Kuinka helposti tai hankalasti annatte yleensä anteeksi keskinäiset erimielisyydet parisuhteessa? Osaatko myös itse pyytää anteeksi jos koet, että nyt tuli sanottua toiselle pahasti?
En tiedä jaksanko ”emännöidä” mutta vähän täytyy saada menoa palstalle, on niin kovin hiljaista.
Anteeksianto
171
1115
Vastaukset
- Anonyymi
Voi sinua hölmö nainen. Erimielisyydet sovitaan. Anteeksi annetaan pahanteko tai virhe.
Mielestäni erimielisyyksistä voi myös antaa anteeksi.. 🤔 mutta kerro ihmeessä miten on juuri itsesi laita?
- Anonyymi
Voi itsellesi vastaava dissosioiva härömies, pahantekoa tai nk virhettä tässä kontekstissa ei tarvitse antaa anteeksi
- Anonyymi
Mä joudun sanomaan välillä "pahasti", koska olen mä.
Se pahasti sanominen ei ole haukkumista, vähättelyä tms. Vaan totuuden sanomista ääneen. Se voi tuntua pahalta ja saatan srn myös tietää..
Enkä mä sellaisesta anteeksi pyydä. Jos pyytäisin, en tarkoittaisi sitä.- Anonyymi
Haaveilija39 kirjoitti:
Eli täräytät asioita melko suoraan? Senkin voi tehdä niin monella tavalla…
Kuten sanoin: En hauku, en vähättele.
Asiallisestikin voi sanoa suoraan. Ei sitä tarvitse tehdä silti "pehmennellen".
Tosin jotkut kokee "liian suorankin" asiallisen palautteen loukkaukseksi. Mutta se on heidän asiansa. Sanokoot itse siitä sanojalle...
Mun kumppani ei elä missään "haavemaailmassa" vaan tässä, missä aamulla joutuu herätä ja välillä ollaan sairaita. Se tietää myös, että mun "töksäytykset" on rakkautta. Samaa saan häneltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten sanoin: En hauku, en vähättele.
Asiallisestikin voi sanoa suoraan. Ei sitä tarvitse tehdä silti "pehmennellen".
Tosin jotkut kokee "liian suorankin" asiallisen palautteen loukkaukseksi. Mutta se on heidän asiansa. Sanokoot itse siitä sanojalle...
Mun kumppani ei elä missään "haavemaailmassa" vaan tässä, missä aamulla joutuu herätä ja välillä ollaan sairaita. Se tietää myös, että mun "töksäytykset" on rakkautta. Samaa saan häneltä.Sinäänsä tämä tapa mikä meillä on, vie sellaista "pahaa" pois, miksi suusta tulisi sellaista, miksi taas voisi olla anteeksi pyydettävää.
Pyritään, ettei nieleskellä, lakaista maton alle mitään, mikä sieltä kuplisi ulos heikkoina hetkinä.
Miettikää miksi sanotte pahaa kumppanista? Mitä se on? Liittyykö se sanominen siihen hetkeen, vai onko se jotain mitä nieleskelitte aiemmin?
Anteeksipyytämisen ei ole tarkoitus olla sama kuin joku hyvän huomenen toivotus. Sen pitää olla äärimmäistä.
- Anonyymi
Entäs aloittaja itse
- Anonyymi
Haaveilija39 kirjoitti:
Pyrin sopimaan melko ripeästi. Mykkäkoulu on ihan hirveetä tuskaa.
No joo ehkä itsekkin äkki pikainen mutta lepyn nopeasti ja pyydän anteeksi äkkiä
Kyllä pyydän anteeksi nopeasti ja muutenkin aina. En tykkää riitelystä.
- Anonyymi
Tuo nyt on ihan paskapuhetta. Palstoilla ainakin haukut ihmisiä ja riitelet minkä ehdit angstiraivot päällä.
Anonyymi kirjoitti:
Tuo nyt on ihan paskapuhetta. Palstoilla ainakin haukut ihmisiä ja riitelet minkä ehdit angstiraivot päällä.
Mitä ihmettä taas selität.
- Anonyymi
Riippuu vakavuudesta, rikkeen siis. Noin yleensä ymmärrän ihmisyyttä ja olen inhimillinen, kukaan ei ole täydellinen edes niin luulevat. 😊
Entinen Eivor- Anonyymi
Entä kun mies sanoo hänellä ei ole rahaa menetti kaiken tai naapuriin muutti varakkaampi ja rikkaampi mies
- Anonyymi
Haaveilija39 kirjoitti:
Tosiaan. On sitä joskus itsekin tullut möläytettyä sellaista mitä ei pitäisi.
No, oppia ikä kaikki. Aina voi petrata, jos on hoksannut hönttöilevänsä. 😅
Huolestuisin heistä jotka ei ota opikseen, vaan jatkaa tötöilyä.
Entinen Eivor Anonyymi kirjoitti:
No, oppia ikä kaikki. Aina voi petrata, jos on hoksannut hönttöilevänsä. 😅
Huolestuisin heistä jotka ei ota opikseen, vaan jatkaa tötöilyä.
Entinen EivorSe olisikin kovin opettavaista jos aina muistaisi ottaa opikseen. Sekin miten sanoa toiselle suoraan asioista. Sen voi sanoa pahasti kuin myös nätisti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä kun mies sanoo hänellä ei ole rahaa menetti kaiken tai naapuriin muutti varakkaampi ja rikkaampi mies
Sitten jää nähtäväksi mitä tuleman pitää.
Entinen Eivor - Anonyymi
Haaveilija39 kirjoitti:
Se olisikin kovin opettavaista jos aina muistaisi ottaa opikseen. Sekin miten sanoa toiselle suoraan asioista. Sen voi sanoa pahasti kuin myös nätisti.
Pitää muistutella itseään. Ottaa siitä kehityskohde. 🙂
Entinen Eivor - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten jää nähtäväksi mitä tuleman pitää.
Entinen EivorAnteeksi et anna ja ovet paukkuen saman tien varakkaamman kainalossa jo olet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anteeksi et anna ja ovet paukkuen saman tien varakkaamman kainalossa jo olet
Heh, en ole ikinä ollut rikkauksien perään. 😆
Henkinen rikkaus on mun fokus. Ja nyt kun olen teipannut itseni vihreään laastariin käyn nukkumaan. Vielä huomenna työpäivä ennen vapaata viikonloppua. Öitä.
Entinen Eivor Anonyymi kirjoitti:
Henkinen rikkaus on mun fokus. Ja nyt kun olen teipannut itseni vihreään laastariin käyn nukkumaan. Vielä huomenna työpäivä ennen vapaata viikonloppua. Öitä.
Entinen EivorKiva kun piipahdit! Öitä😁
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entinen EivorHyvää yötä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää muistutella itseään. Ottaa siitä kehityskohde. 🙂
Entinen EivorTuo sana kehityskohde on erittäin hyvä sana. Sitähän elämä on että kehitymme ja haluamme kehittyä. Välillä rämpien eteenpäin ja välillä vauhdikkaammin.
- Anonyymi
En kovin helposti, mutta joskus. Parisuhteessa riiteleminen on kenkkua, kun pakko mennä lopuksi itseensä ja sopia, jos meinaa jatkaa. Sen jälkeen vielä pitää pystyä käsittelemään asia sillä tavalla, ettei asia jää hiertämään kummankaan mieltä.
Anteeksipyyntö kuuluu sopimiseen useimmiten molemmin puolin. Pystyn pitämään ilkeät sanat sisällä, silloinkin kun olen niin vihainen, kun tuntuu että haluaisin vain loukata. Sellainen olisi täyttä tyhmyyttä, enkä itsekään sellaista hyväksyisi. Arvostan tätä piirrettä parisuhteessa, että joku raja riidellessäkin.
🐾 - Anonyymi
Helposti yleensä, koska en tykkää riidellä. Osaan pyytää anteeksi. Parisuhteessa aikoinaan ollessani silloinen mieheni ei osannut riidellä, eikä pyytää anteeksi. Hänestä tuli puhumaton, eli emme voineet käsitellä mitään sellaisia asioita, jotka liittyivät parisuhteen tilaan, koska hän ei pystynyt siihen ollenkaan. Minulta jäi kokonaan oppimatta se miten hyvä vuorovaikutus toimii.
Se riippuu tietenkin asiasta ja sen vakavuudesta. On asioita, joita en antaisi koskaan anteeksi, mutta ne ovat jo sitten hyvin vakavia. Olen luonteeltani leppeä ja lyhytvihainwn, vaikka tulta ja tappuraakin minusta löytyy. Harvoinpa siis jaksan kovin pitkään vihoitella ja annan anteeksi, kunhan kyse on aidosta anteeksipyynnöstä.
Kaikki me teemme joskus jotain, mikä ei ehkä mennyt ihan putkeen. Silloin on tärkeää ottaa vastuu teoistaan ja osata pyytää anteeksi. Tärkeää on myös osata antaa anteeksi eikä ikuisesti kantaa kaunoja mukanaan.- Anonyymi
Helposti annan. Saatan tulistua, mutta harvoin ja otan aina itseni huumorilla. Riidat ei kestä kauan. En yleensä mökötä muusta kuin mustasukkaisuudesta ja siitäkään en enää.
- Anonyymi
Ensinnäkin.
Huonoa käytöstä, raivoamista ja kiroilua ei tarvitse sietää.
Seurustelun alkuvaiheessa kannattaisi tähän kiinnittää huomiota.
Toiseksi.
Pitääkö riidellä? Eikö voi olla vain eri mieltä?
Kolmanneksi.
Olen erittäin huono pyytämään anteeksi. En usko anteeksiantoon. Mielestäni asian, mikä loukkaa, voi 'supersprayta' mielessään pieneksi, ettei sen anna häiritä koko elämää.
Ihminen toistaa itseään jatkuvasti. Kyllä se vanha pazka kaivetaan kuitenkin jossain vaiheessa esiin, ellei mitätöi.
Koska en osaa vihata, olen vihainen, niin en jaksa kaunistella kauaa. Enhän ole edes täydellinen.
Vilma- Anonyymi
Kaunistella -> kaunastella, siis olla kaunainen
- Anonyymi
Riippuu ihan täysin asiasta. Pikkukinat ovat mulle sellasia, jotka menevät pitkälti toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Isommatkin kränät jätän sivuun kun olen rauhoittunut, kunhan siihen ei ole liittynyt kovin hirvittävän huonoa käytöstä. Jos siihen riitaan liittyy tosi rumaa kielenkäyttöä tai tavaroiden/paikkojen hajottamista tmv. niin niiden unohtaminen on vaikeaa, vaikka ne antaisikin anteeksi. Ne jäävät kummittelemaan takaraivoon ja ikävä kyllä vaikuttavat helposti siihen kanssakäymiseen. Kyse ei ole siitä, ettenkö antaisi anteeksi, vaan siitä, että sellaiset syövät luottamustani, tekevät varovaiseksi, vähentävät läheisyyttä jne. Tähän vaikuttaa myös se, osaako toinen pyytää vilpittömästi anteeksi ja erityisesti se toistuvatko ne samat asiat.
Itse pyydän anteeksi ehkä jopa liiankin "helposti". Välillä on tullut sellaisuakin tilanteita elämässä, jossa toinen osapuoli on ottanu anteeksipyyntöni ikään kuin syylisyyden tunnustamisena ja jättänyt sen varjolla kokonaan käsittelemättä oman toimintansa. Minun ei tarvitse edes erityisen pahasti, jotta pyydän anteeksi. Mä pyydän anteeksi ihan sitäkin, että ylipäänsä hermostun, korotan ääntäni jne. Lapseni on monta kertaa todennut mulle, että "Äiti, ei sun tarvitse pyytää anteeksi, kun ethän sä tehnyt yhtään mitään. Sulla oli täysi syy hermostua." 😂 Olen parisuhteessa riidellyt vain yhden miehen kanssa ja siitäkin on jo 15 vuotta aikaa.. - Olen verbaalisesti tosi taitava iskemään vyön alle ja kiivastuttuani huono sopimaan, koska ajattelin ehkä siinä tilanteessa olleeni jotenkin oikeutettu sanomaan pahasti.., joten se liitto päättyi luonnollisesti avioeroon.
Yleisesti ottaen, en juuri riitele. En parisuhteessa enkä muutenkaan. En muista sen liiton jälkeen oikeastaan yhtään varsinaista riitaa. - Erimielisyyttä on tullut ehkä sellaisista tilanteista, joissa kumppani tuli (aiheettoman) mustasukkaiseksi ja silloin hän ei ollut hyvää seuraa. - Silloin ehkä minun pysymiseni rauhallisena ja riitaan osallistumattomuuteni provosoi hänen kiukkuaan vielä enemmän. - Pystyin vain sanomaan, että olen pahoillani, kun olen pahoittanut hänen mielensä. - Mies vaati, että olisin pyytänyt anteeksi jotakin tekemistäni, mutta siihen en pystynyt, koska en mielestäni ollut tehnyt mitään väärää häntä tai ketään muutakaan kohtaan. - Ne olivat tosi ikäviä päiviä; (2-3 kerrallaan) ja sitten hän taas palasi ja pyysi anteeksi. Ja toki annoin anteeksi, koska tiesin, että hänen ilkeilynsä oli johtunut vain mustasukkaisuudesta, mitä hän ei pystynyt hallitsemaan. - Onneksi niitäkään tilanteita ei tullut paljon. Ei ehkä edes kertaa vuodessa.
Jos siis huomaan sanoneeni jotakin tahattoman epäkorrektia kenelle tahansa, pyydän heti anteeksi. Jos en tiedä tehneeni oikeasti mitään väärää, en pyydä anteeksi kuin toisen harmistumista, koska sanon vain asioita, mitä oikeasti tarkoitan.- Anonyymi
Tjaa, pyrin kyllä toimimaan siten että sitä anteeksipyynnön tarvetta ei edes ole tai tule, eikä ole kyllä tullutkaan. Anteeksipyyntö kun ei mielestäni korjaa tehtyä mitenkään, korkeintaan lievittää.
Vähän sama juttu kuin hiilineutraalius, ensin tyrkätään ilmakehä täyteen sontaa jonka jälkeen kuvitellaan kompensoivan teon hyvittävän sen jo tapahtuneen pahan teon, näinhän se ei ole jos tarkemmin tuumitaan.
Ja tämä on sitten minun filosofiani, sen ei ole pakko sopia kenenkään muun tekoihin tai toimintoihin, eikä ajatusmaailmaan 🙂"Tjaa, pyrin kyllä toimimaan siten että sitä anteeksipyynnön tarvetta ei edes ole tai tule, eikä ole kyllä tullutkaan. "
Joko et ole ollut parisuhteessa tai sitten olet narsisti, jonka mielestä vika on aina muissa. Ex vaimoni oli tuollainen. Hänellä taisi olla 25-vuoden parisuhteen aikana olla 3-kertaa anteeksipyydettävää.- Anonyymi
Yogamies kirjoitti:
"Tjaa, pyrin kyllä toimimaan siten että sitä anteeksipyynnön tarvetta ei edes ole tai tule, eikä ole kyllä tullutkaan. "
Joko et ole ollut parisuhteessa tai sitten olet narsisti, jonka mielestä vika on aina muissa. Ex vaimoni oli tuollainen. Hänellä taisi olla 25-vuoden parisuhteen aikana olla 3-kertaa anteeksipyydettävää.12:09:12 😂 niinpä niin, usko tai älä on kyllä mahdollista elää siten kuin olen elänyt ja tämä tapa toimii pehmeillä arvoilla, sydämellä...eikä suinkaan narsismin arvoilla siitä huolimatta että ne ovat sinulle tuttuja.
Joten tuohon pieni kertaus:
"Ja tämä on sitten minun filosofiani, sen ei ole pakko sopia kenenkään muun tekoihin tai toimintoihin, eikä ajatusmaailmaan 🙂" Anonyymi kirjoitti:
12:09:12 😂 niinpä niin, usko tai älä on kyllä mahdollista elää siten kuin olen elänyt ja tämä tapa toimii pehmeillä arvoilla, sydämellä...eikä suinkaan narsismin arvoilla siitä huolimatta että ne ovat sinulle tuttuja.
Joten tuohon pieni kertaus:
"Ja tämä on sitten minun filosofiani, sen ei ole pakko sopia kenenkään muun tekoihin tai toimintoihin, eikä ajatusmaailmaan 🙂"Eli olet siis narsisti.
- Anonyymi
Yogamies kirjoitti:
Eli olet siis narsisti.
Puhunko hoonoa suomea 😁
Kyllä mielestäni melko helposti annan ja pyydän anteeksi.
Anteeksipyyntö ei kuitenkaan poista minusta sitä vittuuntunutta tai pahaa oloa, joka kestää yleensä seuraavaan aamuun saakka. Siksi toinen saattaa kuvitella, etten ole oikeasti antanut anteeksi, kun mielelläni vetäydyn omiin oloihini tuon pahan olon takia.- Anonyymi
Anteeksi antaminen ja sen prosessin kestoaika on riippuvaista siitä, millaista loukkausta elämässään olisi kohdannut.
Haluan uskoa siihen että jokainen meistä ihmisistä antaa toisille ihmisille kaiken anteeksi, sehän on jo uskontomme perusta.
Parisuhteissa tuollaista jeesustelua kyllä harvoin tapaa.
Emme tavallaan päätä itse tietoisesti anteeksi antamisesta, kun tunteet ovat pinnalla voi anteeksiantaminen olla hyvinkin vaikeaa. Nähdään toisen tekemän virhe, ikään kuin poistamalla itsemme koko kuviosta?
Mjoo, tiettyjä asioita jotka liittyvät luottamukseen, niitä voi olla hankala antaa anteeksi. Toisaalta elämän jatkuessa voivat syyt anteeksiantamattomuuteen tuntua jopa tyhmiltä.
Itseäni on loukattu, oman elämäni hallintaani on loukattu. Voiko ihminen itse päättää miten haluaisi elää seuraavat 18 vuotta? Varmasti kai voisi mutta joskus se kumppani voi haluta jotain sellaista niin voimakkaasti ettei anna vaihtoehtoja.
Tuossa tilanteessa sitä loukkaantuu, synkistelee ja on menettänyt oman elämänsä itsenäisen hallinnan. Mutta, tulee aika kun huomaa ettei itse ollutkaan oikeassa.
Miettii miten sitä voi loukkaantua asiasta joka tuottaa omalle elämälle loppujen lopuksi vain hyvää.
Me ihmiset olemme erehtyväisiä, olkaamme siis anteeksi antavaisia itsellemme ja myös toisille.
AV Riippuu vahingonteon laajuudesta. Ennen olin sitä mieltä, että kaikki pitäisi antaa anteeksi, nykyään en. Pätee mielestäni kaikkiin ihmissuhteisiin.
- Anonyymi
Eli, luottamustasi olisi petetty, oletko ollut kaiken luottamuksen arvoinen?
Tämä kai on se ydinkysymys, siitä voiko kumppanin mielihalut täysin täyttää...ja miksi ei olisi voinut?
AV Anonyymi kirjoitti:
Eli, luottamustasi olisi petetty, oletko ollut kaiken luottamuksen arvoinen?
Tämä kai on se ydinkysymys, siitä voiko kumppanin mielihalut täysin täyttää...ja miksi ei olisi voinut?
AVRehellisesti sanottuna riippuu ihmisestä ketä tarkoitat. En kaikkien ihmisten luottamuksen arvoinen ole ollut aina minäkään, varsinkaan nuorempana, mutta ehkä olen jotain oppinut niistä virheistä.
- Anonyymi
Annan sinulle esimerkin...
Mies haluaisi seksiä naiseltaan, mutta naisen päätä särkee lähes jatkuvasti.
Tuohon miehen auttamiseen menisi varmaan joku 20 minuuttia? Mutta, kun päätä särkee niin ei voi.
Nainen haluaa lapsen, ja miehen päätä alkaa särkemään.
Lapsen kasvattamisessa täysi-ikäisyyteen menee se 18-vuotta.
Mjoo, miehen ei parane sanoa ei? Tai muuten voi tulla ero?
Tullaan siis ydinkysymykseen, tulisiko naisen käyttää aikaansa miestänsä kohtaan se 20 minuuttia, jos miehen tulisi käyttää aikaansa naisen haluille se 18-vuotta?
Mitä mieltä itse tästä olet:)
Mjoo, ihan outoja juttuja, mutta elämä ja ihmiset ovat.
AV Anonyymi kirjoitti:
Tuohon miehen auttamiseen menisi varmaan joku 20 minuuttia? Mutta, kun päätä särkee niin ei voi.
Tullaan siis ydinkysymykseen, tulisiko naisen käyttää aikaansa miestänsä kohtaan se 20 minuuttia, jos miehen tulisi käyttää aikaansa naisen haluille se 18-vuotta?
AVNo ei sitä naisen yläpäätä voi jatkuvasti särkeä, mun mielestä vika on jossain muualla.
Itse varmaan keskustelisin lastentekoasiat jo heti alkuunsa, että olis kumppanin kanssa samoilla linjoilla.- Anonyymi
Mu5tasydän kirjoitti:
No ei sitä naisen yläpäätä voi jatkuvasti särkeä, mun mielestä vika on jossain muualla.
Itse varmaan keskustelisin lastentekoasiat jo heti alkuunsa, että olis kumppanin kanssa samoilla linjoilla.Voi niitä aina keskustella, eikä yksikään nainen "ehkä" halua lasta 25-vuotiaana, ei edes 30-vuotiaana...mutta mikä helvetti se on että 39-vuotiaana ei muuta haluakkaan?
AV Anonyymi kirjoitti:
Voi niitä aina keskustella, eikä yksikään nainen "ehkä" halua lasta 25-vuotiaana, ei edes 30-vuotiaana...mutta mikä helvetti se on että 39-vuotiaana ei muuta haluakkaan?
AVEn osaa tuohon sanoa muuta kuin itsestäänselvyyksiä: biologinen kello.
- Anonyymi
Mu5tasydän kirjoitti:
No ei sitä naisen yläpäätä voi jatkuvasti särkeä, mun mielestä vika on jossain muualla.
Itse varmaan keskustelisin lastentekoasiat jo heti alkuunsa, että olis kumppanin kanssa samoilla linjoilla.Tuosta päänsärystä olen samaa mieltä, siksi kai miehet hyppäävät HERKÄSTI sänkyihin missä sitä ei edes tunneta?
AV - Anonyymi
Mu5tasydän kirjoitti:
En osaa tuohon sanoa muuta kuin itsestäänselvyyksiä: biologinen kello.
Naisilla tulisi olla kai varoituskyltti kaulassa, allekirjoitettava sopimus moisesta ettei aikaansa kukaan tuhlaisi?
Mutta joo, ovathan naiset melko usein oikeassa. Ja me miehet melko usein väärässä.
Sen vain huomaa kun aikansa elää.
AV Anonyymi kirjoitti:
Naisilla tulisi olla kai varoituskyltti kaulassa, allekirjoitettava sopimus moisesta ettei aikaansa kukaan tuhlaisi?
Mutta joo, ovathan naiset melko usein oikeassa. Ja me miehet melko usein väärässä.
Sen vain huomaa kun aikansa elää.
AVEn tiedä varoituskylteistä, mutta aika äkkiähän nuo suhteen vakiinnuttua luulisi löytyvän keskustelutiskille?
Lähtökohtaisesti ajattelen niin, että kuka tahansa voi olla oikeassa tai väärässä, sukupuolesta riippumatta.- Anonyymi
Mu5tasydän kirjoitti:
En tiedä varoituskylteistä, mutta aika äkkiähän nuo suhteen vakiinnuttua luulisi löytyvän keskustelutiskille?
Lähtökohtaisesti ajattelen niin, että kuka tahansa voi olla oikeassa tai väärässä, sukupuolesta riippumatta.No, minun mielestäni molemmat ovat oikeassa. Outoa?
Ehkä jos noin kirjoittaa.
Omassa tapauksessani minulla ei olisi ollut mitään halukkuutta lapsiin, koska onhan minulle niitä jo kertynyt. Puolisolla lapsia ei ole.
Tulee siis kysymys mitä kukin yksilö haluaa seuraavan 18-vuotta?
Mjoo, päätin etten voi olla esteenä naisen jota rakastan toiveille. Siispä "uhrasin" oman ajatuksen loppuelämästä, ja voin kertoa että se ON suuri uhraus. Tulee kunnioituksesta vastapuolta kohtaan, ja se on pyyteetön.
AV Anonyymi kirjoitti:
No, minun mielestäni molemmat ovat oikeassa. Outoa?
Ehkä jos noin kirjoittaa.
Omassa tapauksessani minulla ei olisi ollut mitään halukkuutta lapsiin, koska onhan minulle niitä jo kertynyt. Puolisolla lapsia ei ole.
Tulee siis kysymys mitä kukin yksilö haluaa seuraavan 18-vuotta?
Mjoo, päätin etten voi olla esteenä naisen jota rakastan toiveille. Siispä "uhrasin" oman ajatuksen loppuelämästä, ja voin kertoa että se ON suuri uhraus. Tulee kunnioituksesta vastapuolta kohtaan, ja se on pyyteetön.
AVHienoa, että löytyy vielä ihmisiä, jotka kunnioittavat omaa kumppaniaan pyyteettömästi.
- Anonyymi
Mu5tasydän kirjoitti:
Hienoa, että löytyy vielä ihmisiä, jotka kunnioittavat omaa kumppaniaan pyyteettömästi.
Kyllä, mutta tässä sen huomaa.
Kaikille ei ehkä käy näin hyvää "tuuria", että lapsi olisi lähes täydellinen ja helppo.
Nykyinen elämä kun koostuu ajatukselle, aina iloinen lapsinero, mitä tuo sitten kuvannee. Energiaa täynnä, aina iloinen ja osaava.
