-e-mtb-specific-wheelset/
saa nähdä miten tuollainen erikoisleveä (35mm sisäleveys) kiekko oikein toimii 2.8" kumin kanssa.Erinomaisesti näyttävät 35mm sisäleveyden kiekot ja 2.80" renkaat sopivan yhteen, ovat kuin "tehdyt" toisillensa (ja niin oikeastaan ovatkin).
https://aijaa.com/gxK0AC
https://aijaa.com/Bpyba9
- Anonyymi
Onko runko hiilikuitua vai alumiinia?
Ihan perus alumiinirunko tuosta löytyy.
Muutenkin kyseisen pyörän ”tehdas tekniikka” on sitä aika peruskauraa (päivitysten jälkeen sitten hieman muuta).
- Anonyymi
Muuhun en ota kantaa mutta rungon ehostukseen maalaus tai teippaus. Joko itse tehtynä tai teetettynä. Autoja ja muita kulkupelejä yliteipataan ja teippeihin saa omat grafiikat. Ammattimaalarikaan tuskin kirjoittaa kovin isoa laskua jos itse on hionut mataksi eikä tarvitse tehdä pohjatöitä. Josko tämän projektin kuningasidea olisi se että nyt tehdään hieno ja jätetään tekninen hifistely vähemmälle? Hyvän mielen ja kelin sunnuntaipyörä.
Maalaus ei kauheasti houkuttele, mutta tuo runkoteippaus on jo kyllä käynyt mielessä. etenkin jos löytyisi valmis teippisarja niin opettelu olisi helpompaa kuin pelkästä rullatavarasta tekeminen...
Kaivelin noita omia varastolaatikoita ja niistä löytyikin kaikkea kivaa mitä en muistanutkaan...
Löytyi tuliterä Shimanon 11s SLX (11-42) pakka josta sainkin idean päivittää tuon 10s. vaihteiston 11s. vaihteistoon (ja kun vaihtaja oli muutenkin senverran kärsinyt että olisi pitänyt uusia kuitenkin.
Bike Discountilta löytyi todella hyvässätarjouksessa XT-M8000 11s. takavaihtaja ja SLX-M7000 11s. vaihdinvipu jotka tulee nyt tuon SLX:n pakan "kavereiksi".
Jarruihin löytyi itseltä valmiiksi myös uudet XT tason SM-RT86 levyt (203mm eteen ja 180mm. taakse), joten näille "kavereiksi" tietysti myös XT:ä, kaksimäntäiset XT-M8000 jarrut eteen ja taakse.
Renkaiksi Schwalben Nobby Nick:it koossa27,5" * 2,80" (sekä TPU Tubolitot sisureiksi).
Vain noin 300€:n "paketti" jota voi pitää todellakin edullisena osien tasoon nähden.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Maalaus ei kauheasti houkuttele, mutta tuo runkoteippaus on jo kyllä käynyt mielessä. etenkin jos löytyisi valmis teippisarja niin opettelu olisi helpompaa kuin pelkästä rullatavarasta tekeminen...
Kaivelin noita omia varastolaatikoita ja niistä löytyikin kaikkea kivaa mitä en muistanutkaan...
Löytyi tuliterä Shimanon 11s SLX (11-42) pakka josta sainkin idean päivittää tuon 10s. vaihteiston 11s. vaihteistoon (ja kun vaihtaja oli muutenkin senverran kärsinyt että olisi pitänyt uusia kuitenkin.
Bike Discountilta löytyi todella hyvässätarjouksessa XT-M8000 11s. takavaihtaja ja SLX-M7000 11s. vaihdinvipu jotka tulee nyt tuon SLX:n pakan "kavereiksi".
Jarruihin löytyi itseltä valmiiksi myös uudet XT tason SM-RT86 levyt (203mm eteen ja 180mm. taakse), joten näille "kavereiksi" tietysti myös XT:ä, kaksimäntäiset XT-M8000 jarrut eteen ja taakse.
Renkaiksi Schwalben Nobby Nick:it koossa27,5" * 2,80" (sekä TPU Tubolitot sisureiksi).
Vain noin 300€:n "paketti" jota voi pitää todellakin edullisena osien tasoon nähden.Eiköhän sielläkin päin ole teippausfirmoja. Piirrät tai "varastat" grafiikat jostain tai sitten annat ammattilaisen hoitaa tämänkin ja ammattilaiset tulostaa ne kalvolle ja kiinnittää. Joskus kannattaa maksaa ammattilaiselle ja yhteen pyörään ei paljon materiaaleja mene. Jos lopputulokseen tulee teippifirman logo niin voi saada aika edullisesti. Itse en pois sulkisi maalaustakaan. Maalia ei yhteen runkoon paljon kulu eikä aikaakaan. Jos antaa vapaan aikataulun jolloin voivat tehdä välityönä kun ei ole muuta niin hinta voi olla yllättävän edullinen. Mieti hetki ja kysele eri firmoista mitä maksaa. Joku nuorempi tai vanhempikin yrittäjä voi olla kiinnostunut pienestä taideprojektista leipätyön ohessa. Maalaamalla saa aikaan todella hienoa jälkeä. Myös sprayllä itse tehtynä.
