Miten olette säilyttäneet järkenne?

Anonyymi-ap

Mitä olette joutuneet tekemään sen eteen, että ette ole menettäneet järkeänne tässä järjettömässä maailmassa?

96

703

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä se lähellä on ollut viimeisten kymmenen vuoden aikana! Liittyy olennaisesti tiettyyn projektiin! Sitä ei olisi koskaan saanut aloittaa! Se on pilannut elämääni yhtä kauan kuin sitä on ollut. Sen oikea nimi on tuhoamisprojekti!!

    • Anonyymi

      Sillä, ettei "lyhyellä jänteellä" tapahdu mitään, mutta jos ajattelee pitkällä jänteellä, - mitä hallitus ei tee, niin helvetti on käsillä.

    • Anonyymi

      Ajattelemaan realistisemmin kuin ennen. Ennen ajattelin myös paljon tunteiden kautta ja nyt mietin konkreettisemmin, että mikä johtaa mihinkin. On elämää elettävänä ja joku tarkoitus tällä kaikella on.

    • Ihan vaan juon viinaa, ei häiritse niin paljon kaikki se mitä maailmalla tapahtuu. Eikä siitä voi edes sanoa, että joutuu.

      • Anonyymi

        🤭 pientä äämuäreyttä, mutta ihan sama mistä syystä,


      • Anonyymi

        Onko se hyvä juoda ahdistukseen? Huolettaa tuollainen. Ei ne asiat noin ratkea parempaan suuntaan. Älä keksi tekosyitä juomiselle, oletko sä alkoholisti?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko se hyvä juoda ahdistukseen? Huolettaa tuollainen. Ei ne asiat noin ratkea parempaan suuntaan. Älä keksi tekosyitä juomiselle, oletko sä alkoholisti?

        Kaikki mikä palstalle on kirjoitettu, ei ole välttämättä totta. Mutta kaikki mitä palstalle ei ol ekirjoitettu, luultavasti on totta.

        Joten suodatin käyttöön, täällä voi hölistä mitä vaan.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Kaikki mikä palstalle on kirjoitettu, ei ole välttämättä totta. Mutta kaikki mitä palstalle ei ol ekirjoitettu, luultavasti on totta.

        Joten suodatin käyttöön, täällä voi hölistä mitä vaan.

        Ei se noin mene, mutta eihän asia minulle kuulu.


    • Anonyymi

      Kaikki ovat enemmän tai vähemmän järjettömiä välillä tai kokoaikaisesti.

      xLiner

      • Anonyymi

        Toisten stalkkaus- ja itsensä esittelysivustot kannattaa poistaa kännystä ja tietokoneelta ihan ensimmäisenä.

        Sitten opettelee karsimaan julkaisuja jotka lukee. Jos ei katso tv:ta ollenkaan, ei lävähtele epämiellyttäviä yllätyksiä silmille.

        Seuransa saa valita. Häivy huonosta työpaikasta. Harrasta jotain kivaa.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisten stalkkaus- ja itsensä esittelysivustot kannattaa poistaa kännystä ja tietokoneelta ihan ensimmäisenä.

        Sitten opettelee karsimaan julkaisuja jotka lukee. Jos ei katso tv:ta ollenkaan, ei lävähtele epämiellyttäviä yllätyksiä silmille.

        Seuransa saa valita. Häivy huonosta työpaikasta. Harrasta jotain kivaa.

        xLiner

        Fiksuja ajatuksia! 👍

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiksuja ajatuksia! 👍

        🦄

        😂

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiksuja ajatuksia! 👍

        🦄

        Tässä tapauksessa veikkaisin että ihan toteutettuja käytännön toimia 🙂, ei pelkkiä ajatuksia


    • Anonyymi

      Hyväksyä se, että liian monet ihmiset on typeriä laumaeläimiä jotka ei jaksa käyttää omaa päätään tai päättelykykyä, sori ny

    • Anonyymi

      Menettämällä se.

      ~paradox~

    • Anonyymi

      Keskityn täysillä neljään asiaan:

      1. Omaan hyvinvointiini
      2. Läheisteni hyvinvointiin
      3. Omiin tavoitteisiini
      4. Hyödyksi olemiseen muulle yhteiskunnalle

      Näihin neljään keskittymällä aikaa, energiaa tai ajatuksia ei kulu turhanpäiväisyyksiin. Lepokin on aina tehokasta ja oikein mitoitettua. Sinkut-palstalla kirjoittaminen kuuluu tuohon neljänteen tavoitteeseen eli hyödyksi olemiseen, vaikka tämä onkin hyvin pientä hyötyä.

      Järki säilyy, kun on sopivia tavoitteita ja saa ponnistella niitä kohti ja nähdä myös edistyneensä. On tärkeää, että tavoitteissa on sekä sosiaalinen, psyykkinen että fyysinen puoli. "Järkeä" ei voi erottaa noista kahdesta muusta, sillä ihminen on sellainen kokonaisuus, että psyykkinen hyvinvointi edellyttää sosiaalista yhteenkuuluvuuden tunnetta ja fyysistä turvaa ja terveyttä.

      🦄

      • Anonyymi

        Muokkaan vähän: ilman täydellistä terveyttäkin voi elää hyvää elämää, kunhan tekee kaikkensa hyvinvointinsa säilyttämiseksi.

        🦄


      • Anonyymi

        Mitä nyt huutelet hävyttömyyksiä välillä ilman tätä taikaponitunnistetta ja maalitat tätä kiusankohdetta. Aika sairaita tekstejä sinulla välillä kuin yksi ihminen ei olisi oikeutettu mihinkään hyvään elämässä ja mitä tulee luomiisi anomalioihin, niin täysin harhaista ajattelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä nyt huutelet hävyttömyyksiä välillä ilman tätä taikaponitunnistetta ja maalitat tätä kiusankohdetta. Aika sairaita tekstejä sinulla välillä kuin yksi ihminen ei olisi oikeutettu mihinkään hyvään elämässä ja mitä tulee luomiisi anomalioihin, niin täysin harhaista ajattelua.

        Mielestäni sinä et ole nyt käyttänyt tarpeeksi aikaasi sen seuraamiseen, mitä ”minä” missäkin päin internettiä kirjoitan. 😁😉

        Jos kerran olet niin varma siitä, että minä kirjoittelen useissa paikoissa ilman tunnistettani, suosittelen sinulle seuraavaa:

        Laadi ihan perusteellinen excel-taulukko kaikesta, mitä ”minä” olen kirjoittanut. Kirjaa siihen viesti, sivusto, päivämäärä ja kellonaika. Listaa siihen myös, mikä missäkin viestissä on erityisen ”sairasta”.

        Vie sitten taulukkosi poliisille ja kerro, mitä ”minä” olen tehnyt. 😄 Näytä samaa taulukkoa myös työkkärissä ja Kelassa, kun he kysyvät, mihin aikasi menee. Voit näyttää exceliä myös lääkärillesi, jos sellaiselle tulee asiaa.

