Osalla meistä on huonot lähtökohdat. Niille ei itse voi mitään. Silti osa selviää tavalliseksi veronmaksajaksi. Osalla on kaikki, mutta silti elämä menee alamäkeen. Areenan asunnottomat on hurjaa katsottavaa, Nuoret ihmiset piikittää itseään ja läy istumassa rikoksia. . On masennusta ja ahdistusta (jota tuskin hoidetaan kun kyseessä on narkki). Korvaushoito voi pelastaa normaaliin elämään, muttei sinnekään pääsy ole helppoa. Eikä kuivilla pysyminen ole itsestäänselvyys.
Hyvät ihmissuhteet, terve tasapainoinen mieli ja turvallisesti kiintynyt lapsuus varmaan ehkäisee (muttei estä) syrjääntymistä. Samoin huostaanotot tarpeeksi aikaisin ja mielenterveyspalveluiden lisääminen matalalla kynnyksellä. Mitä muuta pitäisi yhteiskunnassa muuttaa, että noilta kohtaloilta voitasiin välttyä. Jos olet itse kokenut samaa, mikä olisi sinut pelastanut?
https://areena.yle.fi/1-66150954
Kun elämä menee kunnolla alamäkeen
19
263
Vastaukset
- Anonyymi
Tuohon jos keksisi ratkaisun, olisi se varmasti suurin keksintö kautta aikojen.
Ehkä ydinasia on kuitenkin välittäminen.
Yksikin turvallinen, välittävä ihminen, voi olla avainasemassa, kun nuori kasvaa ja etsii itseään. Ylipäätään koko kylä kasvattaa -ideologia. Se, että aikuisilla on kiinnostusta lasten ja nuorten asioihin.Sitähän mä oon yrittäny sanoo. Mutta kun nää juntit näkee se puuttumisena perheiden sisäisiin asioihin. Vaikka toi koko kylä kasvattaa oli ihan normi joskus 40 vuotta sitten ihan kaupungeissakin. Mun entinen pomokin, kun ei oikein koulussa menestynyt, niin piti talkkaria turvallisena aikuisena. Ratkaisuja kyllä olisi, mutta ei tyhmät ihmiset niitä näe. Yhteiskunnan teoretisoituminenko siihen syynä?
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Sitähän mä oon yrittäny sanoo. Mutta kun nää juntit näkee se puuttumisena perheiden sisäisiin asioihin. Vaikka toi koko kylä kasvattaa oli ihan normi joskus 40 vuotta sitten ihan kaupungeissakin. Mun entinen pomokin, kun ei oikein koulussa menestynyt, niin piti talkkaria turvallisena aikuisena. Ratkaisuja kyllä olisi, mutta ei tyhmät ihmiset niitä näe. Yhteiskunnan teoretisoituminenko siihen syynä?
Hyvin olet asian oivaltanut sitten.
Itse ajattelen, että egoismi ja perusarvojen murentaminen koululaitoksessa ja ylipäätään yhteiskunnassa ovat osaltaan sellaisia asioita, jotka vaikuttavat siihen, ettei nähdä yhteisöllisyyden tarvetta.
- Anonyymi
Yo bro, tää elämä on kuin peli ilman pause-nappia. Jos sä synnyt kortit valmiiks paskana, sun pitää oppia pelaa niillä tavalla, joka pitää sut mukana kuvioissa. Mutta systeemi, man, se on rikki. Nää ihmiset tuolla kadulla, ne ei syntyny sinne, vaan maailma potkas ne pihalle.
Bro, meil on liian vähän niitä. Se on ku yrittäis korjaa vuotavaa venettä yksillä kengännauhoilla. Jokainen duuni- tai koulutuspaikka vois olla mesta, mistä sä saat tukea heti kun sun pää alkaa särkee. Ei mitään "odota kolme kuukautta" -settiä.
Jos sun faija on aina kadulla ja mutsi huutaa, miten sä voit kasvaa vahvaks? Jos koti ei oo turvasatama, siitä tulee sotakenttä. Me tarvitaan lisää perheitten tukemista. Ja jos ei onnistu, otetaan muksut turvaan ajoissa.
Bro, kaikki kutsuu niitä narkkareiks, mut ne on vaan kadonneita sieluja. Tarvitaan valvottuja tiloja, missä ne voi vetää puhdasta kamaa ilman että poliisi on kytiksellä ja henki lähtee.