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän sielläkin päin ole teippausfirmoja. Piirrät tai "varastat" grafiikat jostain tai sitten annat ammattilaisen hoitaa tämänkin ja ammattilaiset tulostaa ne kalvolle ja kiinnittää. Joskus kannattaa maksaa ammattilaiselle ja yhteen pyörään ei paljon materiaaleja mene. Jos lopputulokseen tulee teippifirman logo niin voi saada aika edullisesti. Itse en pois sulkisi maalaustakaan. Maalia ei yhteen runkoon paljon kulu eikä aikaakaan. Jos antaa vapaan aikataulun jolloin voivat tehdä välityönä kun ei ole muuta niin hinta voi olla yllättävän edullinen. Mieti hetki ja kysele eri firmoista mitä maksaa. Joku nuorempi tai vanhempikin yrittäjä voi olla kiinnostunut pienestä taideprojektista leipätyön ohessa. Maalaamalla saa aikaan todella hienoa jälkeä. Myös sprayllä itse tehtynä.
Tietysti pidän vaihtoehdot avoimena, mutta tuo teippaushomma olisi sellainen mitä kiinnostaisi itse alkaa hieman harjoittelemaan, siis jos sopivaa teippiaihiota tulisi vastaan... (olen nykyään enemmän tee se itse mies noiden pyörien suhteen).
Senverran tuossa jo tänäin etsin että noillä isommilla firmoilla jotka tekevät mallikohtaisia teippisarjoja eri pyöriin, ei valitettavasti näyttäisi kyseisen mallin teippisarjaa kenelläkään olevan, joten jos jonkun sopivan "yleissarjan" satun löytämään niin...
Tuo pyörän runkomalli tuolla rongon päälle sijoitettavalla akulla alkaa vain olemaan pikkuhiljaa hieman vanhahtavaa ja tarjontaa vastaaviin ei tunnu löytyvän, keskittyvät lähinnä malleihin joissa akku ringon sisällä.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tietysti pidän vaihtoehdot avoimena, mutta tuo teippaushomma olisi sellainen mitä kiinnostaisi itse alkaa hieman harjoittelemaan, siis jos sopivaa teippiaihiota tulisi vastaan... (olen nykyään enemmän tee se itse mies noiden pyörien suhteen).
Senverran tuossa jo tänäin etsin että noillä isommilla firmoilla jotka tekevät mallikohtaisia teippisarjoja eri pyöriin, ei valitettavasti näyttäisi kyseisen mallin teippisarjaa kenelläkään olevan, joten jos jonkun sopivan "yleissarjan" satun löytämään niin...
Tuo pyörän runkomalli tuolla rongon päälle sijoitettavalla akulla alkaa vain olemaan pikkuhiljaa hieman vanhahtavaa ja tarjontaa vastaaviin ei tunnu löytyvän, keskittyvät lähinnä malleihin joissa akku ringon sisällä.Kuvasta vaikea sanoa mutta rungot on pää sääntöisesti aika 3d kappaleita eri muotoineen eri suuntiinsa joten onnea vaan teippauksiin. Sprayllakin saa kyllä hienoa aikaan kun osaa kerrostaa värit oikein ja käyttää eri levyisiä rajausteippejä jotka siis on ihan eri asia kuin ns maalarinteippi. Maalaamalla ja myös teipeillä rungon ja akun saa myös näyttämään modernilta niin halutessaan. Oikeilla valinnoilla akun voi lähes häivyttää näkymättömiin. Tai toinen vaihtoehto on korostaa sitä oikealla tavalla jolloin se ei ole häiritsevä elementti.
Anonyymi kirjoitti:
Kuvasta vaikea sanoa mutta rungot on pää sääntöisesti aika 3d kappaleita eri muotoineen eri suuntiinsa joten onnea vaan teippauksiin. Sprayllakin saa kyllä hienoa aikaan kun osaa kerrostaa värit oikein ja käyttää eri levyisiä rajausteippejä jotka siis on ihan eri asia kuin ns maalarinteippi. Maalaamalla ja myös teipeillä rungon ja akun saa myös näyttämään modernilta niin halutessaan. Oikeilla valinnoilla akun voi lähes häivyttää näkymättömiin. Tai toinen vaihtoehto on korostaa sitä oikealla tavalla jolloin se ei ole häiritsevä elementti.
Tuolla toisella palstalla samasta aiheesta keskustellut ja alkaa vaikuttamaan siltä että hankin sopivaa kalvoa "metritavarana" ja leikkaan siitä sopivia paloja joilla saan peitettyä nuo "neonkeltaiset" (eli lähes valkoisiksi muuttuneet) osuudet pyörästä ja muuten jätän rongon tuolle alkuperiselle mustalle maalille (joka loppupelissä on ihan ok. kuntoinen).
santtu_1975X kirjoitti:
Maalaus ei kauheasti houkuttele, mutta tuo runkoteippaus on jo kyllä käynyt mielessä. etenkin jos löytyisi valmis teippisarja niin opettelu olisi helpompaa kuin pelkästä rullatavarasta tekeminen...
