Olen juonut joku 7-8v päivittäin noin 3-5 litraa kaljaa. Jos juon tuohon kolmen litran pintaan per päivä ja syön hyvin, ei tule krapulaa mainittavasti. Mutta pahimmillaan jos vedän siihen viiden litran pintaan tai yli, tulee sellanen krapula että saan jonkinlaisen "poissaolokohtauksen", en tunne omaa kehoani, pelkään kaatuvani, mitään oikeita kipuja ei ole, joskus ehkä kaikkein pahimmassa krapulassa päänsärkyä kuten kaikilla, mutta sit se mikä pelottaa, joskus en meinaa saada tasurikaljaa alas, tulee nielemisvaikeuksia, siis yrittäessä juoda mutta muutenkin, esim. ihan kadulla kävellessä nielen tyhjää, tuntuu etten voi niellä, jos nielen niin se tuntuu kuin yrittäisin nielaista omenan kerralla, ei mene mikään alas, ei edes vesi pahimmillaan, pelkään kuolemaa ja mietin entäs jos nyt kuolen tähän ja läheiset saa tietää (ne ei tiedä että olen alkoholisti), ja näin... eiköhän tuossa ollut tarpeeksi.
Juon päivittäin ja nielemisvaikeuksia krapulassa
32
743
Vastaukset
- Anonyymi
Nielemis vaikeuksia tulee myös bentso viekkareissa.
- Anonyymi
Takuulla läheiset (kuinka läheiset?) tietää jos kalja (olut) määrät ovat tuota luokkaa. Tietää vähän kaukaisemmatkin. Näkyy ja haisee. Mutta taidat olla provo.
- Anonyymi
Hah, en ole provo.
- Anonyymi
Siis tietää ne toki että juon, mutta jos tietäisivät päivittäiset normimäärät, niin leuat loksahtaisi kyllä aika pahasti.
Naamioin sen niin, että tulen arkena kotiin saunaan parin kaljan kanssa, vaikka oikeasti olen vetänyt alle jo 6-8. Sitten avaan nopeasti sen ekan ja hörppään matkalla saunaan, että haju selittyy heti sillä.
En oikeastaan edes tiedä, miksi juon. Jotain todellisuuspakoa ja tyhjiön täyttöähän se on. Olis elämässä paljon mielenkiintoisiakin juttuja, ja mulla on hyvä vaimokin. Mutta jotenkin kalja tai sen tuoma fiilis vaan kiinnostaa enemmän kuin mikään muu. Perseestähän se on, ja olen kuitenkin jo 36v. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis tietää ne toki että juon, mutta jos tietäisivät päivittäiset normimäärät, niin leuat loksahtaisi kyllä aika pahasti.
Naamioin sen niin, että tulen arkena kotiin saunaan parin kaljan kanssa, vaikka oikeasti olen vetänyt alle jo 6-8. Sitten avaan nopeasti sen ekan ja hörppään matkalla saunaan, että haju selittyy heti sillä.
En oikeastaan edes tiedä, miksi juon. Jotain todellisuuspakoa ja tyhjiön täyttöähän se on. Olis elämässä paljon mielenkiintoisiakin juttuja, ja mulla on hyvä vaimokin. Mutta jotenkin kalja tai sen tuoma fiilis vaan kiinnostaa enemmän kuin mikään muu. Perseestähän se on, ja olen kuitenkin jo 36v.Saanko oikaista, olet VASTA 36v.
Pystyt vielä tekemään elämässäsi vaikka mitä, kunhan vain saat itsellesi selväksi, mitä haluat.
Olet itsekin kaljoitteluasi miettinyt, koska olet alkanut tuollaista juttua kirjoittamaan. Mutta se on hyvä asia, askel eteenpäin siinä, kun miettii, mitä elämältään oikeasti haluaa.
Alkoholismin hankkiminen ei ole paras vaihtoehto.
Mopo jos lähtee käsistä, se vaikuttaa niin laajasti koko elämään, ihmissuhteisiin, taloudellisiin asioihin, aivan kaikkeen. Kannattaa miettiä.
