Kyseessähän on vain fiktiivinen tarina täynnä kirjoitusajankohdan anakronismeja ja huonoa historiantuntemusta, jotka osoittavat kyseisen tarinan vain olevan myöhempänä ajankohtana kirjoitettua tuotosta. Siksi ihmetyttää se että monet akateemikot ja tutkijat pitävät tiukasti kiinni 1200-luvun ajoituksesta ja vastustavat tarinan tarjoamaa 1446 eaa. ajoitusta tai että tarinassa mainitut Pitom ja Ramses olivat anakronismeja vaikka he silti myöntävät sen että Exodus on fiktiota. Esimerkiksi Dr. David A. Falk on tehnyt monta videota jossa argumentoi tulisesti ja tiukalla asenteella että Raamatun mukaan Exodus tapahtui 1200-luvulla kun Ramses II oli vallassa eikä 1446 eaa. kuten Kuninkaiden kirjassa väitetään ja että Kuninkaiden kirjassa mainittunluku 480 vuotta on vain symboolinen ja merkityksetön.
Miksi se on niin tärkeää historioitsijoille ja arkeologeille että Exodus tapahtui 1200-luvulla?
12
180
Vastaukset
- Anonyymi
Egyptiläisten dokumenttien ja lähteiden mukaan Exodus alkoi 1554 ekr. Faaraot olivat Ahmoses ja Kamoses. Samaa vuotta tukee myös Raamatun sukuluettelot täysin.
Raamatun sukuluetteloissa ei ole muuta ongelmaa kuin temppelin rakentamisen ajoitus. 480 vuotta Exoduksen alusta johtaa vuoteen jolloin Daavid voideltiin kuninkaaksi. Mutta pitää katsoa että tuo 480 lasketaankin Exoduksen saapumisesta yli 40 vuotta sen alkamisen jälkeen Kaananin maan rajalle. Eikä Exoduksen alkamisvuodesta.
1554 ekr on 100 prosenttisella varmuudella oikea. Se mainitaan myös Otavan Suuressa Ensyklopediassa Egypti hakusanan alla. Ja myös Josephus tunsi sen."Egyptiläisten dokumenttien ja lähteiden mukaan Exodus alkoi 1554 ekr."
Unohdit kertoa että mitä nämä dokumentit ovat.
"Faaraot olivat Ahmoses ja Kamoses."
Tässä nyt vaan on Raamatun kannalta se ongelma, että noin sata vuotta heidän jälkeensä Tutmosis III valloitti Palestiinan kahdeksi sadaksi vuodeksi.
Ja toinen ongelma on se, että Raamatussa mainittu Ramseksen kaupunki rakennettiin vajaa kolmesataa vuotta heidän jälkeensä.- Anonyymi
siare kirjoitti:
"Egyptiläisten dokumenttien ja lähteiden mukaan Exodus alkoi 1554 ekr."
Unohdit kertoa että mitä nämä dokumentit ovat.
"Faaraot olivat Ahmoses ja Kamoses."
Tässä nyt vaan on Raamatun kannalta se ongelma, että noin sata vuotta heidän jälkeensä Tutmosis III valloitti Palestiinan kahdeksi sadaksi vuodeksi.
Ja toinen ongelma on se, että Raamatussa mainittu Ramseksen kaupunki rakennettiin vajaa kolmesataa vuotta heidän jälkeensä.Tutmosis III sepitti tarinoita ja itse asiassa on saattanut ottaa kunnian itselleen Israelin suorittamasta Palestiinan valtauksesta.
Se kaksisataa vuotta Egyptin valtaa Palestiinassa on pelkkä taru.
Hatšepsutin kuoleman jälkeen Thutmosis tuhosi tämän nimen kaikista muistomerkeistä poikansa Amenhotep II:n kanssa. Wikipedia.
Tutmosis häivytti asioita Egyptin historiasta ja myös saattanut keksiä uusia tarinoita. Anonyymi kirjoitti:
Tutmosis III sepitti tarinoita ja itse asiassa on saattanut ottaa kunnian itselleen Israelin suorittamasta Palestiinan valtauksesta.
Se kaksisataa vuotta Egyptin valtaa Palestiinassa on pelkkä taru.
Hatšepsutin kuoleman jälkeen Thutmosis tuhosi tämän nimen kaikista muistomerkeistä poikansa Amenhotep II:n kanssa. Wikipedia.