Hitto, en tiennyt että lapsi voi nuorenakin opettaa tällaista miestä.
Mjoo, oppia ikä kaikki, ja kaikki vastaan myös otetaan.
Tunnen itseni nyt vajaaksi, kun katson ihmisiä, jotka ovat oikeasti parempia.
AV Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta tässä sen huomaa.
Kaikille ei ehkä käy näin hyvää "tuuria", että lapsi olisi lähes täydellinen ja helppo.
Nykyinen elämä kun koostuu ajatukselle, aina iloinen lapsinero, mitä tuo sitten kuvannee. Energiaa täynnä, aina iloinen ja osaava.
Hitto, en tiennyt että lapsi voi nuorenakin opettaa tällaista miestä.
Mjoo, oppia ikä kaikki, ja kaikki vastaan myös otetaan.
Tunnen itseni nyt vajaaksi, kun katson ihmisiä, jotka ovat oikeasti parempia.
AVMinun mielestäni taas esimerkiksi erityislapsetkin huomioidaan nykyään paremmin kuin ennen, tuli vain tästä mieleen.
En lähtisi itse kategorioimaan ihmisiä paremmaksi jonkin tietyn asian perusteella, kuten lasten kasvattamisen tmv. Kaikilla kun on omat vahvuutensa jollakin elämän osa-alueella.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AVTuohon täytyy todeta näin naisena, joka on elänyt vuosikausia yhdessä miehen kanssa, jota seksi ei kiinnostanut, että mä koen jopa melkolailla sairaakdu tuon ajattelutavan "Tuohon miehen auttamiseen menisi varmaan joku 20 minuuttia?" Joo, olisihan se seksi ollut mukavaa ja ilman oleminen oli veemäistä, mutta ajatus sääliseksistä ja seksistä, jota toinen harrastaa, vaikkei halua, kuulostaa vastenmieliseltä ja suorastaan etovalta. Ilman oleminen loukkaa minua huomattavasti vähemmän, kuin se, että toinen harrastaisi vastentahtoisesti seksiä kanssani. Minua olisi vaikea loukata kovempaa, kuin jos tuollainen kävisi ilmi. Mähän en enää ikinä haluaisi harrastaa seksiä sen ihmisen kanssa, enkä taatusti uskoisi enää ikinä, että hän haluaisi seksiä kanssani. Tuollainen tappaisi kaiken halun toista kohtaan.
- Anonyymi
Mu5tasydän kirjoitti:
Minun mielestäni taas esimerkiksi erityislapsetkin huomioidaan nykyään paremmin kuin ennen, tuli vain tästä mieleen.
En lähtisi itse kategorioimaan ihmisiä paremmaksi jonkin tietyn asian perusteella, kuten lasten kasvattamisen tmv. Kaikilla kun on omat vahvuutensa jollakin elämän osa-alueella.Näin se on, mutta jos tapaa tuollaisen joka lukee 2500 sivua hymyillen itse niin haluten kolmeen viikkoon. Janoaa tietoa ja taitoja koskaan väsyen, jopa sitä vaatien...nyt mennään kirjastoon. Tunnen itse etten ole se oikea ihminen häntä ohjaamaan, kun on lukenut enemmän kirjoja mitä itse koko elämässäni, ja hän on vasta 8-vuotias.
Outo tapaus tämä, "jota koskaan en itse alussa halunnut".
Valaisee omaa mieltäni, ja elämän katsomusta siitä miten itse oikeasti olen vajaa.
Voidaan kai todeta, ne kokemukset joita itselläni on ajasta olleet, ne ovat muuttuneet tämän lapsen myötä. Ei ole mitään ongelmia, kun hän vain hymyilee ja on koko ajan energinen. Odotin toisenlaista tulevaisuutta kun sanoin ei.
Oppia ikä kaikki.
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi niitä aina keskustella, eikä yksikään nainen "ehkä" halua lasta 25-vuotiaana, ei edes 30-vuotiaana...mutta mikä helvetti se on että 39-vuotiaana ei muuta haluakkaan?
AVHyvin harva nainen enää tuossa kohtaa haluaa lasta. Kyllä se päätös on tehty jo aiemmin. Poikkeuksena sitten he, joilla ei ole ollut mahdollisuutta päättää,vaan he ovat ajautuneet odottamaan sopivaa hetkeä ja he, joilla on jo vanhempia lapsia. Ehiä tässä on jokin sukupolvikuilu ja sun ikäpolvessasi vielä on sitten ollut tuollaisia naisia, mutta mä en ole kokaan törmännyt yhteenkään nuorempien sukupolvien naiseen, joka ei olisi jo viimeistään 35:na tehnyt lopullista päätöstään lapsettomuudesta, jos on sen päätöksen tehdäkseen.
Anonyymi kirjoitti:
Näin se on, mutta jos tapaa tuollaisen joka lukee 2500 sivua hymyillen itse niin haluten kolmeen viikkoon. Janoaa tietoa ja taitoja koskaan väsyen, jopa sitä vaatien...nyt mennään kirjastoon. Tunnen itse etten ole se oikea ihminen häntä ohjaamaan, kun on lukenut enemmän kirjoja mitä itse koko elämässäni, ja hän on vasta 8-vuotias.
Outo tapaus tämä, "jota koskaan en itse alussa halunnut".
Valaisee omaa mieltäni, ja elämän katsomusta siitä miten itse oikeasti olen vajaa.
Voidaan kai todeta, ne kokemukset joita itselläni on ajasta olleet, ne ovat muuttuneet tämän lapsen myötä. Ei ole mitään ongelmia, kun hän vain hymyilee ja on koko ajan energinen. Odotin toisenlaista tulevaisuutta kun sanoin ei.
Oppia ikä kaikki.
AVTodellakin, elämä voi joskus yllättää myös positiivisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohon täytyy todeta näin naisena, joka on elänyt vuosikausia yhdessä miehen kanssa, jota seksi ei kiinnostanut, että mä koen jopa melkolailla sairaakdu tuon ajattelutavan "Tuohon miehen auttamiseen menisi varmaan joku 20 minuuttia?" Joo, olisihan se seksi ollut mukavaa ja ilman oleminen oli veemäistä, mutta ajatus sääliseksistä ja seksistä, jota toinen harrastaa, vaikkei halua, kuulostaa vastenmieliseltä ja suorastaan etovalta. Ilman oleminen loukkaa minua huomattavasti vähemmän, kuin se, että toinen harrastaisi vastentahtoisesti seksiä kanssani. Minua olisi vaikea loukata kovempaa, kuin jos tuollainen kävisi ilmi. Mähän en enää ikinä haluaisi harrastaa seksiä sen ihmisen kanssa, enkä taatusti uskoisi enää ikinä, että hän haluaisi seksiä kanssani. Tuollainen tappaisi kaiken halun toista kohtaan.
Mun on pakko huikata tähän sivusta, että allekirjoitan tuon. Ajatuskin siitä, toinen harrastaisi kanssani seksiä vastentahtoisesti, aiheuttaa mulle fyysisesti pahan olon. Se tuntuu ajatuksena etovalta. Se olisi ehkä pahin loukkaus, jonka mun seksuaalisuuttani kohtaan voisi parisuhteessa tehdä, jollei lasketa raiskausta, joka taas on rikos. Toinen tekisi minusta tahtomattani seksuaalisen hyväksikäyttäjän. Kyllä tuo tieto olisi suhteen loppu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohon täytyy todeta näin naisena, joka on elänyt vuosikausia yhdessä miehen kanssa, jota seksi ei kiinnostanut, että mä koen jopa melkolailla sairaakdu tuon ajattelutavan "Tuohon miehen auttamiseen menisi varmaan joku 20 minuuttia?" Joo, olisihan se seksi ollut mukavaa ja ilman oleminen oli veemäistä, mutta ajatus sääliseksistä ja seksistä, jota toinen harrastaa, vaikkei halua, kuulostaa vastenmieliseltä ja suorastaan etovalta. Ilman oleminen loukkaa minua huomattavasti vähemmän, kuin se, että toinen harrastaisi vastentahtoisesti seksiä kanssani. Minua olisi vaikea loukata kovempaa, kuin jos tuollainen kävisi ilmi. Mähän en enää ikinä haluaisi harrastaa seksiä sen ihmisen kanssa, enkä taatusti uskoisi enää ikinä, että hän haluaisi seksiä kanssani. Tuollainen tappaisi kaiken halun toista kohtaan.
Palataan ajatukseen, joku haluaa jotain ja sinä et?
Itse mietin tätä kaksi vuotta, joka on sinänsä lyhyt aika jos vertaa tulevaan 18-vuotta?
En voi olla toisten ihmisten esteenä toteuttaa itseään, se on selvä. Joko siihen osallistuu tai hyväksyy sen, että se toinen ihminen voisi toteuttaa itseään jonkun toisen kanssa?
Valinta on aina oma, ja sen tulos ei ole sen toisen vikaa?!
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta päänsärystä olen samaa mieltä, siksi kai miehet hyppäävät HERKÄSTI sänkyihin missä sitä ei edes tunneta?
AVTiiäättekö, kyllä se pää voi särkeä ja pahastikin ihan joka hemmetin päivä,
ja suurimman osan päivästä jopa.
Mutta siitäkin huolimatta mies saisi sitä
joka päivä jos vaan haluaa koska itekin haluaisin.
Ja se itseasiassa helpottaisi tätä särkyä.
- Anonyymi
mielestäni ei ole niinkään kyse anteeksiannosta vaan siitä millaista kohtelua hyväksyy ja millaista ei. tänään päätin ettei minun tarvitse/kannata/pidä olla yhteistyössä vaikka saisinkin mahdollisuuksia, jos on jo kertaalleen osoitettu, että yritetään vain hyötyä muttei välitetä ihmisenä. Tämä nyt ei suorastaan liity parisuhteeseen, mutta sama pätee myös parisuhteen osalta.
- Anonyymi
Itse haluason sopia aina mahdollisimman pian. Toinen voi vetkuttaa ikuisuuteen. Häntä ei haittaa mun kärsimys tilanteesta. Yleensä se olenkin minä joka pyytää anteeksi vaikka en olisi mitään tehnytkään. Aina se vika tuntuu olevan minussa. Olenkin alkanut patoa tunteitani. Vaikka loukkaantunut jostain en sano mitään. Koska sekin kuitenkin minun vikani.
- Anonyymi
Mielestäni jos ei toiselle anteeksi anna,ei ansaitse anteeksiantoa itsekkään. Yhtäkään täydellistä ihmistä kun ei maa päällään kanna. Anteeksiantamattomuus on siten itsekkyyttä. Ei näe lähimmäisessään omaa itseään. Anteeksi pyytäminen ja anteeksi antaminen on rohkeutta. Kaikilla ei siihen rahkeet riitä.🤷♀️
- Anonyymi
Ja tätä en ajatellut parisuhteiden kannalta,vaan yleisesti. Ystävien,kaverien,työnantajien,työkavereiden,lasten,vanhempien. Ihan kaikkien 🤷♀️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tätä en ajatellut parisuhteiden kannalta,vaan yleisesti. Ystävien,kaverien,työnantajien,työkavereiden,lasten,vanhempien. Ihan kaikkien 🤷♀️
Mutta mitään toisen syyksesi lataamaa skeidaa ei tarvii anteeski pyytää. Anteeksi senkin voi antaa,mutta ei pidä unohtaa,vaan ottaa opiksi. Kiittää ja kumartaa. Mennä senjälkeen niin kauas kun pippuri kasvaa.👍🤷♀️
Pahasti en muista koskaan sanoneeni.🤔
- Anonyymi
Minä kyllä heilutan sanaista säilää puolustuksekseni. Mutta todella, todella harvoin.
Osaan olla hirveä.
Mutta vuosien myötä olen oppinut säästämään energiaani, enkä halua provosoitua enkä yhtään kaipaa draamaa.
Kierrän myös energiasyöpöt.
Vilma Anonyymi kirjoitti:
Minä kyllä heilutan sanaista säilää puolustuksekseni. Mutta todella, todella harvoin.
Osaan olla hirveä.
Mutta vuosien myötä olen oppinut säästämään energiaani, enkä halua provosoitua enkä yhtään kaipaa draamaa.
VilmaOlen myös oppinut pysymään visussa kun luottamuksen menetän en jaksa sellaisia syyttelyitä varsinkaan tuntemattomilta. Mutta sitten kun sellaisia ihmisiä jotka vääntää valheita niin on ikävä jos mainetta joutuu puolustella tukeutumalla muihin ja todistella, joka liike toiseksi jokainen tekee virheitä elämässä. En jaksa syyttelyitä.
Kuinka moni joutuu todistaa valheensa totuudeksi, aina henkilö josta valehdellaan joutuu todistaa valheeksi.Anonyymi kirjoitti:
Osaan olla hirveä.
Vilmavisussa siis sivussa.
- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Olen myös oppinut pysymään visussa kun luottamuksen menetän en jaksa sellaisia syyttelyitä varsinkaan tuntemattomilta. Mutta sitten kun sellaisia ihmisiä jotka vääntää valheita niin on ikävä jos mainetta joutuu puolustella tukeutumalla muihin ja todistella, joka liike toiseksi jokainen tekee virheitä elämässä. En jaksa syyttelyitä.
Kuinka moni joutuu todistaa valheensa totuudeksi, aina henkilö josta valehdellaan joutuu todistaa valheeksi.Miten sinulla valtakunta muuten elämässäsi menee?
Lapsikatras kasvaa, ja haasteet samat mutta vähän myös muuttuvat?
Onneksi Suomessa on kaltaisiasi naishenkilöitä, jotka pitävät huolta siitä ettei suomalaisten osuus kansakunnastamme vähene niin rajusti mitä muutoin vähenisi.
Otan hatun päästä ja kumarran.
AV Anonyymi kirjoitti:
Miten sinulla valtakunta muuten elämässäsi menee?
Onneksi Suomessa on kaltaisiasi naishenkilöitä, jotka pitävät huolta siitä ettei suomalaisten osuus kansakunnastamme vähene niin rajusti mitä muutoin vähenisi.
AVOoh kiva kun kysyt mutta luottamus mennyt ihmisiin. Uudessa koulussa sai sellaisen nöyryytys puheen etten ole jämäkkä ja olisin vastuuton 😁
Ehkä johtuu ennakkoluuloista ja seuraavassa palverissa sain lapselle erikseen diagnoosia itsetunto mennytja masennusoireista toisen koulun huonot lasten kiusaamisen kokemukset, pelko vanhempien erosta(kun isänsä lähtenyt ovesta mutta totuushan on toinen miettinyt ☠️) ja se että konkurssi taitaa olla päällä kun eivät anna rahallista tukea tai noh jo hylätty kertaalleen pitäisi palveluarvioida. .
Miten nyt elämä voi huonommin mennä.- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Ooh kiva kun kysyt mutta luottamus mennyt ihmisiin. Uudessa koulussa sai sellaisen nöyryytys puheen etten ole jämäkkä ja olisin vastuuton 😁
Ehkä johtuu ennakkoluuloista ja seuraavassa palverissa sain lapselle erikseen diagnoosia itsetunto mennytja masennusoireista toisen koulun huonot lasten kiusaamisen kokemukset, pelko vanhempien erosta(kun isänsä lähtenyt ovesta mutta totuushan on toinen miettinyt ☠️) ja se että konkurssi taitaa olla päällä kun eivät anna rahallista tukea tai noh jo hylätty kertaalleen pitäisi palveluarvioida. .
Miten nyt elämä voi huonommin mennä.Ikävä kuulla, mutta Suomi on nyt mennyt luukulta luukulle pompotteluksi jota yhteiskunnan ei kuuluisi olla, ainakaan näin kovasti verotetun?
Mutta, olet yksi niistä jota arvostan, jaksa sillä jos yhteiskunta ei anna voimavaroja.
AV Anonyymi kirjoitti:
AVEiköhän se siitä sitten kun sitä sai todistella hyvin väärin toiseksi asiaa. Kävin hyvin perusteellisesti koulujen välistä kulttuurista kuilua mihin oppinut että valvotaan joka liike ja vaikka lapsi pärjää tehdään ilmoituksia vain sen vuoksi kun on poissaoloja 😁
- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Eiköhän se siitä sitten kun sitä sai todistella hyvin väärin toiseksi asiaa. Kävin hyvin perusteellisesti koulujen välistä kulttuurista kuilua mihin oppinut että valvotaan joka liike ja vaikka lapsi pärjää tehdään ilmoituksia vain sen vuoksi kun on poissaoloja 😁
Miksi olisi poissaoloja, oma tytär kolmannella ja on vain yksi päivä poissaoloa koulusta?
Tietysti suurperheellä on sama ongelma mitä Suomen armeijalla, aina joku kipeenä...
Tulisiko nyt armeija hylätä:)
AV Anonyymi kirjoitti:
AVTämä toinen koulu vaan ei tee niin hyvää jälkeä esim ilmoituksilla kuin toinen löytyy ylimääräsiäkin poissa oloja. Eivätkä esim tee kotiläksy merkintöjä ja joudun elämään ulkona ja sen vuoksi syytetty vastuuttomaksi.
Esimäisen kerran laitettiin että minun on opetettava kun poissa eiväthän ne tiennyt lapsen kohdalla mitä joudun kaikkea opettamaan, koska ne ennakkoluuloiset on pihalla menneisyydestäni koska kuuntelen lapsen tunteitakin.Anonyymi kirjoitti:
AVEnsimmäistä kertaan että pistetään minut siihen osaan toisen kohdalla ja tottakai käärin hihani tähän osaa mutta normaali lapsi onkin vaikeampi tapaus kun ei anna auttaa vaan näyttää tehtyjä tehtäviä.😁 että keskeneräistä en saa edes nähdä mutta tarkistaa käytännössä läksyt.
Anonyymi kirjoitti:
AVSe mikä ei luo luotettavuutta opettajaan, ettei saa mitään läksy merkintöjä ja alkoi itse menemättä kouluun vain vuoksi kun ei ollut läksyjä tehtynä ja tiennyt mihin mennä. Nämä on mahtavia asioita mitä ei osata huomioida ollaan menty vähän kuin ajassa taaksepäin😁
Anonyymi kirjoitti:
Miksi olisi poissaoloja, oma tytär kolmannella ja on vain yksi päivä poissaoloa koulusta?
Tietysti suurperheellä on sama ongelma mitä Suomen armeijalla, aina joku kipeenä...
AVNoh tuossa aiemmin kerroin tuon vaikeutta mennä kouluun esim ahdistus, masennusoireita edellisen koulun kiusaamisen kokemukset vaikeuttaa mennä nykyiseen ”ei halua kavereita” oli lausekin mitä lapsi on hokenut. Myös ahdistun kun koulun jälkeen pakotettu tekemään tehtäviä ja siis nykyisen opettajan kanssa sovin että hoidan viikon loppuisin kirimistä kiinni. Ainakin tämä opettaja ei jyrää kun pitää matalaa profiliilia.
- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Eiköhän se siitä sitten kun sitä sai todistella hyvin väärin toiseksi asiaa. Kävin hyvin perusteellisesti koulujen välistä kulttuurista kuilua mihin oppinut että valvotaan joka liike ja vaikka lapsi pärjää tehdään ilmoituksia vain sen vuoksi kun on poissaoloja 😁
Sivusta totean, että niinhän heidän kuuluu tehdä, jos on paljon poissaoloja.
valtakunta kirjoitti:
Noh tuossa aiemmin kerroin tuon vaikeutta mennä kouluun esim ahdistus, masennusoireita edellisen koulun kiusaamisen kokemukset vaikeuttaa mennä nykyiseen ”ei halua kavereita” oli lausekin mitä lapsi on hokenut. Myös ahdistun kun koulun jälkeen pakotettu tekemään tehtäviä ja siis nykyisen opettajan kanssa sovin että hoidan viikon loppuisin kirimistä kiinni. Ainakin tämä opettaja ei jyrää kun pitää matalaa profiliilia.
Vieläkö sua kiusataan? Että mulla pistää vihaksi kiusaaminen, joka ei aina rajoitu pelkästään kouluun tai työelämään.
Kiusaaminen voi olla piilomerkityksellistä, tietoisuuteen vaikuttamista, ymmärrät sen, mutta et pysty sitä järjellisesti toiselle kertomaan.
Otetaan uhreja, osa voi olla syyttömiäkin ja hyökätään porukalla kimppuun vain siksi, kun naama ei miellytä. Aina ei edes maisemanvaihdos riitä. Todella häijyä toimintaa.Anonyymi kirjoitti:
AVOllaahan täällä ainakin kipeänä oltu tuossa nyt 3v viimeyönä oksensi. Vaikka 😷 käytetty niin joku kumminkin jostain lapselle tulee jossain kohtaan, eikä ne nyt aina 100% käytä ja aina se syöminen on riski, että saa joltain jonkun, että nyt ihan on kuitenkaan ihan normaalia elämistä en estä sillä. Vaan julkisissa sisätiloissa käytännössä käytetään.
Mu5tasydän kirjoitti:
Vieläkö sua kiusataan? Että mulla pistää vihaksi kiusaaminen, joka ei aina rajoitu pelkästään kouluun tai työelämään.
Kiusaaminen voi olla piilomerkityksellistä, tietoisuuteen vaikuttamista, ymmärrät sen, mutta et pysty sitä järjellisesti toiselle kertomaan.
Otetaan uhreja, osa voi olla syyttömiäkin ja hyökätään porukalla kimppuun vain siksi, kun naama ei miellytä. Aina ei edes maisemanvaihdos riitä. Todella häijyä toimintaa.Myös syrjintä ja sisäpiirihommat voivat olla kiusaamista ja mitä piilovattuilevampaa se touhu on, niin sitä älykkäämpänä kiusaaja itseään pitää, kun kuvittelee, että toinen ei tajua mitä tapahtuu.
Anonyymi kirjoitti:
AVNiin kyllä tuossa viime viikonloppuna sairastin kun aiemmin oli 11v. Minun ja miehen jälkeen sit meni 9v ja sit 6v ja 3v eli siis kiertää sehän se ongelma onkin.
Anonyymi kirjoitti:
Ikävä kuulla, mutta Suomi on nyt mennyt luukulta luukulle pompotteluksi jota yhteiskunnan ei kuuluisi olla, ainakaan näin kovasti verotetun?
Mutta, olet yksi niistä jota arvostan, jaksa sillä jos yhteiskunta ei anna voimavaroja.
AV”Mutta, olet yksi niistä jota arvostan, jaksa sillä jos yhteiskunta ei anna voimavaroja.”
Kiitos sanoistasi. Kaikki ei näe minua yhteiskunnan kelpoiseksi vain sen vuoksi kun en elätä perhettäni minulla on toisenlaiset arvot.Anonyymi kirjoitti:
AVTiedän tyttäresi on 3lk kuin myös poikani on.
Kovasti pyrkivät pistämään erityisluokalla mutta kun lukee ja kirjoittaa mutta heidän mielestä ”aukkoja” mutta eivät kerro mitä.Mu5tasydän kirjoitti:
Myös syrjintä ja sisäpiirihommat voivat olla kiusaamista ja mitä piilovattuilevampaa se touhu on, niin sitä älykkäämpänä kiusaaja itseään pitää, kun kuvittelee, että toinen ei tajua mitä tapahtuu.
Kyllähän se juttu että esim palveri oli vain siirettiin jo kumottuja asioita eteenpäin minusta se oli jo erittäin ikävää. Siellä koulussa missä olin teki lapsen toinen valmentaja itsemurhan se koulu oli valmiiksi ongelma ettei se omavalmentaja kuin sanonut ettei se ole minun lapsen henkivartija. Jännä että miehen(joka teki itsemurhan) äitin on itse tuonut julkisuuteen asian. Enkä ihmettele se opettaja oli just mikä teki yhteistyötä saattaakseen jonkun aiemmin hyvän perheen lapset sijoitukseen. Sekin oppeja oli hyökkäävä minua kphtaan ja rokotti joka minuutti lapsen myöhästymisiä perjantaisin joutui istumaan niitä. Minulla lapseni ei pystynyt meneen kouluun ja syytti meitä vanhempia tämä opettaja.
Anonyymi kirjoitti:
Sivusta totean, että niinhän heidän kuuluu tehdä, jos on paljon poissaoloja.
Ei kuulu jos lapsi pärjää koulussa ja saa hyviä arvosanoja poissa oloista huolimatta.
valtakunta kirjoitti:
Kyllähän se juttu että esim palveri oli vain siirettiin jo kumottuja asioita eteenpäin minusta se oli jo erittäin ikävää. Siellä koulussa missä olin teki lapsen toinen valmentaja itsemurhan se koulu oli valmiiksi ongelma ettei se omavalmentaja kuin sanonut ettei se ole minun lapsen henkivartija. Jännä että miehen(joka teki itsemurhan) äitin on itse tuonut julkisuuteen asian. Enkä ihmettele se opettaja oli just mikä teki yhteistyötä saattaakseen jonkun aiemmin hyvän perheen lapset sijoitukseen. Sekin oppeja oli hyökkäävä minua kphtaan ja rokotti joka minuutti lapsen myöhästymisiä perjantaisin joutui istumaan niitä. Minulla lapseni ei pystynyt meneen kouluun ja syytti meitä vanhempia tämä opettaja.
Ihanaa, että sulla on perhe siellä tukena, sen huomaa viimeistään siinä vaiheessa, kun menettää kaiken: lapset, maallisen omaisuuden, yrityksen, maineen.
Niin pahaksi se kiusaaminen voi joskus mennä.Mu5tasydän kirjoitti:
Ihanaa, että sulla on perhe siellä tukena, sen huomaa viimeistään siinä vaiheessa, kun menettää kaiken: lapset, maallisen omaisuuden, yrityksen, maineen.
