Puhutaan osittaisesta kuun pimennyksestä. Eikö kuu ole jotakuinkin usein osittaisessa pimennossa kuun kierron aikana? Esimerkiksi kun kuu on sirppinä.
Mutta mikä ihme tämä ns kuunpimennys on? Eikö Maan varjo aiheuta molemmat?
Miten kuunpimennys eroaa kuunkierrosta?
3
225
Vastaukset 3
- Anonyymi
Kuun kierrossa näemme, että Auringon valo osuu Kuuhun eri suunnista, jolloin suunnasta riiippuen osa tänne näkyvää Kuun pintaa ei ole valaistu. Täysikuun aikaan Aurinko on lähes meidän takanamme ja valaisee siksi suunnilleen saman osan Kuun pinnasta jonka näemme.
Kuun pimennyksessä Maapallo on tarkasti Auringon ja Kuun välissä siten, että Maapallon heittämä varjo hetken ajaksi peittää täysikuun. - Anonyymi
Ok. Kuvittelin että Maan varjo aiheuttaisi Kuun kierron. Ehkä Maa onkin sitten sen verran kauempana Kuusta, että varsinainen Kuun pimennys ei ole kovin yleinen juttu.
- Anonyymi
Tuolla se on hyvin selitetty.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuunpimennys
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3551075- 71738
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37686- 49580
- 41578
- 63533
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht320496- 75471
Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19471kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459