https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi
Täällä kun puhutaan paljon deittailusta, pariutumisesta suhteista, niin kun ottaa huomioon palstan naisten iän niin eikö otsikossa mainitut aiheet olisi teille palstanaisille enemmän ajankohtaisia? Esivaihdevuodet alkaa jo nelikymppisenä.
Esivaihdevuodet, menopaussi
87
3831
Vastaukset
- Anonyymi
Ainakin itselleni tuo aihe on täysin yhdentekevä. Olisivat saaneet mielummin tulla jo parikymmentä vuotta sitten.
- Anonyymi
Itse odotan vaihdevuosia myös. Onhan tässä jo kärsitty kuukautisista monta kymmentä vuotta, lapsiakaan en koskaan halunnut. Äidillä vaihdevuodet olivat helppo (ja helpottava) kokemus, joten ei välttämättä tule hirveitä oireita minullekaan.
Aiheesta on tehty tuore ja kattava dokumentti, jonka haluaisin katsoa itsekin jossain vaiheessa. Sille on annettu hyväksyntä Yhdysvalloissa, jossa sitä voidaan käyttää lääkäreiden koulutusmateriaalinakin, joten laadukkaasta dokkarista kyse.
https://www.instagram.com/themfactorfilm/?hl=en
No jos ei ole vielä omakohtaista kokemusta, ei tästä pahemmin voi keskustella. Mielenkiinnosta toki luen mitä muut kirjoittelevat. Edessäpäin tämä on itsellänikin😁
- Anonyymi
On mutta tämä on sinkkusivusto ja pariutuminen ja suhde ym on sinkkujen pääaiheita
Ei kai pariutuminen ja esivaihdevuodet mitenkään toisiaan pois sulje keskustelunaiheina. Ja voihan sitä muutenkin keskustella aiheesta kuin aiheesta, olipa se itselle ajankohtaista tai ei.
- Anonyymi
Näille nyt jostain syystä on tuo lasten saaminen tänään aiheena pakkomielteinen. Tässä nyt on nähtävillä useampi aihetta nimenomaan naisen "kyvyn" suunnasta sivuavia aloituksia. Oletan, että trolli kuvittelee aiheen olevan jotenkin kivulias.
Itse muuten kävin juuri toissa viikolla erään mieshenkilön kanssa keskustelua tästä aiheesta ja lopputulemana oli se, että on negatiivista, että kykenen edelleen tulemaan raskaaksi. 😂 Anonyymi kirjoitti:
Näille nyt jostain syystä on tuo lasten saaminen tänään aiheena pakkomielteinen. Tässä nyt on nähtävillä useampi aihetta nimenomaan naisen "kyvyn" suunnasta sivuavia aloituksia. Oletan, että trolli kuvittelee aiheen olevan jotenkin kivulias.
Itse muuten kävin juuri toissa viikolla erään mieshenkilön kanssa keskustelua tästä aiheesta ja lopputulemana oli se, että on negatiivista, että kykenen edelleen tulemaan raskaaksi. 😂Esivaihdevuodet ovat ihan normaali osa jokaisen naisen elämää. Toisiin vaihdevuosien lähestyminen vaikuttaa suuresti, toiset pääsevät vähemmällä, mutta kaikille naisille vaihdevuodet tulevat ennemmin tai myöhemmin. Siinä ei ole mitään hävettävää tai kauhisteltavaa. Luontainen osa naisen elämänkaarta. Tämä siis niille, jotka pyrkivät liittämään asiaan jotain sellaista, että naisen tulisi jotenkin hävetä vanhenemistaan ja sen mukanaan tuomia muutoksia, ei sinulle 😊
Omalta osaltani lapset on tehty eikä lisääntymiskyky siinä mielessä ole enää itselleni ns tarpeellinen. Se on antanut minulle sen parhaimman, mitä se voi antaa, eli mahdollisuuden tulla äidiksi. Se, etten joskus tulevaisuudessa enää kykene raskautumaan, lienee aikanaan pikemminkin helpotus.- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Esivaihdevuodet ovat ihan normaali osa jokaisen naisen elämää. Toisiin vaihdevuosien lähestyminen vaikuttaa suuresti, toiset pääsevät vähemmällä, mutta kaikille naisille vaihdevuodet tulevat ennemmin tai myöhemmin. Siinä ei ole mitään hävettävää tai kauhisteltavaa. Luontainen osa naisen elämänkaarta. Tämä siis niille, jotka pyrkivät liittämään asiaan jotain sellaista, että naisen tulisi jotenkin hävetä vanhenemistaan ja sen mukanaan tuomia muutoksia, ei sinulle 😊
Omalta osaltani lapset on tehty eikä lisääntymiskyky siinä mielessä ole enää itselleni ns tarpeellinen. Se on antanut minulle sen parhaimman, mitä se voi antaa, eli mahdollisuuden tulla äidiksi. Se, etten joskus tulevaisuudessa enää kykene raskautumaan, lienee aikanaan pikemminkin helpotus.Tottakai se on normaalia, mutta näiden aloitusten tyyli ei ole mitenkään normaali.
- Anonyymi
Harvemmin mies haluaa pariutua minkään vanhan akan kanssa. Kts. vaikka kuinka monella julkkismiehellä on vuosikymmeniä itseään nuorempi nainen.