        Minusta sinä et nyt nimittäin kerää tarpeeksi tietoa minusta! Sinä tuhlaat aikaasi tällaisiin yksittäisiin viesteihin, vaikka sinun pitäisi seurata ”minun” kirjoitteluani paljon systemaattisemmin! Etkös sinä sitä ole täällä maan päällä pääasiassa tekemässä? Ja olet sen velkaa sille henkilölle, jota minä väitetysti ”maalitan”. 😂

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni sinä et ole nyt käyttänyt tarpeeksi aikaasi sen seuraamiseen, mitä ”minä” missäkin päin internettiä kirjoitan. 😁😉

        Jos kerran olet niin varma siitä, että minä kirjoittelen useissa paikoissa ilman tunnistettani, suosittelen sinulle seuraavaa:

        Laadi ihan perusteellinen excel-taulukko kaikesta, mitä ”minä” olen kirjoittanut. Kirjaa siihen viesti, sivusto, päivämäärä ja kellonaika. Listaa siihen myös, mikä missäkin viestissä on erityisen ”sairasta”.

        Vie sitten taulukkosi poliisille ja kerro, mitä ”minä” olen tehnyt. 😄 Näytä samaa taulukkoa myös työkkärissä ja Kelassa, kun he kysyvät, mihin aikasi menee. Voit näyttää exceliä myös lääkärillesi, jos sellaiselle tulee asiaa.

        Minusta sinä et nyt nimittäin kerää tarpeeksi tietoa minusta! Sinä tuhlaat aikaasi tällaisiin yksittäisiin viesteihin, vaikka sinun pitäisi seurata ”minun” kirjoitteluani paljon systemaattisemmin! Etkös sinä sitä ole täällä maan päällä pääasiassa tekemässä? Ja olet sen velkaa sille henkilölle, jota minä väitetysti ”maalitan”. 😂

        🦄

        Miten työkkäri ja kela liittyy tähän skeemaasi ja joko olet itse käynyt palveluissa? Ei luotolla pitkään elä nimittäin työttömänä ja työllistyminen voi olla hankalaa jos on mustannut lopulta vain itsensä, karma korjaa aina lopulta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten työkkäri ja kela liittyy tähän skeemaasi ja joko olet itse käynyt palveluissa? Ei luotolla pitkään elä nimittäin työttömänä ja työllistyminen voi olla hankalaa jos on mustannut lopulta vain itsensä, karma korjaa aina lopulta

        "Miten työkkäri ja kela liittyy tähän skeemaasi"

        Ajattelin että sinä olisit niiden asiakas.

        "ja joko olet itse käynyt palveluissa?"

        Juuri nyt ei ole tarvetta.

        Kela kyllä mahdollisti minulle ensimmäisen tutkintoni päätoimisen opiskelun, joten kiitos siitä Kelalle ja veronmaksajille. 🙏 Työkkärin asiakkaana olen ollut pariin otteeseen elämäni aikana mutta en ole tyytyväinen heidän palveluunsa. He eivät osaa palvella kunnianhimoisia työnhakijoita. Siinä vaiheessa, kun olin itse jo hakenut n. 30-40 työpaikkaa, sain heiltä kaksi työtarjousta. Are you kidding me? 😂

        "Ei luotolla pitkään elä nimittäin työttömänä"

        Luotolla ei kannata elää, vaikka kävisi töissäkin. Vain ensimmäisen tutkintoni aikana elin osittain Kelan takaamalla luotolla, mutta se oli sijoitus inhimilliseen pääomaani.

        "ja työllistyminen voi olla hankalaa jos on mustannut lopulta vain itsensä, karma korjaa aina lopulta"

        Sanopa muuta! 😁 Ethän nyt vahingossa kirjoittanut itsestäsi tuossa? 😉

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miten työkkäri ja kela liittyy tähän skeemaasi"

        Ajattelin että sinä olisit niiden asiakas.

        "ja joko olet itse käynyt palveluissa?"

        Juuri nyt ei ole tarvetta.

        Kela kyllä mahdollisti minulle ensimmäisen tutkintoni päätoimisen opiskelun, joten kiitos siitä Kelalle ja veronmaksajille. 🙏 Työkkärin asiakkaana olen ollut pariin otteeseen elämäni aikana mutta en ole tyytyväinen heidän palveluunsa. He eivät osaa palvella kunnianhimoisia työnhakijoita. Siinä vaiheessa, kun olin itse jo hakenut n. 30-40 työpaikkaa, sain heiltä kaksi työtarjousta. Are you kidding me? 😂

        "Ei luotolla pitkään elä nimittäin työttömänä"

        Luotolla ei kannata elää, vaikka kävisi töissäkin. Vain ensimmäisen tutkintoni aikana elin osittain Kelan takaamalla luotolla, mutta se oli sijoitus inhimilliseen pääomaani.

        "ja työllistyminen voi olla hankalaa jos on mustannut lopulta vain itsensä, karma korjaa aina lopulta"

        Sanopa muuta! 😁 Ethän nyt vahingossa kirjoittanut itsestäsi tuossa? 😉

        🦄

        " Ethän nyt vahingossa kirjoittanut itsestäsi tuossa? 😉"
        Syyllistyy tuohon joka kerta periaatteessa, ei vain muista katsoa peiliin niin tehdessään 😂


    • Anonyymi

      Miten järki pysyy päässä?
      Muiden ihmisten kanssa keskustellen tulee vertailleeksi, onko järjettömämpi.
      Eri ryhmät antavat sopivaa vuorovaikutusta.
      Omaan yleiskuntoon on kiinnitettävä sopivasti huomiota.
      Ajankohtaisten tapahtumien seuraaminen, vaikka kuinka ärsyttäisi, on tärkeää.
      Elämässä tapahtuu kaikenlaisia hyviä ja huonoja asioita; toiset kannattelevat, toisia on siedettävä ja kahlattava vain.
      Omat havainnot joskus ihmetyttävät; saako valtion talousarvioesitystä raahata julkisilla paikoilla ja kenties lukea, kun on pakattu käsimatkatavaroihin. Esitys on keskeneräinen asia, mutta kun se on valtion, onko se julkista. Mihin käsipakaasissa kuljettava aikoo esityksen viedä ja miksi. Järkeä?
      Vilma

    • Anonyymi

      Kaeskittymään itseen ja omaan ja lasteni hyvinvointiin

    • Anonyymi

      Joka ilta nukkumaan mennessä asetan aivot yöksi vesilasiin vettymään ja kas seuraavana aamuna ovat taas puhtoiset ja valmiit sietämään eteen tulevia epäpuhtauksia uudestaan ja uudestaan ...

    • En ole erityisesti joutunut tekemään mitään, mutta kuormittavien elämäntilanteiden jälkeen olen oppinut asettamaan oman hyvinvointini korkealle enkä aina vain huomioimaan muiden tarpeita. Kun minä voin hyvin, jaksan olla paljon parempi äiti, ystävä, sisko, työntekijä ja ylipäätään ihminen.

