Saan ilokseni seurata ikkunastani junien kulkua, vaikkakin kohtalaisen pitkän matkan päästä. Mutta sen näkee helposti, että usein tulee vaunujono, jonka perässä vasta on veturi.
Ja tämä "veturi" juuri on se yksi asia. "Veturi"-nimi tulee varmasti perusmuodosta "vetää". Ja kyllähän vetävän pitää olla vedettävän edellä vetämässä.
Jos se on takana työntämässä, niin ei se silloin ole "veturi", vaan samanlaisella taivutuksella sanottuna "työntyri".
Nyt kuitenkin tuossa asetelmassa on järjenvastaisia aineksia. Näyttää kuin vaunut vetäisivät veturia perässään.
Sitten se asian toinen painotus. Tuollainen järjestely on hyvin syrjivä muita kuljetusmuotoja kohtaan.
Pitäisi ehdottomasti saada samat oikeudet esim. rekoille. Niin että vaunut kulkisivat edellä ja nuppi perässä. Yhtä hupaisalta se näyttäisi, kuin näillä junien vetämättömillä vetureillakin.
Väärässä päässä
4
247
Vastaukset
- Anonyymi
ei
Eipä tarvitse Kouvolasta Savoon lähtiessä vaihtaa vetur itoisen päähän IC- junassa.
Junan toisessa päässä on ohjaamo eli kuski vain vaihtaa paikkaansa. Veturi toimii työntyrinä. - Anonyymi
Miksi se on veturi? eikö se voisi olla hinaaja, kun se kerran hinaa niitä vaunuja?
- Anonyymi
"Jos se on takana työntämässä, niin ei se silloin ole "veturi", vaan samanlaisella taivutuksella sanottuna "työntyri"."
Juuri näin. Itse asiassa käsitys siitä, että veturi voisi vetää vaunujonoa on fysiikan suurimman neron, Savorisen, taholta osoitettu harhaiseksi. Vetäviä voimia ei Savorisen mukaan ole olemassa.
Voihan tietenkin olla niinkin, ettei mr. S olekaan fysiikan nero, vaan huuharu, joka ymmärtää fysiikasta yhtä vähän kuin APH. Mutta jos sittenkin....- Anonyymi
Niin, mutta lisäksi on ajateltavissa, että veturinkuljettajatkin ajattelevat itseään ja turvallisuuttaan.
Onhan siinä mahdollisessa törmäystilanteessa etunsa, kun edellä on jono vaunuja pehmentämässä, aivan kuten autoihinkin tehdään joustavia nokkaratkaisuja, juuri tätä silmälläpitäen.
Ajatellaanpa nyt tilannetta, jossa tasoristeyksessä olisi täydessä lastissa oleva rekka poikittain raiteilla. Nykyiset sähköveturit ovat hyvinkin heppoisia laatikoita, verrattuna vanhoihin diesel- tai höyryvetureihin. Kyllähän junan kuski silloin oman etunsa ymmärtää, että hienoa kun edessä on puolenkymmentä matkustajavaunua pehmentämässä törmäystä. Lisäksi voi ajatella, että kun joka vaunu on puolillaankin ihmisiä, niin siinä on jo niin paljon kokoon puristuvaa lihaa, että senkin vaimentava vaikutus on jo huomattava. Joku voisi vaikka tehdä laskelmat tästäkin asiasta 🚛
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä891869Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2771713Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3041514Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1781395Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em84992- 51987
- 56967
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤55932- 67924
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40911