Hybridsähkön hinta

Anonyymi-ap

Hybridiauton akkua voi ladata ajettaessa. Tällöin sähköä tehdään verotetulla bensiinillä. Paljonko auton bensan kulutus lisääntyy ladattaessa. Paljonko lisääntynyt kulutus tuottaa akkuun kW-tunteja.

Eli mikä on näin tuotetun lataussähkön hinta.

19

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyötysuhde moottori-generaattori-lataus_akkuun-purkaus_akusta ei ole hyvä.

    • Anonyymi

      Arvioita
      -moottori 0.30
      -generaattori 0.95
      -lataus 0.90
      -purku 0.90
      =>yhteensä 0.23
      Bensalitrassa on noin 10 kWh energiaa. Siitä hyödyksi tuon mukaan 2.3 kWh. Jos bensa maksaa 2.30 e/litra, niin yhden kWh hinnaksi tulee euro. Melko kallista verrattuna töpselisähköön.

      • Anonyymi

        Sähköllä tasaisessa ajossa henkilöauton sähkönkulutus on luokkaa 18 kWh/100 km. Tuolla euron hinnalla se tekisi 18 e. Sillä saisi 7.8 litraa tuon hintaista bensaa.

        Näyttää siltä, että ei kannattaisi muuntaa bensaa sähköksi tuolla tavoin.


      • Anonyymi

        Alkuperäiset hybridit olivat itselataavia ( esim. Toyota Prius ). Idea kai oli, että lyhyessä kaupunkiajossa sähkömoottorin hyötysuhde on hyvä verrattuna puolilämpimään ja osakuormalla käyvään polttomoottoriin. Sen hyötysuhde noissa oloissa voi olla vain 10 % luokkaa. Tällöin kannattaa ajella bensastakin tehdyllä sähköllä.


      • Anonyymi

        Hyötysuhde on hyödyksi saadun energian suhde käytettyyn energiaan, auton bensakoneessa tyypillisesti 10...40 %.
        Se ei todellakaan ole hyödyksi saadun energian muutoksen suhde käytetyn energian muutokseen, mikä voi auton bensakoneella olla jopa yli 60%.

        Laskelmasi käyttää virheellisesti hyötysuhdetta, vaikka kyseisessä tapauksessa oli kyse jälkimmäisestä. Akku ei ladata silloin kun moottorin käymiselle ei ole muutakin syytä, eli auton liikuttaminen. Mikäli lataisi erillisellä aggregaatilla olisi laskelmasi oikein, nyt ei ole.


      • Anonyymi

        Autolla on aika mahdoton ajella piuha kiinni, joten töpselisähköön vertaaminen on iso virhe.
        Töpselisähköllähän ladataan akkua joto myöhemmin puretaan sähkömoottorilla, ne häviöt ovat siis mukana joka tapauksessa riippumatta lataatko bensakoneella vai töpselisähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkuperäiset hybridit olivat itselataavia ( esim. Toyota Prius ). Idea kai oli, että lyhyessä kaupunkiajossa sähkömoottorin hyötysuhde on hyvä verrattuna puolilämpimään ja osakuormalla käyvään polttomoottoriin. Sen hyötysuhde noissa oloissa voi olla vain 10 % luokkaa. Tällöin kannattaa ajella bensastakin tehdyllä sähköllä.

        Ilmeisesti jokin ajatusvirhe logiikassasi, kyllä bensiinillä tehdyllä sähköllä ajaminen on aina kalliimpaa kuin bensalla ajaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti jokin ajatusvirhe logiikassasi, kyllä bensiinillä tehdyllä sähköllä ajaminen on aina kalliimpaa kuin bensalla ajaminen.

        Olet väärässä.
        Bensalla tehty sähkö on usein edullisempaa kuin kalliin siirtohinnan ja kalliin pörssisähkön yhteishinta veroineen, kunhan samalla hyödynnetään bensakoneen hyötysuhteen muutosta, eikä vakio hyötysuhdetta.
        Tällöin litrasta lisää bensaa saadaan yli 5 kWh lisää mekaanista energiaa, vaikka hyötysuhde jää 30%:iin.


