Järvi vai lampi?

Anonyymi-ap

Luin erästä kirjoitusta ja törmäsin siinä kohtaan, jossa puhuttiin meilläpäin sijaitsevasta "vesistöstä" nimeltä Kolmisoppi, mutta sitä sanottiin järveksi. Olen koko ikäni, lapsesta saakka luullut sitä lammeksi.

Mikä on lammen ja järven ero?

Minä olen (tai ainakin olin) käsityksessä, että järvet ovat yhteydessä toisiinsa joko suoraan tai joen välityksellä ja laskevat lopulta mereen (jotka eivät laske minnekään).
Ja että lammet ovat erillisiä ja yksittäisiä vesialueita, jotka eivät ole varsinaisesti yhteydessä muihin vesialueisiin. Ja jos lammesta laskee vain jokin oja tai pieni puro, se ei riitä tekemään lammesta järveä. Tietysti koko voi olla myös yksi kriteeri.

16

934

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Järven ja lammen ero on määritelmällisesti vähän häilyvä. Etenkin nimistössä on koon suhteen suurta vaihtelua. Kahta hehtaaria pienemmistä vesistöistä 10 % kutsutaan järviksi, toisaalta eräitä yli 20 ha vesistöjä kutsutaan lammiksi.

• Anonyymi

Samasta vesialueesta, joka nykyisin on järvi, on vanhoista kartoissa useinkin käytetty nimitystä ”lampi”. Sattuupa niinkin, että rannalla olevan tilan isännät ovat Lampisia ja että talokin on saanut nimen Lampila, myöhemmin koko kyläkin.

Kun vesialue on nykyisin järvi, niin olisi johdonmukaista että Lampiset muuttaisivat nimensä Järvisiksi ja talo sekä kylä saisivat nimen Järvelä.

• Anonyymi

Ehkä siihen väliin voisi keksiä termin "kääpiöjärvi".

• Anonyymi

Mutta eikö se olisi poliittisesti epäkorrektia... :)

(Nykyäänhän melkein kaikki on.)

• Anonyymi00006

Kartassa voi olla, että joku vesistö on järvi. Mutta minulle se on iso lampi tietyssä mielessä. Joskus voi olla, että nimetty lammeksi, mutta minulle se on pieni järvi.

• Anonyymi00007

Järvisemmillä alueilla puhutaan helpommin lammesta.

Muualla joku lätäkkö on järvi.

Sama ero voi olla joella ja ojalla tai purolla.

Varmaan suhteellista.

• Anonyymi00008

Niinpä. Ennen puron ja joen ero oli virtaamassa ja siinä pääsikö kulkemaan veneellä.
        Nykyisin ero on "tieteellinen".

• Anonyymi00009

Ennen suksetkin olivat Järvisiä tai Lampisia.
      Järven yli piti lähteä hiihtämään Järvisillä. Järkevä hiihtäjä otti mukaan Lampiset siltä varalta, että matkan varrella tulee pienempiä vesistöjä.

• Anonyymi00011

Jos ei ollut varma, oliko vesistö järvi vai lampi, kannatti ottaa hybridisukset: yksi Järvinen ja toiseen jalkaan Lampinen.

• Anonyymi00010

Yksi lammen ja järven selvä ero on lasku-uoma. Lammessa sellaista ei ole, vaan vesi poistuu maaperän läpi tai haihtumalla.

• Anonyymi00014

...kuten vantaan kuusijärvi?

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

...kuten vantaan kuusijärvi?

Juuri näin. Vettä tulee ja vettä lähtee.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Juuri näin. Vettä tulee ja vettä lähtee.

Eli poistumisojallinen lampi voisikin olla järvi määritelmän perusteella.
        En ole tullut ajatelleeksi.

• Anonyymi00012

Nurmijärvellä on vaikea erottaa järveä, lampea tai nurmea toisistaan.

• Anonyymi00016

Eiköhän maantieteilijöillä liene jokin määritelmä sille, mitä kutsutaan järveksi jne ?

• Anonyymi00017

Lisäys: kts. Wikipedia: järvi, lampi.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      69
      2352
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      245
      2323
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1538
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      37
      1373
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      64
      1357
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      133
      1319
    7. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1220
    8. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      81
      1008
    9. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      999
    10. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      102
      989
    Aihe