Avaruuden laajeneminen

Anonyymi-ap

Mistä tiedän, että avaruus laajenee ja vieläpä kiihtyvällä nopeudella? Tässä minun pohdintoja ja perusteluita aiheeseen liittyen:


Avaruuden laajeneminen ja sen kiihtyminen on
havaittu useiden tieteellisten todisteiden ja havaintojen perusteella. Tässä on pääkohdat siitä, miten päättelen, että avaruus laajenee kiihtyvällä nopeudella:

1. Punasiirtymä (Redshift): Galaksit liikkuvat meistä poispäin, ja mitä kauempana galaksi on,
sitä nopeammin se näyttää loittonevan. Tämä perustuu Doppler-ilmiöön: valo venyy (siirtyy kohti punaista), kun kohde loittonee havaitsijasta. Edwin Hubble havaitsi tämän ilmiön ensimmäisenä 1920-luvulla, ja siitä johdettiin Hubble'n laki, jonka mukaan galaksien loittonemisnopeus on suoraan verrannollinen niiden etäisyyteen. Tämä osoitti, että universumi laajenee.


2. Supernovahavainnot: 1990-luvulla kaksi erillistä tutkimusryhmää tutki hyvin kaukaisia tyypin Ia supernovia, jotka toimivat "standardikynttilöinä" – eli niiden kirkkaus on tunnettu, ja sen avulla voidaan mitata etäisyyksiä tarkasti. Näiden havaintojen mukaan nämä supernovat olivat himmeämpiä kuin odotettiin, mikä tarkoittaa, että ne olivat kauempana kuin Hubble'n lain mukainen laajenemisnopeus ennusti. Tämä viittasi siihen, että universumin laajeneminen ei ole vain jatkuvaa, vaan se myös kiihtyy.


3. Pimeä energia: Kiihtyvää laajenemista selitetään nykyisin hypoteesilla nimeltä pimeä energia. Tämä on tuntematon voima tai ilmiö, joka aiheuttaa kiihtyvän laajenemisen. Vaikka emme vielä tiedä tarkalleen, mitä pimeä energia on, sen olemassaolo on vahvistettu epäsuorasti havaintojen kautta.


4. Kosminen mikroaaltotaustasäteily: Universumin varhaisesta historiasta säilynyt kosminen mikroaaltotaustasäteily (CMB) sisältää tietoa maailmankaikkeuden rakenteesta ja kehityksestä. CMB:n tutkiminen on tukenut kiihtyvän laajenemisen mallia, erityisesti Planck-satelliitin tarkat mittaukset.


5. Suurten rakenteiden jakautuminen: Universumin suurten galaksijoukkojen ja -ketjujen jakautuminen ja niiden liike myös tukevat ajatusta kiihtyvästä laajenemisesta. Havainnot osoittavat, että näiden suurten rakenteiden muodostuminen ja liike vastaavat kiihtyvän laajenemisen mallia.



Näiden havaintojen perusteella tiedemiehet ja minä olemme voineet päätellä, että avaruus laajenee ja vieläpä kiihtyvällä nopeudella, mitä selitetään pääosin pimeän energian vaikutuksella.

9

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voi rehellisesti sanoa jos käyttää tekoälyä .Ei se ole häpeä.

    • Anonyymi

      Ai sinä oot päätellyt jotain?

    • Anonyymi

      He he.....
      "tiedemiehet ja minä olemme voineet päätellä...."

      • Anonyymi

        Päätellä mitä, millä perustein?

        Onko niin vaikea korjata kotsontakantaa?


      • Anonyymi

        Olen päätellyt ja todistanut, että avaruus laajenee. Ja pätevät tiedemiehet ovat kanssani samaa mieltä


    • Anonyymi

      Ei ole todistetita että avaruus laajenee tai että kiihtyvästi, ei.
      Perustuu satuhin ja samaan teoriaan bb_stä joka amuttu jo alas!

      • Anonyymi

        Minähän olen todistanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minähän olen todistanut.

        Mitä olet "Jehovanko" todistanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minähän olen todistanut.

        Elät viimevuosituhannen käsityksissä!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      582
      3856
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3308
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2739
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1957
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe