Täytyykö tuntea syyllisyyttä tullakseen uskoon?

Anonyymi-ap

Pitääkö tuntea itsensä syntiseksi ja syylliseksi jotta voi tulla uskoon? Mitä jos omatunto ei syytä mistään? Enkö voi silloin tulla uskoon?

314

1198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

ArtoTTT

Et siis ole koskaan syntiä tehnyt?

• Anonyymi

Olen kyllä loukannut tietämättäni joskus lähimmäistäni, mutta olen sitten pyytänyt häneltä anteeksi ja asian on sovittu. Tahallani en ole tehnyt pahaa kenellekään. Minulla on hyvä omatunto. Se ei syytä minua mistään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen kyllä loukannut tietämättäni joskus lähimmäistäni, mutta olen sitten pyytänyt häneltä anteeksi ja asian on sovittu. Tahallani en ole tehnyt pahaa kenellekään. Minulla on hyvä omatunto. Se ei syytä minua mistään.

Eli taidat siis olla synnitön ja suoraa päätä matkalla helvettiin?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

1 John 1:10 (KJB)
        If we say that we have not sinned, we make him a liar, and his word is not in us.

Jokainen on syntiä tehnyt. Olemme valehdelleet, olleet kateellisia, himoinneet toisen omaa, katsoneet toista sukupuolta himoiten, sanoneet jotain ilkeästi, varastaneet, tehneet jotain moraalitonta. Ja se suurin synti, jota ei anteeksi saa: emme ole uskoneet Jeesukseen. Hän kehotti tottelemaan Jumalan määräystä, ja se määräyshän oli, että uskomme Hänen Poikaansa.

Omahyväisyyskin on synti. Ylensyönti on synti. Juopottelu on synti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumala kutsuu jokaista yksilöllisesti, parhaalla mahdollisella tavalla ja ajalla. Ulkopuolinen ei kykene saattamaan vierasta pysyvään uskoon, ellei Jumala selkeästi johdata tätä prosessia, sopivan ihmisen kautta. Tietenkin ilosanomaa on pidettävä tarjolla ja julistettava sanomaa parhaansa mukaan sille joka kyselee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli taidat siis olla synnitön ja suoraa päätä matkalla helvettiin?

Tuo sinun kommenttisi haiskahti tosi vahvasti synniltä. Syyttelet toista perusteettomasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

If we say that we have not sinned, we make him a liar, and his word is not in us.

Jokainen on syntiä tehnyt. Olemme valehdelleet, olleet kateellisia, himoinneet toisen omaa, katsoneet toista sukupuolta himoiten, sanoneet jotain ilkeästi, varastaneet, tehneet jotain moraalitonta. Ja se suurin synti, jota ei anteeksi saa: emme ole uskoneet Jeesukseen. Hän kehotti tottelemaan Jumalan määräystä, ja se määräyshän oli, että uskomme Hänen Poikaansa.

Synti tarkoittaa juuri tuota epätoden mukaan elämistä. Itse ei osata elää, eikä anneta toistenkaan elää. Miksi pilata toisten elämä kun siitä ei itsekään mitään hyödy?

Synnittömyys tarkoittaa mielen selkeyttä ja hyvää tahtoa. Ei sen kummempaa. Ja on sallittu jokaiselle. Henkinen vapaus ja oman arvontunto on mielenterveyden perusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Jokainen on syntiä tehnyt. Olemme valehdelleet, olleet kateellisia, himoinneet toisen omaa, katsoneet toista sukupuolta himoiten, sanoneet jotain ilkeästi, varastaneet, tehneet jotain moraalitonta. Ja se suurin synti, jota ei anteeksi saa: emme ole uskoneet Jeesukseen. Hän kehotti tottelemaan Jumalan määräystä, ja se määräyshän oli, että uskomme Hänen Poikaansa.

Omahyväisyyskin on synti. Ylensyönti on synti. Juopottelu on synti."

Tarpeeton litania, kun sen sisällön olisi voi ilmaista luettavammassakin muodossa: Kaikki on syntiä.

• Anonyymi

Miten synnittömänä itseään pitävä voisi kokea tarvitsevansa Jeesusta ja hänen sovitustyötään?

• Anonyymi

Retorisen kysymyksesi taustalla lienee ajatus, että usko on lääke joka otetaan tarpeeseen (sovituksen saamiseksi) eli pälkähästä pääsemiseksi.

• Anonyymi

Jos synnintunto on uskoontulemisen edellytys, menen varmasti sitten helvettiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sinun pidä helvettiin mennä!
        Kun turvaudut Jeesukseen, sinulla on turva tuomiopäivänä!

”Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä.”
        1 Joh 5:138

• Anonyymi

Ei mitenkään synnitön tarvitse Jeesusta, koska hänhän on matkalla kohti helvettiä.

• Anonyymi

Aivan. On suurta Jumalan armoa, että silmämme avautuvat tajuamaan syntisen tilamme. Tuo juuri on se kääntymys, joka pelastumiseen vaaditaan. Meidän on käännyttävä pois helvettiin johtavalta tieltämme, käännyttävä näkemään itsemme Jumalan näkökulmasta, syntisinä, armoa tarvitsevina kurjina.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin menet. Olkoon tämä varoitus, että kääntyisit siltä tieltä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Herännyt synnintunto on eräs syy, mikä vetää janoamaan hyvän Jumalan ja Jeesuksen sovituksen tuntemusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan. On suurta Jumalan armoa, että silmämme avautuvat tajuamaan syntisen tilamme. Tuo juuri on se kääntymys, joka pelastumiseen vaaditaan. Meidän on käännyttävä pois helvettiin johtavalta tieltämme, käännyttävä näkemään itsemme Jumalan näkökulmasta, syntisinä, armoa tarvitsevina kurjina.

Kyllä sitä muuten posmotetaan noin mutta annas olla kun tulee puhe juutalaisista, niin hys hys hiljaa, ei saa tuottaa synnintuntoa
        :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oman muinaisen kokemukseni mukaan Venäjän hyökkäämisellä Suomeen pelottelemisella, jos ei löytyisi tiettyä määrää uskovaisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tarvi olla synnin tuntoa vain ymmärrys että tarvii jonkun joka sovittaa pelastaa kuoleman jälkeen. Ristiin naulitussa on rauha. Kun ei tee tahallaan pahaa voi elää rauhallisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sinun pidä helvettiin mennä!
        Kun turvaudut Jeesukseen, sinulla on turva tuomiopäivänä!

”Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka uskotte Jumalan Pojan nimeen, tietääksenne, että teillä on iankaikkinen elämä.”
        1 Joh 5:138

1 Timoteus 2 . Filippil.kirje 4.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei mitenkään synnitön tarvitse Jeesusta, koska hänhän on matkalla kohti helvettiä.

Synnitön syntinen synnintunto pitää erottaa käsitteet toisistaan. Synnittömät syyttelee toisia heittelee kivillä muita ja ristiinnaulaa Jeesusta uudestaan ja uudestaan sekä harrastaa omavanhurskautta epäuskon tähden. Syntinen on kesto olotila kuolevan ihmisen osa. Ja taas jatkuva syyttäminen ( saatana ja kivittäjät) ei ole oikeaa . Yksikään kivittäjä ei ole korvannut väärentämiään varastamiaan pahoja tekojaan tähän päivään mennessä. Eikä kivittäjä anna muille mitään anteeksi. Synnintuntokivittäjän idea on painaa muita alas. Ei auta ei siunaa eikä puhu hyvää. ( Jeesus taas nostaa alaspainetut. ) You raise me up YouTube.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kivittäjpn versio uudesta testamentista perustuu Mooseksen synagogaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus sanoikin juutalaisille että käänny pois pahuudestasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Herännyt synnintunto on eräs syy, mikä vetää janoamaan hyvän Jumalan ja Jeesuksen sovituksen tuntemusta.

Hellari vetää mukanaan helvettiin kristittyjä kuin lestat jehovat jne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oman muinaisen kokemukseni mukaan Venäjän hyökkäämisellä Suomeen pelottelemisella, jos ei löytyisi tiettyä määrää uskovaisia.

Oli vanhan testamentin vanhentunutta ennen Jeesuksen syntymää ihmiseksi vertauskuvia että mitä vähemmän Sodoman väkivaltaa sen parempi elämä .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyseisellä kohdalla ja uskolla on taas eri merkitys. Kyse oli vanhan liiton hurskaista joita inhotti pahuus..

• Anonyymi

Olen aina ollut uskonut Jumalaan joten en itse tiedä miten tulla uskoon. Jos olen tehnyt väärin, tunnen voimakasta syyllisyyttä ja pyydän kohteelta anteeksi. Ei ole selvittämättömiä kaunoja.
      Tiedän kyllä ihmisiä jotka kantavat vihaa, eivätkä selvitä pahoja tekoja. En tiedä heidän uskostaan, mutta näyttävät saavan siitä vihasta voimaa, vahvasti julistavat etteivät taatusti ikinä anna anteeksi.
      Joskus kiinnosti kovasti mikä tunne on kun ihminen tulee uskoon ja kyselin asiaa srk:n tilaisuuksissa. Yksi kertoi vaikuttavasti: Hän oli 15 vuotiaana mennyt uskonnolliseen tilaisuuteen (ymmärtääkseni luterilaiseen koska tässä ryhmässä olimme). Hän oli yhtäkkiä kokenut valtavan rauhan virtaavan koko olemukseensa kuunnellessaan puheita ja musiikkia. Se tunne oli jatkunut koko illan ja seuraavana päivänä hän oli tajunnut että hän oli tullut uskoon. Usko oli jatkunut siinä vaiheessa kun tapasimme, jo keski-ikään asti. Hänestä huokui hyväntahtoisiin, onni ja rauha. Ihana ihminen.
      Syyllisyydentunteesta hän ei puhunut mitään, joten tuskin se kuului juuri hänen uskoontulonsa kokemukseen lainkaan.

• Anonyymi

Minun yksi tuttavistani oli myös tullut vastaavalla tavalla uskoon. Hän sanoi ettei ollut kokenut mitään synnintuntoa. Hän oli kokenut erään evankelistan puheen vaikutuksesta tulleensa uskoon. En tiedä onko hän tullut kristinuskoon vai mihin.

• Anonyymi

Älä ole huolissasi sillä jos olet oikeasti uskossa niin Pyhä henki ennen pitkää näyttää konkreettisella tasolla millainen ihminen oikeasti olet!!

• Anonyymi

Ihanat tunteet ovat ihania ja mahtavat kokemukset myös, mutta niidenkään varaan ei voi hengellistä elämäänsä rakentaa. Tunteet tulevat ja menevät.

Ainoa kestävä perusta on Jeesus Kristus ja hänen sovitustyönsä meidän puolestamme.

1 Kor 3:11
        ”Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.”

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihanat tunteet ovat ihania ja mahtavat kokemukset myös, mutta niidenkään varaan ei voi hengellistä elämäänsä rakentaa. Tunteet tulevat ja menevät.

Ainoa kestävä perusta on Jeesus Kristus ja hänen sovitustyönsä meidän puolestamme.

1 Kor 3:11
        ”Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.”

Aivan. Minä en ole tuntenut tuollaisia ihania tunteita. Tulin uskoon myöhemmässä keski-iässä, kun satuin kuuntelemaan kristillistä radio-ohjelmaa ja he kertoivat, mitä pelastava evankeliumi on. Eli se on se, että meidän tulee kuulla, ymmärtää, uskoa ja ottaa omalle kohdallemme vastaan se, että Jeesus sovitti verellään meidän kaikkien synnit. Uskoin sen ja tajusin vasta nyt olevani kristitty. Joskus nuorena muutaman vuoden harrastin uskonnollisuutta, mutta en tiennyt, mitä piti uskoa. Kuinka monta kertaa luterilaisessa kirkossa kuulee, mitä itse asiassa on uskottava, jotta pelastuu? Kuinka usein evankeliumi kerrotaan helluntailaisten kokouksissa? Evankeliumihan löytyy 1 Cor 15:1-4 (KJB):

Moreover, brethren, I declare unto you the gospel which I preached unto you, which also ye have received, and wherein ye stand;

2 By which also ye are saved, if ye keep in memory what I preached unto you, unless ye have believed in vain.

3 For I delivered unto you first of all that which I also received, how that Christ died for our sins according to the scriptures;

4 And that he was buried, and that he rose again the third day according to the scriptures:

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun yksi tuttavistani oli myös tullut vastaavalla tavalla uskoon. Hän sanoi ettei ollut kokenut mitään synnintuntoa. Hän oli kokenut erään evankelistan puheen vaikutuksesta tulleensa uskoon. En tiedä onko hän tullut kristinuskoon vai mihin.

Jotku ihmiset luulevat, että ovat tulleet uskoon, elävään uskoon tullaan, kun on oikea synnintunto ja tarve saada synnit anteeksi!

• Anonyymi

Ns. Siivosyntinenkin tarvitsee Jeesuksen armoa ja anteeksiantoa. Raamattu sanoo, että kaikki ovat syntiä tehneet.
      Odota Pyhän Hengen vaikutusta. Mutta turvaudu jo nyt Jeesukseen.

• Anonyymi

Täytyy siis uskoa että on tehnyt jotakin syntiä vaikka sitä ei tiedä eikä tunne?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täytyy siis uskoa että on tehnyt jotakin syntiä vaikka sitä ei tiedä eikä tunne?!

Raamattu, Jumalan sana sanoo, että ihminen on syntinen. Sinäkin. Siksi tarvitset Jeesusta ja Hänen sovitustyötään, jotta saisit uskossa Häneen iankaikkisen elämän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamattu, Jumalan sana sanoo, että ihminen on syntinen. Sinäkin. Siksi tarvitset Jeesusta ja Hänen sovitustyötään, jotta saisit uskossa Häneen iankaikkisen elämän.

Syntisyys on siis uskon asia, koska Raamattu niin sanoo?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syntisyys on siis uskon asia, koska Raamattu niin sanoo?!

Tavallaan uskon asia sillä jos henkilö on oikeasti uskossa Jeesukseen niin ennenpitkää Pyhä henki antaa hyvinkin konkreeettisen demon millainen ihminen loppujen lopuksi ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On hyvä pitää lyhyet päivitys välit ja muistella, tekoja, puheita, ajatuksia ja tekemättä jättämisiään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumala on antanut kaikille omatunnon. Sen ääni voi vääristyä eri syistä, mutta kun se on linjassa Jumalan tahdon kanssa, se syyttää ihmistä Jumalan tahdon vastaisista vääristä ajatuksista, teoista, laiminlyönneistä, mikä auttaa ojentautumaan niistä pois, tekemään parannusta asioissa.

• Anonyymi

Kun ajattelee, että syntiä voi tehdä "ajatuksin, sanoin ja teoin" niin kyllä varmaankin huomaat, että olet tehnyt syntiä, vrt. vaikka kymmentä käskyä ja niiden selityksiä. Kaikki me tarvitsemme Jumalan anteeksiantoa, ja sen vuoksi Kristus kärsi puolestamme. Jeesus kehottaa etsimään ensin Jumalan valtakuntaa. Siellä saarnataan syntien anteeksiantamuksen evankeliumia.

• Anonyymi

Ihminen on jo uskossa jos ei tunne koko ajan syyllisyyttä sitä mitä tekee ja ajattelee ja varsinkin silloin kun ei syyllistä muita.

Jeesus joutui ristille synnistä syytettynä ettei meillä syyllisyyttä olisi eikä meitä kukaan mistään syyttäisi. Jeesus kantaa syyllisyytemme ja Jumala antaa Pyhän Hengen että emme ala syyllistämään muita.

• Anonyymi

Tuo on lohdullisesti kirjoitettu, kiitos siitä. Tässäkin ketjussa jotkut kirjoittavat sävyyn, Kyllä sinä varmasti olet syntinen ja syyllinen kun oikein mietit ajatuksistasi lähtien.
        Lähtökohta pitäisi olla että on olemassa haitallinen tunne, jolle haluaa tehdä jotakin. Minulle tulee syyllinen tunne jos olen tehnyt väärin. Niin ymmärtämätön en ole etten sitä hoksaisi. Silloin pyydä anteeksi ja selvitän asian.
        On ihmisiä joilla ei ole syyllisyydentunnetta, ovat heitä jotka laittavat kaiken joko toisen, henkilön tai yhteiskunnan syyksi. Heistä ei ole minulle mitään sanomista. Jos ovat sillä tavoin onnellisia niin en jaksa perehtyä heidän sielunelämäänsä. Jotain tunnekylmyyttä kai, en tiedä.
        Mutta kertaan vielä että mielestäni tarkoituksellista syyllisyyden ja syntisyyden kaivelua itsestään ei kannata tehdä. On tässä elämässä muutakin ponnisteltavaa tässä epävarmassa ajassa, jos meinaa selviytyi täyspäisenä.

• Anonyymi

"Ihminen on jo uskossa jos ei tunne koko ajan syyllisyyttä sitä mitä tekee ja ajattelee ja varsinkin silloin kun ei syyllistä muita."

Näin on että antaa sitten Pyhän hengen osoittaa syntiselle millainen ihminen hän on!

Meidän tehtävä on tuoda Jumalan tahto ja evankeliumi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on lohdullisesti kirjoitettu, kiitos siitä. Tässäkin ketjussa jotkut kirjoittavat sävyyn, Kyllä sinä varmasti olet syntinen ja syyllinen kun oikein mietit ajatuksistasi lähtien.
        Lähtökohta pitäisi olla että on olemassa haitallinen tunne, jolle haluaa tehdä jotakin. Minulle tulee syyllinen tunne jos olen tehnyt väärin. Niin ymmärtämätön en ole etten sitä hoksaisi. Silloin pyydä anteeksi ja selvitän asian.
        On ihmisiä joilla ei ole syyllisyydentunnetta, ovat heitä jotka laittavat kaiken joko toisen, henkilön tai yhteiskunnan syyksi. Heistä ei ole minulle mitään sanomista. Jos ovat sillä tavoin onnellisia niin en jaksa perehtyä heidän sielunelämäänsä. Jotain tunnekylmyyttä kai, en tiedä.
        Mutta kertaan vielä että mielestäni tarkoituksellista syyllisyyden ja syntisyyden kaivelua itsestään ei kannata tehdä. On tässä elämässä muutakin ponnisteltavaa tässä epävarmassa ajassa, jos meinaa selviytyi täyspäisenä.

"Kyllä sinä varmasti olet syntinen ja syyllinen kun oikein mietit ajatuksistasi lähtien."

Ja ovat tuossa oikeassa, jokainen on syntinen, jumalattomat ja helvettiin menevät eivät sitä vaan huomaa.

"Mutta kertaan vielä että mielestäni tarkoituksellista syyllisyyden ja syntisyyden kaivelua itsestään ei kannata tehdä. "

Näin on sillä annetaan Pyhän hengen osoittaa se syntisyys, nimittäin jos henkilö on aidossa uskossa eikä vain kirkollinen feikki.

• Anonyymi

Ei mielestäni noin, ei ollenkaan. Omavanhurskauden tunne ei tule Jumalalta. Uskoontulo, eli uudestisyntyminen, eli kääntyminen, eli parannuksen teko on sitä nimenomaan, että tajuaa olevansa helvettiin matkalla oleva syntinen. Jos ei sitä tajua, ei tajua tarvitsevansa Jeesuksen tarjoamaa armahdusta.

Kun on uskossa ja tekee syntiä, niin kuin valitettavasti me kaikki edelleen teemme, omatunto huomauttaa meitä siitä. Emme enää voi rypeä synnissä ja nauttia siitä. Omatunto kolkuttaa. Se on pyhä henki meissä. Jos pitää itseään uskovana mutta ei tunne tuota omantunnon ääntä, voi kysyä itseltään, onko todella uskossa. Se on ihmisen elämän ainoa tärkeä asia. Ja suhde Jeesukseen on saatava kuntoonb tässä maallisessa elämässä. Jos astuu kuoleman rajan yli kuvitellen olevansa omilla töillään Jumalalle kelvollinen, pääötyy helvettiin. Silloin on liian myöhäistä tehdä parannusta. Sen aika on tänään!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä ajassa 'täysipäisenä selviytyminen' ei tule lohduttamaan sinua helvetissä. Joudut katumaan ikuisesti sitä, että et nöyrtynyt ottamaan vastaan armahdusta, joka oli sinullekin tarjolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä ajassa 'täysipäisenä selviytyminen' ei tule lohduttamaan sinua helvetissä. Joudut katumaan ikuisesti sitä, että et nöyrtynyt ottamaan vastaan armahdusta, joka oli sinullekin tarjolla.