Kerrot että olisi myös paljon mielenkiintoisia juttuja, yritä innostua niitä tekemään. Varmasti tulisi parempi fiilis. Nyt kerrot, että kaljan tuoma fiilis kiinnostaa, mutta kun se ei ole ikuista, se fiilis muuttuu jossain vaiheessa kaikkea muuta kuin hyväksi ja kiinnostavaksi.
Vaimoasikin kehut, niin pidä kiinni hänestä.
Ja todennäköisesti sinulla on elämää edessä kauemmin kuin nyt takana päin, mutta sinä itse päätät, kuinka haluat sen elää.
Varmasti riität ihmisenä ilman alkoholiakin. Ja ainahan sitä voi silloin tällöin ottaa, ei sitä ole pakko kokonaan hylätä, jos kohtuus onnistuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hah, en ole provo.
Juomarin läheisillä on useimmiten huomattava toleranssi, tai hienotunteisuus, tämän juomisen suhteen. Ollaan kuin ei huomattaisi hänen ryypyllä käyntiään, alkoholin hajuista hengitystään, kännissä olemistaan, krapulaansa, muuta hapanta hajuaan, turvonnutta olemustaan, hermostuneisuuttaan ja muita vaikeuksiaan. Toinen juomarikin huomaa herkästi juopon merkit tämän habituksesta täysin tuntemattomassakin, vaikka tämä ei humalassa olisikaan.
Toisin sanoen juomisesi on luulemaasi paljon paremmin ja laajemmin tiedossa.
- Anonyymi
Kannattaisiko miettiä tuota juomista ihan rehellisesti ja aidosti ?
Jotenkin voisi nuo oireet viitata myös hermostollisiin ongelmiin, alkoholi vaurioittaa myös hermostoa.
Eikä kai ne sisuskalutkaan iankaiken kestä, on siinä maksa ja haima, ym. vaarassa ajan myötä.
Jos juomisesi jatkuu, ei nuo oireet ainakaan ohi mene, päinvastoin, pahempaa voi olla edessä. Järki käteen, ja ala välittämään itsestäsi ja terveydestäsi.- Anonyymi
Joo, olet oikeassa, luonnollisesti.
Jos olen parikin päivää juomatta, olo paranee ja kevenee heti. Jaksan juosta juoksumatolla vaikka tunnin putkeen. Mutta kaljaa tekee mieli, ihan mielettömästi kaiken aikaa. On vaikea keskittyä mihinkään selvinpäin, kaipaa ikäänkuin rentoutusta kokoajan.
Olen kuitenkin vielä ihan hyvässä kunnossa, pystyn juoksemaan 10 kilsan lenkkejä ja muuta. Joten nyt olisi hyvä hetki lopettaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, olet oikeassa, luonnollisesti.
Jos olen parikin päivää juomatta, olo paranee ja kevenee heti. Jaksan juosta juoksumatolla vaikka tunnin putkeen. Mutta kaljaa tekee mieli, ihan mielettömästi kaiken aikaa. On vaikea keskittyä mihinkään selvinpäin, kaipaa ikäänkuin rentoutusta kokoajan.
Olen kuitenkin vielä ihan hyvässä kunnossa, pystyn juoksemaan 10 kilsan lenkkejä ja muuta. Joten nyt olisi hyvä hetki lopettaa.Olet oikeassa.
Usko pois, että rentoutuminen onnistuu myös selvin päin, kunhan löytää sen oman juttunsa.
- Anonyymi
Alkup. postaaja tässä. Ääh, muuten menee hyvin mutta juominen ei lopu. Outoja isoja 5-6cm mustelmia kropassa krapulapäivinä, silmien verisuonet hajoilee ja perseessä outo kova patti, peräaukosta tulee limaa... väsyttää ja huimaa... onkohan loppu lähellä?
- Anonyymi
Kannattaisikohan sinun käväistä lääkärissä ?
Ei tuo välttämättä ole merkki lopun tulemisesta, toki se loppu voi salakavalasti lähestyä.
Jos terveys alkaa reistaamaan, se saattaisi olla käänteentekevä juttu, ehkä siinä järkiintyisi ja miettisi juomistaan ihan tosissaan.
Monilla terveyden menettäminen on kääntänyt suunnan, jotkut taas eivät edes siitä välitä, vaan jatkavat juomistaan hautaan saakka.
Vain sinä itse voit päättää asiasta omalla kohdallasi.
Kaikkea hyvää ja joulun odotusta ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuo välttämättä ole merkki lopun tulemisesta, toki se loppu voi salakavalasti lähestyä.
Jos terveys alkaa reistaamaan, se saattaisi olla käänteentekevä juttu, ehkä siinä järkiintyisi ja miettisi juomistaan ihan tosissaan.
Monilla terveyden menettäminen on kääntänyt suunnan, jotkut taas eivät edes siitä välitä, vaan jatkavat juomistaan hautaan saakka.
Kaikkea hyvää ja joulun odotusta !Kiitos samoin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkea hyvää ja joulun odotusta !Poista saunakauha perseestäsi ja asenna se poikittain. Näin reiän ilmanvaihto paranee ja pystyt paskomaan keppeesti myös paakut.
Keskikalja pitää sinut hyvin käynnissä, joten sen nautinnan lopetus olisi lopun alkua!
Älä lutraa vedellä, koska se saattaisi poistaa hajuonkelman. Näillä kesto-ohjeilla saataat pysyä hengissä jopa loppupäivän.! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poista saunakauha perseestäsi ja asenna se poikittain. Näin reiän ilmanvaihto paranee ja pystyt paskomaan keppeesti myös paakut.
Keskikalja pitää sinut hyvin käynnissä, joten sen nautinnan lopetus olisi lopun alkua!
Älä lutraa vedellä, koska se saattaisi poistaa hajuonkelman. Näillä kesto-ohjeilla saataat pysyä hengissä jopa loppupäivän.!Neuvosi ja omat keinosi ei välttämättä tepsi muihin. Kaikki eivät tee kuten sinä.
- Anonyymi
Löysin tuulikaapin linnunsiemen saavista alaspäin pöllöttäneen pellisen siideripurkin. Roikkumatta mistää, se oli puoliksi vielä siiderissään. otin sen janoonsa.
Tänä aamuna roikuin petillä, koska pystössä oleminen vaan ny sattuu huimaileen. Monta kertaa olen ulkona ollessa kaatunutnunna seljällein.
Joka kerran selkärankan menoksi ei ol sattununna mitää koholla olevaa esinettä, pelliämpäriä pihamaalla tai muutakaa.
Sitä kukaa takaa, etteikö joskus... - Anonyymi
Tuo kuvailemasi voisi olla paniikkikohtauksen oireistoa. Kehosi on saanut tarpeekseen ja kertoo, että nyt riittää. Yritä päivä kerrallaan olla juomatta ja käy lääkärissä kertomassa tuntemuksistasi.
- Anonyymi
Jep.
- Anonyymi
Hei. Ensimmäinen asia on ongelman myöntäminen... itselle. Keinot? No rimpuilu on yksi. Jää vain elämä elämältä. Mä menin AA:han kohta 6 vuotta sitten. Joka solu huuti viinaa kuukausia. 2 vuoden jälkeen totesin ensimmäistä kertaa raitistuneeni. Kaikilla on oma polku. Mä en pärjännyt yksin. Älä välitä muista. Etsi aa ryhmät. Käy eri ryhmissä. Voit menettää vain yhden ryyppäyspäivän. Uuden kännin saa aina huomenna. Ja unohda asiattomat kommentit!
