Miksei sähköauton paino kasva ja pienene akun lataustason mukaan?

Anonyymi-ap

Sähköauto on aina saman painoinen kun taas bensa-auton paino kasvaa monta kymmentä kiloa löpön lisääntyessä. Eikö sähköautonkin pitäisi keventyä kun energiaa katoaa akusta?

30

785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      mihin bensa-autossa tarvitaan löpöä?

      • Anonyymi

        ..ja jos poltetaan vaikkapa 50kg bensaa (12 MJ/kg), niin E=mc² kaavan mukaisesti se vastaa massana

        m = 50*12*3,6*1E6/300000000² = 0,000000024kg eli noin 0,024 mg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ..ja jos poltetaan vaikkapa 50kg bensaa (12 MJ/kg), niin E=mc² kaavan mukaisesti se vastaa massana

        m = 50*12*3,6*1E6/300000000² = 0,000000024kg eli noin 0,024 mg

        piti kirjoittaa 12 kWh/kg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ..ja jos poltetaan vaikkapa 50kg bensaa (12 MJ/kg), niin E=mc² kaavan mukaisesti se vastaa massana

        m = 50*12*3,6*1E6/300000000² = 0,000000024kg eli noin 0,024 mg

        piti kirjoittaa 12 kWh/kg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        piti kirjoittaa 12 kWh/kg

        Ei sitä tuolla kaavalla lasketa ja kevyt polttoöljy bensakoneessa ei tuota energiaa ollenkaan.


    • Anonyymi

      Sähköauton paino muuttuu akun varaustilan mukaan. Muutos on luokkaa kymmeniä mikrogrammoja eli auton painoon nähden luokkaa miljoonasosan sadastuhannesosa

      Mikään vaaka ei punnitse autoa yhdentoista numeron tarkkuudella. Ja vaikka punnitsisikin niin sellaisen mittauksen pilaisi jo pelkästään lämpötilan ja ilman tiheyden vaihtelun aiheuttama ero auton osien tilavuuteen kohdistuvassa ilman aiheuttamassa nosteessa. Auton osien syrjäyttämän ilmamäärän massa kun ei ole vakio.

    • Anonyymi

      Siksi että tyhjentyneitä akkuja ei tiputeta kyydistä.
      Se vain on vähän "ekologista raahata mukanaan teitä pitkin satoja kiloja painavia tyhjiä akkuja !

    • Anonyymi

      Sähköauton akkuun on ladattava 100 km tasaista ajoa varten ~20 kWh energiaa. Tuo vastaa 0.8 mikrogrammaa massaekvivalenttina ( m=E/c^2). Eli hieman pyöristäen “mikrogramma satasella”.

    • Anonyymi

      Jos elektronin massa/varaussuhde on k kg/As, ja akun kapasiteetti on Q As, niin ladattaessa siihen menevien elektronien yhteismassa on k kertaa Q kg. Thats it!

      • Anonyymi

        Jos akun energiakapasiteetti on K kwh, ja jännite U, akun varaus Q on K/ U kertaa 3600 As.


    • Anonyymi

      Ukkospilvessä vapaata varausta on luokkaa satoja Coulombeja joka sitten tuottaa miljardin voltin jännitteen.

      Sähköauton akussa vapaata varausta ei ole käytännössä ollenkaan kun elektronit menevät ladattaessa akun miinusnavasta sisään ja tulevat plussasta ulos akkuun jäämättä.

      • Anonyymi

        Hién0a hifistelyä laajasta sähkötekniikan tuntemuksesta, mutta kuinka ne liittyvät avaajan kysymykseen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hién0a hifistelyä laajasta sähkötekniikan tuntemuksesta, mutta kuinka ne liittyvät avaajan kysymykseen ?

        Liittyy sikäli että joku näytti ajattelevan sähkövirrassa kulkevien elektronien massan liittyvän sähkövaraston massan kasvuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liittyy sikäli että joku näytti ajattelevan sähkövirrassa kulkevien elektronien massan liittyvän sähkövaraston massan kasvuun.

        Bravoo, tuo todellakin on merkittävä seikka kuljetettavan kokonaismassan muutoksessa.

        Jotkut asiaa ymmärtämättömät voisivat jopa pitää asiaa merkityksettömänä, mutta maailma pelastuu juuri näiden pienten osasten kumulatiivisesta summasta, tai jotain silleen, eli parasta on vain uskoa toiveisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liittyy sikäli että joku näytti ajattelevan sähkövirrassa kulkevien elektronien massan liittyvän sähkövaraston massan kasvuun.

        Ei Kait se auton massaan VAIKUTA , ONKO AUTON AKKU TÄYSI VAI TYHJÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Kait se auton massaan VAIKUTA , ONKO AUTON AKKU TÄYSI VAI TYHJÄ.

        Kyllä vaikuttaa. Syynä on se, että kaikki energia E näkyy myös massana m lain E=mc^2 mukaisesti vaikka akuista ei pääsisi mitään kaasuja ulos.

        Auton akun painon muuttuminen lataustilan mukaan on suuruusluokaltaan mikrogrammoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaikuttaa. Syynä on se, että kaikki energia E näkyy myös massana m lain E=mc^2 mukaisesti vaikka akuista ei pääsisi mitään kaasuja ulos.

        Auton akun painon muuttuminen lataustilan mukaan on suuruusluokaltaan mikrogrammoja.

        Ei vaikuta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaikuttaa. Syynä on se, että kaikki energia E näkyy myös massana m lain E=mc^2 mukaisesti vaikka akuista ei pääsisi mitään kaasuja ulos.

        Auton akun painon muuttuminen lataustilan mukaan on suuruusluokaltaan mikrogrammoja.

        Kaikki energia, no totta kai. Jännitetty jousikin painaa enemmän kuin lepotilassa oleva jousi. Jousikäyttöinen herätyskellokin painaa vähemmän silloin kun se on käynyt vetonsa loppuun.😛


    • Anonyymi

      Sähkömagneettinen potentiaalienergia ei paina toisin kuin fossiilinen.

    • Anonyymi

      Sähköauton lähtöpaino on sen verran iso, että sitä ei tarvitse välillä lisätä.

    • Anonyymi

      Mitä fossiilisen energian poltosta energian lisäksi tulee?
      Hiiltä, vettä, sekä jotain muuta.
      Nuo ei energiat tiputetaan tielle tai tuuletetaan ilmaan.
      Jos sähköautostakin tiputettaisiin tyhjät kennot tielle niin paino muuttuisi myös sähköautossa.
      Jos polttomoottoriautossa kerättäisiin nuo jätökset talteen niin eipä taida paino paljoa pinentyä.

      • Anonyymi

        Kemiallisten sidosten purkautumisessa ja muodostumisessa vapautuu energiaa. Kun tuo kemiallinen energia bensan palamisesta käytetään auton liikuttamiseen niin se on pois bensan ja sen polttamisessa kaikkiaan käytetyn ilman kokonaismassasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kemiallisten sidosten purkautumisessa ja muodostumisessa vapautuu energiaa. Kun tuo kemiallinen energia bensan palamisesta käytetään auton liikuttamiseen niin se on pois bensan ja sen polttamisessa kaikkiaan käytetyn ilman kokonaismassasta.

        En tiedä mihin asiaan vastasit.
        On olemassa eräs perussääntö, voisi sanoa että laki.
        Mitään ei voi tyhjästä luoda eikä mikään katoa.
        Eli kun bensa poltetaan niin se muuttaa vain muotoaan.


    • Anonyymi

      Suunnilleen sama asia kuin että otat jääkuution ja punnitset sen. Sitten annat sen sulaa ja punnitset sen veden. Paljonko tuli eroa painossa.

      • Anonyymi

        Massan kasvun m kertoo E=mc^2 ja nyt E on energiamäärä joka tarvitaan jään sulattamiseen.

        Joku 6000 euron tarkkuusvaaka näkisi 35 kg massassa 0.1 g muutoksen. Sulaminen nostaa 35kg veden massaa noin 0.00000013 grammaa. Ei siis kovin helposti näy vaakamittauksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Massan kasvun m kertoo E=mc^2 ja nyt E on energiamäärä joka tarvitaan jään sulattamiseen.

        Joku 6000 euron tarkkuusvaaka näkisi 35 kg massassa 0.1 g muutoksen. Sulaminen nostaa 35kg veden massaa noin 0.00000013 grammaa. Ei siis kovin helposti näy vaakamittauksella.

        Ei sitä tuolla kaavalla lasketa. Valonnopeus ei liity näihin asioihin mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä tuolla kaavalla lasketa. Valonnopeus ei liity näihin asioihin mitenkään.

        Suhteellisuusteoriasta tutun kaavan E=mc^2 löydät täältä

        https://en.wikipedia.org/wiki/Mass-energy_equivalence

        Hakusanaksi siis: massan ja energian ekvivalenssi


      • Anonyymi

        Nyt meni se prosessi väärin.
        Ota se jääkuutio ja seta se ritilälle ja punnitse se.
        Anna jääpalan sulaa ja mittaa sitten sen ritilän paino, hupsista se on keventynyt.

        Kun tankkaat auton bensalla ja ajat tankin tyhjiin niin tielle on tippunut tuhottomasti vettä, varsinkin talvella huomaa risteyksissä kun yhdestä autosta tulee lähes litra kun kihhdyttää liikkeelle.
        Myös ilmaan haihtuu paljon palosta syntyneitä kaasuja, myös osa energiasta (isompi osa kuin sähköautossa) muuttuu lämmöksi joka haihtuu ilmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt meni se prosessi väärin.
        Ota se jääkuutio ja seta se ritilälle ja punnitse se.
        Anna jääpalan sulaa ja mittaa sitten sen ritilän paino, hupsista se on keventynyt.

        Kun tankkaat auton bensalla ja ajat tankin tyhjiin niin tielle on tippunut tuhottomasti vettä, varsinkin talvella huomaa risteyksissä kun yhdestä autosta tulee lähes litra kun kihhdyttää liikkeelle.
        Myös ilmaan haihtuu paljon palosta syntyneitä kaasuja, myös osa energiasta (isompi osa kuin sähköautossa) muuttuu lämmöksi joka haihtuu ilmaan.

        Kun jäähän lisätään energiaa missä tahansa muodossa niin sen massa kasvaa. Peileistä tehty laatikko muuttuu raskaammaksi jos sen pelien väliin laitetaan valoa heijastelemaan edes takaisin. Jousen jännittäminen kasvattaa jousen massaa.

        Sulaneen jään noste ilmanpaineessa tietty vähenee kun sen tilavuus pienenee. Mutta tässä puhutaankin massasta, ei nosteesta.


    • Anonyymi

      Elektronien painolla ei ole merkitystä koska sähköautossa ei ole pakoputkea josta käytetyt elektronit tippuisivat pois autoa keventäen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      68
      2309
    2. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      92
      1526
    3. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      62
      1322
    4. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      71
      1309
    5. Nuorempi mies

      Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      127
      1194
    6. Jos siis saamme

      Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      90
      1031
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      125
      1026
    8. Onko sinulla

      Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      70
      1008
    9. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      73
      959
    10. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      116
      936
    Aihe