      Yksi ajattelumalli kyllä auttaa minua silloin, kun on oikein vaikeaa ja se on, että tämäkin menee ohi. Vaikka tilanne olisi miten paha ja tunnetila miten negatiivinen tahansa, niin tulee hetki, kun asiat onkin taas paremmin ja fiilis parempi. Usein se hetki tulee nopeammin kuin olisi uskonutkaan.

      • Hyvä konsti uskoa itseensä, on muistella miten vaikeiden asioiden läpi on käynyt aiemmin. 🙂

        Takaa löytyy varmasti sankaritarinoita. 🙂


      • Disseisback kirjoitti:

        Hyvä konsti uskoa itseensä, on muistella miten vaikeiden asioiden läpi on käynyt aiemmin. 🙂

        Takaa löytyy varmasti sankaritarinoita. 🙂

        Totta, tuo on hyvä konsti 😊

        Usein sitä unohtaa, mistä kaikesta onkaan selvinnyt ja miten pääsi eteenpäin. Sama pätee itseasiassa aika moneen asiaan. Esim parisuhteessa saattaa ajan myötä unohtaa, mihin asioihin ihastui lumppanissaan ja joskus se vaatii aktivista muistuttelua. Eihän ihminen oikeasti unohda, vaan sitä saattaa vyöryä niin paljon kaikkea päälle koko ajan, että huomio kohdistuu muihin asioihin.


      • Aletheias kirjoitti:

        Totta, tuo on hyvä konsti 😊

        Usein sitä unohtaa, mistä kaikesta onkaan selvinnyt ja miten pääsi eteenpäin. Sama pätee itseasiassa aika moneen asiaan. Esim parisuhteessa saattaa ajan myötä unohtaa, mihin asioihin ihastui lumppanissaan ja joskus se vaatii aktivista muistuttelua. Eihän ihminen oikeasti unohda, vaan sitä saattaa vyöryä niin paljon kaikkea päälle koko ajan, että huomio kohdistuu muihin asioihin.

        Muistatko kun muksu oli pieni ja toivoi, että se olisi isompi, niin olisi helpompaa? Kävikö niin? 😄

        Aina tulee jotain muuta...mutta kaikesta selvii...hyvin tai huonosti. Tai siihen väliin. 😄

        https://youtu.be/ccv26eyEMvk?si=7KiaAKafukY8CwpE

        Tai noro...😃


      • Disseisback kirjoitti:

        Muistatko kun muksu oli pieni ja toivoi, että se olisi isompi, niin olisi helpompaa? Kävikö niin? 😄

        Aina tulee jotain muuta...mutta kaikesta selvii...hyvin tai huonosti. Tai siihen väliin. 😄

        https://youtu.be/ccv26eyEMvk?si=7KiaAKafukY8CwpE

        Tai noro...😃

        Muistan ja täytyy todeta, ettei kyllä ole helpompaa 😅 Tai no riippuu, mistä vinkkkelistä asiaa katsoo, onhan nykyään jotkin asiat helpompiakin 😁

        Aina tulee jotain, sellaista se elämä on. Vaikka normaalia ei todellakaan tarttis tulla enää koskaan 😱 Kauhea tauti..


      • Aletheias kirjoitti:

        Muistan ja täytyy todeta, ettei kyllä ole helpompaa 😅 Tai no riippuu, mistä vinkkkelistä asiaa katsoo, onhan nykyään jotkin asiat helpompiakin 😁

        Aina tulee jotain, sellaista se elämä on. Vaikka normaalia ei todellakaan tarttis tulla enää koskaan 😱 Kauhea tauti..

        Henkisesti kuormittaa enempi...veikkaan....😄

        Mä luulen, että oma mutsi koki hiljattain lakipisteen ja kääntyi saamapuolelle virallisesti. .
        Oli vaikeaa, mutta myös helpotus... oma poika heikkona hetkenä turvana.🙂

        Joku biisi... ei liian syvälle. 😄

        https://youtu.be/jJN2IANImRM?si=TsIBjo3VnTfFF5wp

        Tai no...lipsahti. 😃


      • Disseisback kirjoitti:

        Henkisesti kuormittaa enempi...veikkaan....😄

        Mä luulen, että oma mutsi koki hiljattain lakipisteen ja kääntyi saamapuolelle virallisesti. .
        Oli vaikeaa, mutta myös helpotus... oma poika heikkona hetkenä turvana.🙂

        Joku biisi... ei liian syvälle. 😄

        https://youtu.be/jJN2IANImRM?si=TsIBjo3VnTfFF5wp

        Tai no...lipsahti. 😃

        Oi kyllä, nimenomaan henkisesti kuormittavampi 😅 Fyysisesti sentään kevyempää, kun poika kantaa esim kauppakassit ja pystyy muussa vastaavassa auttamaan, mutta henkinen puoli onkin oma juttunsa 😁 Ja poika sentään on ihan hyvinvoiva nuori eli ei ole mitään erityishuolta, mutta teini silti.

        Jossain vaiheessa tulee usein eteen se, että vanhemmat ovat niitä, jotka tarvitsee apua ja tukea. Vaikeita tilanteita, mutta onni on, jos silloin on perhettä lähellä auttamassa. Takuulla helpottavaa sun äidille, kun hän tietää, että voi luottaa sun tukeen 😊

        En ollutkaan tuohon biisiin vielä törmännyt. Uppoaa varmaan moneen. Oma äiti on useimmille meistä herkkä asia, johon liittyy paljon tunteita.


      • Aletheias kirjoitti:

        Oi kyllä, nimenomaan henkisesti kuormittavampi 😅 Fyysisesti sentään kevyempää, kun poika kantaa esim kauppakassit ja pystyy muussa vastaavassa auttamaan, mutta henkinen puoli onkin oma juttunsa 😁 Ja poika sentään on ihan hyvinvoiva nuori eli ei ole mitään erityishuolta, mutta teini silti.

        Jossain vaiheessa tulee usein eteen se, että vanhemmat ovat niitä, jotka tarvitsee apua ja tukea. Vaikeita tilanteita, mutta onni on, jos silloin on perhettä lähellä auttamassa. Takuulla helpottavaa sun äidille, kun hän tietää, että voi luottaa sun tukeen 😊

        En ollutkaan tuohon biisiin vielä törmännyt. Uppoaa varmaan moneen. Oma äiti on useimmille meistä herkkä asia, johon liittyy paljon tunteita.

