Hei kaikki minua viisaammat. Olen aikani kuluksi ja kun tykkään leipoa yrittänyt tehdä sämpylöitä. Ok kaikki ainekset kuppiin ja kunnon sekoitus, kohotus ja vaivaaminen. Sitten pyöritän pötkylän taikinasta ja pätkin siitä pätkiä ja pyöritän palloiksi. Kohotan näitä palloja ja sitten laitan uuniin. Mutta aina niistä tulee lättänöitä. Kyllä niitä nyt voi syödä ei siinä mitään, mutta ei niistä tule komeita kohokkaita palloja vaan litteitä lätysköitä. Neuvokaa minua missä teen virheen?
Sämpylöiden teko
4
903
Vastaukset
- Anonyymi
Noussut taikina lösähtää jos sitä kolistelee. Voisiko siinä olla syy? Varovasti kohonneet pullat uuniin etteivät lässähdä?
- Anonyymi
Ehkä taikinassa liian vähän jauhoja tai sitten liikaa kohotettu pellillä.
- Anonyymi
Leivo sämpylät, laita pellit uuniin ja uuni ylä ja alalämpö 150 asteeseen 45 sekunttia ja sammuta uuni. Seuraile lasin läpi nousemista. Olen käyttänyt sisäulkolämpömittaria ja lämpö nousee uunissa n 40 asteeseen ja alkaa hiljalleen laskea. Tunti tai pari ja ovat kohonneet kunnolla ja otat pellit uunista, kun nostat uunin lämpötilan sopivaksi.
Tosiaan vastukset ovat päällä vain 45 sekunttia. Leivon gluteenittomia sämpylöitä ja hapanleipää. Hapanleipää pitäisi kohottaa jopa 6 tuntia, jotta tulee noussutta ja pehmeää. - Anonyymi00006
Tee mieluummin ciabatta sämpylöitä 3,5 dl vettä, merisuolaa, 12,5 g tuorehiivaa 2 rkl oliiviöljyä 7 dl jauhoja. Sekoita hyvin ja anna kohota kuunnolla eli noin 1,5 h. Kumoa taikina jauhotetulle leivinpöydälle jaa sämpylöiksi ja laita leivinpaperin päälle. Anna kohota sen aikaa, kunnes uuni saavuttaa 250 C ja paista sitten 20 minuuttia.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?
Loviisan satamaan tuotiin laivalastillinen pähkinänkuoria Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al1383433Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/802172Koulujen kesälomien siirto
Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut1371835- 1291792
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee271714- 1381385
Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1131295Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",21258"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!541186Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?
Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka1461070