Oletteko huomanneet leipien maku on muuttunut

Anonyymi-ap

Esim reissumiesruisleipä ei maistu alkuunkaan enään hyvälle samoin muut leivät pahalle maistuvat ja pari vuotta sanottiin sirkkajauhot tulee sirkkajauhot sopii mihinkä vain ja sirkkakasvattamoita perustettiin mut enään ei puhuta sanaakaan onko leipiin laitettu ilmaista sirkkajauhoo maku on muuttunut paskak.i

25

292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Osta käsin tehtyjä leipiä...

• Meillä päin alkoi yks seppä yllättäen leipuriksi, mutta hyvää leipää se oli, vaikka aika kovakourasesti tekikin varmaan. Ikävästi keskittyneet noi leipo.ot viimevuosina.

Tänään ollutkin paljon ruoka aiheista keskustelua.

• Anonyymi

Pimppa leipiä

• Anonyymi

Mitä jos se on pandemian seuraus? Multa lähti makuaisti ja hajuaistikin. Ovat ne sittemmin palanneet. Haistoin juuri esim. oman hikeni. Ja en ottanut piikkejä, silti kävi noin. Vaikka ihmisellä ei olisi oireita tai olisi vain lieviä niin kuka tietää mitä se aiheuttaa makuaistille? Meissä jokaisessa on immuunivasteessamme enemmän tai vähemmän jäänteitä niistä pöpöistä.

Salaliittoteorian tai skeptikoiden mukaan ylirikkaat yrittävät ostaa maat itselleen ja päättävät mitä viljellään. Hollannissa oli taannoin jokin tähän liittyvä keissi. Vai oliko se sama mikä Ranskassa? Kumminkin, maanviljelijöiden elinkeinot olivat uhattuina.

Olen huomannut että ravinnon laatu on kyseenalainen. Minulle ei riitä se että tuotteiden etiketissä kerrotaan vain energia-, sokeri-, rasva-, proteiini-, jne jäämät. Pitäisi lukea mustaa valkoisella paljonko niissä on mitäkin vitamiineja ja kivennäisaineita. En jaksa selvitellä netistä ja ynnätä yhteen paljonko saan vitamiineja mistäkin ruoasta, sillä enhän edes syö samoja ruokia joka päivä. Sen vuoksi vedän joka päivä 6,5 pilleriä vitamiineja ja lisäksi vajaa 2 rkl terveysjauhetta.

• Et ottanut piikkejä ja ihmettelet että kävi noin? Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.

• Anonyymi

Tupakka on tuhonnut pöljän makuaistin.

• Anonyymi

Ihan normaalistikin kyllästyn leipien makuihin ja etsin jonkun uuden.

En pitäisi minään ihmeenä, vaikka raaka-aineita korvattaisiin halvemmilla, joskaan en usko mitään sirkkoja niihin laitetun.

Tällä hetkellä maistuu juureen leivotut, kuten Viipurilaisen Jäärät. Kaura on hyvä, mutta niden ruisjäärää en ole vielä kokeillut

• Anonyymi

Aika mauttomaksi on leivät menneet.
      Yksi syy on suolan vähentäminen leivissä.
      Ainakin Setsuuri viipaleleipä maistuu paremmalle, kuin suurin osa leivistä, mutta se maksaa enemmän, kuin nämä halvat mauttomat leivät.
      Saaristolais leipä on myös maukasta leipää, mutta kalliimpaa.
      Saaristolaisleipä on kyllä paremman makuista, kuin reissumies.
      Saaristolais leivässä maistuu mallas ja se on makeampaa leipää, mutta parhaimpia leipiä.

• Anonyymi

Saaristolainen on oikeasti hieman kuivana parempaa. Silloin ehtii liika siirappisuus kadota.

Setsuuri ihan uusi nimi minulle. Pitääpä kaupassa käydessä vilkaista.

• Anonyymi

En nyt ymmärrä. Leipiä on älyttömästi.
      Miten voi yleistää.

• Anonyymi

låöortyt5ä
      ¨åklsaäsap,e,fprkl.shrtölåösöå,ösddspp,låpoööåtspdödssdyrp,pyiyy'ä
      lr,hpää
      ödo¨dffd

• Anonyymi

Syön itse tekemäni leipää ja sitäkin melko vähän. Eli en ole huomannut.

• Anonyymi

joo on

• Anonyymi

No tekee itse, jos ei valmiista löydy sopivaa. Mun mielestä ruisleipä menee pilalle, jos siinä on liikaa vehnäjauhoja.

• Anonyymi

Saaristolaisleipä on eräs tummista leivistä, mitä vatsani kestää.
      Kauraleivät laitoin sivuun.
      Seuraan, mitä suolisto tykkää. Real menettelee ja imelletyt limput.
      Paahtoleipä on hyvää vaihtelua. Siitä saa krutoneja helposti keittoon.
      Paahto ja palastelu.
      Vilma
      Kauhea nuhakohtaus. 1,5 tuntia. Voisi liisteröidä efektiseinän. Ihan dukkonen.

• Anonyymi

Joo on reissumies, joka ennen oli lempileipäni, muuttunut mauttomaksi pehmeäksi mössöksi ja pyörylä pienennyt huomattavasti. Hinta pysyy samana tai nousee, tuote huonontuu. Niin se vaan on. Olen siirtynyt Halmeen hapatuksella leivottuun ruislimppuun, siinä on vielä viljainen maku.
      Piimä on nyt löysempää jopa vetisempää, samoin vanukkaat ja jugurtit. Lihassa on enemmän vettä vaikka sen pitäisi olla käsittelemätöntä. Minun on helppo seurata ja todeta muutos kun olen aina tehnyt ruoan alusta asti itse. Joku sanoi ettei vispikerma vatkaannu enää kuten ennen, sitä en ole pitkään aikaan ostanut joten en ole päässyt toteamaan.

• Leivät menee kyllä, mutta turkinpippurien maku on muuttunut. Syystäkin. Sieltä on poistettu joku muka myrkyllinen ainesosa. Ei toimi enää....

• Anonyymi

Ei nyt varsinaisesti liity ehkä aiheeseen mitenkään. Mutta tosi huono ruis sato tuli, riittää kuulemma vaan puoleen vuoteen vuoden tarpeesta. Yllätys ei sinänsä, kun viljelyalaa oli merkittävästi pienennetty. Saa nähdä vaikuttaako missä välissä ruisleivän hintaan.

• Anonyymi

Pitäisi olla enemmän omavaraisuutta, koska suuri osa pitää rukiin mausta.
        Vilma

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vilma

Samaa mieltä.

• Anonyymi

Riittää 3/4 osa vuodeksi. Ei kuulemma, vaan tutkitusti. Viljelysalaa ei ole pienennetty, vaan viljelijät ovat ihan omaehtoisesti vaihtaneet viljelyskasvejaan. Ei vaikuta leiväån hintaan, koska EU säätelee viljan hintaa. Jos leivän hinta muuttuu, johtuu se luultavimmin elintarvikekauppiaan toimista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vilma

Rukiin osalta Suomi ei ole ollut täysin ruisomavarainen itsenäisyytensä aikana kuin satunnaisesti, joten jokseenkin varmuudella olet pääosin syönyt ruisleipää joka on ollut "vain" jossain määrin suomalaisesta rukiista valmistettu.

Ruisomavaraisuutta voi parhaiten edesuttaa ostamalla viljelyyn sopivaa maata ja vuokraamalla se edullisimmin kotimaista kantaa olevan rukiin kasvattajille.

• Anonyymi

Eli sekoittavat jatkossa ruisleivän hintaan vehnää, koska rukiin hinta niin kova.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riittää 3/4 osa vuodeksi. Ei kuulemma, vaan tutkitusti. Viljelysalaa ei ole pienennetty, vaan viljelijät ovat ihan omaehtoisesti vaihtaneet viljelyskasvejaan. Ei vaikuta leiväån hintaan, koska EU säätelee viljan hintaa. Jos leivän hinta muuttuu, johtuu se luultavimmin elintarvikekauppiaan toimista.

Katoit sitten varmaan uusimpia tilastoja.
        Ja sama asia, vähän vaan eri tavalla ilmaistuna. On sitä alaa siis pienenetty, jos se on muussa käytössä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katoit sitten varmaan uusimpia tilastoja.
        Ja sama asia, vähän vaan eri tavalla ilmaistuna. On sitä alaa siis pienenetty, jos se on muussa käytössä.

Ja nähtäväksi jää, mikä vaikutus on ruisleivän hintaan, tai laatuun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      43
      3713
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      2424
    3. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      32
      1965
    4. Jalkapalloa

Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      19
      1709
    5. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      17
      1669
    6. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1588
    7. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      99
      1536
    8. Mikset vain

Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1447
    9. En ymmärrä miksi minä

Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      22
      1399
    10. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      92
      1342
    Aihe