Voiko kristinusko säilyä ilman Raamattua ?

Niin....voiko ?

Kysymys kristinuskon säilymisestä ilman Raamattua on mielenkiintoinen ja riippuu siitä, miten kristinusko määritellään ja millaisena Raamatun rooli nähdään uskon kannalta. Tässä on muutamia näkökulmia tähän kysymykseen:

---

### 1. **Raamatun keskeinen merkitys kristinuskossa**
- **Raamattu oppiperustana:** Raamattu on kristinuskon oppi ja elämänohjeiden perusta. Se sisältää tärkeimmät kertomukset Jeesuksen elämästä, kuolemasta ja ylösnousemuksesta, jotka ovat kristinuskon ydintotuuksia. Ilman Raamattua nämä kertomukset saattaisivat kadota tai muuttua merkittävästi.
- **Raamattu kirkon käytännöissä:** Kristillisissä kirkoissa Raamattu on keskeinen osa jumalanpalvelusta, saarnatyötä ja sakramentteja. Sen merkitys liturgiassa ja opetuksessa on kiistaton.

---

### 2. **Kristinuskon säilyminen ennen Raamatun kokoamista**
- **Varhaiskristinusko ilman täydellistä Raamattua:** Varhaiset kristityt eivät käyttäneet nykyistä Raamattua sellaisena kuin me sen tunnemme, sillä Uuden testamentin kirjoituksia alettiin koota ja kanonisoida vasta vuosikymmeniä Jeesuksen elämän jälkeen. Ensimmäiset kristityt elivät uskoaan todeksi suullisen perinteen, apostolien opetusten ja Pyhän Hengen ohjauksen kautta.
- **Suullinen traditio:** Kristinuskon alkuvaiheessa usko välittyi pääasiassa suullisesti. Tarinat Jeesuksesta ja hänen opetuksistaan säilyivät yhteisöjen kertomaperinteen kautta. Tämä osoittaa, että kristinusko voi periaatteessa säilyä ilman kirjallista Raamattua, jos uskon ydin säilyy muulla tavoin.

---

### 3. **Kristinuskon säilyminen Pyhän Hengen varassa**
- **Pyhän Hengen rooli:** Monet kristityt uskovat, että kristinuskon säilyminen ei ole riippuvainen yksin Raamatusta, vaan Pyhä Henki toimii uskovien yhteisöissä ja ohjaa heitä oikeaan. Tämän näkemyksen mukaan kristinusko voisi säilyä, vaikka kirjallinen Raamattu menetettäisiin, koska Pyhä Henki voisi yhä innoittaa uskovia.
- **Usko ja yhteisö:** Kristinusko on ensisijaisesti uskoa Jumalaan ja Jeesukseen Kristukseen sekä yhteisön harjoittamaa rakkautta ja armoa. Näitä periaatteita voisi pitää yllä ilman kirjallista Raamattua, jos yhteisö jakaisi uskon ydinsanoman.

---

### 4. **Raamatun vaihtoehdot: Traditio ja liturgia**
- **Kirkollinen traditio:** Ortodoksisessa ja katolisessa kristinuskossa kirkon traditio (johon kuuluu esimerkiksi kirkkoisien kirjoituksia, liturgiaa ja sakramentteja) on yhtä tärkeä kuin Raamattu. Näissä perinteissä uskon ydin voisi säilyä liturgian ja tradition kautta, vaikka Raamattu häviäisi.
- **Elävä usko:** Joissain tilanteissa, kuten vainojen aikana, kristityt ovat säilyttäneet uskonsa ilman fyysistä Raamattua. Yhteinen usko, rukous ja sakramentit ovat voineet pitää kristinuskon elävänä.

---

### 5. **Haasteet ilman Raamattua**
- **Oppien vääristyminen:** Ilman Raamattua kristinuskon oppien ja periaatteiden tarkkuus voisi heikentyä, ja usko voisi hajaantua erilaisiin tulkintoihin ja suuntauksiin.
- **Historiallisen perustan menetys:** Raamattu toimii myös historiallisena dokumenttina kristinuskon juurista. Sen menetys voisi tehdä vaikeammaksi viitata uskon juurtumiseen historiallisissa tapahtumissa.

---

### 6. **Johtopäätös**
Kristinusko voisi periaatteessa säilyä ilman kirjallista Raamattua, jos uskon ydin välittyisi muilla tavoin, kuten suullisen perinteen, Pyhän Hengen toiminnan tai kirkollisen tradition kautta. Raamattu on kuitenkin keskeinen työkalu, joka yhdistää kristillisiä yhteisöjä, antaa suuntaviivoja uskolle ja tarjoaa jatkuvuuden historian yli. Sen menetys tekisi kristinuskon säilymisestä paljon haastavampaa, mutta ei välttämättä mahdotonta.

5

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Monenlaista oppia kuitenkin Raamatusta sovelletaan. Kristiusko on pirstaloitunut lukemattomiin uskontokuntiin Jeesuksen jälkeen ja moni oppisuunta on kuollut sukupuuttonkin. Ja sama meno jatkuu...

• Anonyymi

Pyhät sakramentit auttavat myös uskon säilymistä. Pyhässä Ehtoollisessa saa Herran Henkeä tai Kristuksen Sanana todistamaan vajavuutensa tai jopa ylevyytensä.

Pyhä Ehtoollinen on huonoa raamatunkäännöstä vaikuttavampi kokemus. Raamattu lähinnä lohduttaa ylevyydellään siellä missä on vain barbaarista ja eläimellistä väkeä ympärillä.

Se tarjoaa keinon saada tuntuma ihmisyyteen.
      Toki Raamattu on suurteos mutta ihmisten välisessä kanssakäymisessä voi olla muutakin suurta. Jumalakin sekoitti ihmisten kielet sanoen nyt ihmiselle ei mikään ole mahdotonta.

Jos ihmiset ovat yhdessä paljon voi tapahtua sellaista joka ylittää raamatun?

• Anonyymi

jos ei olisi aku ankan taskukirjoja niin aku ankka katoaisi ja sama raamatussa
      joo oli joku uskonnollinen lahko disneyland ja kirkot

• Anonyymi

Raamattu ei tule koskaan häviämään.
      Sitä on yritetty hävittää 2000 v ajan, TURHAAN!

• Anonyymi

Johannes 14:
      10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
      11Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.

Kristinuskon keskeinen sanoma on Uudessa testamentissa. Vanhaa testamenttia käytetään osoittamaan, että Jeesus on Kristus. Uuteen testamenttiin on otettu kirjoituksia Jeesuksen elämästä, opetuksista, profetioista, kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Dokumenttien tuhoaminen ei tee mitättömäksi mitään siitä, mitä raamatussa lukee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      25
      2490
    2. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      55
      1796
    3. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      11
      1184
    4. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      299
      1067
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259
      992
    6. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      146
      903
    7. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      56
      884
    8. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      9
      797
    9. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      111
      775
    10. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      47
      770
    Aihe