Hybridiauton akkua voi ladata ajettaessa. Tällöin sähköä tehdään verotetulla bensiinillä. Paljonko auton bensan kulutus lisääntyy ladattaessa. Paljonko lisääntynyt kulutus tuottaa akkuun kW-tunteja.
Eli mikä on näin tuotetun lataussähkön hinta.
Hybridsähkön hinta
19
410
Vastaukset
- Anonyymi
Hyötysuhde moottori-generaattori-lataus_akkuun-purkaus_akusta ei ole hyvä.
- Anonyymi
Arvioita
-moottori 0.30
-generaattori 0.95
-lataus 0.90
-purku 0.90
=>yhteensä 0.23
Bensalitrassa on noin 10 kWh energiaa. Siitä hyödyksi tuon mukaan 2.3 kWh. Jos bensa maksaa 2.30 e/litra, niin yhden kWh hinnaksi tulee euro. Melko kallista verrattuna töpselisähköön.- Anonyymi
Sähköllä tasaisessa ajossa henkilöauton sähkönkulutus on luokkaa 18 kWh/100 km. Tuolla euron hinnalla se tekisi 18 e. Sillä saisi 7.8 litraa tuon hintaista bensaa.
Näyttää siltä, että ei kannattaisi muuntaa bensaa sähköksi tuolla tavoin. - Anonyymi
Alkuperäiset hybridit olivat itselataavia ( esim. Toyota Prius ). Idea kai oli, että lyhyessä kaupunkiajossa sähkömoottorin hyötysuhde on hyvä verrattuna puolilämpimään ja osakuormalla käyvään polttomoottoriin. Sen hyötysuhde noissa oloissa voi olla vain 10 % luokkaa. Tällöin kannattaa ajella bensastakin tehdyllä sähköllä.
- Anonyymi
Hyötysuhde on hyödyksi saadun energian suhde käytettyyn energiaan, auton bensakoneessa tyypillisesti 10...40 %.
Se ei todellakaan ole hyödyksi saadun energian muutoksen suhde käytetyn energian muutokseen, mikä voi auton bensakoneella olla jopa yli 60%.
Laskelmasi käyttää virheellisesti hyötysuhdetta, vaikka kyseisessä tapauksessa oli kyse jälkimmäisestä. Akku ei ladata silloin kun moottorin käymiselle ei ole muutakin syytä, eli auton liikuttaminen. Mikäli lataisi erillisellä aggregaatilla olisi laskelmasi oikein, nyt ei ole. - Anonyymi
Autolla on aika mahdoton ajella piuha kiinni, joten töpselisähköön vertaaminen on iso virhe.
Töpselisähköllähän ladataan akkua joto myöhemmin puretaan sähkömoottorilla, ne häviöt ovat siis mukana joka tapauksessa riippumatta lataatko bensakoneella vai töpselisähköllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkuperäiset hybridit olivat itselataavia ( esim. Toyota Prius ). Idea kai oli, että lyhyessä kaupunkiajossa sähkömoottorin hyötysuhde on hyvä verrattuna puolilämpimään ja osakuormalla käyvään polttomoottoriin. Sen hyötysuhde noissa oloissa voi olla vain 10 % luokkaa. Tällöin kannattaa ajella bensastakin tehdyllä sähköllä.
Ilmeisesti jokin ajatusvirhe logiikassasi, kyllä bensiinillä tehdyllä sähköllä ajaminen on aina kalliimpaa kuin bensalla ajaminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti jokin ajatusvirhe logiikassasi, kyllä bensiinillä tehdyllä sähköllä ajaminen on aina kalliimpaa kuin bensalla ajaminen.
Olet väärässä.
Bensalla tehty sähkö on usein edullisempaa kuin kalliin siirtohinnan ja kalliin pörssisähkön yhteishinta veroineen, kunhan samalla hyödynnetään bensakoneen hyötysuhteen muutosta, eikä vakio hyötysuhdetta.