Niin pahaksi se kiusaaminen voi joskus mennä.Voinsanoa että puhuin rehtorille tästä asiasta että minun ei pitäisi kantaa videokameraa todistaakseni väitteitäni toiseksi omani meni uskominen siihen kun opettaja palverin ajan nöyryytti minua. En halua sen vuoksi enää kirjoittaa sille mutta itse kuitenkin väsäsi poissa oloja heti palverin jälkeen vaikka tottakai otin yhteyttä rehtoriin väärästä merkintä tavasta jota ei muutettu oikeaksi ja todistin sen. Senkin ilmoitin heti kun oli pistänyt ennakolta ja edellisen päivän oli väsännyt selvittämätön poissa olo ja olin kirjoittanut sille asian saman päivän aikana poissa olon syyn ja näytin rehtorille vaikka olin selvittänyt mutta en ollut kerennyt aamusta ilmoittamaan koska asioin muiden kanssa puhelimessa.
Mu5tasydän kirjoitti:
Niin pahaksi se kiusaaminen voi joskus mennä.Mutta kun meni niin diktaattoriksi asia niin ilmoitan viestintä välineen kautta joka tallentaa kun tiedän myöhästyy, mutta en tiedä syytä miksi ei toimi selvitys.
Mutta jos opettaja aktivoisi olisin ilmoittanut sitten selvitykseen, mutta ei aktivoi vanhemman ilmoitusta ja sitten voi tietää, jos ei merkitse onko kesken tullut.valtakunta kirjoitti:
Mutta kun meni niin diktaattoriksi asia niin ilmoitan viestintä välineen kautta joka tallentaa kun tiedän myöhästyy, mutta en tiedä syytä miksi ei toimi selvitys.
Mutta jos opettaja aktivoisi olisin ilmoittanut sitten selvitykseen, mutta ei aktivoi vanhemman ilmoitusta ja sitten voi tietää, jos ei merkitse onko kesken tullut.Ikävää, että kohtaat tällaista toimintaa.
Mu5tasydän kirjoitti:
Ikävää, että kohtaat tällaista toimintaa.
Niin se on kamalaa kun kesken tallennuksen otan kuvankaappauksen . Ikävä kyllä työkaluja minulla on vähän pistää luvaton poissa olo, sairaana tai luvallinen poissa olo enkä voi tallentaa kuin sairauden ennakolta mutta vaatii kuitenkin opettajan aktivoinnin .
Mu5tasydän kirjoitti:
Sekin että selvitys näkee kun tallentaa myös miehellä eli nääkee sen uskon että opettajakin näkee sen.
Mu5tasydän kirjoitti:
Jänniä nämä on. Ikävä kyllä en voi tehdä kaikkea työtä opettajan esim tarkistamisesta koulussa. Meillä kun olin lapsi opettaja kävi kiertämässä ja antoi papukaija merkin kun läksyt tehty.
Se oli kiltti ja hyvä opettaja ja myös oli minun kaveri kuvassa koska minulla ei ollut kavereita koska olin yksin ja isäni pisti aina kaverikuvan.Mu5tasydän kirjoitti:
Että ennen vanhaa kaikki oli nätisti luokassa yksilapsi keinui se lopulta kaatui ja löi päänsä patteriin ja pää aukesi sitten että sai haavan. tästä aina kiellän omankin lapsen keikuntaa haaveilin katsoi ikkunasta enkä kuullut mitään katselin maisemaa.
Mutta availin opettajille ovia ja ne kiitti minua aina ja tuli hyvä mieli.valtakunta kirjoitti:
Että ennen vanhaa kaikki oli nätisti luokassa yksilapsi keinui se lopulta kaatui ja löi päänsä patteriin ja pää aukesi sitten että sai haavan. tästä aina kiellän omankin lapsen keikuntaa haaveilin katsoi ikkunasta enkä kuullut mitään katselin maisemaa.
Mutta availin opettajille ovia ja ne kiitti minua aina ja tuli hyvä mieli.Ennen oli kaikki paremmin, kun ei ollut kännyköitä ja lapset purkivat energiansa hippaleikeissä.
Sinulla on ollut kurjaa, kun on ollut tuollainen lapsuus ja silti olet vielä elossa. Arvostan jaksamistasi.Mu5tasydän kirjoitti:
Ennen oli kaikki paremmin, kun ei ollut kännyköitä ja lapset purkivat energiansa hippaleikeissä.
Sinulla on ollut kurjaa, kun on ollut tuollainen lapsuus ja silti olet vielä elossa. Arvostan jaksamistasi.Niin isäni oli aina töissä ja äitini lähti(katosi uuden miehen matkaan ja sisaruksen ) kun olin 4v. Joten elin aika toisenlaisen elämä kuulemma piristyin kun isäni löysi äitini ja sisareni tuli kotio kun lapsi meni kouluun. Ajattele oltiin jo lastensuojelussa ja sitä ennen oli mennyt asunto alta ja asuttiin asuntovaunussa ja kaikki noi oli siihen aikaa erilaista. Sain nämä paperit vasta tietooni. Yllätyin ja kuulemma äitini oli vielä alkoholisti🤦🏻♀️ en ihmettele että soittelin puhelimella ympärille onko äiti siellä, se oli mennyt baariin. Että ihme kun olen elossa kun minut tönättiin laiturilta alas uimataidottamana.
Mu5tasydän kirjoitti:
Ennen oli kaikki paremmin, kun ei ollut kännyköitä ja lapset purkivat energiansa hippaleikeissä.
Sinulla on ollut kurjaa, kun on ollut tuollainen lapsuus ja silti olet vielä elossa. Arvostan jaksamistasi.Siis sisareni tuli kotiin ei äitini eli sen toisen miehen kanssa.
Tämän koulun tuleminen julkisuuteen jonkun lapsen väkivallan teosta ei ole ihme.
https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010681764.htmlvaltakunta kirjoitti:
Ei kuulu jos lapsi pärjää koulussa ja saa hyviä arvosanoja poissa oloista huolimatta.
Kommentoin myös sivusta, että kyllä opettajan kuuluu reagoida, jos lapsella on paljon selittämättömiä poissaoloja, vaikka lapsi pärjäisikin koulussa. En tiedä teidän tilannettanne tarkkaan, mutta olen ymmärtänyt, että useammalla lapsella on koulussa vaikeuksia ja esim se, ettei lapsi mene kouluun, on yksi syy reagoida tilanteeseen.
Omalla lapsellani poissaolot ylittävät reippaasti reagointirajan tunneissa, mutta kertaakaan ei ole tullut reagointia opettajien suunnalta vuosien mittaan, sillä poikani poissaolot johtuvat esim siitä, että hän on osallistunut johonkin urheiluturnaukseen tai -tapahtumaan, toiminut toimitsijana nuorempien urheilutapahtumissa tms. eli tunneilta poissa olemiseen on aina perusteltu syy ja koulu sujuu ongelmitta, joten opettajilla ole ollut mitään syytä reagoida.
Tietenkin opettajatkin voivat tehdä virhearvioita, eivät hekään täydellisiä ole, mutta uskon valtaosan opettajista opettajien pyrkivän siihen, että lapsella olisi mahdollisimman hyvät olosuhteet oppia ja viihtyä koulussa. Ikävää, jos tämä ei kohdallanne ole toteutunut ettekä ole saaneet riittävää tukea opettajien suunnalta.Aletheias kirjoitti:
Kommentoin myös sivusta, että kyllä opettajan kuuluu reagoida, jos lapsella on paljon selittämättömiä poissaoloja, vaikka lapsi pärjäisikin koulussa. En tiedä teidän tilannettanne tarkkaan, mutta olen ymmärtänyt, että useammalla lapsella on koulussa vaikeuksia ja esim se, ettei lapsi mene kouluun, on yksi syy reagoida tilanteeseen.
Omalla lapsellani poissaolot ylittävät reippaasti reagointirajan tunneissa, mutta kertaakaan ei ole tullut reagointia opettajien suunnalta vuosien mittaan, sillä poikani poissaolot johtuvat esim siitä, että hän on osallistunut johonkin urheiluturnaukseen tai -tapahtumaan, toiminut toimitsijana nuorempien urheilutapahtumissa tms. eli tunneilta poissa olemiseen on aina perusteltu syy ja koulu sujuu ongelmitta, joten opettajilla ole ollut mitään syytä reagoida.
Tietenkin opettajatkin voivat tehdä virhearvioita, eivät hekään täydellisiä ole, mutta uskon valtaosan opettajista opettajien pyrkivän siihen, että lapsella olisi mahdollisimman hyvät olosuhteet oppia ja viihtyä koulussa. Ikävää, jos tämä ei kohdallanne ole toteutunut ettekä ole saaneet riittävää tukea opettajien suunnalta.se lapsi pärjää koulussa esim yksi koululaiseni ei käy ollenkaan muuta kuin hakee tehtävät ja tekee kotoa käsin ja poissa oloja ei ole yhtään.
Aletheias kirjoitti:
Tietenkin opettajatkin voivat tehdä virhearvioita, eivät hekään täydellisiä ole, mutta uskon valtaosan opettajista opettajien pyrkivän siihen, että lapsella olisi mahdollisimman hyvät olosuhteet oppia ja viihtyä koulussa. Ikävää, jos tämä ei kohdallanne ole toteutunut ettekä ole saaneet riittävää tukea opettajien suunnalta.Myös sairaalta toisen lapsen kohdalla toivottiin joustoa kovasti.
Se että teillä vissiin ollut ongelma koulua jossa huume ongelma ja agressiivinen ympäristö myös opettajan kimppuun on käyty ja tuossa koulussa myös kasvattaja joka tuki ammatikseen lapsia, teki itsemurhan lapseni toinen valmentaja/kasvattaja
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Eetu_Karhulahti
Että tottakai jos urheilijankin päähajoaa ongelmista lopulta.Aletheias kirjoitti:
Tietenkin opettajatkin voivat tehdä virhearvioita, eivät hekään täydellisiä ole, mutta uskon valtaosan opettajista opettajien pyrkivän siihen, että lapsella olisi mahdollisimman hyvät olosuhteet oppia ja viihtyä koulussa. Ikävää, jos tämä ei kohdallanne ole toteutunut ettekä ole saaneet riittävää tukea opettajien suunnalta.Siis korjaus sairaallalta.
Että kannattaisi joskus ymmärtää poikkeukselliset syyt edes nähdä oma ikäisiä agressiivinen ympäristö. Eipä mitään . Siinä sitten keräilette itseänne jos teitä hakattaisiin työpaikalla tai uhkaltaisiin joka päivä mennä agressiiviseen ympäristöön että joku jossain käy käsiksi eri syin myös äiditkin😁valtakunta kirjoitti:
Myös sairaalta toisen lapsen kohdalla toivottiin joustoa kovasti.
Se että teillä vissiin ollut ongelma koulua jossa huume ongelma ja agressiivinen ympäristö myös opettajan kimppuun on käyty ja tuossa koulussa myös kasvattaja joka tuki ammatikseen lapsia, teki itsemurhan lapseni toinen valmentaja/kasvattaja
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Eetu_Karhulahti
Että tottakai jos urheilijankin päähajoaa ongelmista lopulta.Tarkoitin sitä, että opettajalla on todennäköisesti ihan pätevä syy reagoida lapsen poissaoloihin, jollei laosen poissaoloa ole erikseen sovittu. Näin siitäkin huolimatta, että koulu sujuisi. Lapsen täytyy käydä koulua tavalla tai toisella ja uskon, että valtaosa opettajista pyrkii toimimaan niin, mikä on parhaaksi lapselle.
En tiedä, mihin viittaat tuolla, että meillä vissiin huumekoulua ja aggressiivinen ympäristö? Lapseni on hyvin onnekas sen suhteen, että hän on saanut käydä koulua hyvin rauhallisessa ympäristössä ja sellaisissa kouluissa, joissa ei ole esiintynyt mitään suurempia ongelmia. Opettajat ovat kokemukseni mukaan mukavia ja asiansa osaavia.
Todella traaginen tapaus tuo linkittämäsi, mutta en ymmärrä, mistä ihmeestä vedit tähän keskusteluun itsemurhat?valtakunta kirjoitti:
Siis korjaus sairaallalta.
Että kannattaisi joskus ymmärtää poikkeukselliset syyt edes nähdä oma ikäisiä agressiivinen ympäristö. Eipä mitään . Siinä sitten keräilette itseänne jos teitä hakattaisiin työpaikalla tai uhkaltaisiin joka päivä mennä agressiiviseen ympäristöön että joku jossain käy käsiksi eri syin myös äiditkin😁En ole sanonut, etteikö joustoa tulisi koulun puolelta olla, jos siihen on pätevät syyt. Kuten sanoin aikaisemmin, en tunne tilannettanne niin tarkasti. Kommentoin vain sitä, että opettajalla on ihan perusteltu syy puuttua poissaoloihin, jollei poissaoloista ole koulun/muiden viranomaisten kanssa saatu sovittua.
Toivottavasti löydätte koulun kanssa vielä yhteisen sävelen tähän asiaan.Aletheias kirjoitti:
Tarkoitin sitä, että opettajalla on todennäköisesti ihan pätevä syy reagoida lapsen poissaoloihin, jollei laosen poissaoloa ole erikseen sovittu. Näin siitäkin huolimatta, että koulu sujuisi. Lapsen täytyy käydä koulua tavalla tai toisella ja uskon, että valtaosa opettajista pyrkii toimimaan niin, mikä on parhaaksi lapselle.
En tiedä, mihin viittaat tuolla, että meillä vissiin huumekoulua ja aggressiivinen ympäristö? Lapseni on hyvin onnekas sen suhteen, että hän on saanut käydä koulua hyvin rauhallisessa ympäristössä ja sellaisissa kouluissa, joissa ei ole esiintynyt mitään suurempia ongelmia. Opettajat ovat kokemukseni mukaan mukavia ja asiansa osaavia.
Todella traaginen tapaus tuo linkittämäsi, mutta en ymmärrä, mistä ihmeestä vedit tähän keskusteluun itsemurhat?https://aijaa.com/SDSiLv
https://aijaa.com/vAYVH9
Kyseinen valmentajaa/ kasvattaa tottakai surtiin joidenkin lapsien ja omanikin kirjoitukseni jätin
Pahoinvoima voi olla niin suuri mitä näkee tekee ja kokee ettei kestä sitä.valtakunta kirjoitti:
https://aijaa.com/SDSiLv
https://aijaa.com/vAYVH9
Kyseinen valmentajaa/ kasvattaa tottakai surtiin joidenkin lapsien ja omanikin kirjoitukseni jätin
Pahoinvoima voi olla niin suuri mitä näkee tekee ja kokee ettei kestä sitä.Todella surullista, että tuollaista on tapahtunut. Valitettavasti joskus ihmisen paha olo vie voiton eikä hän muuta tietä enää löydä. Mielenterveystyöhön tulisi panostaa niin paljon nykyistä enemmän, jotta mahdollisimman moni saisi apua ajoissa.
Aletheias kirjoitti:
En ole sanonut, etteikö joustoa tulisi koulun puolelta olla, jos siihen on pätevät syyt. Kuten sanoin aikaisemmin, en tunne tilannettanne niin tarkasti. Kommentoin vain sitä, että opettajalla on ihan perusteltu syy puuttua poissaoloihin, jollei poissaoloista ole koulun/muiden viranomaisten kanssa saatu sovittua.
Toivottavasti löydätte koulun kanssa vielä yhteisen sävelen tähän asiaan.Ei se koulu vaan se opettaja😬
Piti ottaa heti 3kuuliaksi noihin rehtori mukaan. Minkäänlaista joistoa ei anna ja ovat hyvin kotia syyttäviä koska heidän antavan palautteen takia ”nuhteessa ja kurissa pitää kasvattaa” siltä kuulostaa. Ikävä en ole sellainen sellainen on hyvin äärimuotoa lapselle.Aletheias kirjoitti:
En ole sanonut, etteikö joustoa tulisi koulun puolelta olla, jos siihen on pätevät syyt. Kuten sanoin aikaisemmin, en tunne tilannettanne niin tarkasti. Kommentoin vain sitä, että opettajalla on ihan perusteltu syy puuttua poissaoloihin, jollei poissaoloista ole koulun/muiden viranomaisten kanssa saatu sovittua.
Toivottavasti löydätte koulun kanssa vielä yhteisen sävelen tähän asiaan.Heille on tärkeämpi ensimmäisenä kirjoittaa ja sitten vielä rehtori kävi nämä läpitte minulle mikä kuuluu mihinkin sarakkeeseen. Luvaton poissa olo kun lapsi ei lähde kouluun luvallinen sovittu meno, sairas on sairas.
Aletheias kirjoitti:
Todella surullista, että tuollaista on tapahtunut. Valitettavasti joskus ihmisen paha olo vie voiton eikä hän muuta tietä enää löydä. Mielenterveystyöhön tulisi panostaa niin paljon nykyistä enemmän, jotta mahdollisimman moni saisi apua ajoissa.
Kun kirjaat syyn ”ei noussut” , ”ei lähde kouluun ”
Etkä tiedä syytä ne jää vähän epäselviksi jos minulta kysytään. Kyllä minä arvostan syytäkin eikä vaan rangaistuksia.Aletheias kirjoitti:
Todella surullista, että tuollaista on tapahtunut. Valitettavasti joskus ihmisen paha olo vie voiton eikä hän muuta tietä enää löydä. Mielenterveystyöhön tulisi panostaa niin paljon nykyistä enemmän, jotta mahdollisimman moni saisi apua ajoissa.
Se että itsemurhien luvut nousevat ja pahoinvointi kasvaa. Hyvät ihmiset lähtee ensimäisenä ja empaattiset.
Hän oli hyvin empaattinen ja ymmärtäväinen sekä hänen apu kohdistui mitä tuossa ei lue ehkä syystäkin heikompii osaisiin lapsiin liikunnan/kasvattamisen ja tukemisen kautta.
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/itsetuhoisuus/perustietoa-itsetuhoisuudesta
”Suomalaisista noin joka viides ja nuorista aikuisista joka kolmas kertoo joskus elämänsä aikana ajatelleensa vakavasti itsemurhaa. Joka toinen suomalainen tuntee jonkun, joka on tehnyt itsemurhan tai yrittänyt sitä.
Itsetuhoisuuteen kannattaa hakea matalalla kynnyksellä apua.
Itsetuhoisuuden alkaminen
Itsetuhoiset ajatukset tai itsetuhoinen käyttäytyminen voivat alkaa jo lapsuudessa tai nuoruudessa. Toisaalta itsetuhoisia ajatuksia saattaa tulla ensimmäistä kertaa aikuis- tai vanhuusiässä, esimerkiksi sairastumisen tai elämänkriisin yhteydessä.
Mistä itsetuhoisuus johtuu?
Itsetuhoisuudelle ei ole koskaan vain yhtä syytä. Siihen vaikuttaa monenlaisten tekijöiden vuorovaikutus.
Haavoittuvuutta lisääviä tai laukaisevia tekijöitä voivat olla esimerkiksi
vaikeat elämänkokemukset, kuten kaltoinkohtelu, syrjintä, kiusaaminen tai väkivalta
mielenterveyden häiriöt, esimerkiksi masennus
päihdeongelma tai muu riippuvuus
elämänkriisi, esimerkiksi sairastuminen, ero tai työpaikan menetys
läheisen menettäminen itsemurhan kautta
Itsetuhoisten ajatusten ja tekojen riskiä voivat vähentää erilaiset suojaavat tekijät. Suojaavilla tekijöillä on merkitystä riippumatta siitä, millaisia riskiä lisääviä tekijöitä elämässä on samaan aikaan.
”
Toivottavasti katson kelan tutkimus tietoa.
https://x.com/kelantutkimus/status/1748216252940906845?s=46
Ongelma on sen verta suuri että joku läheisesi tulee voimaan pahoin, jos ei voi jo.
Tottakai jos ei tukea saa edellinen koulun palvereissa oli” ei se sellaista yms tämän mukainen tai ei kulje siinä ryhmäs. Eli lapsen puheesta kertominen heille valetta”
Joskus on vaikea jos eivät tutki asioita vaikka lastensuojelu on mukana jos pelkintään noissa tilanteissa olisi pitänyt heidän poliisi pitänyt laittaa tutkimaan huume ongelmaa.
Se koulu kuulosti pahemmalta kuin jotkut kantabaarit vapeakin myytiin jo meidän sen ajan 2lk viides luokkalaiset.
https://yle.fi/a/3-12515855
Toivottavasti asiat saavat hallintaanvaltakunta kirjoitti:
Kun kirjaat syyn ”ei noussut” , ”ei lähde kouluun ”
Etkä tiedä syytä ne jää vähän epäselviksi jos minulta kysytään. Kyllä minä arvostan syytäkin eikä vaan rangaistuksia.Jos lapselle kertyy paljon poissaoloja sen takia, että hän ei jaksa nousta tai vain lähde kouluun, niin tietenkin on syytä selvittää, miksi näin tapahtuu. Onko hän masentunut, ahdistunut, kiusataanko häntä koulussa, onko tapahtunut jotain muuta, saako hän riittävästi unta jne. Olet puhunut aggressiivisesta ympäristöstä ja kiusaamisesta ja jos se on syynä koulusta pois jäämiseen, niin asiaan täytyy ehdottomasti puuttua sekä vanhempien että koulun ja mahdollisesti muidenkin viranomaisten taholta. Koulussa täytyy voida opiskella turvallisesti.
Toivottavasti löydätte tilanteeseenne sopivat ratkaisut ja saatte keskusteltua koulun kanssa niin, että lasten koulunkäynti sujuisi ilman ongelmia jatkossa.valtakunta kirjoitti:
Se että itsemurhien luvut nousevat ja pahoinvointi kasvaa. Hyvät ihmiset lähtee ensimäisenä ja empaattiset.
Hän oli hyvin empaattinen ja ymmärtäväinen sekä hänen apu kohdistui mitä tuossa ei lue ehkä syystäkin heikompii osaisiin lapsiin liikunnan/kasvattamisen ja tukemisen kautta.
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/itsetuhoisuus/perustietoa-itsetuhoisuudesta
”Suomalaisista noin joka viides ja nuorista aikuisista joka kolmas kertoo joskus elämänsä aikana ajatelleensa vakavasti itsemurhaa. Joka toinen suomalainen tuntee jonkun, joka on tehnyt itsemurhan tai yrittänyt sitä.
Itsetuhoisuuteen kannattaa hakea matalalla kynnyksellä apua.
Itsetuhoisuuden alkaminen
Itsetuhoiset ajatukset tai itsetuhoinen käyttäytyminen voivat alkaa jo lapsuudessa tai nuoruudessa. Toisaalta itsetuhoisia ajatuksia saattaa tulla ensimmäistä kertaa aikuis- tai vanhuusiässä, esimerkiksi sairastumisen tai elämänkriisin yhteydessä.
Mistä itsetuhoisuus johtuu?
Itsetuhoisuudelle ei ole koskaan vain yhtä syytä. Siihen vaikuttaa monenlaisten tekijöiden vuorovaikutus.
Haavoittuvuutta lisääviä tai laukaisevia tekijöitä voivat olla esimerkiksi
vaikeat elämänkokemukset, kuten kaltoinkohtelu, syrjintä, kiusaaminen tai väkivalta
mielenterveyden häiriöt, esimerkiksi masennus
päihdeongelma tai muu riippuvuus
elämänkriisi, esimerkiksi sairastuminen, ero tai työpaikan menetys
läheisen menettäminen itsemurhan kautta
Itsetuhoisten ajatusten ja tekojen riskiä voivat vähentää erilaiset suojaavat tekijät. Suojaavilla tekijöillä on merkitystä riippumatta siitä, millaisia riskiä lisääviä tekijöitä elämässä on samaan aikaan.
”
Toivottavasti katson kelan tutkimus tietoa.
https://x.com/kelantutkimus/status/1748216252940906845?s=46
Ongelma on sen verta suuri että joku läheisesi tulee voimaan pahoin, jos ei voi jo.
Tottakai jos ei tukea saa edellinen koulun palvereissa oli” ei se sellaista yms tämän mukainen tai ei kulje siinä ryhmäs. Eli lapsen puheesta kertominen heille valetta”
Joskus on vaikea jos eivät tutki asioita vaikka lastensuojelu on mukana jos pelkintään noissa tilanteissa olisi pitänyt heidän poliisi pitänyt laittaa tutkimaan huume ongelmaa.
Se koulu kuulosti pahemmalta kuin jotkut kantabaarit vapeakin myytiin jo meidän sen ajan 2lk viides luokkalaiset.
https://yle.fi/a/3-12515855
Toivottavasti asiat saavat hallintaanItsetuhoisuus on valtava ongelma yhteiskunnassamme ja todellinen tragedia yksilön kohdalla. Helppoja ratkaisuja ei ole, mutta se on varmaa, että enemmän ennaltaehkäiseviä toimia täytyisi tehdä ja ihmisten täytyisi päästä helpommin avun piiriin. Mielenterveyden osalta elämme todella huolestuttavia aikoja.
Aletheias kirjoitti:
Jos lapselle kertyy paljon poissaoloja sen takia, että hän ei jaksa nousta tai vain lähde kouluun, niin tietenkin on syytä selvittää, miksi näin tapahtuu. Onko hän masentunut, ahdistunut, kiusataanko häntä koulussa, onko tapahtunut jotain muuta, saako hän riittävästi unta jne. Olet puhunut aggressiivisesta ympäristöstä ja kiusaamisesta ja jos se on syynä koulusta pois jäämiseen, niin asiaan täytyy ehdottomasti puuttua sekä vanhempien että koulun ja mahdollisesti muidenkin viranomaisten taholta. Koulussa täytyy voida opiskella turvallisesti.
Toivottavasti löydätte tilanteeseenne sopivat ratkaisut ja saatte keskusteltua koulun kanssa niin, että lasten koulunkäynti sujuisi ilman ongelmia jatkossa.Noh me ollaan vaihdettu koulua. 🤷🏻♀️
Kumminkaan se ei ole helppoa enää kouluun meneminen kuin ennen mutta nyt ongelmat sanottiin edellisen koulun ongelmista johtuvan sairaalasta yhdellä lapsella ja heijastuu pelkoon.Aletheias kirjoitti:
Jos lapselle kertyy paljon poissaoloja sen takia, että hän ei jaksa nousta tai vain lähde kouluun, niin tietenkin on syytä selvittää, miksi näin tapahtuu. Onko hän masentunut, ahdistunut, kiusataanko häntä koulussa, onko tapahtunut jotain muuta, saako hän riittävästi unta jne. Olet puhunut aggressiivisesta ympäristöstä ja kiusaamisesta ja jos se on syynä koulusta pois jäämiseen, niin asiaan täytyy ehdottomasti puuttua sekä vanhempien että koulun ja mahdollisesti muidenkin viranomaisten taholta. Koulussa täytyy voida opiskella turvallisesti.
Toivottavasti löydätte tilanteeseenne sopivat ratkaisut ja saatte keskusteltua koulun kanssa niin, että lasten koulunkäynti sujuisi ilman ongelmia jatkossa.Yritin vaikuttaa lastensuojelun kautta asiaan koska lapseni pelkäsi kertoa ja pelkäsi jos lastensuojelu tehtäisiin se hakkaisiin kuin näin oli tapahtunut jo edellisen vanhempien kertovan lapselle (hakattu ja videoitu)
Aletheias kirjoitti:
Toivottavasti löydätte tilanteeseenne sopivat ratkaisut ja saatte keskusteltua koulun kanssa niin, että lasten koulunkäynti sujuisi ilman ongelmia jatkossa.Annoin myös lapselle erikseen nettivinkki poliisille. Jossa voi kertoa ilman pelkoa nimettömänä.
Aletheias kirjoitti:
Itsetuhoisuus on valtava ongelma yhteiskunnassamme ja todellinen tragedia yksilön kohdalla. Helppoja ratkaisuja ei ole, mutta se on varmaa, että enemmän ennaltaehkäiseviä toimia täytyisi tehdä ja ihmisten täytyisi päästä helpommin avun piiriin. Mielenterveyden osalta elämme todella huolestuttavia aikoja.
Nytpähän on siihen jengiytymiseen kokemuksen kautta on ihan oppinut syitä miksi ne kokoontuu rikolliset niin isoon ryhmiksi on pelko tulla hakatuksi ja jos et tee niin hakkaa niin sinut hakataan.
Tämmöinen ympäristö viinaa, huumeita, yms.. on siis valmis jotkut nähtiin ihan olevan ottanut kamapäissään kun astu sisään myös sitten kun vahdin lastani välitunneilla tuli kielto etten saa vahtia vaitiolovelvollisuuden takia
Mielenkiintoista 😁 eiköhän suurempi ongelma nämä mahdollistetaan näillä kieloilla.- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Tiedän tyttäresi on 3lk kuin myös poikani on.
Kovasti pyrkivät pistämään erityisluokalla mutta kun lukee ja kirjoittaa mutta heidän mielestä ”aukkoja” mutta eivät kerro mitä.Ei erityisluokalle siirto ole mikään rangaistus. Siellä lapsi saa yksilöllisempää opetusta ja tuetaan opiskelussa etenemistä omaan tahtiin.
Ns. normaaliluokan opettajan aika ei riitä erityistä opetusta tarvitsevan lapsen opetukseen. Tietyt kurssit ja osa-alueet opiskellaan ennalta laadittuun tahtiin. Ja on totta, että erityisoppilas vie aikaa muilta oppilailta. Erityisoppilas ei ole yhtään huonompi tai heikompi tiedoiltaan eikä taidoiltaan, vaan tarvitsee omanlaisen opetustavan.
Siksi moni erityisoppilas potee huonoa itsetuntoa, kun ei pysy muiden opetuksen tahdissa. koulunumerot kärsii ja tulee poissaoloja jne . Noidankehä on valmis. valtakunta kirjoitti:
Nytpähän on siihen jengiytymiseen kokemuksen kautta on ihan oppinut syitä miksi ne kokoontuu rikolliset niin isoon ryhmiksi on pelko tulla hakatuksi ja jos et tee niin hakkaa niin sinut hakataan.
Tämmöinen ympäristö viinaa, huumeita, yms.. on siis valmis jotkut nähtiin ihan olevan ottanut kamapäissään kun astu sisään myös sitten kun vahdin lastani välitunneilla tuli kielto etten saa vahtia vaitiolovelvollisuuden takia
Mielenkiintoista 😁 eiköhän suurempi ongelma nämä mahdollistetaan näillä kieloilla.Kuulostaa kamalalta tilanteesta, jos kouluakin on jo vaihdettu ja joutuu pelkäämään hakatuksi tulemista. Itsekin teinin äitinä murehdin sitä, miten paljon nuorten maailmassa tuntuu esiintyvän nykyään väkivaltaa. Aina sitä on ollut, mutta nyt on tullut mukaan uudenlaisia elementtejä, kuten kuvaamista.
Toivottavasti saatte tarvitsemanne avun ja tilanne paranee. Ei yhdenkään lapsen pitäisi joutua pelkäämään kouluun menoa.Anonyymi kirjoitti:
Ei erityisluokalle siirto ole mikään rangaistus. Siellä lapsi saa yksilöllisempää opetusta ja tuetaan opiskelussa etenemistä omaan tahtiin.
Ns. normaaliluokan opettajan aika ei riitä erityistä opetusta tarvitsevan lapsen opetukseen. Tietyt kurssit ja osa-alueet opiskellaan ennalta laadittuun tahtiin. Ja on totta, että erityisoppilas vie aikaa muilta oppilailta. Erityisoppilas ei ole yhtään huonompi tai heikompi tiedoiltaan eikä taidoiltaan, vaan tarvitsee omanlaisen opetustavan.
Siksi moni erityisoppilas potee huonoa itsetuntoa, kun ei pysy muiden opetuksen tahdissa. koulunumerot kärsii ja tulee poissaoloja jne . Noidankehä on valmis.Tuolla koulussa ei ollut yksilöllisesty opetus vaan näyttää kauniilta kun joka luokassa kiersi koulukäyntiohjaaja resussit on huonot siellä ja heidän piti kustantaa tuo koulukin.
kuulemma täällä on 2 koulunkäytiohjaajaa ja opettaja pienluokassa.- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Tuolla koulussa ei ollut yksilöllisesty opetus vaan näyttää kauniilta kun joka luokassa kiersi koulukäyntiohjaaja resussit on huonot siellä ja heidän piti kustantaa tuo koulukin.
kuulemma täällä on 2 koulunkäytiohjaajaa ja opettaja pienluokassa.Valtakunta, lapseni isänä minulla on velvollisuus tarjota lapselleni turvallinen koulu.
Kiusaajien suhteen voisin ihan hyvin mennä käymään kiusaajien vanhempien kotona, ja kertoa heille, jos ei kiusaaminen lopu vedän vanhempia lättyyn.
Meneminen ongelmien alkulähteille, ongelma yleensä korjaantuu.
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valtakunta, lapseni isänä minulla on velvollisuus tarjota lapselleni turvallinen koulu.
Kiusaajien suhteen voisin ihan hyvin mennä käymään kiusaajien vanhempien kotona, ja kertoa heille, jos ei kiusaaminen lopu vedän vanhempia lättyyn.
Meneminen ongelmien alkulähteille, ongelma yleensä korjaantuu.
AVOngelmatilanteessa vastapuoli on yleensä minun anteeksiannon varassa, siinä jatkuuko heillä se heidän normaali elämä vai ei.
Väkivalta lopettaa aina vittuilun, loppujen lopuksi ihan aina.
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ongelmatilanteessa vastapuoli on yleensä minun anteeksiannon varassa, siinä jatkuuko heillä se heidän normaali elämä vai ei.
Väkivalta lopettaa aina vittuilun, loppujen lopuksi ihan aina.
AVAnnan sinulle hyvän esimerkin miten yhteiskunta voi joskus toimia.
Tutustuin nuorempana naiseen jonka ex-mies oli jengijohtaja joka diilasi huumeita ollen myös hyvin väkivaltainen.
Hän joutui vankilaan kidutuksesta, oli rokottanut jotain miestä katossa vetäen hampaat ja kynnet irti. Kahden päivän kuluttua oli mies jouduttu siirtämään viranomaisten puuttuessa tilanteeseen sairaalan kautta mielisairaalaan.
Tekijä tosin hallitsi aluetta kuten aikaisemminkin, ollessa bosessa pelkästään maineensa ansiosta.
Ja tällaisen "ihmisen" jos häntä nyt joku ihmiseksi voisi luonnehtia ex-naiseen erehdyin koskemaan.
Tuo tilanne hölmönä miehenä joka pitää oikeutta ja kansalaisten vapautta ensisijaisena, jouduin ikävään välikäteen. Sitä aikaa en halua koskaan takaisin.
Vankilasta lähetettiin lomalle päässeitä hörhöjä kimppuuni jne.
Osa tähtäsi hirvikiväärillä päänuppiini jne.
Mutta, kun joskus puolustaa asiaansa myös väkivaltaisesti, voi saada haluamansa. Tässä tapauksessa normaalin elämän.
Tuo mies oli kyllä aika velho. Sosiaalitoimisto antoi hänelle oikeuden tavata teini-ikää lähestyvää lasta. Tapaaminen Helsingissä. Nainen vastusti tätä, ei halunnut miehen mitenkään osallistuvan omien lastensa elämään...mutta, oikeuden päätöksellä hänen tuli antaa lapselle mahdollisuus tavata isäänsä.
Viikonloppu Helsingissä, sosiaalitoimisto ottaa yhteyttä naiseen kertoen miten lapsi olisi sotkeutunut tiettyihin lainvastaisiin asioihin ja hänet otettaisiin nyt huostaan.
Nainen suivaantuneena ottaa yhteyttä tähän ex-mieheen haukkuen häntä ja sanoen kun sinä olet olemassa poika otetaan häneltä pois.
Mies kertoo ettei niin tapahdu, pääsee lomille ja ajaa mersullaan ko. kohteen virastoon mennen ovesta läpi, kertoen viranhaltijalle että hän tulee kuolemaan jos tuo päätös tehtäisiin. Päätöstä ei koskaan tehty.
Nainen oli tyytyväinen miehen toimintaan, ja elämö jatkui hänen osaltaan ennellaan.
Mitä siis tästä opimme, vai opimmeko mitään?
AV Anonyymi kirjoitti:
Annan sinulle hyvän esimerkin miten yhteiskunta voi joskus toimia.
Tutustuin nuorempana naiseen jonka ex-mies oli jengijohtaja joka diilasi huumeita ollen myös hyvin väkivaltainen.
Hän joutui vankilaan kidutuksesta, oli rokottanut jotain miestä katossa vetäen hampaat ja kynnet irti. Kahden päivän kuluttua oli mies jouduttu siirtämään viranomaisten puuttuessa tilanteeseen sairaalan kautta mielisairaalaan.
Tekijä tosin hallitsi aluetta kuten aikaisemminkin, ollessa bosessa pelkästään maineensa ansiosta.
Ja tällaisen "ihmisen" jos häntä nyt joku ihmiseksi voisi luonnehtia ex-naiseen erehdyin koskemaan.
Tuo tilanne hölmönä miehenä joka pitää oikeutta ja kansalaisten vapautta ensisijaisena, jouduin ikävään välikäteen. Sitä aikaa en halua koskaan takaisin.
Mutta, kun joskus puolustaa asiaansa myös väkivaltaisesti, voi saada haluamansa. Tässä tapauksessa normaalin elämän.
Tuo mies oli kyllä aika velho. Sosiaalitoimisto antoi hänelle oikeuden tavata teini-ikää lähestyvää lasta. Tapaaminen Helsingissä. Nainen vastusti tätä, ei halunnut miehen mitenkään osallistuvan omien lastensa elämään...mutta, oikeuden päätöksellä hänen tuli antaa lapselle mahdollisuus tavata isäänsä.
Viikonloppu Helsingissä, sosiaalitoimisto ottaa yhteyttä naiseen kertoen miten lapsi olisi sotkeutunut tiettyihin lainvastaisiin asioihin ja hänet otettaisiin nyt huostaan.
Nainen suivaantuneena ottaa yhteyttä tähän ex-mieheen haukkuen häntä ja sanoen kun sinä olet olemassa poika otetaan häneltä pois.
Mies kertoo ettei niin tapahdu, pääsee lomille ja ajaa mersullaan ko. kohteen virastoon mennen ovesta läpi, kertoen viranhaltijalle että hän tulee kuolemaan jos tuo päätös tehtäisiin. Päätöstä ei koskaan tehty.
Nainen oli tyytyväinen miehen toimintaan, ja elämö jatkui hänen osaltaan ennellaan.
AVNoh väkivalta ei ole koskaan ratkaisu.
- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Noh väkivalta ei ole koskaan ratkaisu.
Usko pois, minun elämässä se on joskus ollut se ainut ratkaisu.
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AVElämä on helppoa, kun vain seuraa sitä mikä on oikein?
https://www.youtube.com/watch?v=SzINZZ6iqxY
AV Anonyymi kirjoitti:
AVSe on ikävää😢
- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Se on ikävää😢
Itseasiassa ei ole, en ole koskaan valittanut kuten sinä?
AV Anonyymi kirjoitti:
AVMinusta väkivalta on aina huono ratkaisu. Siihen turvaaminen hajoittaa omaa moraalia. Se on minusta surullista, koska väkivalta aiheuttaa lisää väkivaltaa.
Väkivalta ei pitäisi iki olla ratkaisu ja sen vuoksi se on surullista ja harmillista sekä ikävää. 😢Anonyymi kirjoitti:
AVVäkivaltaan turvaantuminen luo ympärille turvattovuutta, ja luo pelkoa ihmistä kohtaa joka voi turvaantua väkivaltaa.
Tämä on vain minun mielipide.- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Väkivaltaan turvaantuminen luo ympärille turvattovuutta, ja luo pelkoa ihmistä kohtaa joka voi turvaantua väkivaltaa.
Tämä on vain minun mielipide.Se saakin olla sinun oma mielipide, vapaa maa, vapaat mielipiteet.
AV Anonyymi kirjoitti:
Se saakin olla sinun oma mielipide, vapaa maa, vapaat mielipiteet.
AVIhmiset suuttuu minun mielipiteille🤷🏻♀️
En tiedä syytä vaikka rakastan rauhaa yli kaiken kuin suur-suomestakin annettiin rauhan saavuttavaksi maata milloin muuttui suomeksi.Anonyymi kirjoitti:
AVHistoriasta voisi oppia myös Ukrainakin. Eikä viimeiseen mieheen.
Anonyymi kirjoitti:
AVTämä oli mielenkiintoinen
https://x.com/sherrysnz/status/1834096170265723051?s=46
Minulle tuli muisto mieleen kun olen raskaana ja minun eteen polvistui mies laittamaan kengännauhoja minulle. Minua hävetti.🥺😳- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Annan sinulle hyvän esimerkin miten yhteiskunta voi joskus toimia.
AVAika hyvin sanottu, ja ajankohtaista ja osuvaa tuossa oli myös. Kukin ymmärtää tämän miten haluaa. Joskus asioissa vaan tarvitsee järeämpiä aseita ottaa käyttöön. Lomille pääseviäkin on edelleen olemassa ja oli ne millaisia tahansa niin se tärkein on aina tärkein jonka vuoksi tekee mitä vaan. Kaiken jälkeenkin.
- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
Noh väkivalta ei ole koskaan ratkaisu.
Kyllä se joskus on, ikävä kyllä. Kun sun lapselle tehdään jotain tai saadaan pelkäämään olla edes kotonaan tai saadaan aikaan vakavampaaniin mitä teet
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se joskus on, ikävä kyllä. Kun sun lapselle tehdään jotain tai saadaan pelkäämään olla edes kotonaan tai saadaan aikaan vakavampaaniin mitä teet
En nyt yhtään ymmärrä , mitä ihmettä kirjoitit.
Lapseni turvapaikka on kotona ja pelkäävät mennä kouluun.- Anonyymi
valtakunta kirjoitti:
En nyt yhtään ymmärrä , mitä ihmettä kirjoitit.
Lapseni turvapaikka on kotona ja pelkäävät mennä kouluun.No toisilla on niinkin että kotonakin saa pelätä kiusaajien vuoksi. Ei siis oman perheen jos niin käsitit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No toisilla on niinkin että kotonakin saa pelätä kiusaajien vuoksi. Ei siis oman perheen jos niin käsitit.
Elämässä on hyvä pitää helpot kaikkia kunnioittavat säännöt, jos et kiusaa lastani en kiusaa sinua tai perhettäsi?
Sopimus josta ei kai voi kukaan olla eri mieltä?
Rauha perheille ja kasvatukseen, jos joku sitä lainvastaisesti häiritsee, on lupa toimia myös lainvastaisesti?
Noin minä ajattelen, menen kiusaajien kotiin ja selvitän asian perinpohjaisesti sopien säännöt joita ei enää rikota. Ja, jos rikottaisiin, se olisi varmaan sitten pelkkää väkivaltaa?
En luota ihmisiin, jotka luottamuksen rikkovat. Itselleni he edustavat tuolloin laumaa, johon ei tehoa muu kuin väkivalta.
KOIRATKIN TOTTELEVAT KIPUA.
AV
- Anonyymi
Anteeksi on helppo antaa unohtaminen si taas onkin jo ihan toinen juttu
- Anonyymi
Näin jo eronneena tulee kyllä maksuja lapsista, onneksi vain yhdestä ihanasta sellaisesta.
Tilasin tennareita , kahdet koko yksi numero enemmän mitä nyt. Tavoitteena se että käyttäisi niitä ensi vuonna. Aivan hillitön alennus, piti ostaa Filaa, ja urheiluun Adidasta. Puvut kokoa numeroa suuremmat mitä nyt käyttää, tulee olla aikaansa edellä ja ostaa kun on halpaa, hyvää ja kallista mutta kohtuu hintaan...
Elämän on periaatteessa oltava vuosi kaksi edellä jotta hyvää saisi kohtuulliseen hintaan?
Harrastukset, niistä ei voi tinkiä. Menee varmaan vähintään 2000 euroa jotta lapsi voisi kehittyä "nykynormien mukaan normaalisti"?
Kaiken ajatus ei olekaan raha, keskinäiset suhteet vaan ne paljon tärkeämmät asiat.
Miksi kaksi vanhahkoa ihmistä keuhkoilisi, kun ovat jo maailman nähneet? Laitetaan mahdollisuudet tulevaisuuteen, siitä maapallo elää.
Ja joku voisi kirjoittaa siitä, miten hänen pientä elämäänsä olisi loukattu? Tuollahan olisi aivan kamala vaikutus tulevaan, ja siihen miten nuoriso voisi ohjeistaa toisiaan?
Pyh, meidän tehtävä on väistyä, eläköön viisaampi nuoriso.
AV- Anonyymi
Olisi siis ihanan helppoa antaa seksiä kerran viikossa, ei se mitään maksa:)
AV
- Anonyymi
Nykyään tuo anteeksianto taitaa riippua pelkästän siitä käteisrahasummasta millä pyydät anteeksi eli montako miljoonaa eroa anteeksiantamisen tueksi annat... käteistä..
- Anonyymi
Et saa anteeksi ellet hti maksqa 12 miljoonaa euroa minulle käteisenä, pieninä seteinä.
- Anonyymi
niin anteeksiannon pyytäjän piää aina maksaa kuitenkin miljoonia euroja käteistä jotta saisi anteeksi ollenkasan.
- Anonyymi
Riippuu asiasta. Yleisesti ottaen en anna anteeksi, jos asia on mielestäni niin vakava että vaatisi anteeksipyynnön. Jollei osaa käyttäytyä sääntöjen mukaan sen vertaa, niin parempi ettei yhdessä pyöritä. Luottamus on helppo menettää. Loppu on sitten ihan omaa tyhmyyttä, jollei uskonut ensimmäisestä kerrasta toisen olevan - mitä sitten onkin.
Esimerkiksi mulle ei tulisi mieleenikään kertoa kumppanin yksityisasioita ulkopuolisille, viedä tai rikkoa toisen omaisuutta, olla väkivaltainen, saada raivokohtauksia, valehdella, tutkia toisen kännykkää ja papereita, vakoilla seurantalaitteilla tai -ohjelmilla... Noin niin kuin esimerkiksi.
xLiner- Anonyymi
Saatan hiukan sekoittaa anteeksiannon ja unohtamisen. Ikinä en unohda. Ja anteeksi annan itselleni, kun sellaiseen luotin. En jää märehtimään, en katkeroidu.
En anna enää mahdollisuutta toimia minun elämässäni samoin toiste.
xLiner
- Anonyymi
moom åo'' öagoa lorl kun tuli kirjeejä posri niin C4 kitjrkuorias japosrimekkejä.
harvinaisen idiootti jos vasrtaa kiejwwsäköposrina ..
samaan tryyliipitää vastatA.. - Anonyymi
poleasyo jor,asm sytrsso' lasamimit. latspom a,,attoöaostem tuttäkem åprnp niinpurskasti jotiaain 50 ruiake pineella.
- Anonyymi
voisin kyllä suosittaa Hermannn KOSS kevyiyäkin kuulokkriyta on kylläå hyvä dynamiikka noisdsds...
joo Erimielisyydet, helposti, toki se edellyttää vastavuoroisuutta. Perseilyt voi sitten vaatia jonkun verran aikaa sulatella, riippuen mitä on tapahtunut.
Anteeksipyyntö tulee kuin papilta aamen em. ehdon täyttyessä, puhtaasti omaehtoisen perseilyn tapauksessa täysin ehdoitta.- Anonyymi
En anna anteeksi.
- Anonyymi
Osaan pyytää anteeksi. En pidä riitelemisestä joten yritän sopia asiat nopeasti.
- Anonyymi
22:34
Olen opetellut viimeaikoina anteeksipyyntöä.
Vaikka ajattelen, kuten kirjoitin, anteeksiannosta, ettei sitä ole.
Huomaan, että toisille anteeksipyyntö on tärkeää.
Se on vähän, että teinpä tai sanoinpa hellästi.
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
22:34
Olen opetellut viimeaikoina anteeksipyyntöä.
Vaikka ajattelen, kuten kirjoitin, anteeksiannosta, ettei sitä ole.
Huomaan, että toisille anteeksipyyntö on tärkeää.
Se on vähän, että teinpä tai sanoinpa hellästi.
Vilma8:30
Mikä ihmeen oikolukija, mikä ei osaa suomenkieltä.
Hellästi -> hömelösti
- Anonyymi
yyyyöjtrn mirlrdfyä ryyämikähän ihmrrn joku lämöliyswjuttu js yiryokonr...
- Anonyymi
änraako jeesus omsr aynerinaä ndewwkai?
onko jwwausw sikllinwn=
¨ - Anonyymi
Jolla ei ole sydäntä toiselle anteeksiantaa ,ei itsekkään anteeksiantoa ansaitse. Syytöntä ihmistä kun ei maa päällään kanna.🤷♀️
En ikinä anna mitään anteeksi enkä myöskään pyydä. Täytyy pitää vaatimustaso korkealla niin omassa kuin muidenkin tekemisessä.
- Anonyymi
Oletpa ylimielinen ihminen. 🤷♀️
- Anonyymi
https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-henkinen-pahoinpitely
Sana Anteeksi ei aina riitä- Anonyymi
Joo olen kokenut tuon. Enkä kykene anteeksiantamaan,pointti on se että tahtiosin ja halu ja yritys on kova. Olen armollinen itselleni sillä kukaan maailmankaikkeudessa ei ole viaton. Viattomat kun ei oppiakseen tänne synny.🤷♀️
- Anonyymi
y''öö' pm välillä kykö ikka tidekka jyynasa ib ryi ruerijibeweb swööhyrryjub jkkp nyrra¨¨
mut5ttaq joo niin 4ttä kun olisi cillweär naiswn aääwewr ciilwhreämässä.
miotähän juttuja kun blackrock eli netrfliixn hasuskojsa... Yhr Froh ja naisddsalsmurhddmsdhsjuttu Villanelle... - Anonyymi
iujewaqsru byi bertfkukub hyryr buur gaysasajub rssoyttss buuy6tö jiifrhs
- Anonyymi
Ei ole välttis tekosi toimesi,vaan s ydämmen tahtosi ja pyrkimyksesi.🤷♀️
- Anonyymi
Karmaa ei huijata. Ei esittämällä hyvää. Tässä maailmassa voi valhetella pilvin pimein mutta tuonpuoleisessa ei. Siellä on läpinäkyvät säännöt. Huijarit on suu auki kaikki pska iskee päin pläsiä sellaisena kun sen on muille ladannut. Miettikää,mikä teitä odottaa? Onko se positiivista vai negatiivista? Sinä tässä ainut kertaisessa elämässäsi päätät.🤷♀️
- Anonyymi
kokriler huviksi niin että siis käsicsesilla pidsä polcwse WI JOOKAI WI KAQEAQRWKAJUERUJakin...
voi tuntusw hasushksllekin ei mirään judokspasksskssn ole - Anonyymi
soos tröo l'fobdtttyo diptsms åpövrrm kd åof'y åpövrd---
- Anonyymi
yypfrööödlom åof'm ådökpm g'fg' Btdimom ådrydlpmrrftd ödtttdvdlom--
- Anonyymi
Riippuu asiasta. En kamalasti harrasta anteeksipyytämistä, koska en sano pahasti. Oletusasetus on myös, ettei kumppanikaan sano pahasti minulle, näin se on sujunut.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894190
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032353Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?322282Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell962084Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281887- 311860
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91567- 281531
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881350- 751194