Pinaattifetapiirakka on ihanaa mutta mitä muita herkkuja voi pinaatista valmistaa?
pinaatti
12
7421
Vastaukset
- feta
jos fetakin maistuu niin tee pinaattifetapastaa. sitruunan mehua ja kuorta sekä pippuria öljyä ja valkosipulia ja kevätsipuli mukaan. oliiveja tai kapriksiakin voi laittaa lisäksi.
moniin muihinkin pastoihin pinaatti sopii loistavasti. - Asafoetida
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000005&conference=4500000000000353&posting=22000000003599578#22000000003599578
Ja se ei muuten ole lainkaan niin työläs kuin miltä näyttää. - Köyhääääää
100g pinaattia 2,90e eli kilohinta 29e. Kotopuolessa pinaatti 0,50-1e kilo. Ei ole varaa minulla täällä pinaattia syödä.
- To-Drown-A-Rose
No kyllä se tuore pinaatti tähän vuodenaikaan tuppaa maksamaan. Osta pakastettuna tai vielä parempi: kasvata itse.
- köyhä...
To-Drown-A-Rose kirjoitti:
No kyllä se tuore pinaatti tähän vuodenaikaan tuppaa maksamaan. Osta pakastettuna tai vielä parempi: kasvata itse.
niin, tähän vuodenaikaan se on kallista ja muina vuodenaikoina sitä ei saa tuoreena. pakastekin on kallista ja se on silputtu aivan pieneksi, voi käyttää vain harvoihin ruokiin, makukin on huonompi. itse en voi kasvattaa, ei ole tilaa.
- To-Drown-A-Rose
köyhä... kirjoitti:
niin, tähän vuodenaikaan se on kallista ja muina vuodenaikoina sitä ei saa tuoreena. pakastekin on kallista ja se on silputtu aivan pieneksi, voi käyttää vain harvoihin ruokiin, makukin on huonompi. itse en voi kasvattaa, ei ole tilaa.
No eipä se pinaatin sato kuules valmistu kuin aikaisintaan joskus heinäkuussa ensimmäiset. Oletan että puhut kotimaisesta, sillä ulkomainen on aina kallista. Ja riippuu mikä sinulle on kallista ja mikä halpaa...
Olen itse kasvattanut muinoin 19 neliön parvekkeettomassa kämpässä pinaattia ruukussa ikkunalaudalla. Kyllä sitä mahtuu pienessäkin kasvattamaan. Taitaa olla vaan omaa laiskuutta. - Järki älä jätä
Mietippä nyt kuinka paljon pinaatti painaa? Pinaattihan on TOSI painavaa.... Pinaatin kilo hinta tuntuu hurjalta,mutta sen on oltavakin,jotta voidaan periä jonkinmoinen maksu.
- on...
...nokkonen ja ihan ilmainen!! Ja saa käyttää rajoituksetta toisin kuin pinaattia oksaalihapon (vaimikäsenytoli)takia. Täytyy vaan muistaa kerätä puhtaalta paikalta, alle 20 senttiset nuorikot on parhaita. Jos nyt et löydä enää sen kokoisia niin laita iso kasvusto nurin ja vielä kait ehtii pukkaamaan uutta. Jos ehtii kun itse en enää tähän aikaan kerää kun on jo pakkasessa ja paperipusseissa säilössä talven varalle. Ja nyt on nokkostauko kun alkukesästä meni tuoreena paljon.
- kippari-kaija
Käykääs kuulkaa etnisissä kaupoissa hakemassa se pinaatti. Se on kyllä säilykepurkissa, mutta silloin kun täällä on tosikallista 29 €/kg säilöttykin kelpaa.
Stadissa saa mm. Hämeentieltä ViiVoanista 800 g purkkeja (joko pureeta tai kokonaisempaa) muutamalla eurolla. Peltipurkki on täys pinaattia, vähän on nestettä kostukkeena.