- Anonyymi
No kyllä tässä on eletty ja eletään, se alkoholin käyttö on vaan niin suurta että terveys huolettaa pidemmän päälle. Mä kuvittelen pärjääväni yksin, joskin todistusaineisto ei puolla asiaa, kun juominen jatkuu vaan, meni hyvin tai huonosti. Aika helvetin paljon olis vielä edessä, sen takia pitäis saada tää rajoitettua viikonloppuihin. Kun join parikymppisenä vain viikonloppuisin, ja pienempiä määriä, sen vaikutus elämään ja olotiloihin oli aivan olematon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kyllä tässä on eletty ja eletään, se alkoholin käyttö on vaan niin suurta että terveys huolettaa pidemmän päälle. Mä kuvittelen pärjääväni yksin, joskin todistusaineisto ei puolla asiaa, kun juominen jatkuu vaan, meni hyvin tai huonosti. Aika helvetin paljon olis vielä edessä, sen takia pitäis saada tää rajoitettua viikonloppuihin. Kun join parikymppisenä vain viikonloppuisin, ja pienempiä määriä, sen vaikutus elämään ja olotiloihin oli aivan olematon.
Oletko ollut koskaan missään katkolla, tai muussa hoitopaikassa ?
Joskus niistäkin voi saada hyötyä.
Kannattaisi se oma elämä pelastaa, koska sitä on varmasti sinullakin vielä jäljellä, ja todennäköisesti vielä kauemmin, jos pääsisit alkoholista vaikka kokonaan eroon.
Jos on jo pahempi ongelma, juomisen säätely ei onnistu niin, että ottaisi vain esim. pelkästään viikonloppuisin. Ehkä se hetken onnistuisi, mutta herkästi lipsuu siitä uudestaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko ollut koskaan missään katkolla, tai muussa hoitopaikassa ?
Joskus niistäkin voi saada hyötyä.
Kannattaisi se oma elämä pelastaa, koska sitä on varmasti sinullakin vielä jäljellä, ja todennäköisesti vielä kauemmin, jos pääsisit alkoholista vaikka kokonaan eroon.
Jos on jo pahempi ongelma, juomisen säätely ei onnistu niin, että ottaisi vain esim. pelkästään viikonloppuisin. Ehkä se hetken onnistuisi, mutta herkästi lipsuu siitä uudestaan.En ole koskaan ollut missään hoidoissa tai AA:ssa. Ei se onnistu niin. Tosin nykyään on ihan vitun pahat viekkarit jo keskellä viikkoa, jos mennään edes buffettiin syömään, tuntuu ettei saa henkeä, leukaa kiristää, tajunnan taso jotenkin laskenut, kaikki ympärillä oleva tuntuu epätodelliselta, samalla mietit tajuaako ympäröivä maailma sitä tilannetta... luulee kuolevansa jokaiseen ruokapalaan, mutta mitä enemmän syö, sitä paremmin voi, vaikka todellisuudessa pelkääkin jokaista palaa... semmoista!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole koskaan ollut missään hoidoissa tai AA:ssa. Ei se onnistu niin. Tosin nykyään on ihan vitun pahat viekkarit jo keskellä viikkoa, jos mennään edes buffettiin syömään, tuntuu ettei saa henkeä, leukaa kiristää, tajunnan taso jotenkin laskenut, kaikki ympärillä oleva tuntuu epätodelliselta, samalla mietit tajuaako ympäröivä maailma sitä tilannetta... luulee kuolevansa jokaiseen ruokapalaan, mutta mitä enemmän syö, sitä paremmin voi, vaikka todellisuudessa pelkääkin jokaista palaa... semmoista!
Ja olen siis tottunut olemaan todella vahva ihminen... nyt pelkään buffetpöytää... paitsi kun totun siihen aikansa, se muuttuu suorastaan rakastajaksi.... kun tajuan etten kuolekaan..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja olen siis tottunut olemaan todella vahva ihminen... nyt pelkään buffetpöytää... paitsi kun totun siihen aikansa, se muuttuu suorastaan rakastajaksi.... kun tajuan etten kuolekaan..
Minä kärsin nuoruudessa paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta, ja nuo kuvaamasi tuntemukset tulivat minullekin hyvin tutuiksi.
Joka paikasta olisi tehnyt mieli rynnätä suin päin ulos saman tien.
Tuli hiki päälle, huimasi, kädet tärisivät, tuntui, että happi loppuu juuri sillä hetkellä, luulin että taju lähtee, kuolen pois.
Vasta jälkeenpäin tiedostin, mistä se kaikki johtui. Minullakin oli päihdeongelmia, ja sen seurauksena itsetunto meni todella alas. Inhosin ja vihasin itseäni, en tykännyt itsestäni ollenkaan, olin omasta mielestäni täysin luuseri.
Kulkiessani ja ollessani missä tahansa, päällimmäisin tunteeni taisi olla häpeä, häpesin itseäni, elintapojani, alkoholiongelmaa. Kuvittelin, että kaikki ihmiset ympärillä näkisivät, etten ollut mitään, pelkkä juoppo, ja jokainen olisi muka inhonnut minua, ajatellut minusta pahaa, jne.
Vaikka se kaikki oli enimmäkseen oman pääni tuotosta, omaa vääristynyttä luuloani, olinhan henkisesti hajalla.
Ainoa, mikä minulla auttoi, oli se, kun pääsin päihteistä eroon, sain psyykeäni kasaan, opin luottamaan ja uskomaan itseeni, hyväksyin itseni juuri tällaisena kuin olen, opin jopa tykkäämään myös itsestäni.
Ei ollut helppo tie nousta ylös sieltä " montusta ", ja aikaakin siihen meni. Mutta lohdutuksesi voin sanoa, että se on kuitenkin mahdollista, kaikki on vain itsestä kiinni, haluaako muutosta. Omalla kohdallani se kannatti, ei elämä mitään ruusuista ole siitä huolimatta, eikä koskaan tule olemaankaan, mutta parempaa kuitenkin nyt, kun vertaa siihen alkoholisoituneen ihmisen ( itseni ) omituisiin kuvitelmiin ja luuloihin.
Raitistuminen ja selviäminen ei välttämättä onnistu, jos yrittää tehdä sen muiden ihmisten, läheisten ym. takia, vaan ihan lähtökohtaisesti oman itsen takia, että itse haluaa jotain parempaa. Toki on hyvä, jos läheiset ovat tukemassa, kulkevat rinnalla heikoillakin hetkillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä kärsin nuoruudessa paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta, ja nuo kuvaamasi tuntemukset tulivat minullekin hyvin tutuiksi.
Joka paikasta olisi tehnyt mieli rynnätä suin päin ulos saman tien.
Tuli hiki päälle, huimasi, kädet tärisivät, tuntui, että happi loppuu juuri sillä hetkellä, luulin että taju lähtee, kuolen pois.
Vasta jälkeenpäin tiedostin, mistä se kaikki johtui. Minullakin oli päihdeongelmia, ja sen seurauksena itsetunto meni todella alas. Inhosin ja vihasin itseäni, en tykännyt itsestäni ollenkaan, olin omasta mielestäni täysin luuseri.
Kulkiessani ja ollessani missä tahansa, päällimmäisin tunteeni taisi olla häpeä, häpesin itseäni, elintapojani, alkoholiongelmaa. Kuvittelin, että kaikki ihmiset ympärillä näkisivät, etten ollut mitään, pelkkä juoppo, ja jokainen olisi muka inhonnut minua, ajatellut minusta pahaa, jne.
Vaikka se kaikki oli enimmäkseen oman pääni tuotosta, omaa vääristynyttä luuloani, olinhan henkisesti hajalla.
Ainoa, mikä minulla auttoi, oli se, kun pääsin päihteistä eroon, sain psyykeäni kasaan, opin luottamaan ja uskomaan itseeni, hyväksyin itseni juuri tällaisena kuin olen, opin jopa tykkäämään myös itsestäni.
Ei ollut helppo tie nousta ylös sieltä " montusta ", ja aikaakin siihen meni. Mutta lohdutuksesi voin sanoa, että se on kuitenkin mahdollista, kaikki on vain itsestä kiinni, haluaako muutosta. Omalla kohdallani se kannatti, ei elämä mitään ruusuista ole siitä huolimatta, eikä koskaan tule olemaankaan, mutta parempaa kuitenkin nyt, kun vertaa siihen alkoholisoituneen ihmisen ( itseni ) omituisiin kuvitelmiin ja luuloihin.