Tutmosis häivytti asioita Egyptin historiasta ja myös saattanut keksiä uusia tarinoita."Hatšepsutin kuoleman jälkeen Thutmosis tuhosi tämän nimen kaikista muistomerkeistä poikansa Amenhotep II:n kanssa. "
Ja silti me tiedämme Hatshepsutin olemassaolosta, koska egyptologia ei perustu siihen, että uskotaan sokeasti mitä hallitsijat kirjoittivat.
"Se kaksisataa vuotta Egyptin valtaa Palestiinassa on pelkkä taru."
Ei tietekään ole, vaan siitä on todisteita ympäri aluetta, esim.
https://www.penn.museum/sites/canaan/Egypt.html
1300-luvulta eKr. säilynyt Amarna-kirjeenvaihto käsittelee laajasti juuri Palastiinan hallintaan liittyneitä asioita
https://fi.wikipedia.org/wiki/Amarna-kirjeet
1200-luvulla eKr. on peräisin maailman vanhin säilynyt rauhansopimus, jossa määritellään missä Egyptin ja heettien rajaa menee. Se on säilynyt eri paikoissa sekä egyptiläisenä että heettiläisenä versiona:
https://en.wikipedia.org/wiki/Egyptian–Hittite_peace_treaty
Jos egyptiläisten Palestiinan hallinta oli tarua, se tarkoittaisia että ei ainoastaan faaraot, vaan kaikki Egyptin naapurit leikkivät juonessa mukana satojen vuosien ajan. Ja palestiinalaisetkin olisivat jälkimaailmaa hämätäkseen käyneet kylvämässä alueilleen todisteita egyptiläisten läsnäolosta.
Kiitos siitä, että annoit hyvän havainnollistuksen kaikille sivullisille lukujoille siitä, että exoduksen historiallisuuden puolustelu vaatii silmien sulkemista siitä, mitä historiasta oikeasti tiedetään.
Unohdit taas kertoa että minkä egyptilaisten dokumenttien ja lähteiden mukaan Exodus alkoi 1554 ekr. Vai pääsikö sittenkin käymään niin, että valitsit alkaa valehdella uskosi puolesta?- Anonyymi
siare kirjoitti:
"Hatšepsutin kuoleman jälkeen Thutmosis tuhosi tämän nimen kaikista muistomerkeistä poikansa Amenhotep II:n kanssa. "
Ja silti me tiedämme Hatshepsutin olemassaolosta, koska egyptologia ei perustu siihen, että uskotaan sokeasti mitä hallitsijat kirjoittivat.
"Se kaksisataa vuotta Egyptin valtaa Palestiinassa on pelkkä taru."
Ei tietekään ole, vaan siitä on todisteita ympäri aluetta, esim.
https://www.penn.museum/sites/canaan/Egypt.html
1300-luvulta eKr. säilynyt Amarna-kirjeenvaihto käsittelee laajasti juuri Palastiinan hallintaan liittyneitä asioita
https://fi.wikipedia.org/wiki/Amarna-kirjeet
1200-luvulla eKr. on peräisin maailman vanhin säilynyt rauhansopimus, jossa määritellään missä Egyptin ja heettien rajaa menee. Se on säilynyt eri paikoissa sekä egyptiläisenä että heettiläisenä versiona:
https://en.wikipedia.org/wiki/Egyptian–Hittite_peace_treaty
Jos egyptiläisten Palestiinan hallinta oli tarua, se tarkoittaisia että ei ainoastaan faaraot, vaan kaikki Egyptin naapurit leikkivät juonessa mukana satojen vuosien ajan. Ja palestiinalaisetkin olisivat jälkimaailmaa hämätäkseen käyneet kylvämässä alueilleen todisteita egyptiläisten läsnäolosta.
Kiitos siitä, että annoit hyvän havainnollistuksen kaikille sivullisille lukujoille siitä, että exoduksen historiallisuuden puolustelu vaatii silmien sulkemista siitä, mitä historiasta oikeasti tiedetään.
Unohdit taas kertoa että minkä egyptilaisten dokumenttien ja lähteiden mukaan Exodus alkoi 1554 ekr. Vai pääsikö sittenkin käymään niin, että valitsit alkaa valehdella uskosi puolesta?Otavan Suuri Ensyklopedia hakusana Egypti sisältää tiedon 1554 ekr ajoituksen dokumentista. Mulla ei enää ole tuota ensyklopediaa. Ehkä kirjastosta löytyy.
Tuo Amarna kirjeenvaihto on kielitieteellisesti merkittävä. Siinä on Kaanaan kieltä? Ja Profeetta on ennustanut viisi kaupunkia tulee jälleen puhumaan Kaanaan kieltä. Ajoitus ei ole ongelma 1340 ekr oli Tuomarien aika Israelissa. Silloin heitä naapurit piti orjinaan. Mm. Kaikki rautatyökalut piti viedä Filistealaisille teroitettavaksi yhteen aikaan.
Kritisoinkin vain sitä jos Egyptin valtaa Palestiinassa väitetään olleen 1450 ekr-1500 ekr. Jolloin Israel soti alueen hallinnasta.
Luin tuon Hittie rauhansopimuksen tekstin. Ei sen perusteella ole yhteyttä Palestiinaan.
Exodus alkoi 1554 ekr
Autiomaavaellus päättyi 1514 ekr
Kaanaan maa valloitettìn ennen 1470 ekr
Mutta Tuomarien aika seurasi jolloin Israel oli ahdingossa naapurien ja Palestiinalaisten toimesta. Tuo 1300 ekr luku ei aiheuta minulle päänsärkyä.
Kiitos vihjeestä Amarna kirjeisiin. Kaanaan kieli mahdollisesti elvytetään vielä eloon. Noiden kirjeiden sisältöä en tunne. Enkä tiedä koskeeko ne Palestiinaa kuinka syvällisesti.
Raamatun arvovalta ei saisi olla historian oikean esteenä. Mutta Daniel 7 kertoo että nousee sarvi joka MUUTTAA AJAT JA LAIT. Se oli joko Paavali tai Konstantinus Suuri. Alkoi pitkä aikakausi jolloin aikaan liittyviä tietoja väärennettiin. Tuo 1554 ekr esim. On varma asia mutta myöhemmin vuosiluku väärennettiin.
Kokeile muuten myös tekoälyä näissä kysymyksissä. Anonyymi kirjoitti:
Otavan Suuri Ensyklopedia hakusana Egypti sisältää tiedon 1554 ekr ajoituksen dokumentista. Mulla ei enää ole tuota ensyklopediaa. Ehkä kirjastosta löytyy.
Tuo Amarna kirjeenvaihto on kielitieteellisesti merkittävä. Siinä on Kaanaan kieltä? Ja Profeetta on ennustanut viisi kaupunkia tulee jälleen puhumaan Kaanaan kieltä. Ajoitus ei ole ongelma 1340 ekr oli Tuomarien aika Israelissa. Silloin heitä naapurit piti orjinaan. Mm. Kaikki rautatyökalut piti viedä Filistealaisille teroitettavaksi yhteen aikaan.
Kritisoinkin vain sitä jos Egyptin valtaa Palestiinassa väitetään olleen 1450 ekr-1500 ekr. Jolloin Israel soti alueen hallinnasta.
Luin tuon Hittie rauhansopimuksen tekstin. Ei sen perusteella ole yhteyttä Palestiinaan.
Exodus alkoi 1554 ekr
Autiomaavaellus päättyi 1514 ekr
Kaanaan maa valloitettìn ennen 1470 ekr
Mutta Tuomarien aika seurasi jolloin Israel oli ahdingossa naapurien ja Palestiinalaisten toimesta. Tuo 1300 ekr luku ei aiheuta minulle päänsärkyä.
Kiitos vihjeestä Amarna kirjeisiin. Kaanaan kieli mahdollisesti elvytetään vielä eloon. Noiden kirjeiden sisältöä en tunne. Enkä tiedä koskeeko ne Palestiinaa kuinka syvällisesti.
Raamatun arvovalta ei saisi olla historian oikean esteenä. Mutta Daniel 7 kertoo että nousee sarvi joka MUUTTAA AJAT JA LAIT. Se oli joko Paavali tai Konstantinus Suuri. Alkoi pitkä aikakausi jolloin aikaan liittyviä tietoja väärennettiin. Tuo 1554 ekr esim. On varma asia mutta myöhemmin vuosiluku väärennettiin.
Kokeile muuten myös tekoälyä näissä kysymyksissä."Otavan Suuri Ensyklopedia hakusana Egypti sisältää tiedon 1554 ekr ajoituksen dokumentista. Mulla ei enää ole tuota ensyklopediaa."
Eli et edes viittaa tietosanakirjan mainintaan, vaan siihen, mitä muistelet että siellä lukee.
Vähän veikkaan, että muistat väärin. Siinä puhutaan varmaan Pohjois-Egyptin takaisinvaltaamisesta hyksoilta, jonka Ahmose suoritti.