        Joo, siellä alkaa olla sosiaalidia haasteita mukana ja muutenkin maailmaan tutustumista. 🙂

        No äiti on tärkeä, mutta on se koko lähiperhe. 🙂

        Meinaa unohtua, kun on kaikkea muutakin säätöä. 🙄


      • Disseisback kirjoitti:

        Joo, siellä alkaa olla sosiaalidia haasteita mukana ja muutenkin maailmaan tutustumista. 🙂

        No äiti on tärkeä, mutta on se koko lähiperhe. 🙂

        Meinaa unohtua, kun on kaikkea muutakin säätöä. 🙄

        Joo aikuiseksi kasvamiseen liittyy niin paljon kaikenlaista. Vaikka asiat olisi ihan hyvinkin, niin teinin mielessä on paljon myllerrystä ja tunteet saattaa heitellä ihan laidasta laitaan. Some sekoittaa menoa omalta osaltaan eikä vanhempana ole helppo olla perillä asioista, koska kukapa teini sitä kaikkea kertoo. Mutta parhaani tässä yritän, ja so far so good 😊

        On koko perhe ehdottoman tärkeä. Mulla on tosi läheiset välit sisaruksiini ja he ovat omine perheineen kyllä ihan mun perhettä, eikä vain sukua. Side on vahva ja tunne siitä, että aina tuetaan toisiamme auttaa jaksamaan, kun tietää, että on sellaisia ihmisiä elämässä ❤️


      • Aletheias kirjoitti:

        Joo aikuiseksi kasvamiseen liittyy niin paljon kaikenlaista. Vaikka asiat olisi ihan hyvinkin, niin teinin mielessä on paljon myllerrystä ja tunteet saattaa heitellä ihan laidasta laitaan. Some sekoittaa menoa omalta osaltaan eikä vanhempana ole helppo olla perillä asioista, koska kukapa teini sitä kaikkea kertoo. Mutta parhaani tässä yritän, ja so far so good 😊

        On koko perhe ehdottoman tärkeä. Mulla on tosi läheiset välit sisaruksiini ja he ovat omine perheineen kyllä ihan mun perhettä, eikä vain sukua. Side on vahva ja tunne siitä, että aina tuetaan toisiamme auttaa jaksamaan, kun tietää, että on sellaisia ihmisiä elämässä ❤️

        Jep. Oikeastaan ei siinä vanhempana tartte kuin olla turvana, kun toinen levittelee siipiään. 🙂

        No mulla sama juttu siskon kaa. Ja hänellä vaikka ei ole omia, on hän mun muksuille korvaamaton. Ehkä tytölle varsinkin tärkeä, koska oma äitinsä ei kovin sellainen hmmm "äidillinen" ole. ☺️

        Sedät, tädit ja enotkin on tärkeitä ja pidetään yhtä. Katsellaan perään ja jeesitään. 🙂


      • Disseisback kirjoitti:

        Jep. Oikeastaan ei siinä vanhempana tartte kuin olla turvana, kun toinen levittelee siipiään. 🙂

        No mulla sama juttu siskon kaa. Ja hänellä vaikka ei ole omia, on hän mun muksuille korvaamaton. Ehkä tytölle varsinkin tärkeä, koska oma äitinsä ei kovin sellainen hmmm "äidillinen" ole. ☺️

        Sedät, tädit ja enotkin on tärkeitä ja pidetään yhtä. Katsellaan perään ja jeesitään. 🙂

        Turvana ehdottomasti. Hieman erimielisyyksiä meillä on ollut rajoista, kun teinillä on jo kova halu itsenäistyä, mikä sinänsä on hyvä, mutta hän on silti reippaasti alaikäinen. Minä olen edelleen aikuinen tässä taloudessa ja päätän tietyt asiat, vaikka miten kuuluisi rutinaa. Onneksi kyseessä on aika pienet arkiset asiat, ei mitään isompaa 😊

        Tädit ja sedät/enot voi ehdottomasti olla lapselle ja nuorelle todella tärkeitä ihmisiä elämässä. Mitä enemmän välittäviä ja läheisiä aikuisia lapsella on elämässään, sen parempi. Ei tarvitse aina olla verisidettäkään, vaan se ratkaisee, miten vahva side on 🤗


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Turvana ehdottomasti. Hieman erimielisyyksiä meillä on ollut rajoista, kun teinillä on jo kova halu itsenäistyä, mikä sinänsä on hyvä, mutta hän on silti reippaasti alaikäinen. Minä olen edelleen aikuinen tässä taloudessa ja päätän tietyt asiat, vaikka miten kuuluisi rutinaa. Onneksi kyseessä on aika pienet arkiset asiat, ei mitään isompaa 😊

        Tädit ja sedät/enot voi ehdottomasti olla lapselle ja nuorelle todella tärkeitä ihmisiä elämässä. Mitä enemmän välittäviä ja läheisiä aikuisia lapsella on elämässään, sen parempi. Ei tarvitse aina olla verisidettäkään, vaan se ratkaisee, miten vahva side on 🤗

        Kyllä. Lasten elämää rasittavat eniten päättyvät ja pätkittäiset ihmissuhteet. Aivan turhan optimisesti uskotaan, että opettajat, harrastuseurojen vetäjät ja muut tukipalvelut korvaisivat ja pystyisivät vastaamaan puuttuvista perheen aikuisia. Ja kun paremmista tukipalveluista ei nykyisellään maksaa. Lapset kasvavat nykyisin epävarmuuden tilassa.

        Siksi on surullista, että perheet ja sukulaiset ovat väestörakenteen muutoksen vuoksi pieniä. Ihmiselle ei ole erityisen luontaista kannustaa ja panostaa ilman samaa verta olevan elämään.

        Verisukulaisuus ei edes puutevuosien aikana turvannut lapsia kuin hengen pitimiksi. Ihminen on tuolta osin eläin, mutta onneksi meille voi kehittyä hoivaamisviettiä pitää huolta vieraastakin vedärestä. Monilla on katkeria muistoja huoltajuuteen joutuneista sedistä ja tädeistä, isä- ja äitipuolista ja saamastaan kohtelusta. Nykyiselläänkin nuorisokodeista, vaikka niillä vähimmäistä turvataan.

        >Tädit ja sedät/enot voi ehdottomasti olla lapselle ja nuorelle todella tärkeitä ihmisiä elämässä. Mitä enemmän välittäviä ja läheisiä aikuisia lapsella on elämässään, sen parempi. Ei tarvitse aina olla verisidettäkään, vaan se ratkaisee, miten vahva side on.>


      • Aletheias kirjoitti:

        Turvana ehdottomasti. Hieman erimielisyyksiä meillä on ollut rajoista, kun teinillä on jo kova halu itsenäistyä, mikä sinänsä on hyvä, mutta hän on silti reippaasti alaikäinen. Minä olen edelleen aikuinen tässä taloudessa ja päätän tietyt asiat, vaikka miten kuuluisi rutinaa. Onneksi kyseessä on aika pienet arkiset asiat, ei mitään isompaa 😊

        Tädit ja sedät/enot voi ehdottomasti olla lapselle ja nuorelle todella tärkeitä ihmisiä elämässä. Mitä enemmän välittäviä ja läheisiä aikuisia lapsella on elämässään, sen parempi. Ei tarvitse aina olla verisidettäkään, vaan se ratkaisee, miten vahva side on 🤗

        Pikkuisen pitääkin olla vääntöä, että tietää poikakin olevansa elossa...ja äiti. 😄

        Joo, mahdollisimman laaja tukiverkko on tärkeää, joku tuossa mainitsikin, ettei se aina ja kaikilla ole sellaista.