Raitistuminen ja selviäminen ei välttämättä onnistu, jos yrittää tehdä sen muiden ihmisten, läheisten ym. takia, vaan ihan lähtökohtaisesti oman itsen takia, että itse haluaa jotain parempaa. Toki on hyvä, jos läheiset ovat tukemassa, kulkevat rinnalla heikoillakin hetkillä.Paniikkihäiriöstä varmaan on kyse, ja päihdeongelmasta ehdottomasti, mutta syyt mulla on erilaiset. Kuten aiemmin sanoin, en usko että edes kukaan tajuaa tämän laajuutta, en koe ainakaan tietoisesti mitään häpeää tai ajattele mitä minusta ajatellaan. Pidän itsestäni monella tavalla. Siitä nyt en pidä, etten pysty kontrolloimaan juomistani (kukapa pitäisi). Nuorena oli itsetunto-ongelmia, mutta ei tällaisia fyysisiä tuntemuksia, ujoutta vain. Sinänsä uskon ja luotan itseeni ehkä liikaakin, enhän edes ajattele kenenkään tietävän että olen juoppo, tai näkevän minua huonossa valossa sen takia. Olen vaan itse huolissani terveydestäni.
Ehkä osa siitä itsevarmuudesta on tullut alkoholin kautta, ja sitten siitä on muodostunut tällainen kävelykeppi, josta ottaa tukea aina. Tavallaan. Mitään elämään liittyvää en ole suoranaisesti mokannut tämän takia, ehkä jotain aiempia suhteita, mutta niitä ei tullut ikävä. Lähinnä ärsyttää, etten ole fyysisesti paremmassa kunnossa, ja että alkoholi sanelee elämää niin paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole koskaan ollut missään hoidoissa tai AA:ssa. Ei se onnistu niin. Tosin nykyään on ihan vitun pahat viekkarit jo keskellä viikkoa, jos mennään edes buffettiin syömään, tuntuu ettei saa henkeä, leukaa kiristää, tajunnan taso jotenkin laskenut, kaikki ympärillä oleva tuntuu epätodelliselta, samalla mietit tajuaako ympäröivä maailma sitä tilannetta... luulee kuolevansa jokaiseen ruokapalaan, mutta mitä enemmän syö, sitä paremmin voi, vaikka todellisuudessa pelkääkin jokaista palaa... semmoista!
Kerrot, ettet ole ollut hoidossa, ja lisäät, ettei se onnistu niin.
Miten voit tietää, olisiko jostain hoidosta apua, jos et ole kokeillut ?
Jos jo etukäteen päättää, ettei jokin onnistu, niin ei silloin varmaan onnistukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paniikkihäiriöstä varmaan on kyse, ja päihdeongelmasta ehdottomasti, mutta syyt mulla on erilaiset. Kuten aiemmin sanoin, en usko että edes kukaan tajuaa tämän laajuutta, en koe ainakaan tietoisesti mitään häpeää tai ajattele mitä minusta ajatellaan. Pidän itsestäni monella tavalla. Siitä nyt en pidä, etten pysty kontrolloimaan juomistani (kukapa pitäisi). Nuorena oli itsetunto-ongelmia, mutta ei tällaisia fyysisiä tuntemuksia, ujoutta vain. Sinänsä uskon ja luotan itseeni ehkä liikaakin, enhän edes ajattele kenenkään tietävän että olen juoppo, tai näkevän minua huonossa valossa sen takia. Olen vaan itse huolissani terveydestäni.
