Oppia sähköpyöräilyyn

Anonyymi-ap

Haluaisin tietää sähköpyörien akkupalujen tarkat syyt. Epäilen että muutamat paljon kohua aiheuttaneet akkupalot ovat johtuneet lähinnä huolimattomista käyttäjistä: akku on pudotettu tai kolhittu kolarissa eikä ole vaihdettu uuteen. Esim. sähköautothan hylätään katsastuksissa jos edes akkukotelointi on kolhiintunut. Myöskin kovin suurikapasiteettiset akut suurempine latureineen jotenkin epäilyttävät. Olisi kiva tietää onko joillakin eri merkeillä ja esim. Kiinalaisilla "halpissähköpyörillä" prosentuaalisesti suurempi osuus palovaurioissa vai onkohan tuotakaan kukaan vielä tutkinut? En usko että läheskään kaikki sähkökulkineet olisivat mitään turvariskejä, vaan käyttäjien täytyy olla vastuuntuntoisia ja latauksetkin valvottuja (ei mitään yön yli autotallissa meininkiä).

4

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vastuuntuntoa. Eikä lainkaan huutolaispojan huonolla itsetunnolla varustettua. ”Huutolaispoikana minäkin maailmalle läksin.” Eih! Kun kerran ladataan, silloin ladataan eikä meinata. Siinä jahkailu auta yhtään. ”Oo sää hiljaa taikka mää liiskaan sut tohon airanrakkoon!”

    • Kyllähän noista akkupaloista isoin osa ollut "merkittömiä" kiina-akkuja joissa akun/latauslaitteen elektoniikka ei havaitse viallista kennoa/akkua vaan lataa sitä viasta huolimatta. Tämän asian kääntöpuolessa esimerkiksi Bosch:n akuissa joissa kaikissa on oma Bosch: BMS (battery management system), niin mikäli BMS ilmoittaa havaitsee akkuvikaa, niin se käytännössä tarkoittaa sitä että kyseinen akku on sen jälkeen isolta osin kierratyskamaa eikä esimerkiksi viallisen kennon vaihto enään auta (pitäisi vaihtaa samalla uusi BMS yksikkö ja niitä ei ole virallisesti saatavilla).

      Eli sanotaan niin että turvallisuudella on hintansa ja se hinta saattaa olla vaikkapa 600€:n akun "mykistyminen" ilman mahdolisuutta korjata sitä.

      Tuo ei poista tietysti sitä että merkkivalmistajienkin akkujen kuntoja ei tulisi aktiivisesti seurata (esim. jos tulee kolhuja yms.) vaikkapa latausaikaista akun lämpöä aika-ajoin koettamalla.

      Mutta se on selvä jos akussa on merkkejä muodonmuutoksista yms. asioista niin tälläisen akun käyttö tulisi ehdottomasti lopettaa (ja hävittää kunnollisesti).

    • Anonyymi

      Paskoja latureita yleensä

    • Anonyymi

      Suoraan kiinasta ei kannata ostaa paljon mitään. On niin paljon halvalla tehtyä heikkolaatusta pa$kaa seassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      573
      3806
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3288
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2771
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2709
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2104
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2061
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1887
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1760
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1719
    Aihe