Valta ja valitsemiinen

Sosiologinen ajattelu

Työ ei ole mikään turvallisuudenaihe! Se on valinta!

Äsken näin taas otsikon Suomi24ssä, jossa sanottiin, että "suomalaiset arvostavat asuinpaikassaan työpaikan saatavuutta". Tämä johtaa harhaan siten, että työ ei ole mikään saavutus tai itseisarvo, eikä turvallisuudenaihe, vaan työhön ryhtyminen on valinta, kuten myös omasta tahdosta luopuminen.

4

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Duunari

      Tosi on. Luovun heti omasta tahdostani työstä, jos näkkileipää, ja vähän voitakin, on tarjolla suuhun samaa vauhtia.
      Kerro vaan, mistä euroja on virtaa, että voin vapaasti valita tämän oman mieltymykseni?

    • susilampaaksi

      ihminen luopuu itsemääräämisoikeudestaan työ-ajaksiko? Mielestäni työhön mennään tekemään vain työsuoritus. Tekijä tietenkin vastaa työstään toimeksi-antajalleen. Työn ei pitäisi olla itseisarvo, eikä saavutus, mutta ihmisten elintaso on usein työstä riippuvaista ja on ymmärrettävää, että ihmiset järjestelevät asioitansa työn ehdoilla.

      Työn itseisarvosta ei nykyaikana kannata pitää kiinni. Työn varaan ei voi laskea tulevaisuuttaan. Asenne työhön on muuttunut järkiperäisemmäksi, miksi olla työpaikalla tyhjän panttina? Maailma on tullut vapaammaksi ja työ on valinta. Nyt kun keksisi viellä miten saada aikaan vakavaraisuutta ja turvallisuutta.

      • kommentista

        Minä sanoin, että työ on valinta, ja että se kuitenkin koetaan jonkinnäköiseksi velvollisuudeksi ja arvoksi. Ei sinun sitä täydy toistaa. Ihminen luopuu itsemääräämisoikeudestaan työ-ajaksi, koska tehdään valinta oman tahdon ja työnantajan tahdon välillä. Ihmisen elintaso todella on riippuvainen työstä kapitalismissa, ja siksi ihmisillä ei ole mitään muuta kuin työ -omasta tahdosta luopumisen valinta. Työn muuttuminen järkiperäisemmäksi ei näy tässä asiassa, ja on turha väittää, että jonkinlainen järkiperäistyminen perustelisi valinnan työhön rupeamisesta. Työn luonnetta ei voida perustella sillä itsellään, vaan sen olemassaolon perusteilla. Miksi palkkatyö on? Miksi jotakin yksittäistä työtä tehdään? Miksi ihmisen täytyy ansaita elantonsa palkkatyöstä. Kaikki nämä kysymykset viittavaat valtasuhteisiin yhteiskunnassa, jos et sitä vielä hoksannut.


    • Ihanne.

      Tietenkin työ on valinta. Ei siihen sinua kukaan pakota.

      Mutta myös oikeudet ovat valinta. Niitä ei sinulle kukaan anna.

      Oletus, että sinulla olisi oikeus olla näkemättä nälkää, olla turvassa itseäsi sortavilta yksilöiltä tai metsän eläimiltä ja saada suoja päällesi automaattisesti on väärä. Ei tuollaista oikeutta ole.

      Mutta ihmisellä on yhteisö. Yhteisö suojaa jäseniään, vaikka nämä eivät itse osaisikaan hankkia kaikkia välttämättömyys tarpeita. Eli minä en osaa kutoa, kasvattaa viljaa tai leipoa leipää. Taloa osaan pitää kunnossa, mutta sen rakennusaineiden teko ei luonnistuisi. Mutta osaan joitakin taitoja, joita yhteisö, tai ainakin joku yhteisössä, pitää tarpeellisena.

      Nämä taidot vaihdan sellaisiin asioihin, joita itse tarvitsen tai haluan. Tietenkin yhteisöt ovat muuttuneet niin suuriksi ja taidot niin pitkälle erikoistuneiksi, ettei pelkkä työn tuloksen vaihtaminen toiseen enää onnistu, joten on käytettävä merkkejä siitä, mitä on saanut aikaan, eli rahaa.

      Nyt, jos astut tämän piirin ulkopuolelle, sinulla ei ole oikeutta olettaa, että muut yhteisön jäsenet tuottavat sinulle välttämättömyystarvikkeita ja palveluja. Sen talon, jossa asut on rakentanut joku, sitä bussia jossa istut ajaa joku, sen kadun jota kävelet on myös tehnyt joku toinen yhteisön jäsen. Se tietokoneen monitorikaan ei ole syntynyt itsestään. Miksi näillä ihmisillä olisi mitään velvollisuuksia auttaa juuri sinua, saamatta mitään takaisin?

      Vastaus on yksinkertainen. Jos et ole osa yhteisöä, et voi odottaa yhteisön kannattelevan sinua. Voit tietenkin höpöttää jotain vapaudesta, mutta etkö odottaessasi muiden rakentavan talosi, valmistavan ruokasi ja pitäessä sähkön lampuissa, ole pelkkä orjuuttaja? Eli sinun käsityksesi 'vapaudesta' on 'Vapaus sinulle, orjuus muille'?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe