Minä en ole ollenkaan ymmärtänyt.
Jos ihminen jää eläkkeelle työnantajansa mukaiselle työeläkkeelle, niin häneltä kuvataan eläkkeestä.
Vero on kirjeampi kuin työllisen ja sitten tuollainen matemaattinen laskuri ja B a n g, joku vie rahaa.
Absurdia yrittää 'houkutella' ihmisiä pysymään työelämässä e de s eläkeikään asti, kun joku ryöväri käy.
Vilma
Tässä maassa on jokin sellainen kiero ajattelu, ettei koskaan saa oikeutta nauttia oikein mistään.
Soosoo. Hyihyi.
Ja toiset loikkaavat Sveitsiin.
En tykkää.
Minusta olisi inhottavaa olla virkamies, joka palkkaa vastaan joutuisi suunnittelemaan tuollaista.
Ymmärrättekö eliniänkerrointouhua?
101
538
Vastaukset
- Anonyymi
Korjaukset
kuvataan = kupataan
kirjeampi = korkeampi - Anonyymi
Hyvä aloitus, kerrankin!
Asiaan:
Sehän on teidän vika, jotka elätte liian terveesti ja liian pitkään. Virkamies laskee mihin valtakunnalla on varaa ja yrittää saada näkemyksensä läpi sopivassa poliittisessa toimintaympäristössä.
Virkamies tekee vitt.maista työtä koko ikänsä pienellä palkalla. Palkitaan sitten jollain seitsemän euron arvoisella tunnuspinssillä juuri ennen kuin itse jää eläkkeelle. Just sille pienelle eläkkeelle jota pienellä paikallaan oli koko ikänsä laskemassa :)- Anonyymi
Tuohon kommentoin.
En halua leimata kaikkia virkamiehiä. Hyvin moni paikallaan ja eihänän julkispalvelut toimisi ollenkaan.
Mutta.
Lue uudestaan.
............. virkamies, joka......
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohon kommentoin.
En halua leimata kaikkia virkamiehiä. Hyvin moni paikallaan ja eihänän julkispalvelut toimisi ollenkaan.
Mutta.
Lue uudestaan.
............. virkamies, joka......
VilmaEi virkamiehet tee päätöksiä, he vaan toteuttavat kulloinkin voimassa olevia päätöksiä ja voimassa olevaa poliittista tahtoa.
Ei työelämässä kysytä (yleensä) onko työtehtäväsi suosikkihommaasi vaan sitä tehdään mitä palkanmaksaja tahtoo. Jos oma etiikka ei kestä työtä, ei voi kuin hakea muualle ja toivoa, että paikan saa tai sitten ottaa karenssi vastaan ja rahoittaa itse oma elämänsä karenssin ajan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei virkamiehet tee päätöksiä, he vaan toteuttavat kulloinkin voimassa olevia päätöksiä ja voimassa olevaa poliittista tahtoa.
Ei työelämässä kysytä (yleensä) onko työtehtäväsi suosikkihommaasi vaan sitä tehdään mitä palkanmaksaja tahtoo. Jos oma etiikka ei kestä työtä, ei voi kuin hakea muualle ja toivoa, että paikan saa tai sitten ottaa karenssi vastaan ja rahoittaa itse oma elämänsä karenssin ajan.Eivätkö he olekaan suvereeneja toimijoita? Amkki voisi painottaa tätä enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei virkamiehet tee päätöksiä, he vaan toteuttavat kulloinkin voimassa olevia päätöksiä ja voimassa olevaa poliittista tahtoa.
Ei työelämässä kysytä (yleensä) onko työtehtäväsi suosikkihommaasi vaan sitä tehdään mitä palkanmaksaja tahtoo. Jos oma etiikka ei kestä työtä, ei voi kuin hakea muualle ja toivoa, että paikan saa tai sitten ottaa karenssi vastaan ja rahoittaa itse oma elämänsä karenssin ajan.Kyllä virkamiehet osallistuvat päätöksentekoon, lainvalmisteluun jne.
Oma etiikka. Kaikkien asioiden suhteen voi tarkastella sitä 'omaa etiikkaa'.
En ole ollenkaan kaiken tuosta noin hyväksyvä ihminen. Skeptikkoakin osaksi.
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivätkö he olekaan suvereeneja toimijoita? Amkki voisi painottaa tätä enemmän.
Ettei tule haalarihousuille yllätyksenä😉
- Anonyymi
Oletko jäämässä eläkkeelle vai jäitkö juuri eläkkeelle luulin sinua noin 40 vuotiaaksi
- Anonyymi
Miten aloitus liittyy suhteisiin , ?
- Anonyymi
Kun Suomi siirtyy yhä enemmän eläkeläiskantaan, niin olisi tärkeää jotta eläkeläisillä olisi molemmilla riittävät tulot.
Silloin suhteet onnistuu paremmin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun Suomi siirtyy yhä enemmän eläkeläiskantaan, niin olisi tärkeää jotta eläkeläisillä olisi molemmilla riittävät tulot.
Silloin suhteet onnistuu paremmin.Manspleining?
- Anonyymi
14:36
Yhtä paljon kuin syöminen ja horoskoopit.
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Manspleining?
It’s raining men halleluja
- Anonyymi
Toivotaan että guppe kirjoittaa kivemman aloituksen pian, voimia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivotaan että guppe kirjoittaa kivemman aloituksen pian, voimia
16:56
Tämän virkkeen kirjoittajalla on työtaakkaa jahtaamisineen.
Siis tämä:?
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elaketurva/elinaikakertoimen-ja-elakeian-maaraytyminen/elinaikakerroin-ja-sen-maaraytyminen/
Noin periaatteessa ymmärrän siitä lähtökohdasta ja lainalaisuudesta että vaurautta ei voi luoda tyhjästä ja jonkun on aina maksettava, että joku toinen voisi olla saajana. Kai noissa eläkehimmeleissä on palkannauttijana sen verran fiksuja tyyppejä, että osaavat laskea rahan riittävän ainakin tavallisissa ja suunnitelluissa skenaarioissa. Jos ihminen elää pidempään ja viettäisi yhä suuremman osan ajastaan eläkkeellä, niin sitä suurempi taakka on niillä, jotka eivät ole eläkkeellä.- Anonyymi
Katsopa julkaistuja taulukoita ja mieti, millainen tulevaisuuden edes keskituloisen eläke/nettoeläke on.
Laske siitä asumiskulut, sähkö, ruokakulut, auto, auton käyttö ja harrastukset.
Vertaa edes tämän päivän menoja noihin tulevaisuuden tuloihisi. Toki palkkakehitystäkin on.
Mutta eivät kaikki tee sosiaaliloikkaa.
Vilma Anonyymi kirjoitti:
Katsopa julkaistuja taulukoita ja mieti, millainen tulevaisuuden edes keskituloisen eläke/nettoeläke on.
Laske siitä asumiskulut, sähkö, ruokakulut, auto, auton käyttö ja harrastukset.
Vertaa edes tämän päivän menoja noihin tulevaisuuden tuloihisi. Toki palkkakehitystäkin on.
Mutta eivät kaikki tee sosiaaliloikkaa.
VilmaKävin tsekkaamassa, että minulle luvataan tällä hetkellä 16** €/kk ja keskituloiseksi ja keski-ikäiseksi ja keskinkertaiseksi muutenkin itseni miellän. Mutta en oikeastaan itsestäni ole huolissani. Ehkä syynä skotlantilaiset sukujuuret tai jokin muu mielenvikaisuus, mutta en ole työelämään astuttuani koskaan saanut mitoitettua menojani tulojen tasolle.
Suomen eläkejärjestelmä on vain osin rahastoiva ja jos unohtaa rahan, niin tulevaisuutta voi ajatella reaalitalouden kannalta. Jos itse ja monet muut olemme samaan aikaan eläkkeellä, niin joidenkin toisten pikku muurahaisten on aherrettava ja tuotettava ne hyödykkeet, joita käytämme. Taakkaa helpottaa, jos ne eläkeläiset siinäkin tilanteessa osallistuisivat hyvinvoinnin ylläpitoon. Niinhän ihmiset historiassa ovat aina ennenkin tehneet. Systeemi tosin ei tuota meillä kovin vahvasti auta, koska ihmisiä ollaan mielellään potkimassa työpaikoiltakin ja kauan ennen eläkeikää.- Anonyymi
scrg kirjoitti:
Kävin tsekkaamassa, että minulle luvataan tällä hetkellä 16** €/kk ja keskituloiseksi ja keski-ikäiseksi ja keskinkertaiseksi muutenkin itseni miellän. Mutta en oikeastaan itsestäni ole huolissani. Ehkä syynä skotlantilaiset sukujuuret tai jokin muu mielenvikaisuus, mutta en ole työelämään astuttuani koskaan saanut mitoitettua menojani tulojen tasolle.
Suomen eläkejärjestelmä on vain osin rahastoiva ja jos unohtaa rahan, niin tulevaisuutta voi ajatella reaalitalouden kannalta. Jos itse ja monet muut olemme samaan aikaan eläkkeellä, niin joidenkin toisten pikku muurahaisten on aherrettava ja tuotettava ne hyödykkeet, joita käytämme. Taakkaa helpottaa, jos ne eläkeläiset siinäkin tilanteessa osallistuisivat hyvinvoinnin ylläpitoon. Niinhän ihmiset historiassa ovat aina ennenkin tehneet. Systeemi tosin ei tuota meillä kovin vahvasti auta, koska ihmisiä ollaan mielellään potkimassa työpaikoiltakin ja kauan ennen eläkeikää.Toit mielestäni monta tärkeää pointtia ja kiitos asiallisesti.
Toki eläkeläistenkin on osallistuttava ja maksettava veroja.
Palveluita ei muuten ole, jolleivät kaikki.
Mutta tuo kerroin ... onko kukaan asettanut sitä kyseenalaiseksi.
Onkohan muissa maissa moista laskuria.
Pelkään mielivaltaa.
Toit mielestäni monta tärkeää pointtia ja kiitos asiallisesti.
Pelkään mielivaltaa.
VilmaLinkitän vielä tämän: https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/tyoelakkeiden-elinaikakerroin-vahvistettu-vuodelle-2025
Sellaisen huomion voi jokainen tehdä sukupuolten tasa-arvosta, että elinajanodote kyllä lasketaan erikseen naisille ja miehille, mutta elinaikakerroin kuitenkin tasa-arvoisesti lasketaan kaikille sukupuolta huomioimatta.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toit mielestäni monta tärkeää pointtia ja kiitos asiallisesti.
Pelkään mielivaltaa.
VilmaYhä useammassa maassa eläkeikä on sidottu myös jatkossa elinajanodotteen kehitykseen. Suomen lisäksi tällainen mekanismi on käytössä Hollannissa, Italiassa, Kreikassa, Kyproksella, Portugalissa, Slovakiassa, Tanskassa ja Virossa. Myös Isossa-Britanniassa eläkeikää tullaan nostamaan päätösperäisten korotusten jälkeen elinajanodote huomioiden.
Lähde: eläketurvakeskus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yhä useammassa maassa eläkeikä on sidottu myös jatkossa elinajanodotteen kehitykseen. Suomen lisäksi tällainen mekanismi on käytössä Hollannissa, Italiassa, Kreikassa, Kyproksella, Portugalissa, Slovakiassa, Tanskassa ja Virossa. Myös Isossa-Britanniassa eläkeikää tullaan nostamaan päätösperäisten korotusten jälkeen elinajanodote huomioiden.
Lähde: eläketurvakeskus16:50
Kiitos täydentävistä tiedoista.
Mutta mietis. Kyse on odotteesta, ennusteesta. Se ei ole faktaa.
Tiede etsii totuutta.
Ihanko voitaisiin perustaa oletukset Nostradamuksen näkemyksiin.
Luodaan eläke, mikä ei perustu faktaan.
Keinotekoista.
Vilma
En tykkää.
- Anonyymi
,ol' esesa kp0lli 'ö'omleryp,is-
mene hyppäämään eteen oikein korkealra johohkin niin vetee kuin we huhhuh - Anonyymi
Jos eläke on pieni, on verokin pieni. Kansaneläke turvaa takuueläkkeen, jos oma työhistoria on kevyt tai on päätynyt vaikka kaupan kassalle, siivoojaksi yms. pienipalkkaisille aloille, josta ei ole eläkettä kertynyt. Kansaneläke on pieni ja arki sillä on tiukka, mutta takaa kuitenkin edes jotain jos ei ole nuorena ja keski-ikäisenä maksanut veroja.
Myös monet menot pienenee eläkkeellä, koska työvaatteet vaihtuu vapaa-ajan vaatteisiin, työpaikkaruokala vaihtuu itse tehtyyn ruokaan, työmatkakuluja ei ole, kahta autoa tuskin tarvitsee kahden hengen taloudessa, lapsia ei ole enää kotona, asunnon voi vaihtaa halvempaan ja pienempään niin halutessaan, useimmilla on asuntolaina maksettu, monissa kunnissa on ilmainen punttisali/uimahallimaksu ja edullisia harrastuksia. Kun on aikaa, niin itse tahtoessaan voi leipoa leivät itse ja hakea tarjouksia ja punalaputettuja kaupasta.
Eläkejärjestelmän ongelma on, että tällä hetkellä eläkeläiset ovat itse maksaneet n. kolmasosan omista eläkkeistään ja loppu rahoitetaan työikäisten maksuilla. Jos uusi työikäisiä ei ole tulossa riittävästi, ei ole mistä maksaa. Joko eläkkeitä maksetaan ottamalla velkaa tai sitten nykyisen 7.15% (alle 53v) sijasta lapsemme maksavat korkeiden verojen lisäksi palkastaan kymmeniä prosentteja eläkemaksua saamatta itse koskaan samaa etua samanlaisia. Reilua? Sosiaaliedut on tarpeen ja kannatettavia toki, mutta niille on myös löydettävä maksaja siis asia ei ole Wilma ihan niin yksinkertainen mitä esität.
Paras tapa huolehtia eläkeaikaisesta tulosta, on opiskella nuorena ammatti, johon voi työllistyä ja josta saa edes kohtuullista palkkaa, tehdä töitä ja säästää (asunto, sijoitukset yms.). Jos töitä ei saa kohtuullisella yrittämisellä, tulee alanvaihto harkintaan. Tietenkin on tilanteita mihin ihminen ei voi itse vaikuttaa esim. vaivat mt-ongelmien aiheuttama työkyvyttömyys.- Anonyymi
En kirjoittanut tavuakaan sosiaalieduista.
Luulisi pikemminkin, että kansaneläkettä maksetaan tulevaisuudessa vähemmän, koska eläkettä kertyy nykyään monimuotoisemmin.
Vähemmän kotirouvia tai maataln emäntiä, jotka eivät ole kartuttaneet verovaroja, mutta joille maksetaan edes kansaneläke.
Noita kertoimia olen arvostellut ja maksaahan sekin meille, kun on palkattu matemaatikkoja kalkyloimaan. Minusta hyvinkin yksinkertaista, mutta annetaan vaikutelmaa ja hämärään.
No. Sehän sopii.
Tuostakin ollan montaa mieltä, kuinka paljon eläkeläiset ovat maksaneet eläkkeitä.
Täytyy muistaa, että mm. Ilmarinen ja Varma tekevät taitavaa sijoitustoimintaa ha kartuttavat jaettavaa. Sitten kandee muistaa, että koko ajan ihmisiä kupsahtaa ja ne jäävät eläkeyhtiöihin.
Koska perilliset alkavat vaatia näitä maksuja itselleen.
Ja mikähän tällaisten suoritusten kertymä on contra perintövero?
Yksikertaista ja helppoa vai?
Vilma
Kiitos silti melko asiallisesta kommentistasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En kirjoittanut tavuakaan sosiaalieduista.
Luulisi pikemminkin, että kansaneläkettä maksetaan tulevaisuudessa vähemmän, koska eläkettä kertyy nykyään monimuotoisemmin.
Vähemmän kotirouvia tai maataln emäntiä, jotka eivät ole kartuttaneet verovaroja, mutta joille maksetaan edes kansaneläke.
Noita kertoimia olen arvostellut ja maksaahan sekin meille, kun on palkattu matemaatikkoja kalkyloimaan. Minusta hyvinkin yksinkertaista, mutta annetaan vaikutelmaa ja hämärään.
No. Sehän sopii.
Tuostakin ollan montaa mieltä, kuinka paljon eläkeläiset ovat maksaneet eläkkeitä.
Täytyy muistaa, että mm. Ilmarinen ja Varma tekevät taitavaa sijoitustoimintaa ha kartuttavat jaettavaa. Sitten kandee muistaa, että koko ajan ihmisiä kupsahtaa ja ne jäävät eläkeyhtiöihin.
Koska perilliset alkavat vaatia näitä maksuja itselleen.
Ja mikähän tällaisten suoritusten kertymä on contra perintövero?
Yksikertaista ja helppoa vai?
Vilma
Kiitos silti melko asiallisesta kommentistasi.Tuo 30% on tuore laskelma tämän hetkisillä tilanteella nykyeläkeläisillä. Muistaakseni perustuu kahden eri instanssin laskelmiin. Laskelmat toki keskiarvoistaa yksilöjä, mutta isossa kuvassa se on paljon enemmän faktaa kuin mielipide ilman lukuja.
- Anonyymi
bröo moom looåeso kpjhpmlom moom io,aJUÅÅU PRMOOMLPRLEO,,AÖÖE KA JUÅÅ'SO
Se on silti väärin, koska kaikkien elinikä ei nouse.
- Anonyymi
18:22
Tasapuolisuutta.
En muista, milloin edellisen kerran on kerrointa määritelty ja mihin syntymävuosiin on kohdistunut.
Luulisi, että kultaiset kädenpuristukset kuusikymppisille ja nuoremmille tuottaisi valtion verokarhulle mojovasti.
Vilma
- Anonyymi
Kysynpä vastakysymyksen AP:lle. Miten eläkeasia pitäisi sinusta ratkaista?
Pitäisikö sinusta ennätyspienien ikäluokkien (lapsiemme) maksaa paljon suurempien ikäluokkien eläkkeet esim. niin, että nostetaan eläkemaksu 20-30% palkasta (+ verot 10-60% päälle)? Kuinka paljon palkasta voi ottaa ilman, että ihminen alkaa kieltäytyä työstä tai vaihtaa valtiota? Vai kannattako lainanottoa ja sitä mihin se johtaa (luottoluokitus laskee, https://www.hs.fi/visio/art-2000010657037.html)? Vai lasketaanko kaikkien eläke niin pieneksi, että se saadaan maksettua ja pidetään nykyinen eläkeikä? Jos vaikka eläkettä ei voi kerryttää kuin vaikka 3000te/kk asti, saako sen täyttyä vapautuksen eläkemaksuista? . Tuollakaan muutoksella ei kovin pitkällä pötkitä yli 3000e/kk saa vain 12% eläkkeen saajista. Mikä on oma ratkaisusi kustantaa asia?
Hyviä ratkaisuja ei taida olla…- Anonyymi
Vai keräätkö rahan omalle ”eläketilille” ja itse päätät paljonko nostat itse keräämääsi korotettuna kunkin vuoden korkotuotollle kunakin vuonna? Tietysti tässäkin vaihtoehdossa pitäisi laskea, että kansaneläkkeen verran on käytössä loppuelämän verran ja vain sen yli menevät
itse tienatut saa käyttää miten haluaa. Silloinkaan ei eläke ole omaa työpanoksesta kerättyä summaa isompi? - Anonyymi
Täytyy olla realisti.
Millainen taakka on siedettävä, että työ vielä nuorena motivoi. Vero olemattomaksi, mutta eläkemaksua kyllä.
Kysymys, lasketaanko kaikkien eläke pieneksi, saa vastauksen-> kts. valtion tulos ja tase.
Jokin vinksahdushan tässä on jonain vuosikymmenenä käynyt.
Eläke on verrannollinen tuloihin.
Mutta pitäisikö olla katto, minkä tulee riittää yhden ihmisen elämiseen eläkkeellä ollessa?
Ruotsissa on ja joku kaivannee, että muissakin maissa on.
On maita, joissa eläkeverotus on pieni.
Keskiansio Suomessa on alhainen. Tarvitaan vain, että Norjassa tai Ruotsissa työskentelevä tulee kertomaan palkkatietonsa. Ja vuosikymmenten ansioihinhan eläkekertymä perustuu. Olen sitä mieltä, että kaikkien tulee kartuttaa. Mielestäni tulisi päteä kaikkeen. Suhteellisesti.
Vilma
Sitten täytyy olla jokin laskennallinen tieto, millä esim. 2025 tulee toimeen. Tukihanoja on
monia. Se sotkee.Kalleusluokituksilla voisi pienimpiä eläkkeitä oikaista.
Eläkkeenhän pitää periaatteessa olla sellainen, että sillä tulee toimeen.
Kaikenlaisia kaavoja voidaan tehdä, jotta ulos ei tarvitse maksaa, kuin.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai keräätkö rahan omalle ”eläketilille” ja itse päätät paljonko nostat itse keräämääsi korotettuna kunkin vuoden korkotuotollle kunakin vuonna? Tietysti tässäkin vaihtoehdossa pitäisi laskea, että kansaneläkkeen verran on käytössä loppuelämän verran ja vain sen yli menevät
itse tienatut saa käyttää miten haluaa. Silloinkaan ei eläke ole omaa työpanoksesta kerättyä summaa isompi?19:00
Tuosta on kokemusta. Onneton eläkerahasto. Verohelpotus säästöistä. Kun otin ulos pääomaeroa piti maksaa ja se nostettiin 28 -> 30 %.
Voidaan miettiä, voisiko pääomaveroja olla erilaisia?
Vilma
No en ole tuollaisesta kuullut, mutta sen tiedän, että ihmisten keskimääräinen ikä on miehissä ja naisissakin noussut ja se merkitsee, että ihmiset on paremmassa kunnossa pidempään.
Jos 80 vuotta sitten porukka kuoli jossain päälle 60 vuotiaana keskimäärin niin nyt se huitelee 80 vuoden kantturoissa. SIksi varmaan eläkeiänkin pitää muuttua ajan myötä.
Kai siihen on joku ropellihattu keksinyt kertoimenkin.- Anonyymi
Vihreiden puheenjohtaja esittää vielä eläkeikäisille haittaveron tyyppistä lisäveroa luonnon kuluttamisesta .
- Anonyymi
Sehän kelaa kuin kunno kapitalisti sitten
- Anonyymi
Nämä vihreät ovat hupaisa joukkio.
Minusta kauhean falskilta tuntuvaa porukkaa.
Mikseivät asu aarnimetsien lähellä. Siellä luonnossa.
Kaikissa ryhmissä käsitellään 'vihreitä arvoja'.
Miksi tarvitaan tällainen joukkio.
Vähän kuin KD.
Kaikissa ryhmissä on kristillisiä.
Miksi siihenkin tarvitaan om joukkio.
Vilma
- Anonyymi
Jopa on taas älykästä _muka_ keskustelua.
- Anonyymi
20:35
Jopa oli muka-älykäs kommentti. Ei voi mitään, jos ei.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
20:35
Jopa oli muka-älykäs kommentti. Ei voi mitään, jos ei....Älä ota henkilökohtaisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä ota henkilökohtaisesti.
Jos kommenttiini tulee huitaisu, otan sen huitaisuna kommenttiini. Punkt.
Vilma
Eläkejärjestelmä on melkoinen himmeli, mutta en enää edes haaveile saavani mitään kunnon eläkettä sitten, kun oma eläkeaika koittaa. Yritän kerryttää sen verran omia eläkesäästöjä, että niiden avulla elämä olisi eläkkeellä taloudellisesti riittävän huoletonta.
Minulle karttuu kyllä ennusteen mukaan ihan kohtuullinen eläke, mutta en vain jaksa uskoa, etteikö eläkkeisiin kosketa tavalla tai toisella niin, että tulisin saamaan ennusteen mukaista eläkettä. Toisaalta en jaksa murehtia liikaa asioita, jotka tapahtuvat kymmenien vuosien päästä. Ihan riittävästi murehtimista nykypäivässäkin..- Anonyymi
Paljonko on ihan kohtuullinen eläke?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
21:58
En osaa vastata euroina, oikeastaan en haluakaan.
Onko eettisesti väärin, että jos on työllään jotain saanut aikaiseksi, niin siinä voisi pysyäkin.
Pitäisikö eläkkeelle siirtyessään luopua muustakin kuin työstä?
Onko jonkinlaisen elämäntason ylläpito kohtuutonta ja aiheuttaako se kateutta?
En nyt tarkoita yltiö-ökyilyä. Senkin voi menettää taitamattomuuksissaan.
En osaa sanoa.
Vilma
Mitä on keskiverto Hesassa ja Perähikiällä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko eettisesti väärin, että jos on työllään jotain saanut aikaiseksi, niin siinä voisi pysyäkin.
En osaa sanoa.
Vilma
Mitä on keskiverto Hesassa ja Perähikiällä?6000€/kk palkka, eläke tulee tämän hetkisen tiedon mukaan olemaan jotain vajaa 3800€. Menojen on siis pudottava ihan reilusti.
Anonyymi kirjoitti:
Noin 3000€/kk + omat eläkesäästöt, jos saa työskennellä eläkeikään saakka.
Anonyymi kirjoitti:
En osaa sanoa.
Vilma
Mitä on keskiverto Hesassa ja Perähikiällä?Samaa elintasoa tuskin voi olettaa saavansa eläkkeellä mitä on omalla työllä ansainnut ellei ole osannut tavalla tai toisella varautua eläkepäiviin sijoituksilla tai säästämisellä.
Tyoelakelehi.fi kertoo, että 2023 lopussa Suomessa sai omaa eläkettä noin 1,5 miljoonaa henkilöä. Mediaanieläke oli 1 736 euroa kuukaudessa (puolet saa enemmän ja puolet vähemmän). Yli 5000e/kk sai lehden mukaan pari prosenttia. En laskenut, mutta tuosta tuskin jää käteen 3te enempää. Siis jättisuuria eläkkeet on suhteellisen marginaalinen ilmiö.Citrinella kirjoitti:
Samaa elintasoa tuskin voi olettaa saavansa eläkkeellä mitä on omalla työllä ansainnut ellei ole osannut tavalla tai toisella varautua eläkepäiviin sijoituksilla tai säästämisellä.
Tyoelakelehi.fi kertoo, että 2023 lopussa Suomessa sai omaa eläkettä noin 1,5 miljoonaa henkilöä. Mediaanieläke oli 1 736 euroa kuukaudessa (puolet saa enemmän ja puolet vähemmän). Yli 5000e/kk sai lehden mukaan pari prosenttia. En laskenut, mutta tuosta tuskin jää käteen 3te enempää. Siis jättisuuria eläkkeet on suhteellisen marginaalinen ilmiö.Keskieläke kunnittain, kuvana löytyikin helposti.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009489412.html- Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Samaa elintasoa tuskin voi olettaa saavansa eläkkeellä mitä on omalla työllä ansainnut ellei ole osannut tavalla tai toisella varautua eläkepäiviin sijoituksilla tai säästämisellä.
Tyoelakelehi.fi kertoo, että 2023 lopussa Suomessa sai omaa eläkettä noin 1,5 miljoonaa henkilöä. Mediaanieläke oli 1 736 euroa kuukaudessa (puolet saa enemmän ja puolet vähemmän). Yli 5000e/kk sai lehden mukaan pari prosenttia. En laskenut, mutta tuosta tuskin jää käteen 3te enempää. Siis jättisuuria eläkkeet on suhteellisen marginaalinen ilmiö.Toi mediaanieläke on ihan helwetin vähän pääkaupunkiseudulla, jos vielä verot tuosta.
Monta tarinaa toki tuohonkin tulemaan mahtuu.
Päättäjät eivät koskaan ole realisteja.
Pitäisi kääntää päinvastaiseksi, että juurikin ne viimeiset vuodet kartuttavat.
Vilma
Mielestäni jokin tarkistus tuli tuohon keskimääräiseen elämän loppumisvuoteen, ettei se olisikaan noin korkea. Maratonin loppusuoralle ellei työnantaja poista tuotannollisin ja taloudellisia perustein.
Aina välillä hifistellään muutamalla yli satavuotiaalla, mutteivät muutamat pääskyt vielä totuutta ole. Anonyymi kirjoitti:
Toi mediaanieläke on ihan helwetin vähän pääkaupunkiseudulla, jos vielä verot tuosta.
Monta tarinaa toki tuohonkin tulemaan mahtuu.
Päättäjät eivät koskaan ole realisteja.
Pitäisi kääntää päinvastaiseksi, että juurikin ne viimeiset vuodet kartuttavat.
Vilma
Mielestäni jokin tarkistus tuli tuohon keskimääräiseen elämän loppumisvuoteen, ettei se olisikaan noin korkea. Maratonin loppusuoralle ellei työnantaja poista tuotannollisin ja taloudellisia perustein.
Aina välillä hifistellään muutamalla yli satavuotiaalla, mutteivät muutamat pääskyt vielä totuutta ole.Tottakai tulosta menee verot. Pks mediaanieläke on muuten hieman isompi mitä koko Suomen mediaani.
Itse mietin miksi eläkkeellä pitäisi asua ihan ytimessä, jos asuu vuokralla? Edullisia asuntoja saa helpommin kehyskunnista eikä eläkkeellä pitäisi olla niin kiire ettei ehdi istua bussissa/junassa, kun on tarve liikkua. Jos asunnon sijainti on itselle must, ei auta kuin tinkiä muusta.
Jos omistusasunto on maksettuna, ei keskeinen sijainti maksa yhtään sen enempää kuin kuin hieman kauempanakaan.
Iso eläke kaikille olisi kiva, mutta se olisi kohtuuton maksajille (työikäiset). Niillä, jolla palkka on työikäisenäkin hyvin pieni, tulee olemaan haastavaa selvitä eläkkeellä. Kun eläkeläisiä on 1.5miljoonaa 5.5 miljoonan kansasta on pakko miettiä miten kokonaisuus olisi kaikille kohtuullinen. Tuo suhdeluku tuskin laskee. Veikkaan, että nyt keski-ikäisten ja nuorten eläke ei tule olemaan lähellekään sitä tasoa mitä nyt saadaan. Toivottavasti olen väärässä.- Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Tottakai tulosta menee verot. Pks mediaanieläke on muuten hieman isompi mitä koko Suomen mediaani.
Itse mietin miksi eläkkeellä pitäisi asua ihan ytimessä, jos asuu vuokralla? Edullisia asuntoja saa helpommin kehyskunnista eikä eläkkeellä pitäisi olla niin kiire ettei ehdi istua bussissa/junassa, kun on tarve liikkua. Jos asunnon sijainti on itselle must, ei auta kuin tinkiä muusta.
Jos omistusasunto on maksettuna, ei keskeinen sijainti maksa yhtään sen enempää kuin kuin hieman kauempanakaan.
Iso eläke kaikille olisi kiva, mutta se olisi kohtuuton maksajille (työikäiset). Niillä, jolla palkka on työikäisenäkin hyvin pieni, tulee olemaan haastavaa selvitä eläkkeellä. Kun eläkeläisiä on 1.5miljoonaa 5.5 miljoonan kansasta on pakko miettiä miten kokonaisuus olisi kaikille kohtuullinen. Tuo suhdeluku tuskin laskee. Veikkaan, että nyt keski-ikäisten ja nuorten eläke ei tule olemaan lähellekään sitä tasoa mitä nyt saadaan. Toivottavasti olen väärässä.Minusta pitää olla valinnanvapaus, missä asua.
Sijoituspelurit ovat tehneet tästä mahdottoman asian monelle.
Saksassa Scholz sanoo, ettei eläkkeitä leikata. Sodan kustannuksella?
Suomessa leikataan tavallaan ennakkoon jo.
Vilma
Suhdeluku laskee, koska suurimmat ikäryhmät ovat jo eläkkeellä ja tällaisen terveydenhoidon tasolla syntyy poistumaa kaiken aikaa. Citrinella kirjoitti:
Tottakai tulosta menee verot. Pks mediaanieläke on muuten hieman isompi mitä koko Suomen mediaani.
Iso eläke kaikille olisi kiva, mutta se olisi kohtuuton maksajille (työikäiset). Niillä, jolla palkka on työikäisenäkin hyvin pieni, tulee olemaan haastavaa selvitä eläkkeellä. Kun eläkeläisiä on 1.5miljoonaa 5.5 miljoonan kansasta on pakko miettiä miten kokonaisuus olisi kaikille kohtuullinen. Tuo suhdeluku tuskin laskee. Veikkaan, että nyt keski-ikäisten ja nuorten eläke ei tule olemaan lähellekään sitä tasoa mitä nyt saadaan. Toivottavasti olen väärässä.Itse ajattelen myös niin, että eläkkeellä ei menojen tarvitsekaan olla yhtä suuria kuin nyt, kun pyöritän arkea teinin kanssa asuntolainoineen ja harrastuskuluineen. Toki eläkkeellä ihmiselle soisi ns huolettoman arjen, mutta arki voi olla hyvää ilman suuria menoja. Aina se ei tietenkään ihan niin yksinkertaista ole, että vain pienentää menoja. Joku saattaa esim. olla jumissa omistusasunnossa muuttotappiopaikkakunnalla, eikä saa asuntoaan myydyksi.
Eläkeläiset pääsevät kuitenkin harrastamaan moneen paikkaan todella edullisesti, kulttuuririennoissa on eläkeläisalennuksia jne eli moni eläkeläinen pystyy elämään hyvää arkea käyttämättä siihen omaisuuksia. Muistan jostain hetki sitten lukeneeni, että valtaosa suomalaisista eläkeläisistä kokee olevansa tyytyväisiä elämäänsä. Valitettavasti sitten on tietysti osa eläkeläisistä, joiden varat eivät riitä ihmisarvoiseen arkeen vaan he joutuvat karsimaan jopa lääkkeistä. Heidän tilannettaan ei kyllä saisi kiristää entisestään kulut yhteiskunnalle herkästi kasvavat, kun väärästä paikasta säästetään.- Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Iso eläke kaikille olisi kiva, mutta se olisi kohtuuton maksajille (työikäiset). Niillä, jolla palkka on työikäisenäkin hyvin pieni, tulee olemaan haastavaa selvitä eläkkeellä. Kun eläkeläisiä on 1.5miljoonaa 5.5 miljoonan kansasta on pakko miettiä miten kokonaisuus olisi kaikille kohtuullinen. Tuo suhdeluku tuskin laskee. Veikkaan, että nyt keski-ikäisten ja nuorten eläke ei tule olemaan lähellekään sitä tasoa mitä nyt saadaan. Toivottavasti olen väärässä.Sivusta
" eikä eläkkeellä pitäisi olla niin kiire ettei ehdi istua bussissa/junassa, kun on tarve liikkua"
Liikkuminen vain maksaa enemmän tai yhtäpaljon kuin asuminen ytimessä. Tietenkin jos on ystäviä/lapsia/sukulaisia/harrastuksia ja on kova liikkumaan. Etenkin eläkkeellä olisikin hyvä harrastaa ja tavata ihmisiä eikä jäädä kotinsa vangiksi. Itseäni ei ainakaan kiinnosta mitkään kehyskunnat, jossa ei ole mitään eikä ketään (anteeksi vaan kehyskunnat).
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta pitää olla valinnanvapaus, missä asua.
Vilma
Suhdeluku laskee, koska suurimmat ikäryhmät ovat jo eläkkeellä ja tällaisen terveydenhoidon tasolla syntyy poistumaa kaiken aikaa.Ei nuo Saksan eläkkeet niin hirmusuuria ole että niistä voisi leikata. Jokaisessa maassa on omat systeeminsä.
- Sheena - Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Iso eläke kaikille olisi kiva, mutta se olisi kohtuuton maksajille (työikäiset). Niillä, jolla palkka on työikäisenäkin hyvin pieni, tulee olemaan haastavaa selvitä eläkkeellä. Kun eläkeläisiä on 1.5miljoonaa 5.5 miljoonan kansasta on pakko miettiä miten kokonaisuus olisi kaikille kohtuullinen. Tuo suhdeluku tuskin laskee. Veikkaan, että nyt keski-ikäisten ja nuorten eläke ei tule olemaan lähellekään sitä tasoa mitä nyt saadaan. Toivottavasti olen väärässä."Jos omistusasunto on maksettuna, ei keskeinen sijainti maksa yhtään sen enempää kuin kuin hieman kauempanakaan."
Jatkan tästä koska innostuin... Eli tuo taas riippuu paljon siitä millainen omistusasunto on kyseessä ja minkä kaupungin keskustassa. Usein eläkeläisten omistusasunto on kolmio tai suurempi, se mitä on vuosikaudet makseltu kun lapset olivat pieniä. Isommassa asunnossa on isompi vastike ja näinä aikoina vielä isompi. Sitten taloihin on tulossa kalliita remontteja joiden hinta määräytyy neliöiden mukaan. Aina on jotain remppaa, se vain on varma. Ellei ole paikoista ei pidetä huolta riittävästi ja taloyhtiöllä menee huonosti. Ei hyvä sekään.
Jos taas pienituloisena eläkeläisenä asuu omakotitalossa... niin siitä vasta voi tulla painajainen. Pelkkä sähkölasku voi olla suurempi kuin yksiön vuokra. Mitään remontteja ei ole varaa/muitakaan resursseja tehdä. Jos taas myisi talon niin siitä ei saisi rahaa muuttaa edes yksiöön. Ainakaan siis sellaiseen, jossa isot remontit on tehty ja joka ei ole esteellinen.
- Sheena - Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Itse ajattelen myös niin, että eläkkeellä ei menojen tarvitsekaan olla yhtä suuria kuin nyt, kun pyöritän arkea teinin kanssa asuntolainoineen ja harrastuskuluineen. Toki eläkkeellä ihmiselle soisi ns huolettoman arjen, mutta arki voi olla hyvää ilman suuria menoja. Aina se ei tietenkään ihan niin yksinkertaista ole, että vain pienentää menoja. Joku saattaa esim. olla jumissa omistusasunnossa muuttotappiopaikkakunnalla, eikä saa asuntoaan myydyksi.
Eläkeläiset pääsevät kuitenkin harrastamaan moneen paikkaan todella edullisesti, kulttuuririennoissa on eläkeläisalennuksia jne eli moni eläkeläinen pystyy elämään hyvää arkea käyttämättä siihen omaisuuksia. Muistan jostain hetki sitten lukeneeni, että valtaosa suomalaisista eläkeläisistä kokee olevansa tyytyväisiä elämäänsä. Valitettavasti sitten on tietysti osa eläkeläisistä, joiden varat eivät riitä ihmisarvoiseen arkeen vaan he joutuvat karsimaan jopa lääkkeistä. Heidän tilannettaan ei kyllä saisi kiristää entisestään kulut yhteiskunnalle herkästi kasvavat, kun väärästä paikasta säästetään.17:42
Juu. Saa ihminen elää vaatimattomasti. Ei siinä mitään.
Mutta tällainen kieltäymysten ajattelumalli on aika kummallista modernissa elintasomaassa. No. Takapajulahan tämä jo osaksi.
Ja sitten. Miksi jotkut karkaavat veronmaksuja aikanaan Portugaliin, Espanjaan, nyt Sveitsiin jne.
Miksi osan kansasta pitäisi lyödä rintoihinsa ja tyytyä?
Luterilainen (työ)moraali eläkkeellekin. Ja ei kun tekemään ilmaista vapaaehtoistyötä?
Museovahdeiksi?
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nuo Saksan eläkkeet niin hirmusuuria ole että niistä voisi leikata. Jokaisessa maassa on omat systeeminsä.
- Sheena18:08
Kirjoittaisitko millaisia muutamasta ammattiryhmästä noin esimerkiksi. Kiitos.
Minusta pitää olla valinnanvapaus, missä asua.
Vilma
Suhdeluku laskee, koska suurimmat ikäryhmät ovat jo eläkkeellä ja tällaisen terveydenhoidon tasolla syntyy poistumaa kaiken aikaa.Tottakai on valinnanvapaus missä asua, mutta jos valitsee asua vuokralla Kampissa tai Kaivopuistossa, täytyy jostain muusta usein tinkiä ellei sitten ole kerättyä omaisuutta tai isoa eläkettä. Samahan se on työikäisilläkin… Itse mielelläni asuisin omalla merenrantatontilla Etelä-Espoossa, mutta se nyt ei vaan ole taloudellisesti mahdollista.
Eläkeläisten osuus kyllä nousee jatkossakin huonon syntyvyyden takia, vaikka suuret ikäluokat ovatkin nyt n. 80v iässä (kustannettavien suhteellinen määrä kasvaa ja maksajien pienenee):
https://stat.fi/til/vaenn/2018/vaenn_2018_2018-11-16_tie_001_fi.htmlAnonyymi kirjoitti:
17:42
Mutta tällainen kieltäymysten ajattelumalli on aika kummallista modernissa elintasomaassa. No. Takapajulahan tämä jo osaksi.
Ja sitten. Miksi jotkut karkaavat veronmaksuja aikanaan Portugaliin, Espanjaan, nyt Sveitsiin jne.
Luterilainen (työ)moraali eläkkeellekin. Ja ei kun tekemään ilmaista vapaaehtoistyötä?
Museovahdeiksi?
VilmaEn ajattele, että eläkkeellä tulisi erityisesti kieltäytyä mistään, vaan tunnistaa realiteetit. Jollei raha riitä samanlaiseen elämäntyyliin kuin nuorempana, niin jostain on pakko karsia.
Itse soisin eläkeläisille arjen, jossa jokainen eläkeläinen saisi elää itsensä näköistä elämää ilman, että joka pennosta pitäisi laskeskella. Moni eläkeläinen elää aktiivista arkea harrastuksineen ja matkustuksineen ja se on mielestäni upea asia. Silti jokaisen täytyy omalla kohdallaan miettiä, mikä on taloudellisesti mahdollista. Harvalle työssäkäyvällekään kaikki on mahdollista vaan sitä on harkittava, miten saa rahoistaan eniten irti.Aletheias kirjoitti:
Itse ajattelen myös niin, että eläkkeellä ei menojen tarvitsekaan olla yhtä suuria kuin nyt, kun pyöritän arkea teinin kanssa asuntolainoineen ja harrastuskuluineen. Toki eläkkeellä ihmiselle soisi ns huolettoman arjen, mutta arki voi olla hyvää ilman suuria menoja. Aina se ei tietenkään ihan niin yksinkertaista ole, että vain pienentää menoja. Joku saattaa esim. olla jumissa omistusasunnossa muuttotappiopaikkakunnalla, eikä saa asuntoaan myydyksi.
Eläkeläiset pääsevät kuitenkin harrastamaan moneen paikkaan todella edullisesti, kulttuuririennoissa on eläkeläisalennuksia jne eli moni eläkeläinen pystyy elämään hyvää arkea käyttämättä siihen omaisuuksia. Muistan jostain hetki sitten lukeneeni, että valtaosa suomalaisista eläkeläisistä kokee olevansa tyytyväisiä elämäänsä. Valitettavasti sitten on tietysti osa eläkeläisistä, joiden varat eivät riitä ihmisarvoiseen arkeen vaan he joutuvat karsimaan jopa lääkkeistä. Heidän tilannettaan ei kyllä saisi kiristää entisestään kulut yhteiskunnalle herkästi kasvavat, kun väärästä paikasta säästetään.Olen samaa mieltä, että osalla eläkkeellä olo on selviytymistä. Mediaanieläkkeellä pitäisi pystyä elämään kun kohtuullistaa menojaan. Helpoiten selviää, jos on säästänyt tai sijoittanut, tai vaihtaa vaikka lainattoman asunnon pienempään.
Tosiaan eläkeläisille on ilmaisia urheiluharrastuksia ja muuta harrastuksia monissa kunnissa.
Lääkkeissä on onneksi kelan katto (olisko 600e?), jonka jälkeen reseptilääkkeet on ilmaisia. Pienituloiselle 50e/kk on toki iso panos lääkkeisiin, mutta toimeentulotuki ja asumistuki käsittääkseni koskee myös eläkeläisiä mikäli perustoimeentulo ei pysty itse rahoittamaan. Toki silloin ei voi olla omaisuutta tai asua kalliisti enkä usko, että tukea saa sillä perusteella, että on isot menot (joista ei halua karsia). Kannatan kohtuutta eläkeläisten kuin myös lapsiemme kannalta.
Tulevat eläkemaksut ei voi olla poskettomia eikä myöskään verotus, eläkeläisen pitää pystyä sopeuttamaan menojaan (tai pystyä maksamaan vaje itse), mutta silti vaatimaton peruselämä pitäisi taata kaikille. Vaikka kallis vuokra-asunto ei ole perustavan laatuinen oikeus, kohtuullisuuden ylittävä osuus pitäisi pystyä maksamaan itse.Anonyymi kirjoitti:
Sivusta
" eikä eläkkeellä pitäisi olla niin kiire ettei ehdi istua bussissa/junassa, kun on tarve liikkua"
Liikkuminen vain maksaa enemmän tai yhtäpaljon kuin asuminen ytimessä. Tietenkin jos on ystäviä/lapsia/sukulaisia/harrastuksia ja on kova liikkumaan. Etenkin eläkkeellä olisikin hyvä harrastaa ja tavata ihmisiä eikä jäädä kotinsa vangiksi. Itseäni ei ainakaan kiinnosta mitkään kehyskunnat, jossa ei ole mitään eikä ketään (anteeksi vaan kehyskunnat).
- SheenaKatsoinpa ytv-lippujen hinnankin, eläkeläinen (kela) A-D maksaa 59e/30pv ja 70v-täyttänyt 66e/30pv, lisäksi on 10 ja 20 kerran kortteja.
D-alueen vuokrataso eroaa merkittävästi A-alueesta, huomattavasti enemmän kuin 66e/kk. Kyse on siis omasta valinnasta, haluaako mielummin matkustaa 30-40min keskustaan ja säästää esim. 300-600e/kk muuhun vai elää niukemmin ytimessä. Kumpikin on ihan yhtä hyviä vaihtoehtoja, kunhan tajuaa itse valitsevansa että kummallakin vaihtoehdolla on vaikutuksia.Anonyymi kirjoitti:
"Jos omistusasunto on maksettuna, ei keskeinen sijainti maksa yhtään sen enempää kuin kuin hieman kauempanakaan."
Jatkan tästä koska innostuin... Eli tuo taas riippuu paljon siitä millainen omistusasunto on kyseessä ja minkä kaupungin keskustassa. Usein eläkeläisten omistusasunto on kolmio tai suurempi, se mitä on vuosikaudet makseltu kun lapset olivat pieniä. Isommassa asunnossa on isompi vastike ja näinä aikoina vielä isompi. Sitten taloihin on tulossa kalliita remontteja joiden hinta määräytyy neliöiden mukaan. Aina on jotain remppaa, se vain on varma. Ellei ole paikoista ei pidetä huolta riittävästi ja taloyhtiöllä menee huonosti. Ei hyvä sekään.
Jos taas pienituloisena eläkeläisenä asuu omakotitalossa... niin siitä vasta voi tulla painajainen. Pelkkä sähkölasku voi olla suurempi kuin yksiön vuokra. Mitään remontteja ei ole varaa/muitakaan resursseja tehdä. Jos taas myisi talon niin siitä ei saisi rahaa muuttaa edes yksiöön. Ainakaan siis sellaiseen, jossa isot remontit on tehty ja joka ei ole esteellinen.
- SheenaEikö liian iso asunto tai omakotitalo kannattaisi vaihtaa hyvissä ajoin pienempään ja ennakoida eläkkeelle siirtymistä ja samalla vapauttaa ehkä vähän rahaa eläkkeestä nauttimiseen? Ainakin keskimääräinen ihminen osaa laskea asunnossa pitkään asuneena mitä asuminen kustantaa ja tietää millä tasolla eläke on/tulee olemaan. Siis jos elämänhallinta on kunnossa ja pää vielä toimii, ei talouden muutoksen pitäisi tulla yllätyksenä.
Vaihtaa ei tietenkään tarvitse, jos ei halua, mutta kustannuksien hahmottaminen kuuluu ihmisen omalle vastuulle (kuten myös sen pohtiminen haluaako sopeuttaa tai elää tiukemmin).
Oma lukunsa on, jos asunto on vaikeasti myytävä sijainnin tai kunnon takia. Silloin tilanne voi olla tiukka, vaikka ihminen haluaisi etsiä ratkaisua helpompaan elämään.- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
En ajattele, että eläkkeellä tulisi erityisesti kieltäytyä mistään, vaan tunnistaa realiteetit. Jollei raha riitä samanlaiseen elämäntyyliin kuin nuorempana, niin jostain on pakko karsia.
Itse soisin eläkeläisille arjen, jossa jokainen eläkeläinen saisi elää itsensä näköistä elämää ilman, että joka pennosta pitäisi laskeskella. Moni eläkeläinen elää aktiivista arkea harrastuksineen ja matkustuksineen ja se on mielestäni upea asia. Silti jokaisen täytyy omalla kohdallaan miettiä, mikä on taloudellisesti mahdollista. Harvalle työssäkäyvällekään kaikki on mahdollista vaan sitä on harkittava, miten saa rahoistaan eniten irti.18:54
Järkevästi kirjoitat.
Niin. Joutuvat ihmiset punnitsemaan. Hyvä on osata laskea, mihin tulot riittävät.
Nuorten erityisesti olisi hyvä tiedostaa ja laittaa jo sukanvarteen.
17:42
Museovahdeiksi?
VilmaKun muutat ulkomaille tai asut ulkomailla, Suomesta saatu eläketulo verotetaan Suomessa aivan kuten Suomessa asuvien eläke. Ei siis ole enää olemassa Portugalia tarkoittamassasi merkityksessä.
- Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että osalla eläkkeellä olo on selviytymistä. Mediaanieläkkeellä pitäisi pystyä elämään kun kohtuullistaa menojaan. Helpoiten selviää, jos on säästänyt tai sijoittanut, tai vaihtaa vaikka lainattoman asunnon pienempään.
Tosiaan eläkeläisille on ilmaisia urheiluharrastuksia ja muuta harrastuksia monissa kunnissa.
Lääkkeissä on onneksi kelan katto (olisko 600e?), jonka jälkeen reseptilääkkeet on ilmaisia. Pienituloiselle 50e/kk on toki iso panos lääkkeisiin, mutta toimeentulotuki ja asumistuki käsittääkseni koskee myös eläkeläisiä mikäli perustoimeentulo ei pysty itse rahoittamaan. Toki silloin ei voi olla omaisuutta tai asua kalliisti enkä usko, että tukea saa sillä perusteella, että on isot menot (joista ei halua karsia). Kannatan kohtuutta eläkeläisten kuin myös lapsiemme kannalta.
Tulevat eläkemaksut ei voi olla poskettomia eikä myöskään verotus, eläkeläisen pitää pystyä sopeuttamaan menojaan (tai pystyä maksamaan vaje itse), mutta silti vaatimaton peruselämä pitäisi taata kaikille. Vaikka kallis vuokra-asunto ei ole perustavan laatuinen oikeus, kohtuullisuuden ylittävä osuus pitäisi pystyä maksamaan itse.Mikä ihmeen vaatimaton elämä?
Mikä ihmeen kieltäymysten kansa tämä Suomi on?
Lääkekatto on liki 700 €. Ja ikäihmisille voi olla monilääkitys eli kunnon cocktail.
Sitten on Krla-kuljetukset.
Sitten on lääkäripalkkiot.
Nythän on ollut uutisissa, miten jotkut vanhukset eivät pysty ostamaan kaikkia lääkkeitä.
Pitävät välillä lääkkeettömiä päiviä.
Mikä on ollut hyvä ja oikeudenmukainen päätös, on ollut se, ettei omistusasunnossa asuvalle pidä maksaa mitään asumistukia mm. rahoitusvastikkeeseen. Ei yhteiskunnan tule kartuttaa joidenkin varallisuutta, omaisuutta. Sosiaalilaina voisi toimia tällöin. Ulosmitattavissa.
Vilma
Suomi24 70 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä ihmeen vaatimaton elämä?
Lääkekatto on liki 700 €. Ja ikäihmisille voi olla monilääkitys eli kunnon cocktail.
Nythän on ollut uutisissa, miten jotkut vanhukset eivät pysty ostamaan kaikkia lääkkeitä.
Mikä on ollut hyvä ja oikeudenmukainen päätös, on ollut se, ettei omistusasunnossa asuvalle pidä maksaa mitään asumistukia mm. rahoitusvastikkeeseen. Ei yhteiskunnan tule kartuttaa joidenkin varallisuutta, omaisuutta. Sosiaalilaina voisi toimia tällöin. Ulosmitattavissa.
Vilma
Suomi24 70En tiedä, mistä tuo viimeinen rivi pomppasi.
Vilma - Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Kun muutat ulkomaille tai asut ulkomailla, Suomesta saatu eläketulo verotetaan Suomessa aivan kuten Suomessa asuvien eläke. Ei siis ole enää olemassa Portugalia tarkoittamassasi merkityksessä.
19:41
En usko, että kaikkia tuloja ilmoitetaan Suomessa.
Monilla on holding-yhtiöissä tms. sijoituksia ja yhtiöt ovat Liechtensteinissa, Panamassa, tms.
Ei pidä uskoa, että kaikki näkyy täällä.
Vilma - Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Katsoinpa ytv-lippujen hinnankin, eläkeläinen (kela) A-D maksaa 59e/30pv ja 70v-täyttänyt 66e/30pv, lisäksi on 10 ja 20 kerran kortteja.
D-alueen vuokrataso eroaa merkittävästi A-alueesta, huomattavasti enemmän kuin 66e/kk. Kyse on siis omasta valinnasta, haluaako mielummin matkustaa 30-40min keskustaan ja säästää esim. 300-600e/kk muuhun vai elää niukemmin ytimessä. Kumpikin on ihan yhtä hyviä vaihtoehtoja, kunhan tajuaa itse valitsevansa että kummallakin vaihtoehdolla on vaikutuksia.Jaajaa. D-alueen vuokrataso on suunnilleen sama kuin B- ja C- alueiden. Silti valinnanvaraa D alueella vähän, taso huono, asunnot kauempana kaikesta; D alue on surkein kaikilta muiltakin ominaisuuksiltaan. Harrastepaikkoja on vähän ja ne mitä on maksavat enemmän kuin B- ja C alueilla. Jos myös kaikki lapset, ystävät ja (halvat) harrastukset ovat AB-alueilla, asuminen D-alueella tulee kalliimmaksi kuin C/B alueiden keskustoissa.
Eläkeläislipun saa tosiaan vasta 70-vuotiaana, vaikka eläkkeellä olisi jo 65-vuotiaana, joilloin ABCD lippu maksaa enemmän, 109,70 € tällä hetkellä. Nousee rutkasti ensi vuonna.
- Sheena - Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Eikö liian iso asunto tai omakotitalo kannattaisi vaihtaa hyvissä ajoin pienempään ja ennakoida eläkkeelle siirtymistä ja samalla vapauttaa ehkä vähän rahaa eläkkeestä nauttimiseen? Ainakin keskimääräinen ihminen osaa laskea asunnossa pitkään asuneena mitä asuminen kustantaa ja tietää millä tasolla eläke on/tulee olemaan. Siis jos elämänhallinta on kunnossa ja pää vielä toimii, ei talouden muutoksen pitäisi tulla yllätyksenä.
Vaihtaa ei tietenkään tarvitse, jos ei halua, mutta kustannuksien hahmottaminen kuuluu ihmisen omalle vastuulle (kuten myös sen pohtiminen haluaako sopeuttaa tai elää tiukemmin).
Oma lukunsa on, jos asunto on vaikeasti myytävä sijainnin tai kunnon takia. Silloin tilanne voi olla tiukka, vaikka ihminen haluaisi etsiä ratkaisua helpompaan elämään.Ehkä perintö jälkipolville voisi saada ihmisiä noin menettelemään.
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
18:08
Kirjoittaisitko millaisia muutamasta ammattiryhmästä noin esimerkiksi. Kiitos.
Vilma"Saksalaisen palkansaajan pitää työskennellä keskimäärin 27 vuotta, jotta hän saa eläkeläisen perussosiaaliturvaa suurempaa eläkettä.
Tämä käy ilmi maan työ- ja sosiaaliministeriön mallilaskelmasta, josta kertovat muun muassa Der Spiegel ja Focus.
Laskelma kertoo, että vasta kun palkansaaja on maksanut eläkekassaan vähintään 83 600 euroa, on hänen eläkkeensä yhtä iso kuin 862 euron suuruiseksi arvioitu vähimmäistoimeentuloturva.
Jos tavoitteena on 1 200 euron kuukausieläke, vaatii se keskivertopalkansaajalta yli 37 vuoden työuraa ja 105 000 euron maksuja eläkekassaan.
Puolentoistatuhannen euron eläkkeeseen vaaditaan vastaavasti 47 vuotta ja 118 000 euroa. Tähän yltävät vain harvat, Spiegel sanoo."
"Lännessä miesten keskimääräinen eläke oli runsas vuosi sitten 1 212 euroa. Idässä oli tultava toimeen pienemmällä, 1 139 eurolla. Itäisessä Saksassa elinkustannukset ovat kuitenkin alhaisempia kuin lännessä.
Saksalaisnaiset ovat jääneet heikoille vanhuudenturvansa suhteen. Maan itäosissa keskimääräinen eläke on 710 euroa, ja lännessä 1 023 euroa."
- Sheena Anonyymi kirjoitti:
Mikä ihmeen vaatimaton elämä?
Vilma
Suomi24 70Tarkoitan, että jos ei pysty itse maksamaan omaa elämäänsä (koskee sekä työikäisiä että eläkeläisiä) ja joutuu turvautumaan sosiaalitukiin, ei voi olettaa voivansa asua yhteiskunnan piikkiin Kaivarissa tai saavansa luksushyödykkeitä, etelänmatkoja, kalliita harrastuksia, kaviaaria, merkkikelloja tms. Kärjistän tarkoituksella, ei vähävaraiset noita luksuksia tietenkään käytä, vaan arki on oikeasti tiukkaa laskemista, että selviää edes jotenkin.
Tarkoitan, että jos yhteiskunta maksaa asumisesta suurimman osan, täytyy pystyä kulujen sopeutukseen tai maksamaan puuttuvan osan itse. Olen myös samaa mieltä, että on oikein ettei omistusasumiseen saa kelan tukea.
Toivoisi, että nuoret jaksaisivat panostaa opiskeluun, työssä oppimiseen ja edes hieman miettisivät ammatin työllistymisnäkymiä (muiden asioiden ohessa), jotta eläkettä kertyisi työuran ajalta sen verran, että summalla tulee toimeen. Muuta keinoa oman eläkkeen parantamiseen ei taida olla.Anonyymi kirjoitti:
19:41
En usko, että kaikkia tuloja ilmoitetaan Suomessa.
Monilla on holding-yhtiöissä tms. sijoituksia ja yhtiöt ovat Liechtensteinissa, Panamassa, tms.
Ei pidä uskoa, että kaikki näkyy täällä.
VilmaMuut tulot ei ole eläkkeitä. Jos muutat Sveitsiin pysyvästi ja teet siellä töitä, eihän tätäkään veroteta Suomeen vaan Sveitsiin. Samoin jos eläkettä kertyy Ruotsiin tai Sveitsiin, se luultavasti verotetaan myös ansaintamaahan. Myöskään yritysomaisuutta ei veroteta samalla laskukaavalla kuin eläkettä oli se omaisuus Suomessa tai muualla. Nuo varojen kierrätys bahama-saarille tms. eivät ole tavallisen hyvätuloisen ulottuvilla vaan taitaa olla isompien kv. yritysten hommia ja mahdollisesti rahanpesua.
Tavallinen hyvätuloinen maksaa palkastaan 50-60% veroa, ei siltä jää mitään valtavan suuria summia ja taas ökyrikkaat on hyvin marginaalinen vähemmistö kansasta. Hyvä esimerkki veroprogressiosta on ystävä, joka olisi saanut työpaikan tonnin palkan korotuksella, mutta laski että verotus kiristyy niin paljon, että summasta jää käteen vain 300-400e enemmän. Toinen ihminen sai 200e palkan korotuksen, mutta käteenjäävä summa nousi pari kymppiä.Anonyymi kirjoitti:
Jaajaa. D-alueen vuokrataso on suunnilleen sama kuin B- ja C- alueiden. Silti valinnanvaraa D alueella vähän, taso huono, asunnot kauempana kaikesta; D alue on surkein kaikilta muiltakin ominaisuuksiltaan. Harrastepaikkoja on vähän ja ne mitä on maksavat enemmän kuin B- ja C alueilla. Jos myös kaikki lapset, ystävät ja (halvat) harrastukset ovat AB-alueilla, asuminen D-alueella tulee kalliimmaksi kuin C/B alueiden keskustoissa.
Eläkeläislipun saa tosiaan vasta 70-vuotiaana, vaikka eläkkeellä olisi jo 65-vuotiaana, joilloin ABCD lippu maksaa enemmän, 109,70 € tällä hetkellä. Nousee rutkasti ensi vuonna.
- SheenaVanhempani asuvat D-alueella, ilmaisia eläkeläisharrastuksia on paljon mm. kuoroa, päivätansseja, kulttuuritapahtumia, kahvikerhoja, uimahalli ja punttisali on ilmaiset päivisin. Ja juna keskustaan kestää saman verran kuin Espoon puolella metron varrella asuvalla ystävällä.
Kumpikin pärjää 10-20 matkan korteilla. Elämän menolla on taipumus hieman rauhoittua kun ikää tulee yli 70v, vaikka olisikin hyväkuntoinen ja yhteyttä pidetään myös paljon WA, puhelin, kirjeet/mailit.
Vuokrat voi olla kohtuullisia myös AB-alueella tai kalliita D:llä. Kuitenkin sen perusteella mitä nuoret työkaverit maksaa keskustan kaksioista (yli 1200e/kk), voi asumiskulut olla kohtuuttomat eläkeläisen keskimääräisiin tuloihin verrattuna. Asumista voi myös sopeuttaa usein myös muuttamalla pienempään samalla aluella.
Hyvä vaihtoehto on aina sellainen, joka on varaa maksaa itse ja joka miellyttää. En siis arvostele sinun haluasi asua (eläkkellä) AB-alueella, jos pystyt maksamaan elämisesi, ei asiassa pitäisi olla mitään ongelmaa.Anonyymi kirjoitti:
Ehkä perintö jälkipolville voisi saada ihmisiä noin menettelemään.
VilmaJos pärjää taloudellisesti, ei siinäkään ole ongelmaa. Yhteiskunnan ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista rahoittaa perinnön kerryttämistä, vaan käyttää ne vähän sosiaalirahat heihin, joilla ei ole mitään omaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nuo Saksan eläkkeet niin hirmusuuria ole että niistä voisi leikata. Jokaisessa maassa on omat systeeminsä.
- SheenaSuomalainen eläkejärjestelmä oli rakennettu Suomalaisille. Mutta tänne alkoi marssia kädet ojossa väkeä, EI töihin vaan elämään leveästi tekemättä mitään ja suoraan eläkeläisiksi. Tämä rikkoi Suomalaisten eläkejärjestelmän, täällä ei enää pitäisi ketään päästää eläkkeelle kuin vasta eläkeiän saavutettuaan, muutoin vain samanmoisella korvauksella kuin työttömätkin joutuvat olemaan.
- Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Jos pärjää taloudellisesti, ei siinäkään ole ongelmaa. Yhteiskunnan ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista rahoittaa perinnön kerryttämistä, vaan käyttää ne vähän sosiaalirahat heihin, joilla ei ole mitään omaa.
20:56
Eihän yhteiskunta mitenkään rahoita perinnön kerryttämistä.
Ihmiset ovat itse tehneet työtä, itse säästäneet (maksaneet lainat korkoineen) ja itse saaneet koottua, kuka mitäkin.
Ei todellakaan sosialisointi ole tätä päivää.
Että joku Marketta ja Mauri tulisivät kähmimään. Oh nou.
Aika paksua.
Vilma
(En nyt kirjoita mistään ökyperinnöistä, joiden osalta pankit auttavat vero- tms. suunnittelussa.)
Vain silloin yhteiskunta on kartuttanut, kun on antanut tukea rahoitusvastikkeeseen tms. omaisuuteen kohdistuvaa tukea ja tällöin omaisuus on karttunut yhteiskunnan tukemana.
Tällainen tukihan on tavallaan sosialisointia yhteisestä kukkarosta. - Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Muut tulot ei ole eläkkeitä. Jos muutat Sveitsiin pysyvästi ja teet siellä töitä, eihän tätäkään veroteta Suomeen vaan Sveitsiin. Samoin jos eläkettä kertyy Ruotsiin tai Sveitsiin, se luultavasti verotetaan myös ansaintamaahan. Myöskään yritysomaisuutta ei veroteta samalla laskukaavalla kuin eläkettä oli se omaisuus Suomessa tai muualla. Nuo varojen kierrätys bahama-saarille tms. eivät ole tavallisen hyvätuloisen ulottuvilla vaan taitaa olla isompien kv. yritysten hommia ja mahdollisesti rahanpesua.
Tavallinen hyvätuloinen maksaa palkastaan 50-60% veroa, ei siltä jää mitään valtavan suuria summia ja taas ökyrikkaat on hyvin marginaalinen vähemmistö kansasta. Hyvä esimerkki veroprogressiosta on ystävä, joka olisi saanut työpaikan tonnin palkan korotuksella, mutta laski että verotus kiristyy niin paljon, että summasta jää käteen vain 300-400e enemmän. Toinen ihminen sai 200e palkan korotuksen, mutta käteenjäävä summa nousi pari kymppiä.Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Eri näkökulmia on mielenkiintoista lukea.
Olla kirjoilla jossain maassa, ansainnasta vero sinne. Kyllä.
Mutta täällä hankitulla eläkkeellähän on muutettu.
Nythän hallitus on puuttunut.
Voidaan kysyä, onko fiksua painostaa ihmisiä muuttamaan vaikkapa Espanjasta tänne vai halutaanko jokinmihmisryhmä sieltä muusta syystä pois? Hmmm.
Vilma
Pitäisikö noilla 'pakolaisilla' olla oikeus terveydenhuoltoon Suomessa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Saksalaisen palkansaajan pitää työskennellä keskimäärin 27 vuotta, jotta hän saa eläkeläisen perussosiaaliturvaa suurempaa eläkettä.
Tämä käy ilmi maan työ- ja sosiaaliministeriön mallilaskelmasta, josta kertovat muun muassa Der Spiegel ja Focus.
Laskelma kertoo, että vasta kun palkansaaja on maksanut eläkekassaan vähintään 83 600 euroa, on hänen eläkkeensä yhtä iso kuin 862 euron suuruiseksi arvioitu vähimmäistoimeentuloturva.
Jos tavoitteena on 1 200 euron kuukausieläke, vaatii se keskivertopalkansaajalta yli 37 vuoden työuraa ja 105 000 euron maksuja eläkekassaan.
Puolentoistatuhannen euron eläkkeeseen vaaditaan vastaavasti 47 vuotta ja 118 000 euroa. Tähän yltävät vain harvat, Spiegel sanoo."
"Lännessä miesten keskimääräinen eläke oli runsas vuosi sitten 1 212 euroa. Idässä oli tultava toimeen pienemmällä, 1 139 eurolla. Itäisessä Saksassa elinkustannukset ovat kuitenkin alhaisempia kuin lännessä.
Saksalaisnaiset ovat jääneet heikoille vanhuudenturvansa suhteen. Maan itäosissa keskimääräinen eläke on 710 euroa, ja lännessä 1 023 euroa."
- SheenaAivan järkyttävää.
Eli monen asian täytyy Saksassa olla todella paljon halvempaa asumisesta lähtien tai sitten on jokin rahastosysteemi.
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaajaa. D-alueen vuokrataso on suunnilleen sama kuin B- ja C- alueiden. Silti valinnanvaraa D alueella vähän, taso huono, asunnot kauempana kaikesta; D alue on surkein kaikilta muiltakin ominaisuuksiltaan. Harrastepaikkoja on vähän ja ne mitä on maksavat enemmän kuin B- ja C alueilla. Jos myös kaikki lapset, ystävät ja (halvat) harrastukset ovat AB-alueilla, asuminen D-alueella tulee kalliimmaksi kuin C/B alueiden keskustoissa.
- SheenaSaavatko muuten kaikenlaiset eläkeläiset tuon lipun.
Epäilen, etteivätbtyöeläkeläiset saa, vaan ihan muut?
Kiitos hyvästä kirjoituksesta. Eri näkökulmia on mielenkiintoista lukea.
Olla kirjoilla jossain maassa, ansainnasta vero sinne. Kyllä.
Mutta täällä hankitulla eläkkeellähän on muutettu.
Nythän hallitus on puuttunut.
Voidaan kysyä, onko fiksua painostaa ihmisiä muuttamaan vaikkapa Espanjasta tänne vai halutaanko jokinmihmisryhmä sieltä muusta syystä pois? Hmmm.
Vilma
Pitäisikö noilla 'pakolaisilla' olla oikeus terveydenhuoltoon Suomessa?Eikä tuon paluu muuttamisen taustalla ole päätös ettei kansaneläkettä makseta Suomen ulkopuolelle? Kansaneläkwttähäm saa jos ei ole ollut tuloja millä varsinaista eläkettä olisi kerryttänyt tai jos on ollut yrittäjä ja ei ole maksanut itselleen eläkemaksuja.
Työeläke edelleen käsittääkseni maksetaan asuit missä vaan ja ne verotetaan Suomeen. Painostusta palaamiseen ei käsittääkseni ole, vaan polittinen päätös on ollut että kansaneläke kuuluu vain täällå vakituisesti asuville (vähän niin kuin sosiaalituetkin kuuluu vain täällä asuville).Anonyymi kirjoitti:
20:56
Eihän yhteiskunta mitenkään rahoita perinnön kerryttämistä.
Ihmiset ovat itse tehneet työtä, itse säästäneet (maksaneet lainat korkoineen) ja itse saaneet koottua, kuka mitäkin.
Ei todellakaan sosialisointi ole tätä päivää.
Että joku Marketta ja Mauri tulisivät kähmimään. Oh nou.
Aika paksua.
Vilma
(En nyt kirjoita mistään ökyperinnöistä, joiden osalta pankit auttavat vero- tms. suunnittelussa.)
Vain silloin yhteiskunta on kartuttanut, kun on antanut tukea rahoitusvastikkeeseen tms. omaisuuteen kohdistuvaa tukea ja tällöin omaisuus on karttunut yhteiskunnan tukemana.
Tällainen tukihan on tavallaan sosialisointia yhteisestä kukkarosta.Tarkoitan tilannetta, jossa mummo asuu asuntoa perinnön säilyttämisen takia (mitä ehdotit syyksi aiemmin) eikä tässä asunnossa asumisen takia pärjää taloudellisesti ja ajautuu siksi köyhyyteen. Jos ei ole varaa asua asunnossa, ei ole oikein että yhteiskunta käyttää sosiaalitukia mummon likviditeettivajeen rahoittamiseen ja samalla raha ei riitä oikeasti köyhän auttamiseen. Jos mummo haluaa asua kalliisti perinnön säilyttämiseksi ja kärsiä sen seurauksena niukasta elämästä, se on oma arvovalinta.
Samoin, jos haluaa elää kalliissa lähiössä kalliissa asunnossa ja kuluttaa muuten vähemmän pärjätäkseen, se on myös oma arvovalinta. Sosiaalituet pitäisi kohdistaa ensisijaisesti heille, jolla on vähiten ja joilla ei ole valintaa käytössään.
Sinänsä kahden vanhuksen omaisena toivoisin, että vanhus voisi elää hyvin eikä ainakaan perinnön jättäminen olisi se asia, jonka takia elettäisiin liian niukasti ja kärsittäisiin.- Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Tarkoitan tilannetta, jossa mummo asuu asuntoa perinnön säilyttämisen takia (mitä ehdotit syyksi aiemmin) eikä tässä asunnossa asumisen takia pärjää taloudellisesti ja ajautuu siksi köyhyyteen. Jos ei ole varaa asua asunnossa, ei ole oikein että yhteiskunta käyttää sosiaalitukia mummon likviditeettivajeen rahoittamiseen ja samalla raha ei riitä oikeasti köyhän auttamiseen. Jos mummo haluaa asua kalliisti perinnön säilyttämiseksi ja kärsiä sen seurauksena niukasta elämästä, se on oma arvovalinta.
Samoin, jos haluaa elää kalliissa lähiössä kalliissa asunnossa ja kuluttaa muuten vähemmän pärjätäkseen, se on myös oma arvovalinta. Sosiaalituet pitäisi kohdistaa ensisijaisesti heille, jolla on vähiten ja joilla ei ole valintaa käytössään.
Sinänsä kahden vanhuksen omaisena toivoisin, että vanhus voisi elää hyvin eikä ainakaan perinnön jättäminen olisi se asia, jonka takia elettäisiin liian niukasti ja kärsittäisiin.Ymmärrän.
Eipä tuosta voi kovin erimieltä olla.
Vilma - Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Eikä tuon paluu muuttamisen taustalla ole päätös ettei kansaneläkettä makseta Suomen ulkopuolelle? Kansaneläkwttähäm saa jos ei ole ollut tuloja millä varsinaista eläkettä olisi kerryttänyt tai jos on ollut yrittäjä ja ei ole maksanut itselleen eläkemaksuja.
Työeläke edelleen käsittääkseni maksetaan asuit missä vaan ja ne verotetaan Suomeen. Painostusta palaamiseen ei käsittääkseni ole, vaan polittinen päätös on ollut että kansaneläke kuuluu vain täällå vakituisesti asuville (vähän niin kuin sosiaalituetkin kuuluu vain täällä asuville).Juuri noin.
Hyvä, että täydensit ja tarkensit.
Vilma
- Anonyymi
Suomessa kuoli Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2017 reilut 53 000 ihmistä. Miehet kuolevat keskimäärin hieman alle 75-vuotiaina ja naiset lähes 82-vuotiaina,
Eläkeiän nosto 68-vuoteen tarkoittaisi miehille aika lyhyttä eläkejaksoa.- Anonyymi
00:02
Niin.
Ja sitten tulivat koronavuodet, jolloin tilastointi oli vähintäänkin kyseenalaista.
Vilma - Anonyymi
Eläkkeet on alunperin suunniteltukin lyhyelle eläkejaksolle... Monet vanhempiin sukupolviin kuuluneet kuolivat ennen eläkeikää.
Eläkeikää on jo nostettu. Enää ei pääse ketään eläkkeelle 63-vuotiaana. 1954 syntyneillä oli siihen viimeinen tsäänssi. He saivat jatkaa 68-vuotiaaksi töissä. Tästä nuoremmat voivat jatkaa 70-vuotiaiksi.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eläkkeet on alunperin suunniteltukin lyhyelle eläkejaksolle... Monet vanhempiin sukupolviin kuuluneet kuolivat ennen eläkeikää.
Eläkeikää on jo nostettu. Enää ei pääse ketään eläkkeelle 63-vuotiaana. 1954 syntyneillä oli siihen viimeinen tsäänssi. He saivat jatkaa 68-vuotiaaksi töissä. Tästä nuoremmat voivat jatkaa 70-vuotiaiksi.
- SheenaAjatuksia herättävä kommentti.
Suomessa elämä oli vuosikymmeniä sitten erilaista.
Vanhuksia hoidettiin maaseudulla syytingillä tai siirrettiin myöhemmin vanhainkotiin.
Merimiehille ensimmäiset eläkkeet.
Nuorihan järjestelmä on. 1950 - 60 luvuilla aloiteltu.
- SheenaOmissa työympyröissä on useampia 68-75v osa-
tai kokoaikaisesti työtä tekeviä (ei tosin rahaan takia vaan koska tykkäävät työstään ja työilmapiiristä).- Anonyymi
Citrinella kirjoitti:
Omissa työympyröissä on useampia 68-75v osa-
tai kokoaikaisesti työtä tekeviä (ei tosin rahaan takia vaan koska tykkäävät työstään ja työilmapiiristä).Aivan, samoin minulla.
- Sheena
- Anonyymi
Mjoo, ymmärrän. Elinaikakerroin on vaikuttanut eläkkeisiin vuodesta 2010 (2009?). Elinaikakertoimen tarkoituksena on rajoittaa elinajan pitenemisestä johtuvaa eläkekustannusten kasvua ja lykätä eläkkeelle siirtymistä. Ts. elinaikakerroin vaikuttaa vain silloin, jos eläköityy alimmassa eläkeiässä. Mikäli paiskii hommia tavoite-eläkeikään, mokoma kerroin ei vaikuta.
Ihminen ei jää "työnantajansa mukaiselle eläkkeelle" vaan ihan ikiomalle eläkkeelle.
Mikään ei estä nauttimasta eläkkeestä täysin rinnoin. Fakta on kuitenkin se, että työnteosta maksetaan paremmin kuin eläköitymisestä, varsin itsestäänselvä asia. Ja tämäkin sellainen, ettei kannata verrata itseään, omaa eläkettä muiden eläkkeisiin ja eri elämäntilanteisiin.
- Sheena- Anonyymi
Jokin ristiriita on. On eläkeikä. On ihan lakikin. Ja se laki on yleinen, ei 'ihan oma eläkelaki'.
Ei eläkkeelle ihan fiilispohjalta siirrytä.
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokin ristiriita on. On eläkeikä. On ihan lakikin. Ja se laki on yleinen, ei 'ihan oma eläkelaki'.
Ei eläkkeelle ihan fiilispohjalta siirrytä.
VilmaEläkeikä on syntymävuoden mukaan ja tasoja kolme (Alin vanhuuseläkeikä, Tavoite eläkeikä ja eläkkeen yläikäraja).
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/elakeika-syntymavuoden-mukaan/
Ts. vähän fiilispohjalta voi yleensä jäädä 65v-70v
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eläkeikä on syntymävuoden mukaan ja tasoja kolme (Alin vanhuuseläkeikä, Tavoite eläkeikä ja eläkkeen yläikäraja).
https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/elakeika-syntymavuoden-mukaan/
Ts. vähän fiilispohjalta voi yleensä jäädä 65v-70v
- SheenaTuo on hyvä tuo linkki, minkä laitoit.
Kiitos.
Vilma
- Anonyymi
Jotenkin sekavaa nyt tuo puhe elinaikakertoimesta.
Eläkkeellä jo olevilta se on otettu siinä vaiheessa kun ensimmäinen eläke maksuun. Se vaikuttaa tulevan eläkkeen määrään koko loppueläkeiän. Nythän ensi vuonna eläkkeelle jääville elinaikakerroin on pienempi kun korona vei ikäihmisiä hautaan varhemmin.
Nyt on käsitys että jo nyt vuosiakin elääkkeellä olleilta otetaan uudestaa elinaikakerroin- on puhuttu noin 100 euron maksusta. Uudestaan siis.
Siis ns " tuplaelinaikakerroin" jo eläkkeellä olevilta rangaistukseksi kun ovat eläneet ja pilanneet ilmastoa ja kuluttaneet luontoa.
Ei enää arvostetakaan sodan jälkeisen ja sitä myöhemmän sukupolven työtä nykyisen Suomen hyvinvoinnin ja vaurauden eteen vaan sen kartuttaminen onkin ollut rikos ilmastoa ja luontoa kohtaan.
Mutta vihreän puolueen Attekin nauttii perinnöstä minkä vanhemmiltaan ja isovanhemmiltaan - perinnöstä joka on työllä.ja oman elämän mukavuuksista pois ja nyt jälkipolvi kiroaa sitä mutta kyllä raha,kesämökit, osakkeet, asunnot kelpaa.- Anonyymi
18:03
Hyvä, monitahoinen kommentti.
Nuorten pitäisi havahtua.
Ensin rajapyykkiä siirretään kauas tulevaisuuteen ja sitten leikataan.
Vilma
Nuo Aten kommentit ovat turhamaisia. Naama ruutuun?
- Anonyymi
öooam ,pmo,itlaomem sxaja eo u,,'d'r
joku hälygfysautojen ääni, kuulosri poliisiaurtolle coi ampiainen eli amvulassikin - Anonyymi
Itseä ei kiinnosta pätkääkään ei kiinnosta edes tämä nyt menevä kidutus elämä mitä on ollut kaikki nämä vuosikymmenet tähänkin asti.
Kyllästynyt 50 vuotias mies .- Anonyymi
Kyllästynyt 50-vuotias mies.
On välillä aikoja ja tilanteita, että kyllästyttää.
Johtuuko siitä, että ei voi vaikuttaa joihinkin hyvin tärkeisiin asioihin?
Onko se turhautumista?
Ainut tuskin olet. On muitakin.
Vilma
- Anonyymi
Hei kiitos kommenteista.
Lopetan jetjun just nyt.
Suurin huoleni on, että työelämässä joitakin vuosia olleet jaksaisivat olla kaukaa viisaita.
He aikanaan vuorostaan päättävät.
Maan tilanne voi olla toinen ja voivat kuepauttaa järjestelmää itselleen sopivammaksi.
Vilma
Hyviä öitä. - Anonyymi
Sekä eliniänkertoimen tarkistusta että eläkkeiden leikkaamista suunnitellaan.
Jälkimmäistä perustellaan eläkeyhtiöiden isommalla riskinotolla.
Eli kupattaisiin yksilöiltä, pelattaisiin eläkevaroin.
Joillakin kutittaa sormet, kun on jostain yhteisestä kassasta kyse.
Voi, kunpa ihmiset havahtuisivat.
Tumpelot pelurit ja kassa hupenisi.
Eikö kotimainen kysyntä ole kannatellut aiemminkin?- Anonyymi
Elinaikakerroin tarkistetaan vuosittain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833902
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342833Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä982214Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?271760Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201707- 301664
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261518- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71464Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu731463