minusta ketään ei pitäis pakottaa asumaan siten ettei ole ulko-ovea joka olisi suoraan yhteydessä ulkomaailmaan.
ainut asumisen muoto tulisi olla maantasassa oleva asunto jossa korkeintaa saa olla kaksi seinänaapuria, siten että seinä-eristys on niin vaativalla tasolla ettei elämisen äänet tai edes yöllinen musiikinkuuntelu kaanna naapuriin asti. eli ainakin metrin väliseinät..
tämän pitäisi olla ehdoton mini.. ja minimi koko jotain 35 neliötä.
kerrostalot on helvetti.
65
595
Vastaukset
- Anonyymi
Minä asun penthousesssa. Tämä on tilava läpitalon oleva kolmio. Huoleton kuin mikäkin.
Yksiön keittiö on vieras/kuntoiluhuoneen takana. Kyllä, olen käynyt hänen luonaan juomassa viinaa.
Alakerrassa on samanlainen 79m3 kolmio jossa asuu Ukrainan pakolaisperhe. Ihan kohteliaita ja ystävällisiä hekin ovat.
En näe mitään huonoja puolia valitsemassani asumismuodossa.
Olenhan asunut myös isossa, 2 kerroksisessa kartanossani. Mutta tilanne oli silloin toinen.
Ja nyt vaivojeni kanssa muistuttaisin, että vuokranantaja hoitaa tarvittavat asiat heti, kun laittaa whatsapp viestin tms.
>simiti< Voi! Suomessa tosiaan arvostetaan omaa tilaa. Jossakin Aasiassa ihan tavan toimistorotatkin vuokraavat sellaista kapselia, mihin ei paljon muuta mahdu kuin sänky ja maksavat vielä siitäkin itsensä kipeiksi.
- Minä pidän suomalaisesta tavasta asua.- Anonyymi
No zena. Mielipiteitä on monenlaista, mutta jossainhan jokaisen on nukuttava.
Koskaan en ole heittänyt kaveria pihalle jos on ollut hankala elämäntilanne.
Olenhan saanut itsekin apua ollessani pohjalla. Siis tarkoitin känniääliötä ihan rusinana Keskipohjanmaan keskussairaalassa. Vuosia sitten ennen Katja-vainaan tapaamista.
Jos haluatte tietää, niin yhteinen ystävämme järjesti tapaamisen . Toki muutkin ystävät olivat mukana.
>simiti<
Jopa sellaiset ystävät soittivat, mitä en muistanut. Anonyymi kirjoitti:
No zena. Mielipiteitä on monenlaista, mutta jossainhan jokaisen on nukuttava.
Koskaan en ole heittänyt kaveria pihalle jos on ollut hankala elämäntilanne.
Olenhan saanut itsekin apua ollessani pohjalla. Siis tarkoitin känniääliötä ihan rusinana Keskipohjanmaan keskussairaalassa. Vuosia sitten ennen Katja-vainaan tapaamista.
Jos haluatte tietää, niin yhteinen ystävämme järjesti tapaamisen . Toki muutkin ystävät olivat mukana.
>simiti<
Jopa sellaiset ystävät soittivat, mitä en muistanut.Niin olen minäkin majoittanut ystäviäni, mutta nuo Hongkongin asuntokapselit ovat luokkaa 2 m2 🙂 Siellä tulee kaverin kanssa ahdasta.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000000468735.html- Anonyymi
Xena-183 kirjoitti:
Niin olen minäkin majoittanut ystäviäni, mutta nuo Hongkongin asuntokapselit ovat luokkaa 2 m2 🙂 Siellä tulee kaverin kanssa ahdasta.
https://www.is.fi/asuminen/art-2000000468735.htmlHitto. Ei tämmöinen 188cm entinen voimanostaja edes mahtuisi moiseen purkkiin kissansa ja papupurkin kanssa..
