Olisiko eutanasia eettinen ratkaisu, jos potilas sitä itse haluaa ja on toistuvasti sitä pyytänyt. Jos esimerkiksi potilaalla on paljon kipuja ja hänen elinaikaansa pidennetään keinotekoisesti?
Onko eutanasia eettisesti oikein
6
314
Vastaukset
- Anonyymi00002
kai sitä nyt sellaisia huumelääkkeitä on että voi hymyssä suin viimeiset ajat viettää ?
- Anonyymi00003
Vain kukkahattutädit höpisevöt eettisyydestä niin kauan kun ovat itse ns. terveen kirjoissa.
Oikea ja raadollinen elämä onkin sitten eri juttu. - Anonyymi00004
Onko eettistä pidentää ihmisen kärsimystä jos toivoa ei enää ole?
- Anonyymi00005
Eettisyydestä viis! Jos olet nähnyt ihmisen, joka huutaa kauheissa tuskissaan ja pyytää edes lievitystä mutta ei löydy keinoja, ja sitää hirveätä huutoa jatkuu lähes kolme viikkoa yötäpäivää siihen asti kunnes kuolema armahtaa., niin ehkä näkemyksesi muuttuu. Mietipä että jos kärsivä potilas olisi oma lähisukulaisesi, lapsesi, isäsi tai äitisi. Antaisitko hänen mieluummin kärsiä tuskaa pelkästään sinun omista eettisistä syistäsi? Potilaan ei tarvi olla edes mikään lähisukulaisesi, siihen riittää kuka hyvänsä elävä ihminen kun toteaa asian mielettömyyden. Muka eettisistä syistä! Mitä hirveätä tekopyhyyttä!
Sellaistako on sivistysvaltion tapa hoitaa sairaita 2000-luvulla? Onko typerä eettisyysyyteen vetoaminen mikään syy antaa ihmisen kitua sillä tavalla kuin eläin. Eläimet sentään lopetetaan kyselemättä ja ihmettelemättä kun sellaisessa tilassa tavataan.
Mitä on ihmisellä arvokas kuoleminen? Pohtikaapa sitä. - Anonyymi00006
Ihmetyttää, että lääkärikunnassakin on uskonlahkohin höyrähtäneitä jotka pitävät jopa syntinä armahtaa viimeisillään olevaa tuskista kärsivää potilasta.
Olisko aika myös jo uusia Hippokrateen vala. Itse en sitä tunne mutta moni lääkäri uskoo siihen kuin himouskovainen oman lahkonsa oikeassa olemiseen. Mutta jos vala vaatii elämän säilyttämistä väkisin ja hinnalla millä hyvänsä niin kyllä se silloin on aikansa elänyt ja uusimista vailla.- Anonyymi00007
Tuskin sellaista lakia tai valaa on koskaan ollutkaan. Siihen turvautuvat vain herranpelkoon ja Jumalan rangaistuksiin uskova harhaoppinen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2605246Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1204251- 604151
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363647- 513640
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest413435Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv302798Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202616- 232546
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo652427