Saan tällä hetkellä työmarkkinatuen sekä asumistuen. Yhteensä nämä tekevät 900 euroa kuussa, enkä yksinkertaisesti tarvitse enempää. Vuokran ja muiden laskujen jälkeen tuosta jää reilu 300 euroa käytettäväksi, ja siitäkään en saa kuukaudessa kulutettua kun suunnilleen 100 euroa ruokakauppaan. Minulla jää siis säästöönkin kuukausittain plusmiinus 200 euroa. Miksi menisin töihin?
En mene töihin koska en tarvitse enempää rahaa
99
757
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä, että pärjäät pienellä.
Nyt kuule varmaan moni haluaa kuulla säästövinkkejä.
Vuokra?
Sähkö+siirto?
Vesi?
Jäte?
Vaatteet?
Ruoka?
Lääkäri-/hammaslääkäri?
Puhelin-/nettimaksut ja mahd.muut laskut?
Vakuutukset?
Auto?
Missä asut?
Ulosoton asiakas?
Vai äidin ja iskän luona, maksavatko kaiken?- Anonyymi
Asun omistusasunnossa. On hyvin pieni kuukausivastike. Pörssisähkö on ollut melkein ilmaista. Vettä ei monta kuutiota vuodessa kulu. Saan aina ison palautuksen vesimaksuista kerran vuodessa. Jätemaksut sisältyvät vastikkeeseen. Vaatteita on kaappi täynnä. Ei tarvitse kymmeniin vuosiin uusia ostella. Ainoastaan alusvaatteita ja sukkia aika-ajoin.
Ruoka ei paljoa maksa, kun tekee kaiken itse ja kerää luonnosta lisäksi vielä marjat ja antimet. Lääkärissä en ole käynyt 15 vuoteen. Terveydentilani on hyvä. Puhelinliittymä maksaa noin 20 euroa kuukaudessa siinä on riittävän nopea netti (200M), jonka voi myös jakaa. Minulla ei ole yhtään vakuutusta. Ovat täysin turhia ja hyödyttömiä. Vain turhia maksuja. Autoa ei ole. Pääsen pyörällä, kävellen tai juosten joka paikkaan. Joskus käytän linja-autoa. - Anonyymi
Vuokra on alle 500 e
Sähkö noin 20 e. En säästele erikoisemmin tässä
Vesi kulutuksen mukaan noin 25 e. Tästä säästän jonkun verran, en esim vedä vessaa jos käyn pelkästään virtsalla
Jätteet ei maksa mitään
Vaatteita ostan yleensä käytettynä kirpputoreilta, huutonetistä tai tori.fi. Muutaman vuoden välein ostan myös säästöillä uusia ulkovaatteita.
Ruokaa haen ruokajonosta joka kerta. Kaupasta ostan lähinnä kaljaa ja kissan ruokaa.
Julkinen terveydenhuolto on hyvin halpaa, enkä muista milloin olisi viimeksi tarvinnut sitäkään hyödyntää.
Puhelinliittymä 10 e, netti 20 e
Kotivakuutus 10 e
Autoa ei ole tällä hetkellä. Toisinaan on tullut ostettua joku halpa säästöillä jos sattuu tarpeeksi hyvä yksilö tulemaan vastaan. Nyt puhutaan reilusti alle 1000 e autoista. Huollot teen itse parkkipaikalla. Verot ei bensa autoissa päätä huimaa eikä vakuutuksetkaan täysillä boonuksilla. Sitten kun vielä ajaa taloudellisesti niin ei polttoaineeseenkaan mene juuri pariakymppiä enempää kuukaudessa.
En kerro missä asun.
En ole ulosoton asiakas, enkä ole velkaa millekkään taholle. Lainaa en tule koskaan ottamaan.
Vanhemmat ovat kuolleet aikoja sitten.
T. AP - Anonyymi
Nämä luettelot on vitsien äiti ja mautottomuuden ilmentymä jossa hiuksiakin halkaistaan ja tarpeettomasti?
Ei ihmisen elämisessä kokoajan ole kaikki asiat yhtäaikaa maksussa vaan elämän aikana ja maksuihin voi itsekkin vaikuttaa omilla valinnoilla!
- Anonyymi
Mulla just sama...
Vuokra? -> 500e
Sähkö+siirto? -> 30e
Vesi? -> 0e
Jäte? > 0e
Vaatteet? > Jos pari kertaa vuodessa jotain uutta...Kirppiksellä käyn usein
Ruoka? -> 100e
Lääkäri-/hammaslääkäri? -> 5e (verenpaine&kolestroli))
Puhelin-/nettimaksut ja mahd.muut laskut? -> 26e
Vakuutukset? -> 10e
Auto? - >0e
Missä asut? -> Keski-Suomi
Ulosoton asiakas? -> Kyllä UMV - Anonyymi
yksineläjä kenties.
- Anonyymi
Kyllä, onneksi.
- Anonyymi
ja jotkut kokoomuslaiset taas tekee töitä vaikka niillä on jo hautaan asti ja sinne mukaankin rahaa.
- Anonyymi
Miksi joittenkin muiden pitää kustantaa elämäsi?
- Anonyymi
En tiedä, se ei ole minun päätökseni. Syystä tai toisesta se kuitenkin näin on, ja otankin vain kaiken hyödyn irti tilanteesta.
- Anonyymi
Olen järjestelmän uhri
pakko vaan kärsii
ja nostaa kelasta rahoo
ne sano eduskunnassaki että rahaa on - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen järjestelmän uhri
pakko vaan kärsii
ja nostaa kelasta rahoo
ne sano eduskunnassaki että rahaa onEi tässä nyt uhriuduta sentään. Pointti oli se, että minä en tukipäätöksiä tee itselleni enkä kellekkään muullekkaan. Minä ainoastaan pistän hakemukset kelaan josta sitten joku muu ne hyväksyy ja laittaa rahat tililleni. Miksi kieltäytyisin ilmaisesta rahasta?
- Anonyymi
Siksi koska laki niin määrää :D Ja siitä otetaan kaikki irti tottakai. Katsos, persutkaan eivät voi leikata kaikkia. Ei muuta kuin antoisaa työviikkoa
- Anonyymi
Miksi veronmaksajat kustantavat entisille kansanedustajille "sopeutumisrahaa" kymmeniä tuhansia euroja uran jälkeen?
- Anonyymi
ruoka on varmasti yksipuolista kun noin vähää rahaa kulutat syömiseen. Pelkkää kaurapuuroa syömällä se onnistuukin.Tosin silloin joutuu syömään 200 litran tynnyrillisen puuroa kuukaudessa että saa perusenergiatarpeensa hoidetuksi.
Terveydentilaasi analysoin. Heikolla syömisellä saat puutosavaivoja. Se voi olla muutaman vuoden sisällä terveyden romahtaminen. Kropastasi puuttuu voimaa. Liikuntaa lisää ehdottomasti. Liikunta ja kuntoilu tosin lisää myös ravinnnonkulutusta ja laadukas ravinto maksaa.- Anonyymi
Ihan monipuolisia kasseja jakavat useamman kerran viikossa. Toki on parantamisen varaakin.
