Tien päällä näkyy sähköpyöräilijöitä, jotka ajaa alle 50 kadenssilla.
Sitten ihmetellään kun akku kestää niin vähän matkaa.
Tuollaisella kadenssilla jalat eivät voi tuottaa kummoista tehoa, koska teho tulee kertolaskusta kierrokset kertaa vääntö.
Niinpä pyörän liikuttaminen jää sähkömoottorin vastuulle.
80-90 kadenssilla vääntöä tarvitaan huomattavasti vähemmän saman tehon tuottamiseksi ja lihakset jaksavat paljon paremmin.
Jotkut valittavat ettei 34-11 välitys riitä, vaikka oikealla tekniikalla sillä ajaa helposti 35kmh
Kannattaa opetella pyörittämään.
Sama nopeus:
Iso välitys-raskas polkea.
Pienempi välitys-kevyempi polkea, tai oikeammin pyörittää.
Kadenssi merkitys.
17
488
Vastaukset
- Anonyymi
Onhan tullut selvitettyä jotta sähkötoimisessa polkupyöräilyssä jalkojen liikuttelua tehdään vain muodon vuoksi. Maastopyöräily on asia erikseen ja koko kehon hallinta voikin nostattaa hien pintaan. Itse kenties lähdenkin tästä luomupolkupyöräilemään noin 75-hikistä kilometriä noin 80-kadenssilla. Pittääpä tuota laittaa oikein lyhty stongaan sekä punavalo takapuoleen.
- Anonyymi
Riippuu täysin valitusta avustuksen tehosta. Kaikkein pienimmällä avustuksella joutuu pyöräilijä itse tekemään reilustikin töitä. Tuo on sellaista tietämättömän höpö-höpö puhetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu täysin valitusta avustuksen tehosta. Kaikkein pienimmällä avustuksella joutuu pyöräilijä itse tekemään reilustikin töitä. Tuo on sellaista tietämättömän höpö-höpö puhetta.
Hullu paljon töitä tekee viisas pääsee vähemmällä. Selvää onkin että jos mahdollisuuden itselleen antaa niin hyvin pian käyttää kaiken mitä otettavissa on. Itse en missään tapauksessa anna itselleni siimaa vaan pitäydyn itse poljettavassa. Itsensä pettäjän tie on tuskainen, vie harhaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu täysin valitusta avustuksen tehosta. Kaikkein pienimmällä avustuksella joutuu pyöräilijä itse tekemään reilustikin töitä. Tuo on sellaista tietämättömän höpö-höpö puhetta.
Jos ei ole kykyä tai halua ymmärtää mitä kerroin niin jatka samaan malliin.
Olen nyt ajanut noin 4000km Sähköavusteisella maastopyörällä ja tiedän kyllä eri avustusten merkityksen.
En halua liikkua pelkällä sähköllä, vaan nautin maastolenkeistä, jotka pitää yllä kuntoa ja on hiukan vauhdikkaampia kuin luomupyörällä.
Jos haluaisin edetä konevoimalla, ajaisin endurolla kuten ennen. Anonyymi kirjoitti:
Jos ei ole kykyä tai halua ymmärtää mitä kerroin niin jatka samaan malliin.
Olen nyt ajanut noin 4000km Sähköavusteisella maastopyörällä ja tiedän kyllä eri avustusten merkityksen.
En halua liikkua pelkällä sähköllä, vaan nautin maastolenkeistä, jotka pitää yllä kuntoa ja on hiukan vauhdikkaampia kuin luomupyörällä.
Jos haluaisin edetä konevoimalla, ajaisin endurolla kuten ennen.Tulee väistämätytä mieleen että Enduronhan sen vasta pitäisi sitten olla todella helppoa ja vaivaronta kun koneen voimalla mennään kokonaan, siis jos tiettyjen henkilöiden logiikka pitää paikkaansa...
(ja kyllä, olen aikoinaan koittanut Enduroa muutamaan ottseen, ei, se ei todellakaan ole helppoa eikä leppoisaa, on urheilua sieltä rankemmasta päästä).- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tulee väistämätytä mieleen että Enduronhan sen vasta pitäisi sitten olla todella helppoa ja vaivaronta kun koneen voimalla mennään kokonaan, siis jos tiettyjen henkilöiden logiikka pitää paikkaansa...