Eihän kukaan voi nousta, jos ne asuu pahvilaatikossa! Jokaselle asunnot ja jotain duunii, vaikka vaan pikkasen. Kun sulla on jotain omaa, sä alat uskoo itsees.
Man, yksin sä oot helppo saalis. Mutta jos sulla on porukka, joka pitää sun selkää, sä voit taistella. Tarvitaan yhteisöjä, jotka oikeesti nostaa ihmiset ylös eikä paina niitä alas.
Bro, jos sä ite oot tippunut, pelastus on yks aito ihminen, joka näkee sut ihmisenä, ei ongelmana. Yks onnistuminen voi olla se valonpilkahdus, ja sit sä voit alkaa rakentaas elämää uudelleen.
Älä oo niinku ne, jotka sanoo, et tää on sun oma vika. Systeemi on epäreilu. Mut elämä, bro, se on sun taistelu. Keep hustlin’. - Anonyymi
Niin totta, tuki varojen vähentyessä huono-osaisten määrä kasvaa ja aina näyttää, kuinka pahaksi tilanne annetaan muuttua, ennen kuin vetään siihen, että mitä on vielä pelastettavissa?
Itse katsonut UK ajojahtia MTV Subilta, ehkä Suomessa voi sama olla edessä 10-20- vuoden päästä? Huumeet ja Putin synnyttää ympärilleen paljon pahaa ja jos pahalle antaa lisää tilaa, sellainen kasvaa entistä haastavammaksi.
Aika näyttää? Osaammeko puolustaa kuinka hyvin hyviä arvoja, jotka koemme itsellemme tärkeiksi ja joilla on vaikutuksia enemmän hyvään kuin huonoon ajatteluun ja tapaan toimia?
Haluan uskoa hyvään, vaikka omakin tilanteeni on mennyt huonompaan suuntaan jo vuosia. Eikä ensi vuosi näytä ainakaan paremmasta vielä. Työtä en vieroksu, mutta se hämmentää, kun tuntuu, ettei kelpaa enää työmarkkinoille.
Pari kertaa olen työelämässä jo kokenut burn outin ja sen johdosta CV:ni ei ole houkutteleva luettavaksi heille, jotka tekevät valintoja työelämään pääsyille. Olenko väliinputoaja tulevaisuudessa? Katto on vielä pään päällä, ehkä 5-10- vuoden päästä voi olla jo toisin? Merkkaan tämän vain seuratakseni keskustelua.
- Anonyymi
Tunnen muutaman tapauksen. Tai siis olen tuntenut. Täysin itseaiheutettuja ongelmia.
Myös asunnottomia tapaan mennessäni kotitilalle. Siellä ne ressun alla pitää tulia ja nukkuu kammeissa. Metsässäni!
Pitääkö minun maksaa siitä, että kaverin on kiva imasta jointit?
Pitääkö minun maksaa siitä, että tyyppi jää velkaa myyjille, kun ei käytöltään enää pysty käymään töissä?
Pitääkö minun maksaa siitä, että velkaluuseri hakataan henkihieveriin ilmestyttyään kammista maalikyliin ja hänet tunnistetaan?
Ei kiinnosta.- Anonyymi
Väliin putoajissa on myös heitä, joilla ei ole alkoholi ongelmaa, eikä harrasta muidenkaan päihteiden käyttöä. Aina se ei ole vain itsestä kiinni, että on joutunut tilanteeseen missä on. Persoonia ja luonteita on monia, on myös heitä, jotka ovat arempia puolustamaan oikeuksiaan?
Väärille poluille on monia reittejä, elämä on valintoja täynnä, mutta osaako kuinka hyvin valita niistä huonoista se vähiten huono vaihtoehto? Monesti huonoissa valinnoissa kulkee vain joukon jatkona, tietäen vain, että tuskin mitään hyvää on tiedossa?
Poljettu mieli voi olla myös räjähdys herkkä, jos alkaa tuntua siltä, että on selkä seinää vasten, kun ei haluta ymmärtää heitä huonommassa asemassa olevia? Pohja on myös sillä, viha nousee monesti välinpitämättömyydestä. Henkinen pahoinvointi voi laukasta, vaikka mitä?
Tasan ei mene onnenlahjat, se on selviö. Väliin putoajia on aina, se on ikuisuusongelma.
Ongelmat kiertävät kehää, malli joka saadaan kotoa lapsuudessa on merkittävä. Minä panostaisin nuoriin raskaana oleviin äiteihin. Valta on heidän käsissään. Heillä on valta muovata tulevaisuutta.
Kun joku vajoaa, ei häntä saa siitä ylös kukaan muu kuin hän itse. Apuja on olemassa, mutta fakta on, että kaikki lähtee itsestänsä. Halusta.
Voidaan ulkoistaa asiaa, syytellä ja syyllistää. Aivan turhaa. Moni syyttää lapsuuttaan ihan ja vaikka mistä, syystä taihi ei, aivan sama.
Tärkein pointti on.. jokainen aikuinen on jo päättänyt lapsuutensa.. se on ohi. Loppunut. Olkoonkin, että se oli mahdollisesti paska, päätös on kuitenkin jokaisen oma, miten elää aikuisuutensa. Ei kai kenenkään äiti ole lapsuudessa piikittänyt lapselleen heroiinia suoneen..
Poikkeuksena tietysti on nämä äidit, jotka käyttävät päihteitä raskauden aikana. Mielestäni nuo sikiöt pitäisi abortoida. Raakaa, mutta jos äidillä ei ole kykyä sitoutua lapsensa hyvinvointiin loppuelämäkseen, ei pitäisi olla oikeutta tehdä lapsia.
Ongelmien hoito, kuten syytkin, on ulkoistettu.
Aina vaaditaan koulua, sairaalaa, äitiä tai muuta lempeää sielua apuun. Kun kysymys on ihan siitä, mitä itse voi tehdä asiansa eteen.
Ongelma on se, ettei todellisuudessa omaa vastuuta itsestään oteta. Siitä ongelmasta ei haluta eroon. Ei tarpeeksi. On mukavampaa pyöriä ongelmassa, sillä se antaa niin paljon, ettei miellä sitä perimmiltään ongelmaksi. Itsepetosta.
Ja siihen kun lisätään syyttely ja syyllistäminen. Puolin jos toisin.
Kun vaikkapa äidit kasvattaisivat tasapainoisia lapsia, jotka kantavat vastuun itsestään pelkäämättä elämän kolhuja, niin näitä ongelmia ei juurikaan olisi, ainakaan tässä mittakaavassa.
Olen seuraillut nuoria äitejä, suurin osa on koukussa kännykkäänsä. Riippuvaisia, kuten narkit. Lapsi tuntuu olevan ihan sivuseikka. Yhdentekevä kännykän rinnalla.
Jos johonkin yhteiskuntana sijottaisin, niin noihin nuoriin äiteihin.. ravistelisin heidät ymmärtämään kuinka tärkeitä ovatkaan. Pieni elämä on riippuvainen tuosta.- Anonyymi
Hieno ja ajattelemaanpistävä vastaus. Olisiko parempi tarjota huumeita käyttävälle nuorelle naiselle ilmainen hormonikierrukka ja sillä ehkäistä FAS-lapsien syntyä ja estää lapsia, joilla on edessä kamala elämä syntymästä? Olisko erityisesti nuoret naiset hyvä saada korvaushoitoon ja pois vanhoista piireistä.
Olen Asunnottomat katsonut Areenasta ja oma vaikutelma on, että monella puuttuu elämästä perusturvallisuus, ihan tavalliset perusarjen asiat on vaikeita ja varsinkin naiset kiinnittyvät parisuhteeseen kuin hukkuva oljenkorteen. Voiko rakkaus ja inhimillinen kohtelu olla se, joka saa löytämään oman vastuunsa?
Nuoruuden ex 25v takaa taitaa elää huumehelvetissä. Ainakin kertoo käyttävänsä kamaa (amf). En ole häntä nähnyt, mutta jostain on puhelinnumeron saanut ja välillä viestittelee. Rikkaan perheen hyvin pidetty lapsi, jonka elämän vaikeus on ollut hoitamaton ADHD:n lieveilmiöt ja kaveripiirin rellestys. On kertonut, että naiset yleisesti myy itseään noissa piireissä. Sellaisen keskellä elävä lapsen elämä ei voi olla kovin turvallista. - Anonyymi
Haluammeko ymmärtää erilaisuutta? Kaikilla meillä ei ole samanlaiset lähtökohdat elämälle ja paljon riippuu kans siitä, minkälaisia ihmisiä kohtaa elämän varrella. Huonot kokemukset ruokkii huonoja asioita jne.
Kuinka hyvin niistä kykenee irrottautumaan on monista asioista kiinni ja riippuvuus suhde hyvän ja pahan välillä painaa vaakakupissa aina? Aina ei oma kantokyky kestä loputtomiin ja silloin on vaara olemassa? Jaksamista koetellaan monin tavoin. Anonyymi kirjoitti:
Hieno ja ajattelemaanpistävä vastaus. Olisiko parempi tarjota huumeita käyttävälle nuorelle naiselle ilmainen hormonikierrukka ja sillä ehkäistä FAS-lapsien syntyä ja estää lapsia, joilla on edessä kamala elämä syntymästä? Olisko erityisesti nuoret naiset hyvä saada korvaushoitoon ja pois vanhoista piireistä.
Olen Asunnottomat katsonut Areenasta ja oma vaikutelma on, että monella puuttuu elämästä perusturvallisuus, ihan tavalliset perusarjen asiat on vaikeita ja varsinkin naiset kiinnittyvät parisuhteeseen kuin hukkuva oljenkorteen. Voiko rakkaus ja inhimillinen kohtelu olla se, joka saa löytämään oman vastuunsa?
Nuoruuden ex 25v takaa taitaa elää huumehelvetissä. Ainakin kertoo käyttävänsä kamaa (amf). En ole häntä nähnyt, mutta jostain on puhelinnumeron saanut ja välillä viestittelee. Rikkaan perheen hyvin pidetty lapsi, jonka elämän vaikeus on ollut hoitamaton ADHD:n lieveilmiöt ja kaveripiirin rellestys. On kertonut, että naiset yleisesti myy itseään noissa piireissä. Sellaisen keskellä elävä lapsen elämä ei voi olla kovin turvallista.Itselläni on autismin kirjoon kuuluva erityislapsi. Ongelmat alkoivat jo ennen kuin hän täytti kaksi vuotta. Masennus ja itsensä vahingoittaminen on arkipäivää hänellä. Lisäksi hän oli äärettömän väkivaltainen lapsena, yritti itsemurhaa jo viisivuotiaana.
Tarina ei ole kaunis, mutta selvisimme. Se, mitä sain hänelle ehkä opetettua lapsena pelasti. Osa hänen kavereistaan lapsuudesta elää huumehelvettiä. Muistan hänen heidän kanssaan pyörittyään soittaneen minulle ja kysyi, saako hän tulla kotiin. Olin tietysti että tottakai, aina.
Nykyään kun olen eronnut hänen isästään, olen peräti muuttanut jopa seinän taakse. Eli olen naapureina exän kanssa ja poitsu asuu isänsä kanssa. Meillä tulee aina olemaan perhe, joka menee ylitse kaiken muun elämän. Ja se että vanhempina kannamme vastuumme vaikka poitsu kohta kolmenkymmenen.. se on pitänyt poitsun elämän kuosissa.
Plus lastenpsykiatrian henkilöstö lapsuusvuosinaan. Sairaalakoulut ja sairaalajaksot.
Olisi voinut käydä toisinkin. Takana on raskas pitkä tie. Eikä hänestä tullut veronmaksajaa, vaan eläkeläinen. Mutta ei tullut ruumista tai nistiä. Tai linnakundia, vaikka niin meille povailtiin.Anonyymi kirjoitti:
Haluammeko ymmärtää erilaisuutta? Kaikilla meillä ei ole samanlaiset lähtökohdat elämälle ja paljon riippuu kans siitä, minkälaisia ihmisiä kohtaa elämän varrella. Huonot kokemukset ruokkii huonoja asioita jne.
Kuinka hyvin niistä kykenee irrottautumaan on monista asioista kiinni ja riippuvuus suhde hyvän ja pahan välillä painaa vaakakupissa aina? Aina ei oma kantokyky kestä loputtomiin ja silloin on vaara olemassa? Jaksamista koetellaan monin tavoin.Niin.. kovin on ulkokultaista puhua erilaisuuden sietämisestä, sillä sitä minulla on. Tiedän että siitä on puutetta, mutta senkään taakse ei saa piiloutua, että ei siedetä erilaisuutta. On ihan itsestä kiinni miten itse suhtautuu asioihin ulospäin vaikka olisi kuinka erilainen.
