En tiedä onko karjalanpaisti virallinen jouluruoka, mutta ihan lapsuudesta lähtien meillä on ollut aina jouluna karjalanpaistia ja kesällä pakastettuja uusia perunoita. Nyt jäi perunat pakastamatta, mutta eiköhän kuoritut vanhat perunat aja saman asian, jotenkin.
Sen lisäksi aikaisemmin, kun vielä isä ja äiti olivat elossa, meillä oli aina itse leivottuja karjalanpiirakoita ja perunapiirakoita. Ai että ne olivat sitten hyviä, kun niitä tuoreeltaan kastoi kinkkurasvaan ja leikkasi siivun kinkkua päälle. Kaupan valmispiirakoita ei voi verrata samana päivänä niihin. Lopuista kinkkurasvoista tehtiinkin sitten kastiketta, mutta sekin on itseltäni jäänyt pelkäksi muistoksi. Harmi, kun ei silloin tullut opeteltua ja nyt ei ole enää ketään joka sanoisi miten mikäkin herkku syntyi. Tekisi mieli maistaa myös sitä vaaleanpunaista vaahtoa, jota rosollin kanssa syötiin. Samoin kaipaan lasimestarinsilliä, mutta kyllä nekin nyt jäävät tekemättä...
Sen sijaan päätin tänä jouluna rohkaista mieleni ja kokeilla niitä karjalanpiirakoita. Ostin jo ruisjauhot valmiiksi ja muut ainekset. Hieman jännittää, mitäköhän siitäkin tulee. Mutta toisaalta, ei voi onnistua jos ei edes yritä. Onnistuessaan, jos edes lähelle ovat sitä mitä muistan, ovat ne ehdottomasti paras jouluherkku!
Onko sinulla mitään erityisiä jouluherkkuja?
9
113
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Eipä tullut äidiltä mitään perinnettä, mutta muut perinteiset laatikot, kinkku ja potut ottavat roolinsa oman jouluni sinfoniassa. Joskus eksän aikaan hänen kummitätinsä teki erittäin hyvää peuranlihakastiketta hauduttamalla, mutta siitä ei tullut omaa perinnettä minulle.
Jouluna äidillä oli tapana tehdä perinteistä hedelmäkiisseliä jälkiruuaksi. Kiisseli oli tehty kuivatuista sekahedelmistä ja se tarjoiltiin kauniista lasikulhosta. Ennen tarjoilua äitee koristeli kiisselin vielä kermavaahtonokareilla.
(jotkut tykkäävät syödä tätä riisipuuron kanssa)
Tätä perinnettä en jatkanut, koska meillä menee kiisseli jälkiruuat huonosti kaupaksi.- AnonyymiUUSI
Väskynäsoppa...kyllä! Sitä ajattelin kanssa tehdä sekä ohrapuuron uunissa pitkällä haudutuksella
Anonyymi kirjoitti:
Väskynäsoppa...kyllä! Sitä ajattelin kanssa tehdä sekä ohrapuuron uunissa pitkällä haudutuksella
Väskynäsoppa? En ole koskaan kuullut tuota nimitystä. Uusi tuttavuus minulle. 😊
Meillä se kulki nimellä sekametelisoppa.
Ohrainen uunipuuro kuulostaa herkulliselta sopan kanssa. Täyttävää ja lämmittää vatsaa mukavasti. 🧑🎄
Mulla kanssa karjispiirakat ja paisti kuuluu jouluherkkuihin.
Laitan piirakan , pari lautaselle, sitten juustoa päälle ja paistia siihen lihoineen, liemineen. On hyvää.
Mutsi vielä vägää piirakoita. En tiedä opettelidiko vielä joskus itse? 🤔Eipä mullakaan vanhemmilta mitään tullu opiskeltua. En osaa mitään ruokaa tehdä.
Mutta kait karjalan paisti on jouluruoka. Kun vuonna 90 ruotsinlaivalla yks juoppo hoki, kun ei saanu laivalta jouluruokaa. Ei lanttulootaa, ei karjalanpaistia ei lasimestarin silliä. Niitä se siinä hoki ainakin puoli tuntia ja sitä miten on mahdollista, että ravintola saa käyttää ala carte nimikettä ja taas alkoi loru alusta.- AnonyymiUUSI
Kuulostaa yhdeltä mun tutulta, mutta ei se 90-luvulla vielä laivaillut, ja levyllä on yleensä toisenlaiset asiat soimassa!
- AnonyymiUUSI
Netti on täynnä reseptejä. Eiköhän sieltä tarpeeksi oikeanlaiset ohjeet löydy, kun vain etsit.
Itselläni ei ole mitään erikoisjouluherkkua, vaan se on se makuyhdistelmä, josta joulu tulee. Kinkusta en ole koskaan tykännyt. Muksuna isänk teki mulle erikseen poronpaistia kinkun tilalle, mutta nykyään otan pelkästään kaloja ja laatikoita. Kastikkeena valkokastike, jonka kanssa lapsuudessani oli vielä lipeäkalaa. Mä jätin sen lipeäkalan väsäämisen pois jokunen vuosi sitten, kun ilmankin pärjää hyvin.- AnonyymiUUSI
Ja juu, kyllä karjalanpaisti monen suomalaisen jouluruokiin kuuluu. Riippuu mistä päin Suomea ne oman perheen jouluperinteet on peräisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124350MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar862210Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5561718Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011441Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671157Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331088Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt218971- 5918
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60903Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3888