(ja kyllä, olen aikoinaan koittanut Enduroa muutamaan ottseen, ei, se ei todellakaan ole helppoa eikä leppoisaa, on urheilua sieltä rankemmasta päästä).Ajoitko oikealla polkupyörällä? Silloin sitä voi pitää urheiluna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hullu paljon töitä tekee viisas pääsee vähemmällä. Selvää onkin että jos mahdollisuuden itselleen antaa niin hyvin pian käyttää kaiken mitä otettavissa on. Itse en missään tapauksessa anna itselleni siimaa vaan pitäydyn itse poljettavassa. Itsensä pettäjän tie on tuskainen, vie harhaan.
Tässä kiteytyi sähköpyöräilyn filosofia. Kovasti niitä hankkineet puolustavat sitä, kuinka sillä tehdään niin maan kovasti työtä ja on rankkaa. Jos näin olisi, niin kas kun eivät aja oikealla polkupyörällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu täysin valitusta avustuksen tehosta. Kaikkein pienimmällä avustuksella joutuu pyöräilijä itse tekemään reilustikin töitä. Tuo on sellaista tietämättömän höpö-höpö puhetta.
Kuka haluaa ajaa lihasvoimin viiskytkiloisella möykyllä? Ajamisessa ei ole minkäänlaista nautintoa tai tuntumaa, toisin kuin kevyellä oikealla pyörällä ajettaessa on. Mopot on mopoja, ei auta vaikka niitä miten muuksi pestäisiin.
Anonyymi kirjoitti:
Ajoitko oikealla polkupyörällä? Silloin sitä voi pitää urheiluna.
En, vaan TÄYSIN KONEVOIMALLA, laji nimeltä enduro:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Enduro
Voin suoraan sanoa että yksi rankimpia touhuja mitä ikinä tehnyt/koittanut.Anonyymi kirjoitti:
Tässä kiteytyi sähköpyöräilyn filosofia. Kovasti niitä hankkineet puolustavat sitä, kuinka sillä tehdään niin maan kovasti työtä ja on rankkaa. Jos näin olisi, niin kas kun eivät aja oikealla polkupyörällä.
Niin ja palstalla kiteytyy se että eniten sitä kritisoivat ja siitä ”tietävät” he jotka eivät itse ole oikeasti koittaneet.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
En, vaan TÄYSIN KONEVOIMALLA, laji nimeltä enduro:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Enduro
Voin suoraan sanoa että yksi rankimpia touhuja mitä ikinä tehnyt/koittanut.Ai, onks tossa oikea mopo?
Anonyymi kirjoitti:
Ai, onks tossa oikea mopo?
Moottoripyörä, jos sellaisista olet ikinä kuullutkaan...
- Anonyymi
Sähköavustimella ollaan vaan polkevinaan.
- Anonyymi
Näistä lihasheikkousmies meitä myös toisinaan muistuttaa..
- Anonyymi
Tuollainen ajotapa jotta ajetaan sähköllä, eli pienin ratas takana ja avustus täysillä, syö ketjua ja takapakkaa. Syksyisin huolto saa vaihtaa molemmat eli ketjun ja takapakan ja pyöräilijä avaa lompakon ja jne.
- Anonyymi
Oma kokemus on se että mitä kovempaa ajaa sitä suurempi merkitys kadenssilla on. Jos keskarit on 15km/h tuntumassa niin kuin tavallisilla arkipyöräilijöillä tapaa olla niin kadenssit on yleensä siinä 60rpm tuntumassa ja jopa alle. Aktiiviharrastajillakin kadenssi on yleensä lähempänä seitsemääkymmentä kuin yhdeksääkymppiä. Oma lukunsa on maantiekiitäjät joiden keskarit on 30+ km/h. He ajavat korkeammilla kadensseilla. Jopa sillä maagisella ysikympillä tai vieläkin rivakammin.
Itse olen huomannut että itselläni tuollainen tasainen 80rpm. on sellainen suhteellisen "kiva" kadenssi ajaa kadulla, maastossa hajonta on isompaa, koska nopeuden vaihtelut siellä isompia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1265666
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai984866Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1404824Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?
Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san3942408- 1312350
Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää
Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv22007- 1121923
- 2561627
- 3831377
Pääsit koskettamaan
Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.601223