Hei kaikki minua viisaammat. Olen aikani kuluksi ja kun tykkään leipoa yrittänyt tehdä sämpylöitä. Ok kaikki ainekset kuppiin ja kunnon sekoitus, kohotus ja vaivaaminen. Sitten pyöritän pötkylän taikinasta ja pätkin siitä pätkiä ja pyöritän palloiksi. Kohotan näitä palloja ja sitten laitan uuniin. Mutta aina niistä tulee lättänöitä. Kyllä niitä nyt voi syödä ei siinä mitään, mutta ei niistä tule komeita kohokkaita palloja vaan litteitä lätysköitä. Neuvokaa minua missä teen virheen?
Sämpylöiden teko
3
631
Vastaukset
- Anonyymi
Noussut taikina lösähtää jos sitä kolistelee. Voisiko siinä olla syy? Varovasti kohonneet pullat uuniin etteivät lässähdä?
- Anonyymi
Ehkä taikinassa liian vähän jauhoja tai sitten liikaa kohotettu pellillä.
- Anonyymi
Leivo sämpylät, laita pellit uuniin ja uuni ylä ja alalämpö 150 asteeseen 45 sekunttia ja sammuta uuni. Seuraile lasin läpi nousemista. Olen käyttänyt sisäulkolämpömittaria ja lämpö nousee uunissa n 40 asteeseen ja alkaa hiljalleen laskea. Tunti tai pari ja ovat kohonneet kunnolla ja otat pellit uunista, kun nostat uunin lämpötilan sopivaksi.
Tosiaan vastukset ovat päällä vain 45 sekunttia. Leivon gluteenittomia sämpylöitä ja hapanleipää. Hapanleipää pitäisi kohottaa jopa 6 tuntia, jotta tulee noussutta ja pehmeää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1013731
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se482661- 1142499
24/7 sinä mielessä, ihan jatkuvalla syötöllä
Aamulla herätessä, päivällä melkein nonstop, illalla nukkumaan mennessä, öisin herätessä. Mikä viddu tässä on 🤣391988Jotain pitää nyt keksiä että sinut näkisi
Ensiviikolla viimeistään. Tälle on pakko saada kunnon piste tai sitten aloitetaan loppuelämä yhdessä, tulen hulluksi muu301767Mulla tulee vaan niin
Paha olo siitä mitä teidän välillä on. Vaikka se on sun päätös mitä haluat. Tuntuu että menetän jotakin vaikka tiedän et221551- 271532
- 221338
Mitkä olivat viimeiset sanasi ikävoinnin kohteellesi
Ja milloin? Mitä olisit sanonut jos olisit tiennyt että ne jäävät viimeisiksi -ainakin toistaiseksi?701275Olikohan se
Kuitenkin niin, että kiinnostuit minusta ihan tosissaan. Loukkaannuit, kun en ollutkaan valmis tapaamaan sinua.. Pelkäsi81261