Kadenssi merkitys.

Anonyymi-ap

Tien päällä näkyy sähköpyöräilijöitä, jotka ajaa alle 50 kadenssilla.
Sitten ihmetellään kun akku kestää niin vähän matkaa.
Tuollaisella kadenssilla jalat eivät voi tuottaa kummoista tehoa, koska teho tulee kertolaskusta kierrokset kertaa vääntö.
Niinpä pyörän liikuttaminen jää sähkömoottorin vastuulle.
80-90 kadenssilla vääntöä tarvitaan huomattavasti vähemmän saman tehon tuottamiseksi ja lihakset jaksavat paljon paremmin.
Jotkut valittavat ettei 34-11 välitys riitä, vaikka oikealla tekniikalla sillä ajaa helposti 35kmh
Kannattaa opetella pyörittämään.
Sama nopeus:
Iso välitys-raskas polkea.
Pienempi välitys-kevyempi polkea, tai oikeammin pyörittää.

17

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onhan tullut selvitettyä jotta sähkötoimisessa polkupyöräilyssä jalkojen liikuttelua tehdään vain muodon vuoksi. Maastopyöräily on asia erikseen ja koko kehon hallinta voikin nostattaa hien pintaan. Itse kenties lähdenkin tästä luomupolkupyöräilemään noin 75-hikistä kilometriä noin 80-kadenssilla. Pittääpä tuota laittaa oikein lyhty stongaan sekä punavalo takapuoleen.

      • Anonyymi

        Riippuu täysin valitusta avustuksen tehosta. Kaikkein pienimmällä avustuksella joutuu pyöräilijä itse tekemään reilustikin töitä. Tuo on sellaista tietämättömän höpö-höpö puhetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu täysin valitusta avustuksen tehosta. Kaikkein pienimmällä avustuksella joutuu pyöräilijä itse tekemään reilustikin töitä. Tuo on sellaista tietämättömän höpö-höpö puhetta.

        Hullu paljon töitä tekee viisas pääsee vähemmällä. Selvää onkin että jos mahdollisuuden itselleen antaa niin hyvin pian käyttää kaiken mitä otettavissa on. Itse en missään tapauksessa anna itselleni siimaa vaan pitäydyn itse poljettavassa. Itsensä pettäjän tie on tuskainen, vie harhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu täysin valitusta avustuksen tehosta. Kaikkein pienimmällä avustuksella joutuu pyöräilijä itse tekemään reilustikin töitä. Tuo on sellaista tietämättömän höpö-höpö puhetta.

        Jos ei ole kykyä tai halua ymmärtää mitä kerroin niin jatka samaan malliin.
        Olen nyt ajanut noin 4000km Sähköavusteisella maastopyörällä ja tiedän kyllä eri avustusten merkityksen.
        En halua liikkua pelkällä sähköllä, vaan nautin maastolenkeistä, jotka pitää yllä kuntoa ja on hiukan vauhdikkaampia kuin luomupyörällä.
        Jos haluaisin edetä konevoimalla, ajaisin endurolla kuten ennen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ole kykyä tai halua ymmärtää mitä kerroin niin jatka samaan malliin.
        Olen nyt ajanut noin 4000km Sähköavusteisella maastopyörällä ja tiedän kyllä eri avustusten merkityksen.
        En halua liikkua pelkällä sähköllä, vaan nautin maastolenkeistä, jotka pitää yllä kuntoa ja on hiukan vauhdikkaampia kuin luomupyörällä.
        Jos haluaisin edetä konevoimalla, ajaisin endurolla kuten ennen.

        Tulee väistämätytä mieleen että Enduronhan sen vasta pitäisi sitten olla todella helppoa ja vaivaronta kun koneen voimalla mennään kokonaan, siis jos tiettyjen henkilöiden logiikka pitää paikkaansa...
        (ja kyllä, olen aikoinaan koittanut Enduroa muutamaan ottseen, ei, se ei todellakaan ole helppoa eikä leppoisaa, on urheilua sieltä rankemmasta päästä).


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tulee väistämätytä mieleen että Enduronhan sen vasta pitäisi sitten olla todella helppoa ja vaivaronta kun koneen voimalla mennään kokonaan, siis jos tiettyjen henkilöiden logiikka pitää paikkaansa...
        (ja kyllä, olen aikoinaan koittanut Enduroa muutamaan ottseen, ei, se ei todellakaan ole helppoa eikä leppoisaa, on urheilua sieltä rankemmasta päästä).

        Ajoitko oikealla polkupyörällä? Silloin sitä voi pitää urheiluna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hullu paljon töitä tekee viisas pääsee vähemmällä. Selvää onkin että jos mahdollisuuden itselleen antaa niin hyvin pian käyttää kaiken mitä otettavissa on. Itse en missään tapauksessa anna itselleni siimaa vaan pitäydyn itse poljettavassa. Itsensä pettäjän tie on tuskainen, vie harhaan.

        Tässä kiteytyi sähköpyöräilyn filosofia. Kovasti niitä hankkineet puolustavat sitä, kuinka sillä tehdään niin maan kovasti työtä ja on rankkaa. Jos näin olisi, niin kas kun eivät aja oikealla polkupyörällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu täysin valitusta avustuksen tehosta. Kaikkein pienimmällä avustuksella joutuu pyöräilijä itse tekemään reilustikin töitä. Tuo on sellaista tietämättömän höpö-höpö puhetta.

        Kuka haluaa ajaa lihasvoimin viiskytkiloisella möykyllä? Ajamisessa ei ole minkäänlaista nautintoa tai tuntumaa, toisin kuin kevyellä oikealla pyörällä ajettaessa on. Mopot on mopoja, ei auta vaikka niitä miten muuksi pestäisiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ajoitko oikealla polkupyörällä? Silloin sitä voi pitää urheiluna.

        En, vaan TÄYSIN KONEVOIMALLA, laji nimeltä enduro:
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Enduro
        Voin suoraan sanoa että yksi rankimpia touhuja mitä ikinä tehnyt/koittanut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä kiteytyi sähköpyöräilyn filosofia. Kovasti niitä hankkineet puolustavat sitä, kuinka sillä tehdään niin maan kovasti työtä ja on rankkaa. Jos näin olisi, niin kas kun eivät aja oikealla polkupyörällä.

        Niin ja palstalla kiteytyy se että eniten sitä kritisoivat ja siitä ”tietävät” he jotka eivät itse ole oikeasti koittaneet.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        En, vaan TÄYSIN KONEVOIMALLA, laji nimeltä enduro:
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Enduro
        Voin suoraan sanoa että yksi rankimpia touhuja mitä ikinä tehnyt/koittanut.

        Ai, onks tossa oikea mopo?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai, onks tossa oikea mopo?

        Moottoripyörä, jos sellaisista olet ikinä kuullutkaan...


    • Anonyymi

      Sähköavustimella ollaan vaan polkevinaan.

      • Anonyymi

        Näistä lihasheikkousmies meitä myös toisinaan muistuttaa..


      • Anonyymi

        Tuollainen ajotapa jotta ajetaan sähköllä, eli pienin ratas takana ja avustus täysillä, syö ketjua ja takapakkaa. Syksyisin huolto saa vaihtaa molemmat eli ketjun ja takapakan ja pyöräilijä avaa lompakon ja jne.


    • Anonyymi

      Oma kokemus on se että mitä kovempaa ajaa sitä suurempi merkitys kadenssilla on. Jos keskarit on 15km/h tuntumassa niin kuin tavallisilla arkipyöräilijöillä tapaa olla niin kadenssit on yleensä siinä 60rpm tuntumassa ja jopa alle. Aktiiviharrastajillakin kadenssi on yleensä lähempänä seitsemääkymmentä kuin yhdeksääkymppiä. Oma lukunsa on maantiekiitäjät joiden keskarit on 30+ km/h. He ajavat korkeammilla kadensseilla. Jopa sillä maagisella ysikympillä tai vieläkin rivakammin.

      • Itse olen huomannut että itselläni tuollainen tasainen 80rpm. on sellainen suhteellisen "kiva" kadenssi ajaa kadulla, maastossa hajonta on isompaa, koska nopeuden vaihtelut siellä isompia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      901
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe