Miksei sähköauton paino kasva ja pienene akun lataustason mukaan?

Anonyymi-ap

Sähköauto on aina saman painoinen kun taas bensa-auton paino kasvaa monta kymmentä kiloa löpön lisääntyessä. Eikö sähköautonkin pitäisi keventyä kun energiaa katoaa akusta?

22

478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      mihin bensa-autossa tarvitaan löpöä?

      • Anonyymi

        ..ja jos poltetaan vaikkapa 50kg bensaa (12 MJ/kg), niin E=mc² kaavan mukaisesti se vastaa massana

        m = 50*12*3,6*1E6/300000000² = 0,000000024kg eli noin 0,024 mg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ..ja jos poltetaan vaikkapa 50kg bensaa (12 MJ/kg), niin E=mc² kaavan mukaisesti se vastaa massana

        m = 50*12*3,6*1E6/300000000² = 0,000000024kg eli noin 0,024 mg

        piti kirjoittaa 12 kWh/kg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ..ja jos poltetaan vaikkapa 50kg bensaa (12 MJ/kg), niin E=mc² kaavan mukaisesti se vastaa massana

        m = 50*12*3,6*1E6/300000000² = 0,000000024kg eli noin 0,024 mg

        piti kirjoittaa 12 kWh/kg


    • Anonyymi

      Sähköauton paino muuttuu akun varaustilan mukaan. Muutos on luokkaa kymmeniä mikrogrammoja eli auton painoon nähden luokkaa miljoonasosan sadastuhannesosa

      Mikään vaaka ei punnitse autoa yhdentoista numeron tarkkuudella. Ja vaikka punnitsisikin niin sellaisen mittauksen pilaisi jo pelkästään lämpötilan ja ilman tiheyden vaihtelun aiheuttama ero auton osien tilavuuteen kohdistuvassa ilman aiheuttamassa nosteessa. Auton osien syrjäyttämän ilmamäärän massa kun ei ole vakio.

    • Anonyymi

      Siksi että tyhjentyneitä akkuja ei tiputeta kyydistä.
      Se vain on vähän "ekologista raahata mukanaan teitä pitkin satoja kiloja painavia tyhjiä akkuja !

    • Anonyymi

      Sähköauton akkuun on ladattava 100 km tasaista ajoa varten ~20 kWh energiaa. Tuo vastaa 0.8 mikrogrammaa massaekvivalenttina ( m=E/c^2). Eli hieman pyöristäen “mikrogramma satasella”.

    • Anonyymi

      Jos elektronin massa/varaussuhde on k kg/As, ja akun kapasiteetti on Q As, niin ladattaessa siihen menevien elektronien yhteismassa on k kertaa Q kg. Thats it!

      • Anonyymi

        Jos akun energiakapasiteetti on K kwh, ja jännite U, akun varaus Q on K/ U kertaa 3600 As.


    • Anonyymi

      Ukkospilvessä vapaata varausta on luokkaa satoja Coulombeja joka sitten tuottaa miljardin voltin jännitteen.

      Sähköauton akussa vapaata varausta ei ole käytännössä ollenkaan kun elektronit menevät ladattaessa akun miinusnavasta sisään ja tulevat plussasta ulos akkuun jäämättä.

      • Anonyymi

        Hién0a hifistelyä laajasta sähkötekniikan tuntemuksesta, mutta kuinka ne liittyvät avaajan kysymykseen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hién0a hifistelyä laajasta sähkötekniikan tuntemuksesta, mutta kuinka ne liittyvät avaajan kysymykseen ?

        Liittyy sikäli että joku näytti ajattelevan sähkövirrassa kulkevien elektronien massan liittyvän sähkövaraston massan kasvuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liittyy sikäli että joku näytti ajattelevan sähkövirrassa kulkevien elektronien massan liittyvän sähkövaraston massan kasvuun.

        Bravoo, tuo todellakin on merkittävä seikka kuljetettavan kokonaismassan muutoksessa.

        Jotkut asiaa ymmärtämättömät voisivat jopa pitää asiaa merkityksettömänä, mutta maailma pelastuu juuri näiden pienten osasten kumulatiivisesta summasta, tai jotain silleen, eli parasta on vain uskoa toiveisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liittyy sikäli että joku näytti ajattelevan sähkövirrassa kulkevien elektronien massan liittyvän sähkövaraston massan kasvuun.

        Ei Kait se auton massaan VAIKUTA , ONKO AUTON AKKU TÄYSI VAI TYHJÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Kait se auton massaan VAIKUTA , ONKO AUTON AKKU TÄYSI VAI TYHJÄ.

        Kyllä vaikuttaa. Syynä on se, että kaikki energia E näkyy myös massana m lain E=mc^2 mukaisesti vaikka akuista ei pääsisi mitään kaasuja ulos.

        Auton akun painon muuttuminen lataustilan mukaan on suuruusluokaltaan mikrogrammoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaikuttaa. Syynä on se, että kaikki energia E näkyy myös massana m lain E=mc^2 mukaisesti vaikka akuista ei pääsisi mitään kaasuja ulos.

        Auton akun painon muuttuminen lataustilan mukaan on suuruusluokaltaan mikrogrammoja.

        Ei vaikuta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaikuttaa. Syynä on se, että kaikki energia E näkyy myös massana m lain E=mc^2 mukaisesti vaikka akuista ei pääsisi mitään kaasuja ulos.

        Auton akun painon muuttuminen lataustilan mukaan on suuruusluokaltaan mikrogrammoja.

        Kaikki energia, no totta kai. Jännitetty jousikin painaa enemmän kuin lepotilassa oleva jousi. Jousikäyttöinen herätyskellokin painaa vähemmän silloin kun se on käynyt vetonsa loppuun.😛


    • Anonyymi

      Sähkömagneettinen potentiaalienergia ei paina toisin kuin fossiilinen.

    • Anonyymi

      Sähköauton lähtöpaino on sen verran iso, että sitä ei tarvitse välillä lisätä.

    • Anonyymi

      Mitä fossiilisen energian poltosta energian lisäksi tulee?
      Hiiltä, vettä, sekä jotain muuta.
      Nuo ei energiat tiputetaan tielle tai tuuletetaan ilmaan.
      Jos sähköautostakin tiputettaisiin tyhjät kennot tielle niin paino muuttuisi myös sähköautossa.
      Jos polttomoottoriautossa kerättäisiin nuo jätökset talteen niin eipä taida paino paljoa pinentyä.

      • Anonyymi

        Kemiallisten sidosten purkautumisessa ja muodostumisessa vapautuu energiaa. Kun tuo kemiallinen energia bensan palamisesta käytetään auton liikuttamiseen niin se on pois bensan ja sen polttamisessa kaikkiaan käytetyn ilman kokonaismassasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kemiallisten sidosten purkautumisessa ja muodostumisessa vapautuu energiaa. Kun tuo kemiallinen energia bensan palamisesta käytetään auton liikuttamiseen niin se on pois bensan ja sen polttamisessa kaikkiaan käytetyn ilman kokonaismassasta.

        En tiedä mihin asiaan vastasit.
        On olemassa eräs perussääntö, voisi sanoa että laki.
        Mitään ei voi tyhjästä luoda eikä mikään katoa.
        Eli kun bensa poltetaan niin se muuttaa vain muotoaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      76
      8632
    2. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      59
      3291
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

      Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      38
      2634
    4. Voi helvetti

      Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      27
      2191
    5. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      18
      2185
    6. Osuuspankki Kuhmo!

      Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      36
      2169
    7. Tiedät etten tiedä

      Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1917
    8. Rakkaalleni!

      Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1733
    9. Työttömyys kasvaa

      Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      67
      1698
    10. hyvää yötä.

      toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1629
    Aihe