    • Anonyymi

      Kotisähkö maksa luokkaa 0.20 e/kWh. Silloin lataushybridillä vois hieman säästää. Niissä on kuitenkin pieni akku. Sekin maksaa ja kaksinkertainen voimajärjestelmä. Eipä taida loppupeleissä rahaa juuri säästyä.

    • Anonyymi

      Hybridikäytön idea on että jarrutusenergia, joka muuten menisi lämmöksi, ladataan akkuun, joten se vähentää varsinkin pätkä ajossa kulutusta.

      Sähkön tuottaminen ajossa on hölmön hommaa, se vain lisää kokonaiskulutusta, ja piuhasta ladattavan sähkön hinta näkyy laskussa.

      • Anonyymi

        Tuon jarrutusenergiankin lataaminen on kannattavuudeltaan kyseenalaista loppumetreillä. Vähintäänkin se edellyttää juurikin sitä pätkäajoa ja vieläpä melko aggressiivista sellaista että tulee reippaita jarrutuksia. Loppumetreillä vihjaan sitä että se itselatauskin vaatii omat lisälaitteensa, ne lisäävät ostohintaa, huoltokohteita, vähän jopa painoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon jarrutusenergiankin lataaminen on kannattavuudeltaan kyseenalaista loppumetreillä. Vähintäänkin se edellyttää juurikin sitä pätkäajoa ja vieläpä melko aggressiivista sellaista että tulee reippaita jarrutuksia. Loppumetreillä vihjaan sitä että se itselatauskin vaatii omat lisälaitteensa, ne lisäävät ostohintaa, huoltokohteita, vähän jopa painoa.

        Lisäpainoa tulee vähemmän kuin pelkästä akusta, kun verrataan samaan käytettävissä olevaan kokonaistehoon, jolloin hybridissä on pienempi ja kevyempi ja taloudellisempi bensakone kuin verrokissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäpainoa tulee vähemmän kuin pelkästä akusta, kun verrataan samaan käytettävissä olevaan kokonaistehoon, jolloin hybridissä on pienempi ja kevyempi ja taloudellisempi bensakone kuin verrokissa.

        Eikö sillä hybridin polttomoottorilla pidä voida ajaa ihan yhtä tehokkaasti kuin pelkän polttomoottorin omaavan auton moottorilla, voihan se akku olla tyhjä ja siis ajetaan pelkällä polttomoottorilla?
        Miten suuria kokoeroja niissä sitten on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäpainoa tulee vähemmän kuin pelkästä akusta, kun verrataan samaan käytettävissä olevaan kokonaistehoon, jolloin hybridissä on pienempi ja kevyempi ja taloudellisempi bensakone kuin verrokissa.

        Hybridiautoissa tosin on keskimäärin suurempi bensa- tai dieselmoottori kuin vastaavissa bensa- tai dieselautoissa. Bensahybridien moottoritilavuudet ovat 1,3- 3,0 l kun vastaavasti yhä useampien bensamoottoristen autojen moottoritilavuuden ovat 1,0- 1, 5 l!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hybridiautoissa tosin on keskimäärin suurempi bensa- tai dieselmoottori kuin vastaavissa bensa- tai dieselautoissa. Bensahybridien moottoritilavuudet ovat 1,3- 3,0 l kun vastaavasti yhä useampien bensamoottoristen autojen moottoritilavuuden ovat 1,0- 1, 5 l!

