Teoriaa testataan tosiasioilla, mutta teoria ei koskaan ole tosiasia. Tosiasiat muodostuvat havainnoista ja mittauksista, ja vaikka teoria näyttäisi olevan sopusoinnussa havaintojen ja mittausten kanssa, ei se tee teoriaa tosiasiaksi. Toisin ilmaistuna, teoriaa ei voida empiirisesti vahvistaa todeksi, sillä loogisesti ottaen, se voidaan ainoastaan empiirisesti kumota. Ja jos teoriaa ei voida empiirisesti edes testata, kyseessä ei ole tieteellinen teoria, vaan tieteellinen hölynpöly.
Tiesitkö, että teoriaa ei voida todistaa tosiasiaksi?
19
266
Vastaukset
- Anonyymi
Tiede on totta vain toistaiseksi.
https://www.google.com/search?q=totta+toistaiseksi&udm=14- Anonyymi
Tiede on totta toistaiseksi ja onneksi 5000 vuotta sitten kirjelmöity Raamattu totta määräaikaisesti määräaika päättyi jo.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiede on totta toistaiseksi ja onneksi 5000 vuotta sitten kirjelmöity Raamattu totta määräaikaisesti määräaika päättyi jo.
Valitettavasti lapsenraivoateistisen jankutuksen filosofis-totuudellinen määräaika ei koskaan alkanutkaan.
- Anonyymi
Se on juurikin noin. Evoluutioteoria on teoria ja tosiasiat ovat tosiasioita. Teoria yleistää havaintojen perusteella tehtyjä käsityksiä laajemmaksi ymmärrykseksi, jonka pohjalta voidaan tehdä ennusteita esim. tulevista havainnoista. Kun havainnot ovat yhdenmukaisia teorian ennustamiin, teoria on PÄTEVÄ (RELIAABELI).
- Anonyymi
Yritätäkö sanoa ettei havainto ole tosiasia? Olen hyvin hämilläni sinun käsityksestä, mitä sana tosiasia tarkoittaa?
Teoria selittää havaintoja.
Niin. Eli jos evoluutioteorian mukaan siitän kaksi läheistä koirarotua keskenään, niin voin ennustaa minkälaisia poikaset tulevat olemaan. Se, että ne poikaset tulevat sellaiseksi kuin ennustin olisi minulle tosiasia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yritätäkö sanoa ettei havainto ole tosiasia? Olen hyvin hämilläni sinun käsityksestä, mitä sana tosiasia tarkoittaa?
Teoria selittää havaintoja.
Niin. Eli jos evoluutioteorian mukaan siitän kaksi läheistä koirarotua keskenään, niin voin ennustaa minkälaisia poikaset tulevat olemaan. Se, että ne poikaset tulevat sellaiseksi kuin ennustin olisi minulle tosiasia.Sanoin, että tosiasia on tosiasia. Jos se hämmentää, voinen olettaa sinun olevan hieman yksinkertainen.
Kala on kala. Ei siinä voi olla mitään hämmentävää.
- Anonyymi
Teoria on Utopia.
- Anonyymi
Teoria on utopia joten realismi on dystopia.
- Anonyymi
Uskotko ufoihin?
Kyllä?
Koska tuossa lukee ufoihin ja teen siitä sanasta reaalisen havainnon, en voi rationaalisesti väittää, että ei ole olemassa ufoihin.
Mikä on todistettu. - Anonyymi
Vaatii pirusti ketjua paljot ankkurikasatkin.
- Anonyymi
Tekstisi noudattaa lähes täysin suomen kirjakieltä. Teorian suomen kirjakielestä esitti, muistatko kuka?
Jos suomen kielen kielitieteen teoria ei ole käytännössä totta, miten on reaalisesti mahdollisesta kirjoittaa kielitieteen teorian mukaan täydellistä kirjakieltä.
Täten voidaan johtaa havainto, että luterilainen uskonpuhdistus ei ole totta, koska sen perusteella uskonnon kieli muuttui kirjakieltä ja sen teorian mukaelmaa tieteenä ns puhutuksi kansankieleksi latinan sijaan. - Anonyymi
En tiedä mitä sinä tarkoitat sanalla tosiasia. Onko se jokin absoluuttinen totuus, vai paras tunnettu tieto?
Tieteellinen teoria on korkein aste tieteessä ja on havainnoista tehty ja testatusti läpäissyt vertausarvionteja hypoteesiasteelta. (Tämä tuntuu olevan vaikea pala palstan sohvafilosofeille ymmärtää).
Toki tieteellinen teoria voidaan vahvistaa, falsivoida (joka on yksi edellytys, eli falsifoitavuus), tai muuttaa uuden tarkemman tiedon tultua esille.
"Ja jos teoriaa ei voida empiirisesti edes testata, kyseessä ei ole tieteellinen teoria, vaan tieteellinen hölynpöly."
Lopussa puhut ilmeisesti arkisanasta teoria, mikä on aivan eri asia kuin tieteellinen teoria. Niillä arki teorioilla ei ole mitään tekemistä tieteen kanssa. Tämä seikka tuntuu olevan vaikea joillekin uskonnolla päänsä sekoittaneilla ymmärtää.- Anonyymi
Et taida vain omine ahtaine katsomuksinesi ymmärtää, mistä puhuttiin. Kannattaisiko ehkä sekoittaa päätä vähemmän uskontovihalla?
- Anonyymi
Lisäksi arvostelet jotain "sohvafilosofeja", vaikka itse köllöttelet ilmeisesti hajonneessa riippumatossa muka sivistyneen "tieteestä" sepustelun varassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida vain omine ahtaine katsomuksinesi ymmärtää, mistä puhuttiin. Kannattaisiko ehkä sekoittaa päätä vähemmän uskontovihalla?
Sinuna en olisi herjaamassa ketään kun et edes osannut vastata yksinkertaisiin kysymyksiin. ;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi arvostelet jotain "sohvafilosofeja", vaikka itse köllöttelet ilmeisesti hajonneessa riippumatossa muka sivistyneen "tieteestä" sepustelun varassa?
Hihi osuiko arkaan paikkaan kun todettiin että et ole mikään filosofi? :D
- Anonyymi
"Fakta" on nykyisessä ajatuksettomuudessa lähinnä voimasana ja jonkinlainen vara******* syvempää kysymistä itsessään ja muissa pelkääville. Joten aloituksesi lienee kaikessa yksinkertaisuudessaankin aivan liian haastava monille katsomustensa kanssa rimpuileville.
- Anonyymi
Musiikissa on musiikin teoria. Ei voida todistaa todeksi.
- Anonyymi
Jos joutuu tuntikausia kuuntelemaan, kun joku pimputtaa epävireisesti ja voimalla pianoa, niin tilanne saattaa hyvinkin nopeasti kongretisoitua räjähdyksenomaisesti todeksi, että kenellekään ei jää asia epäselväksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578987Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123529Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262740Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht812149Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142050Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3641806Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411462FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01221Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101095Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu681070