Tuohon jaksamiseen asioiden edessä.. jokaisella on oma sietokykynsä. Omani on ylitetty jo niin moninaisin tavoin tässä elämässä. Ja ei, en katkeroitunut tai syytä ihmisiä tai jumalaa. Minä olen selvinnyt ajattelemalla asiat toisin. Päätin, että se ei lannista, että lapsuudessa hakattiin, oltiin köyhiä ja hylättiin. Päätin olla välittämättä koulukiusaamisesta ja syrjinnästä. Tein päätöksen etten suostu lannistumaan kun minut raiskattiin. Minä tein päätöksen. Minä.
Elämäni suurin asia oli tajuta että valta on minulla.
Olen kokenut elämää.. en vertaa kokemiani asioita muihin,sillä tämä ei ole kisa, kuka on kokenut eniten vääryyksiä..
Pointti on, että jos olet liian heikko kestämään vastoinkäymisiä, opettele vahvemmaksi. Avaimet elämääsi on sinun käsissäsi. Elämä on kuin onkin asennekysymys.
- Anonyymi
Saa nähdä millainen putoajien joukko on tulossa nykyteinien varttuessa.
Monilla on hyvät lähtökohdat, mutta elämän helppous tekee heistä saamattomia.
Ei oteta itsestään vastuuta, vaan ajelehditaan tukien turvaamana luukulta toiselle.Siks meidän täytyykin tarjota kunnon töitä ja myös niille, joita ei lukeminen kiinnosta. Asioita voidaan opettaa myös käsityön varjolla. Olihan meilläkin ennen tieteen ala: käsityökasvatus. Mutta ei enää. Kuulemma käsityön suosio laski lakkautuksen seurauksena. Kaikki ei ole onnistunut, kuten kansalaiskoulu, mutta voisiko olla jokin hybridi malli. Ja muistaa se brittien työläisnuoriso, joka kuitenkin matalasta koulutustasostaan menestyi, silloin kun oli työpaikkoja tarjolla.
- Anonyymi
Aina maksan vuokran sähköt jne ja ruokaan katson,että jää rahaa.
- Anonyymi
Masennus, tuleeko se suomalaisille perintönä vai vaikuttaako pitkä pimeän aika?
Tilastoista näkee ettei tuo ongelma ole harvinainen, viime vuoden tilastossa tehtiin uusi Suomen ennätys.
"Kelan tilastot osoittavat, että vuonna 2023 masennuslääkkeitä söi Suomen väestöstä jo joka kymmenes. Masennuslääkkeitä käyttävien määrä ylitti uuden rajapyykin, kun lääkkeiden käyttäjiä oli ensimmäistä kertaa yli 600 000. Kyse on kaikkien aikojen huipusta."
Kyllä lapsena koettu rakastettuna oleminen turvallisessa kasvuympäristössä voi ehkäistä myös masennusta. Lapsena koettu turvallinen olotila ja aktiiviset harrastukset johdattelevat lasta terveempään nuoruusikään. Opittuja käytäntöjä, aikuisia jotka tuovat omalla opetuksellaan terveempiä elintapoja ja elämän visioita.
A V- Anonyymi
Suomessa taitaa olla 18-66 vuotiaita noin 3.4 miljoonaa.
Luulisi tuon olevan se yleisin ikä jolloin masennuslääkkeitä syödään, tuskin lapset syövät?
Aikuisikäisten määrä masennuslääkkeiden käyttöön lisääntyy, ja on ihmisistä yli 15 % jos pienet lapset karsitaan pois.
Luulisi työikäisillä olevan eniten ongelmia, lapsena ja eläkkeellä vain vihellellään ilman huolen häivää.
- Anonyymi
Hyvä että on positiivisia kommentteja. Ne nistit siellä mun metsässä vetää viivaa, syö kertsareilla mitä ovat saaneet varastettua ja lämmittelevät pinoissa olevilla polttopuilla. Liekö varastettu mopo talvehti kuusen alla ilman kilpiä. Kerran oli selkeät lapsen jäljet varmaan kätkölle...
Kirjoitan tätä näin, jotta elämän realismi pysyisi kommentoijien mielessä. Tällaista näkee vain sellaiset, jotka jostakin syystä ovat ongelmien ytimessä. Ns. auttajat eivät uskalla edes sinne "puistikkoon" mennä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2133151
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172891Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3731595Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess271478- 961342
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531259- 991247
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1791121Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1771116Nurmijärven Tulvatie jätetty hoitamatta jonka ansiosta turma sattui?
Käykö nyt niin että tienhoidosta vastaavat tahot laitetaan maksamaan turma? Miksi tietä ei ollut hoidettu, onko syy pihe144975