"Exodus alkoi 1554 ekr
Autiomaavaellus päättyi 1514 ekr
Kaanaan maa valloitettìn ennen 1470 ekr"
Eli Raamattu onko mielestäsi väärässä, kun siinä väitetään, että juutalaisorjat rakensivat Ramseksen kaupungin? Se tapahtui vasta 1200-luvulla eKr.
"kaupunkia tulee jälleen puhumaan Kaanaan kieltä. Ajoitus ei ole ongelma 1340 ekr oli Tuomarien aika Israelissa. Silloin heitä naapurit piti orjinaan. Mm. Kaikki rautatyökalut piti viedä Filistealaisille teroitettavaksi yhteen aikaan."
Mutta vielä edellisessä viestissä egyptiläisvalta Palestiinassa oli mielestäsi tarua. Nyt se ei sitten olekaan mikään ongelma.
"Luin tuon Hittie rauhansopimuksen tekstin. Ei sen perusteella ole yhteyttä Palestiinaan."
Se laadittiin Kadeshin taistelun jälkeen ja siinä vakiinnutettiin vallitseva tilanne. Kadesh on hieman Palestiinassa pohjoiseen. Koko taistelua ei olisi voitu käydä, jos Egyptiläisillä ei olisi ollut Palestiinaan hallussa.
"Raamatun arvovalta ei saisi olla historian oikean esteenä."
Mutta silti yrität kiistää historiantutkimuksen tuloksia, koska ne eivät sovi yhteen Raamatun kanssa.
"Tuo 1554 ekr esim. On varma asia mutta myöhemmin vuosiluku väärennettiin."
Kuka väärensi? Miten se väärennettiin? Heitit vakavan syytöksen ilman pienintäkään näyttöä.
"Kokeile muuten myös tekoälyä näissä kysymyksissä."
Unohdit kokonaan perustella että miksi se kannattaa.
"Siksi ihmetyttää se että monet akateemikot ja tutkijat pitävät tiukasti kiinni 1200-luvun ajoituksesta ja vastustavat tarinan tarjoamaa 1446 eaa."
Mutta eihän exodus-tarina tarjoa mitään ajoitusta vuodeksi 1446 eKr. Sen voi päätellä vain muualla Raamatussa annetuista ajoista.
Exoduksessa mainitaan vain yksi ainoa asia, joka liittyy ajoitettavaan historiaan: siinä sanotaan, että juutalaiset pakotettiin rakentamaan Ramseksen ja Pithomin kaupungit. Ramseksen kaupunki, Pi-Ramses, rakennettiin Ramses II:n aikana. Koska Raamatun mukaan Exoduksen faarao oli eri kuin se, joka Pithomin ja Pi-Ramseksen rakensi, on aikaisin mahdollinen faarao Ramses II:n poika Merenptah.
Lisäksi jos uskoo Exoduksen olevan historiallinen tapahtuma vuodelta 1446 eKr. niin miten sitten selittää sen, että Tutmosis III, joka tuolloin oli vallassa, valloitti Palestiinan ja se oli osa valtakuntaa runsaat pari sataa vuotta. Tuo ei oikein sovi Raamattuun.
"Esimerkiksi Dr. David A. Falk on tehnyt monta videota jossa argumentoi tulisesti ja tiukalla asenteella että Raamatun mukaan Exodus tapahtui 1200-luvulla kun Ramses II oli vallassa eikä 1446 eaa."
Kummallista, Falk uskoo Exoduksen historiallisuuteen, mutta perustelee sitä Raamatun vastaisella väitteellä: kuten yllä totesin, Exoduksen faarao oli Raamatun mukaan eri faarao kuin se, joka rakensi Pi-Ramseksen.
"kuten Kuninkaiden kirjassa väitetään ja että Kuninkaiden kirjassa mainittunluku 480 vuotta on vain symboolinen ja merkityksetön."
Jos uskoo Raamattuun ja yrittää sovittaa sitä tunnettuun historiaan, pitää hylätä jompikumpi: joko on hylättävä Kuninkaiden kirjojen antama aikamäärä, tai on hylättävä Exoduksen maininta Ramseksen kaupungin rakentamisesta. Tällaisia ongelmia tulee, kun yrittää sovittaa taruja historiaan.- Anonyymi
Ramses (Pi-Ramses) ja Pithom (Pi-Aton) -kaupunkien mainitseminen on nimenomaan anakronismi tapahtumalle annettulle ajankohdalle (1446 eaa.) eivätkä ne todista muuta kuin Exodus-tarinan saduksi ja kirjoitettu paljon kyseisen ajankohdan jälkeen.