- Anonyymi
Höpöti höö...iltaisin kaupasta saa vaikka joka päivä -50% ravitsevia tuotteita. Se nyt on vaan hölmöä maksaa liikaa.... Samoin ResQ sovelluksessa usein loistavia hukkaruokia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöti höö...iltaisin kaupasta saa vaikka joka päivä -50% ravitsevia tuotteita. Se nyt on vaan hölmöä maksaa liikaa.... Samoin ResQ sovelluksessa usein loistavia hukkaruokia
Näin on. Lisäksi marjoja ja sieniä pakkanen täynnä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on. Lisäksi marjoja ja sieniä pakkanen täynnä.
"ruoka on varmasti yksipuolista kun noin vähää rahaa kulutat syömiseen. Pelkkää kaurapuuroa syömällä se onnistuukin."
Kahden henkilön ruokaan kuluu tässä kuussa 250e. Ihan normaali monipuolinen ruokavalio. Yhdestä jauheliha paketista saa 2-3 ruokaa, ja kasvisruokaa jatkuvasti enemmän ja enemmän. Kyllä se onnistuu, kun osaa.
Vähän enemmän kuluja tulee mm. kotivakuutuksesta, jonka taloyhtiö vaatii. Sekin vain noin 20e/kk.
Ekan kerran 8 vuoteen tuli tarve käydä hammaslääkärissä. Yksi reikä löytyi. Tarkastus- ja hoito n. 100e eli n.12e/v. Pesu ja lankaus joka päivä on tehonnut. Lääkäri käynnit on tässä kaupungissa ilmaisia.
- Anonyymi
Minäkin olen omavarainen,Suosin Kurvisen politiikaa siinä mielessä että pystyn
omistus/perintö asunnossani elämään omavaraisesti.Verottaja lähettää vuosittain
nolla veroehdotuksen.Patteriradio toimii aivan mainiosti,tätäkin lataa saamani aurinko paneelit.Vesi tulee omasta pihakaivosta,WC-ulkohyysi/kompostoineen.
ei mene BIO-jäte maksuja.Eläkeikää odotellessa Takuueläkkeineen.Sosialipuolelta saan 360e/kk lakiosan.Vakuutusmaksuja ei ole/nuohous pakotetta näin ollen ei myöskään ole.Lähin naapuri on kilometrin päässä.Olen jättänyt hakematta tuota Sosiaaliapua.eli väliin jättänyt kun ei ole ollut tarvetta.Väliin tuntuu etten ole edes kirjoilla koko kunnassa/Suomi on hyvin vointi valtio,ei täällä perään kysellä.! - Anonyymi
"Höpöti höö...iltaisin kaupasta saa vaikka joka päivä -50% ravitsevia tuotteita. Se nyt on vaan hölmöä maksaa liikaa.... Samoin ResQ sovelluksessa usein loistavia hukkaruokia"
Täällä jopa -60% klo 21 jälkeen. Lisäksi 2e hevikassat on todella hyviä. Saa opetella tekeen uusia ruokiakin.
Edullinen eläminen perustuu siihen, ettei matkakuluja ole, eikä viinaan tai tupakkaan mene rahaa.
Pian vaan ei saa asumistukea entiseen malliin, jos on säästöjä yli 10000e, ja jos on yli 50000e, ei saa asumistukea enää ollenkaan. Joten säästämisestä ei ole enää mitään järkeä. Näin ovat hallitusohjelmassa päättäneet. Milloin tuo laki nyt sitten tuleekaan voimaan. 2026?- Anonyymi
Edellinen kommentoija jatkaa. Työnteko ei kiinnosta periaatteesta ja vastauksena nykyisen hallituksen politiikkaan. Tämä on tapa vastustaa nykyistä taloudellista epätasa-arvoa lisäävää ja heikompien asemaa järkyttävältä tavalla romahduttavaa politiikkaa. Täältä ei verotuloja tule, vaikka entinen työnantaja kysyy töihin melkein viikoittain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edellinen kommentoija jatkaa. Työnteko ei kiinnosta periaatteesta ja vastauksena nykyisen hallituksen politiikkaan. Tämä on tapa vastustaa nykyistä taloudellista epätasa-arvoa lisäävää ja heikompien asemaa järkyttävältä tavalla romahduttavaa politiikkaa. Täältä ei verotuloja tule, vaikka entinen työnantaja kysyy töihin melkein viikoittain.
Myös uudet säännökset työttömyysetuuksien porrastuksesta aiheutti sen, ettei kannata mennä töihin syyskuun alun jälkeen, että voi pitää työttömyysetuuden täyden tason.
Jos tuota porrastusta ja uutta tapaa laskea ansiosidonnainen sekä suojaosa olisivat vielä voimassa, olisin joka viikko töissä. Sääli työnantajaa, jonka on vaikea löytää työntekijöitä.
Niin makaa kuin petaa. Olisiko kuitenkin kannattanut tehdä ne vaikuttavuusarviot tästäkin lakimuutoksesta? Ei hallitusohjelmaa laadittaessa niitä ollut, ja hallitusohjelman mukaan mennään sokeasti. Siinä ostettiin sika säkissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös uudet säännökset työttömyysetuuksien porrastuksesta aiheutti sen, ettei kannata mennä töihin syyskuun alun jälkeen, että voi pitää työttömyysetuuden täyden tason.
Jos tuota porrastusta ja uutta tapaa laskea ansiosidonnainen sekä suojaosa olisivat vielä voimassa, olisin joka viikko töissä. Sääli työnantajaa, jonka on vaikea löytää työntekijöitä.
Niin makaa kuin petaa. Olisiko kuitenkin kannattanut tehdä ne vaikuttavuusarviot tästäkin lakimuutoksesta? Ei hallitusohjelmaa laadittaessa niitä ollut, ja hallitusohjelman mukaan mennään sokeasti. Siinä ostettiin sika säkissä.Eipä nyt aloittaja yhtään tartu näihin hallituksen toimia arvioiviin kommentteihin. Ilmeisesti kuitenkin taka-ajatus on lobata hallituksen toimia. Käänteisesti. Ihan kuin siinä ei olisi mitään ongelmaa, että toimeentulotukea on tarkoitus karsia.
Ap selviää mainiosti ilman toimeentulotukea. Niin pitää selvitä monien muidenkin? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä nyt aloittaja yhtään tartu näihin hallituksen toimia arvioiviin kommentteihin. Ilmeisesti kuitenkin taka-ajatus on lobata hallituksen toimia. Käänteisesti. Ihan kuin siinä ei olisi mitään ongelmaa, että toimeentulotukea on tarkoitus karsia.
Ap selviää mainiosti ilman toimeentulotukea. Niin pitää selvitä monien muidenkin?Minulla ei ole oikeastaan pahemmin mielipidettä hallitusten toimista tai muutenkaan politiikasta. En ole koskaan edes äänestänyt missään vaaleissa enkä ajatellut jatkossakaan osallistua noihin. Minulla ei ole mitään vaikutusta siihen mitä ikinä hallituksissa päättävätkään tehdä.
- Anonyymi
Eli aloittaja ajaa tukien heikennyksiä ja sen vuoksi kertoo totena satuja. Ilmeisesti tarvitaan lisäsäästöjä joten äärioikeisto hallitus on laittanut lobbarit liikkeelle. Niin, ja vaalitkin ovat tulossa.
- Anonyymi
En nyt ihan ymmärrä miten tämä aloittamani keskustelu ajaa tukien heikennyksiä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käänteisesti. Esitetään edullisena tilanne, joka on käytännössä todella tiukilla elämistä. Harva pystyy elämään muutamalla satasella kuussa tyytyväisenä. Eikä kyse ole pysyvästä tilanteesta, kun muutoksia siihen on todennäköisesti tulossa. Aika paljon jää arvailujen varaan, miten hallituksen päätökset tukien saamisen tiukennuksista vaikuttavat. Aloituksen perusteella tämä asia ei selviä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käänteisesti. Esitetään edullisena tilanne, joka on käytännössä todella tiukilla elämistä. Harva pystyy elämään muutamalla satasella kuussa tyytyväisenä. Eikä kyse ole pysyvästä tilanteesta, kun muutoksia siihen on todennäköisesti tulossa. Aika paljon jää arvailujen varaan, miten hallituksen päätökset tukien saamisen tiukennuksista vaikuttavat. Aloituksen perusteella tämä asia ei selviä.
Tottakai esitän edullisena kun sellaiseksi tilanteeni koen. Jokainen varmasti ymmärtää että kaikille tämä ei sopisi. Ymmärrän myös että kyse ei todennäköisesti ole pysyvästä tilanteesta. Menen töihin jos joskus sellainen pakko tulee että esimerkiksi toimeentulotukeakaan ei olisi mahdollista enää saada. Tai ainakin yritän mennä, ilmeisesti niitä paikkoja ei siinäkään tapauksessa riittäisi kaikille. Jos joskus joudun kadulle niin en ole ainakaan ainoa. Toisaalta, toisessa ketjussa tuli ilmi että esimerkiksi toimeentulotuen perusosaa on nostettu kaikesta huolimatta lähemmäs kuuteensataan euroon, kun se on ennen ollut pyöreästi viidensadan paikkeilla. Ota näistä sitten selvää että mihin suuntaan asiat menevät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet näitä kiitos kela -provoja. Tarkoituksesi on herättää vihaa ja kateutta tukien saajia kohtaan, jolla oikeutetaan tukien heikentäminen. Vaikutetaan lukijoiden äänestyskäyttäytymiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet näitä kiitos kela -provoja. Tarkoituksesi on herättää vihaa ja kateutta tukien saajia kohtaan, jolla oikeutetaan tukien heikentäminen. Vaikutetaan lukijoiden äänestyskäyttäytymiseen.
Aijaa. Minua ei kiinnosta ketä kukin äänestää, jokaisella on vapaus valita mielensä mukaan. En ise edes osallistu noihin äänestelyihin. En jätä keskusteluja käymättä sen takia että joku saattaisi ryhtyä kateelliseksi. En myöskään käy keskusteluja sen takia että joku alkaisi kateelliseksi. Kateellisia tulee aina olemaan, ja jos joku minulle on syystä tai toisesta kateellinen, niin suositan tällaista samankaltaista elämää hänellekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aijaa. Minua ei kiinnosta ketä kukin äänestää, jokaisella on vapaus valita mielensä mukaan. En ise edes osallistu noihin äänestelyihin. En jätä keskusteluja käymättä sen takia että joku saattaisi ryhtyä kateelliseksi. En myöskään käy keskusteluja sen takia että joku alkaisi kateelliseksi. Kateellisia tulee aina olemaan, ja jos joku minulle on syystä tai toisesta kateellinen, niin suositan tällaista samankaltaista elämää hänellekin.
Mielestäsi muutkaan eivät halua töihin, koska sinä et halua?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäsi muutkaan eivät halua töihin, koska sinä et halua?
En ole tuollaista mielipidettä esittänyt
- Anonyymi
Jotkut elää pummina ja vapaamatkustajana, Niin on aina ollut ja aian oleva.
Ihmetyttää vain se miksi niin moni antaa armoa ja rahoittaa vapaamatkustajien elämän,- Anonyymi
Niin minuakin. Kovasti tuntuu monia kiukuttavan, mutta niin ne rahat joka kuukausi tilille kilahtavat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin minuakin. Kovasti tuntuu monia kiukuttavan, mutta niin ne rahat joka kuukausi tilille kilahtavat.
40 000 perintöveroa oli oma osuuteni valtion kassaan. Laskea itse monenko vuoden palkan veroja se vastaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
40 000 perintöveroa oli oma osuuteni valtion kassaan. Laskea itse monenko vuoden palkan veroja se vastaa.
Eikös se ollut enemmänkin perinnönjättäjän osuus. Mitä itse teit perintörahan eteen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös se ollut enemmänkin perinnönjättäjän osuus. Mitä itse teit perintörahan eteen?
aivan niin. Perinnönjättäjä kantoi vastuuta paljosta. Yhteiskunnasta ja lapsestansa joka ei vanhempansa mittohin koskaan yltänyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
aivan niin. Perinnönjättäjä kantoi vastuuta paljosta. Yhteiskunnasta ja lapsestansa joka ei vanhempansa mittohin koskaan yltänyt.
"Vastaisuudessa enintään vuoden mittaisen määräaikaisen työsopimuksen voisi solmia ilman erityistä perustetta. Nykyisin jokaiselle määräaikaiselle sopimukselle pitää olla hyväksyttävä syy, kuten esimerkiksi sijaisuus."
Ei ole kyse keskustelun aloittajasta. Kyse on toisesta kommentoijasta, joka on saanut perintöä. Eipä tullut vastausta, kuinka monen vuoden palkan veroja se vastaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Vastaisuudessa enintään vuoden mittaisen määräaikaisen työsopimuksen voisi solmia ilman erityistä perustetta. Nykyisin jokaiselle määräaikaiselle sopimukselle pitää olla hyväksyttävä syy, kuten esimerkiksi sijaisuus."
Ei ole kyse keskustelun aloittajasta. Kyse on toisesta kommentoijasta, joka on saanut perintöä. Eipä tullut vastausta, kuinka monen vuoden palkan veroja se vastaa.Yllä yksi syy, miksi ei huvita tehdä töitä. Työntekijöiden oikeuksien polkeminen. Kuka haluaa tukea palkan veroina tällaisia päätöksiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yllä yksi syy, miksi ei huvita tehdä töitä. Työntekijöiden oikeuksien polkeminen. Kuka haluaa tukea palkan veroina tällaisia päätöksiä.
30000e vuosituloilla veroja tulee maksettavaksi n.4000e/v. Esimerkin kotikunta Akaa. Eli perintöveron maksaja on maksanut saman verran veroja perinnöstä kuin yksi palkansaaja 10 vuoden aikana palkastaan.
Ekologisesti ajatellen kulutushysteeriset kovapalkkaiset tuhlaajat tulevat yhteiskunnalle paljon kalliimmaksi kuin säästäväisesti elävä pienituloinen, joka ei ole töissä.
On myös ekologinen valinta elää säästäväisesti. Kuinka ekologisesti kestävä on oma työpaikkasi? Tukeeko sen toiminta maapallon kestävää tulevaisuutta vai tuhlaako sen toiminta luonnonvaroja? Elämässä on muitakin arvoja kuin raha. - Anonyymi
Ei ole ihan noin mustavalkoista tämäkään asia.
Ensinnäkin AP on voinut tehdä ennen työttömyyttään pitkän uran hyväpalkkaisessa työssä maksaen reilusti veroja ennen työttömyyttä, joka voi johtua mm. ikärasismista.
Toiseksi hän on voinut säästää jo työssäollessa oman asunnon rahat ja valita omiin tuloihinsa, työmarkkinatuki ja asumistuki, sopivan hintaisen asunnon.
Kolmanneksi ei ole oma valinta, ettei kukaan työnantaja palkkaa. Eli työnhaku voisi olla aivan turhaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole kyse keskustelun aloittajasta. Kyse on toisesta kommentoijasta, joka on saanut perintöä. Eipä tullut vastausta, kuinka monen vuoden palkan veroja se vastaa.Jos on suoraan alenevassa polvessa (Lapsi perii vanhempansa).
Silloin 40.000 euron perintövero tarkoittaa reilun 300.000 euron arvoisen
omaisuuden perimistä. Monenko vuoden palkkaa se tarkoittaa riippuu varmaan
palkan suuruudesta ja vaihtelevista verokannoista ja vakuutusmaksuista.. Heittämällä arvioiden 10 vuotta sellaisella 3000 eur/kk bruttotuloilla, Pointtihan tuossa on se että perinnön jättäjä on tuon potin kasannut ja jättänyt jälkeensä ja perijä nauttii hedelmistä joiden eteen ei ole tehnyt itse mitään. Poimii vain hedelmän. Siinä sinänsä mitään väärä olekaan. Se vain ettei kannattaisi liikaa kehua retostella että joutuu kmaksamaan vähän perintöveroa. Itse kun ei ole laittanut tikun tikkua pinoon. Se oli todellisuudessa isän ja äidin tekemän työn palkka. Tekemänsä työn tulos vaurastutti ja kehitti yhteiskuntaa kun he tekivät vuosikausia töitä. Se tulos on huomattavast isompi kuin saamansa palkka. Sen takia työn teolla on iso merkitys. Työn tulos ei mennyt hukkaan. Kolikolla on kaksi puolta. Klaava ja kruunu. Itselle jää klaava. Valtiolle kruunu. Sen päälle tulee kaikkein tärkein eli työn tuoma lisäarvo. Monikaan ei ymmärrä lisäarvosta yhtään mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on suoraan alenevassa polvessa (Lapsi perii vanhempansa).
Silloin 40.000 euron perintövero tarkoittaa reilun 300.000 euron arvoisen
omaisuuden perimistä. Monenko vuoden palkkaa se tarkoittaa riippuu varmaan
palkan suuruudesta ja vaihtelevista verokannoista ja vakuutusmaksuista.. Heittämällä arvioiden 10 vuotta sellaisella 3000 eur/kk bruttotuloilla, Pointtihan tuossa on se että perinnön jättäjä on tuon potin kasannut ja jättänyt jälkeensä ja perijä nauttii hedelmistä joiden eteen ei ole tehnyt itse mitään. Poimii vain hedelmän. Siinä sinänsä mitään väärä olekaan. Se vain ettei kannattaisi liikaa kehua retostella että joutuu kmaksamaan vähän perintöveroa. Itse kun ei ole laittanut tikun tikkua pinoon. Se oli todellisuudessa isän ja äidin tekemän työn palkka. Tekemänsä työn tulos vaurastutti ja kehitti yhteiskuntaa kun he tekivät vuosikausia töitä. Se tulos on huomattavast isompi kuin saamansa palkka. Sen takia työn teolla on iso merkitys. Työn tulos ei mennyt hukkaan. Kolikolla on kaksi puolta. Klaava ja kruunu. Itselle jää klaava. Valtiolle kruunu. Sen päälle tulee kaikkein tärkein eli työn tuoma lisäarvo. Monikaan ei ymmärrä lisäarvosta yhtään mitään.Se, että saa perintöä ei sulje pois sitä, että perinnön saaja olisi aiemmin tehnyt hyväpalkkaista työtä ja maksanut paljon veroja. Voi olla jopa omia säästöjä paljonkin ilman perintöäkin. Vastaukseksi tähän lauseeseen: "Itse kun ei ole laittanut tikun tikkua pinoon."
Harva kuitenkaan kieltäytyy perinnöstä, jos se mahdollistaa vaikkapa vaatimattoman elämän myöhemmin.
Sitä saa aina ihmetellä, että jos yritysjohtaja nuorena myy yrityksensä ja jää nuorena vapaalle omaisuutensa turvin, on se lehtijutun paikka ja ihailtavaa. Mutta jos pienituloinen haluaa elää pienellä rahalla eikä ole töissä, niin se on erittäin paheksuttavaa. Vaikka olisi koko ikänsä säästänyt pienistä tuloistaan.
Kumpikaan ei ole töissä. Pitäisi sen ex-yritysjohtajakin mennä töihin. Eikä nauttia rahoistaan työttömänä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, että saa perintöä ei sulje pois sitä, että perinnön saaja olisi aiemmin tehnyt hyväpalkkaista työtä ja maksanut paljon veroja. Voi olla jopa omia säästöjä paljonkin ilman perintöäkin. Vastaukseksi tähän lauseeseen: "Itse kun ei ole laittanut tikun tikkua pinoon."
Harva kuitenkaan kieltäytyy perinnöstä, jos se mahdollistaa vaikkapa vaatimattoman elämän myöhemmin.
Sitä saa aina ihmetellä, että jos yritysjohtaja nuorena myy yrityksensä ja jää nuorena vapaalle omaisuutensa turvin, on se lehtijutun paikka ja ihailtavaa. Mutta jos pienituloinen haluaa elää pienellä rahalla eikä ole töissä, niin se on erittäin paheksuttavaa. Vaikka olisi koko ikänsä säästänyt pienistä tuloistaan.
Kumpikaan ei ole töissä. Pitäisi sen ex-yritysjohtajakin mennä töihin. Eikä nauttia rahoistaan työttömänä.Entä jokin hyväpalkkainen työntekijä, joka saa huippukorkeaa ansiosidonnaista?
Kuinka monta työmarkkinatuen saajaa (n.500e/kk nettotulot) maksaa yhteiskunnalle saman verran kuin esim. 3000e/kk ansiosidonnaista saavaa entistä hyväpalkkaista?
Eipä ole paljon motivaatiota mennä töihin, kun tarjolla olevien työpaikkojen palkat ovat alempia kuin ansiosidonnainen. Saa ihan lain perusteella kieltäytyä monesta työpaikasta.
Siinäpä on mukava vietellä vapaata aikaa. Säästäväisenä riittää rahat eläkepäiviin asti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä jokin hyväpalkkainen työntekijä, joka saa huippukorkeaa ansiosidonnaista?
Kuinka monta työmarkkinatuen saajaa (n.500e/kk nettotulot) maksaa yhteiskunnalle saman verran kuin esim. 3000e/kk ansiosidonnaista saavaa entistä hyväpalkkaista?
Eipä ole paljon motivaatiota mennä töihin, kun tarjolla olevien työpaikkojen palkat ovat alempia kuin ansiosidonnainen. Saa ihan lain perusteella kieltäytyä monesta työpaikasta.
Siinäpä on mukava vietellä vapaata aikaa. Säästäväisenä riittää rahat eläkepäiviin asti.20000e vuosituloilla veroja tulee maksettavaksi n.2000e/v. Esimerkin kotikunta Akaa. Eli 40 000e perintöveron maksaja on maksanut saman verran veroja perinnöstä kuin yksi palkansaaja 20 vuoden aikana palkastaan.
Moni haluaa myös omille lapsilleen mukavamman elämän ja siksi elää säästäväisesti, kuten aloittaja. Huom. Aloittaja ei maininnut aloituksessa mitään, miten paljon säästöjä on jo kertynyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
20000e vuosituloilla veroja tulee maksettavaksi n.2000e/v. Esimerkin kotikunta Akaa. Eli 40 000e perintöveron maksaja on maksanut saman verran veroja perinnöstä kuin yksi palkansaaja 20 vuoden aikana palkastaan.
Moni haluaa myös omille lapsilleen mukavamman elämän ja siksi elää säästäväisesti, kuten aloittaja. Huom. Aloittaja ei maininnut aloituksessa mitään, miten paljon säästöjä on jo kertynyt."Eikös se ollut enemmänkin perinnönjättäjän osuus. Mitä itse teit perintörahan eteen?"
Ilmaiseksi töitä vuosikausia, siis ilman palkkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, että saa perintöä ei sulje pois sitä, että perinnön saaja olisi aiemmin tehnyt hyväpalkkaista työtä ja maksanut paljon veroja. Voi olla jopa omia säästöjä paljonkin ilman perintöäkin. Vastaukseksi tähän lauseeseen: "Itse kun ei ole laittanut tikun tikkua pinoon."
Kumpikaan ei ole töissä. Pitäisi sen ex-yritysjohtajakin mennä töihin. Eikä nauttia rahoistaan työttömänä.luitko tarkemmin mitä siinä luki. Perinnön eteen ei ole tehnyt mitään. Perintö on tottakait ok saanto, Siinä ei ole mitään väärää. Mutta se että perintöveron maksamisella kertoo että itse tavallansa on sen perinnön luonut josta maksaa veroja on kyllä paksu väite. Perinnön eteen ei ole varmaankaan laittanut tikkua pinoon. Korkeintansa olemalla kunnon poika. Toki myös hultiotkin perivät. Ei töissä tarvitse olla jos itse itsensä elättää, Mutta jos yhteiskunta elättää työkykyistä työhalutonta niin sellainen yksilö on siipeilijä-
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
luitko tarkemmin mitä siinä luki. Perinnön eteen ei ole tehnyt mitään. Perintö on tottakait ok saanto, Siinä ei ole mitään väärää. Mutta se että perintöveron maksamisella kertoo että itse tavallansa on sen perinnön luonut josta maksaa veroja on kyllä paksu väite. Perinnön eteen ei ole varmaankaan laittanut tikkua pinoon. Korkeintansa olemalla kunnon poika. Toki myös hultiotkin perivät. Ei töissä tarvitse olla jos itse itsensä elättää, Mutta jos yhteiskunta elättää työkykyistä työhalutonta niin sellainen yksilö on siipeilijä-
Yhteiskunta elättää myös perinnönsaajia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhteiskunta elättää myös perinnönsaajia.
Myös työhalutonta perinnönsaajaa.
- Anonyymi
Suoria yritystukia vastaanottavat yhtiöt ovat loisia. Puoletukia nauttivat tahot ovat vapaamatkustajia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suoria yritystukia vastaanottavat yhtiöt ovat loisia. Puoletukia nauttivat tahot ovat vapaamatkustajia.
Perintöraha on moneen kertaan verotettua. Ensin tulovero, sitten perintövero ja jos ei kuluta perintöä, taas uusi perintövero seuraavalle perinnön saajalle.
Faktahan on se, että kenellä on, saa lisää.
Hyvä palkka, hyvä ansiosidonnainen
Hyvä palkka, hyvä vanhempainraha
Hyvä palkka, hyvä sairauspäiväraha
Hyvä palkka, hyvä eläke
Köyhä saa aina pienintä tukea ja kituuttaminen jatkuu. Olisi reilumpaa asettaa jokin maksimi esim. eläkkeisiin. Eläkkeiden osuus valtion budjetista on monta miljardia. Silti joku voi saada tonneja eläkettä, pitkän työuran jälkeen, isot säästöt tileillä, kun köyhän pitää elää satasella.
- Anonyymi
Onko toi aloitus jonkun provo, kun kommentit osa kommenteista on aika yksioikoisia? Joku keksi hyvän aloituksen, että voi sitten kirjoittaa haukkuivia kommentteja muiden lähettämiin kommentteihin? Eli tavoite on vain päästä haukkumaan muita.
- Anonyymi
Provo ehkä siinä mielessä että haluan herättää keskustelua. Onko se keskustelu sitten haukkumista vai asiallista, siihen voin vaikuttaa vain omalta osaltani. En itse näe haukkumista järkevänä keskusteluna, enkä juurikaan saa mitään irti siitä jos joku jotakin toista tai minua haukkuu enkä sitä itsekään harrasta. Ymmärsin toki jo ennen aloituksen tekemistä että joku tulee aiheesta provosoitumaan, mutta en nähnyt sitä riittävänä syynä jättää keskustelua avaamatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Provo ehkä siinä mielessä että haluan herättää keskustelua. Onko se keskustelu sitten haukkumista vai asiallista, siihen voin vaikuttaa vain omalta osaltani. En itse näe haukkumista järkevänä keskusteluna, enkä juurikaan saa mitään irti siitä jos joku jotakin toista tai minua haukkuu enkä sitä itsekään harrasta. Ymmärsin toki jo ennen aloituksen tekemistä että joku tulee aiheesta provosoitumaan, mutta en nähnyt sitä riittävänä syynä jättää keskustelua avaamatta.
Provoilijat hiljeni, kun tuli asiallisia ja monipuolisempia kommentteja?
Riippumattomuus työstä sopii hyvin itsenäiseen suomalaiseen luonteeseen. Yksin on pärjättävä, eikä muilta apuja pyydellä. Ylpeästi omaa elämää. Vaikka tässä toki yhteiskunta tukee taloudellisesti.
Mutta ei edes toimeentulotukea? Oikeasti AP on köyhimpiä Suomessa, mitä voi olla. Jopa toimeentulotuen saajat, jos saa myös työmarkkinatukea ja asumistukea, ovat isotuloisempia. - Anonyymi
Provohan se, ihan selkeästi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippumattomuus työstä sopii hyvin itsenäiseen suomalaiseen luonteeseen. Yksin on pärjättävä, eikä muilta apuja pyydellä. Ylpeästi omaa elämää. Vaikka tässä toki yhteiskunta tukee taloudellisesti.
Mutta ei edes toimeentulotukea? Oikeasti AP on köyhimpiä Suomessa, mitä voi olla. Jopa toimeentulotuen saajat, jos saa myös työmarkkinatukea ja asumistukea, ovat isotuloisempia.Joo, en nosta toimeentulotukea. Voisin toki mutta ei ole toistaiseksi ollut tarvetta ja se tietyllä tavalla rajoittaisi ja hankaloittaisi asioita, esim. juuri säästämisen suhteen. En halua olla sillä tavalla tilivelvollinen kelalle jota toimeentulotuki edellyttäisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, en nosta toimeentulotukea. Voisin toki mutta ei ole toistaiseksi ollut tarvetta ja se tietyllä tavalla rajoittaisi ja hankaloittaisi asioita, esim. juuri säästämisen suhteen. En halua olla sillä tavalla tilivelvollinen kelalle jota toimeentulotuki edellyttäisi.
ryhdikäs kaveri. Kiitos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ei edes toimeentulotukea? Oikeasti AP on köyhimpiä Suomessa, mitä voi olla. Jopa toimeentulotuen saajat, jos saa myös työmarkkinatukea ja asumistukea, ovat isotuloisempia.ihmisten verovaroilla kuitenkin, Siinä mitään vikaa tosin olekaan jos töitä ei löydy vaikka kuinka itsellensä duunia hakee. Ainakin muodollisesti on haettava kun tukia kerran saa. On TE-systeemin kirjoilla. Se on tukien saamisen edellytys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ryhdikäs kaveri. Kiitos.
Kun aloitus on provo, niin mihin sillä pyritään?
Keskustelua ajan kuluksi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun aloitus on provo, niin mihin sillä pyritään?
Keskustelua ajan kuluksi?"Joo, en nosta toimeentulotukea. Voisin toki mutta ei ole toistaiseksi ollut tarvetta ja se tietyllä tavalla rajoittaisi ja hankaloittaisi asioita, esim. juuri säästämisen suhteen. En halua olla sillä tavalla tilivelvollinen kelalle jota toimeentulotuki edellyttäisi."
Eihän tuo ole käytännössä mahdollista, koska aloituksessa mainitaan n.200e/kk säästöt. Vuodessa se olisi 1200e. Toimeentulotukea ei voi saada, jos on säästöjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Joo, en nosta toimeentulotukea. Voisin toki mutta ei ole toistaiseksi ollut tarvetta ja se tietyllä tavalla rajoittaisi ja hankaloittaisi asioita, esim. juuri säästämisen suhteen. En halua olla sillä tavalla tilivelvollinen kelalle jota toimeentulotuki edellyttäisi."
Eihän tuo ole käytännössä mahdollista, koska aloituksessa mainitaan n.200e/kk säästöt. Vuodessa se olisi 1200e. Toimeentulotukea ei voi saada, jos on säästöjä.Voi olla. En ole hirveästi perehtynyt asiaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla. En ole hirveästi perehtynyt asiaan.
"Ekologisesti ajatellen kulutushysteeriset kovapalkkaiset tuhlaajat tulevat yhteiskunnalle paljon kalliimmaksi kuin säästäväisesti elävä pienituloinen, joka ei ole töissä.
On myös ekologinen valinta elää säästäväisesti. Kuinka ekologisesti kestävä on oma työpaikkasi? Tukeeko sen toiminta maapallon kestävää tulevaisuutta vai tuhlaako sen toiminta luonnonvaroja? Elämässä on muitakin arvoja kuin raha."
Vain rikkailla on mahdollisuus elää tuollaista arvojensa mukaista elämää.
- Anonyymi
Säästäväisyys on hyve. Suomalainen sananlasku. AP elää perinteisten suomalaisten arvojen mukaista elämää. Ja on vielä ilmeisen tyytyväinen siihen. Mitäpä se muille kuuluu, miten joku muu elää.
- Anonyymi
Itse kerään tölkkejä ja pulloja ja saan siitä ruokarahani.
- Anonyymi
se on oikein. Ilman asumistukia ja toimeentulotukia. Hieno homma.
- Anonyymi
Loput viet varkain!
- Anonyymi
Mitkä loput?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitkä loput?
Se mihin rahat ei oikeasti riitä noin pienillä tuloilla. Esim. jokin yllättävä suurempi meno.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se mihin rahat ei oikeasti riitä noin pienillä tuloilla. Esim. jokin yllättävä suurempi meno.
Suomalaiset on fiksuja, kun eivät lähde provoilijan keskusteluun mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä meno? Pidän kyllä sen verran sukan varressa että pitäisi pahan päivän varalle riittää. Toki ei nyt mitään mielettömiä summia.
- Anonyymi
"ihmisten verovaroilla kuitenkin, Siinä mitään vikaa tosin olekaan jos töitä ei löydy vaikka kuinka itsellensä duunia hakee. Ainakin muodollisesti on haettava kun tukia kerran saa. On TE-systeemin kirjoilla. Se on tukien saamisen edellytys."
Avoimia kokoaikaisia työpaikkoja on n.20 000 eniten työpaikkoja välittävällä nettisivulla (osa vanhoja), ja työnhakijoita on n. 400 000. Turha kuvitella saavansa töitä työttömänä. Työpaikat menee työpaikan vaihtajille.
On oikeastaan tervettä realismia elää niillä tuloilla, mitä on. - Anonyymi
Aloitus sisältää toteamuksen, että AP voisi mennä töihin halutessaan.
"En mene töihin koska en tarvitse enempää rahaa"
Tämä on epärealistista hyvin monille työttömille ja siksi aihe ei herätä juurikaan keskustelua. Useimmat työttömät ei pääse töihin, vaikka haluaisivatkin. Siksi on syytä pitää aloitusta provona.- Anonyymi
Miten voi olla varma työpaikka, jos ei mene töihin sinne?
Eikö työnantaja palkkaa jonkun muun työhön, jolloin mahdollisuudet mennä töihin sinne oli sitten siinä. Keskustelun otsikko on epärealistinen.
Aloittaja on näitä "mikset mene töihin?" -kommentoijia. Koko keskustelu on vain ajanvietettä. No, on se sitä muillekin kommentoijille ja keskustelun lukijoille.
Ehkä ensi kerralla parempi otsikko keskustelun aloitukseksi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten voi olla varma työpaikka, jos ei mene töihin sinne?
Eikö työnantaja palkkaa jonkun muun työhön, jolloin mahdollisuudet mennä töihin sinne oli sitten siinä. Keskustelun otsikko on epärealistinen.
Aloittaja on näitä "mikset mene töihin?" -kommentoijia. Koko keskustelu on vain ajanvietettä. No, on se sitä muillekin kommentoijille ja keskustelun lukijoille.
Ehkä ensi kerralla parempi otsikko keskustelun aloitukseksi?otsikko on aloittajalle kenties parasta autuutta. Ei hän työtä kaipaan lainkaan koskapa yhteiskunta (tai sukulaiset) hänelle riittävät elämisen rahat antaa. Menkööt töihin ne jotka työtä rakastavat on hänen filosofiansa ydin, Ja jos hän jostain syytsä töihin joutuisi patistettuna niin työpanoksestansa ei olisi mitään hyötyä. Olisi yli 100 % kuluerä ja haitta ja jopa vahingon tuottaja. Me muut joille työllä on toimeentulon lisäksi muitakin arvoja ja tarkoituksia voimme vapaasti hakeutua työelämään itseämme toteuttamaan ja luomaan lisäarvoa yhteiskunnan pyörittämiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
otsikko on aloittajalle kenties parasta autuutta. Ei hän työtä kaipaan lainkaan koskapa yhteiskunta (tai sukulaiset) hänelle riittävät elämisen rahat antaa. Menkööt töihin ne jotka työtä rakastavat on hänen filosofiansa ydin, Ja jos hän jostain syytsä töihin joutuisi patistettuna niin työpanoksestansa ei olisi mitään hyötyä. Olisi yli 100 % kuluerä ja haitta ja jopa vahingon tuottaja. Me muut joille työllä on toimeentulon lisäksi muitakin arvoja ja tarkoituksia voimme vapaasti hakeutua työelämään itseämme toteuttamaan ja luomaan lisäarvoa yhteiskunnan pyörittämiseen.
Kyse on sanavalinnasta. Harvempi työtön käyttää sanoja "mene töihin", koska työnsaanti on todella vaikeaa juuri nyt.
Samoin "voimme vapaasti hakeutua työelämään itseämme toteuttamaan". Se on kyllä erittäin harva, joka pystyy itseään toteuttamaan työssä. Useimmiten sitä tehdään vain rahan takia.
Työelämään ei sitä paitsi voi vain "vapaasti hakeutua". Nyt ei voi ihan varmuudella sanoa, onko kommentoija aivan tosissaan. - Anonyymi
Saattoi tosiaan olla harhaanjohtava sanavalinta, pahoittelut jos näin on. Minulla vain ei ole kokemusta työhön hakeutumisesta niin en oikeastaan tiedä sen haasteistakaan sen enempää. Usein vain kuulee klassikoksi muodostunutta "mene töihin" hokemaa, niin ajattelin että siinä olisi jotain perää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse on sanavalinnasta. Harvempi työtön käyttää sanoja "mene töihin", koska työnsaanti on todella vaikeaa juuri nyt.
Samoin "voimme vapaasti hakeutua työelämään itseämme toteuttamaan". Se on kyllä erittäin harva, joka pystyy itseään toteuttamaan työssä. Useimmiten sitä tehdään vain rahan takia.
Työelämään ei sitä paitsi voi vain "vapaasti hakeutua". Nyt ei voi ihan varmuudella sanoa, onko kommentoija aivan tosissaan.moni toteuttaa itsensä jonkinlaisen työn kautta. Työstä syntyy ura. Ihminen hakeutuu yleensä alalle joka itseä kiinnostaa. Silloinhan siinä täytyy olla mukana jonkinlaista itsensä toteuttamisen funktiota mukana, Palkkatyö on toki vain yksi työn muoto, On heitäkin jotka aluksi menevät töihin vain siksi että saavat siitä rahaa. Mitä eteen sattuu. Jossain vaiheessa työn imu vie mukanansa ja yllättävän moni oikeasti tykästyy siihen työhönsä. Työssä löytää kavereita ja sisältöä ja elämänhallintaa. Ainakin tapaa ihmisiä, asiakkaita jos ei ihan kavereita löydäkään,. Insinööri matkustaa toiseen maahan bisnesasioissa. Näkee maailmaa. Käy naisissa työmatkalla. Eikö vain, Merimies on erimies. Niin totta joka sana. Sotilasuran valinnut tykkää isoista leluista ja jytinästä. Poliisi valvoo järjestystä, opettaja saa toteuttaa kasvattamisen viettiänsä. Olen tavannut hitsareita jotka eivät muusta puhukaan kuin metallitöistänsä. Baari-illan jälkeen hitsipuikkoja on lattialla kasoittain. Varmaankin jossain tuotantolinjatyössä työ voi olla vain kyse palkan saannista tilille. Mitä yksinkertaisempi työ. Sitä helpompi on vapaa-ajalla olla ajattelematta työtä lainkaan. introvertti ja ekstovertti etsiytyvät erilaisiin hommiin. Nyt on työmarkkinoilla lama. Avoimia työpaikkoja ei ole liiemmin tarjolla edes hyville. Vuoden päästä voi olla taas nousukausi ja työmarkkinat vetävät hyvin. Kenties tai kenties ei. Aika näyttää. Ole silti valmiina.
- Anonyymi
En menekään, koska juuri noilla tuilla kiduttavat minua sairasta työttömyyskortistossa.
- Anonyymi
Toiset ryhtyvät ammatti varkaiksi eikä väliä vaikka tuomitaan vankiloissa niin hyvät oltavat, ilmankos ovatkin jo täynnä.
- Anonyymi
Poliisi keskeytti ja lopetti viime vuonna 140 000 tutkintaa. (YLE 14.2.19) Poliisilla on tutkimatta 140 000 rikosilmoitusta. (Yle 12.9.24)
Rikos ei kannata, kun siitä ei seuraa mitään. Ruokaa köyhille ilmaiseksi kaupasta. 600e työttömyyspäivärahaa, vuokra, sähköt, polttopuut, jätemaksut, nuohoukset, elatusmaksut ja lasten tapaamiskustannukset = N. 2000-2300e kk. Tukiaisia.
Töistä en saisi missään niin paljoa nettona joten järkiratkaisu tämä :D- Anonyymi
Tässä yhtenä päivänä tuli mietittyä, mitenkähän paljon yhteiskunta on kustantanut elämistä. Pari tutkintoa ja asumistukea, työttömyysjaksoja ja asumistukea, tuloton ja asumistukea, jne. Kyllä niistä on kertynyt isokin summa. Saispa Kelasta laskelman, niin tietäisi, miten kalliiksi on tullut yhteiskunnalle.
Vielä muutama vuosi ja taas eläke ja asumistukea. Voi olla, että säästöt on käytetty siihen mennessä, kun asumistuki nyt pienenee. Pitää käyttää osa omista säästöistä pakollisiin menoihin. Eläkkeellä ehkä lisäksi toimeentulotukeakin. Töitä on ollut välillä, mutta tässä iässä niistä on turha enää haaveilla. Ei-ap.