Kaivelin noita omia varastolaatikoita ja niistä löytyikin kaikkea kivaa mitä en muistanutkaan...
Löytyi tuliterä Shimanon 11s SLX (11-42) pakka josta sainkin idean päivittää tuon 10s. vaihteiston 11s. vaihteistoon (ja kun vaihtaja oli muutenkin senverran kärsinyt että olisi pitänyt uusia kuitenkin.
Bike Discountilta löytyi todella hyvässätarjouksessa XT-M8000 11s. takavaihtaja ja SLX-M7000 11s. vaihdinvipu jotka tulee nyt tuon SLX:n pakan "kavereiksi".
Jarruihin löytyi itseltä valmiiksi myös uudet XT tason SM-RT86 levyt (203mm eteen ja 180mm. taakse), joten näille "kavereiksi" tietysti myös XT:ä, kaksimäntäiset XT-M8000 jarrut eteen ja taakse.
Renkaiksi Schwalben Nobby Nick:it koossa27,5" * 2,80" (sekä TPU Tubolitot sisureiksi).
Vain noin 300€:n "paketti" jota voi pitää todellakin edullisena osien tasoon nähden.Päivitetään hieman taas osalistaa kun "reolisoituu", pyörästähän tulossa noiden "pomminkestävien" Crankbrothersin plus koon kiekkojen myötä varmastikkin jonkin moinen "rymistelypyörä" joka ei piniä kivikkoja pelästy, joten kammet ovat eThirteenin espec:t, jotka kestävät itsessään hieman kiviosumiakin ja vielä lyhyehkössä 160mm versiona joka jättää hieman maavaraakin kammen alle tuossa 27,5" rengaskoossakin, sekä myös erittäin vahvarakenteiset Crankbrothersin Stamp2 Tril/Enduro polkimet jotka sopivat hyvin kokonaisuuteen.
Nämä molemmat olleet "omassa varastossa" edullisehkosti hankittuina jo jonkin aikaa sopivaa kohdetta odottamassa
https://aijaa.com/xRHey1santtu_1975X kirjoitti:
Tuolla toisella palstalla samasta aiheesta keskustellut ja alkaa vaikuttamaan siltä että hankin sopivaa kalvoa "metritavarana" ja leikkaan siitä sopivia paloja joilla saan peitettyä nuo "neonkeltaiset" (eli lähes valkoisiksi muuttuneet) osuudet pyörästä ja muuten jätän rongon tuolle alkuperiselle mustalle maalille (joka loppupelissä on ihan ok. kuntoinen).
Limenvihreää peitekalvoa meni tilaukseen, jolla nuo ketaiset/valkoiset kohdat (yritän) peitän kun viikon päästä pääsisi työreissusta takaisin kotiin ja taasen pyörän rakentelupuuhiin.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Limenvihreää peitekalvoa meni tilaukseen, jolla nuo ketaiset/valkoiset kohdat (yritän) peitän kun viikon päästä pääsisi työreissusta takaisin kotiin ja taasen pyörän rakentelupuuhiin.
Kauneus on katsojan silmässä. Voi olla hyväkin valinta tai...
Anonyymi kirjoitti:
Kauneus on katsojan silmässä. Voi olla hyväkin valinta tai...
Pitkään noita kalvovärejä tuossa mielessäni pyörittelin ja lopulta päädyin tuohon kohtuullisen huomiota herättävään vihreään, saa nähdä sopiiko vaiko ei, ja jos ei sovi niin tuon kalvon saa kuitenkin sitten poistettua.
santtu_1975X kirjoitti:
Maalaus ei kauheasti houkuttele, mutta tuo runkoteippaus on jo kyllä käynyt mielessä. etenkin jos löytyisi valmis teippisarja niin opettelu olisi helpompaa kuin pelkästä rullatavarasta tekeminen...
Kaivelin noita omia varastolaatikoita ja niistä löytyikin kaikkea kivaa mitä en muistanutkaan...
Löytyi tuliterä Shimanon 11s SLX (11-42) pakka josta sainkin idean päivittää tuon 10s. vaihteiston 11s. vaihteistoon (ja kun vaihtaja oli muutenkin senverran kärsinyt että olisi pitänyt uusia kuitenkin.
Bike Discountilta löytyi todella hyvässätarjouksessa XT-M8000 11s. takavaihtaja ja SLX-M7000 11s. vaihdinvipu jotka tulee nyt tuon SLX:n pakan "kavereiksi".
Jarruihin löytyi itseltä valmiiksi myös uudet XT tason SM-RT86 levyt (203mm eteen ja 180mm. taakse), joten näille "kavereiksi" tietysti myös XT:ä, kaksimäntäiset XT-M8000 jarrut eteen ja taakse.
