Kiibalaista tavaraa aina halveksitaan

Anonyymi-ap

Suomessa ja länsimaissa yleensä on sellainen tapa, että täällä suhtaudutaan jotenkin halveksuvaan sävyyn kiinalaiseen tavataan ja pidetään sitä automaattisesti huonompana kuin jotain länsimaista vastinetta.

No, toisaalta jos ajattelee vaikkapa suomalaista tuotantoa niin täällä ei juurikaan edes tehdä mitään, mitä voisi verrata kiinaisern tuotantoon. Just katselin somessa, kun joku Suomi-juntti hyvin halveksuvaan sävyyn testaili kiinaista moottorisahaa. Joo, eihän se nyt mikään 1000 euron Sthili ole, mutta kuitenkin saha, jollaista Suomessa valmistettua ei löydy ainuttakaan. Ylipäätään länsimaissa monen vastaavan tuoteartiklan kohdalla menisi sormi suuhun, jos sanottaisiin, että tehkääpä perässä. Ei löytyisi Suomesta montaa konepajaa, jotka alkaisivat samalla intesiteetillä paukuttaa sahoja maailmanmarkkinoille.

Kiinalaiset, no joo, ne on kopioita ja ne ei ole välttämättä aina yhtä laadukkaita ja ennen kaikkea tuotannon volyymi ja myynti ovat ratkaisevia. Mutta se, että siellä tehdään ja tehdään paljon, sekä rohkeasti sellaista mitä länsimaissa ei ole koettu vuosikymmeniin on aiheuttanut sen, että kaikesta viisastelusta ja kiinalaisen tuotannon halveksunnasta huolimatta olemme täällä innovatiivisuudessa totaallisen jälkijunassa ja siksi Suomi ja Eurooppa taantuvat, rypevät veloissaan, eivät kehity, eivät enää keksi mitään uusia toimintatapoja tai konkreettisia tuotteita. Ei täällä osata muuta kuin ulkoistaa tuotantoa Kiinaan ja myydä tuottavia yrityksiä kiinalaisille. Vastaavasti tavaravirta sieltä tähän suuntaan on kroonista ja kasvavaa kun taas varallisuus, osaaminen, innovatiivisuus ja rahat virtaavat Kiinan suuntaan. Täällä vaan kitistään, kun ihmiset tilaavat Temusta taloja ja ainoaksi ratkaisuksi koetaan, yllätys yllätys, tullit ja verot! Vadtaus on kuitenkin se, että suuressa kuvassa; ei toimi! Kehitys ei pysähdy vaikka länsi tullimuuraisi itsensä kiinalaisen kaupan ulkopuolelle. Syy on yksinkertaisesti se, että olemme vanheneva ja harmaantuva maanosa, jossa on 1,5 miljardia kuluttajaa vähemmän kuin Aasian talousalueella...siis vielä senkin jälkeen, vaikka laskisimme Amerikan Yhdysvallat osaksi lännen väestöpohjaa.

Punkalaidun on ainoa maanosa, koka kasvaa. Sillä suunnalla talous vetää etenkin Talonpoikaismuseo Yli-Kirran suunnilla. Sillä petäjäleipä ja nokipannukahvi tekee kauppansa juhannuksen tienoolla ja joulun aiikoina taitaa savusaunakin lämmitä, mikä tuo massiiviset lipputulot kansakunnan kernalta vähäosaisten jaettavaksi.

Muilta osin Kiina vie ja jyrää, niinntaloudessa, tieteessä kuin urheillussakin. Määrä ja volyymi asettaa tahdin. Vain ilmastonmuutos voi muuttaa asetelman!

Niin ja en edelleenkään oikolue tekstejäni. Puhelimella on veemäinen kirjoittaa, kun on paksut ja nopeat sormet, mutta hidas pää!

20

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kai sitä nyt länsimaissa osattaisiin yhä valmistaa vaikka mitä, mutta kun verotus ja sääntely on sitä luokkaa ettei länsimaisella ihmisellä ole varaa ostaa omaa työtään.

Sitten vielä vallitsee ainakin Euroopassa melko laaja yhteisymmärrys siitä, että oikea maailmanjärjestys on juuri tällainen. Halpaa tavaraa virtaa Aasiasta ja Eurooppalaiset voivat ylpeänä moraaliposeerata vihreyden keskellä, koska kaikki savu ja öljy haisee tarpeeksi kaukana poissa silmistä.

Ja kyllähän ne Aasian isoimmat taloudet maat harmaantuvat yhtä lailla. Kiina noudatti yhden lapsen politiikkaa suunnilleen niin kauan että monet eivät halua sitä yhtäkään.

• Anonyymi

Mjoo, mutta kaikesta huolimatta syntyvyys Kiinassa on jo paremmalla tasolla mitä suomalaisen kantaväestön. Tulisiko olla huolissaan ja kenestä?

AV

• Anonyymi kirjoitti:

Mjoo, mutta kaikesta huolimatta syntyvyys Kiinassa on jo paremmalla tasolla mitä suomalaisen kantaväestön. Tulisiko olla huolissaan ja kenestä?

AV

Ei niin isoista asioista kannata olla huolissaan, joille ei mitään voi. Pitää olla huolissaan polarisaatiosta, jossa kaikki eivät juo samasta boolimaljasta.

• Anonyymi
        scrg kirjoitti:

Ei niin isoista asioista kannata olla huolissaan, joille ei mitään voi. Pitää olla huolissaan polarisaatiosta, jossa kaikki eivät juo samasta boolimaljasta.

Tuolloin yleensä kannattaisi mennä sen uuden voiman puolelle, maailmanhistoria sen on jo meille näyttänyt?

AV

• scrg
        Anonyymi kirjoitti:

Tuolloin yleensä kannattaisi mennä sen uuden voiman puolelle, maailmanhistoria sen on jo meille näyttänyt?

AV

Olen nyt jo sillä puolella joka ei juo boolimaljasta. Vaikka ei se mikään tietoinen valinta ole. Enkä tiedä kannattaako missään taistelussa olla millään puolella jos katsomossa on paremmin omalla mukavuusalueellaan.

• Anonyymi
        scrg kirjoitti:

Olen nyt jo sillä puolella joka ei juo boolimaljasta. Vaikka ei se mikään tietoinen valinta ole. Enkä tiedä kannattaako missään taistelussa olla millään puolella jos katsomossa on paremmin omalla mukavuusalueellaan.

Olen taasen itse työssä jonka tehtävänä on ajatella molempia osapuolia.
        Kyllä molemmat yhä saa juomaan samasta maljasta, ainakin liikemaailmassa.

AV

• Anonyymi kirjoitti:

Olen taasen itse työssä jonka tehtävänä on ajatella molempia osapuolia.
        Kyllä molemmat yhä saa juomaan samasta maljasta, ainakin liikemaailmassa.

AV

Minä en ole työssäni koskaan tehnyt tai ehdottanut yhtään sopimusta. Mielipiteeni kerron jos kysytään ja harvoin kysytään.

Mutta ihmisethän sopimuksia aina tekevät. Johtaja on valmis viilaamaan omistajiaan linssiin ja poliitikko kansaansa, jos se heitä omakohtaisesti hyödyttää.

• Anonyymi
        scrg kirjoitti:

Minä en ole työssäni koskaan tehnyt tai ehdottanut yhtään sopimusta. Mielipiteeni kerron jos kysytään ja harvoin kysytään.

Mutta ihmisethän sopimuksia aina tekevät. Johtaja on valmis viilaamaan omistajiaan linssiin ja poliitikko kansaansa, jos se heitä omakohtaisesti hyödyttää.

Mjääh, itse rakennan aina uutta ja Suomea vahvistavaa. Siihen Suomen sisäiset voimat eivät riitä. Tarvitaan kumppaneita, hyviä liiketoiminnalliaisia "perheitä".
        Ja, niitä kyllä löytää enemmän tuolta Kiinan suunnasta mitä Yhdysvalloista.

Poliittiseen näkökulmaan kantaa ottamatta.

AV

• Anonyymi
        scrg kirjoitti:

Mä oon vähän ruvennut miettiin, että ootkohan sää mahtanu koskaan missään töissä ollutkan? Ettet vaan olis ollut siellä vilttiketjussa koko aikuisikäs?

• Anonyymi kirjoitti:

Mjääh, itse rakennan aina uutta ja Suomea vahvistavaa. Siihen Suomen sisäiset voimat eivät riitä. Tarvitaan kumppaneita, hyviä liiketoiminnalliaisia "perheitä".
        Ja, niitä kyllä löytää enemmän tuolta Kiinan suunnasta mitä Yhdysvalloista.

Poliittiseen näkökulmaan kantaa ottamatta.

AV

Mikä on se Suomi ja miksi sen pitäisi olla vahva?

En ole ehkä ikinä lukenut yhdenkään kiinalaisen lukemaa kirjaa ( jos ei otteita Tzu Sunista lasketa), en sarjakuvia, näkemäni kiinalaisten elokuvat on Hong Kongista tai Hollywoodista). Tai mitä ovat edes ne kiinalaiset keksinnöt? Tiktok?

• Anonyymi
        scrg kirjoitti:

Mikä on se Suomi ja miksi sen pitäisi olla vahva?

En ole ehkä ikinä lukenut yhdenkään kiinalaisen lukemaa kirjaa ( jos ei otteita Tzu Sunista lasketa), en sarjakuvia, näkemäni kiinalaisten elokuvat on Hong Kongista tai Hollywoodista). Tai mitä ovat edes ne kiinalaiset keksinnöt? Tiktok?

Et taida olla se ruudin keksijä, enkä sinulta koskaan ole sitä odottanutkaan.

AV

• Anonyymi kirjoitti:

Mä oon vähän ruvennut miettiin, että ootkohan sää mahtanu koskaan missään töissä ollutkan? Ettet vaan olis ollut siellä vilttiketjussa koko aikuisikäs?

Kaikenlaisia asioita sitä ihmiset jaksaa miettiä. Olen ehkä ennenkin mainostanut olevani suvun kolmas vakituisessa työsuhteessa oleva ja ne kaksi edellistä ovat 1800-luvulta. Tarina tietenkin voi olla tosi tai epätosi.

• Anonyymi kirjoitti:

Et taida olla se ruudin keksijä, enkä sinulta koskaan ole sitä odottanutkaan.

AV

Se olisi ruudinkeksijä, jos et tarkoita sitä ilmeisesti henkilönä tuntematonta tiettyä kiinalaista ruudin keksijää.

• scrg kirjoitti:

Se olisi ruudinkeksijä, jos et tarkoita sitä ilmeisesti henkilönä tuntematonta tiettyä kiinalaista ruudin keksijää.

Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme on erinomaisen kaunis elokuva. Mutta en voi väittää että oikeastaan ymmärtäisin sitä.

Harvoin länsimaisten tuotosten kanssa käy samoin. Tai ainakaan menneinä vuosikymmeninä.

• Anonyymi

Tässäpä sitä olikin maailmanpolitiikan arkipäivää Punkalaitumelta käsin tarkkailtuna 🤣😂

• Anonyymi

Juu, taitaa suomessa myytävistä älypuhelimista, tietokoneista ja elekroniikasta sisältää yli 90% kiinassa valmistettuja komponentteja ja kehutaan hyviksi laitteiksi.

• Anonyymi

Venäjän liittolainen ei voi digata

• Anonyymi

Totta kirjoitat, nekin mistä Suomessa maksetaan 1600 euroa ja mihin voidaan puhua on tehty ja osin suunniteltu Kiinassa.
      Kiinasta saa hyvää laatua, se vain maksaa ihan samalla tavalla vähän enemmän mitä muuallakin maapallolla. Suurin syy siihen että Kiinalaisia tuotteita kohtaan on epäluuloa, tulee ostohinnan ja myyntihinnan yhtälöstä.
      Moni liike kun välittää keskitasoista tai sitä huonompaa, esimerkkinä appelsiinimehu. Suomessa saa pelkästään luokitusta B tai C, eli ne jotka ymmärtävät appelsiinimehun päälle eivät sitä halua enää marketeista ostaa.

AV

• Anonyymi

Suomen valtamedia pyörittää jo isolla volyymilla kiinalaisvastaista mielipiteenmuokkasta, amerikan käskyläinen, kun on. Temu sitä, temu tätä. Tämä on jatkoa kaikelle muulle vihreälle manipuloinnille. Ei saa käyttää sanaa tyttö. Ei saa syödä punaista lihaa. Ei saa syödä leikkeleitä. Venäjällä pitäisi olla se ja se vallassa. Unkarin Orban ei kelpaa alkuunkaan. Ei myöskään vaalien voittaja Georgiassa. Trumpista puhumattakaan. Itseriittoisuus on Suomessa huipussaan.

• Anonyymi

Tässä on hyvä esimerkki Kiinasta, jota suurin osa Suomalaisista ei koskaan näe, saati koe paikanpäällä: https://rumble.com/v5wiayq-experience-chinas-sky-garden-1000-trees-400-steps-of-architectural-marvel.html
      Kiinassa uudisrakennusten laskettu käyttöikä on 25 vuotta. Nauroin joskus sille, kuten Japanilaisten autojen 7 vuoden lasketulle käyttöiälle. No, miten meillä nyt puretaan rakennuksia, jotka on rakennettu juurikin 25 vuotta sitten. Home- ja kosteusvauriota täynnä olevia julkisia pytinkejä on purkujonossa jo kaikkialla. Toiset suunnittelevat kiertoiän ennalta, toiset rakentavat paskaa, joka ei kestä kauemmin.
      Tuo kauppakeskus on sietämättömän meluisa iltaisin, kun sinne kerääntyvät perheet viettämään töiden jälkeen vapaa-aikaansa. Tuhansia / kymmeniä tuhansia ihmisiä huutamassa toistensa korvat lukkoon joka ikinen ilta..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      226
      1633
    2. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1478
    3. Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta

Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav
      Ikävä
      173
      1251
    4. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      38
      1234
    5. Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?

Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks
      Pyhäjärvi
      13
      1087
    6. Kaipaan mies sun katsetta

Ootko hylännyt mut?
      Ikävä
      51
      964
    7. Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_
      Maailman menoa
      189
      918
    8. Kristinuskon arvot käyttöön

Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric
      Luterilaisuus
      284
      892
    9. Zoon hallitus hajoamassa !

H pj on lähtemässä karkuun.
      Ähtäri
      25
      828
    10. Millainen nainen kaipaa minua ?

Millainen nainen kaipaa minua ? Kerro nainen sinä se.
      Ikävä
      48
      827
    Aihe