Fuusioenergia jo huulilla
Anonyymi-ap
15487
0Äänestä
Muut lukivat myös
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.
Luetuimmat keskustelut
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Mitähän sitä...Tsuumailin vähän muuallekin välillä ja törmäsin ajatuksiin, että miehen tulee suojella naista kaikelta pahalta. Mutta yhtään ei oltu eritelty mitä se kaikki paha on, jolta suojella. Jotenpas kysynkin kyselyikäni kyselyn…
- Hävettävä käytösHävettääkö sinua jokin?
- Kuvittelin että oltiin läheisempiäYstäviä, tavallaan. Mutta ei sitten oltukaan sun näkökulmasta. Pettymys, mutta totun kyllä asiaan vähitellen.
- Kuka murtautu illalla kipparilleJotaki hampuusia kannettu ambulanssiin ja kipparin iso ikkuna palasina..Mitä tapahtunu??
- Susilauma KorkatissaKahdeksan suden lauma käynyt repimässä Hankosen Antin lampaat Korkatissa torstain vastaisena yönä. Mahtavaa luonnon Monimuotoisuutta. ViherVasemmisto ja Greenpeace kiittää.
- Myönnä poisLoukkaannuit mulle silloin aikoinaan? Ne viestit, väärinymmärrykset, kaikki. Miehelle
- Omapahan on vikasi jos jää loppuelämän romanssi välistä kun haluat olla itsepäinen jääräJa tuomita, jotain mitä et kykene ymmärtämään, antamatta edes mahdollisuutta, vaikka olen tehnyt parhaani elämäni edistämiseksi ja oikeasti yrittänyt!! Itken tyynyyn... tuskin edes yhtä vuotta ilman itsetuhoisia ajatuks…
- Tule sunnuntaina juna-asemalleKello kymmenen aikaan, tavataan siellä. Ainoa ja viimeinen tilaisuus tavata. Jos et tule niin et enää koskaan näe minua. En halua kirjoitella mitään, en halua kuulla selityksiä. Haluan tavata.
- Onko se sinun mielestäsiminun syyni, että tilanne on se mikä se on? En tiedä. Toisaalta, en pysty uskomaan että millään minun tekemisilläni olisi ollut juurikaan merkitystä.
- Eiköhän tämä ole jo tässäParivuotta hukkaan heitetty.
- Mitä enää haluat??Tätä on kestänyt liian kauan!
- Perjantai jälleen bläähViikonloppuna sataa, mitä meinaatte tehdä? Pian on syyslomakin, suunnitelmia tähän säähän? Mulla olis pihahommaa vielä, mutta en helvetissä mene sateeseen kastumaan. Kasvoi vähän kyr*äkin otsaan kelin takia. Eikö nyt vo…
- kunnioitan tahtoasiEn tule sinua enää lähestymään.
- Onko tarkoitus ottaa ihmisten eläkevarat valtion käyttöön?Vai mistä tässä eläkeiän nostossa hamaan tappiin on kyse? Eihän moni sitten saisi käytännössä eläkettä koskaan vaikka eläkemaksuja koko elämänsä olisi maksellutkin.
- Haluan sanoa sulle miesEttä pysytään molemmat pois täältä palstalta. Maltetaan olla pois, koska olosi on silloin parempi. Minä en kirjoittele enää, joten voit unohtaa tämän. Ottaisitko minuun yhteyttä muuta kautta, jos haluat. Olisin onnessan…
- Ei tuu mitäänNyt jo taivaskin itkee tätä tilannetta 💔😢
- Perjantain lukupaketti nyt kirjastossaMuhkea ja hitsausliekkiäkin kuumempi jallulehti nyt luettavissa kirjastossa! Lämpimästi tervetuloa!
- Paras paikka asua?Mikä olisi paras paikka asua Suomussalmella,kun ulkopaikkakuntalainen sinne muuttaa. Suomussalmen kk viehättää, mutta olisiko Ämmänsaari parempi ja mikä alue siellä? Nyt saa kehua ja haukkua, mutta apuja päätöksentekoon…
- Oot melko .ufo :) ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Vastaukset 15
Vanhimmat
"Ihan kohta se tulee!" on fuusioenergiasta huudeltu mediassa jo yli 50 vuotta.
Vetypommin koeräjäytyksestä on jo kulunut 72 vuotta.
Tuon ajan verran fuusioenergia on jo turvannut maailmaa suursodalta.
Wiki
-Yhdysvaltain presidentti Harry S. Truman antoi käskyn kehittää vetypommi 31. tammikuuta 1950, kun Neuvostoliitto oli saanut atomipomminsa pääasiassa vakoilemalla länsimaita. USA:ssa vetypommia kehittivät muun muassa Edward Teller ja Stanislaw Ulam.
Mutta ei turvaa päättäjien tyhmyydeltä. Luulevat pelastuvansa bunkkereissaan.
Kansakin on nykyään sotakiihkoista.
Onhan se lähellä sikäli, että kuka tahansa voi rakentaa Farnsworh fusor - laiteen ja tuottaa sillä pieniä määriä energiaa ja paljon säteilyä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fusor
Fuusioenergian valjastaminen sähköntuotantoon oli jo vuonna 1985 enää 30 vuoden päässä. Mitä kauemman aikaa kuluu sitä kaukaisempaan tulevaisuuteen se tuntuu siirtyvän kun teorioiden sijaan on vihdoin päästy käytännön ongelmien ratkomiseen. Ja niitä käytännön ongelmia riittänee ainakin seuraavan 100 vuoden ajaksi.
Moni kirjoittaja tuntuu olevan aikataulun suhteen hyvin pessimistinen, koska onhan projektin onnistumista lykätty ja lykätty.
Jos ymmärrän oikein, ongelma ei ole fuusio itse, vaan riittävän kuumankestävät materiaalit. Fuusiopalasma pidetään koossa jättimäisillä magneeteilla. Koska tähtien ulkopuolella ei voida saavuttaa riittävän korkeaa painetasoa, tähtien normi 15 miljoonan asteen fuusiolämpötila on nostettava maassa 150 miljoonaan asteeseen.
Kyse on lähinnä tavasta ja materiaaleista, jotka selviävät fuusioreaktorin ensiseinämässä.
Viime vuonna kiinalainen fuusioreaktori rikkoi ennätyksen, kun se saatiin toimimaan välttävällä hyötysuhteella ja vakaasti 400 sekunnin ajan.
Kaikki ongelmat lisääntyvät toiminta-ajan kasvaessa. Jos ja kun jotain menee pieleen, niin vaurioiden korjaamiseen menee kuukausia ja valtavasti rahaa.
Toiminta voidaan saada hyvällä onnella taloudellisesti kannattavaksi 50 vuoden päästä. Tällöin on tietysti kehitety myös useita paljon halvempia kilpailevia tuotteita, joten ...
Ok, kiitos tiedosta.
Maailmalla ei taida olla aikaa vittäkymmentä vuotta. Eikä ongelma ole ilmasto, joka tuhon aiheuttaa. Se on tyhmä ihminen itse.
Fuusioenergia on jo jokaisen meistä käytössä.
Itse reaktori sijaitsee 150 miljoonan kilometrin päässä. Teknologiset ongelmat liittyvät lähinnä siihen, että varsinkin täällä pohjoisessa energian keräimet ovat Maapallon pyörimisliikkeen ja akselin kallistuskulman vuoksi pitkiä aikoja suunnattuna poispäin reaktorista. Myös pilvisyys ja muu säätilan vaihtelu vaikeuttaa energian keräämistä.
Jos kaikille maailman ihmisille jaettaisiin muutama m2 aurinkokennoja ja muutama kilo akkuja, suuri osa ongelmista ratkeaisi. Ei tarvittaisi vältämättä lainkaan sähköverkkoa kotitalouksissa eikä toimistoissa.
Keskivertosuomalainen kuluttaa sähköä noin 2 kW teholla jatkuvasti. Paneelista irtoaa kesällä keskipäivällä kirkkaalla säällä luokkaa 0.150 kW neiömetriltä.
Ongelma on aurinkosähkön varastointi. Lyhytaikainen varastointi esim. yöksi ja pilvipäivien varalle onnistuu aukuilla hintaan ~ 0.10 e/kWh. Pitkäaikainen varastointi esim. talven varalle on ongelmalisempaa ja kalliimpaa.
Jos pitäis veikata niin veikkaisin että aurinkosähkön varastoinnin ongelmat ovat aika paljon helpompia ratkaista kuin fuusioenergian tuotantoon liittyvät ongelmat. Säteilyyn ja radioaktiivisuuteen liittyvien säännösten vuoksi jopa fissiovoimaloiden rakentaminen tuntuu nykyään olevan käytännössä mahdotonta tai kymmenien vuosien projekti.
Jo OL3 on kokonsa vuoksi valkoinen elefantti voimalaksi. Fuusiovoimala olisi vielä paljon paljon paljon hankalampi tapaus.