Renkaiksi Schwalben Nobby Nick:it koossa27,5" * 2,80" (sekä TPU Tubolitot sisureiksi).
Vain noin 300€:n "paketti" jota voi pitää todellakin edullisena osien tasoon nähden.Uutta XT:ä niin jarrut kuin vaihteensiirto
https://aijaa.com/amOE52santtu_1975X kirjoitti:
Pitkään noita kalvovärejä tuossa mielessäni pyörittelin ja lopulta päädyin tuohon kohtuullisen huomiota herättävään vihreään, saa nähdä sopiiko vaiko ei, ja jos ei sovi niin tuon kalvon saa kuitenkin sitten poistettua.
Ja kun tuota vihreää kalvoa tuossa pyörään koittanut vähän mallailla, niin liian "räikeä" tuo kiiltävä vihreä taitaisi kuitenkin olla ja lähti sitten metallin harmaata kalvoa tilaukseen, eli metallinharmaa/musta olisi nyt sitten pääsävyt ja josko tuota vihreää käyttäisi tehosteena joiltain osin...
- Anonyymi
Lihasheikko pyörä,muo on jopo
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kiitoksia rakentavasta viestistä keskusteluun.
Jyrkkä mopo
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kiitoksia rakentavasta viestistä keskusteluun.
Aihealue on urheilu ja kuntoilu.
- Anonyymi
Maalaa runko "copperhead brown" ruskeaksi.
Pientä negatiivista päivitystä projektin osalta.
Pyörää tullut vähän purettua ja samalla tutkailtua lähemmin.
Moottoria lähemmin pyöritettyä ja samalla kuunneltua oli pakko päätyä siihen että kyseisen moottorimallin rakenteellinen ongelma oli realisoituneet kyseisenkin moottorin kohdalla eli että vetupuolen laakerit kuulostaisivat olevan vialliset (mallissa on suunnitteluvika joka mahdollistaa veden liian helpon pääsyn vetopuolen laakereihin niitä vaurioittaen, tämä voidaan estää jälkikäteen asennetuilla tiivisteillä).
Eli moottorinremppaa olisi tiedossa (onneksi kyseiseen vikaan on tehty Bosch:n toimesta helpohkosti asennettava korjaussarja joka on myös kohtuuhintainen).
Piti aloittaa homma kampien poisotolla (ISIS tyypin kampikiinnitys), mutta vetopolen kammesta löytyi että sitä oli koitettu irroittaa ja sen kierteet oli hajalla eikö kammen-irtoitustyökalua pystynyt enään käyttämään ja kampi tuntui olevan todella kovaa kiinni. Montaa asiaa koitin mutta lopulta oli pakko
todeta ettei lähde ja jouduin katkaisemaan kammen kiinnityksen kohdilta Dremelillä leikaten.
Tarkka homma ettei vaurioita akselia missä kampi on kiinni.- Anonyymi
Miten siihen saa pantua uuden jos kammen jämät on keskiössä kiinni?
Anonyymi kirjoitti:
Miten siihen saa pantua uuden jos kammen jämät on keskiössä kiinni?
Ei siihen mitään jäänyt kiinni, kun sain tuon halkaistua niin, molemmat puoliskot lähtivät siististi irti.
https://aijaa.com/6qTOeS
Sinänäs ei isoa vahinkoa päässyt käymään, kun kammet oli suunnitteilla vaihtaa toisiin muutenkin (tosin nyt ei riitä pelkkä suunnittelu, vaan pitää vaihtaakkin...)Eilennä palannut työmatkalta kotiin ja tänäin jatkettu projektia.
Otin työnalle tuon moottorin josta vaikutti laakerit olevan huonossa kunnossa ja kun moottorin avasin niin olihan ne vetopuolen laakerit saanut vettä ja ruostettahan niistä löytyi, kuten kyseisen moottorimallin tyyppivika tahtoo olla (jos lisäsuojausta ei moottoriin ole asennettu).
Meinasi rattaan kiinnitys olla tiukissa, onneksi sai moottorin ruuvipenkkiin kiinni ja pääsi kunnolla vääntämään ja sai auki (veikkaisn ettei ole pyörän elinaikana välttämättä kertaakaan avattu)
https://aijaa.com/9AE3Wv
https://aijaa.com/wlY59H
Sitten ei muuta kuin pultteja auki ja moottoria avaamaan
https://aijaa.com/OLvw2Z
Kaikki näytti olevan hyvin moottorin sisällä (kosteus ei ollut päässyt eletroniikkaan asti)
https://aijaa.com/DYL60P
https://aijaa.com/dFFo5D
Ja uutta tehdasosaa sitten paikalleen:
https://aijaa.com/H6mqcx
ja sitten ei muuta kuin kuin kokoamaan
https://aijaa.com/h9VVlZ
Uusi ratas ja ratassuoja
https://aijaa.com/NfnTRv
Vasta kun moottorin kiinnittää pyörään ja saa sähköt kiinni, niin voi olla varma että kaikki toimii, mutta ainakin laakerit vaikuttaisi olevan nyt kunnossa.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Eilennä palannut työmatkalta kotiin ja tänäin jatkettu projektia.
Otin työnalle tuon moottorin josta vaikutti laakerit olevan huonossa kunnossa ja kun moottorin avasin niin olihan ne vetopuolen laakerit saanut vettä ja ruostettahan niistä löytyi, kuten kyseisen moottorimallin tyyppivika tahtoo olla (jos lisäsuojausta ei moottoriin ole asennettu).
Meinasi rattaan kiinnitys olla tiukissa, onneksi sai moottorin ruuvipenkkiin kiinni ja pääsi kunnolla vääntämään ja sai auki (veikkaisn ettei ole pyörän elinaikana välttämättä kertaakaan avattu)
https://aijaa.com/9AE3Wv
https://aijaa.com/wlY59H
Sitten ei muuta kuin pultteja auki ja moottoria avaamaan
https://aijaa.com/OLvw2Z
Kaikki näytti olevan hyvin moottorin sisällä (kosteus ei ollut päässyt eletroniikkaan asti)
https://aijaa.com/DYL60P
https://aijaa.com/dFFo5D
Ja uutta tehdasosaa sitten paikalleen:
https://aijaa.com/H6mqcx
ja sitten ei muuta kuin kuin kokoamaan
https://aijaa.com/h9VVlZ
Uusi ratas ja ratassuoja
https://aijaa.com/NfnTRv
Vasta kun moottorin kiinnittää pyörään ja saa sähköt kiinni, niin voi olla varma että kaikki toimii, mutta ainakin laakerit vaikuttaisi olevan nyt kunnossa.Olikos tämä nyt jo toinen tiivistevikainen Bosch johon asensit tuon korjaussarjan? Muistelen noin parin vuoden takaa samanlaisen keskustelun aiheesta.
Anonyymi kirjoitti:
Olikos tämä nyt jo toinen tiivistevikainen Bosch johon asensit tuon korjaussarjan? Muistelen noin parin vuoden takaa samanlaisen keskustelun aiheesta.
Toinen kyseisen sarjan moottori on tosiaan mihin tuon korjaussarjan asentanut ja kolmas minkä olen avannut.
Tuossa Bosch:n Performance Gen2 sarjan moottorissa (vm.2014-2019 ja helpoiten tunnistettavissa pienestä eturattaastaan) on toisaan suunnitteluvirhe joka aiheuttaa sen että tuolta vetopuolen puolelta vesi pääsee turhan helposti moottorin sisään sen vetupuolen puoleisiin moottorin laakereihin ruostuttaen ne piloille.
Kyseisiin malleihin suunniteltu jälkikäteen asennettava tiiviste (suositeltu vaihtoväli 2000km.) joka kohtuullisen helppo asentaa myös itse (jos kun löytyy itseltä työkelt kammen ja eturattaan poisottamiseen) ja joka myös tuli tuossa korjaussarjan mukana.santtu_1975X kirjoitti:
Eilennä palannut työmatkalta kotiin ja tänäin jatkettu projektia.
Otin työnalle tuon moottorin josta vaikutti laakerit olevan huonossa kunnossa ja kun moottorin avasin niin olihan ne vetopuolen laakerit saanut vettä ja ruostettahan niistä löytyi, kuten kyseisen moottorimallin tyyppivika tahtoo olla (jos lisäsuojausta ei moottoriin ole asennettu).
Meinasi rattaan kiinnitys olla tiukissa, onneksi sai moottorin ruuvipenkkiin kiinni ja pääsi kunnolla vääntämään ja sai auki (veikkaisn ettei ole pyörän elinaikana välttämättä kertaakaan avattu)
https://aijaa.com/9AE3Wv
https://aijaa.com/wlY59H
Sitten ei muuta kuin pultteja auki ja moottoria avaamaan
https://aijaa.com/OLvw2Z
Kaikki näytti olevan hyvin moottorin sisällä (kosteus ei ollut päässyt eletroniikkaan asti)
https://aijaa.com/DYL60P
https://aijaa.com/dFFo5D
Ja uutta tehdasosaa sitten paikalleen:
https://aijaa.com/H6mqcx
ja sitten ei muuta kuin kuin kokoamaan
https://aijaa.com/h9VVlZ
Uusi ratas ja ratassuoja
https://aijaa.com/NfnTRv
Vasta kun moottorin kiinnittää pyörään ja saa sähköt kiinni, niin voi olla varma että kaikki toimii, mutta ainakin laakerit vaikuttaisi olevan nyt kunnossa.Nyt sitten olisi pyörä purettuna (jätin akun kiinnitysosat runkoon kiinni) sekähöyrypesurilla pestynä ja odottaisi inspiraatioita ja "ideaa" (kahta eri värikalvoa nyt löytyy, tumman harmaa sekä limen vihreä) miten alkaisin värikalvoa laittamaan.