- Anonyymi
No. Omistusasuntoonhan ei enää saa jatkossa asumistukea, joten ehkä sitten menet töihin?
- Anonyymi
Vuokra on alle 500 e
t.AP - Anonyymi
Joku näköjään minuna esiintyen jo vastasikin. En ajatellut koskaan hankkia omistusasuntoa. Vuokralla on hyvä elää, ja tosiaankin se on tuon alle 500 euroa kuussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joku näköjään minuna esiintyen jo vastasikin. En ajatellut koskaan hankkia omistusasuntoa. Vuokralla on hyvä elää, ja tosiaankin se on tuon alle 500 euroa kuussa.
Olis voinut kirjoittaa alkuun, että näin lukee aiemmassa kommentissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisessa kappaleessa ilmoitat asuvasi omistusasunnossa. Missä on vuokra 500 e/kk? Taisit nyt seota puheissasi, niinkuin arvasinkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisessa kappaleessa ilmoitat asuvasi omistusasunnossa. Missä on vuokra 500 e/kk? Taisit nyt seota puheissasi, niinkuin arvasinkin.
En ole missään vaiheessa väittänyt asuvani omistusasunnossa. Joku muu on näin tosin tehnyt.
- Anonyymi
Jos raataa jossain huonopalkkaisessa duunissa ja tienaa bruttona alle 2000, silti käyttäen suurimman osan energiastaan työhön ja siellä käymiseen, auton korjaukset yms. Herääminen asmu viideltä 30 asteen pakkasella töihin jne. Tuskin jää 200 kuussa säästöön?
- Anonyymi
Jos kaikki ajattelisivat noin niin kukaan ei saisi mitään!
- Anonyymi
Jos kaikki ajattelisivat noin, ilmastonmuutosta ei olisi.
- Anonyymi
mikäpä siinä. Toimii se niinkin, Aina löytyy hyväntahtoisia jotka suostuu elättämään Eihän se ole kaheli joka pyytää vaan se joka antaa.
- Anonyymi
Minulle myös toi 900-1000 euro kk riitä turha saastuttaa maapalloa tule lisää viruksia ja ihmiset joutuu taas kitu kunnolla. Ai niin unohdin foliohatut ei tiedä edelleenkään missä mennään. Rikkaille myös palkkakatto.
- Anonyymi
Miksi ei jotkut töissä olevat anna ihmisillä elää kuka pärjää hyvin 900 -1000 euro kk. Kyllä vaan peiliä pitäisi katsoa kun ei 3000 - 5000 euro kk ansioilla pärjää :D Taida olla kyseessä todella huono rahan käyttäjä. Varma ryöki pala ja alkoholi myös oma ongelma kun polttaa rahaa ja ei osa kokkaile ja ei osa luonnosta hyödyntää ruoka.
- Anonyymi
Keskiluokkaiseen elämäntapaan kuuluu omakotitalo, kaksi lasta, lemmikit, vähintään yksi auto, ehkä kaksi, kesämökki, pitää päteä lasten ja aikuisten harrastuksilla, pitää tavata sukulaisia ja ystäviä, juhlia lasten syntypäiviä kalliisti, näyttää että menee hyvin, pitää kuluttaa, olla tietoinen, mikä kuuluu "hyvään ja oikeanlaiseen elämään". Se maksaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keskiluokkaiseen elämäntapaan kuuluu omakotitalo, kaksi lasta, lemmikit, vähintään yksi auto, ehkä kaksi, kesämökki, pitää päteä lasten ja aikuisten harrastuksilla, pitää tavata sukulaisia ja ystäviä, juhlia lasten syntypäiviä kalliisti, näyttää että menee hyvin, pitää kuluttaa, olla tietoinen, mikä kuuluu "hyvään ja oikeanlaiseen elämään". Se maksaa.
Otapa puolen millin laina omakotitaloon, niin alkaa tulla oikea fiilis. Eikä tartte edes ostaa omakotitaloa. Lyhennykset pari tonnia kuussa. Lisäksi autolaina, sisustukseenkin paloi rahaa, pitää olla yhtä hienoa kuin naapureilla.
Lapset kun kasvaa, niin sitten pitää matkustella, ostaa uusi auto, sisustaa koti uudestaan, harrastaa, auttaa lasten raha-asioissa, kuluttaa lisää.
Ihminen, joka on vapaa kaikesta tuosta, on oikeasti vapaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Otapa puolen millin laina omakotitaloon, niin alkaa tulla oikea fiilis. Eikä tartte edes ostaa omakotitaloa. Lyhennykset pari tonnia kuussa. Lisäksi autolaina, sisustukseenkin paloi rahaa, pitää olla yhtä hienoa kuin naapureilla.
Lapset kun kasvaa, niin sitten pitää matkustella, ostaa uusi auto, sisustaa koti uudestaan, harrastaa, auttaa lasten raha-asioissa, kuluttaa lisää.
Ihminen, joka on vapaa kaikesta tuosta, on oikeasti vapaa.voimme palata 150 vuoden takaiseen romantisoituun ihanuuteen. Aikaan pärevalon ja sirpin. Hyvällä tuurilla sitä elää 60 vuotiaaksi, Vapautta siinä ei ollut. Moni tosin ei silloin vapaudesta edes haaveillutkaan. Se oli elämänlaki mihin sattui syntymään, Elämä perustui yhteiskunnan hierarkiaan, Toiset omisti pellot ja karjat ja vallan. Toiset olivat alustalaisia hierarkian pohjalla. Ilman yhteiskunnan tukia oli työtä tehtävä. Jatkuvaa kamppailemista. Vapaus oli omistavan luokan yksioikeus.
- Anonyymi
Olisi hyvä laittaa mitä ostat ruokakaupasta, koska tuolla euro määrällä ei kovin laadukasta ruokaa voi saada. Aivan yhtä relevanttia olisi väittää käyttävänsä 10 euroa kuukausittaisiin ruokaostoksiin, jos asiaa ei pysty perustelemaan mitenkään. Toiseksi jos säästöön jää miinus 200 euroa se tarkoittaa käytännössä, että joudut lainaamaan 200 euroa tai käyttämään säästöjä jos säästöön jäävä osuus on miinus 200 euroa.
Aivan hyvin voisin väittää vaikka eläväni 10 eurolla kuukauden, jos mitään konkreettista ei tarvitisisi esittää.
Vuokrasi tätyy olla noin 150 euroa/kk asumistukeesi verrattuna eli lähes havumajassa asut tai jossain parakissa.
Terveys kun pettää puutteelisen ravinnon takia hintalappu on moninkertainen säästöihin nähden.
Ehkä todennäköisin syy kirjoitukselle on eliitin palkkaama trolli jolla todellisuuden taju on pahasti hämärtynyt kuten Alexander Stubilla halkomotin hinnasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162128Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842068- 1011377
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101176Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811143Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha172858- 63834
- 59811