        Tässä kerran tyttö alkoi miettimään ääneen, kun käytiin sen kanssa ohimennen morjestamassa erästä sukulaismummukkaa, että minä käyn paljon sukulaisten luona, mutta äiti ei.
        Ei ne suhteet pysy kunnossa, jos ei niitä vaali. Ja itselle suhteiden vaaliminen on tullut ihan luonnostaan oman perheen kautta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Lasten elämää rasittavat eniten päättyvät ja pätkittäiset ihmissuhteet. Aivan turhan optimisesti uskotaan, että opettajat, harrastuseurojen vetäjät ja muut tukipalvelut korvaisivat ja pystyisivät vastaamaan puuttuvista perheen aikuisia. Ja kun paremmista tukipalveluista ei nykyisellään maksaa. Lapset kasvavat nykyisin epävarmuuden tilassa.

        Siksi on surullista, että perheet ja sukulaiset ovat väestörakenteen muutoksen vuoksi pieniä. Ihmiselle ei ole erityisen luontaista kannustaa ja panostaa ilman samaa verta olevan elämään.

        Verisukulaisuus ei edes puutevuosien aikana turvannut lapsia kuin hengen pitimiksi. Ihminen on tuolta osin eläin, mutta onneksi meille voi kehittyä hoivaamisviettiä pitää huolta vieraastakin vedärestä. Monilla on katkeria muistoja huoltajuuteen joutuneista sedistä ja tädeistä, isä- ja äitipuolista ja saamastaan kohtelusta. Nykyiselläänkin nuorisokodeista, vaikka niillä vähimmäistä turvataan.

        >Tädit ja sedät/enot voi ehdottomasti olla lapselle ja nuorelle todella tärkeitä ihmisiä elämässä. Mitä enemmän välittäviä ja läheisiä aikuisia lapsella on elämässään, sen parempi. Ei tarvitse aina olla verisidettäkään, vaan se ratkaisee, miten vahva side on.>

        Omia vanhempia ei tietenkään voi opettajat ja valmentajat korvata, mutta joskus myös näillä perheen ulkopuolisilla aikuisilla saattaa olla iso merkitys lapsen elämään. En siis väheksyisi heidän merkitystään, vaikka oma perhe ja suku luonnollisesti onkin lapselle se luontaisin turvaverkko. Kaikki lapset eivät kuitenkaan ole valitettavasti niin onnekkaita perheen suhteen ja joskus esim opettajan merkitys korostuu tällaisen lapsen elämässä.


      • Disseisback kirjoitti:

        Pikkuisen pitääkin olla vääntöä, että tietää poikakin olevansa elossa...ja äiti. 😄

        Joo, mahdollisimman laaja tukiverkko on tärkeää, joku tuossa mainitsikin, ettei se aina ja kaikilla ole sellaista.

        Tässä kerran tyttö alkoi miettimään ääneen, kun käytiin sen kanssa ohimennen morjestamassa erästä sukulaismummukkaa, että minä käyn paljon sukulaisten luona, mutta äiti ei.
        Ei ne suhteet pysy kunnossa, jos ei niitä vaali. Ja itselle suhteiden vaaliminen on tullut ihan luonnostaan oman perheen kautta.

        Usko pois, elossa ollaan 😅 Poika on melkoisen omapäinen tapaus ja joskus se näyttäytyy niin, että joutuu vänkäämään vähän enemmän, mutta sellaista se joskus teinin kanssa on 😊

        Tuo on ehdottoman totta, että ihmissuhteita pitää vaalia. Se ei tarkoita aina sitä, että pitää fyysisesti nähdä viikottain, mutta yhteyden säilyttäminen vaatii kyllä molemminpuolista panostusta. Tuo on yksi syy, miksi meillä on sisarusten kesken pyritty viettämään esim. paljon lomia yhdessä jne. että säilyy yhteys ja serkuksetkin saavat kasvaa yhdessä, vaikka välimatkaakin on.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Omia vanhempia ei tietenkään voi opettajat ja valmentajat korvata, mutta joskus myös näillä perheen ulkopuolisilla aikuisilla saattaa olla iso merkitys lapsen elämään. En siis väheksyisi heidän merkitystään, vaikka oma perhe ja suku luonnollisesti onkin lapselle se luontaisin turvaverkko. Kaikki lapset eivät kuitenkaan ole valitettavasti niin onnekkaita perheen suhteen ja joskus esim opettajan merkitys korostuu tällaisen lapsen elämässä.

        En sitä kielläkkään, mutta silmiä pitäisi avata.

        Koulut elää kriisissä vastuuttomien vanhempien takia. Suhteillaan ja erotaan ja lapset on enemmän ja vähemmän heitteillä. Kotona pitäisi ottaa kasvatusvastuuta, mutta sitä ei ole.

        Kouluista on taasen resurssit vähissä. Tarkoittaa siis sitä, ettei kaikille oireileville lapsille riitä antaa tukea.Ja sekin vähä mitä on, on leikkausten alla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En sitä kielläkkään, mutta silmiä pitäisi avata.

        Koulut elää kriisissä vastuuttomien vanhempien takia. Suhteillaan ja erotaan ja lapset on enemmän ja vähemmän heitteillä. Kotona pitäisi ottaa kasvatusvastuuta, mutta sitä ei ole.

        Kouluista on taasen resurssit vähissä. Tarkoittaa siis sitä, ettei kaikille oireileville lapsille riitä antaa tukea.Ja sekin vähä mitä on, on leikkausten alla.

        Kasvatusvastuu on ehdottomasti vanhemmilla, mutta kaikissa perheissä se ei tosiaan toteudu. En silti sanoisi, että koulut ovat kriisissa vastuuttomien vanhempien takia, vaikka se yksi syy lasten pahoinvointiin onkin. Syitä kuitenkin on muitakin, kuten kiusaaminen, somen vaikutus, levoton ympäristö, maahanmuuton haasteet, opetussuunnitelma, joka sopii yhä harvemmalle..

        Kouluihin pitäisi saada enemmän resursseja, siitä olen samaa mieltä. Opettajat ovat monessa koulussa todella tiukilla eikä se voi johtaa mihinkään hyvään. Opettajilla pitäisi olla riittävästi resursseja hoitaa työnsä kunnolla eikä niin, että kaikki aika menee tulipalojen sammutteluun.

        Tiesithän muuten, että myös eronnut vanhempi voi olla vastuullinen vanhempi? En tunne yhtäkään eronnutta vanhempaa, joka ei kantaisi vastuuta lapsistaan eli niitä vastuuttomia vanhempia löytyy kyllä ihan ydinperheitä myöden.


    • Anonyymi

      Huumorilla. Kääntämällä kaiken paskan lannoitteeksi kukkasille.🤷‍♀️

      • Anonyymi

        Kun oppii nauramaan itselleen/ olemaan siten armollinen itselleen, ei muiden pahuus satuta,näin hetken tie on kevyt kulkea✌🤷‍♀️


      • Anonyymi

        😀 ytimeen osuttu 🌼


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun oppii nauramaan itselleen/ olemaan siten armollinen itselleen, ei muiden pahuus satuta,näin hetken tie on kevyt kulkea✌🤷‍♀️

        Aivan, turha ruikutiruida


    • Mä oon tottunut tekee kaiken itse.

      Jos maailma ympärillä muutttuu hulluks, ei se liioin muuta mitään.

      Tietty kun itse joutuu kovemmalle, taloudellisesti jne. Niin muiden räpistely käy usein srllsisen rmpaattisen mielrn päälle. Rajallisuus itsessä nostaa päätään js joutuu tekee itsensä vuoksi koviakin päätöksiä...

      • Anonyymi

        Ai sellaisiako että pidätkö itsesi pinnan päällä ,vai kannatteletko heikompaasi? 🤷‍♀️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai sellaisiako että pidätkö itsesi pinnan päällä ,vai kannatteletko heikompaasi? 🤷‍♀️

        Pidän itseäni ensisijaisesti pinnalla ja sit jos on mahdollisuus, autan lähimmäistä.

        Empaattisuus vaan meinaa sotkea heikkoina hetkinä. Rajat on vaikeaa vetää...

        Mut opettelen....


      • Disseisback kirjoitti:

        Pidän itseäni ensisijaisesti pinnalla ja sit jos on mahdollisuus, autan lähimmäistä.

        Empaattisuus vaan meinaa sotkea heikkoina hetkinä. Rajat on vaikeaa vetää...

        Mut opettelen....

        Oma äiti-vanhus meni nyt hiljakkoin kyllä omien tarpeiden edelle. 🙄

        Mutta mietin, että hän on elämänsä aikana pistänyt minut hänen edelleen monesti. Mieluusti dissaan itseäni vuorostaan.

        Eikä hän sitä edes pyydä...ei vaan voi sille mitään että ei jaksa enää...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Pidän itseäni ensisijaisesti pinnalla ja sit jos on mahdollisuus, autan lähimmäistä.

        Empaattisuus vaan meinaa sotkea heikkoina hetkinä. Rajat on vaikeaa vetää...

        Mut opettelen....

        Hienoa että opettelet. Entisessä elämässäsi voit olla se kannateltu,ja tässä elämässä maksat velkojasi. 🤷‍♀️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa että opettelet. Entisessä elämässäsi voit olla se kannateltu,ja tässä elämässä maksat velkojasi. 🤷‍♀️

        Entisessä elämässä? 😄

        Kyllä mä ihan elän tätä elämää. 😄

        Teen tästä elämästä itse omannäköisen. 🙂

        Tää elämä kun loppuu mä en oo enää mitään. Enkä ennen tätäkään ole ollut. 😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa että opettelet. Entisessä elämässäsi voit olla se kannateltu,ja tässä elämässä maksat velkojasi. 🤷‍♀️

        Tee/palvele suurella kiitollisuudella. Kiitollisuus lisää kiitollisuuden aiheita. Hyvyys ei jää huomaamatta. Itsekkyys on suurinta pahuutta.🤷‍♀️


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Entisessä elämässä? 😄

        Kyllä mä ihan elän tätä elämää. 😄

        Teen tästä elämästä itse omannäköisen. 🙂

        Tää elämä kun loppuu mä en oo enää mitään. Enkä ennen tätäkään ole ollut. 😄

        Niinhän sä luulet😉 hyvin moni luulee,tai ainakin itselleen luulottelee. Maailman katsomus on siten aika suppea ja itsekeskeinen. Autetaankin ainoastaan sitä,jota on ' pakko'.🤷‍♀️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tee/palvele suurella kiitollisuudella. Kiitollisuus lisää kiitollisuuden aiheita. Hyvyys ei jää huomaamatta. Itsekkyys on suurinta pahuutta.🤷‍♀️

        Terve itsekkyyskin on hyvä.

        Pitää muistaa oma elämäkin.

        Minulla oma identiteetti perustui pitkään muiden kiitokseen, vasta sitten olin hyvä.

        Nykyään olrn hyvä, jos hoidsn omsn elämäni js vielä voin jopa auttaa. Priotiteetit:
        Omat lapset, äiti, sisko...sitten muut....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sä luulet😉 hyvin moni luulee,tai ainakin itselleen luulottelee. Maailman katsomus on siten aika suppea ja itsekeskeinen. Autetaankin ainoastaan sitä,jota on ' pakko'.🤷‍♀️

        Elämän kuorma ei jakaudu tasan kaikille. Ei tekevien niskaan kaikkea tarvitse kaataa.

        Joku laistaa "vastuustaan" ja joku ei saa jeesiä siksi, mutta ei sitä voi sysätä jollekin muulle.

        Joidenkin "pitäisi" herätä, ei joidenkin ottaa enempi mitä voi kantaa.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Terve itsekkyyskin on hyvä.

        Pitää muistaa oma elämäkin.

        Minulla oma identiteetti perustui pitkään muiden kiitokseen, vasta sitten olin hyvä.

        Nykyään olrn hyvä, jos hoidsn omsn elämäni js vielä voin jopa auttaa. Priotiteetit:
        Omat lapset, äiti, sisko...sitten muut....

        Hienoa! Jos elämä täällä olisi sattumaa niin aikamoinen 'sattuma' koko maailmankaikkeus🙄 eikai kukaan niin tyhmä voi olla että moiseen sattumaan uskoo. Sekin miksi toiset syntyy köyhiksi/rikkaiksi/miehiksi/naisiksi/homoiksi/ vammaisiksi/ sotiviin/ rauhan maihin /erinäisiin ihmiskohtaloihin. Sattumaako? Jopas on sattuma aikamoisen sattuman synnyttänyt.🤷‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa! Jos elämä täällä olisi sattumaa niin aikamoinen 'sattuma' koko maailmankaikkeus🙄 eikai kukaan niin tyhmä voi olla että moiseen sattumaan uskoo. Sekin miksi toiset syntyy köyhiksi/rikkaiksi/miehiksi/naisiksi/homoiksi/ vammaisiksi/ sotiviin/ rauhan maihin /erinäisiin ihmiskohtaloihin. Sattumaako? Jopas on sattuma aikamoisen sattuman synnyttänyt.🤷‍♀️

        Ei ihme että ihmiset tekee itsemurhia,koska uskovat sattumaan. Siten ajateltuna maailma/maailmankaikkeus on järjetön. Ei mitään järkeä yhtään missään. Uskottelee olevansa 'järkevä' omassa tietämätyömyydessään. Moisessa ajattelussa ei ole järjen häivää ja sielutietoiset ei ole sitten mitään lahkouskovaisia.🤷‍♀️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa! Jos elämä täällä olisi sattumaa niin aikamoinen 'sattuma' koko maailmankaikkeus🙄 eikai kukaan niin tyhmä voi olla että moiseen sattumaan uskoo. Sekin miksi toiset syntyy köyhiksi/rikkaiksi/miehiksi/naisiksi/homoiksi/ vammaisiksi/ sotiviin/ rauhan maihin /erinäisiin ihmiskohtaloihin. Sattumaako? Jopas on sattuma aikamoisen sattuman synnyttänyt.🤷‍♀️

        No kun mietit miten ihminen syntyy, mihin syntyy, mitkä ovat olosuhteet, niin aika saakelin sattuma, mihin syntyvä ihminen ei voi mitenkään vaikuttaa.

        Silti hänelle tulee vastuu selvitä itse.

        https://youtu.be/RP0_8J7uxhs?si=mOBgYdborFZU2paI

        Vanhempana voi tehdä kaikkensa, tai ei mitään.....ja kaikkea siihen väliin...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Elämän kuorma ei jakaudu tasan kaikille. Ei tekevien niskaan kaikkea tarvitse kaataa.

        Joku laistaa "vastuustaan" ja joku ei saa jeesiä siksi, mutta ei sitä voi sysätä jollekin muulle.

        Joidenkin "pitäisi" herätä, ei joidenkin ottaa enempi mitä voi kantaa.

        Ei jakaudu.ei niin. Se on karmaa edellisistä /tästä elämästä. Mitä ruikuttamista ja itsesäälissä rypemistä/uhritumista siitä repii. Ottaa /ja kantaa suoraselkäisesti vastuunsa.ottaa opikseen.maksaa velkansa. Se siitä.🤷‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jakaudu.ei niin. Se on karmaa edellisistä /tästä elämästä. Mitä ruikuttamista ja itsesäälissä rypemistä/uhritumista siitä repii. Ottaa /ja kantaa suoraselkäisesti vastuunsa.ottaa opikseen.maksaa velkansa. Se siitä.🤷‍♀️

        Ja se että muiden pitäisi herätä. Niin pitäisi,mutta kaikki ei siihen kykene. Herää sinä. Ole viisaampi. Se ei taatusti ole sinulta pois vaikka niin luulet🤷‍♀️.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei jakaudu.ei niin. Se on karmaa edellisistä /tästä elämästä. Mitä ruikuttamista ja itsesäälissä rypemistä/uhritumista siitä repii. Ottaa /ja kantaa suoraselkäisesti vastuunsa.ottaa opikseen.maksaa velkansa. Se siitä.🤷‍♀️

        Höpöhöpö...

        Elämä on nyt. 😄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja se että muiden pitäisi herätä. Niin pitäisi,mutta kaikki ei siihen kykene. Herää sinä. Ole viisaampi. Se ei taatusti ole sinulta pois vaikka niin luulet🤷‍♀️.

        Miten mun pitäis herätä?

        Mä välitän lähimmäisistäni kyllä. Olfn kuullutkin siitä.

        Elä minusta huoli. 😃


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No kun mietit miten ihminen syntyy, mihin syntyy, mitkä ovat olosuhteet, niin aika saakelin sattuma, mihin syntyvä ihminen ei voi mitenkään vaikuttaa.

        Silti hänelle tulee vastuu selvitä itse.

        https://youtu.be/RP0_8J7uxhs?si=mOBgYdborFZU2paI

        Vanhempana voi tehdä kaikkensa, tai ei mitään.....ja kaikkea siihen väliin...

        Kun se ei ole sattumaa. Se on itsesi valita oppiaksesi. Se on myös karmaa omista vääristä valinnoistasi. Tuonpuoleisessa ite räätälöit tämän elämän oppikoulut. Voit valita hyvin vaikeitakin teitä,sinua voidaan jopa toppuutella ottamasta liian raskaita kouluja,mutta sinä uskot niistä selviytyväsi ja juuri sinä ne itsellesi valitset. Siis ruikuttaminen ja uhriutuminen ei auta mitään eikä vie eteenpäin. Tulit tänne virtuaalielämään oppimaan ja kokemaan. Opi ja nauti oppimisestasi.🤷‍♀️


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Miten mun pitäis herätä?

        Mä välitän lähimmäisistäni kyllä. Olfn kuullutkin siitä.

        Elä minusta huoli. 😃

        Ei sinun tarvikkaan. Maapallolle tulleilla on vapaa tahto. Muilla planeetoilla sitä ei ole. Käytä tahtosi viisaasti.🤷‍♀️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun se ei ole sattumaa. Se on itsesi valita oppiaksesi. Se on myös karmaa omista vääristä valinnoistasi. Tuonpuoleisessa ite räätälöit tämän elämän oppikoulut. Voit valita hyvin vaikeitakin teitä,sinua voidaan jopa toppuutella ottamasta liian raskaita kouluja,mutta sinä uskot niistä selviytyväsi ja juuri sinä ne itsellesi valitset. Siis ruikuttaminen ja uhriutuminen ei auta mitään eikä vie eteenpäin. Tulit tänne virtuaalielämään oppimaan ja kokemaan. Opi ja nauti oppimisestasi.🤷‍♀️

        Ei täällä kannata koettaa puhua mistään henkielämän jutuista...

        Sihäpaitsi mulle kelpaa ratonaalisrns ihmisenä joko/tai...

        Karmat, jännämiehet ja muut vst. On satuja....puutarhatonttuja. 😄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinun tarvikkaan. Maapallolle tulleilla on vapaa tahto. Muilla planeetoilla sitä ei ole. Käytä tahtosi viisaasti.🤷‍♀️

        Sieluviisaasti. Sieluviisaus ei ole tätä opetettua ihmisviisautta . Siinä on aikamoinen ero. Mutta sinun ei tarvii,kenenkään ei tarvii,saa kulkea silmät ummessa jos niin tahtoo. Se on ihan ok. Tsemppiä valitsemallesi tielle. Kaikesta huolimatta olet universaalisti aina tärkeä ja rakas. Tiedä se.🤷‍♀️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sieluviisaasti. Sieluviisaus ei ole tätä opetettua ihmisviisautta . Siinä on aikamoinen ero. Mutta sinun ei tarvii,kenenkään ei tarvii,saa kulkea silmät ummessa jos niin tahtoo. Se on ihan ok. Tsemppiä valitsemallesi tielle. Kaikesta huolimatta olet universaalisti aina tärkeä ja rakas. Tiedä se.🤷‍♀️

        Hyvää yötä🤗🤷‍♀️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinun tarvikkaan. Maapallolle tulleilla on vapaa tahto. Muilla planeetoilla sitä ei ole. Käytä tahtosi viisaasti.🤷‍♀️

        Ei niillä tänne tulleilla mitään tahtoa ole... kukaan ei voi päättää milloin syntyy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää yötä🤗🤷‍♀️

        Saa udkos mihin hsluaa, tänne sopii kaikki. 🙂

        Hyvää yötä sinnekin. 😴


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Ei niillä tänne tulleilla mitään tahtoa ole... kukaan ei voi päättää milloin syntyy.

        Päätithän itsekkin. Vaadit muilta vastuunkantamista mutta kannatko itse? On niin helppo laittaa tässä elämässä pää pensaaseen ja uskotella ettei mitään pelättävää ole? Sinä luot. Mitä sinä luot? Aarteita maanpäälle vai ? Mutta joo nyt menen untenmaille. Palaillaan😁🤷‍♀️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Päätithän itsekkin. Vaadit muilta vastuunkantamista mutta kannatko itse? On niin helppo laittaa tässä elämässä pää pensaaseen ja uskotella ettei mitään pelättävää ole? Sinä luot. Mitä sinä luot? Aarteita maanpäälle vai ? Mutta joo nyt menen untenmaille. Palaillaan😁🤷‍♀️

        Kun synnyin, ei kukaan minua ymmärtänyt, ei moniin vuosiin. Paruin vaan ja muiden piti koettaa ymmärtää minua...lähinnä vanhempani.