https://aijaa.com/ICqsKAsanttu_1975X kirjoitti:
Nyt sitten olisi pyörä purettuna (jätin akun kiinnitysosat runkoon kiinni) sekähöyrypesurilla pestynä ja odottaisi inspiraatioita ja "ideaa" (kahta eri värikalvoa nyt löytyy, tumman harmaa sekä limen vihreä) miten alkaisin värikalvoa laittamaan.
https://aijaa.com/ICqsKAEilennä sitten uskaltauduin aloittamaan kalvon kanssa "pelailua", onhan siinä opettelemista tekniikoissa, mutta tuon leikkausteipin avulla saa kyllä hyvin erimuotoisia kalvoja asenneltua.
https://aijaa.com/1qLVc9
https://aijaa.com/hKi55t- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Eilennä sitten uskaltauduin aloittamaan kalvon kanssa "pelailua", onhan siinä opettelemista tekniikoissa, mutta tuon leikkausteipin avulla saa kyllä hyvin erimuotoisia kalvoja asenneltua.
https://aijaa.com/1qLVc9
https://aijaa.com/hKi55tAlkaa tuo pyörän värimaailma pikkuhiljaa hahmottumaan
https://aijaa.com/mPZXcG
https://aijaa.com/GyXk0F
ps. ei vieläkään onnistu tietokoneen kautta palstalle kirjautuminen, joten anonyyminä mennään
t:santtu Anonyymi kirjoitti:
Alkaa tuo pyörän värimaailma pikkuhiljaa hahmottumaan
https://aijaa.com/mPZXcG
https://aijaa.com/GyXk0F
ps. ei vieläkään onnistu tietokoneen kautta palstalle kirjautuminen, joten anonyyminä mennään
t:santtuPyörän runko valmis.
Seuraavaksi kun pääsee kotiin, niin pitäisi vetää uudet jarru-, vaihde ja ohjauskaapelit.
asentaa keula, jarrut, vaihteet ja moottori taikaisin paikoilleen...
https://aijaa.com/MSb6Ot
https://aijaa.com/BbDmKy
https://aijaa.com/DlrcqN
- Anonyymi
laitapas kokeeksi vassua jarruihin sadekelillä! ei vingu meinaan, jos et tiemmyt
- Anonyymi
Missä apupyörät?
Kerrotko miten apupyörät liittyvät asiaan? (tai sitten toisaalta, minkälaiset ovat apupyörät jotka soveltuvat maastoajoon?)
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kerrotko miten apupyörät liittyvät asiaan? (tai sitten toisaalta, minkälaiset ovat apupyörät jotka soveltuvat maastoajoon?)
Apupyörät liittyvät asiaan hyvinkin oleellisesti, sillä ne ovat looginen jatke maastopyöräilyn kehityksessä, joka näinä päivinä näyttää olevan varsin pitkälti tekniikkapainotteista.
Apupyörien tarkoituksena on avustaa ajajaa etenemään hankalassa maastossa - siis lähtökohta on täysin sama kuin sähkömoottorinkin tapauksessa.
Maastoajoon voisi sopia parhaiten riittävän suurella halkaisijalla varustettu pyöräpari, jossa olisi tietysti myös pitävä nappulakuviointi.
Näiden apupyörien tukivarret varustettaisiin luonnollisesti kevyesti myötäävällä jousituksella, josta kuitenkin löytyisi jämäkkyyttä ääritilanteita ajatellen.
Apupyörien huolellisesti vaseliinilla rasvatuissa navoissa tulisi olla sähkömoottori, sillä eihän kukaan aikaansa seuraava sämpylän voimalla ähkivä puoliammattilainen lihasvoimalla aja, sillä hikoileminen ei oikein ole tätä päivää. Anonyymi kirjoitti:
Apupyörät liittyvät asiaan hyvinkin oleellisesti, sillä ne ovat looginen jatke maastopyöräilyn kehityksessä, joka näinä päivinä näyttää olevan varsin pitkälti tekniikkapainotteista.
Apupyörien tarkoituksena on avustaa ajajaa etenemään hankalassa maastossa - siis lähtökohta on täysin sama kuin sähkömoottorinkin tapauksessa.
Maastoajoon voisi sopia parhaiten riittävän suurella halkaisijalla varustettu pyöräpari, jossa olisi tietysti myös pitävä nappulakuviointi.
Näiden apupyörien tukivarret varustettaisiin luonnollisesti kevyesti myötäävällä jousituksella, josta kuitenkin löytyisi jämäkkyyttä ääritilanteita ajatellen.
Apupyörien huolellisesti vaseliinilla rasvatuissa navoissa tulisi olla sähkömoottori, sillä eihän kukaan aikaansa seuraava sämpylän voimalla ähkivä puoliammattilainen lihasvoimalla aja, sillä hikoileminen ei oikein ole tätä päivää.Apupyörät jotka sekä myötäävät että tukevat, okei…
Miten kiviset osuudet joissa juuri ja juuri löytää ilman näitä apupyöriä ajettavan linjan, mutta apupyörät eivät enään ”mahdu” linjaan?
Ja miten nyrkemmät nopeat käännökset kun niissä pyörää saattaa joutua kallistamaan hyvinkin runsaasti nopealla syklillä puolelta toiselle.
Ehei, ei nyt taida vain ideasi olla toteutuskelpoinen.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Apupyörät liittyvät asiaan hyvinkin oleellisesti, sillä ne ovat looginen jatke maastopyöräilyn kehityksessä, joka näinä päivinä näyttää olevan varsin pitkälti tekniikkapainotteista.
Apupyörien tarkoituksena on avustaa ajajaa etenemään hankalassa maastossa - siis lähtökohta on täysin sama kuin sähkömoottorinkin tapauksessa.
Maastoajoon voisi sopia parhaiten riittävän suurella halkaisijalla varustettu pyöräpari, jossa olisi tietysti myös pitävä nappulakuviointi.
Näiden apupyörien tukivarret varustettaisiin luonnollisesti kevyesti myötäävällä jousituksella, josta kuitenkin löytyisi jämäkkyyttä ääritilanteita ajatellen.
Apupyörien huolellisesti vaseliinilla rasvatuissa navoissa tulisi olla sähkömoottori, sillä eihän kukaan aikaansa seuraava sämpylän voimalla ähkivä puoliammattilainen lihasvoimalla aja, sillä hikoileminen ei oikein ole tätä päivää.LIhasheikkousmies on ollut paikalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
LIhasheikkousmies on ollut paikalla.
Siksi varmaan laittoikin lihasheikkouspyöräilyä käsittelevään ketjuun.
- Anonyymi
Melkoinen mötikkä onkin tuo sähkömoottor isoilla muovipyörillä. Isoin yllätys kumminkin piirilevyt sisuksissa. Mitähän nuo ohjailloo?
Niinhän tuo on. Tosin tuo kuvassa oleva Bosch:n Performanceline CX Gen2 moottori on hieman vanhempaa perua (valmistettu 2016-2020) mutta peruskonstruktio esitelty jo 2014 ja tuon moottorin paino on noin luokkaa 4kg, kun nykyisen vastaavan version paino on luokkaa 2.9kg. (ja Rece malli 2,7kg). Tuota laakeriongelmaa lukuunottamatta kyseessä hyvinkin kestävä moottorimalli.
Niin, noissa kyseisissä moottorimalleissa on tuota elektroniikkaa kohtuullisen paljon, nuo kun tarkkailevat nepeutta, polkukadenssia sekä polkijan polkimille tuottavaa voimaa ja näiden eri parametrien kanssa säätävät moottorin avustusmäärää kymmeniä kertoja sekunnissa.
Samoin moottori "keskustelee" akun sekä mahdollisen näytön kanssa. Eli ei tuo moottori ole vain pois/päälle tyyppinen sähkömoottori vaan hyvinkin hienostuneita laitoksia alkavat uusimmat mallit olemaan.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Niinhän tuo on. Tosin tuo kuvassa oleva Bosch:n Performanceline CX Gen2 moottori on hieman vanhempaa perua (valmistettu 2016-2020) mutta peruskonstruktio esitelty jo 2014 ja tuon moottorin paino on noin luokkaa 4kg, kun nykyisen vastaavan version paino on luokkaa 2.9kg. (ja Rece malli 2,7kg). Tuota laakeriongelmaa lukuunottamatta kyseessä hyvinkin kestävä moottorimalli.
Niin, noissa kyseisissä moottorimalleissa on tuota elektroniikkaa kohtuullisen paljon, nuo kun tarkkailevat nepeutta, polkukadenssia sekä polkijan polkimille tuottavaa voimaa ja näiden eri parametrien kanssa säätävät moottorin avustusmäärää kymmeniä kertoja sekunnissa.
Samoin moottori "keskustelee" akun sekä mahdollisen näytön kanssa. Eli ei tuo moottori ole vain pois/päälle tyyppinen sähkömoottori vaan hyvinkin hienostuneita laitoksia alkavat uusimmat mallit olemaan.Eikö yhtään nolota? Siis "ajaa" avustettuna?
Anonyymi kirjoitti:
Eikö yhtään nolota? Siis "ajaa" avustettuna?
Tuohon on hyvin helppo vastata, ei niin yhtään. Sanoisin että maastossa vastaantulevista kuskeista 70-80%:a on nykypäivänä sähköavuisteisesti liikkeellä.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuohon on hyvin helppo vastata, ei niin yhtään. Sanoisin että maastossa vastaantulevista kuskeista 70-80%:a on nykypäivänä sähköavuisteisesti liikkeellä.
Joukossa lihasheikkous tiivistuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joukossa lihasheikkous tiivistuu.
Taidat olla sellainen vanhakantainen trikoopelle, josta aika on ajanut jo ohitse. Suksissakin käytetään pelkkää tervaa ja ladulle heitetään havuja. Jos koneellisesti edetään, veturin pitää toimia höyryllä.
No niin, nyt olisi pyörä sitten jarrujen ilmaamista ja vaihteiden säätöä sekä peria vielä toimituksessa olevaa pisteosaa sekä ajoasennon säätämistä vaille valmis.
Ulkonäöllisesti ainakin mielestenä suhteellisen onnistunut.
https://aijaa.com/OI3o9v
https://aijaa.com/dYm4wO
https://aijaa.com/KpuvK1
https://aijaa.com/lNsBDs
https://aijaa.com/mZxLES- Anonyymi
Onko vaseliinia laitettu varmasti riittävästi?
Pyöräänhän ei "alkupäistä" pyörää jäänyt kuin runko, moottori (uuden sivupuoliskon osineen saaneena) ja akun kiinnikkeet ja virtajohto.
Akku tuli "lainaan" toisesta pyörästäni ja sähköjen ohjaus vaihtui perus Purion:sta, Kiox:iin jolla saa selvästi laajemmin tietoja ja myös yhteyden Bosch:n omaan eBike ohjelmistoon josta löytyy ajetut reitit yms. tuon jälkeen (Kiox jäi ylimääräiseksi toisen pyörän osapäivityksestä).
Kiekot nuo Crankbrothersin 27,5+ Litiumit joille laitoin 2.8" leveät Nobby Nickit TPU Sisureilla.
Keula Fox:n 34 AWL 120mm.
Jarrut Shimanon XT 8100 sarjaa ja vaihteisto Shimanon XT11s.
Kammet e*thirteen eSpec:t ja niihin Crankbrothersin Stamp2 polkimet.
Tanko ja Stemmi Bondragerin 35mm sarjaa, satulatolppa Toseek:n kuitutolppa Selle Italian satulalla.
Ei tuo nyt ihan ilmaiseksi tietysti tullut, mutta tuolla osakokonaisuudella ihan pätevä peli ja saihan siitä taas rakentelun iloa moneksi illaksi...
Maastoajoa ajatellen tuohon olisi voinut tietysti hissitolpan asentaa, mutta ehkä joku kerta kun sopiva tolppa tulee kohdalle ja intoa löytyy...
- Anonyymi
Ihan kuin merisäätä lukisi...
Kerrotko miten sitten sinun mielestäsi pitäisi tuollaista projektia esitellä niin että olisi sinun mielestäsi "oikein" tehty?
Ketjussa ollut kuvia projektin eri vaiheista ja lopuksi " valmiit" kuvat ja kerrottu mitä osia pyörään lopulta tuli.
Eli miten olisit vastaavan ketjun itse tehnyt?
Tai tietysti jos kyseinen aihe ei kiinnosta, niin silloin ei varmastikkaan kannata lukea...- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kerrotko miten sitten sinun mielestäsi pitäisi tuollaista projektia esitellä niin että olisi sinun mielestäsi "oikein" tehty?
Ketjussa ollut kuvia projektin eri vaiheista ja lopuksi " valmiit" kuvat ja kerrottu mitä osia pyörään lopulta tuli.
Eli miten olisit vastaavan ketjun itse tehnyt?
Tai tietysti jos kyseinen aihe ei kiinnosta, niin silloin ei varmastikkaan kannata lukea...Luomupyöräprojekti olisi ollut huomattavasti mielenkiintoisempi seurattava. Tästä välittyi vähän sellainen amistason Corollan virittäjän sielunmaiseman maku.
Anonyymi kirjoitti:
Luomupyöräprojekti olisi ollut huomattavasti mielenkiintoisempi seurattava. Tästä välittyi vähän sellainen amistason Corollan virittäjän sielunmaiseman maku.
Tietysti jokainen rakentaa sellaisia "projekteja" jotka itseään kiinnostaa, kun ei niitä rakenneta toisten mielenkiinnon ja halujen perusteella vaan omien. Vai oletko eri mieltä tähän?
Mutta mitkä ovat neuvot tuohon projektin esitystapaan, miten sitä kannattaisi muttaa että olisi parempi jos tuollaisia vielä jossain vaiheessa taas tekee?- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tietysti jokainen rakentaa sellaisia "projekteja" jotka itseään kiinnostaa, kun ei niitä rakenneta toisten mielenkiinnon ja halujen perusteella vaan omien. Vai oletko eri mieltä tähän?
Mutta mitkä ovat neuvot tuohon projektin esitystapaan, miten sitä kannattaisi muttaa että olisi parempi jos tuollaisia vielä jossain vaiheessa taas tekee?Ja pitkäpiimäistä jaarituspostausta projektista ei tietenkään jaeta "toisten mielenkiinnon ja halujen perusteella vaan omien". Vai oletko eri mieltä tähän?
- Anonyymi
Aloittaja lienee lihasheikko?
Kerrotko miten määrittelet tuon ”lihasheikon” , niin sitten pitää miettiä olenko sellainen vaiko en?
- Anonyymi
Piimää
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi852307Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap182257Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen191748- 1041468
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663911430Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1631248Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2571042- 63953
- 78919
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha174903