Varmasti näkisi yöllä painajaista ja tuhoisi kaiken.
>simiti< - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hitto. Ei tämmöinen 188cm entinen voimanostaja edes mahtuisi moiseen purkkiin kissansa ja papupurkin kanssa..
Varmasti näkisi yöllä painajaista ja tuhoisi kaiken.
>simiti<Oikeasti oli siinä sairaalan paukkuvassa putkessa kovin vähän tilaa, mutta sinne vain mentiin.
Ehkä sitä on sopeutuvaisempi kuin tietääkään.
Kerran imuroidessani kissa hävisi salamana paikalta. Kun lopetin niin näin sen tulevan niin ahtaasta paikasta, etten ollut uskoa. Enkä uskoisi, ellen olisi itse nähnyt.
>simiti< Anonyymi kirjoitti:
Oikeasti oli siinä sairaalan paukkuvassa putkessa kovin vähän tilaa, mutta sinne vain mentiin.
Ehkä sitä on sopeutuvaisempi kuin tietääkään.
Kerran imuroidessani kissa hävisi salamana paikalta. Kun lopetin niin näin sen tulevan niin ahtaasta paikasta, etten ollut uskoa. Enkä uskoisi, ellen olisi itse nähnyt.
>simiti<Magneettikuvaus ei tosiaan sovi kaikille. Minä tosin olen pari kertaa ottanut melkein nokoset siinä putkessa, joten en taida ainakaan kärsiä ahtaan paikan kammosta. 😁
- Anonyymi
Kerrostaloyksiö ahdistaisi mutta vähän isompi asunto parvekkeineen on kyllä ihan hyvä. Kun asuu ylempänä, ei naapuritkaan näe sisälle, siinäpä etu rivariin verrattuna. En tykkää pitää sälekaihtimia alhaalla, niinpä ikkunasta näkyy metsää ja taivas. Niin että ehkä vähän riippuu missä kohtaa sen kerrostalo on.
Tuttava on aloittajan kanssa samaa mieltä. Hän etsi lasten poismuuton yhteydessä kerrostaloasuntoa, jossa ei kuulu kun naapuri vetää pyllynpyyhintä vc-paperirullasta. Ei löytynyt, asuu edelleen nyt liian isossa omakotitalossa.- Anonyymi
Pienikin takaisku voi olla liikaa vissiin joillekin kuten paprutelineen skriik
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pienikin takaisku voi olla liikaa vissiin joillekin kuten paprutelineen skriik
No se oli vitsi häneltä. Ei vaan löytynyt sinnepäinkään vapaata asuntoa, joka olisi ollut läheskään sen omakotitalon veroinen.
- Anonyymi
Millaisessa tilanteessa joku pakotetaan asumaan sellaisessa? Vankila?
Jopa yhteiskunnan tuilla elävät voivat päättää missä asuvat. Syrjäkyliltä löytyy edullisia vuokrarivitaloja.
xLiner- Anonyymi
Vähän sivummalta saa kuntien ja kaupunkien tontteja jopa muutamalla satasella. Rakenna sinne itsellesi sopiva asumus.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän sivummalta saa kuntien ja kaupunkien tontteja jopa muutamalla satasella. Rakenna sinne itsellesi sopiva asumus.
xLinerTontin voi saada jopa ilmaiseksi. Lisäksi voi tulla palkkio jos lisääntyy.
Toista se oli ennen, kaikki piti ostaa työllä ja tuskalla. Tietenkin samalla lapset ja koira mukana.
Nooh, ehkä vähän liiottelin.
>simiti<
- Anonyymi
Millainen maailmasta tulisikaan noilla kriteereillä?
Esimerkiksi New Yorkissa voisi olla haasteellista noudattaa aloituksen standardia.
https://www.youtube.com/watch?v=ImL4qQnlKYE - Anonyymi
Nojuu, ei muakaan saisi asumaan kerrostaloon millään enää nykyään. Lapsena asuin ekat 12 vuitta ja aikuisena pariin kertaan noin vuoden pari yhteensä kerrostaloelämää. Ei oo mun asuinpaikka. Mielummin pakettiautokin, kun kerrostalo.