        Mutta en ole ikinä pyytänyt tänne syntymään. Elämään tässä ja nyt. Kyllä sfn päätöksen on tehneet muut.

        Toisen niistä haudsn laidalla olen ollut ja toisrn tulen olemaan. 🙄


    • Anonyymi

      Lukien Pulitzer palkittujen kirjoja.

    • Anonyymi

      Helposti elämällä omaa elämää ja jättämällä muut elämästäni pois keskittymällä itseeni.
      Terveisin 50 vuotias mies.

    • Anonyymi

      Maailma ei ole tuntunut järjettömältä, mutta kun vanhaa ihmistä kiusataan kymmenen vuoden ajan, se on melkein saanut hänet menettämään elämänhalunsa. Kuinka pahoja ihmisiä voikaan olla olemassa!!

    • Olen palstaillut ja pannut

    • Minä olen sulkenut silmäni maailmalta ja elän tyytyväisenä omassa kuplassani.

    • Anonyymi

      Lukemalla/Kuuntelemalla vähemmän uutisia, tekemällä fyysisiä hommia reippaasti ja hankkimalla sillä suht'hyvät yöunet (kivuista huolimatta). Ihailemalla luonnon kauneutta. Lukemalla romaaneja,tekemällä käsitöitä, auttamalla muita... Siinähän sitä jo jotain🦋

      • Tohon mielipiteeseen kyllä yhdyn. Että fyysistä työtä ja käsitöitä. Muuten auttamista kyllä, mutta nyt ite joutuu keskittyyn etupäässä oman suvun vanhuksiin. Romaanin lukemista, ehkä, nyt kun oon tohon lukemisen makuun päässyt noiden opintojen myötä. Löysin kierrätyspisteestä evan hunterin poikaviidakko. En tietenkään vielä ehtiny lukeen, mutta mielenkiintoiselta vaikutti, kertoo ammattikoulun englannin opettajasta.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minusta taas olisi vihon viimeistä elää omassa kuplassa ja keskittyä itseeni.
      Ei ole tapaistani.
      Itsestään huolehtiminen on itsestäänselvyys, sivuhomma.
      Ulospäin kandee enemmin suuntautua. Sillai saa elämäänsä uutta.
      Vilma

      • Anonyymi

        ” Itsestään huolehtiminen on itsestäänselvyys, sivuhomma.
        Ulospäin kandee enemmin suuntautua.”

        Sinulla ei vain ole vielä tarpeeksi niitä ulospäin suuntautuvia aktiviteettejä, jos ne eivät kuormita henkistä ja fyysistä hyvinvointiasi. 😄

        Kun kuormitusta on, itsestä huolehtiminen tulee entistä tarpeellisemmaksi.

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Itsestään huolehtiminen on itsestäänselvyys, sivuhomma.
        Ulospäin kandee enemmin suuntautua.”

        Sinulla ei vain ole vielä tarpeeksi niitä ulospäin suuntautuvia aktiviteettejä, jos ne eivät kuormita henkistä ja fyysistä hyvinvointiasi. 😄

        Kun kuormitusta on, itsestä huolehtiminen tulee entistä tarpeellisemmaksi.

        🦄

        Voi kuule....
        Vilma
        Eihän nyt ihan kääk tarvitse olla. Ei se voi olla järkevää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kuule....
        Vilma
        Eihän nyt ihan kääk tarvitse olla. Ei se voi olla järkevää.

        Väitätkö, että samanlainen elämä olisi kaikille "järkevää"?

        Jos sinä elät ulkoisten vaatimustesi suhteen lussua elämää ja heität siihen päälle, että itsestään huolehtiminen on sekä "itsestäänselvyys" että "sivuhomma", älä oleta että kaikki muut elävät yhtä lussua elämää ulospäin suuntaununeiden tavoitteidensa suhteen.

        Järkevyydestä sinun on turhaa sanoa mitään. Näen teksteistäsi, ettet ole ikinä pistänyt itseäsi lujille vaatimustesi suhteen. 😁

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitätkö, että samanlainen elämä olisi kaikille "järkevää"?

        Jos sinä elät ulkoisten vaatimustesi suhteen lussua elämää ja heität siihen päälle, että itsestään huolehtiminen on sekä "itsestäänselvyys" että "sivuhomma", älä oleta että kaikki muut elävät yhtä lussua elämää ulospäin suuntaununeiden tavoitteidensa suhteen.

        Järkevyydestä sinun on turhaa sanoa mitään. Näen teksteistäsi, ettet ole ikinä pistänyt itseäsi lujille vaatimustesi suhteen. 😁

        🦄

        15:55
        Noin itsevarmasti kirjoitit ja väärässä olet.
        Huomenta vaan.
        Vilma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        15:55
        Noin itsevarmasti kirjoitit ja väärässä olet.
        Huomenta vaan.
        Vilma

        Kiitos, minä kirjoitan aina itsevarmasti. 👌😎

        Jos sinä tiedät asioista, älä kirjoita niin kuin et mitään niistä tietäisi. 😊 Silloin joudut jälkeen päin selittelemään väärinymmärryksiä.

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, minä kirjoitan aina itsevarmasti. 👌😎

        Jos sinä tiedät asioista, älä kirjoita niin kuin et mitään niistä tietäisi. 😊 Silloin joudut jälkeen päin selittelemään väärinymmärryksiä.

        🦄

        Jaa-a ja kenen väärinymmärryksiä.
        Aurinkoista aamukahvihetkeä!
        Vilma ja periksi ei anneta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa-a ja kenen väärinymmärryksiä.
        Aurinkoista aamukahvihetkeä!
        Vilma ja periksi ei anneta

        Tää jäi ☕️ ja väittäisin, että ilman tätä aamulla, järki jäisi jäihin...☀️


    • Anonyymi

      Helppoa, en seuraa somea enkä tositeeveetä. Palstaan käytän kohtuullisesti aikaa. Nukun ja syön säännöllisesti, en käytä päihteitä, harrastan liikuntaa.

      - Sheena

    • Automaattisestihan sitä ikää kuin vetäytyy hiukan syrjempään ja syrjäytyy järjettömän maailman "normeista".

    • Anonyymi

      Paljonkin

    • Anonyymi

      Mjaa, mikä on auttanut säilyttämään järjen jos sitä on joskus ollut?
      Varmasti omalla kohdalla siihen on auttanut jälkikasvu, asiat jotka liittyvät lapsen kasvattamiseen ja hyvinvointiin.

      AV

    • Anonyymi

      Aika hyvin, vaikkei sitä aina uskoisi.

    • Anonyymi

      Lähinnä käyn salilla ja nussin nuorten naisten kanssa.

    • Anonyymi

      ei oo enkä käytä facebookkii instaa tiktokkia whatsuppia

    • Seuraan aika vähän uutisia. Kuuntelen musiikkia ja teen omia juttuja. Kuntoilen yms. En ota tätä elämää niin vakavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe