Sähkön nopeus

Electric-Man

Kuinka nopeasti sähkö liikkuu?

Kysymys niille joilla ei juhannuksena sattumalta ole muuta tekemistä (kuten itselläni).

Sähkön vaikutushan tulee lähes välittömästi, kun jännite kytketään piiriin. Johtimeen valmiiksi järjestäytyneet elektronithan tönivät toisiaan ytimiltä toisille ja vaikutus on vastapäässä lähes samalla hetkellä, lamppu syttyy.

Olen kuitenkin kiinnostunut siitä, kuinka nopeasti elektronit todellisuudessa siirtyvät eteenpäin atomiytimiltä toisille johtimessa. Olen joskus kuullut että nopeus olisi tavallisessa johtimessa (tietysti vastuksesta riippuen) luokkaa joitakin senttejä minuutissa tai sekunneissa, mutta en ole yhtään varma tuosta.

Osaakos kukaan viisas tähän vastata?

3

7695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rotten81

Itse elektronihan liikkuu hyvin nopeasti, ei siis kuitenkaan valonnopeudella. Itse johtimessa kuitenkin sähkön nopeuteen vaikuttaa se, että elektroni liikkuu aika pitkälti satunnaisesti, oikeastaan vain ylimalkaan johtimen mukaisesti. Se siis heiluu ylös,alas,taakse ja sivulle edeten näin vain satunnaisesti eteenpäin. Lopullinen nopeus onkin siis vain luokkaa 10cm /h. Tämän voi laskea kaavalla, joka huomioi johtimen paksuuden ja varauksen.

Piiri johon kytketään virta kuitenkin toimii heti. Tämä johtuu siitä, että metallinen johdin on jo valmiiksi täynnä elektroneja. Eli jos elektroneja tönii alkupäässä niin heilahdus näkyy loppupäässä.

• Electric-Man

Kiitoksia asiantuntevista vastauksista kummallekin, nyt mieltäni vaivannut kysymys on hieman selvempi.

Googlesta sai tuolla "drift speed" -hakusanalla vielä lisääkin selostetta aiheesta.

Onkohan kukaan laskenut koskaan kuinka pitkän matkan elektroni keskimäärin liikkuu yhtä johdinmetriä kohti. Varmaankin moninkertaisen määrän, jos se jokaisen liikahduksen jälkeen jää pyörimään ytimen ympärille muutaman miljoona kierrosta ennenkuin jatkaa seuraavalle pysäkille.

• täällä

yhtä nopeasti kuin valo: ~300 000 km/s.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2308
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2133
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1525
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1434
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1407
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1073
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      964
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      87
      921
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      873
    Aihe