Entinen Eivor - Anonyymi
Asuntojen hinnasta näkee suoraan sen miten hyvä asunto olisi kysymyksessä
- Anonyymi
Kolhoosi se on.
- Anonyymi
Asunnot arvotetaan hinnan mukaan, markkinatalous puhuu totista kieltä.
- Anonyymi
Kolhoosi on. Ja lestdialaiset hallitus, isännöitsijä, huoltoyhtiö varastavat joka vuosi tuhansia euroja yhtiöltä. Viime vuonnakin noin 3500 euroa eli satasen huneistolta. Eikä kukaan muu kuin minä purnaa vastaan, vaan hyväksyvät kaiken hymyssö suin.
Näin Oulussa Välivainiolla ja muuallakin.
- Anonyymi
Kyllä mä tykkään että on monta silmää katsomassa kulkijoita, hills have eyes also
- Anonyymi
Kerrostalot täyttyvät maalta muuttavista vanhuksista, eivät ole tottuneet kaupungin meluun. Sairaaloiden läheisyys ja palvelut houkuttelevat.
Lumikola ja kirves ei enää kädessä pysy. - Anonyymi
lauanraina wi saa syödä muuta kuinj lauanaimakkaeaa eikos josa syöt5 muuta.
- Anonyymi
1200 neliön omkoriaqlokin niin yksin kiva siivoilla kaikki nurkatr päivittäin imur4oida swiivoamiseen pölöyst5ä menisi suurin osaq koko ajast5aqsrtaq
- Anonyymi
ja j'j'j'lot laollo åäöuylom åpostettaqva kpla murkasta aina päivittäin kaqikki pölyrkin
- Anonyymi
No ei kai ketään pitäisi pakottaa asumaan omakotitalossakaan vastentahtoisesti.
Onneksi et ole päättävässä asemassa. - Anonyymi
Suomennettuna, vanhuksia odottaa siis helvetti:)
- Anonyymi
kerran mökillä ihmettelin wettä mikä katossa joku muueahainwn kälee muttaq katossa siis sitten tipahraaq kohta kun ei kocin hycä uollaiseen ole
- Anonyymi
omakotitalo on pölypunkkien pisintäpaikka
- Anonyymi
Pölypunkki ei elä Suomessa. On liian kuiva ilmasto.
Samaa mieltä, että kerrostalot eivät ole mitään ihmisasuntoja. Tosiaan tuo häiritsee kun ei ovesta pääse suoraan ulos vaan rappukäytävään. Ja seinät ovat liian ohkaset. Naapurin mölinät kuuluu. Partsilla polttavat tupakkaa...
- Anonyymi
ai teidän talossa saa polttaa parvekkeella.
- Anonyymi
jos menee 7-9 tuntia talon siivoamisessa päivittäin niin paljon muuta ei ehdi tekemäänkään airren
- Anonyymi
Kerran viikossa siivous kyllä ihan on riittävä ja jos lattialle jotain tippuu, niin siivoaa sen samantien, niin ei joka päivä tartte siivota.
Aikaa kyllä menee joka viikolle joa päivä ruoan laittoa, kun käy kaupassa tai muilla asioilla 1-3 kertaa viikossa, ruohonleikkuuta kerran viikossa, talvella lumien kolaamista 1-5 kertaa viikossa riippuen paljonko lunta sataa, katolta lumen pudottamista 1-3 kertaa talvessa riippuen lumen määrästä, katon putsausta 1-3 kertaa vuodessa, katon huoltoa, talon puuosien maalaushuoltoa noin 10 vuoden välein,
- Anonyymi
ennen omakotitaloon muuttamista olisi siis syytä hakkia ammattisiivoojan koulutus.
- Anonyymi
mutta niin kerostaloissa paljolti rieippuu siitä minkälaisia muut asukkaat ovat.
- Anonyymi
opiskelijoiden talot hirveän rauhattomia kun tungettu erilaisia ihmisiä pieniin koppeihin asumaan
- Anonyymi
Kai ne kerrostalot on sellasille, jotka eivät omakotitalon ja oman tontin ylläpidosta koituvia töitä viitsi/jaksa tehdä.
Kosksa kerrostaloissa on järjestys sääntö, että hiljaisuus aikana eli 22-06 välisenä aikana ei saa aiheuttaa ääniä, jotka naapureita häiritsevät, niin ei niissä äänen eristys ole kunnossa.
Ainakin aamu-unisella menisi hermot kerrostalossa asumiseen, kun naapurista alkaa kuulumaan kolinaa, radion pauhua, tv:n aamu lähetystä klo 06.00, kun naaprit heräävät ja valmistautuvat töihin lähemiseen.
Kyllä sen hiljaisuuden pitäisi jatkua klo 09 saakka.
Kyllä siinä hermot menee, jos ei ole itse sellainen, että herää klo 06 kolistelemaan astioita ja laita tv:tä pauhaamaan aamulähetyksineen.
Lisäksi tv:n aamulähetykset ovat mitä suurinta masennusta sisältävää, politiikkaa, jauhetaan miten jaksaa töihin kesäloman jälkeen ja toitotetaan samoja uutisia jatkuvalla syötöllä puolen tunnin tai jopa 15 minuutin välein. - Anonyymi
Onneksi sun ei ole mikään pakko asua kerrostalossa. Itsekään en pidä kerrostaloista. Tai sanotaan niin, että niissä on harvoin tarjolla sellaisia asuntoja, jotka mulle kelpaisivat ja jos joskus on, niin tuskinpa mulla olisi sellaiseen varaa (pitäis olla tosi iso kattoterassi tai jotain vastaavaa, johon saisin oman "pihan"). Vaan sius vaikka mä itse en kerrostaloista tykkää,niin tuedän palhon ihmisiä, joiden mielestä kerrostalo on paras asumismuoto.
- Anonyymi
Monen mielestä esimerkiksi tuo, että ei ole ulko-ovea suoraan pihalle, on positiivinen juttu.
- Anonyymi
Musiikkia, pitääkö naapurin tietää mitä musiikkia kuuntelet. Eikö paras tapa ole kuulokkeet, että saat kuunnella musiikkia hyvin lähellä ihoa tehokkaasti!
Kerrostalossa voi olla myynnissä asuntoja, jossa ilmoituksessa mainitaan, sopii sijoitus asunnoksi... kannattaa ehkä kysyä, että mitä se tarkoittaa... Saattaa tarkoittaa sitä ,ettei taloyhtiössä ole hyvä asua. - Anonyymi
Jotain realiteettia. Metrin seinät?
- Anonyymi
50-luvulla rakennettiin kerrostaloja, joissa noin metrin paksuiset seinät.
Vieläkin ehdottomasti hiljaisimmat kerrostaloasunnot, joissa olen asunut.
Toki vessassa ja keittiössä viemärin kautta kuuluu ääniä, mutta sitä pitää jo kytätä.
Tiesin tämän paksuuden, koska oli omistusasunto, ja remontin yhteydessä tuli ilmi. Siinä kämpässä oli yläkerrassa naapurilla piano, jonka soittoa ei kuulunut asuntooni.
- Anonyymi
Tässä jos alkaa luettelemaan hyviä puolia, niin nostavat vuokraa.
- Anonyymi
Nostavat ilman sitäkin. Viis muista kunhan oma massi kasvaa. Yksityiset on pahimpia. Nostaa joka vuos vuokraa satasella ja katsoo suostuuko. Jos ei niin uutta putkeen pienemmällä vuokralla ja taas sama alusta. Tätä kiertorataa.👎 näin meitä rahanahneet,itsekkäät,empatiakyvyttömät vedättää.🤷♀️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nostavat ilman sitäkin. Viis muista kunhan oma massi kasvaa. Yksityiset on pahimpia. Nostaa joka vuos vuokraa satasella ja katsoo suostuuko. Jos ei niin uutta putkeen pienemmällä vuokralla ja taas sama alusta. Tätä kiertorataa.👎 näin meitä rahanahneet,itsekkäät,empatiakyvyttömät vedättää.🤷♀️
En suosittele yksityistä vuokranantajaa kenellekkään. Heitä ei kontolloi mikään. Älkää menkö siihen lankaan.🤷♀️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En suosittele yksityistä vuokranantajaa kenellekkään. Heitä ei kontolloi mikään. Älkää menkö siihen lankaan.🤷♀️
Sinällään vuokra-asuminen on ihan jees. Et ole yksinäisenä jossain korvessa säpsähtäen kaikkia ulkopuolisia ääniä,vaan kuulet elämisen ääniä. Se luo turvallisuutta. Pianon pimputusta, eläinten ääniä,leipomuksien/pyykkituvan raikasta tuoksua. Mutta inhimillisyys ja epäitsekkyys vuokranantajilla tässäkin. Muuten kaikki kääntyy päälaelleen,ja jää luu käteen. 🤷♀️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On trollimies aiva totta, että myös sillä puolella voi olla melkoisia hiippareita
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On trollimies aiva totta, että myös sillä puolella voi olla melkoisia hiippareita
Ai ihanaa että olen saanut olla kunniakseni olla trollimies. Oh my gaad! Tätä en olisi osannut odottaa😊🤷♀️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai ihanaa että olen saanut olla kunniakseni olla trollimies. Oh my gaad! Tätä en olisi osannut odottaa😊🤷♀️
Näin sitä voi pahnanpohjimmainenkin edetä hierarkiassa. Trollimies titteli,on titteleistä suurin. Kiitos♥️♥️♥️. Olen mä nyt nii jotain🤗🤷♀️
Minä en muuttaisi millään ilveellä pois kerrostalosta. Toki asun ensimmäisessä kerroksessa ja minulla on oma pieni piha. Tilaa yksiössäni on 43 neliöö plus se piha. Tämä on ihan täydellinen.
Minä en viihtyisi kerrostalossa, mutta en näe mitään syytä kieltää niitä. Monelle kerrostalo on oikein sopiva asumismuoto.
Siitä olen samaa mieltä, että äänieritykseen tulisi kiinnittää huomattavasti nykyistä enemmän huomiota kaikissa sellaisissa kohteissa, joissa on seinänaapureita. Suomessa on monin paikoin uskomattoman huonot äänieritykset. Askeleet kuuluu, puhe kuuluu, tiskaus kuuluu.. Normaaleja elämisen ääniä, jotka eivät ole niin kovia, että niiden pitäisi naapuriin asti kuulu, jos rakennetaan kunnolla.- Anonyymi
Oletteko koskaan ajatelleet sitä onko tuo täydellisen asumishiljaisuuden tavoittelu vain meidän suomalaisten ajatus?
Maalaisten ei sovi asua kaupungeissa, kaksi sukupolvea ei riitä kaupunkilaistumisessa.
Suurkaupungin ihmisille tulee sopeutumisvaikeuksia asua hiljaisuudessa.
Se voi jopa pelottaa, jos ei kuule toisten ihmisten aiheuttamia ääniä.- Anonyymi
Täydellinen asumishiljaisuus? Mikä se on? Mielestäni elämän äänet ympärillä - maalla tai kaupungissa - ovat rauhoittavia.
- Sheena
- Anonyymi
Minusta on noloa, jossei yhtään siedä muita ihmisiä.