Ehkä hän ei kuitenkaan usko Saatanan olevan Jumala, kun sillä on helvettikin?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tarvitse kaivella syntisyyttä, eikä syyllisyyttä. Pyhä Henki sen tekee, näyttää todeksi synnin.

Joh 16:8
        ”Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:”

Sen neuvon annan, että nöyrry Jumalan sanan alle, äläkä suostu nielemään sellaista opetusta, joka aina hivelee sinua ja on tehty korvasyyhyn.
        Sinun pitää kunnioittaa Jumalan sanaa, vaikka se ei läheskään aina miellytä sinua.

• Anonyymi

Täytyy!!

• Minä ainakin tulin uskoon kiitollisuudesta. 😹

• Anonyymi

Tuokin on hieno kommentti. Tunnen itsekin joka päivä kiitollisuutta siitä että olen saanut syntymässä perinnöksi hyvästä kodistani uskon Jumalaan. koen luottamusta tulevaisuuteen ja arkisen tyytyväisyyden tunteen. Vaikeissa hetkissä näen valon, että tästä selvitään Jumalan avulla.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuokin on hieno kommentti. Tunnen itsekin joka päivä kiitollisuutta siitä että olen saanut syntymässä perinnöksi hyvästä kodistani uskon Jumalaan. koen luottamusta tulevaisuuteen ja arkisen tyytyväisyyden tunteen. Vaikeissa hetkissä näen valon, että tästä selvitään Jumalan avulla.

Hienoa sisareni/veljeni. Vapauteen Jeesus on meidät vapauttanut. Rakkaudessa ei ole pelkoa. 🙏

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usko Jumalaan ei riitä. Täytyy uskoa, että Jumala tuli ihmiseksi, Jeesukseksi, ja sovitti verellään meidän kaikkien synnit, myös sinun syntisi. Kun sen ymmärtää ja uskoo ja ottaa vastaan omalle kohdalleen, pelastuu. Pelastumistaan ei voi menettää. Meistä tulee osa Kristuksen ruumista, eikä Jumala voi kieltää itseään.

Jeesuksen ajan fariseukset olivat esimerkki uskonnollisista omavanhurskaista, jotka eivät ottaneet vastaan Jeesusta jotta olisivat voineet pelastua. Nykyajan 'ihan hyvissä' kulttuurikristillisissä on sama tekopyhyyden henki. Hekin voivat pelastua, kunhan tajuavat tarvitsevansa pelastajaa, Jeesusta. Muuten ei.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usko Jumalaan ei riitä. Täytyy uskoa, että Jumala tuli ihmiseksi, Jeesukseksi, ja sovitti verellään meidän kaikkien synnit, myös sinun syntisi. Kun sen ymmärtää ja uskoo ja ottaa vastaan omalle kohdalleen, pelastuu. Pelastumistaan ei voi menettää. Meistä tulee osa Kristuksen ruumista, eikä Jumala voi kieltää itseään.

Jeesuksen ajan fariseukset olivat esimerkki uskonnollisista omavanhurskaista, jotka eivät ottaneet vastaan Jeesusta jotta olisivat voineet pelastua. Nykyajan 'ihan hyvissä' kulttuurikristillisissä on sama tekopyhyyden henki. Hekin voivat pelastua, kunhan tajuavat tarvitsevansa pelastajaa, Jeesusta. Muuten ei.

Mutta vain kuoliaaksi kidutettuna, kirottuna ja syötynä uhrina?! Tervepäistä?!

• Anonyymi

Uusi uskonpuhdistus on alkamassa. Uskovaiset paljastavat joukoissaan olevat pedofiilit ja kaappihomot. Vain näin toimien he lunastavat taivaspaikkansa.

• Joko sinut on paljastettu? 😸

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Joko sinut on paljastettu? 😸

Ehkä hän ei ole kidutetun, kirotun ja syödyn tosi Jumalan palvoja?

• Anonyymi

Kaappihomo saa olla ja parempi niin kuin harjoittaa htekoja. Armo rules!

• Anonyymi

Tietenkin täytyy tuntea syyllisyyttä jos oikeasti kannattaa pahoja asioita. Vaikka sotarikollisuutta sekä kansanmurhaa eikä pidä niitä pahoina asioina että viattomia kuolee, niin silloin tosiaan täytyy olla sydän poltinraudalla merkitty.

• Anonyymi

Saatana vihaa juutalaisia. Antisemitismi on merkki siitä, että seuraa tämän maailman jumalaa, joka on paholainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saatana vihaa juutalaisia. Antisemitismi on merkki siitä, että seuraa tämän maailman jumalaa, joka on paholainen.

Etymologian mukaan antisemitismi on kyllä arabian kielen vastustamista, jota sanaa natsit välttivät käyttämästä toisen maailmansodan aikana, etteivät suututa Arabiliittoa, kerto o wikisivun'antisemitismi'.

• Anonyymi

Väärällä tavalla se ettei tunne syyllisyyttä voi johtaa kammottaviin asioihin ja hirvittävien asioiden kannattamiseen. Pitää vain silloin tunnistaa itsestään se että johtuuko syyttömyyden tunne siitä ettei yksinkertaisesti välitä synnistä ja sitä kannattaa vaikka sotarikosten muodossa vai siitä että omatuntoa ei edes ole.

• Anonyymi

Uskoon tuleminen on mielen muutos. Kun ihminen tulee uskoon hän alkaa näkemän oman tilanteensa suhteessa Jumalan pyhyyteen.
      Silloin ei voi muuta kuin todeta olevansa syntinen.

• Anonyymi

Syntinen ja syyllisyys ovat eri asioita.

Kyllä ihminen voi mielessään tiedostaa että tekee syntiä, mutta ei vain tunne siitä syyllisyyttä. Ja ihminen on niin kauan syntinen kunnes Jeesus poistaa hänestä synnit, kuten Paavali sanoo, autuas se ihminen jolle Jumala ei lue syntiä.

Toisaalta jos Jumala ei poistaisi ihmisestä synti niin miten ihminen voi tulla uskoon kun mikään ei muuttuisi. Olisi sama syntisäkki kuin ennenkin. Ei silloin kannattaisi elämöidä uskoon tulemisella.

Jos taasen ihminen on olevinaan uskossa ja kannattaa sotarikoksia sekä rikoksia ihmisyyttä vastaan, niin ei se muutu ennen kuin ihminen itse muuttuu. Ei Jumala tee sellaiselle ihmiselle mitään, ei anna syntejä anteeksi eikä jätä lukematta syntejä ennen kuin ihminen ottaa vastaan sen mielen joka Jeesuksella Kristuksella oli.

• Anonyymi

Aamen!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aamen!

Tämä 'Aamen' oli siis vastaus kommenttiin: Uskoon tuleminen on mielen muutos. Kun ihminen tulee uskoon hän alkaa näkemän oman tilanteensa suhteessa Jumalan pyhyyteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä 'Aamen' oli siis vastaus kommenttiin: Uskoon tuleminen on mielen muutos. Kun ihminen tulee uskoon hän alkaa näkemän oman tilanteensa suhteessa Jumalan pyhyyteen.

Mutta kun synnin Jumala on edelleenkin Raamatun mukaan Saatana?!

Tässä on sellainen ongelma, kun JUMALA LOI IHMISEN OMAKSI KUVAKSEEN, ja jos sinä uskot olevasi paha ja syntinen, silloinhan sinun on uskottava, että SAATANA LOIKIN SINUT OMAKSI KUVAKSEEN?!

Kuka sellaiseen edes haluaisi uskoa?!

• Anonyymi

Sinäkään et tule, lähde. Arvataanko jo mistä noita tulee tahi mihkä hyö menöö.

• Anonyymi

Sarjamurhaaja Ted Bundyä ei omatunto soimannut. Häntä harmitti kiinni jääminen ja tuomituksi tuleminen omista teoistaan.

• Anonyymi

Hän on kuin sotarikosten kannattaja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hän on kuin sotarikosten kannattaja.

Turha tähän on Hamasin taistelijoita taas sotkea. Heilläkin voi olla kovin paatunut sydän, kun polttivat ihmisiä elävältä mutta se ei kuulu asiaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Turha tähän on Hamasin taistelijoita taas sotkea. Heilläkin voi olla kovin paatunut sydän, kun polttivat ihmisiä elävältä mutta se ei kuulu asiaan.

Israelin sotarkikokset koskettavat kaikkia uskovia. Onhan kyseessä luvattu kansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Israelin sotarkikokset koskettavat kaikkia uskovia. Onhan kyseessä luvattu kansa.

Paitsi, ettei ole, koska Raamatun mukaan juutalaiset tappoivat Israelin heimon, luvattu kansa oli israelilaiset

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Israel on vain uhri, islam liiton jatkuvissa kansanmurha yrityksissä. Vieläkin sadatmiljoonat ihmiset huutavat kuolemaa Israelille. He ovat omineet huutoäänestyksellä Israelin laillisesti hallinnoimia alueita

• Anonyymi

Aloittajalle: sinä olet jo sovitettu ihminen. Jumala oli Kristuksessa ja sovitti MAAILMAN itsensä kanssa.
      Väärän evankeliumin julistajat kuvittelevat, että tuohon Kristuksen sovitustyöhön pitää vielä LISÄTÄ jotakin, esim. ihmisen usko. Mutta ei Paavali niin kirjoita. Sovitus tapahtui IHMISESSÄ JEESUKSESSA KRISTUKSESSA, jossa Jumala oli.

Väärän opin julistajat eivät käsitä, että kun Jeesus korotettiin ristille, hän veti KOKO IHMISKUNNAN tykönsä, joten hänen antaessaan henkensä meidän Edustajanamme me KAIKKI kuolimme yhdessä hänen kanssaan. Jos ykksi on kuollut, silloin KAIKKI ovat kuolleet. Siksi ei tule tunea KETÄÄN lihan mukaan niin kuin väärn evankeliumin julistajat tekevät.

Väärän opin julistajat julistavat kuola valuen sitä, kuinka koko ihmiskunta lankesi Aadamissa - he kun ovat AADAM-UNIVERSALISTEJA - mutta jostain syystä he EIVÄT VOI SIETÄÄÄ AJATUSTA, että Jeesuksen vanhurskauden teko koitui KAIKKIEN ihmisten elämän vanhurskauttamiseksi.

Uskoontulo tarkoittaa uskoa TÄHÄN TOSIASIAAN eikä siksi edellytä syntisyyden tai syyllisyyden tuntemuksia. Väärän evankeliumin julistajat toki vaativat kaikkea mahdollista tuollaista, mjutta hepä ovatkin laumaa repiviä susia.

• Anonyymi

Sinä oletkin eksynyt antinomisti. Jeesus sovitti kyllä koko maailman ja kaikki synnit, menneet ja tulevat. Emmekä tiedä kuka pelastuu ja kuka ei varmuudella. Mutta Raamattu puhuu koko ajan kadotuksesta /helvetistä ja varoittaa, että kaikki eivät pelastu. Pyhän Hengen pilkka eli epäusko on se syy milloin ei pelastu.
        Armosta siis pelastumme ja se on meille ansiotonta, mutta uskolla on monia ehtoja, me emme ole tuomareita vaan evankeliumin julistajia, emme pakosta vaan sydämen halusta.
        Kaikki eivät siis pelastu, joten omatekoinen usko ja omavanhurskaus sekä väärä varmuus on pahasta. Terve, syvenevä synnintunto auttaa ainoana pysymään Kristuksessa Jeesus ja luonnollinen / uudestisyntymätön ihminen ei voi pysyä Kristuksessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä oletkin eksynyt antinomisti. Jeesus sovitti kyllä koko maailman ja kaikki synnit, menneet ja tulevat. Emmekä tiedä kuka pelastuu ja kuka ei varmuudella. Mutta Raamattu puhuu koko ajan kadotuksesta /helvetistä ja varoittaa, että kaikki eivät pelastu. Pyhän Hengen pilkka eli epäusko on se syy milloin ei pelastu.
        Armosta siis pelastumme ja se on meille ansiotonta, mutta uskolla on monia ehtoja, me emme ole tuomareita vaan evankeliumin julistajia, emme pakosta vaan sydämen halusta.
        Kaikki eivät siis pelastu, joten omatekoinen usko ja omavanhurskaus sekä väärä varmuus on pahasta. Terve, syvenevä synnintunto auttaa ainoana pysymään Kristuksessa Jeesus ja luonnollinen / uudestisyntymätön ihminen ei voi pysyä Kristuksessa.

Kyllä me voimme olla varmoja pelastuksestamme. Kun uskomme, että Jeesus sovitti verellään meidänkin syntimme ja otamme sen vastaan oman syntisyytemme kohdalle, pelastumme sillä hetkellä, peruuttamattomasti. Uudestisynnymme. Samme Jumalan elävän pyhän hengen kuolleen henkemme tilalle.

Usko on välttämättömyys. Jeesuksen armahdus on tarjolla kaikille, mutta suurin osa ihmisistä ei huoli sitä! Oma ylpeys estää nöyrtymästä vastaanottamaan Jumalan armoa.

• Anonyymi

Luulet, että pedofiilit pääsevät taivaaseen tekemättä parannusta, eliu tajuamatta syntisyyttään ja ottamatta vastaan armahdusta Jeesuksen veressä?

2 Corinthians 4:4 (KJB)
        In whom the god of this world hath blinded the minds of them which believe not, lest the light of the glorious gospel of Christ, who is the image of God, should shine unto them.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä me voimme olla varmoja pelastuksestamme. Kun uskomme, että Jeesus sovitti verellään meidänkin syntimme ja otamme sen vastaan oman syntisyytemme kohdalle, pelastumme sillä hetkellä, peruuttamattomasti. Uudestisynnymme. Samme Jumalan elävän pyhän hengen kuolleen henkemme tilalle.

Usko on välttämättömyys. Jeesuksen armahdus on tarjolla kaikille, mutta suurin osa ihmisistä ei huoli sitä! Oma ylpeys estää nöyrtymästä vastaanottamaan Jumalan armoa.

Emme näe sydämeen, joten hlökohtaisesti emme tiedä kuka pelastuu ja kuka ei. Pelastusvarmuus on yksin Kristuksessa Jeesus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Emme näe sydämeen, joten hlökohtaisesti emme tiedä kuka pelastuu ja kuka ei. Pelastusvarmuus on yksin Kristuksessa Jeesus.

Kyllä jeesusjuna menee perille, mutta se ei auta ellei ole kyydissä !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kyllä me voimme olla varmoja pelastuksestamme. "

No jos olemme Jeesuksessa ja Kristus meissä niin tottakai pelastumme. Ei Jeesus omia lampaitaan hukuta vaan etsii Hyvän Paimenen tavoin. Tulee vaan luottaa Jeesuksen kykyisyyteen hoitaa ja opettaa meitä oikein Sanan ja armolahjojensa kautta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voimme olla varmoja, että pelastumme, kun uskomme Jeesukseen. Toisen ihmisen sydäntä tosiaan emme näe, mutta omamme kyllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä oletkin ymmärtämätön moukka, joka ei ymmärrä alkuperäiisestä Raamatusta yhtikäs
        mitään.

Alkukreikassa EI OLE LAINKAAN SANAA, joka viittaisi johonkiin paikkaan, jonka voisi sitten suomentaa "kadotukseksi", EIKÄ SANAA, jonka voisi suomentaa totuudellisesti "helvetiksi". Jeesus puhui Hinnomin laaksosta eikä mistään helvetistä.

Ja Ilmestyskirjaa siteeravat helvettihullut moukat eivät tajua, että KOKO ILMESTYSKIRJA on vertauskuvallista tekstiä.

Pitää nimittäin olla täydellinen urpo, kun ei ymmärrä, mitä maailman yksinkertaisimmassa ja ihanimmassa lauseessa sanotaan:

"Jumala OLI Kristuksessa ja SOVITTI maailman itsensä kanssa."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä oletkin ymmärtämätön moukka, joka ei ymmärrä alkuperäiisestä Raamatusta yhtikäs
        mitään.

Alkukreikassa EI OLE LAINKAAN SANAA, joka viittaisi johonkiin paikkaan, jonka voisi sitten suomentaa "kadotukseksi", EIKÄ SANAA, jonka voisi suomentaa totuudellisesti "helvetiksi". Jeesus puhui Hinnomin laaksosta eikä mistään helvetistä.

Ja Ilmestyskirjaa siteeravat helvettihullut moukat eivät tajua, että KOKO ILMESTYSKIRJA on vertauskuvallista tekstiä.

Pitää nimittäin olla täydellinen urpo, kun ei ymmärrä, mitä maailman yksinkertaisimmassa ja ihanimmassa lauseessa sanotaan:

Miksi jatkuvasti herjaat?????

• Anonyymi

Eli pidät siis mm. Jeesuksen puheita helvetistä valheina?

Laitan vain muutaman kohdan raamatusta.

Matt 10:28
        ”Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.”

Mark 9:43
        ”Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella, joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen.”

1 Kor 1:18
        ”Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.”
        ( apostoli Paavali )

Huom!!!
        Minä en toivo kenenkään helvettiin joutumista, mutta se on Raamatun totuus, että jotkut sinne joutuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli pidät siis mm. Jeesuksen puheita helvetistä valheina?

Laitan vain muutaman kohdan raamatusta.

Matt 10:28
        ”Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.”

Mark 9:43
        ”Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella, joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen.”

1 Kor 1:18
        ”Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.”
        ( apostoli Paavali )

Huom!!!
        Minä en toivo kenenkään helvettiin joutumista, mutta se on Raamatun totuus, että jotkut sinne joutuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi jatkuvasti herjaat?????

Jatkuvasti??????

:D :D :D :D :D :D :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jatkuvasti??????

:D :D :D :D :D :D :D

Kyllä. Tuossakin viestissään oli kolmessa kohtaa nimittelyä. Ei tuollaista yliampuvaa nimittelyä, haukkumista pitäisi harjoittaa ylipäätään, eikä niistä ole tukemaan omia ajatuksia ja päätelmiä, vaan ainoastaan argumenteilla on väliä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä. Tuossakin viestissään oli kolmessa kohtaa nimittelyä. Ei tuollaista yliampuvaa nimittelyä, haukkumista pitäisi harjoittaa ylipäätään, eikä niistä ole tukemaan omia ajatuksia ja päätelmiä, vaan ainoastaan argumenteilla on väliä.

Joka leikkiin lähtee, se leikin kestäköön. Itse käytit (varmaan omasta mielestääsi valtavan hienoa) antinomisti-nimitystä. Kun alat aukomaan päätäsi, varaudu siihen, että osaavat sitä aukoa muutkin. Tuollainen uhriutumissössötys ei mene läpi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja sitä paitsi minä en mahda sille mitään, että ainoastaan täydellinen urpo ei ymmärrä, mitä maailman yksinkertaisimmassa ja ihanimmassa lauseessa sanotaan:

• Anonyymi

Kuitenkin Jeesus tuomitsee viimeisellä tuomiolla ne, joitten nimi ei löydy elämänkirjasta. Mikään pahuus ei pääse Jumalan valtakuntaan. "Menkää pois edestäni, te kirotut". Joten Jeesuksen tie on ehdottomasti valittava pelastukseen päästäkseen. Jokainen kasvaa yksilöllisesti pelastukseen. Mutta Jeesus on aina se ainoa ovi. Jeesus tuomitsee armonsa ja kaikkivaltiaan väliaikaisella vallallaan muut, tekojenkirjassa olevat.

• Anonyymi

Syy ? Oikeuslaitos voi syyttää . Muiden syyttely perustuu mutu tuntumaan .

• Anonyymi

Syntisyyden tunne ja syyllisyyden tunne ovat eri asioita. Uskoon ei "vain tulla", vaan se on Jumalan teko alusta loppuun saakka. Raamatun mukaan usko tulee kuitenkin kuulemisesta, eli Jumalan sanan kuuloon ensiksi vain ja sen jälkeen Jumala voi herättää synnin tunnon. Muuta tietä ei ole.

• Anonyymi

Syntisyyteen ei ainakaan tulla uskoon Jumalaan, vaan Saatanaan, koska se on synnin Jumala.

Niinpä on syytä olettaa, että on kaksi uskoontuloa Raamatun mukasan, koska siinä myös Saatanasta käytetään Jumalan nimeä.

Voit tulla uskoon jompaan kumpaan, mutta ei yhtä aikaa molempiin - on uskoon tulo hyvään Jumalaan on, mutta voi olla myös uskoon tulo pahaan Jumalaan, joka onkin Saatana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syntisyyteen ei ainakaan tulla uskoon Jumalaan, vaan Saatanaan, koska se on synnin Jumala.

Niinpä on syytä olettaa, että on kaksi uskoontuloa Raamatun mukasan, koska siinä myös Saatanasta käytetään Jumalan nimeä.

Voit tulla uskoon jompaan kumpaan, mutta ei yhtä aikaa molempiin - on uskoon tulo hyvään Jumalaan on, mutta voi olla myös uskoon tulo pahaan Jumalaan, joka onkin Saatana.

Ja tämä on nyt se valtava ero, kun puhutaan 'uskoon tulosta'. Ei kukaan, joka saa kokemuksen 'uskoon tulosta' hyvään Jumalaan, edes ryhdy hokemasn synneistä tai ryhdy mihinkään homovainoihin tai muihinkaan ihmisten kiusaamisiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja tämä on nyt se valtava ero, kun puhutaan 'uskoon tulosta'. Ei kukaan, joka saa kokemuksen 'uskoon tulosta' hyvään Jumalaan, edes ryhdy hokemasn synneistä tai ryhdy mihinkään homovainoihin tai muihinkaan ihmisten kiusaamisiin.

Jos henkilö on kokenut uskoontulon hyvään Jumalaan, ei hän pysty käsittämään ns. uskovaisten synti- ja homovainojuttuja edes.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos henkilö on kokenut uskoontulon hyvään Jumalaan, ei hän pysty käsittämään ns. uskovaisten synti- ja homovainojuttuja edes.

Minä esimerkiksi kuulun tähän ryhmään, ja oli äärettömän vaikea tajuta, että myös pahaan Jumalaan, eli Saatanaan voi tulla uskoon, mutta kaikesta päätellen näin on, ainakin he ovat hyvin vakuuttavia uskoontulopuheissaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä esimerkiksi kuulun tähän ryhmään, ja oli äärettömän vaikea tajuta, että myös pahaan Jumalaan, eli Saatanaan voi tulla uskoon, mutta kaikesta päätellen näin on, ainakin he ovat hyvin vakuuttavia uskoontulopuheissaan.

Voi olla, että faktana juuri tällä kohdalla jakautuvatkin ne meidän sielumme, eikä kyse ole meidän omasta valinnasta.

Onko meidät jo 'myyty' hyvään tai pahaan?

Olemmekonä jollakin sairaalla pelikentällä, ja sitten ovat vielä ne ilmestyskirjan 'maasta ostetut' - ja joku tekee surkeaa pilas meidän elämämme kustannuksella - aivan kuin Jobin tarina Saatanan ja Jumalan sopimuksesta?!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi olla, että faktana juuri tällä kohdalla jakautuvatkin ne meidän sielumme, eikä kyse ole meidän omasta valinnasta.

Onko meidät jo 'myyty' hyvään tai pahaan?

Olemmekonä jollakin sairaalla pelikentällä, ja sitten ovat vielä ne ilmestyskirjan 'maasta ostetut' - ja joku tekee surkeaa pilas meidän elämämme kustannuksella - aivan kuin Jobin tarina Saatanan ja Jumalan sopimuksesta?!

Ehkä olisi hyvä vain tunnistaa nämä 'leirit' , ja pysyä siitä 'toisesta leiristä' mahdollisimman kaukana, mutta oikeus ja kohtuus silloin olisi, että myös molemmilla leireillä olisi omat uskonnot - toisilla Paavalin syntioppi, ja toisilla Jeesuksen taivasten valtakunnan evankeliumi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä olisi hyvä vain tunnistaa nämä 'leirit' , ja pysyä siitä 'toisesta leiristä' mahdollisimman kaukana, mutta oikeus ja kohtuus silloin olisi, että myös molemmilla leireillä olisi omat uskonnot - toisilla Paavalin syntioppi, ja toisilla Jeesuksen taivasten valtakunnan evankeliumi.

Nyt uskonto on vain Paavalin syntioppiin, jossa Jeesus on tosi Jumalana julmalla tavalla teurastettu ja kirottu uhri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt uskonto on vain Paavalin syntioppiin, jossa Jeesus on tosi Jumalana julmalla tavalla teurastettu ja kirottu uhri.

Älä murehdi, saamme tottakai Jeesuksen uuden tulemisen aikaiseksi - ihmiset yksi toisensa jälkeen heräävät tajuamaan, että mistä todella on kyse, ja Sonja pappikin pääsee puhumaan Jeesuksesta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä murehdi, saamme tottakai Jeesuksen uuden tulemisen aikaiseksi - ihmiset yksi toisensa jälkeen heräävät tajuamaan, että mistä todella on kyse, ja Sonja pappikin pääsee puhumaan Jeesuksesta!

Olkoon syntiset helvetin lumoissaan, ei heitä tarvitse käännyttää - ja tuskin onnistuisikaan. Kirkot vain ilmoittavat kumpaan leiriin kuuluvat,c kuin homojen vihkimisestä, ja seurakuntalainen voi mennä Paavalin kirkkoon tai Jeesuksen kirkkoon halutessaan.

• "Syntisyyden tunne ja syyllisyyden tunne ovat eri asioita. "

Niin taitavat olla. Syyllisyyden tunto on asia, joka me opitaan ja sen vuoksi syyllisyyttä koetaan myös erilaisista asioista. Sitten on tervettä syyllisyyden tuntoa ja vähemmän tervettä.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Syntisyyden tunne ja syyllisyyden tunne ovat eri asioita. "

Niin taitavat olla. Syyllisyyden tunto on asia, joka me opitaan ja sen vuoksi syyllisyyttä koetaan myös erilaisista asioista. Sitten on tervettä syyllisyyden tuntoa ja vähemmän tervettä.

Koetko syntisyyttä vai syyllisyyttä kun yrität taistella Raamatun sanaa vastaan?

• Anonyymi

Karas sana on julkaissut traktaatin jossa kerrotaan miten tullaan uskoon (Jumala rakastaa sinua, neljä askelta jotka Jumala tahtoo sinun tietävän ym)

1. Usko olevasi syntinen ja tarvitsevasi pelastusta
      2. Jeesus on kuollut sinun syntiesi takia sovitusuhrina Jumalalle
      3. Ota Jeesus vastaa nyt. Tee henkilökohtainen päätös eli ratkaisu.
      4. Liity uskovien yhteisöön ja sinun syntisi on mitätöity. Olet nyt synnitön taivaan
      kansalainen.

Menikö oikein vai muistinko jotain väärin?

• Anonyymi

Tuo on amerikkalaista evankelikaalisuutta jota Suomessa on innokkaasti levittänyt Kansan Raamattuseura mikä nimittää itseään palvelusäätiöksi. Mitähän se palvelee?

Luterilaisuutta se ei edusta. Luterilaisuudessa ihminen on ja pysyy syntisenä vauvasta vaariin ja Jumala yksin pelastaa eikä tarvitse siinä ihmisen apua.

• Anonyymi

"1. Usko olevasi syntinen ja tarvitsevasi pelastusta
        4. Liity uskovien yhteisöön ja sinun syntisi on mitätöity. Olet nyt synnitön taivaan
        kansalainen."

Tässä on se uskoontulo Jeesukseen kuvattuna karkealla tasolla.

Synnitön ei pelastu, sillä hän ei voi tulla synnintuntoon, mutta me syntiset kun tunnemme tarvitsemamme sovitusta uskoontulossa Jeesukseen niin meille Jumala antaa voimansa eli Pyhän hengen ja pelastumme.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kansalainen."

Synnitön ei pelastu, sillä hän ei voi tulla synnintuntoon, mutta me syntiset kun tunnemme tarvitsemamme sovitusta uskoontulossa Jeesukseen niin meille Jumala antaa voimansa eli Pyhän hengen ja pelastumme.

Onko kiva olla nyt synnitön?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kansalainen."

Entäs sitten kun Jeesuksen mukaan viimeisellä tuomiolla tuleekin yllätyksiä kumpaankin porukkaan?

• Matt. 9:13 Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria'. Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."

• Anonyymi

Mikset ota kutsua vastaan vaan elät edelleen synnissä?

• Anonyymi kirjoitti:

Mikset ota kutsua vastaan vaan elät edelleen synnissä?

Kiitos huolenpidosta, olen jo saanut uskon lahjana.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Kiitos huolenpidosta, olen jo saanut uskon lahjana."

Ja sitten se lahja vielä pitäisi ottaa aikuisten oikeasti vastaan. Ei riitä vaikka kirkon papit kuinka vakuuttaa että on saanut uskon lahjan, kun se lahja AINA täytyy myös ottaa kaikessa totuudessa ja pyhyydessä vastaan.

Sama sääntö on esim. joululahjojen kanssa, se lapsi joka ei suostu ottamaan lahjaa vastaan niin ei saa tätä lahjaa mutta se lapsi joka suostuu ottamaan lahjan niin saa sen lahjan itselleen.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Tuo on vaan irvailua aidoille uskoville - ei siis kristillistä!!

• Anonyymi kirjoitti:

Ja sitten se lahja vielä pitäisi ottaa aikuisten oikeasti vastaan. Ei riitä vaikka kirkon papit kuinka vakuuttaa että on saanut uskon lahjan, kun se lahja AINA täytyy myös ottaa kaikessa totuudessa ja pyhyydessä vastaan.

Sama sääntö on esim. joululahjojen kanssa, se lapsi joka ei suostu ottamaan lahjaa vastaan niin ei saa tätä lahjaa mutta se lapsi joka suostuu ottamaan lahjan niin saa sen lahjan itselleen.

”Ja sitten se lahja vielä pitäisi ottaa aikuisten oikeasti vastaan.”

Totta kai näin on. Tuo lahja, joka saadaan Jumalalta, ei välttämättä tule kerralla, vaan kasvaa vuosien myötä. Samoin vastaanottaminen on kehityskaari, jossa koko ajan kuljetaan kohti Jumalaa.

”Anonyymi” 2025-01-16 13:58:09 kommentoi ”Tuo on vaan irvailua aidoille uskoville - ei siis kristillistä!!”, joka on varsin omituista.

Jokainen uskova on yhtä aito, osalla voi olla vielä kesken se polku kohti uskoa.
        Eri teologiset näkemykset ovat tässä se asia, mitä se usko on ja kuinka se voisi tapahtua. Ratkaisukristillisyys ei ole luterilaista. Emmekä me voi kenenkään uskoa määritellä jonkinlaiseksi, ainoastaan keskustella siitä, miten eri teologisista kulmista me kristinuskoa katsomme.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sinulla lapsia? Annatko sinä heille aina vastenmielisiä lahjoja. Miksi sinun antamasi lahjat eivät kelpaa? Mieti sitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Sama sääntö on esim. joululahjojen kanssa, se lapsi joka ei suostu ottamaan lahjaa vastaan niin ei saa tätä lahjaa mutta se lapsi joka suostuu ottamaan lahjan niin saa sen lahjan itselleen."

Tiedätkö montakin tällaista tapausta, jossa lapsi on keiltäytynyt ottamasta joululahjaa vastaan? Luettelisitko ensi alkuun vaikka kolmea?

:D :D :D

• Anonyymi

"Täytyykö tuntea syyllisyyttä tullakseen uskoon?"
      Voidaan myös kysyä, että tarvitseeko olla uskossa voidakseen tuntea syyllisyyttä.

• Anonyymi

Tuohon on helppo vastata. Mieleltään terve ihminen tuntee kyllä syyllisyyttä, jos hän tekee väärin, on hän sitten uskovainen tai ateisti.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuohon on helppo vastata. Mieleltään terve ihminen tuntee kyllä syyllisyyttä, jos hän tekee väärin, on hän sitten uskovainen tai ateisti.

Niin ja syyllisyyden tuntoja on myös vähän erilaisia.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Niin ja syyllisyyden tuntoja on myös vähän erilaisia.

Itsestään selvyys taas 😂

• Anonyymi kirjoitti:

Itsestään selvyys taas 😂

Ei se aina ole. Terve syyllisyys johtaa siihen, että alkaa korjaamaan tehtyjä sekä jo ennalta ehkäisee niitä.
        Liiallinen syyllisyys puolestaan johtaa siihen, että käpertyy ja alkaa rajaoittamaan elämäänsä väärällä tavalla tai lopulta vaipuu väärän häpeään.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Ei se aina ole. Terve syyllisyys johtaa siihen, että alkaa korjaamaan tehtyjä sekä jo ennalta ehkäisee niitä.
        Liiallinen syyllisyys puolestaan johtaa siihen, että käpertyy ja alkaa rajaoittamaan elämäänsä väärällä tavalla tai lopulta vaipuu väärän häpeään.

Kerro sitten miten nuo ovat ilmenee konkreettisesti sinun elämässäsi,

• Anonyymi kirjoitti:

Mutta mistä se väärin/oikein tekeminen on ihmisen tietoisuuteen tullut?

• Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

Mutta mistä se väärin/oikein tekeminen on ihmisen tietoisuuteen tullut?

Psyykkisesti terveellä ihmisellä on omatunto, mikä sen ilmoittaa. Psykopaatit eivät koe mistään syyllisyyttä. Monen uskovaisen omatunto on myös vääristynyt ja sen korvaa uskonlahkon aivopesusta syntynyt ns. yliminä.

• Anonyymi kirjoitti:

Psyykkisesti terveellä ihmisellä on omatunto, mikä sen ilmoittaa. Psykopaatit eivät koe mistään syyllisyyttä. Monen uskovaisen omatunto on myös vääristynyt ja sen korvaa uskonlahkon aivopesusta syntynyt ns. yliminä.

Omataunto on juuri sellainen kuin miksi ihmisen arvot ovat sen muokanneet.
        Jos ihmisellä ei ole Jumalaa joka on suvereeni niin kaikki on vain ihmisen itse määrittelemää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joku voi tehdä jopa murhan saadakseen lahkonsa hyväksynnän. Uskonlahkoilla ja rikollisjengeillä on yhteistä valitettavasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joku voi tehdä jopa murhan saadakseen lahkonsa hyväksynnän. Uskonlahkoilla ja rikollisjengeillä on yhteistä valitettavasti.

Tästä voidaan kertoa esimerkkejä. Israelin pääministeri Jitzhak Rabinin murhasi uskovainen ortodoksijuutalainen, koska Rabin oli luovuttanut palestiinalaisille palan pyhää maata.

• Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

Jos ihmisellä ei ole Jumalaa joka on suvereeni niin kaikki on vain ihmisen itse määrittelemää.

Sinä voit testata toimiiko sinulla omatunto. Lyö vaikka ensimmäistä kadulla vastaantulevaa ihmistä. Jos mikään ei sinussa hälytä etkä kadu tekoasi, omatuntosi on kuollut.

• Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

Raamatussa on hyvä esimerkki tästä. Laupias vääräuskoinen samarialainen auttoi rosvojen pahoinpitelemää miestä, mutta uskovaiset menivät ohi. Samarialaisella omatunto herätti sääliä auttamaan. Hieno Jeesuksen vertaus.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinä voit testata toimiiko sinulla omatunto. Lyö vaikka ensimmäistä kadulla vastaantulevaa ihmistä. Jos mikään ei sinussa hälytä etkä kadu tekoasi, omatuntosi on kuollut.

Sinäkö teit tuon testin ja tulos oli tuo?

• Anonyymi kirjoitti:

Raamatussa on hyvä esimerkki tästä. Laupias vääräuskoinen samarialainen auttoi rosvojen pahoinpitelemää miestä, mutta uskovaiset menivät ohi. Samarialaisella omatunto herätti sääliä auttamaan. Hieno Jeesuksen vertaus.

Eikös siitä mennyt rabbi eli pappi ohi?
        En tunnista ohimenevistä yhtään uskovaista mutta laupias samarialainen oli Jeesuksen mukaan uskovainen.

• Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

Eikös siitä mennyt rabbi eli pappi ohi?
        En tunnista ohimenevistä yhtään uskovaista mutta laupias samarialainen oli Jeesuksen mukaan uskovainen.

Huonostipa olet Raamattusi lukenut. Samarialaiset olivat sekakansaa joiden uskontokin oli jotain aivan muuta kuin Toora. Heitä hurskaat juutalaiset halveksivat ja pitivät epäilyttävinä. Jeesus ei myöskään sanonut tätä häneen uskovaksi vaan esitti vertauksen esimerkin aidosta lähimmäisenrakkaudesta. Hänen sanomansa oli tämä: Teot ratkaisevat. Tee sinäkin samoin!

• Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

Sinäkö teit tuon testin ja tulos oli tuo?

Minun omatuntoni kyllä pelaa oikein ilman testiäkin. Sinusta en ole vakuuttunut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun omatuntoni kyllä pelaa oikein ilman testiäkin. Sinusta en ole vakuuttunut.

Eikö tuo "Heimo.Vesa" ole "aito.lainen" eli sama tyyppi ja itseään täynnä oleva umpiluu?

• Anonyymi kirjoitti:

Huonostipa olet Raamattusi lukenut. Samarialaiset olivat sekakansaa joiden uskontokin oli jotain aivan muuta kuin Toora. Heitä hurskaat juutalaiset halveksivat ja pitivät epäilyttävinä. Jeesus ei myöskään sanonut tätä häneen uskovaksi vaan esitti vertauksen esimerkin aidosta lähimmäisenrakkaudesta. Hänen sanomansa oli tämä: Teot ratkaisevat. Tee sinäkin samoin!

Kuule, kun uskovaisuus ei kysy kansallisuutta.

• Anonyymi kirjoitti:

Hynä vitsi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö tuo "Heimo.Vesa" ole "aito.lainen" eli sama tyyppi ja itseään täynnä oleva umpiluu?

Mitäs se Repe sillä inisee? 😹🦆

• Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

Jeesus osoitti tällä vertauksellaan että rakkauden lakia noudattavat enemmän harhaoppiset samarialaiset kuin itseään hurskaana pitävät oikeauskoiset juutalaiset. Oikea usko ei siis merkinnyt mitään vaan oikeat teot.
        Tämän päivän suomalainen uskovainen olisi varmasti pysähtynyt haukkumaan miespoloista siitä että oli itse syypää omaan tilanteeseensa ja se oli synnin seurausta. Ehkäpä roistojen hakkaamaksi joutunut mies olikin homo ja ansaitsi kohtalonsa.

• Anonyymi kirjoitti:

Jeesus osoitti tällä vertauksellaan että rakkauden lakia noudattavat enemmän harhaoppiset samarialaiset kuin itseään hurskaana pitävät oikeauskoiset juutalaiset. Oikea usko ei siis merkinnyt mitään vaan oikeat teot.
        Tämän päivän suomalainen uskovainen olisi varmasti pysähtynyt haukkumaan miespoloista siitä että oli itse syypää omaan tilanteeseensa ja se oli synnin seurausta. Ehkäpä roistojen hakkaamaksi joutunut mies olikin homo ja ansaitsi kohtalonsa.

Laki ei koskekaan kristityjä koska Jeesus on täytynyt lain meidän puolestamme.

Ihan osaa ajatteluasi…

• Anonyymi kirjoitti:

"Jeesus osoitti tällä vertauksellaan että rakkauden lakia noudattavat enemmän harhaoppiset samarialaiset kuin itseään hurskaana pitävät oikeauskoiset juutalaiset. Oikea usko ei siis merkinnyt mitään vaan oikeat teot."

Hienoa että joku löytää tuon opetuksen ytimen.

• Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

Niin ei ole täällä kukaan väittänytkään senkin umpiluu

• Anonyymi

Usko ja parannuksen teko liittyvät yhteen. Raamatun mukaan usko on myös toivoa Jumalaan. Toisin sanoen, uskova "ei katso sitä vielä saavuttaneensa", eli tiedostaa, että ei ole vielä valmis ,mutta on matkalla..

• Anonyymi

Et voi minun mielestä. Jonkinlainen luovutus, katumus tai muu nöyrtyminen siihen vaaditaan. Miten muuten pystyt heittäytymään täysin uskon varaan? Jumala ei nimittäin näy! Egoismin pitäisi väistyä siinä kohtaa. Sen alta nousee kaikenlaista moskaa esiin. Jos et tunnista edes sen potentiaalia, et vaan ehkä ole valmis vielä? Elele rauhassa ilman uskoa. Sinulla on lupa elää niin.

• Anonyymi

Mutta muista - vain kidutettuna, kirottuna ja uhrilampaana syötynä, voit tuntea tosi altruistisen rakkauden. On väitetty, että sen nimi on myös Tukholma syndrooma. Pahitteeksi ei olisi, jos vielä tekisit sitä pahaa mitä vihaqt, siitä syntyy se tosi nöyrtyminen.

• Anonyymi

Näin minä asian näen ja koen luterilaisena:
      "18.01.25 Päivän Sana
      Tarkoitan tätä: antakaa Hengen ohjata elämäänne, niin ette toteuta lihanne, oman itsekkään luontonne haluja. Liha haluaa toista kuin Henki, Henki toista kuin liha. Ne sotivat toisiaan vastaan, ja siksi te ette tee mitä tahtoisitte. Gal. 5:16–17
      Elämme langenneessa maailmassa emmekä vapaudu syvästä syntisyydestämme ennen taivasta. Uskovat, jotka pitävät itseään synnittöminä tai lähes sellaisina, ovat auttamatta sokean ylpeyden pauloissa, josta heidät Pyhä Henki pian herättäköön. Lihan toteuttaminen tarkoittaa, ei vain näkyviä ja selkeitä syntejä, joita on lopulta kaikkein helpointa vastustaa, vaan ennen kaikkea hengen syntejä, kuten ylpeyttä, omahyväisyyttä ja ylimielisyyttä. Lihallinen mieli haluaa olla hyvä ilman Jumalaa ja parantaa elämänsä omilla voimillaan. Syntisyytemme heijastuu kyllä armotta myös tekoihimme. Emme toteuta uskovinakaan Jumalan tahtoa, vaikka Henki ja sana osoittavat oikeaa suuntaa. Sota on kova, ja tappioita joudutaan kokemaan. Silti emme anna periksi. Me huudamme Jeesusta avuksi heikkouteemme ja syntiimme. Eikä meitä jätetä taistelemaan yksin.

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lupaus kantaa.
      © Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy"

• Anonyymi

Mikä lihan halu ja himo sinua viekoittelee, mitä vastaan syntinä joudut taistelemaan?

• Anonyymi

Juha Vähäsarjako ei ole ymmärtänyt Raamatusta, että Jeesus surmattiin syntiopin vastustamisesta, kun sanoi sen jumaluutta Saatanaksi ja kaiken valheen isäksi, vai tietoisestiko valehtelee, kun käyttää tässä Jeesuksen nimeä hyväksi?

Niin, elämme 'langenneessa maailmassa' hän sanoo, tauo Luojajumalan herjaustarina, kun todellisuudessa Luojajumala sanoo 1.Moos.3:22 ihmisen tulleen hyvällä tiedolla ja pahalla tiedolla jumalien kaltaiseksi, mikä tässäkin tulee osoitettua, että miten jotkut kokevatkin pahalla tiedolla syntyneensä saatanan kaltaisiksi, mutta että se on oikein uskonto, huh!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juha Vähäsarjako ei ole ymmärtänyt Raamatusta, että Jeesus surmattiin syntiopin vastustamisesta, kun sanoi sen jumaluutta Saatanaksi ja kaiken valheen isäksi, vai tietoisestiko valehtelee, kun käyttää tässä Jeesuksen nimeä hyväksi?

Niin, elämme 'langenneessa maailmassa' hän sanoo, tauo Luojajumalan herjaustarina, kun todellisuudessa Luojajumala sanoo 1.Moos.3:22 ihmisen tulleen hyvällä tiedolla ja pahalla tiedolla jumalien kaltaiseksi, mikä tässäkin tulee osoitettua, että miten jotkut kokevatkin pahalla tiedolla syntyneensä saatanan kaltaisiksi, mutta että se on oikein uskonto, huh!

Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, ja myös Saatanasta käytetään Raamatussa Jumalan nimeä.

• "Lihan toteuttaminen tarkoittaa, ei vain näkyviä ja selkeitä syntejä, joita on lopulta kaikkein helpointa vastustaa, vaan ennen kaikkea hengen syntejä, kuten ylpeyttä, omahyväisyyttä ja ylimielisyyttä. Lihallinen mieli haluaa olla hyvä ilman Jumalaa ja parantaa elämänsä omilla voimillaan. Syntisyytemme heijastuu kyllä armotta myös tekoihimme."

Siinä on ytimekkäästi ilmaistu.

• Anonyymi

Kyllä!

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varokaa!!!

Tämä pitäisi lukea kirjasen kannessa. Yrittäessäni toteuttaa tuon kirjasen neuvoja ja ohjeita omassa elämässäni jouduin psykiatriseen hoitoon. Ja tämä on totta.

Uskon, koska koko synnin hokemisen tarkoitus himokultilla on synnyttää motivaatioristiriita, millä ihmisen mieli pyritään nujertamaan niin, että luodaan tila, että pahuus ryhtyisikin vetämään puoleensa, mitä pitää pyrkii koko ajan välttämään.

Koko idea sanalla 'synti' Raamatussa liittyy vain käsitteeseen Saatana. Kun ihminen on nujerrettu, hänen on pakko pelastukseksi palvoa Jeesusta kuoliaaksi kidutettuna uhrina itsensä puolesta kirottuna.

Jeesuksella ja hänen opetuksilla ei ole mitään tekemistä tämän karmeuden kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskon, koska koko synnin hokemisen tarkoitus himokultilla on synnyttää motivaatioristiriita, millä ihmisen mieli pyritään nujertamaan niin, että luodaan tila, että pahuus ryhtyisikin vetämään puoleensa, mitä pitää pyrkii koko ajan välttämään.

Koko idea sanalla 'synti' Raamatussa liittyy vain käsitteeseen Saatana. Kun ihminen on nujerrettu, hänen on pakko pelastukseksi palvoa Jeesusta kuoliaaksi kidutettuna uhrina itsensä puolesta kirottuna.

Jeesuksella ja hänen opetuksilla ei ole mitään tekemistä tämän karmeuden kanssa.

Lisäystä - kyse ei ole mistään muusta kuin henkisestä manipuloinnista ja pahoinpitelystä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sana ''synti" on kuin tuulesta temmattu epämääräinen käsite ilman minkäänlaista, todellista sisältöä ja merkitysvarausta siitä, että mitä se edes tarkoittaa, mutta käyttämällä sitä epämääräisesti syyttämällä, saadaan ihminen kokemaan synniksi mitä tahansa ja syyllistämään itseään lähes mistä tahansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sana ''synti" on kuin tuulesta temmattu epämääräinen käsite ilman minkäänlaista, todellista sisältöä ja merkitysvarausta siitä, että mitä se edes tarkoittaa, mutta käyttämällä sitä epämääräisesti syyttämällä, saadaan ihminen kokemaan synniksi mitä tahansa ja syyllistämään itseään lähes mistä tahansa.

Ja sehän on nyt selvää, että on vain ajan kysymys, kun lailla tullaan kieltämään tämä ihmisten henkinen pahoinpiteleminen uskonnon nimissä.

• Anonyymi

Jos ei ole synnintuntoa, ei tarvitse Jeesusta, jolloin ei ole pelastusmahdollisuutta, koska synnintunnon puute on valehtelua jne.

PKTNH
      .

• Anonyymi

OK. Rakennat siis synneilläsi itsellesi ansioita. Synnintunto on sinut pelastanut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

OK. Rakennat siis synneilläsi itsellesi ansioita. Synnintunto on sinut pelastanut.

On se jo hulluuden huippu että pitää rakentaa ansioita itselleen jopa tekemällä syntiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On se jo hulluuden huippu että pitää rakentaa ansioita itselleen jopa tekemällä syntiä.

Just joo! Ei kannata hölmölle mitään vastata, mutta neuvon kumminkin lukemaan Raamatusta Paavalilta, kuinka asia on.

• Anonyymi

Uskoontullakseen ihmisen tulee ymmärtää kuinka syntinen hän on ja siis tarvitsee sovittajaa, Jeesusta Kristusta.

• Anonyymi

Esim.

Paavalin kirje roomalaisille
      Luku 3
      Jumala on uskollinen ja vanhurskas
      1. Mitä etuja sitten on juutalaisilla, tai mitä hyötyä on ympärileikkauksesta?
      2. Paljonkin, kaikin tavoin. Ensinnäkin se, että heille on uskottu Jumalan sanat.
      3. Entä jos jotkut ovat olleet epäuskoisia? Ei kai heidän epäuskonsa tee Jumalan uskollisuutta tyhjäksi?
      4. Ei tietenkään! Olkoon Jumala luotettava, vaikka kaikki ihmiset olisivat valehtelijoita! Onhan kirjoitettu:
      "Että sinut todettaisiin vanhurskaaksi sanoissasi ja että sinä voittaisit, kun kanssasi käydään oikeutta."
      5. Mutta jos meidän vääryytemme osoittaa Jumalan vanhurskauden, mitä me silloin sanomme? Ei kai Jumala ole väärämielinen - puhun ihmisten tavoin - kun hän rankaisee vihassaan?
      6. Ei tietenkään! Kuinka Jumala silloin voisi tuomita maailman?
      7. Sillä jos Jumalan totuus minun valheeni vuoksi on tullut entistä selvemmin julki hänen kunniakseen, miksi minutkin vielä tuomitaan syntisenä?
      8. Pitäisikö meidän tehdä niin kuin meistä herjaten puhutaan ja niin kuin jotkut väittävät meidän sanovan: "Tehkäämme pahaa, että siitä tulisi hyvää?" He saavat oikeudenmukaisen tuomion.
      Kaikki ovat synnin alaisia
      9. Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Olemmehan juuri osoittaneet, että kaikki, niin juutalaiset kuin kreikkalaisetkin, ovat synnin alaisia.
      10. Onhan kirjoitettu:
      "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
      11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa.
      12. Kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet. Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan.
      13. Heidän kurkkunsa on avoin hauta, he pettävät kielellään, heidän huultensa alla on kyykäärmeen myrkkyä,
      14. heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.
      15. Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,
      16. hävitys ja kurjuus on heidän teillään,
      17. ja rauhan tietä he eivät tunne.
      18. Ei ole Jumalan pelkoa heidän silmiensä edessä."
      19. Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä.
      20. Eihän yksikään ihminen tule hänen edessään vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja, sillä lain kautta tulee synnintunto.
      Vanhurskaus uskon kautta
      21. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia.
      22. Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen3 kaikille4, jotka uskovat. Ei tässä ole mitään erottelua,
      23. sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
      24. mutta saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
      25. Hänet Jumala on asettanut armoistuimeksi5 uskon kautta hänen vereensä osoittaakseen vanhurskautensa, koska oli jumalallisessa kärsivällisyydessään jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit.
      26. Tämän Jumala teki osoittaakseen vanhurskautensa nykyajassa: hän on itse vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen6.
      27. Missä siis on kerskaus? Se on suljettu pois. Minkä lain perusteella? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain perusteella.
      28. Päädymme siis siihen, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta ilman lain vaatimia tekoja.
      29. Vai onko Jumala vain juutalaisten Jumala? Eikö pakanoidenkin? On pakanoidenkin,
      30. koska on vain yksi Jumala, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.
      31. Teemmekö siis lain mitättömäksi vetoamalla uskoon? Emme tietenkään! Me vahvistamme lain.

• Anonyymi

Jos Räsänen ei ymmärrä tekevänsä mitään väärää vainoessaan seksuaalisia vähemmistöjä, me emme sille mitään voi. Antakaamme hänen asiansa Jumalalle. Hän tietää varmasti ja oikeudenmukaisesti miten hänen kanssaan toimii. Pitäkäämme lukua vain omista synneistämme. Niitäkin varmasti löytyy vai löytyykö?

• Voi tulla ihan hyvin. Totta kait lähtökohtaisesti pitää katua pahoja tekojaan mutta jos nyt ei oikein ole tehnyt mitään kovin kamalaa ja elänyt ihan säntillisesti niin ei sitä katumusta tarvitse mistään kehitellä. Se onkin enemmän vapaiden suuntien ja etupäässä sielläkin hurmoslaisten touhuja jossa haetaan suuria tunne elämyksiä.
      Noissa piireissä uskoontulo juuri kuvataan jonain järisyttävän maagisena kokemuksena vaikka todellisuudessa valtaosa uskossa olevista ihmisistä on kasvaneet siihen tai tavallaan jossain kohdin tehneet tietoisen ratkaisun eli haluavat uskoa.

Keskeisintä ei oikeastaan olekaan se mitä joskus on tehnyt sillä menneisyyttähän ei pysty enää muuttamaan. Toki vastuunsa pitää teoistaan kantaa ja sovitella esimerkiksi rikkomiaan ihmisiä kohtaan mutta sekään ei saa olla automaatti jossa tavallaan anteeksiantamisen vastuu heitetään uhrille. Kun sitten haluaa elää siinä uskossa ja saada osakseen armon , onkin keskeisempää kuinka toimii sen jälkeen.
      Pahantekohan on monenlaista ja se voi myös olla tekemättömyyttä (välinpitämättömyys) joka taitaa olla synneistä yleisin.

• Anonyymi

Vapaakirkoissa suurin synti onkin se että uskoo niinkuin luterilaisessa kirkossa on opetettu.Ennenkuin saadaan uutta uskontoa sisään on saatava vanhasta ero.

• Anonyymi kirjoitti:

Vapaakirkoissa suurin synti onkin se että uskoo niinkuin luterilaisessa kirkossa on opetettu.Ennenkuin saadaan uutta uskontoa sisään on saatava vanhasta ero.

En osaa sanoa. Kokemus rajoittuu heistä muutamiin kirkollisiin juhliin ja ystävään/ tuttavaan mutta päätellen siitä, että ovat hyvin edustettuina uskontojen uhrit ry kertomuksissa vaikka ovat niin pieni yhteisö olen taipuvainen uskomaan, että ovat hyvin ehdoton ryhmä.

Usko ja siihen liittyvä elämä vaikkapa seurakunta on parhaimmillaan hyvä ihmistä kannatteleva voima mutta se ei saa millään tavalla syödä ihmisen henkisiä voimavaroja tai tuntua epätoivoiselta kamppailulta jossa sinulle sanellaan tiettyjä kriteereitä joihin pitää yltää ettei sinua aleta karsastamaan.

• Anonyymi

"Se onkin enemmän vapaiden suuntien ja etupäässä sielläkin hurmoslaisten touhuja jossa haetaan suuria tunne elämyksiä. "

Et varmaan nyt oikein tajua että uskoontulo yksityisen ihmisen kohdalla on suuria tunteita aiheuttama suorastaan elämys. Siinähän henkilö ratkaisee kohtalonsa tosi pitkäksi aikaa ja elämä Jeesuksessa on aina yhtä sankaritarinaa. Nim. Kokemusta on

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Vapaakirkoissa suurin synti onkin se että uskoo niinkuin luterilaisessa kirkossa on opetettu."

Synti on usko kirkkolaitoksiin, pappeihin, oppeihin ja pelkkiin tyhjiin liturgioihin on kuolemaksi!

Ainoastaan uskoontulo Jeesukseen voi henkilön pelastaa! Amen

• Anonyymi kirjoitti:

"Se onkin enemmän vapaiden suuntien ja etupäässä sielläkin hurmoslaisten touhuja jossa haetaan suuria tunne elämyksiä. "

Et varmaan nyt oikein tajua että uskoontulo yksityisen ihmisen kohdalla on suuria tunteita aiheuttama suorastaan elämys. Siinähän henkilö ratkaisee kohtalonsa tosi pitkäksi aikaa ja elämä Jeesuksessa on aina yhtä sankaritarinaa. Nim. Kokemusta on

Se voi olla tuotakin mutta usein miten se ei ole. Esimerkiksi kirkon aidon konservatiivit ovat siitä hyvä esimerkki heillä tuo polku menee juuri kuten kirjoitin.

Kirjoituksessani lähinnä myöskin painotin sitä, ettei suuri tunne kokemuksia välttämättä tarvita.

• Anonyymi
        Tolkun.Ihminen kirjoitti:

Se voi olla tuotakin mutta usein miten se ei ole. Esimerkiksi kirkon aidon konservatiivit ovat siitä hyvä esimerkki heillä tuo polku menee juuri kuten kirjoitin.

Kirjoituksessani lähinnä myöskin painotin sitä, ettei suuri tunne kokemuksia välttämättä tarvita.

Kirjoita sinä vain omasta puolustaisi niin me konservatiivit kirjoitamme omastamme.

• Anonyymi kirjoitti:

Kirjoita sinä vain omasta puolustaisi niin me konservatiivit kirjoitamme omastamme.

Tarkoitit ilmeisesti uuskonservatiivit sillä aidot kirkko konservatiivit ovat aina olleet erilinjoilla teidän kanssa mm. tuon uskoon "pamahtamisen" suhteen.

Ja ihan yleistä vielä 70-luvulla oli , että heidän puheissaan tuollaiset suuret tunne sirkukset koettiin hurmoslaisten touhuiksi.

• Tolkun.Ihminen kirjoitti:

Tarkoitit ilmeisesti uuskonservatiivit sillä aidot kirkko konservatiivit ovat aina olleet erilinjoilla teidän kanssa mm. tuon uskoon "pamahtamisen" suhteen.

Ja ihan yleistä vielä 70-luvulla oli , että heidän puheissaan tuollaiset suuret tunne sirkukset koettiin hurmoslaisten touhuiksi.

Luulet taas tietäväsi muiden asiat paremmin kuin he itse. Puhu kuule vain itsestäsi jos edes kehtaat.

• VihiKoira kirjoitti:

Luulet taas tietäväsi muiden asiat paremmin kuin he itse. Puhu kuule vain itsestäsi jos edes kehtaat.

No tavallaan puhuinkin tuossa itsestäni vaikka en sitä mainostanut ja olethan jo useamman kerran minua härkkinyt tämän asian osalta että ehkä sinä voisit kertoa kuinka koit valtavan tunne elämyksen ja lähdit noihin vapaisiin suuntiin mikä muuten mielestäni ihan hassu nimitys noille koska ovat yleensä vähemmän vapaita :d mutta anna tulla nyt koko elämän stoorisi muiden asiathan oletkin jo palstalla hyvin kaivellut.

• Anonyymi

No tavallaan puhuinkin tuossa itsestäni vaikka en sitä mainostanut ja olethan jo useamman kerran minua härkkinyt tämän asian osalta että ehkä sinä voisit kertoa kuinka koit valtavan tunne elämyksen ja lähdit noihin vapaisiin suuntiin mikä muuten mielestäni ihan hassu nimitys noille koska ovat yleensä vähemmän vapaita :d mutta anna tulla nyt koko elämän stoorisi muiden asiathan oletkin jo palstalla hyvin kaivellut.

Millä tavalla vähemmän vapaita?

• Anonyymi

Vaikka miten vääntäisi ja selittelisi, todistaisi ja uskoisi niin homoseksuaalinen teko on Raamatussa (Jumalan Sana) aina synti ja sen muuksi vääntäminen siis oikein emäsynti.
      Avioliitto on vain yhden miehen ja yhden naisen välinen liitto Jumalan tarkoituksen mukaan, vaikka Vanhassa Testamentissa käytäntö oli usein yksi mies ja monta naista eri arvoisena, mutta ei enää Lain mukaan saanut olla. Ja mitkä seuraukset siitä olikaan kun perheessä oli monta vaimoa, jopa vain kaksi kuten siskokset Lea ja Raakel!

• Anonyymi

Ei tarvitse tuntea mistään syyllisyyttä tullakseen kristityksi. Kristityksi tullaan opetuksesta. Jeesus käski kastaa ja opettaa. Luterilainen kirkko on onnistunut tässä opetustehtävässään erinomaisesti (mm. rippikoulut) joskin harhaoppejakin on nähty (viidesläisten semipelagiolaisuus) Kannattaa siis olla kriittinen. Paavali puhuu rakkauden kautta voittamisesta ilman puheita. Minä olen tullut juuri sillä tavalla luterilaiseksi kristityksi Jumalan armosta.

Luterilainen kristitty Jumalan armosta

• Totta jos ei ole syyllistynyt mihinkään mainittavaan niin ei sitä tarvitse alkaa näytellä, sehän olisi valhetta.

• Anonyymi

Totta jos ei ole syyllistynyt mihinkään mainittavaan niin ei sitä tarvitse alkaa näytellä, sehän olisi valhetta.

Onko sinulla koskaan mitään asiaa?

• Anonyymi

OK. Rakkauden kautta vaikuttava usko.

1. Piet. 3:1
        Samoin te, vaimot, olkaa kuuliaisia miehellenne, jotta myös ne miehet, jotka ehkä eivät usko Jumalan sanaan, nyt vaimonsa elävällä esimerkillä ilman sanojakin voitettaisiin, [3:1,2: Tit. 2:4,5]

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

OK. Rakkauden kautta vaikuttava usko.

1. Piet. 3:1
        Samoin te, vaimot, olkaa kuuliaisia miehellenne, jotta myös ne miehet, jotka ehkä eivät usko Jumalan sanaan, nyt vaimonsa elävällä esimerkillä ilman sanojakin voitettaisiin, [3:1,2: Tit. 2:4,5]

Miksi räsäsläiset ja kaltaisensa uskovaiset unohtavat tämän jatkuvasti (1. Kor. 13)?

• Anonyymi

Jumala ei käske meitä tappamaan Raamatussa, eikä yksikään teologi väitä sellaista.
        Et osaa lukea kontekstit huomioiden ja juttusi ovat sen mukaisia.

• Anonyymi

Vain sinä kehoitat tuollaiseen, ei Raamattu. Ja viestisi on täysin asiaton.
        Opettelisit edes kymmenen käskyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumala ei käske meitä tappamaan Raamatussa, eikä yksikään teologi väitä sellaista.

Oletko joku lukutaidoton moukka?

Tämä on Jumalan sanaa;

3. Moos. 20:13

Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vain sinä kehoitat tuollaiseen, ei Raamattu. Ja viestisi on täysin asiaton.
        Opettelisit edes kymmenen käskyä.

Valehteletko aivan tietoisesti vai oletko tyhmä?

Raamattu on Jumalan sanaa ja tämä on Jumalan käsky:

Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava. He ovat itse ansainneet kuolemansa.

Lisää löytyy Jumalan sanaa jos et itse osaa hakea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Myös Paavali viittaa em. kohtaan Roomalaiskirjeen 1. luvussa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lukisit sinäkin joskus Raamattua niin tietäisit mistä täällä puhutaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ne on noita helluntailaisia jotka tulevat suoraan kadulta hurmoskokoukseen ja kuvittelevat sen jälkeen tietävänsä mitä Raamatussa lukee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko joku lukutaidoton moukka?

Tämä on Jumalan sanaa;

Aiemmat lukutaidottoman moukan viestisi poistettiinkin jo.
        Kuten jo todettiin, et osaa lukea kontekstit huomioiden ja juttusi ovat sen mukaisia..
        mutta jätit siis sen jälleen vain lukematta ja ymmärtämättä.
        Et ole viitsinyt selvästikään Raamattua pidemmäs lukea, etkä muutakaan kirjallisuutta, kun et kerran ymmärrä kontekstien oleellista merkitystä, vaan mielestäsi jakeita voi irrottaa kokonaiskontekstista tulkiten omin päin, niin että ne ovat ristiriidassa sen kanssa.
        Unohdat täysin kymmenen käskyä, Uuden testamentin, Jeesuksen kokonaisuudessaan..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Valehtelet ja trollaat täysin tietoisesti ja osoitat etenemättä paikallaan jankkauksellasi ainoastaan sen mitä itse olet.

Kymmenessä käskyssä on ”Älä tapa” - käsky, vaikka kuinka haluaisit sen kieltää.
        Et viitsinyt niitä edes kehoituksesta opetella.

Kaikessa kirjallisuudessa on merkitys kokonaiskontekstilla ja pahantahtoiset väitteesi siitä, että Raamattu antaisi luvan meille tehdä väittämiäsi rikoksia on Raamatun sanan vastainen ja aiemmat kehoituksesi niihin jo poistettiin asiattomina.
        Raamattu on kokonaisuus, ei irrallisia asiayhteydestään ja kokonaiskontekstista irrotettuja jakeita, jolloin voisit tuolla tavoin mielipuolisesti tulkita niitä miten huvittaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä et selvästikään oikeasti lue, vaan ainoastaan trollaat yksittäisistä jakeista. Et selvästikään ole lukuihmisiä, kun asiayhteyksien ja kokonaiskontaktin oleellinen merkitys on sinulle noin epäselvää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ne on noita helluntailaisia jotka tulevat suoraan kadulta hurmoskokoukseen ja kuvittelevat sen jälkeen tietävänsä mitä Raamatussa lukee.

Ei vaan ihan koko Raamattu on luettu ja otettu huomioon, kokonaisuus, kontekstit, kaikki.
        Teistä taas ei ole nähtävästi kuin trollaamaan kokonaisuus ja asiayhteydet unohtaen ja yksittäisistä jakeista vain paikoillan jankaten niitä mielivaltaisti tähän aikaan sovittaen.
        ”Älä tapa” -käsky, Uusi liitto, Jeesus, joka lopetti kivitystuomiot ja sovitti ihmisten synnit.. tämän kaiken unohdatte Raamatusta, joka on kokonaisuus, eikä ristiriidassa itsensä kanssa.

• Anonyymi

Vain usko Jeesuksen K. tekoon puolestamme pelastaa, ei mitkään ihmisen teot kelpaa. Pelastus on lahja, joka uskolla vastaanotetaan kasteen avulla. Epäusko kadottaa sekä luottamus omaan erinomaisuuteensa ja mahdollisuuksiinsa kelvata 'Taivaaseen'.

• Anonyymi

Ei sinun tarvi yhtään mitään, eikä muidenkaan. Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet.

• Anonyymi

Tämä on siis luterilaisen kirkon opetus, ihminen hyväksytään sellaisena kuin on, kun taas ...

Raamatun opetus on että liha himoineen täytyy riisua kokonaan pois ...

Kol. 3:9

Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä on siis luterilaisen kirkon opetus, ihminen hyväksytään sellaisena kuin on, kun taas ...

Raamatun opetus on että liha himoineen täytyy riisua kokonaan pois ...

Kol. 3:9

Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa

Ei ole olemassa mitään luterilaista ihmistä tai muitakaan. Jos et toisia hyväksy omana itsenään, mikä olet heitä opettamaankaan? Raamattusi kerro luterilaisista mitään, vaan se on sinun tulkintasi. Sen jätät kertomatta. Monenko "luterilaisen" ajatukset olet tähän mennessä lukenut?

Miksi tavoitellla jotakin sellaista, mikä altistaa toisten mielivaltaan? Aina teitä tuomareita löytyy. Toisten elämällä ei mitään arvoa ole elleivät he elä teidän ohjeiden mukaan.

• ”Anonyymi” 2025-01-20 14:22:43 kommentoi: ”Et varmaan nyt oikein tajua että uskoontulo yksityisen ihmisen kohdalla on suuria tunteita aiheuttama suorastaan elämys. Siinähän henkilö ratkaisee kohtalonsa tosi pitkäksi aikaa ja elämä Jeesuksessa on aina yhtä sankaritarinaa.”

Johon ”Tolkun.Ihminen” 2025-01-20 13:49:10 vastasi:
      ”Noissa piireissä uskoontulo juuri kuvataan jonain järisyttävän maagisena kokemuksena vaikka todellisuudessa valtaosa uskossa olevista ihmisistä on kasvaneet siihen tai tavallaan jossain kohdin tehneet tietoisen ratkaisun eli haluavat uskoa.”

Tämä ratkaisun tekeminen eli ratkaisukristillisyys ei kuulu luterilaisuuteen. Se on lähinnä helluntailaisten ja karismaattisten liikkeiden oppia, mutta esiintyy muissakin suunnissa, kuten eräässä kirjoituksessa kuvataan:”…evankelikalismia on luonnehtinut pääasiassa arminiolaishenkinen vapaan tahdon ratkaisukristillisyys useimpien baptistien ja sitten ennen kaikkea metodistien…” keskuudessa.

Tässä on konservatiivinen luterilainen näkemys asiasta:
      ”Ihminen voi valita Jumalan ja pelastuksen. Hänen tulee siis valita oikein, tehdä uskonratkaisu ja antaa elämänsä Jeesukselle. Tästäkin teologiasta on monta versiota, mutta pääajatus on se, että ihmisellä on lopulta kuitenkin se ratkaiseva osuus omassa pelastuksessaan.”

”Sanotaan, että Jeesus on ottanut 99 askelta sinua vastaan, ja nyt sinun pitää ottaa vain yksi askel Jeesusta vastaan. Vaikka näin Jumalalle yritetään antaa kunnia pelastuksesta, kuitenkin tämän opin mukaan ihminen on kuitenkin viime kädessä se, jonka omassa varassa pelastuminen on. Ihmisellä on se ratkaiseva askel ja ratkaiseva prosentti. Ääneen lausuttuna tämä malli edustaa synergiaa, eli sitä että pelastuminen on ihmisen ja Jumalan yhteistyötä.”

”Jumala ei ole valinnut ennalta toisia ihmisiä kadotukseen, mutta pelastus ei myöskään ole ihmisen ja Jumalan yhteistyötä, vaan kokonaan Jumalan teko.”

”Raamatullinen opetus siis on, että ihminen pelastuu yksin armosta, Kristuksen sovitustyön tähden, uskon kautta. Jumala saa ihmisen pelastumisesta kaiken kunnian; se on yksin Jumalan teko ilman mitään ihmisen osuutta.”

• Anonyymi

Miten sinä tulit uskoosi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten sinä tulit uskoosi?

No miten nyt luterilaiseen "uskoon" tullaan, hyväksytään papit ja liturgiset operaatiot ja se on sitten siinä.

Ei Martti Lutherkaan tuota tarkoittanut että liturgiset operaatiot riittää vaan myös Luther opetti että vain aito uskoontulo Jeesukseen tarvitaan. Jeesus on ainut tie, ei liturgiat.

• Anonyymi kirjoitti:

No miten nyt luterilaiseen "uskoon" tullaan, hyväksytään papit ja liturgiset operaatiot ja se on sitten siinä.

Ei Martti Lutherkaan tuota tarkoittanut että liturgiset operaatiot riittää vaan myös Luther opetti että vain aito uskoontulo Jeesukseen tarvitaan. Jeesus on ainut tie, ei liturgiat.

No tuo nyt on ihan typerä juttu. Ihan samalla tavalla siellä vapaissa suunnissa on omat "kirkkomenonne" ja tapanne. Eikä käsittääkseni ne Jeesusta turhaksi tee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"No miten nyt luterilaiseen "uskoon" tullaan, hyväksytään papit ja liturgiset operaatiot ja se on sitten siinä. "

Luterilaisissa kirkoissa ei edes puhuta halaistua sanaa siitä että on tultava uskoon Jeesukseen ja riisuttava pois syntinen lihan mieli. Siellä vaan hoetaan että "sinä riität" ja jokainen saa olla oma itsensä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"No miten nyt luterilaiseen "uskoon" tullaan, hyväksytään papit ja liturgiset operaatiot ja se on sitten siinä. "

Luterilaisissa kirkoissa ei edes puhuta halaistua sanaa siitä että on tultava uskoon Jeesukseen ja riisuttava pois syntinen lihan mieli. Siellä vaan hoetaan että "sinä riität" ja jokainen saa olla oma itsensä.

Uskoontulon merkitys tulisi ymmärtää kirkkokunnasta riippumatta.
        Keskustelussa katolinen pappikin puhui ongelmitta uskoontulostaan.
        Ei se ole ongelmallista, jos on uudestisyntynyt, sydämen uskossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskoontulon merkitys tulisi ymmärtää kirkkokunnasta riippumatta.
        Keskustelussa katolinen pappikin puhui ongelmitta uskoontulostaan.
        Ei se ole ongelmallista, jos on uudestisyntynyt, sydämen uskossa.

Katolisen 'uskoontulo' ei tarkoita samaa kuin kristityksi tulo. Katolilaisilla on toinen Jeesus. Kuunnelkaa vaikka Robert Breakerin opetus 'Why I am not a Roman Catholic'.

• Anonyymi

Jos on armosta, ei sitä mitään liturgisia operaatioita hyväksytä tai tehdä mitään muitakaan temppuja, vaan se on armosta. Toisaalta jos se on armosta niin teki niitä tai jotain muita temppuja, niin silti pelastuu armosta. Ei armoa voi tehdä tyhjäksi vaikka hihuloimalla. Tai jos voi, ei se ole armoa, vaan ihmisen omaa keksimää tarinaa miten muka voisi pelastua.

• Anonyymi

Entä ratkaisutemppu? Sitä nimittäin vaaditaan kaikissa ns. pelagiolaisissa ja semipelagiolaisissa uskonliikkeissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Entä ratkaisutemppu? Sitä nimittäin vaaditaan kaikissa ns. pelagiolaisissa ja semipelagiolaisissa uskonliikkeissä.

Mitä suurempi sirkus sen hienompaa se on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä suurempi sirkus sen hienompaa se on.

Jos pelastus on armosta, pelastuu teki mitä ratkaisuja tai sirkustemppuja.

Jos ei pelastu , ei pelastus ole silloin armosta. Puhe siitä on silloin puppua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pelagiolaisuus määriteltiin harhaopiksi jo 400 -luvulla, mutta se voi edelleen hyvin mm. vapaakirkoissa

• Anonyymi

Pelastumme Jumalan armosta uskon kautta Jeesuksen sovitusvereen. Jumala armossaan tuli ihmiseksi ja sovitti meidän kaikkien synnit. Meidän tarvitsee vain uskoa se, että Jeesus teki sen, ja ottaa sen vastaan oman syntisyytemme kohdalle. Meistä jokainen pelastuu teoistamme huolimatta ja ilman omia tekoja, kun kuulemme, ymmärrämme, uskomme ja otamme vastaan evankeliumin, joka löytyy 1 kor 15:1-4. Usko on välttämätön pelastumisessa. Täytyy kuitenkin uskoa Raamatun oppi, ei esimerkiksi jehovalaisten mormonien, adventistien tai muiden katolisen pakanakirkon jälkeläislahkojen oppeja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos pelastus on armosta, pelastuu teki mitä ratkaisuja tai sirkustemppuja.

Jos ei pelastu , ei pelastus ole silloin armosta. Puhe siitä on silloin puppua.

Pelastus on armosta. Niin kuin kuolemaantuomitun armahdus johtuu yksin armosta. Se ei kuitenkaan tule voimaan, ellei vanki ota sitä vastaan oman rikollisuutensa kohdalle. Jos hän uskoo, että hänet todella on armahdettu, hän pääsee ulos vankilastaan. Vankila ei pakota häntä uskomaan armahdukseen. Se on oma valinta.

• Anonyymi

Synnintunto totuudessa täytyy olla. Tässä luterilaiset Messujen tunnustukset, joista voi myös tarkastella ovatko totta vai tarua.

"Tunnustan edessäsi, pyhä Jumala,
      että olen syntymästäni saakka ollut syntinen ihminen.
      Isieni tavoin olen rikkonut pyhää tahtoasi vastaan
      ja tehnyt syntiä ajatuksin ja sanoin,
      teoin ja laiminlyönnein.
      En ole rakastanut sinua koko sydämestäni
      enkä lähimmäistäni niin kuin itseäni.
      Tiedän, että syntini tähden olen ansainnut ikuisen kadotuksen,
      jos tuomitset minut pyhyytesi ja vanhurskautesi mukaan.
      Mutta sinä, rakas taivaallinen Isä,
      olet luvannut armahtaa kaikki,
      jotka tahtovat tehdä parannuksen
      ja pakenevat uskossa Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen turviin.
      Tähän laupeuteesi minä luotan ja rukoilen:
      Anna syntini anteeksi nimesi tähden.

2. (VK:701)

Syvyydestä minä huudan sinua, Herra.
      Herra, kuule minun ääneni.
      Tarkatkoot sinun korvasi rukoustani.
      Jos sinä, Herra, pidät mielessäsi synnit,
      Herra, kuka silloin kestää?
      Mutta sinun on armo, sinä annat anteeksi,
      että me eläisimme sinun pelossasi.
      Sen tähden, Jumala,
      ole minulle armollinen hyvyydessäsi.
      Pese minut puhtaaksi rikoksestani
      ja anna lankeemukseni anteeksi.
      Sinua vastaan olen rikkonut,
      olen tehnyt vastoin sinun tahtoasi.
      Käännä katseesi pois synneistäni
      ja pyyhi minusta kaikki pahat tekoni.
      Jumala, luo minuun puhdas sydän
      ja uudista minut, anna vahva henki.

3. (VK:702)

Laupias Jumala, rakas taivaallinen Isä.
      Me tunnustamme sinulle syntimme,
      joilla olemme ansainneet vihasi ja rangaistuksesi.
      Katso armollisesti meihin
      ja anna meille syntimme anteeksi rakkaan Poikasi,
      Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tähden.

4. (VK:703)

Laupias Jumala, rakas taivaallinen Isä,
      joka olet kärsivällinen ja pitkämielinen
      ja annat armossasi anteeksi pahat teot, rikkomukset ja synnit.
      Me olemme tehneet syntiä, olleet jumalattomat
      ja rikkoneet sinun tahtoasi vastaan.
      Mutta älä muistele pahoja tekojamme äläkä viivytä armahdustasi,
      sillä me olemme joutuneet hätään ja ahdinkoon syntiemme vuoksi.
      Auta meitä, Jumala, nimesi kunnian tähden.
      Pelasta meidät ja anna kaikki syntimme anteeksi.
      Anna meille Pyhän Henkesi armo,
      että luopuisimme syntisestä elämästämme
      ja saisimme luonasi iankaikkisen elämän
      Poikasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme tähden.

5. (VK:704)
      Taivaallinen Isä.
      Sain kasteen sinun lapseksesi.
      Sinä siirsit minut pimeydestä valoon,
      kadotuksen alta taivaan perilliseksi.
      En ole kuitenkaan elänyt niin kuin lapsellesi sopii.
      En ole kuunnellut ääntäsi enkä totellut tahtoasi.
      Jumala, armahda minua Poikasi Jeesuksen Kristuksen tähden.
      Pese minut puhtaaksi ja anna kaikki syntini anteeksi.

6. (VK:705)
      Armollinen Jumala.
      Tunnustan edessäsi,
      että synti on sitonut minut
      enkä kykene vapauttamaan itseäni.
      Olen rikkonut pyhää tahtoasi vastaan
      ja torjunut käskyjesi siunauksen.
      Sinä näet kaiken väärän,
      senkin, mitä itse en näe.
      Armahda minua Poikasi Jeesuksen Kristuksen tähden.

7. (VK:706)
      Oi sinä kaikkein armollisin,
      ristiinnaulittu Herra Jeesus Kristus.
      Armahda minua, vaivaista syntistä,
      ja katso puoleeni laupeutesi silmin,
      niin kuin sinä katsoit Pietariin, kun hän oli kieltänyt sinut,
      ja niin kuin sinä katsoit syntiseen naiseen fariseuksen kodissa
      ja ryöväriin ristinpuulla.
      Anna minulle pyhä armosi,
      että minä niin kuin Pietari itkisin syntejäni,
      niin kuin syntinen nainen sinua sydämestäni rakastaisin
      ja ryövärin kanssa saisin katsella pyhiä kasvojasi
      taivaassa iankaikkisesti.

8. (VK:707)
      Herra, minä tunnustan sinun totuutesi valossa,
      että olen tehnyt syntiä ajatuksin ja sanoin,
      teoin ja laiminlyönnein.
      Minun tulisi rakastaa sinua,
      Jumalani ja Vapahtajani, yli kaiken,
      mutta olen rakastanut itseäni enemmän kuin sinua.

Sinä olet antanut minulle lähimmäisen,
      että rakastaisin häntä niin kuin itseäni.
      Olen kuitenkin ollut itsekäs
      ja käteni on ollut hidas auttamaan.
      Sen tähden käyn eteesi
      ja tunnustan syntini ja syyllisyyteni.
      Tuomitse minut, Jumala,
      mutta älä hylkää minua.
      Minulla ei ole mitään muuta pakopaikkaa,
      kuin sinun sanomaton laupeutesi...

• Anonyymi

...jatkuu
      9. (VK:708)
      Herra, meidän Jumalamme,
      kaiken hyvyyden ja armon lähde.
      Sinun edessäsi tunnustamme kaiken sen väärän,
      mitä olemme tehneet,
      epäoikeudenmukaisuuden, jossa olemme olleet mukana,
      ja kaiken sen,
      millä olemme halventaneet armosi ja totuutesi.
      Käännä mielemme ottamaan vastaan rakkaus,
      jota osoitit meille Vapahtajamme sovitustyössä,
      ja puhdista meidät armollasi
      Jeesuksen Kristuksen, Herramme kautta.

10. (VK:709)
      Herra, joka näet kaiken ja jolta kukaan ei voi salata mitään.
      Sinä olet sanonut, ettet tahdo syntisen kuolemaa,
      vaan odotat, että hän kääntyy ja saa elää.
      Katso minuun, armahda minua
      ja anna kaikki syntini anteeksi.
      Auta minua olemaan elävä jäsen seurakunnassasi,
      olethan minut kalliisti lunastanut.
      Tahdon luottaa yksin sinun laupeuteesi
      ja olla siellä, missä julistetaan
      armon ja sovituksen sanaa.

11. (VK:710)

Kaikkivaltias Jumala, rakas taivaallinen Isä. Sinä olet luonut meidät kuvaksesi ja tehnyt meistä lapsiasi, jotta eläisimme sinun yhteydessäsi. Tunnustamme edessäsi, että olemme kääntyneet pois sinusta ja palvoneet luotua enemmän kuin sinua, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaa.

– rukouslause

Sinä olet lähettänyt Poikasi Jeesuksen Kristuksen eksyneen ihmiskunnan pelastajaksi ja palauttanut meidät yhteyteesi. Me olemme kuitenkin monin tavoin torjuneet kutsusi. Olemme kieltäneet syyllisyytemme ja syyttäneet muita. Olemme etsineet sovitusta omilla teoillamme ja turvautuneet omiin ajatuksiin ja selittelyihin.

– rukouslause

Sinä olet antanut Pyhän Henkesi oppaaksemme, niin että voisimme elää tahtosi mukaan. Me olemme kuitenkin halunneet itse hallita elämäämme ja kulkeneet omia teitämme sinusta välittämättä. Epäusko, ahdistukset ja maalliset huolet ovat vallanneet sisimpämme.

– rukouslause

Rakas taivaallinen Isä, tarvitsemme vapautusta. Älä jätä meitä yksin syyllisyyteemme, vaan anna anteeksi syntimme ja täytä meidät rauhallasi.

12. (VK:711)
      Herra, maailmamme on täynnä vääryyttä ja väkivaltaa.
      Kuulemme siitä joka päivä,
      mutta emme haluaisi tunnustaa,
      että olemme itsekin osallisia siihen ja siksi myös syyllisiä.
      Usein olemme antaneet vääryyden tapahtua,
      vaikka olisimme voineet estää sen.
      (hiljaisuus)
      Usein olemme vaienneet,
      kun olisi pitänyt puhua.
      (hiljaisuus)
      Usein olemme vain puhuneet,
      kun olisi pitänyt toimia.
      (hiljaisuus)
      (Tähän voidaan liittää ajankohtaisia aiheita.)
      Jumala, me tunnustamme syyllisyytemme ja pyydämme:
      Armahda ja auta meitä.
      Älä katso pahuuttamme,
      välinpitämättömyyttämme ja velttouttamme.
      Katso Poikaasi Jeesusta Kristusta,
      joka on kuolemallaan voittanut pahan vallan
      ja hankkinut meille anteeksiantosi.

13. (VK:712)
      Herra.
      Sinä olet valo, mutta en ole katsonut sinua.
      Sinä olet tie, mutta en ole seurannut sinua.
      Sinä olet totuus, mutta en ole pysynyt sinussa.
      Sinä olet elämä, mutta en ole tunnustanut sitä.
      Sinä olet opastajani, mutta en ole totellut sinua.
      Ja kuitenkin, Herra,
      kun teen väärin ja turmelen elämääni,
      olen onneton ja syytän sinua.
      Herra, anna minulle anteeksi.
      Tätä pyydän Jeesuksen Kristuksen,
      Vapahtajani tähden.

14. (VK:713)
      Taivaallinen Isä.
      Sinä loit tämän maan, sen kasvit ja eläimet
      iloksi itsellesi ja ihmisille.
      Sinä uskoit haltuumme hyvän maailman,
      mutta me olemme kääntyneet sinua vastaan.
      Me olemme ajaneet teoillamme
      koko luomakunnan kuoleman tielle
      ja nyt näyttää siltä,
      että kaikki mihin koskemme menee rikki.
      Isä, me tunnustamme, että olemme voimattomat
      katkaisemaan tuhon kierrettä.
      Usein silloinkin kun tiedämme,
      mitä elämän suojelemiseksi pitäisi tehdä,
      me emme muuta suuntaa.
      Me kulutamme yli kohtuuden
      ja anastamme leivän tulevilta sukupolvilta,
      joita meidän tulisi rakastaa kuin itseämme.
      Ahneus ja välinpitämättömyys
      riivaavat meitä joka päivä.
      Isä, anna meille anteeksi.
      Vapauta meidät tuhoavasta käyttäytymisestä
      ja sytytä meissä rakkaus,
      joka ohjaa oikeisiin tekoihin
      kaikkia luotujasi kohtaan.

15. (VK:714)
      Taivaallinen Isämme.
      Sinä olet luonut meidät vapaiksi,
      mutta synti turmelee vapauden.
      Sinä et pakota meitä seuraasi.
      Kuitenkin sinä tahdot, että eläisimme lapsinasi.
      Me kuljemme usein omia teitämme
      ja välttelemme vastuutamme.
      Kuitenkin aavistamme elämän syvyyden ja rikkauden
      paljastuvan vain sinun yhteydessäsi.
      Me tunnustamme syyllisyytemme ja pyydämme:
      Anna meille anteeksi itsekeskeisyytemme
      ja haluttomuutemme noudattaa sinun tahtoasi."

PKTNH (Kaikki ei mahdu)

• Anonyymi

Raamatusta jos katsotaan, niin lain kautta ei pelastu, eikä omien tekojen, vaan on Jumalan lapsille pelastuksen sinetti.

• Anonyymi

Jumala on Tuomari ja Hän näkee oikein kunkin sydämen tilan.

Raamatun mukaan kaikki ihmiset ovat syntiä tehneet ja ja jos omatunto on ihan puuduksissa niiden asioitten suhteen, mitä itse on tehnyt väärin elämässään, niin voi olla, ettei se omatunto ja ymmärryskään ole vielä herännyt niin, että voisi vielä uudestisyntyä.

Kuulostaa siltä kuin meinaisit, että sinne pelastukseen voisi silti päästä, vaikka ei ihan 100%:sti ajattelisi ja uskoisi olevansa syntinen. Oletko siis yhtä mieltä Jumalan ilmoituksen kanssa siitä, että kaikki ovat syntiä tehneet, siis sinäkin, vai etkö ole?

Joka tapauksessa, Jumala kyllä sinunkin sydämesi tuntee ja osaa kyllä ohjata sinut uudestisyntymiseen, kun olet siihen valmis. Sehän ei edes ole ihmisen oma teko, vaan Jumala uudestisynnyttää ihmisen.

• Anonyymi

Kirjoitat lahkolaisten horinoita. Usko omaan syntisyyteensä ei pelasta yhtään ketään eikä yhtään mistään. Ainoastaa Jeesus on PELASTAJA.

luterilainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoitat lahkolaisten horinoita. Usko omaan syntisyyteensä ei pelasta yhtään ketään eikä yhtään mistään. Ainoastaa Jeesus on PELASTAJA.

luterilainen

Jeesus ei pelasta ketään väkisten, ei edrs luterilaista vaikka krkkoveron maksaakin huuli rullalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

luterilainen

Lahkolaisuus on kokonaan sinun syntisi, luterilainen. Minä olen lahkoista vapaa uudestisyntynyt kristitty.

Jumala pelastaa, kun ihminen tunnustaa syntinsä. Miksi Jumala pelastaisi ihmisen, joka ei edes tajua olevansa syntinen Jumalan silmissä? Sinun harhaopillasi Jumala pelastaisi sitten jokaisen maan päällä, tajusi se joku synnistä jotain tai ei.

Mutta Raamatun mukaan sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

Vauvojen pelastuskasteeseen uskomalla, koko pelastusoppisi on ihan pielessä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lahkolaisuus on kokonaan sinun syntisi, luterilainen. Minä olen lahkoista vapaa uudestisyntynyt kristitty.

Jumala pelastaa, kun ihminen tunnustaa syntinsä. Miksi Jumala pelastaisi ihmisen, joka ei edes tajua olevansa syntinen Jumalan silmissä? Sinun harhaopillasi Jumala pelastaisi sitten jokaisen maan päällä, tajusi se joku synnistä jotain tai ei.

Mutta Raamatun mukaan sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

Vauvojen pelastuskasteeseen uskomalla, koko pelastusoppisi on ihan pielessä.

Muuten oikein, mutta kyllä vauvojen kaste uskossa on oikein ja raamatullista.

PKTNH

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

luterilainen

Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, ja se kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa.
        Tituskirje 2:11-12

• Anonyymi

Minäkin tulin uskoon ja pelastuin Jumalan armosta. En ymmärtänyt etsiä Jumalaa, mutta Hän löysi minut. Ohjasi minut kuuntelemaan evankeliumia radiosta. Silmäni aukenivat. Tajusin, että Raamattu tosiaan on totta.

• Anonyymi

Osa on ollut ns. lapsenuskossa ennen uudestisyntymistään eli moni on kuullut Jeesuksesta ja uskonut sen perusteella jotain, kuten sen, että Jeesus on totta, että hän on Jumalan Poika ja Hyvä Paimen jne. Mutta tulleet vasta myöhemmin varsinaiseen herätykseen ja synnintuntoon, ja uudestisyntyneet vasta sitten.

• Anonyymi

Mitä syntiä teit että menetit lapsen viattomuutesi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos pelastus on siitä osattomasta armosta, niin voi tehdä mitä tahansa. Aivan mitä tahansa. Tai jos ei voi, niin ei kannata höpistä armosta, vaan antaa joku suorituslauseke. Että kun tämän teet tai uskot, niin sielu taivaaseen vilahtaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskoin vauvakasteen pelastavaan voimaan ja saastuin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi sinä sellaiseen syntiin sorruit?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihmisen tekona kaste on yhtä turha kuin kädennosto hurmoskokouksessa ja käveleminen rukoiltavaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos pelastus on siitä osattomasta armosta, niin voi tehdä mitä tahansa. Aivan mitä tahansa. Tai jos ei voi, niin ei kannata höpistä armosta, vaan antaa joku suorituslauseke. Että kun tämän teet tai uskot, niin sielu taivaaseen vilahtaa.

Ihminen ei voi pelastua omin teoin, mutta ei elää uskossakaan miten vain, aivan kuin ei oikeasti uskoisikaan. Uskoontulo muuttaa ihmistä itsessään ja usko ilman sen mukaista muutosta on kuollutta uskoa. Vain sydämen usko pelastaa. Kun Jumalasta ja Hänen sanastaan tulee tärkeä, se ei ole taakka, vaativa osa elämää, vaan vapauttava ja luonnollinen osa elämää.

• Anonyymi

Ei riitä, että uskoo Jeesuksen olemassaolon tai sen, että hän on Jumala ja ihmiseksi tullut opettaja. Riivaajatkin uskovat sen. Pelastuakseen täytyy kuulla ja ymmärtää evankeliumi, 1 kor 15:1-4, uskoa se ja ottaa se vastaan omalle kohdalleen. Sillä hetkellä uudestisyntyy ja saa Jumalan elävän pyhän hengen kuolleen henkensä tilalle ja saa ikuisen elämän. Pelstustaan ei voi menettää omilla teoillaan, kuten sitä ei voi omilla teoillaan ansaitakaan. Jeesus teki koko työn. Meidän tarvitsee vain kunkin uskoa se.

• Anonyymi

Tavan luterilaisella ei ole mitään tajua mistään pelastuksesta.
      Miksi jeesus sellaisen pelastaisi hah, ei uhtään miksikään.

• Anonyymi

Miksi Jeesus pelastaisi? Oletko koskaan kuullut ARMOSTA?

Luterilainen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi Jeesus pelastaisi? Oletko koskaan kuullut ARMOSTA?

Luterilainen

Eivät kaikki kastetut kirkon jäsenet pääse automaattisesti Taivaaseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mahtaako sinun lahkostasi päästä sinne ketään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eivät niin. Kaste ei ketään pelasta. Uskonnollisen (tai nykyäänhän se on lähinnä poliittinen) puljun jäsenyys ei ketään pelasta.

Vain usko pelastaa. Täytyy kuulla, ymmärtää ja uskoa evankeliumi, joka tässä armon ajassa, kirkon ajassa, on se, että Jeesus sovitti verellään kaikkien synnit. Kun sen uskoo ja ottaa vastaan oman syntisyytensä kohdalle, uudestisyntyy. Joillekin se on valtavan vapauttava kokemus. Toisille se on yksinkertaisesti silmien avautuminen, ja kääntyminen pois entiseltä omahyväisyyden tieltään, kohti Jumalaa, ja siitä alkaa kasvu uskovana.

Suurta osaa uskonnollisista tai nimellisesti uskonnollisista ei-pelastetuista ei tunnu yhtään huolettavan, missä viettävät ikuisuutensa. Ja heillekin on pelastus kuitenkin valmistettu; heidän tulee vain ottaa se vastaan.

• Anonyymi

Ehkä varmin pelastuksen suoritusteko olisi toinen toistensa vähäjärkinen herjaaminen.

Sillä kummasti tasoittaisi kukin taivastietään.

• Anonyymi

Tuo ei ollut kristityn kommentti. Elämme viimeistä sukupolvea. Kukin meistä voi kuolla jo tänään. Älä jätä huomiseksi uskoontuloa. Se voi olla silloin liian myöhäistä sinulle.

• Anonyymi

Monet romanit ja narkomaanit tulevat uskoon
      rikoksiensa ja huonon käytöksensä jälkeen.
      Ikäänkuin saisivat anteeksi jumalalta kaikki rikoksensa ja vajaan elämän.
      ei se niin mene.,,

• Anonyymi

Mikseivät saisi? Ristillä oleva ryövärikö ainoana rikoksentekijänä olisi saanut armon, mutta ei muut pahuutta tehneet?

Jo Mooses syyllistyi aikanaan tappoon, mutta oli Jumalan valittu profeetta myöhemmin.

• Anonyymi

Kyllä se niin menee. Sinulle käy samoin, jos ymmärrät evankeliumin ja alat uskoa Jeesuksen sovitustyön omalle kohdallesi. Syntisestä tulee pelastettu syntinen. Jumala ei enää katso syntejäsi, vaan näkee Jeesuksen vanhurskauden sinussa.

Julkisyntisen saattaa olla helpompi pelastua kuin siivon tapauskonnollisen omahyväisen tekopyhän ihmisten mielistelijän. Jokainen meistä on syntinen, mutta itseään hyvänä pitävän voi olla vaikea myöntää sitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikseivät saisi? Ristillä oleva ryövärikö ainoana rikoksentekijänä olisi saanut armon, mutta ei muut pahuutta tehneet?

Jo Mooses syyllistyi aikanaan tappoon, mutta oli Jumalan valittu profeetta myöhemmin.

Ja Daavid syyllistyi murhaan ja aviorikokseen. Saul tappoi kristittyjä. Tuomas ei uskonut. Pietari kielsi Jeesuksen. Kuitenkin he kaikki myöhemmin katuivat ja pelastuivat. Mekin pelastumme teoistamme huolimatta, kun uskomme Jeesukseen.

• Anonyymi

Kaikki on vain kuolevia ihmisiä vikoineen ja heikkouksineen. Kaikki on syntisiä tietysti mutta väärä syyllisyys on vihollisesta sehän on syyttäjä. Vastustaja. Epäuskonsa synnin tähden lankesivat pois armosta. Epäuskon synti on se kadottaa synti eli uskot Jeesukseen se riittää. Jeesuksen usko on sovituksen virka. Siinä on anteeksianto eikä kuolevissa.

• Anonyymi

Annan hyvän yleisohjeen tiedon hankkimiseen. Mene kirjastoon ja aloita. Ensin luonnontieteellisten teosten lukeminen. Meilläkin vanhemmat elivät omissa uskoissaan.
      Kuitenkaan millään pakolla meitä kakaroita käsketty uskon asioihin.

Koin juuri pienen ihmeen kun joku vihaajani hakkeroi konettani. "Löysin" ne koneen näytön yläosassa osasin napauttaa päälle ne kolme poikkiviivaa.
      Olen eläkkeellä oleva mies. Nyt vasta oli aikaa opetella kirjoittamaan koneella.

Sieltä löytyi vastaus ongelmaani.

Aloitin tieteisiin tutustumisen jo työaikana.

Tähtitiede kiinnostaa eniten meikää eniten.
      ex happo.

• Anonyymi

Mutta usko ja tieteet on kaks eri asiaa !

Minäkin olen koko päivän tutkinut elektroniikkaa ja samalla uskon satasella !
        Ei niissä ole mitään keskenään tappelua.

• Anonyymi

Raamattu:

"Syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".

"Lain kautta tulee synnin tunto".

• Anonyymi

Jeesus itse sanoi, että "monet kulkevat laveaa tietä kadotukseen". Ja että "se tie on kaita ja portti ahdas, joka johtaa elämään ja siitä menkää sisälle". Ja että "monet yrittävät päästä sisälle, mutta eivät voi".

Kaikki nämä Jeesuksen puheet puhuvat mm. vauvojen kastamisoppia vastaan.

• Anonyymi

Useimmissa perheissä, joissa lapsi on kastettu, se tehdään lähinnä kristillisistä perinteistä ja unohdetaan pitkälti lapsen kristillinen opetus ja kasvatus. Se jää kotona lähinnä iltarukousten varaan ja muualla rippikoulun ja peruskoulun tehtäväksi, josta se on riisuttu useimmiten aika minimiin ja jonne on tuotu sen vastaisia aatteita tilalle.

• Anonyymi

Lain kautta ei kuitenkaan voi saavuttaa vanhurskautta kuten uudessa liitossa opetetaan. Syyllisyyttä sillä voi lisätä, mutta ei se mitään auta kun lailla siitä ei päase eroon, vaan tulee vain kuormaa lisää, jonka kantamiseen syyllistäjät eivät millään tavalla osallistu.

• Anonyymi

Kuorman tunteminen etsiyttää vapahtajan puheille ja sieltä tulee vapaus ja syntien poisottaminen.

• Anonyymi

Täällä riidellään, vaikka ollaan samaa mieltä ydinasiasta. Jokaisella on oma kasvutarina pelastavaan uskoon. Jeesus on ainoa varma ovi. Meidän kasvutarinat, eivät sulje pois muiden reittä. Olipa se äkillinen, tai maailman sontaläjästä huudettu väsyneen huuto, tai hiljainen pitkä taivallus. Jumalan syli on avara. Rakastetaan me toisiamme, koska maailma vihaa meitä.

• Anonyymi

Luterilaisuus toimii syyllisyyden kautta.
      Pieni lapsi uskoo Jumalaan ja Hänen hyvyyteensä ja luottaa siihen, että Taivaan Isä auttaa ja rakastaa. Jos lapsenusko säilyy ihmisen elämässä, niin uskoon tuleminen ei varmastikaan vaadi synnintuntoa, vaan ihminen luottaa Isään edelleenkin.
      Ei kai sellainen usko ole huonompi kuin pohjamutien kautta saavutettu?

• Anonyymi

Ei voi olla noin mustavalkoinen. Totenapitäminen ei ole pelastavaa uskoa (Saatanakin uskoo). Onneksi kaikki eivät myöskään ole rikollisia / rötkö syntisiä.
        Jumala itse antaa synnintunnon käyttäen lakiaan. Jos ei näe ja tunnusta synnillisyyttään ja syntiänsä totuudessa, ei voi tarttua Jeesukseen Kristuksena ja tekee Jumalastakin valehtelijan. On uskoa ja on pelastavaa uskoa.

PKTNH

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei voi olla noin mustavalkoinen. Totenapitäminen ei ole pelastavaa uskoa (Saatanakin uskoo). Onneksi kaikki eivät myöskään ole rikollisia / rötkö syntisiä.
        Jumala itse antaa synnintunnon käyttäen lakiaan. Jos ei näe ja tunnusta synnillisyyttään ja syntiänsä totuudessa, ei voi tarttua Jeesukseen Kristuksena ja tekee Jumalastakin valehtelijan. On uskoa ja on pelastavaa uskoa.