Tällöin litrasta lisää bensaa saadaan yli 5 kWh lisää mekaanista energiaa, vaikka hyötysuhde jää 30%:iin.
- Anonyymi
Kotisähkö maksa luokkaa 0.20 e/kWh. Silloin lataushybridillä vois hieman säästää. Niissä on kuitenkin pieni akku. Sekin maksaa ja kaksinkertainen voimajärjestelmä. Eipä taida loppupeleissä rahaa juuri säästyä.
- Anonyymi
Hybridikäytön idea on että jarrutusenergia, joka muuten menisi lämmöksi, ladataan akkuun, joten se vähentää varsinkin pätkä ajossa kulutusta.
Sähkön tuottaminen ajossa on hölmön hommaa, se vain lisää kokonaiskulutusta, ja piuhasta ladattavan sähkön hinta näkyy laskussa.- Anonyymi
Tuon jarrutusenergiankin lataaminen on kannattavuudeltaan kyseenalaista loppumetreillä. Vähintäänkin se edellyttää juurikin sitä pätkäajoa ja vieläpä melko aggressiivista sellaista että tulee reippaita jarrutuksia. Loppumetreillä vihjaan sitä että se itselatauskin vaatii omat lisälaitteensa, ne lisäävät ostohintaa, huoltokohteita, vähän jopa painoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuon jarrutusenergiankin lataaminen on kannattavuudeltaan kyseenalaista loppumetreillä. Vähintäänkin se edellyttää juurikin sitä pätkäajoa ja vieläpä melko aggressiivista sellaista että tulee reippaita jarrutuksia. Loppumetreillä vihjaan sitä että se itselatauskin vaatii omat lisälaitteensa, ne lisäävät ostohintaa, huoltokohteita, vähän jopa painoa.
Lisäpainoa tulee vähemmän kuin pelkästä akusta, kun verrataan samaan käytettävissä olevaan kokonaistehoon, jolloin hybridissä on pienempi ja kevyempi ja taloudellisempi bensakone kuin verrokissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäpainoa tulee vähemmän kuin pelkästä akusta, kun verrataan samaan käytettävissä olevaan kokonaistehoon, jolloin hybridissä on pienempi ja kevyempi ja taloudellisempi bensakone kuin verrokissa.
Eikö sillä hybridin polttomoottorilla pidä voida ajaa ihan yhtä tehokkaasti kuin pelkän polttomoottorin omaavan auton moottorilla, voihan se akku olla tyhjä ja siis ajetaan pelkällä polttomoottorilla?
Miten suuria kokoeroja niissä sitten on? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäpainoa tulee vähemmän kuin pelkästä akusta, kun verrataan samaan käytettävissä olevaan kokonaistehoon, jolloin hybridissä on pienempi ja kevyempi ja taloudellisempi bensakone kuin verrokissa.
Hybridiautoissa tosin on keskimäärin suurempi bensa- tai dieselmoottori kuin vastaavissa bensa- tai dieselautoissa. Bensahybridien moottoritilavuudet ovat 1,3- 3,0 l kun vastaavasti yhä useampien bensamoottoristen autojen moottoritilavuuden ovat 1,0- 1, 5 l!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hybridiautoissa tosin on keskimäärin suurempi bensa- tai dieselmoottori kuin vastaavissa bensa- tai dieselautoissa. Bensahybridien moottoritilavuudet ovat 1,3- 3,0 l kun vastaavasti yhä useampien bensamoottoristen autojen moottoritilavuuden ovat 1,0- 1, 5 l!
Itselataava Priuksen moottori toimii Atkinson prosessella, kun pelkän bensakoneen vastaavan kokoisten autojen moottorit ovat ottomoottoreita. Niitä ei ole järkevää verrata toisiinsa iskutilavuudella. Atkinsonilla saavutetaan parempi hyötysuhde mutta pienempi teho samasta tilavuudesta. Pitää verrata sama tehoisia, jolloin atkinsonilla on edelleen parempi hyötysuhde, mutta suurempi iskutilavuus. Käytännössä itselataavalla prijksella pääsee keskimäärin 3 litraa sataa kilometriä kohti tasaisella 60 km/h vauhdilla, mihin saman kokoinen bensa auto ei pysty. Kaupunkiajossa etu Priuksen hyväksi vain kasvaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö sillä hybridin polttomoottorilla pidä voida ajaa ihan yhtä tehokkaasti kuin pelkän polttomoottorin omaavan auton moottorilla, voihan se akku olla tyhjä ja siis ajetaan pelkällä polttomoottorilla?
Miten suuria kokoeroja niissä sitten on?Ehjän itselataavan ajoakku ei koskaan ole tyhjä. Teho maksimeja tarvitaan suomen yleisillä teillä yksinomaan ohituskiihdytyksissä, ja niihin akussa riittää aina energiaa.
Poikkeuksena raskaan perävaunun vetäminen ylämäkeen vain muutamassa paikassa koko Suomessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itselataava Priuksen moottori toimii Atkinson prosessella, kun pelkän bensakoneen vastaavan kokoisten autojen moottorit ovat ottomoottoreita. Niitä ei ole järkevää verrata toisiinsa iskutilavuudella. Atkinsonilla saavutetaan parempi hyötysuhde mutta pienempi teho samasta tilavuudesta. Pitää verrata sama tehoisia, jolloin atkinsonilla on edelleen parempi hyötysuhde, mutta suurempi iskutilavuus. Käytännössä itselataavalla prijksella pääsee keskimäärin 3 litraa sataa kilometriä kohti tasaisella 60 km/h vauhdilla, mihin saman kokoinen bensa auto ei pysty. Kaupunkiajossa etu Priuksen hyväksi vain kasvaa.
Atkinson moottori on nykyään enää vain markkinointitermi, varsinaista Atkinsonmoottoria ei koskaan ole ollut myynnissä.
Normaalirakenteisessa mäntämoottorissa puristus- ja paisuntatilavuudet ovat yhtä suuria, ja Atkinson-kiertoa voitiin hyödyntää vain venttiilien ajoituksella, tehosta kierrosluvusta tinkien.
Sen jälkeen kun sekä imu- että pakoventtiilien ajoitussäätö yleistyi, moottorit voitiin optimoida "Atkinsonmoottorin " kaltaisiksi ilman että huipputehosta tarvitsisi tinkiä.
Käytännössä hyötyä taitaa olla vain lataushybridistä, sillä kun saadaan kulutus/päästömittaukset näyttämään lukemia, joilla ei ole käytännön kanssa mitään yhteistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itselataava Priuksen moottori toimii Atkinson prosessella, kun pelkän bensakoneen vastaavan kokoisten autojen moottorit ovat ottomoottoreita. Niitä ei ole järkevää verrata toisiinsa iskutilavuudella. Atkinsonilla saavutetaan parempi hyötysuhde mutta pienempi teho samasta tilavuudesta. Pitää verrata sama tehoisia, jolloin atkinsonilla on edelleen parempi hyötysuhde, mutta suurempi iskutilavuus. Käytännössä itselataavalla prijksella pääsee keskimäärin 3 litraa sataa kilometriä kohti tasaisella 60 km/h vauhdilla, mihin saman kokoinen bensa auto ei pysty. Kaupunkiajossa etu Priuksen hyväksi vain kasvaa.
Priuksessa on ihan tavallinen ottomoottori!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ehjän itselataavan ajoakku ei koskaan ole tyhjä. Teho maksimeja tarvitaan suomen yleisillä teillä yksinomaan ohituskiihdytyksissä, ja niihin akussa riittää aina energiaa.
Poikkeuksena raskaan perävaunun vetäminen ylämäkeen vain muutamassa paikassa koko Suomessa.Ne maksimitehot eivät ole sivun aloituksen aiheena!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475196- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131848Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh331221- 811214
- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984