Vaikkapa 4sylinterinen rivikone,100hv,miksei se akseli paksune sinne vauhtipyörään päin ,nelinkertaiseksi kun vääntö kuitenkin kovempi,4pyttyisessä,kuin 1pyttyisessä.
Kampiakselin vahvuus.
5
353
Vastaukset
- Anonyymi
Kokonaismomentti on tietyn jakson osien summa.
4-sylinterisen kampiakselille kohdistuva maksimimomentti on saman suuruinen kuin yhden samanlaisen sylinterin aiheuttama, 4- sylinterisessä se toistuu 2 kertaa kierroksella, 1- sylinterisessä joka toinen kierros.- Anonyymi
Ei ole nelisylinterisessä edes samansuuruinen, vaan pienempi. Kun yhdessä sylinterissä on työtahti, on toisessa samaan aikaan puristustahti, mikä kohdistaa kampiakselille vastakkaissuuntaisen momentin pienentäen suurinta hetkellista momenttia koko moottorissa.
Yksisylinterisessa on siis suurempi hetkellinen vääntö kampiakselissa kiertokankien ja vauhtipyörän välissä kuin nelisylinterisessä, kun kyse on nelitahtimoottorista, ja kun kaikki sylinterit ovat samanlaisia samalla polttoaineen syötöllä sylinterikohtaisesti mitattuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole nelisylinterisessä edes samansuuruinen, vaan pienempi. Kun yhdessä sylinterissä on työtahti, on toisessa samaan aikaan puristustahti, mikä kohdistaa kampiakselille vastakkaissuuntaisen momentin pienentäen suurinta hetkellista momenttia koko moottorissa.
Yksisylinterisessa on siis suurempi hetkellinen vääntö kampiakselissa kiertokankien ja vauhtipyörän välissä kuin nelisylinterisessä, kun kyse on nelitahtimoottorista, ja kun kaikki sylinterit ovat samanlaisia samalla polttoaineen syötöllä sylinterikohtaisesti mitattuna.Kampiakselin maksimimomentti on kyllä edellä kerrottu, riippumatta onko vastuksena toisen sylinterin puristus tai vauhtipyörän vastus.
Anekdoottina 4-sylinterinen dieselmoottori, sen yhden sylinterin puristustahti vaatii noin 5 kertaisen momentin verrattuna moottorin tuottamaan kokonaismomenttiin, eli kampiakselin vaihtokuorma on sitä luokkaa, että massan vähennys vaatii myös vauhtipyörän vaimennusta, kuten varmaan itsekin tiedät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kampiakselin maksimimomentti on kyllä edellä kerrottu, riippumatta onko vastuksena toisen sylinterin puristus tai vauhtipyörän vastus.
Anekdoottina 4-sylinterinen dieselmoottori, sen yhden sylinterin puristustahti vaatii noin 5 kertaisen momentin verrattuna moottorin tuottamaan kokonaismomenttiin, eli kampiakselin vaihtokuorma on sitä luokkaa, että massan vähennys vaatii myös vauhtipyörän vaimennusta, kuten varmaan itsekin tiedät.Maksimimomenttia ei kysytty, joten vastasit asian vierestä. Kysyttyyn asiaan korjauksen oli oikea.
- Anonyymi
Vääntölujuus kasvaa halkaisijan kolmannessa potenssissa, eli nelinkertaisella halkaisijalla saavutettaisiin 64 kertainen vääntölujuus.
Sellaiselle olisi käyttöä 256 sylinterisessä rivimoottorissa, ei muualla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2434203Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1182661Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412412Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161466Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811462- 481189
- 781107
- 45976
- 59973
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En171941