Saarnaajan paluu

Anonyymi-ap

Rakkaat ystikset, kokoontukaamme tänään pohtimaan kahta suurta hyveitä: ystävällisyyttä ja epäitsekkyyttä. Näissä piirteissä heijastuu Jumalan rakkaus, joka ei odota vastapalveluksia, vaan antaa itsensä ehdoitta.

Jeesus itse sanoi: “Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille” (Matt. 7:12). Tämä niin kutsuttu kultainen sääntö on meille tienviitta. Se kutsuu meitä näkemään toisen ihmisen, ei vain ohikulkijana, vaan rakkauden kohteena, Jumalan luomana lähimmäisenä.

Mitä ystävällisyys on? Se ei ole pelkkää kohteliaisuutta tai hetkellistä hymyä. Ystävällisyys on sydämen asenne, jossa olemme valmiita kantamaan toistemme kuormia, kuten Paavali kirjoittaa: “Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain” (Gal. 6:2). Ystävällisyys syntyy halusta nähdä toisen ilo ja hyvinvointi yhtä tärkeänä kuin omamme.

Epäitsekkyys puolestaan haastaa meidät astumaan itsekkyyden varjosta valoon. Se kysyy: “Mitä voin antaa, enkä vain, mitä voin saada?” Se muistuttaa, että jokainen hyvä teko on siemen, joka kantaa hedelmää niin antajalle kuin vastaanottajalle. Kun annamme aikaamme, resurssejamme tai rakkauttamme ilman odotusta palkkiosta, me heijastamme Jumalan armoa.

Kertomus laupiaasta samarialaisesta on yksi Raamatun selkeimpiä esimerkkejä näistä hyveistä. Tie Jerikosta Jerusalemiin oli vaarallinen, ja tuo mies, joka auttoi haavoittunutta, ei ajatellut omaa turvallisuuttaan. Hän pysähtyi, kun muut kulkivat ohi. Hän antoi aikaa, vaivaa ja omia resurssejaan auttaakseen toista. Tämä on epäitsekkyyden ja ystävällisyyden kuva.

Mutta, rakkaat kuulijat, miten tämä voisi näkyä omassa elämässämme? Ystävällisyys ei vaadi suuria tekoja. Se alkaa arjen pienistä eleistä: sanasta, joka rohkaisee, hymystä, joka lämmittää, tai teosta, joka helpottaa toisen taakkaa. Epäitsekkyys ei ole pelkästään antamista, vaan myös toisen asettamista etusijalle: kuuntelemista, kun joku tarvitsee tukea, tai anteeksiantoa, kun siihen on vaikea ryhtyä.

Kun annamme itsemme ystävällisyyden ja epäitsekkyyden palvelukseen, Jumalan valo kirkastuu kauttamme. Se tuo toivoa maailmaan, jossa kylmyys ja itsekkyys liian usein vallitsevat. Ystävällisyys ja epäitsekkyys ovat kuin majakka, joka ohjaa meidät pois omanvoitonpyynnin karikoilta kohti yhteisöllisyyden turvallista satamaa.

Rukoilkaamme, että Jumala sytyttää sydämiimme tämän liekin, että voisimme kulkea elämäämme eteenpäin ystävällisyyden ja epäitsekkyyden ohjaamina. Ja muistakaamme, että jokainen hyvä teko, olkoon kuinka pieni tahansa, on askel kohti sitä suurta tehtävää, jonka Jumala on meille antanut: rakastaa toisiamme, kuten Hän on meitä rakastanut.

Aamen.

12

299

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Oliko tämä KD vaaliohjelma?

• Anonyymi

Annan negatiivisuuden kulkea ohitseni koskettamatta mieltäni.

ANTI-NEGA

• Anonyymi

Aamen. Nyt naimhan 😝😝💦

• Anonyymi

Minuutin pikamuna taas äänessä. 🤣

• Anonyymi

Kyllä, ja naiset kiittää

• Anonyymi

Kiittävät tyhjästä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiittävät tyhjästä?

Hyvin on vattat kasvanu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvin on vattat kasvanu

Afrikan nälkäiset kiitollisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Afrikan nälkäiset kiitollisia.

Sole minun ongelma

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sole minun ongelma

Poika, ei sulla mitään muuta olekaan kuin ongelmia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Poika, ei sulla mitään muuta olekaan kuin ongelmia

Spedellä palo käämit

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Spedellä palo käämit

Lakkaa vinkuheinä vinkumasta ja mene töihin.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      198
      6908
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      2036
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1688
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1390
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1238
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      50
      1098
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      100
      1074
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      7
      996
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      954
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      929
    Aihe