Vaikkapa 4sylinterinen rivikone,100hv,miksei se akseli paksune sinne vauhtipyörään päin ,nelinkertaiseksi kun vääntö kuitenkin kovempi,4pyttyisessä,kuin 1pyttyisessä.
Kampiakselin vahvuus.
5
321
Vastaukset
- Anonyymi
Kokonaismomentti on tietyn jakson osien summa.
4-sylinterisen kampiakselille kohdistuva maksimimomentti on saman suuruinen kuin yhden samanlaisen sylinterin aiheuttama, 4- sylinterisessä se toistuu 2 kertaa kierroksella, 1- sylinterisessä joka toinen kierros.- Anonyymi
Ei ole nelisylinterisessä edes samansuuruinen, vaan pienempi. Kun yhdessä sylinterissä on työtahti, on toisessa samaan aikaan puristustahti, mikä kohdistaa kampiakselille vastakkaissuuntaisen momentin pienentäen suurinta hetkellista momenttia koko moottorissa.
Yksisylinterisessa on siis suurempi hetkellinen vääntö kampiakselissa kiertokankien ja vauhtipyörän välissä kuin nelisylinterisessä, kun kyse on nelitahtimoottorista, ja kun kaikki sylinterit ovat samanlaisia samalla polttoaineen syötöllä sylinterikohtaisesti mitattuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole nelisylinterisessä edes samansuuruinen, vaan pienempi. Kun yhdessä sylinterissä on työtahti, on toisessa samaan aikaan puristustahti, mikä kohdistaa kampiakselille vastakkaissuuntaisen momentin pienentäen suurinta hetkellista momenttia koko moottorissa.
Yksisylinterisessa on siis suurempi hetkellinen vääntö kampiakselissa kiertokankien ja vauhtipyörän välissä kuin nelisylinterisessä, kun kyse on nelitahtimoottorista, ja kun kaikki sylinterit ovat samanlaisia samalla polttoaineen syötöllä sylinterikohtaisesti mitattuna.Kampiakselin maksimimomentti on kyllä edellä kerrottu, riippumatta onko vastuksena toisen sylinterin puristus tai vauhtipyörän vastus.
Anekdoottina 4-sylinterinen dieselmoottori, sen yhden sylinterin puristustahti vaatii noin 5 kertaisen momentin verrattuna moottorin tuottamaan kokonaismomenttiin, eli kampiakselin vaihtokuorma on sitä luokkaa, että massan vähennys vaatii myös vauhtipyörän vaimennusta, kuten varmaan itsekin tiedät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kampiakselin maksimimomentti on kyllä edellä kerrottu, riippumatta onko vastuksena toisen sylinterin puristus tai vauhtipyörän vastus.
Anekdoottina 4-sylinterinen dieselmoottori, sen yhden sylinterin puristustahti vaatii noin 5 kertaisen momentin verrattuna moottorin tuottamaan kokonaismomenttiin, eli kampiakselin vaihtokuorma on sitä luokkaa, että massan vähennys vaatii myös vauhtipyörän vaimennusta, kuten varmaan itsekin tiedät.Maksimimomenttia ei kysytty, joten vastasit asian vierestä. Kysyttyyn asiaan korjauksen oli oikea.
- Anonyymi
Vääntölujuus kasvaa halkaisijan kolmannessa potenssissa, eli nelinkertaisella halkaisijalla saavutettaisiin 64 kertainen vääntölujuus.
Sellaiselle olisi käyttöä 256 sylinterisessä rivimoottorissa, ei muualla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663372Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh453184Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1222688- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä861487- 391330
- 821199