PKTNH

Ei usko pelasta. Uskon kautta voi pelastua kun uskoo siihen että Jeesus on tosiaan antanut meille synnit anteeksi ja täyttänyt lain puolestamme. Ja sitten sitä kautta on pääsy Jumalan yhteyteen Hengessä. Miten saa pelastuksen sinetin, Pyhän Hengen. Siinä ei pelkkä usko pelasta, mutta ilman sitäkään ei voi pelastua.

• "Pieni lapsi uskoo Jumalaan ja Hänen hyvyyteensä ja luottaa siihen, että Taivaan Isä auttaa ja rakastaa. Jos lapsenusko säilyy ihmisen elämässä, niin uskoon tuleminen ei varmastikaan vaadi synnintuntoa, vaan ihminen luottaa Isään edelleenkin."

Tuo on sitä luterilaisuutta. Eli ei vaadita erikseen mitään erikoista synnintuntoa, jotta voisi saada uskon.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Pieni lapsi uskoo Jumalaan ja Hänen hyvyyteensä ja luottaa siihen, että Taivaan Isä auttaa ja rakastaa. Jos lapsenusko säilyy ihmisen elämässä, niin uskoon tuleminen ei varmastikaan vaadi synnintuntoa, vaan ihminen luottaa Isään edelleenkin."

Tuo on sitä luterilaisuutta. Eli ei vaadita erikseen mitään erikoista synnintuntoa, jotta voisi saada uskon.

Et siis pyydä syntejäsi anteeksi kun et tunne olevasi syntinen?

• Anonyymi

Nukkuva ei tiedä mitään, sun omatunto nukkuu, herätys!

• ”Anonyymi” 2025-01-22 15:36:25 kirjoitti: ”Uskoontulon merkitys tulisi ymmärtää kirkkokunnasta riippumatta. Keskustelussa katolinen pappikin puhui ongelmitta uskoontulostaan.”

Todellakin, ”uskoon tuleminen” tai ”uudestisyntynyt” tarkoittaa vähän eri asioita riippuen siitä, mitä teologiaa käytetään.

Uskoon tuleminen voi olla sitä, että jo lapsesta saakka usko on ollut tärkeä. Samoin me voimme kulkea erilaisia polkuja, kuka lyhyemmän ja kuka pidemmän ja jossain vaiheessa voi tunnustaa että on saanut uskon tai tullut uskoon. Sekin voi olla pidempi prosessi.

Mission Europe -järjestön johtaja Mika Tuovinen kirjoittaa aika hyvin:
      ”Luterilaisen kirkon perustajahahmo Martti Luther (1483-1546) koki nuoruudessa Jumalan pelastavan hänet rajuilmassa ja hän lupasi lähteä luostariin. Hänet vihittiin papiksi, hän opiskeli teologian tohtoriksi ja opetti yliopistossa toisia. Hänelle uskon olemus aukesi, kun hän ymmärsi yli kolmekymppisenä, että hän kelpaa Jumalalle yksin uskon tähden Jeesuksen vuoksi.”

Eli ”Anonyymi” 2025-01-21 10:11:51 väittämä ” No miten nyt luterilaiseen "uskoon" tullaan, hyväksytään papit ja liturgiset operaatiot ja se on sitten siinä.” menee pahasti pieleen.

Jos taas on käsitys, että uskoon tulemin on joku nopea ja tunteikas kokemus, ei siinä sinällään ole mitään väärää, mutta sitä voidaan jopa vaatia. Ellei joku koe tuollaista, häneltä voidaan jopa evätä oikeus uskoon.

Toinen on tämä uudestisyntyminen. Eri teologiat käsittävät sillä vähän eri asioita.

Luterilaisuus:
      ”Uudestisyntymisellä (kr. palingenesia) tarkoitetaan Raamatussa uuteen Jumala-suhteeseen pääsemistä. Uudestisyntymisessä ihminen joka on luonnostaan synnin orjia, hengellisesti kuollut ja Jumalan vihollinen, syntyy uudelleen Jumalan omaksi.”
      ”Uudestisyntyminen tapahtuu siten, että me kasteen kautta pääsemme osallisiksi Kristuksen pelastusteosta.”
      ”Ihminen ei voi vaikuttaa uudestisyntymisessä, vaan se on kokonaan Jumalan työtä.”

Luterilainen kirkko:
      ”Uudestisyntyneellä tarkoitetaan kastettua kristittyä. Uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, jossa Jumalan Sana yhdistyy veteen. Pyhä Henki lahjoittaa uskon, jolla kristitty saa tarttua aina uudestaan kasteen lupauksiin. Kerran saatu kaste kantaa läpi elämän.”
      ”Uudesti syntyminen on siirtymistä tuomion alaisuudesta armon alaisuuteen.”

On siis hyvä tuntea nämä ja ymmärtää, että riippuu kovasti siitä, minkä teologian on omaksunut, mistä tarkalleen ottaen sitten keskustellaan.

• Anonyymi

Raamatun teologia on ainoa oikea. Sinun liberaaliteologiasi on harhaoppi.

• Anonyymi kirjoitti:

Eli et taida oikein edes tietää, mitä se teologia on.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Eli et taida oikein edes tietää, mitä se teologia on.

Teopogioista viis sillä ne ovat vain sitä Jeesuksen mainitsemaa kirjanoppineisuutta, Tärkeintä on Jeesuksen seuraaminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Teopogioista viis sillä ne ovat vain sitä Jeesuksen mainitsemaa kirjanoppineisuutta, Tärkeintä on Jeesuksen seuraaminen.

Olet erehtynyt. Ei se hihhulikokouksissa saarnaava pastori mikään Jeesus ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet erehtynyt. Ei se hihhulikokouksissa saarnaava pastori mikään Jeesus ole.

Mikä tekee kokouksesta hihhulisellaisen ?

Oliko apostolien tai jeesuksen kokoukset hihhulisellaisia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos jääkiekossa yleisö huutaa otsa punasena veetä ja peetä, onko se luterilaunen hihhulikokous?

• Anonyymi kirjoitti:

Vaikka teologia on yksi tieteenala, sillä on edelleen se merkitys, mikä oli aikoinaan,
        Se voidaan käsittään opiksi Jumalasta ja Hänen ominaisuuksistansa, mutta enemmän se on se opillinen järjestelmä ja tapa ajatella, mitä Raamatusta löytyy.

Esimerkiksi opit kasteesta, uudestisyntymästä, miten seurakunta rakentuu, jne. ovat teologiaa.

Kristinuskon eri suunnissa painotetaan siis eri kohtia Raamatusta ja tästä muodostuu heidän teologiset oppinsa.

• Mummomuori2 kirjoitti:

Vaikka teologia on yksi tieteenala, sillä on edelleen se merkitys, mikä oli aikoinaan,
        Se voidaan käsittään opiksi Jumalasta ja Hänen ominaisuuksistansa, mutta enemmän se on se opillinen järjestelmä ja tapa ajatella, mitä Raamatusta löytyy.

Esimerkiksi opit kasteesta, uudestisyntymästä, miten seurakunta rakentuu, jne. ovat teologiaa.

Kristinuskon eri suunnissa painotetaan siis eri kohtia Raamatusta ja tästä muodostuu heidän teologiset oppinsa.

Teologia joka ei edes lähtökohtaisesti pidä Raamattua Jumalan sanana on harhaoppia. 😺

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Teologia joka ei edes lähtökohtaisesti pidä Raamattua Jumalan sanana on harhaoppia. 😺

Teologia tutkii Raamattua tieteellisin metodein niinkuin muutakin kirjallisuutta. Ville Mäkipellon ja Paavo Huotarin kirja Sensuroitu avaa hyvin tämän pyhän kirjan teologista tutkimusta maallikollekin ymmärrettävällä tavalla. Suosittelen lämpimästi.

Luterilainen

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

"Teologia" joka pitää Raamattua kristallipallona omille uskomuksilleen ja rajattomalle mielikuvitukselleen ei kuulu vastuullisen kristityn harrastuksiin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesuksen pitämät puheet olivat lähinnä opetuksia kuten vuorisaarna Matt. 5. Paavalin perustamissa seurakunnissa oli myös hihhuloimista josta Paavali varoittaa ja neuvoo. Esimerkiksi hurmokselliset kielilläpuhumiset aiheuttivat sekamelskaa ja ehtoollisen yhteydessä alkoholinkäyttö muodostui ongelmaksi yleiselle järjestyksellekin. Korinttolaiskirjeet kertovat tästä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Teologia" joka pitää Raamattua kristallipallona omille uskomuksilleen ja rajattomalle mielikuvitukselleen ei kuulu vastuullisen kristityn harrastuksiin

Raamattu ei ole myöskään erehtymätön. Siinä on kirjoittajien omaa "astianmakua" mukana, mutta se riittää kuitenkin kertomaan kristinuskon perusasiat riittävän hyvin. Tämän pitäisi olla hyvin selvää teologiaa opiskelevien keskuudessa.

• aito_Iainen kirjoitti:

”Teologia joka ei edes lähtökohtaisesti pidä Raamattua Jumalan sanana on harhaoppia.”

Teologialla tarkoitetaan myös sellaista ajatus- ja puhetapaa, mikä perustuu kristillisiin oppeihin ja näkemyksiin. Alun perin se tarkoitti siis järkiperäistä puhetta Jumalasta.

Sinä siis käytät tuossa yhtä kristinuskon suunnan teologiaa, missä uskotaan kirjaimellisesti Raamattuun. Se on vain yksi ja varsin nuori teologia.

• Anonyymi
        aito_Iainen kirjoitti:

Tämä on sitä lajia fundamentalismia, jota Uuden testementin kirjoittaneet apostolit EIVÄT edustaneet. Tällaiseen fundamentalismiin sisältyy usein oletus Raamatun erehtymättömyydestä, vaikka yksikään Raamatun kirjoittaja ei itsestään eikä kirjoituksistaan sellaista väitettä esitä - syystä siitä, että se olisi ollut jumalanpilkkaa.

Tällaisesta fundamentalismista varoitti Paavali todetessaan, että "kirjain kuolettaa". Hän nimittäin myönsi, että tietomme ja profetoimisemme on vajavaista. Eikä moinen ajatus kummastuttanut eikä hirvittänyt häntä toisin kuin nykyajan fundamentalisteja.

• Anonyymi kirjoitti:

Tämä on sitä lajia fundamentalismia, jota Uuden testementin kirjoittaneet apostolit EIVÄT edustaneet. Tällaiseen fundamentalismiin sisältyy usein oletus Raamatun erehtymättömyydestä, vaikka yksikään Raamatun kirjoittaja ei itsestään eikä kirjoituksistaan sellaista väitettä esitä - syystä siitä, että se olisi ollut jumalanpilkkaa.

Tällaisesta fundamentalismista varoitti Paavali todetessaan, että "kirjain kuolettaa". Hän nimittäin myönsi, että tietomme ja profetoimisemme on vajavaista. Eikä moinen ajatus kummastuttanut eikä hirvittänyt häntä toisin kuin nykyajan fundamentalisteja.

"Raamatun erehtymättömyydestä, vaikka yksikään Raamatun kirjoittaja ei itsestään eikä kirjoituksistaan sellaista väitettä esitä..."

Eipä niin. Enemmän asia merkitsi kuin se, miten se oli ilmaistu.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Raamatun erehtymättömyydestä, vaikka yksikään Raamatun kirjoittaja ei itsestään eikä kirjoituksistaan sellaista väitettä esitä..."

Eipä niin. Enemmän asia merkitsi kuin se, miten se oli ilmaistu.

""Raamatun erehtymättömyydestä, vaikka yksikään Raamatun kirjoittaja ei itsestään eikä kirjoituksistaan sellaista väitettä esitä..."

Kyse ei ole Raamatun erehtymättömyydestä vaan kyse onko Jumala jotenkin erehtynyt antaessaan Sanaan pyhille kirjoittajille.

Minusta Jumala ei erehdy vaan Hänen toimittamansa Sana on yhä sellaisenaan voimassa ja totuudessa.

• Anonyymi kirjoitti:

""Raamatun erehtymättömyydestä, vaikka yksikään Raamatun kirjoittaja ei itsestään eikä kirjoituksistaan sellaista väitettä esitä..."

Kyse ei ole Raamatun erehtymättömyydestä vaan kyse onko Jumala jotenkin erehtynyt antaessaan Sanaan pyhille kirjoittajille.

Minusta Jumala ei erehdy vaan Hänen toimittamansa Sana on yhä sellaisenaan voimassa ja totuudessa.

"...vaan kyse onko Jumala jotenkin erehtynyt antaessaan Sanaan pyhille kirjoittajille."

Kun kirjoitat sanan isolla kirjaimella "Sana", se (kr. Logos) tarkoittaa siis Kristusta.

Mutta se viesti, minkä Jumala antoi, kirjoittivat ihmiset sillä ymmärryksellä, mikä heillä silloin oli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin. Harhauttaja tai harhautettu täytyy olla väittääkseen, että ihminen uudestisyntyy kasteessa! Pitää osata jakaa Jumalan sana oikein, niin Raamattu meitä kehottaa. Jeesus saarnasi kuningaskunnan evankeliumia juutalaisille. Kun he eivät kansana vielä silloin ottaneet häntä vastaan Messiaanaan - se tapahtuu vasta antikristuksen ajan lopussa, ja silloin Jeesus palaa maan päälle näkyvästi, meidän kanssamme, jotka hän aikaisemmin oli temmannut ylös taivaan häihin - Jeesus paljasti Paavalille uuden pelastussuunnitelmansa; pelastumisen yksin Jumalan armosta, yksin uskon kautta Jeesuksen vereen. Jeesuksen teko kattoi kaikkien kaikki synnit. Se oli täydellinen sovitus. Jotta voisimme päästä osallisiksi siitä, meidän tulee vain uskoa se oman syntisyytemme kohdalle. 1 Cor 15:1-4 (KJB).

Joillakin ihmisillä on vaikeus ottaa lahjaa vastaan. He luulevat, että heidän täytyy itse ensin tulla niin 'hyviksi', että kelpaavat Jumalalle. He luulevat, että Jeesuksen sovitustyö on kauppatavara, jonka ostamme omilla 'hyvillä teoillamme'. Se on Jeesuksen pilkkaamista!

Jos joku tarjoaa sinulle lahjaa, mitä teet? Alatko epäillä hänen motiivejaan? Mietitkö, oletko lahjan arvoinen? Käykö ylpeydellesi, ajatteletko, että toinen pitää sinua köyhänä? Ajatteletko, että et oikeastaan edes tarvitse tuota lahjaa? Vastaatko töykeästi juuri niin; 'En tarvitse sitä. Jos tarvitsen, ostan itse.'? Vai ilahdutko lahjasta ja otat sen kiittäen vastaan?

Jos ei tunne tarvitsevansa pelastusta helvetiltä, jonne synnit meidät johtavat, ei voi ottaa uskossa vastaan Jeesuksen tarjoamaa, meille ilmaista pelastusta. Uudestisyntyminen on juuri sitä, että tajuaa olevansa matkalla helvettiin, katuu syntejään, ymmärtää Jeesuksen rakkaudenlahjan merkityksen ja ottaa sen kiitollisin mielin vastaan. Tämä on se parannus, kääntymys. Sillä hetkellä uudestisynnymme ja saamme ikuisen elämän. Pelastumistaan ei voi menettää, toisin kuin esimerkiksi helluntailaiset ja muut katolisen pakanauskonnon äpärätyttäret luulevat.

Aloittaja, Jeesus kertoi, että vain sairaat tarvitsevat parantajaa. Jos et tunne olevasi synnistä sairas, et tunne tarvitsevasi Jeesusta. Toivon, että sinulle käy kuin minulle. En tajunnut edes etsiä, mutta Jumala johdatti minut sairaana kuuntelemaan kristillistä radiokanavaa, joka oli ainut kanava, joka tarjosi puheohjelmaa yöllä. Huomasin pian tulleeni uskoon. Ensimmäistä kertaa elämässäni tajusin, mitä evankeliumi oikeasti on. Meidän ei tarvitse tehdä mitään. Emme voi pelastaa itseämme. Jeesus valmisti pelastuksen meille jokaiselle. Meidän tulee vain uskoa se ja ottaa se vastaan. Mikä valtava rakkaus meitä syntisiä kohtaan!

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Uskonnot, jotka opettavat, että kaste pelastaa ja että ehtoollisessa syödään Jeesuksen ruumis ja että pelastumisensa voi menettää, opettavat väärin. Noihin kultteihin uskovat eivät vielä ole pelastuneet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamattu ei ole myöskään erehtymätön. Siinä on kirjoittajien omaa "astianmakua" mukana, mutta se riittää kuitenkin kertomaan kristinuskon perusasiat riittävän hyvin. Tämän pitäisi olla hyvin selvää teologiaa opiskelevien keskuudessa.

King James Bible on täydellinen. Se on seitsemän kertaa karkaistu Jumalan sana vuodesta 1611. Se on seitsemäs englanninkielinen käännös, ja englanti on seitsemäs kieli, jolle Raamattu käännettiin. Kuunnelkaa Brandon Petersonia. Hän on todistanut KJB:n täydellisyyden tieteellisesti ja toistettavasti. Helposti.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

”Teologia joka ei edes lähtökohtaisesti pidä Raamattua Jumalan sanana on harhaoppia.”

Teologialla tarkoitetaan myös sellaista ajatus- ja puhetapaa, mikä perustuu kristillisiin oppeihin ja näkemyksiin. Alun perin se tarkoitti siis järkiperäistä puhetta Jumalasta.

Sinä siis käytät tuossa yhtä kristinuskon suunnan teologiaa, missä uskotaan kirjaimellisesti Raamattuun. Se on vain yksi ja varsin nuori teologia.

Kerrankin paljastit ei-kristillisyytesi ihan suoraan. Kristitty uskoo Raamatun virheettömyyden, siis King James Biblen. Sinulle se on vian yksi vaihtoehto muiden joukossa. Sinulle se on yksi ja sama, mutta kallistut enemmän Raamatun arvostelijoiden kuin sen puolustajien puolelle, koska heissä on sama henki kuibn sinussa.

• Anonyymi kirjoitti:

Kerrankin paljastit ei-kristillisyytesi ihan suoraan. Kristitty uskoo Raamatun virheettömyyden, siis King James Biblen. Sinulle se on vian yksi vaihtoehto muiden joukossa. Sinulle se on yksi ja sama, mutta kallistut enemmän Raamatun arvostelijoiden kuin sen puolustajien puolelle, koska heissä on sama henki kuibn sinussa.

Ei se noin mene. Mutta jos sinulle yksi tietty ulkomaalainen käännös on tärkeä, toki sitä voit käyttää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kristitty uskoo Raamatun virheettömyyden, ..."

Aito kristitty uskoo että Jumala on voimallinen myös huolehtimaan Sanastaan ja totuudestaan, vaikka kirjanoppineet (teologit) sitä kuinka vääntelisivät ja kääntelisivät.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Ei se noin mene. Mutta jos sinulle yksi tietty ulkomaalainen käännös on tärkeä, toki sitä voit käyttää.

Ethän sinä edes lue mitään Raamattua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aito kristitty uskoo että Jumala on voimallinen myös huolehtimaan Sanastaan ja totuudestaan, vaikka kirjanoppineet (teologit) sitä kuinka vääntelisivät ja kääntelisivät.

Jumala lupasi säilyttää sanansa, ja hän teki sen. Vaikka katolinen satanistinen pakanauskonto yritti satoja vuosia estää sen, että Raamattuja käännettäisiin kansankielille, Jumala suojeli uskovien toimintaa ja lopulta toi esille King James Biblen, joka on pilkulleen täydellinen. Opetelkaa englantia ja sitten tutustukaa Brandon Petersonin löydöksiin. Hän on todistanut KJB:n yliluonnollisuuden tieteellisesti. Se menee niin. Suuri osa muotouskonnollisista nimellisesti 'kristityistä' karsastaa KJB:a ja puolustaa mitä tahansa muuta käännösväännöstä. Olen huomannut KJB-vihan olevan melko luotettava oire siitä, että puhuja vihaa totuutta. Samaan oireyhtymään kuuluvat pretribulaatio-ylöstempauksen kieltäminen, naispappeuden hyväksyminen, homopapeista puhumattakaan.