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Esivaihdevuodet ovat ihan normaali osa jokaisen naisen elämää. Toisiin vaihdevuosien lähestyminen vaikuttaa suuresti, toiset pääsevät vähemmällä, mutta kaikille naisille vaihdevuodet tulevat ennemmin tai myöhemmin. Siinä ei ole mitään hävettävää tai kauhisteltavaa. Luontainen osa naisen elämänkaarta. Tämä siis niille, jotka pyrkivät liittämään asiaan jotain sellaista, että naisen tulisi jotenkin hävetä vanhenemistaan ja sen mukanaan tuomia muutoksia, ei sinulle 😊
Omalta osaltani lapset on tehty eikä lisääntymiskyky siinä mielessä ole enää itselleni ns tarpeellinen. Se on antanut minulle sen parhaimman, mitä se voi antaa, eli mahdollisuuden tulla äidiksi. Se, etten joskus tulevaisuudessa enää kykene raskautumaan, lienee aikanaan pikemminkin helpotus."Omalta osaltani lapset on tehty eikä lisääntymiskyky siinä mielessä ole enää itselleni ns tarpeellinen. Se on antanut minulle sen parhaimman, mitä se voi antaa, eli mahdollisuuden tulla äidiksi. Se, etten joskus tulevaisuudessa enää kykene raskautumaan, lienee aikanaan pikemminkin helpotus."
Samoin ja omalta osaltani teidän sen olevan helpotus, kun viimein pääsee tuosta riesasta eroon. Vaikka mä muksuani rakastan, niin omalla tavallaan olisi ollut suuri helpotus päästä lisääntymiskyvystä eroon jo kauan sitten. Lisääntymiskyvystäni ei tuota lasta lukuunottamatta ole ollut mitään muuta kuin hitonmoinen vaiva ja tuska. Toki lastani ei silloin olisi, mutta en mä silloin osaisi häntä myöskään kaivata, niin julmalta kuin se ehkä jonkun korviin kuulostaakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvemmin mies haluaa pariutua minkään vanhan akan kanssa. Kts. vaikka kuinka monella julkkismiehellä on vuosikymmeniä itseään nuorempi nainen.
Kerro yksikin julkkismies, joka on millään tavalla normaali yksilö.
Anonyymi kirjoitti:
Niin mutta eikö näissä ehkä edes pikkiriikkisen vaikuta se miehen status🤔
Anonyymi kirjoitti:
Kerro yksikin julkkismies, joka on millään tavalla normaali yksilö.
Tästä tulee mieleen DiCaprio. Vaihtaa daamia kuin sukkiaan. Pakko pysytellä alle 25vuotiaissa. En arvosta jotenkin yhtään🤮
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Omalta osaltani lapset on tehty eikä lisääntymiskyky siinä mielessä ole enää itselleni ns tarpeellinen. Se on antanut minulle sen parhaimman, mitä se voi antaa, eli mahdollisuuden tulla äidiksi. Se, etten joskus tulevaisuudessa enää kykene raskautumaan, lienee aikanaan pikemminkin helpotus.Totta se on luonnollista ja kuuluu naiseuteen kaikki me vanhenemme ja olen sitä mieltä että saman ikäiset on parhaimmat kumppanit eli kummallakin omat ongelmat miehillä miesten ongelmat ja naisilla naisten ongelmat
Anonyymi kirjoitti:
Vanhan akan? Millainen ihminen sanoo toisia ihmisiä vanhoiksi akoiksi?
- Anonyymi
Haaveilija39 kirjoitti:
Tästä tulee mieleen DiCaprio. Vaihtaa daamia kuin sukkiaan. Pakko pysytellä alle 25vuotiaissa. En arvosta jotenkin yhtään🤮
No oma asiansahan se on. Eihän tuo ihan terveestä korvienvälistä kerro, mutta siis harvallahan noista tyypeistä on oikeasti kaikki ihan kotona. Tiedä sitten vaatiiko näytteleminen vähän outoa persoonaa. Ja siis eihän tämä vain miehiä koske. Harva naisnäyttelijäkään ihan täysipäiseltä siviilielämässään vaikuttaa.
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Sellqinen, jonka kirjoituksen koko pointti on pyrkiä loukkaamaan. Kyllähän sen näistä muutamista palstatapauksista huomaa, että katkeruus haisee kilometrien päähän.
Anonyymi kirjoitti:
"Omalta osaltani lapset on tehty eikä lisääntymiskyky siinä mielessä ole enää itselleni ns tarpeellinen. Se on antanut minulle sen parhaimman, mitä se voi antaa, eli mahdollisuuden tulla äidiksi. Se, etten joskus tulevaisuudessa enää kykene raskautumaan, lienee aikanaan pikemminkin helpotus."
Samoin ja omalta osaltani teidän sen olevan helpotus, kun viimein pääsee tuosta riesasta eroon. Vaikka mä muksuani rakastan, niin omalla tavallaan olisi ollut suuri helpotus päästä lisääntymiskyvystä eroon jo kauan sitten. Lisääntymiskyvystäni ei tuota lasta lukuunottamatta ole ollut mitään muuta kuin hitonmoinen vaiva ja tuska. Toki lastani ei silloin olisi, mutta en mä silloin osaisi häntä myöskään kaivata, niin julmalta kuin se ehkä jonkun korviin kuulostaakin.Valitettavasti moni nainen kärsii tavalla tai toisella kuukautisista, hormonien aiheuttamista vaivoista yms. ja liian usein niitä vähätellään jopa terveydenhuollon ammattilaisten toimesta. Pitäisi vaan hammasta purren kestää, kun se kerran on osa naiseutta. Ja niinhän se on, mutta ei kenenkään silti pitöisi joutua kärsimään, jos vaivaan on olemassa hoitokeino, kuten useimmiten on.
Anonyymi kirjoitti:
No oma asiansahan se on. Eihän tuo ihan terveestä korvienvälistä kerro, mutta siis harvallahan noista tyypeistä on oikeasti kaikki ihan kotona. Tiedä sitten vaatiiko näytteleminen vähän outoa persoonaa. Ja siis eihän tämä vain miehiä koske. Harva naisnäyttelijäkään ihan täysipäiseltä siviilielämässään vaikuttaa.
No ne on niitä luovia ihmisiä jotka on monesti aika omaperäistä väkeä😉🤪
- Anonyymi
Haaveilija39 kirjoitti:
No ne on niitä luovia ihmisiä jotka on monesti aika omaperäistä väkeä😉🤪
Jotain sellaista ja lisäksi liiallinen julkisuus, maine ja mammona hyvin harvoin kasvattavat ihmistä positiiviseen suuntaan.
Anonyymi kirjoitti:
Jotain sellaista ja lisäksi liiallinen julkisuus, maine ja mammona hyvin harvoin kasvattavat ihmistä positiiviseen suuntaan.
Siinä saattaa tulla kuvitelleensa että kaikki on rahalla ostettavissa. Ei julkimon elämä mikään kovinkaan hehkeä ole. Ei saa elää elämäänsä täysin rauhassa.
Anonyymi kirjoitti:
Sellqinen, jonka kirjoituksen koko pointti on pyrkiä loukkaamaan. Kyllähän sen näistä muutamista palstatapauksista huomaa, että katkeruus haisee kilometrien päähän.
Täytyy olla jollain todella paha olla, jos pyrkimyksenä on loukata toisia ihmisiä. Surullista, Toivottavasti hän pääsee tuntemuksistaan eroon.
Aletheias kirjoitti:
Valitettavasti moni nainen kärsii tavalla tai toisella kuukautisista, hormonien aiheuttamista vaivoista yms. ja liian usein niitä vähätellään jopa terveydenhuollon ammattilaisten toimesta. Pitäisi vaan hammasta purren kestää, kun se kerran on osa naiseutta. Ja niinhän se on, mutta ei kenenkään silti pitöisi joutua kärsimään, jos vaivaan on olemassa hoitokeino, kuten useimmiten on.
Tässäkin asiassa ammattilaisten pitäisi olla sen asiakkaan puolella. Eikä niin että sanotaan ei kannata syödä lääkkeitä.. Rankkaa sille asiakkaalle sitten kärvistellä ja menettää elämänilo jonkun toisen päätöksellä. 🫤
Haaveilija39 kirjoitti:
Tässäkin asiassa ammattilaisten pitäisi olla sen asiakkaan puolella. Eikä niin että sanotaan ei kannata syödä lääkkeitä.. Rankkaa sille asiakkaalle sitten kärvistellä ja menettää elämänilo jonkun toisen päätöksellä. 🫤
Ehdottomasti pitäisi aina pyrkiä löytämään hoitokeino, joka tehoaa, vaikka se tarkoittaisi lääkkeiden syöntiä. Harva lääkkeitä huvikseen popsii, mutta jos se auttaa saamaan elämänlaadun taas hyväksi, niin silloin lääkkeet ovat paikallaan.
Itse kannatan aina ensimmäisenä vaihtoehtona luontaisia hoitokeinoja. Itselleni toimii esim liikunta ja lämmin suihku apuna kuukautiskipuihin. Terveet elämäntavat vähentää kuukauutis- ja vaihdevuosioireiden esiintymisen todennäköisyyttä, mutta jossain tapauksissa ei auta kuin lääke, hormonihoito tai esim leikkaus. Tärkeintä on löytää ratkaisu yksilötasolla ja tämä ei aina toteudu.- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Valitettavasti moni nainen kärsii tavalla tai toisella kuukautisista, hormonien aiheuttamista vaivoista yms. ja liian usein niitä vähätellään jopa terveydenhuollon ammattilaisten toimesta. Pitäisi vaan hammasta purren kestää, kun se kerran on osa naiseutta. Ja niinhän se on, mutta ei kenenkään silti pitöisi joutua kärsimään, jos vaivaan on olemassa hoitokeino, kuten useimmiten on.
Mikä se hoito on? Kerro ihmeessä mullekin??!
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa kysyä ammattilaisilta hoitokeinoja vaivaasi, he osaavat auttaa sinua paremmin kuin minä.
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Kannattaa kysyä ammattilaisilta hoitokeinoja vaivaasi, he osaavat auttaa sinua paremmin kuin minä.
Palstailu auttaa kaikkiin vaivoihin.
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Ota Purana!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samaa voisin kysyä. Toisaalta musta on melko turhaa lähteä "flexaamaan" sillä, että kaikkeen nyt ei ole oikein hoitokeinoja. Jos ei itse ole tietystä vaivoista koskaan kärsinyt, niin niiden todellisuutta on usein vaikea ymmärtää. Esimerkiksi itselläni ainoa "hoitokeino" todella koviin kipuihin oli se, että kuukautisia ei ole. Se taas sinällään ei sovi yhteen sen "lisääntymiskyvyn" kanssa. Olen ollut kivuton ainoastaan lisääntymiskyvyttömänä.
Anonyymi kirjoitti:
Samaa voisin kysyä. Toisaalta musta on melko turhaa lähteä "flexaamaan" sillä, että kaikkeen nyt ei ole oikein hoitokeinoja. Jos ei itse ole tietystä vaivoista koskaan kärsinyt, niin niiden todellisuutta on usein vaikea ymmärtää. Esimerkiksi itselläni ainoa "hoitokeino" todella koviin kipuihin oli se, että kuukautisia ei ole. Se taas sinällään ei sovi yhteen sen "lisääntymiskyvyn" kanssa. Olen ollut kivuton ainoastaan lisääntymiskyvyttömänä.
Miksi te minulta hoitokeinoja kysyisitte? Enhän minä ole terveydenhuollon ammattilainen.
Pointtini oli, että naisten vaivoja ei saisi koskaan vähätellä ja apua olisi jokaisen saatava, olipa se sitten mitä tahansa.- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Miksi te minulta hoitokeinoja kysyisitte? Enhän minä ole terveydenhuollon ammattilainen.
Pointtini oli, että naisten vaivoja ei saisi koskaan vähätellä ja apua olisi jokaisen saatava, olipa se sitten mitä tahansa.Koska terveydenhuollon ammattilaisilla ei ainakaan itselleni mitään hoitokeinoja ole.
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Normi ihminen,vanha akka on vanha akka!mitä kummallista tuossa on?vanha ukko on myös vanha ukko tai kääkkä.
Anonyymi kirjoitti:
Koska terveydenhuollon ammattilaisilla ei ainakaan itselleni mitään hoitokeinoja ole.
Ikävä kuulla, mutta en silti ymmärrä, miksi kuvittelet minun osaavan auttaa sen paremmin.
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Ikävä kuulla, mutta en silti ymmärrä, miksi kuvittelet minun osaavan auttaa sen paremmin.
Sinä sanoita, että aina löytyy hoito. Se oli sarkasmia, eikä sitä tarvitse ottaa turhan vakavasti. Mä sanoin myös, että: "Jos ei itse ole tietystä vaivoista koskaan kärsinyt, niin niiden todellisuutta on usein vaikea ymmärtää." Ymmärrän siis ihan hyvin, että ei näitä moni tajua, kun ei ole omaa kokemusta. Et sä ole ainoa, eikä sun kommentisi nyt ollut lainkaan pahasta päästä, korkeintaan hieman naiivi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai se on normaalia, mutta näiden aloitusten tyyli ei ole mitenkään normaali.
Onkohan aloituksen tehnyt joku vanhempi mieshenkilö jolla taas se ehkä vaikeampi ongelma ikääntymiseen liittyen kun parisuhteista puhutaan. Se kun vaikuttaa sekä lapsen saantiin että siihen parisuhteen intiimiin kanssakäymiseen en siis iso juttu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos mies on jo keski-iässä rai sen jo ylittänyt niin voi kyllä ne nuoret naiset unohtaa. Niistä julkkis avioliitoistakin on useimmat päätyneet eroon kun miehellä alkaneet ne vanhuusongelmat että silleehän siinä sit käy. Ikäväähän se sille nuorelle naiselle on jos miehen kanssa ei muuta makuukammarissa tehdä kuin nukutaan.
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Sivistymätön juntti jostain pöndeltä, joka asuu vanhan äitinsä nurkissa.😂
Anonyymi kirjoitti:
Sinä sanoita, että aina löytyy hoito. Se oli sarkasmia, eikä sitä tarvitse ottaa turhan vakavasti. Mä sanoin myös, että: "Jos ei itse ole tietystä vaivoista koskaan kärsinyt, niin niiden todellisuutta on usein vaikea ymmärtää." Ymmärrän siis ihan hyvin, että ei näitä moni tajua, kun ei ole omaa kokemusta. Et sä ole ainoa, eikä sun kommentisi nyt ollut lainkaan pahasta päästä, korkeintaan hieman naiivi.
Sanoin sanatarkasti:
"Valitettavasti moni nainen kärsii tavalla tai toisella kuukautisista, hormonien aiheuttamista vaivoista yms. ja liian usein niitä vähätellään jopa terveydenhuollon ammattilaisten toimesta. Pitäisi vaan hammasta purren kestää, kun se kerran on osa naiseutta. Ja niinhän se on, mutta ei kenenkään silti pitöisi joutua kärsimään, jos vaivaan on olemassa hoitokeino, kuten useimmiten on."
Eli missään en ole väittänyt, että aina löytyy hoitokeino, vaan että USEIMMITEN hoito löytyy, kunhan vain ihmisen huoliin suhtaudutaan asiaankuuluvalla vakavuudella eikä vaivoja vähätellä. En myöskään ole väittänyt missään ymmärtäväni kaikkien vaivojen todellisuutta. En tietenkään ymmärrä, koska en kaikista vaivoista ole kärsinyt.- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Sanoin sanatarkasti:
"Valitettavasti moni nainen kärsii tavalla tai toisella kuukautisista, hormonien aiheuttamista vaivoista yms. ja liian usein niitä vähätellään jopa terveydenhuollon ammattilaisten toimesta. Pitäisi vaan hammasta purren kestää, kun se kerran on osa naiseutta. Ja niinhän se on, mutta ei kenenkään silti pitöisi joutua kärsimään, jos vaivaan on olemassa hoitokeino, kuten useimmiten on."
Eli missään en ole väittänyt, että aina löytyy hoitokeino, vaan että USEIMMITEN hoito löytyy, kunhan vain ihmisen huoliin suhtaudutaan asiaankuuluvalla vakavuudella eikä vaivoja vähätellä. En myöskään ole väittänyt missään ymmärtäväni kaikkien vaivojen todellisuutta. En tietenkään ymmärrä, koska en kaikista vaivoista ole kärsinyt.Näit kyllä jo mitä vastasin sinulle juuri siihen mitä kirjoitit. Mitä ihmeen syytä sulla on vetää moisesta herne nenääsi? Ei kukaan ole syyttänyt sinua siitä, että et nyt vain selvästikään satu tuosta hirveämmin tietämään. Ei ole mikään tarve, kun ei se kerta itseäsi kosketa. Sentään et ole niitä, jotka alkavat selittää, että voi voi ja kaikkiin ne kuukautiset vähän sattuvat ja liikunta auttaa ja kaikkea sitä tyypillistä mitä sellaiset usein jauhavat, jotka eivät tajua yhtään mitä kivuliaat kuukautiset oikeasti tarkoittavat. Onhan näitä kuultu loputtomiin.
Anonyymi kirjoitti:
Näit kyllä jo mitä vastasin sinulle juuri siihen mitä kirjoitit. Mitä ihmeen syytä sulla on vetää moisesta herne nenääsi? Ei kukaan ole syyttänyt sinua siitä, että et nyt vain selvästikään satu tuosta hirveämmin tietämään. Ei ole mikään tarve, kun ei se kerta itseäsi kosketa. Sentään et ole niitä, jotka alkavat selittää, että voi voi ja kaikkiin ne kuukautiset vähän sattuvat ja liikunta auttaa ja kaikkea sitä tyypillistä mitä sellaiset usein jauhavat, jotka eivät tajua yhtään mitä kivuliaat kuukautiset oikeasti tarkoittavat. Onhan näitä kuultu loputtomiin.
Mistä sinä tiedät, mikä minua koskettaa? Jos sanon, että naisten oireita usein vähätellään ja että toivoisin naisten saavan nykyistä enemmän apua vaivoihinsa, niin miten ihmeessä teet siitä sellaisen päätelmän, etten minä tiedä mistään mitään? Et tunne minua etkä tiedä minusta mitään, joten on kovin ylimielistä tulla selittämään, miten minä en tiedä mistään mitään.
- Anonyymi
Suosittelen aloittajalle lämpimästi pappografiaa :)
- Anonyymi
No toki myönnän että olet oikeassa. Olen mies mutta ymmärrän kyllä.
- Anonyymi
Aloittaja ei tiedä mistä puhuu. Jollaln esivahdevuodet alkaa jo kolmen kympin jälkeen ja toisilla ei ole mitään oireita vielä 50v jälkeenkään ja kierto edelleen toimii kuin kello.
Kun ehkäisyä eikä hormonihoitoja ollut vanhimmat raskaaksi tulleet on Suomessa olleet 58v ja vaihdevuodetkin voi alkaa vasta yli 60v. Omassa yatäväpiirissä on useita 45-55v naisia. Useimmat alkaa puhua oireista viiden kympin jälkeen.
Keskimäärin nelikymppinen mies alkaa saada esiandropaussin oireita useammin kuin nelikymppinen nainen. Nelikymppiset pappaantuneet ei ole harvinaisuus!
Lopuksi vielä huomautan ettei vaihdevuosissa ole mitään väärää tai hävettävää eikä useimmat tahdo edes lisääntyä 40-45v jälkeen, vaikka se olisikin mahdollista. Sama koskee yhtä usein miehiä että naisia.- Anonyymi
Kyllä aloittaja tietää, hän on ammattina nainen.!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitatko, että aloittaja on esivaihdevuosi-ikäinen nainen? Jos on, niin sitten on kyseessä hyvin tietämätön nainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
😂😂
- Anonyymi
Hemmetti sentään, toki meitä miehiä on vaikkapa kaveriksi kävelylle!!
- Anonyymi
Minulle tuo sopisi, kunhan mies on vähintään noin 60-vuotias!
- Anonyymi
Passaa mulle. En ole muutenkaan kokenut olevani nuorenakaan nuori, lapsellinen lähinnä.
Entinen Eivori - Anonyymi
Andropaussiin erikoistuneita lääkäreitä kannattaa käyttää tarpeeksi ajoissa ennenkuin ongelmat ovat muuttuneet vaikeiksi. Tutkimukset, hoito ja lääkkeet peliin ajoissa.
- Anonyymi
Niin, kyllä itse olen yhdistänyt sen kyllästymisen ihan siihen ikään kun ei jaksa enää karehtua tai kotkottaa joka asiasta. Ethän sinäkään varmaan koe löysää llia muuna kuin jumalan tahtona
- Anonyymi
Naisten libido romuttuu vaihdevuosissa.
- Anonyymi
Entä sitten? Onko se ny niin iso tappio välttämättä?
- Anonyymi
Ei romutu, ihan pskaa läppää. Kohde vain muuttuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei romutu, ihan pskaa läppää. Kohde vain muuttuu.
Himot (libido) vähenee naisilla vuosi vuodelta: Melbourne Women's Midlife Health Project seurasi 13 vuoden ajan 438 naista SPEQ kyselyarviointien ja hormonimittausten avulla. Tutkimukseen valittiin 45-55 ikäisiä naisia (keskiarvo 48v) joilla kaikilla oli lähtötilanteessa vielä kuukautisvuotoa. Yhteenvetoa:
Naisten seksuaalisen toiminnan kaikki osa-alueet heikkenevät iän myötä.
Seksuaalitoimintoihin aiheutuu lisäheikennys kun naiset siirtyvät vaihdevuosien läpi. Tämä lisäheikennys liittyy estradioli-tasojen [ovat eräitä estrogeenejä] laskuun.
LÄHDE, ilmainen, katso ainakin himograafi, Figure 1:
The American Journal Of Medicine: 'Sexuality'
https://www.amjmed.com/article/S0002-9343(05)00890-9/fulltext
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä sitten? Onko se ny niin iso tappio välttämättä?
Ei minusta. Joillekin miehille se on kyllä ongelma, mutta ei heidän mielipiteellään ole mitään väliä.
- Anonyymi
11:12
Höpöhöpö.
Ei pidä paikkaansa.
Miten joku voi olla noin tietämätön.
Vilma
Kukin voi haastatella äitiään, miten on menneet nuo vaihtuvat vuodet.
Aika samoin tyttärellä.
Mutta voi tulla muuta vaivaa; myomaa, kystapalleroa jne., mistä voi seurata operaatio jo ennen.
Mutta jos naisella on jokin tällöin rankkaa on se naisen miehellekin.
Ja kun miehellä on omat merkit ilmassa, on se rankkaa naiselle.
Aikuinen pärjää, selviää.
Ja kaipa lääkärit antavat jonkin loiventavan reseptin, jos oikein hurjaksi äityy. - Anonyymi
Miehen haluttomuus yli 40v on varsin yleinen ilmiö, vaikkei siitä puhuta. Useilla miehillä itsetunto ei kestä ikääntymistä ja sen takia oman kyvyn alentumisesta syytetään naisia ja saamaan ilmiön kuuluu myös (esi)vaihdevuosi-ikäisten naisten dissaus tai vaikka naisen lihoamisen syyttäminen. Oikea syy on, että oma sukupuolielin ei enää toimi kuin pornon ja manipuloitujen kuvien/videoiden voimalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miehen haluttomuus yli 40v on varsin yleinen ilmiö, vaikkei siitä puhuta. Useilla miehillä itsetunto ei kestä ikääntymistä ja sen takia oman kyvyn alentumisesta syytetään naisia ja saamaan ilmiön kuuluu myös (esi)vaihdevuosi-ikäisten naisten dissaus tai vaikka naisen lihoamisen syyttäminen. Oikea syy on, että oma sukupuolielin ei enää toimi kuin pornon ja manipuloitujen kuvien/videoiden voimalla.
Miesten vaihdevuosista puhutaan edelleen vähän.
Muutokset ovat hitaita, ja toisinaan ne sekoittuvat muihin sairauksiin. Toisaalta miehen vaihdevuosista puhuminen on ollut pitkään tabu tai ainakin asia, jonka esiin ottamisen monet miehet ovat kokeneet vaikeaksi. Tämä johtunee siitä, että oireet liittyvät miehen elämän ydinalueisiin: jaksamiseen, suorittamiseen ja seksuaalisuuteen. - Anonyymi
Ei pidä paikkaansa , ja estrogeeni hormonihoidot on keksitty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elintavoilla suuri merkitys, jos mies on koko aikuisikänsä tupakoinut, kaljotellut ja liikkunut vain jääkaapin ja soffan väliä ja syönyt makkaraa ja muuta sontaa, niin se on lihava papparainen jo 50 vuotiaana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Himot (libido) vähenee naisilla vuosi vuodelta: Melbourne Women's Midlife Health Project seurasi 13 vuoden ajan 438 naista SPEQ kyselyarviointien ja hormonimittausten avulla. Tutkimukseen valittiin 45-55 ikäisiä naisia (keskiarvo 48v) joilla kaikilla oli lähtötilanteessa vielä kuukautisvuotoa. Yhteenvetoa:
Naisten seksuaalisen toiminnan kaikki osa-alueet heikkenevät iän myötä.
Seksuaalitoimintoihin aiheutuu lisäheikennys kun naiset siirtyvät vaihdevuosien läpi. Tämä lisäheikennys liittyy estradioli-tasojen [ovat eräitä estrogeenejä] laskuun.
LÄHDE, ilmainen, katso ainakin himograafi, Figure 1:
The American Journal Of Medicine: 'Sexuality'
https://www.amjmed.com/article/S0002-9343(05)00890-9/fulltext
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀Miehen himot ja kyvyt laskee hetki 30v jälkeen.
- Anonyymi
vaihdevuosissa on hyvää se että ei tarvitse etsiä seksiä , mutta huonoa väsymys ja huono yö uni,
- Anonyymi
16:12
En ymmärrä kommenttiasi.
Miehen?
Vilma
Kannattaa tätä NMN:ää testata, sillä on saatu eläinkokeissa hyviä tuloksia. FDA kielsi sen myynnin lisäravinteena, mutta kielto on kumottu äskettäin. NMN on molekyylirakenteeltaan lähellä B3-vitamiinia eli niasiinia, ja niasiinilla voi olla myös samankaltaisia vaikutuksia kuin NMN:llä. Myös ihmiskokeita NMN:lla on menossa, mutta NMN on haitaton ravintolisä, jota voi käyttää muutenkin. Toivotaan että NMN tulee pian saataville EU:ssa
"Hoito nikotiiniamidimononukleotidilla (NMN) nuorentaa munasolujen laatua ikääntyneillä eläimillä, mikä johtaa hedelmällisyyden palautumiseen. Nämä NMN:n edut ulottuvat kehittyvään alkioon, jossa lisäravinteet kumoavat äidin iän haitallisen vaikutuksen kehitykseen. Nämä havainnot viittaavat siihen, että NAD+-tasojen palauttaminen myöhään on mahdollisuus pelastaa naisten lisääntymistoiminto nisäkkäissä."
NAD+ Repletion Rescues Female Fertility during Reproductive Aging
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7063679/- Anonyymi
Andropaussin oireisiin on apua tarjolla.
- Anonyymi
Näytä videona
- Anonyymi
Transmies 😁😱😂
- Anonyymi
Olen 52-vuotias nainen, jonka vaihdevuodet alkoivat ennenaikaisesti jo nelikymppisenä, Käytän vaihdevuosioireisiin Evorel Conti-laastaria. Libido ja halut ovat tallella ja varmaan vahvempia nyt, kuin nuorena. Ei kehohäpeää, tiedän mistä nautin. Elän parasta aikaa.
- Anonyymi
Ole onnellinen, sinä 52v, jonka elämä kukoistaa. Itse kohta 53v. ja hulluksi tulossa jo esivaihdevuosioireiden takia. Eli menkat tulee edelleen, mutta kaikki v.vuosioireet löytyy, halutkin hiipuneet...
Ja tiedoksi teille "tietäville": kaikille ei hoitoa ole / sitä ei anneta. Itsellä syynä sairastettu keuhkoembolia ( veritulppa). Hormonit kun lisäävät tukosriskiä..
Omasta mielestäni hormoneja tulisi antaa silti, kunhan itse tiedostaa riskin. Kuolla voi muuhunkin kuin tukokseen näin huonossa olossa... t. Kuolema mielessä joka päivä
- Anonyymi
Miehillä myös! Haha,ei osunut ei uponnut. Kai olet varannut t-maksia/ viagraa ja miesten tenoja. Kyllä se siitä👎🤷♀️
- Anonyymi
Ps. Tällaiset avaukset on merkki vaihdevuosista. Pähkäilee ja miettii omaa kelpaamista ja yrittää lytätä/lätätä vastakkaista sukupuolta. Nyt tohtorin pakeille hakeen lääkkeet😁🤷♀️
- Anonyymi
Oikeasti voin kertoa etten ole edes kiinnostunut naisista jotka olisivat kyvykkäitä lisääntymiseen, ei mielellisesti, halukkuudellisesti tai fyysisesti.
Tulisi vain kauhea paine jos olisi sellainen innokas 38-vuotias nainen, joka silmät kiiluen haluaisi yhtyä pienen vauvan toiveessa. Himokkaasti kyntensä selkänahkaan upottaen, aah.
Elämä tuollaisen naisen kanssa olisi samaa jos ajelisi 200 km tunnissa moottoripyörällä ilman kypärää, kyllä se hetki nautinnon keskellä voisi tuoda mukanaan jotain pysäyttävää. Taas ajelisi kohti synnytyslaitoksen osastoa xxx ja odottaisi kun se uusi tulokas päästäisi sen ensimmäisen vaativan äännähdyksensä. Se äännähdys tarkoittaa, olet minun huoltaja, minulla on nyt huono olo, helpota vähän. Etsi, löydä ja tee olo tyytyväiseksi.
Mjoo, en pidä naisia jotka ovat vanhoja huonoina vaihtoehtoina. Iho nousee kukonlihalle puhuttaessa nuorista naisista.