- sini
Itse kaipailisin pakastepinaatille ohjeita ja miten sitä vois käyttää. Miten esim. pastaan, sulatetaanko vaan ja sekotetaan pastan joukkoon? Tai mitäs lisukkeita teette yleensä pinaatista? Kaikenlaisen pinaattiohjeet ovet tervetulleita.
- annmarie
Sain kerran Ruotsissa käydessäni lahjaksi kirjan "Gott med grönt", grytor, gratänger, soppor, sallader. Nyt huomaan, että sen ohjeet ovat hyviä. Pihvien nimi on "Gröna kalasbiffar", ja ainekset:
1 iso porkkana
2 suurta perunaa
1 suuri tai 2 pientä palsternakkaa
1 pkt "hackad" eli hienonnettua pakastepinaattia
1 pieni purjo, "strimlad" eli suikaloituna
2 munaa
2-3 rkl vehnäjauhoa (laittaisin tummenpaa tai ruisjauhoa!)
n. ½ dl maitoa
1 tl yrttisuolaa
1 tl muskottia
voita paistamiseen (kirja julkaistu 1981, joten rasvan voinee jokainen valita!)
1. Pinaatin sulatus ja valutus ja lopunkin veden pois puristus. Kuori ja raasta porkkana, perunat ja palsternakka sekä purjo.
2. Sekoita jauhot ja maito, ja lisää munat ja mausteet, ja lopuksi pinaatti ja raasteet.
3. Paista ohuita pihvejä lettu- tai tavallisessa paistinpannussa. Paista hitaasti keskilämmöllä väh. 5 minuuttia kummaltakin puolelta. Annoksesta tulee n. 12 lettua tai 10-12 pihviä.
4. Ohjeen neuvon tarjota kinkun tai pekonin kanssa jätämme tietysti pois kasvissyöjinä, mutta lukeehan näitä viestejä sekasyöjätkin!
Kirjassa on myös kuvasta päätellen herkullisen näköinen ohje "Provencalska vita bönor" (c-kirjaimessa pitää olla alhaalla väkänen). Teko-ohjetta lyhensin:
250 gr valkoisia papuja (yli yön liotus ja n. tunnin keittäminen)
2 l vettä, hiukan suolaa
Tomaattikastike:
2-3 "gula lökar" = tavallista sipulia!?
1/2 purjoa
2 murskattua valkosipulin kynttä
1 punainen ja 1 vihreä paprika
1 pieni "squach/zucchini" on kai kesäkurpitsa
3-4 rkl voita (vapaus valita rasvan laatu)
2 purkkia kokonaisia tomaatteja (tai nyt: tuoreita sama määrä, jos esikäsittelee, mutta miksi poistaa kuori, jos menetetään siinä jotain tärkeää?)
2-3 rkl tomaattipureeta
1 tl yrttisuolaa
1/2 tl timjamia
1/2 tl basilikaa
Kasviksia "freesataan" eli kai hiukan käristetään (kuulostaa pahalta, mutta eihän niitä tarvitse paistaa liikoja, kunhan vaan kypsytellään) pannulla rasvassa ja tilkassa tomaattimehua. Joukkoon lisätään valkosipuli, suikaloitu purjo sekä tomaattipuree. Lisää tomaatit ja anna kaiken "puttra till en simmig röra ca 20 minuter" eli kai hiljalleen kypsyä tasaiseksi massaksi 20 minsaa. Sitten lisätään joukkoon (yli yön liotetut) keitetyt pavut, ja sitten maistetaan! Ohjeessa käsketään olemaan keittämättä papuja liian kypsiksi, mutta parempi hyvin kypsyneet pavut kuin vatsavaivat palkaksi! Nämä oli vain alkuohjeita, joten sävellelkää mielikuvituksenne mukaan!
- tykkäävä
Mä laitan pakastepinaattia lettutaikinan sekaan. Letuista voi tehdä vaik kääryleitä jonka sisällä on juustoo tai vaikka riisi-kasvis täytettä. Tai sitte pinaatista voi tehdä pinaattikeittoa. Tai pinaattia voi laittaa perunamuusin sekaan.. Siinä pari juttua pinaatista..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759