Historiantutkijat tai arkeologitkaan eivät ole löytäneet pienintäkään merkkiä tai todistetta siitä, että exodus tosiaan olisi aikoinaan tapahtunut.
Tämä on nykytieteen lähes yksimielinen käsitys asiasta.- Anonyymi
Raamatussa mainitaan että Aabraham ajoi takaa Sodomasta ryöstetyn Lootin ryöstäjiä DANIIN asti. Kuitenkin DAN ei ollut vielä tuolloin edes syntynyt. Eikä Danin heimo valinnut uudeksi asuinpaikaksi Syyrian rajalla olevaa Dania ennen kuin vasta 1200 luvulla ekr. Aabraham ja Loot elivät 2100 ekr jälkeisessä ajassa.
On selvää että Ramses ja Dan maininnat johtuu siitä että raamatun kopio on peräisin 1200 ekr luvulta joissa nuo paikat mainitaan aikalaisille selkeämpänä muotona.
Ei Aabraham elänyt 1200 luvulla vaikka ajoi Elamia takaa Daniin asti. Eikä Exodus tapahtunut 1200 luvulla. - Anonyymi
Exodus ajankohdasta ei ole mitään kiistaa. Historia on kertonut 1554 ekr selkeästi ja yhtäpitävästi raamatun kanssa.
Se että mainitaan Ramses niminen kaupunki väärässä ajankohdassa ei ole mikään ongelma. Sillä myös Dan mainitaan samalla tavoin ennen kuin sitä oli olemassakaan.
Eräät vastustavat Raamattua, uskontoa ja juutalaisuutta sekä Jumalaa niin paljon että sivuuttavat selkeät dokumentit ja tieteilevät tyhjien oletusten päällä.
Myös raamatun sukuluettelot päätyvät vuoteen 1554 ekr. Exodus ajoitus on varma. Sen sijaan Nooan tulvan ajoitus on hyvin ongelmallinen ja samoin kuinka arkkiin mahtui muka niin paljon eläimiä. Raamattu ei ole Totuus. Se on oikeamielinen kirja. Oikeamielisyys tarkoittaa että kuninkaiden ja rikkaiden suorittama väkivalta ja valheet katsotaan sormien lävitse ja ne hyväksytään. Mukisematta. Raamattu sisältää paljon valheita, mutta Exodus ajoitus on luultavasti tarkka. 1554 ekr.
Raamattu on uskon kirja eikä totuuden. Koraani sanoo jopa että patriarkkojen elämän tapahtumat ovat myös uskon varaisia asioita.
Kuitenkin juutalainen kansa on yhä olemassa ja raamatussa on paljon totuuksia myös."Exodus ajankohdasta ei ole mitään kiistaa."
Kyllä on. Aloittaja toi esille Falkin, joka kannattaa ajoitusta 1200-luvulle. Aloittaja itse puhuu vuodesta 1446 eKr., koska Raamatun mukaan Salomon temppeli rakennettiin 480 vuotta Exoduksen jälkeen. Perinteinen juutalainen ajanlasku ajoittaa Exoduksen tapahtuneeksi 1312 eKr. Tässä vain muutama esimerkki.
"Se että mainitaan Ramses niminen kaupunki väärässä ajankohdassa ei ole mikään ongelma."
Kyllä tuo maininta osoittaa että vähintään jompikumpi ei ole totta: joko Exodus tapahtui 1554 eKr. tai juutalaiset laitettiin rakentamaan Ramseksen kaupunki ennen exodusta. Ramseksen kaupunki rakennettiin vasta 1200-luvulla eKr.
"Historia on kertonut 1554 ekr selkeästi ja yhtäpitävästi raamatun kanssa."
Ei ole mitään Raamatusta riippumattomia lähteitä exodukselle. Ei oleitään arkeologisia todisteita exodukselle. Sen sijaan se, mitä tiedetään historiasta, ei sovi yhteen Exoduksen kanssa
"Eräät vastustavat Raamattua, uskontoa ja juutalaisuutta sekä Jumalaa niin paljon että sivuuttavat selkeät dokumentit ja tieteilevät tyhjien oletusten päällä."
Mitä dokumentteja nämä eräät ovat sivuuttaneet?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 831738
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee101603- 931528
Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen911271Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole31056- 64886
Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol152883- 76850
- 52827
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi122805