AV- Anonyymi
Ai et vai? Miten ikäistesi ja vanhempien naisten veltostunut iho? Yököttääkö edelleen?😁🤷♀️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai et vai? Miten ikäistesi ja vanhempien naisten veltostunut iho? Yököttääkö edelleen?😁🤷♀️
Tietysti, se ei ole visuaalisesti kauneinta maailmassa, ei varmasti kenenkään mielestä?
Sitä ei vain enää huomaa, jos sitä näkee jokainen päivä:)
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko niillä sellaista?
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo vaihdevuosin kourissa kärvistelevät guppet ei tajuu että muita ei heilauta pätkääkään heidän vaihdevuosi ongelmat. Koittaa kaataa ne muiden niskaan,kun itsellä on paha olla. Mua ei heilauta muiden arvottamiset. Minä olen minä ja hyvä just tällaisena. Se kai heitä riepookin kun ei samaan kykene. Toivon sydämmestäni että joku pvä hokaisivat,mikä on oikeasti tärkeää. Muiden mielipiteille kukkanen.😁🤷♀️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko niillä sellaista?
AVTottakai on. Se on luonnonlaki ja niin pitääkin olla. Se että näkee toisen kauniina vanhenemisineen kaikkineen on kauneinta maailmassa. Se on viisastumista. Riisuuntumista omista päähänpinttymistä. Oppimista näkemään kauneutta uusin silmin.se on oivallus. Aitoa rakkautta🤷♀️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai on. Se on luonnonlaki ja niin pitääkin olla. Se että näkee toisen kauniina vanhenemisineen kaikkineen on kauneinta maailmassa. Se on viisastumista. Riisuuntumista omista päähänpinttymistä. Oppimista näkemään kauneutta uusin silmin.se on oivallus. Aitoa rakkautta🤷♀️
Wau, hienoa kun sen ymmärtää.
AV - Anonyymi
Jos olisit kerrankin elämässäsi ajanut 200 km/h prätkällä ilman kypärää, et veistelisi tuollaisia.
Siitä on ihan oikeasti nautinto kaukana.
Sitäpaitsi ELÄMÄ ALKAA KOLMESTASADASTA.
Mutta sitä ei 99,99% ihmisistä pääse koskaan kokemaan :).
Ja hei, minulla on neljä lasta, tiedän kyllä ihan riittävästi naisista, yhdynnästä, syntymästä, lapsista ja vaihdevuosista.
Hauskaa loppuvuotta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos olisit kerrankin elämässäsi ajanut 200 km/h prätkällä ilman kypärää, et veistelisi tuollaisia.
Siitä on ihan oikeasti nautinto kaukana.
Sitäpaitsi ELÄMÄ ALKAA KOLMESTASADASTA.
Mutta sitä ei 99,99% ihmisistä pääse koskaan kokemaan :).
Ja hei, minulla on neljä lasta, tiedän kyllä ihan riittävästi naisista, yhdynnästä, syntymästä, lapsista ja vaihdevuosista.
Hauskaa loppuvuotta!Tuskin nautintoa olisi elää nuoren naisen kanssa joka haluaisi vielä lapsen, joten mielestäni vertauskuva oli ihan oikea.
Vaihdevuodet on vielä kokematta, olet siis edellä muussakin mitä matkanopeudessa.
AV
- Anonyymi
Menopaussi tarkoittaa sitä että menoista pidetään paussi.
Meno - Paussi. - Anonyymi
Mielenkiintoista luettavaa. Saisiko täältä apua?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18706314/asianajotoimisto-heikkila--co-ongelmissa-osa-ii Naisille vaihdevuodet iskenee noin 40--->
Jotenkin en jaksa uskoa, että täällä olisi kovin paljoa nuorempia miehiäkään....korkeintaan epätoivoisis kolleja etsimässö edes puumaa..
Mutta minusta vaihdevuosistakin voi keskustella. Kyllähän vastaavaa alkaa tulla nykymiehillekin hyvinvointimaailmassa. Ukit rules! 💪😄
Tietääköhän aloittaja, että ihmiselle vaihdevuodet tulee, että seuraavalle sukupolvelle on lapsenkaitsajia? No parrmpi vaan, että pslstan "ukitkin" luovuttaisivat suosiolla, ettei tarvitsisi trollata palstalla. 😃Itsestä olis ehkä mukavempikin seurailla muutama tunti naisen jälkasvun jälkikasvua muutama tunti ja sitten keskittyä siihen mummiin pikkutunteina. 😁
Minusta pikkutyypit on huikrita seurattavia, mutta ei silleen, että ne ois siinä aina...
Se on jo koettu. Ei kiitosta.
Mutta omansa maailmsn turuille hommsnnut hottis kävis hyvin. 😄
Lisääntymishommat on niin nähty...niin nähty. 😄
- Anonyymi
Eihän me kuukautisistakaan jatkuvasti jankuteta.
xLiner - Anonyymi
Itselläni loppuivat kuukautiset jo nelikymppisenä, muista vaihdevuodeoireista, kuten limakalvojen kuivuudesta, ei tietoakaan. Nyt viisikymppisenä seksielämäni on parempaa ja vilkkaampaa kuin koskaan.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin304277Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee302217Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1141750Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71608- 831446
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1391296- 641096
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101004Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa220984Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70971