Tuollaiset eivät ole järkeviä eikä edes farpeellisia. Akuista ei saada tarpeeksi halpoja ja etenkään pitkäikäisiä. Laturit, joilla akut saataisiin täyteen muutamassa minuutissa ovat järjettömän kalliita. Kuka haluaa ajaa 1000 km pitämättä taukoja ja miksi.
Nyt halutaan edullisia perheautoja, kalliit ja nopeasti arvon pudottavat autot eivät käy kaupaksi. Akkutekniikassakin yleistyvät kestävät LFP akut. Niiden energiatehokkuus ei ole suurin eikä range pisin mutta ne ovat pitkäikäisiä ja edullisia. Toyotakin käytti paljon aikaa ja rahaa solid state akkuun, josta ei tule koskaan valtavirtaa jos yleensä mitään.
Sähköautoja 1000 km rangella ei tule
42
277
Vastaukset
- Anonyymi
LFP-akut on Suomessa surkeita. Kovalla pakkasella niiden lataaminen hidastuu todella paljon ja pikalaturilla voi joutua olemaan tunteja.
Ja monet pitävät taukonsa paikassa jossa ei ole latureita ja ottaa omat eväät mukaan. Minullakin on usein pitkällä matkalla eväät.- Anonyymi
LFP akkujen purkukin on pakkasella heikompaa kuin lionien.
- Anonyymi
Sähköauton akustossa on pääomaa kiinni edelleen liikaa !
Uusinta maksaa 15000-40000€ !?
Media ei osaa ihmisiä tuosta varoittaa ??- Anonyymi
Jossainhan se pääoma on kiinni. Sähköautossa rahaa ei ole kiinni kalliissa moottorissa oheislaitteineen eikä monimutkaisessa rataslaatikossa sen perässä.
Kannatttaa huomata että jos marmorilta ostaa uuden akun, vanha palautetaan ja se hyvitetään vaihdossa. Esmes Tesla Model Y uusi vaihtoakku on noin 15.000e ja tuo on isoimmasta päästä akkuja.
Akkuja ei normaalisti vaihdeta vaan jos se vikaantuu, se korjataan. Akussa on 6-12 modulia ja kukin voidaan vaihtaa erikseen. Yhden modulin vaihtohinta on jossain 3-4ke välissä.
Akku kestää käyttöä noin miljoona kilometriä. Pitäisikö vairoittaa ihmisiä siitä että auton moottorissa on kiinni 8ke ja voi vioittua ja jopa kulua loppuun ennen 500tkm ? - Anonyymi
Miksei sinua vetyauton 80 000e hankintahinta häiritse? Siinä vasta onkin vetytekniikassa kiinni pääomaa ja arvo laskee nopeasti.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18671412/7-vuotta-vanha-vetyauto-kannattaa-myyda-mielummin-osina-kuin-parilla-tonnilla- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jossainhan se pääoma on kiinni. Sähköautossa rahaa ei ole kiinni kalliissa moottorissa oheislaitteineen eikä monimutkaisessa rataslaatikossa sen perässä.
Kannatttaa huomata että jos marmorilta ostaa uuden akun, vanha palautetaan ja se hyvitetään vaihdossa. Esmes Tesla Model Y uusi vaihtoakku on noin 15.000e ja tuo on isoimmasta päästä akkuja.
Akkuja ei normaalisti vaihdeta vaan jos se vikaantuu, se korjataan. Akussa on 6-12 modulia ja kukin voidaan vaihtaa erikseen. Yhden modulin vaihtohinta on jossain 3-4ke välissä.
Akku kestää käyttöä noin miljoona kilometriä. Pitäisikö vairoittaa ihmisiä siitä että auton moottorissa on kiinni 8ke ja voi vioittua ja jopa kulua loppuun ennen 500tkm ?Uusimpien Teslojen akkujen korjaaminen on lähes mahdotonta, tämä on todettu jo monessa videossa. Jos Teslan akussa on jotain vikaa niin se vain vaihdetaan ja vanha akku viedään kierrätykseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jossainhan se pääoma on kiinni. Sähköautossa rahaa ei ole kiinni kalliissa moottorissa oheislaitteineen eikä monimutkaisessa rataslaatikossa sen perässä.
Kannatttaa huomata että jos marmorilta ostaa uuden akun, vanha palautetaan ja se hyvitetään vaihdossa. Esmes Tesla Model Y uusi vaihtoakku on noin 15.000e ja tuo on isoimmasta päästä akkuja.
Akkuja ei normaalisti vaihdeta vaan jos se vikaantuu, se korjataan. Akussa on 6-12 modulia ja kukin voidaan vaihtaa erikseen. Yhden modulin vaihtohinta on jossain 3-4ke välissä.
Akku kestää käyttöä noin miljoona kilometriä. Pitäisikö vairoittaa ihmisiä siitä että auton moottorissa on kiinni 8ke ja voi vioittua ja jopa kulua loppuun ennen 500tkm ?Eikä sähköautojen akut kestä lähellekään miljoonaa kilometriä. Tosielämä on osoittanut tuon väitteen valheeksi. Autovalmistajat ovat valehtelijoita ja tämä on osa valheellista propagandaa mitä he levittävät.
- Anonyymi
Ajoakkujen hinnat tulevat selvästi tippumaan lähivuosina. Sen minkä polttoainetta laitat tankkiin 10 vuoden aikana, niin ostat sillä uuden ajoakun.
https://www.talouselama.fi/uutiset/sahkoautoissa-saavutettiin-odotettu-maaginen-raja-bensa-auton-tulevaisuudelle-se-on-huono-juttu/745c934c-30e8-4465-8a4a-ee5b53eba41f - Anonyymi
EN IKINÄ OSTA SÄHKÖAUTOA!!!! AKKU ,KUN LAUKEAA LASKU ON JÄRJETÖN!Ajan hienolla Combi Superb 4x4 autollani huuli pyöreänä.....
- Anonyymi
Pitääköhän paikkansa tämä valmistajien varoitus? Kun litiumrautafosfaattiakkuja ladataan alle 0 °C:n (32 °F) lämpötilassa, latausvirta on vähennettävä arvoon 0,1 C ja alle -10 °C:een (14 °F) arvoon 0,05 C. Eikös akkua esilämmitetä ja suoraan ajosta laturille, niin akku on lämmin.
- Anonyymi
Riippuu LFP akun kemiasta.
Nyt tuli juuri tuotantoon LFP-akku, joka ilmeisesti kestää 1C latausvirran vielä -40C lämpötilassa.
- Anonyymi
Noin se suurni piiretein on kaikilla litium akuilla. Suurinta osaa kennoista ei saa ladata alle nollan ollenkaan.
Tämä se syy miksi niitä pitää lämmittää.- Anonyymi
Huh mitä valehtelua. Väität ettei kylmiä sähköautoja saa talvella ladata? Ja nyt yli 12v vuoden sähköautoilun jälkeen tämä seikka tulee vasta esille? Kyllä ihmisen täytyy todella vihata sähköautoja kun paksuja valheita päästää suustaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huh mitä valehtelua. Väität ettei kylmiä sähköautoja saa talvella ladata? Ja nyt yli 12v vuoden sähköautoilun jälkeen tämä seikka tulee vasta esille? Kyllä ihmisen täytyy todella vihata sähköautoja kun paksuja valheita päästää suustaan.
Lataamisen ongelmista pakkasella on ollut paljonkin puhetta, kyseessä ei ole uusi tieto.
- Anonyymi
Eli väität että sähköautoa ei voi ladata kotipihassa alle nollan asteen. Silloin akussa on varmaan jotain vikaa kun se silti aina lataantuu yön yli vaikka olisi pakkasta eikä sitä todellakaan esilämmitetä? Tai ehkä väitteessä oli jotain vikaa.
- Anonyymi
Minä taas uskon, että 1000 km range on tulevaisuudessa saavutettavissa. Olisihan mahtava auto, jos voisi lähteä 1000 km reissulle latausmahdollisuuksia enempiä miettimättä.
Akkuteknologia on kehittynyt valtavasti siitä lähtien, kun ensimmäiset ladattavat laitteet tulivat markkinoille ja kehittyy edelleen. Uskaltaisin veikata, että nykyiset akut ovat 10 v päästä museotavaraa. Siltikin olen sähköautoa hommaamassa, tosin pieni pelko persauksissa...
Matkailuautojen tulevaisuus näin harrastajana ihmetyttää... Ei ole näköpiirissä ratkaisua, jolla sähkö-matkailuautojen kokonaispaino saataisiin pidettyä alle 3,5 t, toimintamatkankin pitäisi olla luokkaa 500 km.. Pelkästään Suomessa on n. 70.000 matkailuautoa, Euroopassa yli 2 miljoonaa, eli harrastajia riittää.
Matkailuvaunuja vähintään sama määrä ja kun keskivertovaunun kokonaispaino on 1,5 t, niin huonoa on sellaisen vetäminen sähköautolla. Range kun putoaa satavarmasti alle puoleen. - Anonyymi
Sähköautoja tulee olemaan jatkossakin monenlaisia ja erimittaisia rangeja tarjotaan ihmisten ajotarpeiden mukaan. 1000km ei ole mikään saavuttamaton asia, jo nyt sellaisen auton voisi rakentaa helposti, ei kun lisää akustoa autoon, mutta jos tuollaista pitkää ajoa ei ole kokoajan, niin ei ole mitään järkeä pakata kallista ja painavaa akustoa jota liikutettaisiin kodin ja marketin väliä.
- Anonyymi
Akut tulevat kevenemään ja silti varauskyky kasvaa...
- Anonyymi
1000 km ja enemmänkin voi olla totta jo muutaman vuoden päästä...
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/d20c6dcb-bdf9-4407-8fd7-2e4220f29d7d- Anonyymi
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/HLT_syksy2023_raportti.pdf
Kannattaa suhteuttaa nämä range odotukset siihen miten suomalaiset keskimäärin liikkuvat. Sivulla 24 näkyy keskimääräinen suomalaisten vuorokausittaisten matkojen jakauma. Kaikista matkoista yhteensä vain 8% on yli 100km. Vuorokausittaista ajoista valtaosa on muutaman kymmenen kilometrin pituisia.
Kun on kokemusta sähköautosta tämän osaa miettiä toisin ja kysyä mikä on olennaista ja useimmiten se on normaalin arjen helppous. Se että auton voi ladata päivittäin kotona edullisella sähköllä ja paljon halvemmalla kuin bensalla liikkuminen. Auto on talvella aina lämmin ajoon lähdettäessä ja akku täynnä, Koska niin suuri osa arkiajoista on niin lyhyttä ajoa kotona ei ole mitään tarvetta ladata läheskään päivittäin. Kantama hyvällä sähköautolla on kesällä jopa yli 500km ja talvellakin 350 - 400km kelistä riippuen. Pitkiä ajoja tulee ajettua lopulta melko harvoin ja niillä pikalataaminen hoituu usein tauon yhteydessä. Samalla kun tulee käytyä kahvilla, kaupassa tai muuten asioita hoitamassa. Kun nämä kokee ja ymmärtää tajuaa että sähköauto on erinomainen kulkuväline ja siksi ei ole yllättävää tilastojenkin valossa että kerran sähköauton hankkinut ei ole siitä enää valmis luopumaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/HLT_syksy2023_raportti.pdf
Kannattaa suhteuttaa nämä range odotukset siihen miten suomalaiset keskimäärin liikkuvat. Sivulla 24 näkyy keskimääräinen suomalaisten vuorokausittaisten matkojen jakauma. Kaikista matkoista yhteensä vain 8% on yli 100km. Vuorokausittaista ajoista valtaosa on muutaman kymmenen kilometrin pituisia.
Kun on kokemusta sähköautosta tämän osaa miettiä toisin ja kysyä mikä on olennaista ja useimmiten se on normaalin arjen helppous. Se että auton voi ladata päivittäin kotona edullisella sähköllä ja paljon halvemmalla kuin bensalla liikkuminen. Auto on talvella aina lämmin ajoon lähdettäessä ja akku täynnä, Koska niin suuri osa arkiajoista on niin lyhyttä ajoa kotona ei ole mitään tarvetta ladata läheskään päivittäin. Kantama hyvällä sähköautolla on kesällä jopa yli 500km ja talvellakin 350 - 400km kelistä riippuen. Pitkiä ajoja tulee ajettua lopulta melko harvoin ja niillä pikalataaminen hoituu usein tauon yhteydessä. Samalla kun tulee käytyä kahvilla, kaupassa tai muuten asioita hoitamassa. Kun nämä kokee ja ymmärtää tajuaa että sähköauto on erinomainen kulkuväline ja siksi ei ole yllättävää tilastojenkin valossa että kerran sähköauton hankkinut ei ole siitä enää valmis luopumaan.Ainoastaan omalla tarpeella ja ajomatkoilla on merkitystä, ei keskimääräisillä. Myöskään kotona lataaminen ei ole mahdollista todella suurelle osalle ihmisistä.
Vaikeaa on lataaminen pakkasilla meilläkin. Sähkölämmitteinen talo 3 x 25A liittymällä, joka riittää nippa-nappa lämmityksen lisäksi muuhunkin normaaliin kulutukseen. Jos haluaa välttyä pääsulakkeiden palamiselta, niin mitään 11 kW lataustehoja ei todellakaan pysty käyttämään. Kesällä ei ongelmaa ja valtaosa sähköstä saadaankin paneeleilla, mutta ikävä kyllä - vain puolisen vuotta... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/publication/HLT_syksy2023_raportti.pdf
Kannattaa suhteuttaa nämä range odotukset siihen miten suomalaiset keskimäärin liikkuvat. Sivulla 24 näkyy keskimääräinen suomalaisten vuorokausittaisten matkojen jakauma. Kaikista matkoista yhteensä vain 8% on yli 100km. Vuorokausittaista ajoista valtaosa on muutaman kymmenen kilometrin pituisia.
Kun on kokemusta sähköautosta tämän osaa miettiä toisin ja kysyä mikä on olennaista ja useimmiten se on normaalin arjen helppous. Se että auton voi ladata päivittäin kotona edullisella sähköllä ja paljon halvemmalla kuin bensalla liikkuminen. Auto on talvella aina lämmin ajoon lähdettäessä ja akku täynnä, Koska niin suuri osa arkiajoista on niin lyhyttä ajoa kotona ei ole mitään tarvetta ladata läheskään päivittäin. Kantama hyvällä sähköautolla on kesällä jopa yli 500km ja talvellakin 350 - 400km kelistä riippuen. Pitkiä ajoja tulee ajettua lopulta melko harvoin ja niillä pikalataaminen hoituu usein tauon yhteydessä. Samalla kun tulee käytyä kahvilla, kaupassa tai muuten asioita hoitamassa. Kun nämä kokee ja ymmärtää tajuaa että sähköauto on erinomainen kulkuväline ja siksi ei ole yllättävää tilastojenkin valossa että kerran sähköauton hankkinut ei ole siitä enää valmis luopumaan.Kahvilla omasta termarista ja eväätkin otetaan mukaan kotoa. Miksi väkisin pitää tauko vain paikoissa joissa on laturi? Ei tarvitse maksaa mitään ABC:n ylihintaisesta paskasta tarjonnasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoastaan omalla tarpeella ja ajomatkoilla on merkitystä, ei keskimääräisillä. Myöskään kotona lataaminen ei ole mahdollista todella suurelle osalle ihmisistä.
Vaikeaa on lataaminen pakkasilla meilläkin. Sähkölämmitteinen talo 3 x 25A liittymällä, joka riittää nippa-nappa lämmityksen lisäksi muuhunkin normaaliin kulutukseen. Jos haluaa välttyä pääsulakkeiden palamiselta, niin mitään 11 kW lataustehoja ei todellakaan pysty käyttämään. Kesällä ei ongelmaa ja valtaosa sähköstä saadaankin paneeleilla, mutta ikävä kyllä - vain puolisen vuotta...Siksi on keksitty dynaaminen kuormanhallinta joka estää kuorman kasvun yli sen mitä pääsulake kestää. Tuollaisen voi hankkia latausaseman yhteydessä. Ajatus on se että talo ottaa ensin mitä tarvitsee ja sitten autolle syötetään mitä jää tai se tarvitsee. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa tuon ansiosta lataamisen kanssa. Sitä paitsi yöllä kulutus on matalaa ja talo pystyy työntämään autolle todella korkeita tehoja ja auton iso akku on ladattu täyteen muutamassa tunnissa lähes tyhjästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kahvilla omasta termarista ja eväätkin otetaan mukaan kotoa. Miksi väkisin pitää tauko vain paikoissa joissa on laturi? Ei tarvitse maksaa mitään ABC:n ylihintaisesta paskasta tarjonnasta.
Ne eväät voi syödä ja kahvit juoda tauolla samaan aikaan kuin auto latautuu pikalaturilla. Talvella auto pysyy mukavan lämpimänä koko lataustauon ajan esilämmityksen johdosta ja kesällä voi pitää ilmastoinnin päällä. Nämä kuluttuvat niin vähän että sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä pikalatausaikaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi on keksitty dynaaminen kuormanhallinta joka estää kuorman kasvun yli sen mitä pääsulake kestää. Tuollaisen voi hankkia latausaseman yhteydessä. Ajatus on se että talo ottaa ensin mitä tarvitsee ja sitten autolle syötetään mitä jää tai se tarvitsee. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa tuon ansiosta lataamisen kanssa. Sitä paitsi yöllä kulutus on matalaa ja talo pystyy työntämään autolle todella korkeita tehoja ja auton iso akku on ladattu täyteen muutamassa tunnissa lähes tyhjästä.
Talon lämmitys ottaa sen mitä se tarvitsee, siihen ei kummoisesti voi vaikuttaa. Toki meilläkin on alennettu lämpöä osassa huoneita eikä autotallissakaan ole kuin +8 ylläpitolämpö. On kaksi ippiä ja varaava iso takka, jota lämmitetään talvella päivittäin.
Silti kovilla pakkasilla meidän sähkönkulutus on yli 100 kWh/vuorokausi. Esim. viime tammikuun sähkönkulutus oli n. 3200 kWh.
Yöllä sähköä tuppaa kulumaan jopa enemmän kuin päivällä, sillä pakkanen kiristyy usein illan mittaan ja yöllä kulutus voi olla jopa tapissaan. Luonnollisestikaan ei lämmitetä pakkasilla saunaa, sillä jonkun pääsulakkeen paukkuminen on varmaa.
Täytyy myöntää, että talo on keskiverto omakotitaloa suurempi. Vaikka nykyään ainakaan tällaiseen taloon ei sähkölämmitystä laitettaisi, niin siihen aikaan kun talo on valmistunut, suoran sähkölämmitysen käyttö oli todella runsasta.
Lämmitysmuotoa ei pysty käytännössä muuttamaan, sillä kustannukset olisivat esimerkin valossa enemmän kuin mitä uusi ID4 maksaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne eväät voi syödä ja kahvit juoda tauolla samaan aikaan kuin auto latautuu pikalaturilla. Talvella auto pysyy mukavan lämpimänä koko lataustauon ajan esilämmityksen johdosta ja kesällä voi pitää ilmastoinnin päällä. Nämä kuluttuvat niin vähän että sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä pikalatausaikaan.
hah hah ja hah..kun lataustöpseli jää kiinni pistorasiaan niin siinä menee pulla väärään kurkkuun ja saa hyppiä tasajalkaa..no eipä tartte lumia kolata kun on valmiiksi tallattu piha..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
hah hah ja hah..kun lataustöpseli jää kiinni pistorasiaan niin siinä menee pulla väärään kurkkuun ja saa hyppiä tasajalkaa..no eipä tartte lumia kolata kun on valmiiksi tallattu piha..
Tuossa yllä oli puhe suuritehoisesta tasavirralla toiimivasta pikalatausasemasta joka on matkan varrella. Kotitalausasema on eri asia joka toimii kiinteistön sähköllä ja kolmivaihevaihtovirralla.
Tasajalkaa hyppinen on tarpeeton ja hyödytön vaihe auton lataamisessa. Latausluukkuauki, latausjohto autoon kiinni latausasemasta. Sitten välitön tai vaikka yön ajalle ajastettu lataus. Ja sisälle kotiin syömään se pulla ja juomaan kahvit. Jos on pakkasta niin kännykän sovelluksella auton voi asettaa lämpenemään aamuksi ja lähtiessä auto on lämmin ja ikkunat sulat. Latausaseman johto irti ja menoksi. Voiko autoilu olla enää helpompaa ja mukavampaa.
- Anonyymi
1000 km range tulee ihan varmasti 10vuoden sisällä.
- Anonyymi
10 vuoden päästä ajellaan kivillä ja kepeillä
- Anonyymi
akut vaan kallistuu kun akkuihin tulee enempi tekniikkaa.autoista tulee vaan rikkaiden menopeli kun polttomoottoriautot katoaa maisemista..käytetyt sähkäautot eivät sovi köyhemmälle väelle ..auton akut jos hajoaa niin se on kerrasta köyhemmällä kulkemiset poikki., bensa-autoon saa moottorin 500 eurolla..vakuutukset nousee kuin pullataikina ja sekin lisää sähköauton ylläpidon kannattavuutta jos ajaa vähempi kun sähköautolla pitää ajaa jatkuvasti jotta se toimii ,muutoin hapettuu sähköosat..
- Anonyymi
10 vuoden päästä on jo satoja erilaisia akkuja, joita ei korjaile kukaan. Kierrätykseen vaan ja uutta tilalle, JOS löytyy.
- Anonyymi
Miksi ei löytyisi? Onhan nykyään varaosia saatavilla 50 vuotta vanhoihin autoihin. Se on katsos bisnes ja sitä moni taho on halukas harrastamaan.
- Anonyymi
Tuo 1000 km etäisyys on Pariisista Barcelonaan. Olen joskus ajanut bensa-autolla mutta en todellakaan pysähtymättä.
- Anonyymi
Voisi vertailla toimintamatkoja siten, että miettis polttista jossa olisi 15 litran tankki ja jolla pääsisi teoriassa tankkaamatta vaikka 250 km. Käytännössä ei pääsisi, sillä tankkia ei voi ajaa tyhjäksi. Olisi aika rasittavaa, eikö?
Sama homma sähköautojen kanssa, eikö? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisi vertailla toimintamatkoja siten, että miettis polttista jossa olisi 15 litran tankki ja jolla pääsisi teoriassa tankkaamatta vaikka 250 km. Käytännössä ei pääsisi, sillä tankkia ei voi ajaa tyhjäksi. Olisi aika rasittavaa, eikö?
Sama homma sähköautojen kanssa, eikö?Ja se, että sieltä bensapistoolista tulisi vain 1dl minuutissa. Siinä oltaisiin samassa autuudessa, kuin sähköautot.
Ai että ku on mukavaa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja se, että sieltä bensapistoolista tulisi vain 1dl minuutissa. Siinä oltaisiin samassa autuudessa, kuin sähköautot.
Ai että ku on mukavaa!Bensaa tulee pistoolista noin 9MW siirtoteholla. Kotilaturista ei taida tuollaisiin sähkönsiurtoihin päästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisi vertailla toimintamatkoja siten, että miettis polttista jossa olisi 15 litran tankki ja jolla pääsisi teoriassa tankkaamatta vaikka 250 km. Käytännössä ei pääsisi, sillä tankkia ei voi ajaa tyhjäksi. Olisi aika rasittavaa, eikö?
Sama homma sähköautojen kanssa, eikö?Minulla oli aikoinaan mp, jossa 15 l tankki. Periaatteessa se riitti 200 km ajoon, mutta käytännössä 150 km päästä oli pakko tietää etäisyys seuraavalle huoltikselle. Ei siitä matkapyöräksi ollut... Yhden Lapin reissun kuitenkin tein varakanisteri mukana. Sille oli käyttöä.
Kerroin siksi, että rangella on monille suuri merkitys.
- Anonyymi
Kyllähän maailmaan lunta mahtuu. Mitä noilla parkkipaikoilla muutakaan hyötyä on. Että ihmistä rasittaa.
- Anonyymi
Kiinostus olisi sähkömaaasturiin.Mutta ei sellaista uskalla ostaa,jos ajat esim. kantoon kiinni hirvenpyynnissä,lasku on vaurioituneesta akusta min.15000 ...ei kiinnosta....kyllä vanha diesel nämä paskat voittaa.......
- Anonyymi
Oikea maasturi tehdään niin ettei akusto vaurioidu maastoajossa. Olet oikeasti nolo kun jaksat noita juttujasi kirjoitella päivästä toiseen.
- Anonyymi
näillä näkymin EI KOSKAAN SÄHKÖAUTOA!!!
- Anonyymi
Kohta ei muuta voi ostaa uutena. Harmittaako?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841