• Anonyymi kirjoitti:

"...vaikka kirjanoppineet (teologit) sitä kuinka vääntelisivät ja kääntelisivät."

Tiesikö että Paavali oli aikansa arvostettu kirjanoppinut.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"...vaikka kirjanoppineet (teologit) sitä kuinka vääntelisivät ja kääntelisivät."

Tiesikö että Paavali oli aikansa arvostettu kirjanoppinut.

You devil's advocate.

• Anonyymi

Hihhulointi on oikeasti sitä kun Jumala antaa poweria.

Ei se että ihmisellä on AHDH tai muutoin sekoilee.

• Ensin rakastu Jumalaan ja anna sitten Hänen ilmoittaa että olet syntinen paskiainen täysin saastassa ja vääryydessä vailla pelastusta ja varmuutta siitä.

Teot ratkaise mistä uskosta ne tulevat >>

Jaak. 2:14

Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?

Jaak. 2:17

Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.

Jaak. 2:18

Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.

Jaak. 2:20

Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?

Jaak. 2:22

Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;

Jaak. 2:26

Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

Jaak. 3:13

Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.

• "Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä."

Sepä!

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä."

Sepä!

Mitä Jeesus merkitsee sinulle?

• Anonyymi

Älä tyrkytä omaa syntisyyttäsi muille. Pidä se itselläsi vain.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä tyrkytä omaa syntisyyttäsi muille. Pidä se itselläsi vain.

Sinä olet yhtä syntinen, tyrkytyksistä tai niiden puutteista huolimatta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä Jeesus merkitsee sinulle?

Esitit kristinuskon tärkeimmän kysymyksen johon on suorastaan pakko vastata vaikka en mummomuori olekaan.

Jeesus merkitsee minulle Jumalan rakkautta ja se toteutuu käytännössä kun me ihmiset rakastamme toisiamme.

Terv. Luterilainen kristitty Jumalan armosta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä olet yhtä syntinen, tyrkytyksistä tai niiden puutteista huolimatta.

Kristinuskossa (luterilaisuudessa) ihminen ei pelastu syntisyytensä ansiosta vaan Jumalan rakkaudesta.

• Anonyymi kirjoitti:

Esitit kristinuskon tärkeimmän kysymyksen johon on suorastaan pakko vastata vaikka en mummomuori olekaan.

Jeesus merkitsee minulle Jumalan rakkautta ja se toteutuu käytännössä kun me ihmiset rakastamme toisiamme.

"Jeesus merkitsee minulle Jumalan rakkautta ja se toteutuu käytännössä kun me ihmiset rakastamme toisiamme."

Tästä olen samaa mieltä.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"Jeesus merkitsee minulle Jumalan rakkautta ja se toteutuu käytännössä kun me ihmiset rakastamme toisiamme."

Tästä olen samaa mieltä.

Olet kuitenkin rakkauden vastakohta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kristinuskossa (luterilaisuudessa) ihminen ei pelastu syntisyytensä ansiosta vaan Jumalan rakkaudesta.

Kristinuskossa ihminen pelastuu syntisyydestään huolimatta, Jumalan armosta, kun uskoo ja oman syntisyytensä kohdalle vastaanottaa Jeesuksen veren sovituksen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet kuitenkin rakkauden vastakohta.

Se mikä mummon lähes joka kommentista huokuu ei tosiaan ole rakkautta. Kehotan häntä tulemaan uskoon. Uskovien ylöstempaus on lähellä. Jos et ole ottanut vastaan Jeesuksen sovitustyötä oman kurjan syntisyytesi kohdalle, joudut jäämään Jumalan vihan aikaab. Et pysty kuvittelemaankaan, millaista se tulee olemaan. Luultavasti otat pedon merkin ja menetät mahdollisuutesi pelastua. Nyt tässä ajassa on vielä helppo pelastua, Jeesuksen tähden. Käytä tilaisuutta hyväksesi tänään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet samanlainen kuin mummo.
        Ette tunnusta Jeesusta lihaan tulleena Jumalana joka sovitti syntisi ristillä.

• Anonyymi

Ihmisen on riisuttava koko lihallisen minuutensa himoineen päivineen ja otettava uskoontulossa Jeesuksen vastaan ja sitten seurata Häntä ja Hänessä eläen iankaikkisesti lähimmäis- ja evankeliointityötä tehden.

Ihminen ei riitä sellaisena kuin on eikä saa olla oma lihallinen itsensä tippaakaan eikä toteuttaa itseään - vaan tulee toteuttaa Kristusta Jeesusta.

• Anonyymi

Aamen!

• Anonyymi

Ja tämä toteutetaan parhaiten homoja kiusaamalla ja kristillistä kirkkoa herjaamalla ja panettelemalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja tämä toteutetaan parhaiten homoja kiusaamalla ja kristillistä kirkkoa herjaamalla ja panettelemalla.

Olet väärässä. Tee parannus!

• Anonyymi

Muuten hyvä mutta järjestys ihan väärä ja eksyttävä.

• Niin rakas , mutta se vain on niin että , ei ihminen voi risua lihansans mitenkään. Ei se tapahtuu niinkuin olisit suihkuun menossa , että riisut vaatteet ja laitat ne pesukoneen.

• Anonyymi
        Savis kirjoitti:

Niin rakas , mutta se vain on niin että , ei ihminen voi risua lihansans mitenkään. Ei se tapahtuu niinkuin olisit suihkuun menossa , että riisut vaatteet ja laitat ne pesukoneen.

Niin, jopa Paavali, ehkä kaikkien aikojen suurin kristitty, valitti, miten huomasi tekevänsä asioita, joita ei olisi halunnut tehdä. Vasta ylöstempauksessa saamme kirkastetun ruumiin, joka ei enää tee syntiä. On kuitenkin hyvä pyrkiä vastustamaan synnin tekemistä.

Kuuntelin Youtubesta Uptime:n kanavalta viimeisimmän keskustelun. Siinä Aaron (God a Minute) selitti, miksi hän pitää hyvin todennäköiusenä, että kristittyjen ylöstempaus tapahtuu Shavuot-juhlan aikana, ja nimenomaan tänä vuonna. Sinne kesäkuun alkuun on enää nelisen kuukautta.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin, jopa Paavali, ehkä kaikkien aikojen suurin kristitty, valitti, miten huomasi tekevänsä asioita, joita ei olisi halunnut tehdä. Vasta ylöstempauksessa saamme kirkastetun ruumiin, joka ei enää tee syntiä. On kuitenkin hyvä pyrkiä vastustamaan synnin tekemistä.

Kuuntelin Youtubesta Uptime:n kanavalta viimeisimmän keskustelun. Siinä Aaron (God a Minute) selitti, miksi hän pitää hyvin todennäköiusenä, että kristittyjen ylöstempaus tapahtuu Shavuot-juhlan aikana, ja nimenomaan tänä vuonna. Sinne kesäkuun alkuun on enää nelisen kuukautta.

Vasta ylösnousemuksen jälkeen tarvit näköjään ,, että olet puhdas ja pyhä uskova ? No sitten pakanat katto ja tarkaille sun näyttö javaellus ja hedelmät ja sano sinusta mukamas uskossa ja ihan oikein niinkuin lööperitkin maailman kanssa. Ja lisäävät sitten ,, mitä minä sanoin uskovista...

• Anonyymi

No ei.
      Pitää vaan olla muutoin hölmö ja totuudenvieroksuja

• Anonyymi

Kuten sinä olet.

• Anonyymi

Ei ainoastaan tarvi tuntea syyllisyyttä, vaan tulee kokonaan kieltää itsensä himoineen päivineen ja ottaa Jeesus sijaan.

Eli uskoontullakseen tulee toimia täysin päinvastoin miten kirkko johdattaa ihmisiä helvettiin tyyliin että "Sinä riität!" tai "Saa olla ihan oma itsensä!".

• "...vaan tulee kokonaan kieltää itsensä..."

Mitähän tuollakin tarkoitetaan?

Pitää kieltää siis oma nimi, sukupuoli, kansalaisuus, kieli vai kenties kieltää jopa oma olemassa olonsa?

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"...vaan tulee kokonaan kieltää itsensä..."

Pitää kieltää siis oma nimi, sukupuoli, kansalaisuus, kieli vai kenties kieltää jopa oma olemassa olonsa?

Et odottaisi tyhmyyttäsi jos tuntisit Raamatun sanan .

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

"...vaan tulee kokonaan kieltää itsensä..."

Luuk. 9 ” 23-26 Jeesus sanoi kaikille: Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elä­mänsä, kadottaa sen, mutta joka ka­dottaa elämänsä minun tähteni, pelas­taa sen. Mitä se hyödyttää ihmistä, vaik­ka hän voittaisi omakseen koko maail­man, mutta saattaisi itsensä tuhoon tai turmioon? Joka häpeää minua ja minun sanojani, sitä Ihmisen Poika häpeää, kun hän tulee kirkkaudessaan ja Isän ja pyhien enkelien kirkkaudessa.

”Jeesus käyttää sanoja itsensä kieltäminen ja ristin ottaminen sellaisessa muodossa (aoristi), joka tarkoittaa sanojen olevan perustana kolmannelle, eli seuraamiselle. Jeesus siis osoittaa, että itsensä kieltäminen ja ristin ottaminen muodostavat sitovan perustan opetuslapseudelle so. Hänen seuraamiseensa. Mutta Hänen seuraamisensa (preesens) on jatkuvaa, loputonta. Seuraamisessa kasvetaan perustan eli itsensä kieltämisen ja ristin ottamisen kautta.

Teksti osoittaa, että Jeesuksen seuraamisessa meidän tulee tietoisesti suuntautua kohti Jumalan tahtoa kieltäytymällä nöyrällä mielellä oman elämämme tahdosta ja suunnitelmista.

Itsensä kieltäminen. Mistä Jeesus puhuu?
        Itsensä kieltämisellä Jeesus puhuu siitä, että ihminen on valmis luopumaan itsekkäistä haluistaan ja turvan asettamisesta maailmaan ja maailman asioihin. Se on omien toiveiden ja kiinnostuksen kohteiden asettamista taka-alalle. Itseys so. oma tahto ei ole enää johdossa, vaan Jumala on johdossa.

Sana kieltäköön merkitsee tässä kääntymistä pois itsestä. Se on toisen suunnan valitsemista. Usein tällä Jeesuksen sanalla itsensä kieltämisellä ajatellaan sitä, ettei kristityillä so. uskovilla saa olla itsekunnioistusta laisinkaan. Jeesus ei tarkoita sitä, että meidän tulee luopua itsemme kunnioittamisesta tai itseluottamuksesta. Ei näin. Jeesus tarkoittaa sitä, että Hänen seuraajansa kääntyvät omasta tahdostaan ja itsestään Kristuksen johdettavaksi ja Hänen tahtoonsa suostuen ja alistuen.

Itsensä kieltäminen on vaikeaa. Saatamme mieluimmin sanoa, että olen valmis olemaan kristitty, mutta en halua olla Jeesus-intoilija. Tiedättekö, itsensä kieltäminen ei ole vaihtoehto. Se on todellisen kristityn tie, jolle hän antautuu koko sydämellään, koko sielullaan, koko voimallaan ja koko ymmärryksellään. Itsensä kieltäminen voidaan ymmärtää tänä päivänä monessa eri asiayhteydessä.

Vanhemmat joutuvat useinkin lastensa vuoksi luopumaan tai jättämään jonkin asian tai harrastuksen taka-alalle. Lapsen huolenpito ja hyvinvointi koetaan ensisijaisena ja tärkeänä, ja tällöin vanhempi on valmis luopumaan jostakin itselle tärkeästä toiminnasta. Usein tämä jostakin asiasta luopuminen lapsiperheessä koskettaa ennen kaikkea äitejä.

Aviopuolisot joutuvat ainakin silloin tällöin kääntymään pois omista itsekkäistä haluistaan ja menoistaan. On otettava toinen huomioon, jotta sopu säilyy. ”Rakkaus ei etsi omaa etuaan”, niin kuin Paavali kirjoittaa 1. Korinttilaiskirjeen luvussa 13. Tässäkin asiassa meillä ihmisillä on paljon oppimista ja parannettavaa.

Työpaikoillamme voimme toimia niin, että emme tavoittele vain itsellemme kunniaa ja hyötyä, vaan koko työyhteisölle. Olemme valmiita kääntymään omasta ensisijaisesta edustamme pois, ja katsomaan koko työyhteisön etua, vaikka se aiheuttaisi lisätyötä itselle ja oman kunnian vähenemistä.

Mutta ennen kaikkea itsensä kieltäminen tulee olla elämässämme Jumalan edessä kohdallaan. Se tarkoittaa sitä, että etsimme Hänen tahtoaan ja vietämme aikaa Hänen edessään, jotta Hän voi viedä ja johtaa askeleitamme Hänen meille viitoittamansa tien mukaisesti. Ja tässä meillä kristityillä on todella paljon oppimista ja parannettavaa.”

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luuk. 9 ” 23-26 Jeesus sanoi kaikille: Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elä­mänsä, kadottaa sen, mutta joka ka­dottaa elämänsä minun tähteni, pelas­taa sen. Mitä se hyödyttää ihmistä, vaik­ka hän voittaisi omakseen koko maail­man, mutta saattaisi itsensä tuhoon tai turmioon? Joka häpeää minua ja minun sanojani, sitä Ihmisen Poika häpeää, kun hän tulee kirkkaudessaan ja Isän ja pyhien enkelien kirkkaudessa.

”Jeesus käyttää sanoja itsensä kieltäminen ja ristin ottaminen sellaisessa muodossa (aoristi), joka tarkoittaa sanojen olevan perustana kolmannelle, eli seuraamiselle. Jeesus siis osoittaa, että itsensä kieltäminen ja ristin ottaminen muodostavat sitovan perustan opetuslapseudelle so. Hänen seuraamiseensa. Mutta Hänen seuraamisensa (preesens) on jatkuvaa, loputonta. Seuraamisessa kasvetaan perustan eli itsensä kieltämisen ja ristin ottamisen kautta.

Teksti osoittaa, että Jeesuksen seuraamisessa meidän tulee tietoisesti suuntautua kohti Jumalan tahtoa kieltäytymällä nöyrällä mielellä oman elämämme tahdosta ja suunnitelmista.

Itsensä kieltämisellä Jeesus puhuu siitä, että ihminen on valmis luopumaan itsekkäistä haluistaan ja turvan asettamisesta maailmaan ja maailman asioihin. Se on omien toiveiden ja kiinnostuksen kohteiden asettamista taka-alalle. Itseys so. oma tahto ei ole enää johdossa, vaan Jumala on johdossa.

Sana kieltäköön merkitsee tässä kääntymistä pois itsestä. Se on toisen suunnan valitsemista. Usein tällä Jeesuksen sanalla itsensä kieltämisellä ajatellaan sitä, ettei kristityillä so. uskovilla saa olla itsekunnioistusta laisinkaan. Jeesus ei tarkoita sitä, että meidän tulee luopua itsemme kunnioittamisesta tai itseluottamuksesta. Ei näin. Jeesus tarkoittaa sitä, että Hänen seuraajansa kääntyvät omasta tahdostaan ja itsestään Kristuksen johdettavaksi ja Hänen tahtoonsa suostuen ja alistuen.

Itsensä kieltäminen on vaikeaa. Saatamme mieluimmin sanoa, että olen valmis olemaan kristitty, mutta en halua olla Jeesus-intoilija. Tiedättekö, itsensä kieltäminen ei ole vaihtoehto. Se on todellisen kristityn tie, jolle hän antautuu koko sydämellään, koko sielullaan, koko voimallaan ja koko ymmärryksellään. Itsensä kieltäminen voidaan ymmärtää tänä päivänä monessa eri asiayhteydessä.

Vanhemmat joutuvat useinkin lastensa vuoksi luopumaan tai jättämään jonkin asian tai harrastuksen taka-alalle. Lapsen huolenpito ja hyvinvointi koetaan ensisijaisena ja tärkeänä, ja tällöin vanhempi on valmis luopumaan jostakin itselle tärkeästä toiminnasta. Usein tämä jostakin asiasta luopuminen lapsiperheessä koskettaa ennen kaikkea äitejä.

Aviopuolisot joutuvat ainakin silloin tällöin kääntymään pois omista itsekkäistä haluistaan ja menoistaan. On otettava toinen huomioon, jotta sopu säilyy. ”Rakkaus ei etsi omaa etuaan”, niin kuin Paavali kirjoittaa 1. Korinttilaiskirjeen luvussa 13. Tässäkin asiassa meillä ihmisillä on paljon oppimista ja parannettavaa.

Työpaikoillamme voimme toimia niin, että emme tavoittele vain itsellemme kunniaa ja hyötyä, vaan koko työyhteisölle. Olemme valmiita kääntymään omasta ensisijaisesta edustamme pois, ja katsomaan koko työyhteisön etua, vaikka se aiheuttaisi lisätyötä itselle ja oman kunnian vähenemistä.

Mutta ennen kaikkea itsensä kieltäminen tulee olla elämässämme Jumalan edessä kohdallaan. Se tarkoittaa sitä, että etsimme Hänen tahtoaan ja vietämme aikaa Hänen edessään, jotta Hän voi viedä ja johtaa askeleitamme Hänen meille viitoittamansa tien mukaisesti. Ja tässä meillä kristityillä on todella paljon oppimista ja parannettavaa.”

"Itsensä kieltäminen. Mistä Jeesus puhuu?
        Itsensä kieltämisellä Jeesus puhuu siitä, että ihminen on valmis luopumaan itsekkäistä haluistaan ja turvan asettamisesta maailmaan ja maailman asioihin. "

Jeesus opettaa täysin päinvastoin kuin kirkko - kirkko on vain paholaisen lanseeraama eksyttäjä.

Kirkko opettaa että "saa olla sellainen kuin on" ja että "sinä riität".

Jeesus tosiaan opettaa että ihmisen tulee kieltää ja tyhjentää itsensä ja antaa Hänen täyttää meidät. Ihminen kun luonnostaan on paholaisen omaisuutta ja luterilaisten käytös taas tänä viikonloppuna tuo elävästi esille mitä tuo paholaisen omana olo tarkoittaa tässäkin ajassa.

Kun ihminen tulee uskoon Jeesukseen niin Pyhä henki alkaa valottaa mitä tekoa me oikeasti olemme ja tämän jälkeen koko loppuelämä on yhtä parannuksen tekoa omana itsenään ja toisiin päin evankeliumia ja lähimmäistyötä.

• Anonyymi

Aivan näin rakas Anonyymi..

• Anonyymi kirjoitti:

”Anonyymi” 2025-01-31 14:27:35 kirjoitti: ”…meidän tulee tietoisesti suuntautua kohti Jumalan tahtoa kieltäytymällä nöyrällä mielellä oman elämämme tahdosta ja suunnitelmista.”

Ensinnäkin kiitos asiallisesta vastauksesta.

Samoin siitä, että laitoit konkretiaa joka tekee asian ymmärrettäväksi:
        ”…ihminen on valmis luopumaan itsekkäistä haluistaan ja turvan asettamisesta maailmaan ja maailman asioihin. Se on omien toiveiden ja kiinnostuksen kohteiden asettamista taka-alalle.”
        ”Jeesus ei tarkoita sitä, että meidän tulee luopua itsemme kunnioittamisesta tai itseluottamuksesta.”

Meillä voi olla toiveita ja tavoitteita, mutta tosiaan ne voi siirtää joko hetkeksi tai joskus lopullisesti syrjään.

”Aviopuolisot joutuvat ainakin silloin tällöin kääntymään pois omista itsekkäistä haluistaan ja menoistaan. On otettava toinen huomioon, jotta sopu säilyy.”
        ”Olemme valmiita kääntymään omasta ensisijaisesta edustamme pois, ja katsomaan koko työyhteisön etua…”

Nämä ovat hyvin valaisevia esimerkkejä.

Tuo ilmaisu ”itsestä luopuminen” on vain kovin monimerkityksellinen. Se on enemmän mielestäni ymmärrettävä kuten sinäkin olet sen näemmä ymmärtänyt.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      115
      2193
    2. 172
      1797
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1175
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      84
      1104
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1040
    6. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      69
      1018
    7. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      43
      963
    8. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      75
      942
    9. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      8
      894
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      55
      890
    Aihe