Sähköauto on aina saman painoinen kun taas bensa-auton paino kasvaa monta kymmentä kiloa löpön lisääntyessä. Eikö sähköautonkin pitäisi keventyä kun energiaa katoaa akusta?
Miksei sähköauton paino kasva ja pienene akun lataustason mukaan?
30
613
Vastaukset
- Anonyymi
mihin bensa-autossa tarvitaan löpöä?
- Anonyymi
..ja jos poltetaan vaikkapa 50kg bensaa (12 MJ/kg), niin E=mc² kaavan mukaisesti se vastaa massana
m = 50*12*3,6*1E6/300000000² = 0,000000024kg eli noin 0,024 mg - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
..ja jos poltetaan vaikkapa 50kg bensaa (12 MJ/kg), niin E=mc² kaavan mukaisesti se vastaa massana
m = 50*12*3,6*1E6/300000000² = 0,000000024kg eli noin 0,024 mgpiti kirjoittaa 12 kWh/kg
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
..ja jos poltetaan vaikkapa 50kg bensaa (12 MJ/kg), niin E=mc² kaavan mukaisesti se vastaa massana
m = 50*12*3,6*1E6/300000000² = 0,000000024kg eli noin 0,024 mgpiti kirjoittaa 12 kWh/kg
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
piti kirjoittaa 12 kWh/kg
Ei sitä tuolla kaavalla lasketa ja kevyt polttoöljy bensakoneessa ei tuota energiaa ollenkaan.
- Anonyymi
Sähköauton paino muuttuu akun varaustilan mukaan. Muutos on luokkaa kymmeniä mikrogrammoja eli auton painoon nähden luokkaa miljoonasosan sadastuhannesosa
Mikään vaaka ei punnitse autoa yhdentoista numeron tarkkuudella. Ja vaikka punnitsisikin niin sellaisen mittauksen pilaisi jo pelkästään lämpötilan ja ilman tiheyden vaihtelun aiheuttama ero auton osien tilavuuteen kohdistuvassa ilman aiheuttamassa nosteessa. Auton osien syrjäyttämän ilmamäärän massa kun ei ole vakio. - Anonyymi
Siksi että tyhjentyneitä akkuja ei tiputeta kyydistä.
Se vain on vähän "ekologista raahata mukanaan teitä pitkin satoja kiloja painavia tyhjiä akkuja ! - Anonyymi
Sähköauton akkuun on ladattava 100 km tasaista ajoa varten ~20 kWh energiaa. Tuo vastaa 0.8 mikrogrammaa massaekvivalenttina ( m=E/c^2). Eli hieman pyöristäen “mikrogramma satasella”.
- Anonyymi
Jos elektronin massa/varaussuhde on k kg/As, ja akun kapasiteetti on Q As, niin ladattaessa siihen menevien elektronien yhteismassa on k kertaa Q kg. Thats it!
- Anonyymi
Jos akun energiakapasiteetti on K kwh, ja jännite U, akun varaus Q on K/ U kertaa 3600 As.
- Anonyymi
Ukkospilvessä vapaata varausta on luokkaa satoja Coulombeja joka sitten tuottaa miljardin voltin jännitteen.
Sähköauton akussa vapaata varausta ei ole käytännössä ollenkaan kun elektronit menevät ladattaessa akun miinusnavasta sisään ja tulevat plussasta ulos akkuun jäämättä.- Anonyymi
Hién0a hifistelyä laajasta sähkötekniikan tuntemuksesta, mutta kuinka ne liittyvät avaajan kysymykseen ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hién0a hifistelyä laajasta sähkötekniikan tuntemuksesta, mutta kuinka ne liittyvät avaajan kysymykseen ?
Liittyy sikäli että joku näytti ajattelevan sähkövirrassa kulkevien elektronien massan liittyvän sähkövaraston massan kasvuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liittyy sikäli että joku näytti ajattelevan sähkövirrassa kulkevien elektronien massan liittyvän sähkövaraston massan kasvuun.
Bravoo, tuo todellakin on merkittävä seikka kuljetettavan kokonaismassan muutoksessa.
Jotkut asiaa ymmärtämättömät voisivat jopa pitää asiaa merkityksettömänä, mutta maailma pelastuu juuri näiden pienten osasten kumulatiivisesta summasta, tai jotain silleen, eli parasta on vain uskoa toiveisiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liittyy sikäli että joku näytti ajattelevan sähkövirrassa kulkevien elektronien massan liittyvän sähkövaraston massan kasvuun.
Ei Kait se auton massaan VAIKUTA , ONKO AUTON AKKU TÄYSI VAI TYHJÄ.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei Kait se auton massaan VAIKUTA , ONKO AUTON AKKU TÄYSI VAI TYHJÄ.
Kyllä vaikuttaa. Syynä on se, että kaikki energia E näkyy myös massana m lain E=mc^2 mukaisesti vaikka akuista ei pääsisi mitään kaasuja ulos.
Auton akun painon muuttuminen lataustilan mukaan on suuruusluokaltaan mikrogrammoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vaikuttaa. Syynä on se, että kaikki energia E näkyy myös massana m lain E=mc^2 mukaisesti vaikka akuista ei pääsisi mitään kaasuja ulos.
Auton akun painon muuttuminen lataustilan mukaan on suuruusluokaltaan mikrogrammoja.Ei vaikuta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vaikuttaa. Syynä on se, että kaikki energia E näkyy myös massana m lain E=mc^2 mukaisesti vaikka akuista ei pääsisi mitään kaasuja ulos.
Auton akun painon muuttuminen lataustilan mukaan on suuruusluokaltaan mikrogrammoja.Kaikki energia, no totta kai. Jännitetty jousikin painaa enemmän kuin lepotilassa oleva jousi. Jousikäyttöinen herätyskellokin painaa vähemmän silloin kun se on käynyt vetonsa loppuun.😛
- Anonyymi
Sähkömagneettinen potentiaalienergia ei paina toisin kuin fossiilinen.
- Anonyymi
Sähköauton lähtöpaino on sen verran iso, että sitä ei tarvitse välillä lisätä.
- Anonyymi
Mitä fossiilisen energian poltosta energian lisäksi tulee?
Hiiltä, vettä, sekä jotain muuta.
Nuo ei energiat tiputetaan tielle tai tuuletetaan ilmaan.
Jos sähköautostakin tiputettaisiin tyhjät kennot tielle niin paino muuttuisi myös sähköautossa.
Jos polttomoottoriautossa kerättäisiin nuo jätökset talteen niin eipä taida paino paljoa pinentyä.- Anonyymi
Kemiallisten sidosten purkautumisessa ja muodostumisessa vapautuu energiaa. Kun tuo kemiallinen energia bensan palamisesta käytetään auton liikuttamiseen niin se on pois bensan ja sen polttamisessa kaikkiaan käytetyn ilman kokonaismassasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kemiallisten sidosten purkautumisessa ja muodostumisessa vapautuu energiaa. Kun tuo kemiallinen energia bensan palamisesta käytetään auton liikuttamiseen niin se on pois bensan ja sen polttamisessa kaikkiaan käytetyn ilman kokonaismassasta.
En tiedä mihin asiaan vastasit.
On olemassa eräs perussääntö, voisi sanoa että laki.
Mitään ei voi tyhjästä luoda eikä mikään katoa.
Eli kun bensa poltetaan niin se muuttaa vain muotoaan.
- Anonyymi
Suunnilleen sama asia kuin että otat jääkuution ja punnitset sen. Sitten annat sen sulaa ja punnitset sen veden. Paljonko tuli eroa painossa.
- Anonyymi
Massan kasvun m kertoo E=mc^2 ja nyt E on energiamäärä joka tarvitaan jään sulattamiseen.
Joku 6000 euron tarkkuusvaaka näkisi 35 kg massassa 0.1 g muutoksen. Sulaminen nostaa 35kg veden massaa noin 0.00000013 grammaa. Ei siis kovin helposti näy vaakamittauksella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Massan kasvun m kertoo E=mc^2 ja nyt E on energiamäärä joka tarvitaan jään sulattamiseen.
Joku 6000 euron tarkkuusvaaka näkisi 35 kg massassa 0.1 g muutoksen. Sulaminen nostaa 35kg veden massaa noin 0.00000013 grammaa. Ei siis kovin helposti näy vaakamittauksella.Ei sitä tuolla kaavalla lasketa. Valonnopeus ei liity näihin asioihin mitenkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä tuolla kaavalla lasketa. Valonnopeus ei liity näihin asioihin mitenkään.
Suhteellisuusteoriasta tutun kaavan E=mc^2 löydät täältä
https://en.wikipedia.org/wiki/Mass-energy_equivalence
Hakusanaksi siis: massan ja energian ekvivalenssi - Anonyymi
Nyt meni se prosessi väärin.
Ota se jääkuutio ja seta se ritilälle ja punnitse se.
Anna jääpalan sulaa ja mittaa sitten sen ritilän paino, hupsista se on keventynyt.
Kun tankkaat auton bensalla ja ajat tankin tyhjiin niin tielle on tippunut tuhottomasti vettä, varsinkin talvella huomaa risteyksissä kun yhdestä autosta tulee lähes litra kun kihhdyttää liikkeelle.
Myös ilmaan haihtuu paljon palosta syntyneitä kaasuja, myös osa energiasta (isompi osa kuin sähköautossa) muuttuu lämmöksi joka haihtuu ilmaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt meni se prosessi väärin.
Ota se jääkuutio ja seta se ritilälle ja punnitse se.
Anna jääpalan sulaa ja mittaa sitten sen ritilän paino, hupsista se on keventynyt.
Kun tankkaat auton bensalla ja ajat tankin tyhjiin niin tielle on tippunut tuhottomasti vettä, varsinkin talvella huomaa risteyksissä kun yhdestä autosta tulee lähes litra kun kihhdyttää liikkeelle.
Myös ilmaan haihtuu paljon palosta syntyneitä kaasuja, myös osa energiasta (isompi osa kuin sähköautossa) muuttuu lämmöksi joka haihtuu ilmaan.Kun jäähän lisätään energiaa missä tahansa muodossa niin sen massa kasvaa. Peileistä tehty laatikko muuttuu raskaammaksi jos sen pelien väliin laitetaan valoa heijastelemaan edes takaisin. Jousen jännittäminen kasvattaa jousen massaa.
Sulaneen jään noste ilmanpaineessa tietty vähenee kun sen tilavuus pienenee. Mutta tässä puhutaankin massasta, ei nosteesta.
- Anonyymi
Elektronien painolla ei ole merkitystä koska sähköautossa ei ole pakoputkea josta käytetyt elektronit tippuisivat pois autoa keventäen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1365652
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL2464168- 91745
Nainen, älä tee aloitetta, jos
Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak1541018Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla
Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj66941Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta
>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii136934- 90933
- 84843
- 41802
Trump laittomien siirtolaisten kauhu.
Trump toimii ihan oikein, kun karkoittaa maassa laittomasti oleskelevat rikolliset siirtolaiset takaisin kotimaihinsa ei110802