Ehkä osa siitä itsevarmuudesta on tullut alkoholin kautta, ja sitten siitä on muodostunut tällainen kävelykeppi, josta ottaa tukea aina. Tavallaan. Mitään elämään liittyvää en ole suoranaisesti mokannut tämän takia, ehkä jotain aiempia suhteita, mutta niitä ei tullut ikävä. Lähinnä ärsyttää, etten ole fyysisesti paremmassa kunnossa, ja että alkoholi sanelee elämää niin paljon.Kerrot tuossa, että et tietoisesti tunne häpeää, etkä ajattele, mitä muut ajattelevat, että nuorena oli itsetunto-ongelmia.
Sitten myöhemmin lisäät, että " ehkä osa siitä itsevarmuudesta on tullut alkoholin kautta ", ja että otat tukea alkoholista.
Tuo kertoo, että taustalla on vaikeutta sen itsetunnon kanssa.
Kenties " ruoskit " mielessäsi itseäsi ongelmastasi, mietit, että olisi kiva olla paremmassa fyysisessä kunnossa, asiat ei välttämättä mene niin kuin haluaisit, toivoisit, jne.
Ihan varmasti jokainen alkoholisti syyllistää itseään erilaisista asioista, juomiseen liittyvistä, kuinka tulee pilattua lähestulkoon kaikki asiansa, ihmissuhteensa, itsensä, jne. Harva sen vain pystyy myöntämään.
Alkoholisti on itsesäälin mestari.
Siinä vaiheessa, kun sen pystyy myöntämään, pystyy myös tekemään asialle jotain, mutta se on täysin itsestä kiinni, ei kenestäkään muusta.
Mistäkö tiedän jotakin ? Olen itse toipunut alkoholisti, kaveripiirissäni on alkoholisteja, myös toipuneita alkoholisteja, jopa aloittelevia alkoholisteja ( ihmisiä, joilla elämä on lähtenyt alamäkeen, salakavalasti pikkuhiljaa ).
En pysty neuvomaan ketään sen kummemmin, en pysty käskemään ketään tekemään jotain, en myöskään tuomitse ketään hänen juomisestaan tai muustakaan.
Pystyn vain kertomaan omia kokemuksia ja omia näkemyksiä. Ja toki tunnen empatiaa ja harmittaakin, kun jollain menee huonosti, koska tiedän, ettei se ole millään tavalla mukavaa, päinvastoin.
En voi muuta kuin toivottaa tsemppiä kaikille ongelmista kärsiville, ja toivoa, että kaikilla olisi joskus asiat edes vähän paremmin.
- Anonyymi
Musta tuntuu, että tää tyyppi on joku ex alkoholisti, joka on sitä mieltä, että kun minä en voi ottaa, ei ota sitten muutkaan.
Samaa ilmenee tupakoitsijoissa, laihduttajissa, himo kuntoilijoissa,..- Anonyymi
Oletko nyt ihan varma, että ex-alkoholisti ajattelisi noin ?
Olisihan se aika itsekästä ajatella sillä tavalla, että jos itse onnistuu jossain, niin toisenkin on onnistuttava. Tai että, jos itse ei voi tehdä jotain, niin toinenkaan ei voi.
Ex-alkoholisti oikeastaan ymmärtää alkoholistia paremmin kuin ihminen, joka ei ole alkoholisti.
Usein oman tarinan kertomisen taustalla on jonkinlainen tsempin luominen, että asioilla on mahdollisuus järjestyä, jos itse niin haluaa.
Alkoholistia ei kukaan toinen voi parantaa eikä pelastaa, alkoholistin on se päätös tehtävä ihan itse. Toisilta voi tukea kyllä saada halutessaan. - Anonyymi
Aika mielenkiintoinen tulkinta. :D
- Anonyymi
SAMA BENTSO LASKUISSA. unohtaa miten niellä vettä ..=)
- Anonyymi
Nuoruudessa oli pikku gambiina hyvää rapulaan. Jos se sattumalta säily aamu 9ään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuoruudessa oli pikku gambiina hyvää rapulaan. Jos se sattumalta säily aamu 9ään.
Niin, keinonsa kullakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.834243- 1613523
- 533129
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä1921912- 441756
- 271747
- 231744
- 571694
- 191597
- 181581