Tosin tuosta yörauhasta tulee pitää kiinni.
Ei-kiva on, kun vanhus ei pidä kuulolaitetta ja huudattaa televiisaria.
Ei-kiva on, kun peräkamarin poika plumpsauttelee wc:ssä tai lorotaa äänekkäästi.
Näitä ääniä en haluaisi kuulla.
Vilma
Sivistyksellä sopuun. - Anonyymi
Tuossa jo kerroinkin, etten pidä kerrostaloa enää potentiaalisena asumismuotonani, kokemukseni kerrostalo elämisestä on ankeaa ja tylsää. Sen sijaan rivitalossa tykkäsin asua, omakotitalossakin toki, vain ainoa negatiivinen seikka on isot kulut ja välillä ihan liikaan työtä ylläpitääkseen kaiken kunnossa ja siistinä. Tulee helposti työleiri fiilikset omakotitalossa. Toki, piskuinen piha ja sekin tarkkaan suunniteltu ja toteutettu pienen talon kera olisi ihanteeni.
Helppohoitoisuus avot. 👍
Rivari on ehdottomasti toisena mieluisin vaihtoehto. Mutta jossain rauhaisella alueella. Hulinassa en viihdy yhtään, ahdistun ja sairastun. Vakavasti.
Entinen Eivor - Anonyymi
omakotitalo on ötööiswen caqlraqkunra
- Anonyymi
Armeija aika oli kyllä mukavaa, ei ollut ollenkaan omaa yksityisyyttä.
8 miestä jakoi saman huoneen ja kävi kakalla silmät vastakkain.
Kaikkeen tottuu. - Anonyymi
Kerrostalossa eläminen on ihanaa. Etenkin kun naapurit on kivoja.
- Sheena - Anonyymi
Kerrostaloissa asumiseni on ollut milloin enemmän , milloin vähemmän kamalaa. Nyt, kun ostin Laptin rakennuttaman yksiön ( kerrostalo )täytyy sanoa, että äänet ei yleensä kuulu.
Yhdessäkin kerrostalossa rouva pimputti pianoa aina vähän väliä. Sitten kun hän pimputti sitä vielä 23.30, mulla pinna paloi. Lopulta sain hänet , ettei saisi 21.00 jälkeen pimputtaa. Minulla oli herätys 5.30. Töihin. Kyllä se lopulta suurin piirtein onnistui. Tämä oli vain yksi esimerkki. yksikin kerrostalo: 6.30 sunnuntai-aamu:poraus. ja sen jälkeen tasaisin väliajoin poraus.
Hirveitä paikkoja- Anonyymi
Joitakin häiritsevät rakastelun äänet, nehän ovat kauneinta koko maailmassa.
Uutta synnyttävää.
- Anonyymi
Kauheen sosiaalinen täytyy olla ja tervehtiä mallikelpoisesti
- Anonyymi
Ho hoho
- Anonyymi
Laitokseen
- Anonyymi
Jaettu huone
- Anonyymi
Eiköhän se helvetti ole kuitenkin toiset ihmiset.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä
Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain34712155Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?
Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-16311190Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin2796542Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli
Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.2555337Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia
Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom1953822- 1763623
L/OVER ikuisesti minun
Aivan järkyttävä sarja. Ei voi olla katsomatta, mutta tuo omat muistot mieleen. Näyttelijät näyttelevät turhankin hyvin612679Purra vaatii: Työvelvoite maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille pitkäaikaistyöttömille
Jos Perussuomalaiset ja Kokoomus ovat seuraavan hallituksen kaksi johtavaa puoluetta, on suomalaisille pitkäaikaistyöttö1692340Nyt on kova paikka "suvaitsevaisille" naisille", kun naisille tuli oma taksi
ja syy siihen on kehitysmaalaiset taksisuharit, joista on koitunut paljon "ongelmia" naismatkustajille. Nimittäin "suva442185Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!
Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov131904