        Itselataava Priuksen moottori toimii Atkinson prosessella, kun pelkän bensakoneen vastaavan kokoisten autojen moottorit ovat ottomoottoreita. Niitä ei ole järkevää verrata toisiinsa iskutilavuudella. Atkinsonilla saavutetaan parempi hyötysuhde mutta pienempi teho samasta tilavuudesta. Pitää verrata sama tehoisia, jolloin atkinsonilla on edelleen parempi hyötysuhde, mutta suurempi iskutilavuus. Käytännössä itselataavalla prijksella pääsee keskimäärin 3 litraa sataa kilometriä kohti tasaisella 60 km/h vauhdilla, mihin saman kokoinen bensa auto ei pysty. Kaupunkiajossa etu Priuksen hyväksi vain kasvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sillä hybridin polttomoottorilla pidä voida ajaa ihan yhtä tehokkaasti kuin pelkän polttomoottorin omaavan auton moottorilla, voihan se akku olla tyhjä ja siis ajetaan pelkällä polttomoottorilla?
        Miten suuria kokoeroja niissä sitten on?

        Ehjän itselataavan ajoakku ei koskaan ole tyhjä. Teho maksimeja tarvitaan suomen yleisillä teillä yksinomaan ohituskiihdytyksissä, ja niihin akussa riittää aina energiaa.
        Poikkeuksena raskaan perävaunun vetäminen ylämäkeen vain muutamassa paikassa koko Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselataava Priuksen moottori toimii Atkinson prosessella, kun pelkän bensakoneen vastaavan kokoisten autojen moottorit ovat ottomoottoreita. Niitä ei ole järkevää verrata toisiinsa iskutilavuudella. Atkinsonilla saavutetaan parempi hyötysuhde mutta pienempi teho samasta tilavuudesta. Pitää verrata sama tehoisia, jolloin atkinsonilla on edelleen parempi hyötysuhde, mutta suurempi iskutilavuus. Käytännössä itselataavalla prijksella pääsee keskimäärin 3 litraa sataa kilometriä kohti tasaisella 60 km/h vauhdilla, mihin saman kokoinen bensa auto ei pysty. Kaupunkiajossa etu Priuksen hyväksi vain kasvaa.

        Atkinson moottori on nykyään enää vain markkinointitermi, varsinaista Atkinsonmoottoria ei koskaan ole ollut myynnissä.
        Normaalirakenteisessa mäntämoottorissa puristus- ja paisuntatilavuudet ovat yhtä suuria, ja Atkinson-kiertoa voitiin hyödyntää vain venttiilien ajoituksella, tehosta kierrosluvusta tinkien.

        Sen jälkeen kun sekä imu- että pakoventtiilien ajoitussäätö yleistyi, moottorit voitiin optimoida "Atkinsonmoottorin " kaltaisiksi ilman että huipputehosta tarvitsisi tinkiä.

        Käytännössä hyötyä taitaa olla vain lataushybridistä, sillä kun saadaan kulutus/päästömittaukset näyttämään lukemia, joilla ei ole käytännön kanssa mitään yhteistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselataava Priuksen moottori toimii Atkinson prosessella, kun pelkän bensakoneen vastaavan kokoisten autojen moottorit ovat ottomoottoreita. Niitä ei ole järkevää verrata toisiinsa iskutilavuudella. Atkinsonilla saavutetaan parempi hyötysuhde mutta pienempi teho samasta tilavuudesta. Pitää verrata sama tehoisia, jolloin atkinsonilla on edelleen parempi hyötysuhde, mutta suurempi iskutilavuus. Käytännössä itselataavalla prijksella pääsee keskimäärin 3 litraa sataa kilometriä kohti tasaisella 60 km/h vauhdilla, mihin saman kokoinen bensa auto ei pysty. Kaupunkiajossa etu Priuksen hyväksi vain kasvaa.

        Priuksessa on ihan tavallinen ottomoottori!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehjän itselataavan ajoakku ei koskaan ole tyhjä. Teho maksimeja tarvitaan suomen yleisillä teillä yksinomaan ohituskiihdytyksissä, ja niihin akussa riittää aina energiaa.
        Poikkeuksena raskaan perävaunun vetäminen ylämäkeen vain muutamassa paikassa koko Suomessa.

        Ne maksimitehot eivät ole sivun aloituksen aiheena!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5196
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1848
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      33
      1221
    7. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe