Jatkoa Nojatuoliin,,

Hyvää sunnuntaiaamun jatketta, päivä jo kohta tavoitetaan.
Nukuin kahdeksaan, sitten jotain touhuilin ja vähän myöhässä olen.

Brinkkala kyselit tuota nukahtamiskonstia, minulla on ollut se rentoutustaito jo pitkään, saan unen päästä melkein heti, kun saan pääni kaivettua hyvään asentoon.
Olin joskus joogatunneilla ja siellä opeteltiin rentoutumaan ja se on hyvin toiminut, kun joka kohdan kehostaan saa niin sanotusti löysään tilaan, ei jännitettä missään, uni taatusti tulee.
Minun huonosti nukkuminen johtuu varmaan unien määrästä, niitä näen paljon ja uni ei siten ole täydellistä.
Ajatukset pitäisi myös saada karkotettua, jos paljon asioita jää mieleen päivästä, niitä pohtien ei uni tule.
Toivon uniesi selkeytyvän ja saat lepoa tarvittavan määrän, minulla määräksi kertyy kahdeksan tunti, vähän pätkien kylläkin.

Noista hoivakodeista vielä sen verran, että jos potilas on mieleltään virkeä varmaan saa haluamansa, mutta jos ei muista missä on, miten pitäisi toimia, on henkilökunnan hoidettavissa.
Muistissani on anoppini, joka viimevuodet asui hoitolaitoksessa, oma huone, omat tavarat, mutta niin erakoitunut, ettei halunnut mihinkään mukaan mennä, ehkä se tuntui niin surulliselta, että toivon voivani elää oman elämän omassa kodissa.
En muista häntä iloisena koskaan siellä ollessaan, kai se jokaiselle omat ajatukset aikaan saa, ikävältä vaikutti.

Taidan paistaa puolukkapiirakan, nyt sellainen mielessä pyörii, pitää näitä mielitekoja yrittää aina toteuttaa, sekin hyvää mieltä antaa.
Kukkien kastelu on pyhäpäivän hommia, aika rutiinien täyttämää tämä elämäni on, joka päivälle joku tärkeä tekeminen, ajatus siitä syntyy, että olen ahkera ollut;)
Voisi sanoa, että kaavoihin kangistunut ollen, mutta pois se minusta, elämäni on sisältöä täynnä juurikin töiden suunnittelun avulla.

No niin, tässäpä tyhjä alusta on täyttämistä varten, tervetuloa kirjoittelemaan

58

580

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyvää päivää!
      Kiitos Hil-la vinkeistä. Kyllä minä olen yrittänyt noita hengitys- rentoutusharjoituksia. Minulla tuppaa menemään keho ja mieli ylivireystilaan samalla, kun olen väsynyt.
      Sain viime yönä unta n. 7 h. Oli kaunis päivä eilen, sulat tiet. Olin paljon ulkona, välillä istuin penkillä lämmikkeen päällä, olin ja katselin vaan.
      Aiemmin syksyllä tein rauhallisen iltalenkin, silloin nukuin n. 6-7 h. Sitten tuli liukkaat. Pieni lumikuorrute on taas maassa. Täytyy kuitenkin vaikka talon ympäri kiertää, jos se happi onkin mun unilääke :)
      Helmikuussa kuitenkin jo ollaan, helpottanee pikkuhiljaa.
      Tuumasta toimeen ja menoksi :)

Hyvää pyhäpäivän jatkoa!
      /ex-brinkkala

• Anonyymi

Uni, tai sen kesto ja laatu on taas minullakin hakusessa. Liikaa tapahtumista ja liikaa kierroksia - näin sitä itselleni selittelen.
        Hil-lan ja brinkkalan pohdinnat antoivat tietysti lisävalaistusta asiaan. Tuttuja juttuja, mutta unohtuvat välillä - tai sitten ei vaan "jaksa" niihin paneutua vaan antaa periksi ja yrittää tehdä valvomisesta miellyttävää..)) Hyvä kirja auttaa paljon, minua.

Fyysinen aktiivisuus on ilman muuta hyväksi, mutta aina ei jaksa itseään piiskata sille iltalenkillekään ja urbaani ympäristö ei muutenkaan houkuta vanhaa liikkeelle ilta-aikaan.
        Juoksumatollakaan ei viitsi askeltaa, ellei ulos näe.

No. Pieniä murheita, ei pitäisi edes mainita, kuten ei tätä loputonta juoksemista verikokeissa ja silmätippojen kanssa ähräämistäkään. En löytänyt itselleni edes vertaistukiryhmää riittävän läheltä.
        Ei oiken houkuta matkata ilta-aikaan toiseen kaupunkiin.

Kun oma lonkkaleikkaukseni tehtiin kolme vuotta sitten, se tuntui olevan läpihuutojuttu, kuulin vain onnistuneista leikkauksista. Kun tuttuni joutui leikkauspöydälle vuosi sitten, olin yllättynyt, kun hän ensin joutui viipymään sairaalassa kuumellun vuoksi eikä taida oikein vieläkään olla tyytyväinen leikkaustulokseen, kipuilua on ollut. Samaa kertoi toinen tuttu 57-vuotiaasta veljestään.
        En minäkään epäile hoitohenkilöstön ammattitaitoa, mutta resurssien puutteesta on puhuttu vuosia, yleensä pula on kai hoitajista, ei niinkään kirurgeista. Samoin maallikkokin pystyy näkemään puutteita sairaalahygieniassa.
        Niin että taitaa jo olla lottovoitto tuo leikkauksen onnistuminen ensi yrittämällä ?

Minulta leikattiin pari vuotta sitten näköä haittaava lippaluomi - julkisella puolella, koska se oli pari tuhatta edullisempi kuin yksityisellä puollella. Heti pystyin itsekin näkemään, että tulos ei ollut hyvä. Kirurgi ei "viitsinyt" poistaa luomen yläpuolella olevaa rasvapattia mikä tietysti vaikutti lopputulokseen. Ehkä hyvä niin, koska tutulta se poistettiin, mutta osuttiin johonkin hermoon ja luomi ei laskeutunut kunnolla, vaan silmä jäi raolleen. Vieläkään ei ole korjausleikkaukseen päässyt, vai eikö uskalla hakeutua ?

Näistä ei ehkä pitäisi kertoa koska epäonnistumiset ovat ymmärtääkseni kuitenkin marginaalisia. Silti niistä puhuminen tuntuisi kuitenkin olevan paikallaan, koska hoidon tason laskeminen ei nyt ainakaan palvele ketään... Uusintaleikkauksista tulee tietysti lisäkustannuksiakin, harmin, kivun ja säryn lisäksi.

Yksi kuriositeetti muistui vielä mieleen omasta sairaalajaksostani. Samassa huoneessa kanssani oli yli 80-vuotias anestesialääkäri, jolle lonkkaleikkaus tehtiin yhdeksättä kertaa ! Hän kyllä otti syytä omallekin kontolle. Hän harrasti tanssia "..)) ja melkein heti leikkauksen jälkeen hän otti lattiallla muutaman tanssiaskeleen ja kävi tietysti henkilökunnan kanssa "kiivasta" keskustelua tarjotuista särkylääkkeistä...Mutta silti - hänkin sai tarvittavan hoidon ja saattoi jatkaa tanssimista..))

Voimia ja kärsivällisyyttä lonkkapotilaalle ja kaikille muillekin kärsiville...
        demeter1

• Anonyymi

Ei kahta ilman kolmatta. Lonkkani leikattiin jo kolmannen kerran. Sairaskuljetustaxi toi minut lauantai-iltana OYS-yliopistolliseen sairaalaan, jossa minut vietiin suoraan leikkaussaliin.
      Leikatun lonkan olivat sairaalabakteerit jo ensimmäisen leikkauksen aikana saastutteneet.
      Nyt naiskirurgi korjasi miesten töpeksinmät
      Ehkäpä vaikein on takana, tosin kivut ovat vielä kauankin seuranani. Yöt kuin myös välillä päivätkin nukkua tuhisen. Kipujahan ei tarvitse kärsiä, lääkkeet tasapainottavat.

Esikoisemme minun mieheni ovat juuri nyt apunamme käytännön järjestelyissä. Milloin ambulanssiralli loppuu jää nähtäväksi. Ehkä kerkiän nähdä mieheni ja hänen tyttärensä ennen kuin he lentävät Hollantiin.

Kyllä meitä ikäihmisiä hyvin hoidetaan, suurinosa
      kirurgianosaston jalka- ja lonkkapotilaista on ikäihmisiä.

• Korppis kuittaa.

• Anonyymi

Tuleekohan sinusta ihmistä enää ikinä :(((

• Anonyymi

Kyllä sinua nyt koetellaan enemmän kuin laki ja hyvät tavat sallii.

Sairaalabakteereista on tullut varsinainen riesa. Minäkin sellaisen sain v.2012 ja jouduin olemaan Kys:issä viikon. Hoito oli maksutonta, koska Kys:istä sen pöpön sainkin.

Jospa nyt pääsisit kuntouttamaan itseäsi lopultakin.
        Toivotaan niin.

Tsemppiä!

kylmätotuus

• Anonyymi

Miten se sinun kaatuminen, oliko se mieslääkärin töpeksintää? Sairaalabakteeri taitaa olla merkki sairaalan huonosta hygieniasta, ei lääkärin vika sekään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten se sinun kaatuminen, oliko se mieslääkärin töpeksintää? Sairaalabakteeri taitaa olla merkki sairaalan huonosta hygieniasta, ei lääkärin vika sekään.

Kummastakohan sairaalasta se pöpö loppujen lopuksi on, kun on veivattu edestakaisin ja välillä kotiinkin. Syyttelevät sairaalat vain toinen toisiaan, kun itse töpeksineet leikkauksen.

• Anonyymi kirjoitti:

Kummastakohan sairaalasta se pöpö loppujen lopuksi on, kun on veivattu edestakaisin ja välillä kotiinkin. Syyttelevät sairaalat vain toinen toisiaan, kun itse töpeksineet leikkauksen.

Hyvää huomenta ja uuden viikon alkua.
        Viikot vierivät, ei oikein tajuakaan mihin aika menee, ikä karttuu.
        Katselin FB:sta kaksosten elämää ja tuli mieleen, että kai minäkin joskus tuosta aloitin, suloisia pieniä tyttösiä nämä poikani tyttären lapsoset.
        Tänään taas LaPromesa päivä, ohjelmaa iltapäiväksi, kiva kun on jotain odotettavaa.
        Niskani on kipeä, olen niin uutterasti pelannut Mahjongia, niska ja kädet uupuu, mutta peli kiehtoo.

Onpa nuo vastoinkäymiset nyt kovanlaisia sinulla korpikirjailija, mutta sanotaanhan että kolmas toden sanoo ja näin toivon kohdallasi myös olevan.

Monella lenkki ja muu happihyppely unen antaa, tai rasitus myös unen saannin lääke.
        Muistan mökillä ollessa, kun päivän uurasti pihatöiden kanssa, hyvä kun sänkyyn ehti, kun uni vei mennessään.
        Kohta kevätaurinko lämmittää ja voi jo istahtaa puiston penkille, aiemmin jo parvekkeelle voi tuoliin pesän tehdä.
        Mieliala valoisuuden avulla noususuunnassa, ja tuntuu kuin elämä hymyilisi paremmin kuin pimeyden kanssa eläessä.
        Vaikka nämä' neljävuodenaikaa on totuttu kohtaamaan, aina se kevääntulo ihmeelliseltä tuntuu.
        Mullan vaihto kukille alkaa olla ajankohtainen sekin. sitten päivittäinen seuraaminen onnistuiko kasvu vauhtiin, aina jotain uutta elämään syntyy mitä odottaen seuraa.

Nyt pitää asioida pankissa, muutama lasku odottaa maksuun panoa, sitten aikanaan tili hupenee niiden osalta, mutta aina on vielä elämiseen jäänyt tarpeeksi, ihana elää aikaa ettei velkaa kenellekään, kerkesi sitäkin maksaa, kun kaikki oli työllään hankittava.
        Hyvän elämän ehti mieheni minulle järjestää, harmi, että niin vähän aikaa sai nauttia kättensä töistä.
        Yhdessähän ponnistimme, mutta hänen osuutensa paljon suurempi oli.

Hyvää päivän jatkoa ja pieni pakkanen piristää, jos ulkoilemaan kykenee.

• korppis
        Anonyymi kirjoitti:

Terveiset täyshoidosta@

Sairaakabakteeri nimitys ei itseasiassa kerro mistä bakteeri on lähtöisin. Jokaisessa meissä ihmisissä on iholla bakteereita. Kun iho avataan kuten leikkauksessa voi bakteereita päästä livahtaa leikkaushaavan kautta sisään ja aiheuttaa esim. kuten minulle tulehduksen leikatulle alueelle.

Kolmas leikkaus oli ns. puhdistusleikkaus. Nyt olen sidottu piuhoihin, jotka vievät antibiotteja suoraan vereen. Lisäksi minulla on kaksi piuhaa leikkaushaavassa imenässä kudosnestettä ulos.

Hygieenia on luonnollisesti tärkeää, mutta kannamme mukanamme pientä vihollista, joka voi kääntyä meitä vastaan, varotoimista huolimatta.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuleekohan sinusta ihmistä enää ikinä :(((

Olen enempi optimisti kuin pessimisti.
        Kyllä minä vielä tästä nousen, rakkaus kantaa.

• korppis kirjoitti:

Olen enempi optimisti kuin pessimisti.
        Kyllä minä vielä tästä nousen, rakkaus kantaa.

On sinulla kyllä ollut huonoa tuuriakin tuon lonkkaleikkauksesi kanssa. Oikeassa olet niiden sairaalapöpöjen kanssa, hygienia on tosi tärkeää leikkauksissa juuri näiden ihmisten omien luonnollisten "vihollisten " takia. Luin muuten juuri jostain, että kaikki vaatteet joita pidetään ihoa vasten pitäisi pestä vähintään 60 asteessa , koska 40-asteinen vesi ei tapa ihossa asuvia stafyylikokkeja.
        No, kyllä ne sinusta pitävät nyt hyvän huolen ja optimistinen asenteesi auttaa parantumiseen, tsemppiä ja halit,

• Anonyymi
        Paloma.se01 kirjoitti:

On sinulla kyllä ollut huonoa tuuriakin tuon lonkkaleikkauksesi kanssa. Oikeassa olet niiden sairaalapöpöjen kanssa, hygienia on tosi tärkeää leikkauksissa juuri näiden ihmisten omien luonnollisten "vihollisten " takia. Luin muuten juuri jostain, että kaikki vaatteet joita pidetään ihoa vasten pitäisi pestä vähintään 60 asteessa , koska 40-asteinen vesi ei tapa ihossa asuvia stafyylikokkeja.
        No, kyllä ne sinusta pitävät nyt hyvän huolen ja optimistinen asenteesi auttaa parantumiseen, tsemppiä ja halit,

Sairaslabakteeriin ei tehoa tavalliset antibiootit, syynä että on liikaa käytetty antibiootteja. Siksi ne tulehdukset on vaikea hoitaa. Jos ei ole vastustuskyky kunnossa , niin tuo tulehdus iskee herkemmin, elimistö ei kykene torjumaan.
        Tuo 60 asteen pesu on kyllä pitkään ollut tiedotettu ja vuodevaatteet välillä 90.

• korppis kirjoitti:

Terveiset täyshoidosta@

Sairaakabakteeri nimitys ei itseasiassa kerro mistä bakteeri on lähtöisin. Jokaisessa meissä ihmisissä on iholla bakteereita. Kun iho avataan kuten leikkauksessa voi bakteereita päästä livahtaa leikkaushaavan kautta sisään ja aiheuttaa esim. kuten minulle tulehduksen leikatulle alueelle.

Kolmas leikkaus oli ns. puhdistusleikkaus. Nyt olen sidottu piuhoihin, jotka vievät antibiotteja suoraan vereen. Lisäksi minulla on kaksi piuhaa leikkaushaavassa imenässä kudosnestettä ulos.

Hygieenia on luonnollisesti tärkeää, mutta kannamme mukanamme pientä vihollista, joka voi kääntyä meitä vastaan, varotoimista huolimatta.

Eihän semmosta olekaan,kuin sairaalabakteeri.
        Siitä tuli yleisnimi kaikille sairaalassa saaduille infektioille.
        Madiahan sitä lanseerasi suurin kirjaimin, silloin, kun MRSA (metisilliiniresistenttistafylococcusaureus)

Ikuisesti jäänyt mieleen opettajan sanat ´´aina kun mennään ihon alle, se on riski.´´

On Sinulla nyt riesaa, mutta onneksi olet selviytyjä ja on sitä tukiverkostoakin.

• Anonyymi
        korppis kirjoitti:

Terveiset täyshoidosta@

Miksi sitten syytit lääkäreitä tunaroinnista?

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Eihän semmosta olekaan,kuin sairaalabakteeri.
        Siitä tuli yleisnimi kaikille sairaalassa saaduille infektioille.
        Madiahan sitä lanseerasi suurin kirjaimin, silloin, kun MRSA (metisilliiniresistenttistafylococcusaureus)

Ikuisesti jäänyt mieleen opettajan sanat ´´aina kun mennään ihon alle, se on riski.´´

On Sinulla nyt riesaa, mutta onneksi olet selviytyjä ja on sitä tukiverkostoakin.

Mitä tarkoittaa että on selviytyjä? Eikö kaikki sitä ansaitse ja halua olla? Minun mieheni kuoli sepsikseen eli verenmyrkytykseen leikkaushaavan tulehduttua vaikka oli aina niin reipas , terveesti elävä ja positiivinen .Suuresti rakastavia, tukena olevia omaisia ja ystäviä oli paljon hänen elämässään ja tietysti lääketiede ja hyvä hoito. Ei selvinnyt. Oliko luuseri?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä tarkoittaa että on selviytyjä? Eikö kaikki sitä ansaitse ja halua olla? Minun mieheni kuoli sepsikseen eli verenmyrkytykseen leikkaushaavan tulehduttua vaikka oli aina niin reipas , terveesti elävä ja positiivinen .Suuresti rakastavia, tukena olevia omaisia ja ystäviä oli paljon hänen elämässään ja tietysti lääketiede ja hyvä hoito. Ei selvinnyt. Oliko luuseri?

Ei ollut luuseri. Kävi vain huono tuuri.
        Kaikkea hyvää sinulle.

• Anonyymi kirjoitti:

Eihän tässä nyt mistään luuserista ole kyse, tälläisten asioiden äärellä.
        Sepsis on vienyt perusterveitäkin.

Voimia Sinulle, onhan tuo ollut kova paikka.

• Pikkupakkasella alkoi helmikuu etelärannikollakin, , mutta maa on paljas, hohtavista hangista voi vain unta nähdä. Reipas kävely merenrantatietä ja kuntoportaat korkealle kalliolle saivat veren kiertämään ja happea aivoihin, sai puhtia viikon alkuun.

Huonekasvien hyvinvointia onkin aika pian tarkistaa, vielä annan niille lisävaloa tämän helmikuun ajan. Viikkorutiinit ovat hyödyllisiä, kuten Hillan sunnuntainen kukkienkastelu. Joskus tulee varmuuden vuoksi lisättyä vettä, vaikka kasvi ei sitä kaipaa, ylikastelulla olen monta viherkasvia pilannut. Joulukukkien aika on ohi, kompostoin viimeisenkin joulutähden, vaikka kyllähän se viherkasvinakin menestyisi. Nyt tarttuu joka ostosreissulla tulppaaninippu mukaan, väreissä täyskirjo.

Ikävää kuulla korppiksen vastoinkäymisistä, viheliäinen riesa tuo sairaalabakteeri. Mahdollisimman hyvää toipumista toivotan, aika siinäkin tekee tehtävänsä, sipulikukstkin vielä uinuvat mullan ja roudan alla. 🌷

• Anonyymi

Nyt se tipaton tammikuu loppui ihan huomaamatta. Meidän K-kaupassa on viinit piilotettu niin hyvin hyllyjen väliin, että en koskaan huomaa edes vilkaista niitä.
      Kauanko niitä onkaan jo myyty kahvipakettien ja kauraryynien ohessa? En ole koskaan muistanut ostaa. Niin että tipattomana tässä vaan hiippaillaan.
      Kaukolämpö reistaili viime viikolla. Huoltomiehet kävivät huoltamassa, ja lämpö nousi - ja nousi!! Kyllä mulle vähempikin riittäisi. Olen säätänyt mittareita ja pudottanut lämpöä, mutta aina vaan mittari on reilusti yli 20 C. Eihän se muuten mitään, mutta nyt uhkaavat pakkasilla, ja lämpölasku kasvaa.
      Pari sähkömiestäkin on käynyt, kun olen ostanut uusia valaisimia ikivanhojen tilalle. 5 valaisinta tämän vuoden aikana.
      Polttivat proppuja ja sammuivat vähän väliä. Talo alkaa olla ikääntymässä ja vanhuuden vaivojen vallassa. Pihanurmikollakin oli taas kaivuri tänä aamuna. Kaivaa kuoppaa viereisen asunnon seinän taakse. Nostelee isoja kivenmurikoita kasaan. Jäävätköhän ne siihen, kun työ joskus on valmis!
      En ole vaivoineni yksin!
      Hyvää alkavaa viikkoa. Kevättä kohden mennään, edes joku valopilkku sentään tässä murheen laaksossa. :))
      Mkr.

• Anonyymi

Tervehdys!
      "Mieluummin överit kuin vajarit"! On nuorison käyttämä sanonta vähän kaikkeen.
      Tällä mummolla meni eilen pahasti "överiksi". Olin synttäreillä ja maistoin "kinderkakkua". Olipa imelää. En yleensä edes maitosuklaatakaan syö, vaan tummaa suklaata, 80 % palan tai kaksi.
      Sokerihumalahan siitä tuli ja etova olo. Elimistö kertoi, että liika on liikaa kaikessa.

Voi sentään Korppis, kyllä olet nyt riepotusta saanut.
      Nuo bakteerit ovat aina kakspiippuinen juttu. Tietty määrä tarvitaan kotioloissa, että vastustuskyky säilyisi.
      MRSA- sairaalabakteeri oli oikein iso riesa vuosikymmen sitten ja tuli jäädäkseen.

Mikäli oikein luin ja tulkitsin, on puolisosi menossa synnyinmaahansa ja hänellä on siellä aikuisia lapsia. Siinä mielessä ehkä hyvä, että kun pääset kotiin voit keskittyä vain itseesi. Ei tarvitse huolta kantaa toisen hyvinvoinnista. Ikävähän tietysti on, mutta fyysinen toipuminen ehkä nopeampaa.
      Tsemppiä edelleen ja pian jo kevätauringossa paistattelet.

Minä tässä mietin, että pitäisikö "detox-kuuri" ottaa. No ei sentään, riittänee, että pari päivää kevennetysti.
      "Viherpiiperryksen" olen aloittanut muuntautumalla "ituhipiksi" ;) Kasvatan ituja ja oraita pöytäkasvihuoneessa.

Maanantai on hyvä päivä!
      /ex-brinkkala

• Anonyymi

No kyllä siinä kotona pitäisi joku olla turvana ainakin ekat päivät.Kun se hoivaviettikin ehti herätä 90vuotiaana.Mutta onhan tuokin näkökohta että pois jaloista. jotta saa rauhassa sairastaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No kyllä siinä kotona pitäisi joku olla turvana ainakin ekat päivät.Kun se hoivaviettikin ehti herätä 90vuotiaana.Mutta onhan tuokin näkökohta että pois jaloista. jotta saa rauhassa sairastaa.

Ai tarvitsee "vierihoitajan"? Itselläni ei ole lonkkaleikkauksesta kokemusta. Mielikuvitus kertoo, että rollaattori olisi paras tuki. Karmii ajatus, että olisi joku käsipuolessa tukemassa vaikka vessareissulla. Horjahdus ja mätkähdettäis lattialle kipeän lonkan päälle ja avustajan paino olisi lisänä.
        Woltti kuskaisi valmisruuat ja mikrolla lämmittäisin. Viikonloppuna lapset lataisi jääkaapin täyteen.
        Sosiaalinen puoli hoituisi videopuheluilla.
        No joo, minä olen introvertti ja kärsisisin hyysäämisestä, siitä on kokemusta.
        Olemme erilaisia kaikki ihmiset tykkänään.

Minä kävin ylimääräisessä vesijumpassa ja saunassa hikoilemassa eilisiä sokerisia kuona-aineita. Nyt on parempi olo.
        /ex-brinkkala

• Anonyymi kirjoitti:

Ai tarvitsee "vierihoitajan"? Itselläni ei ole lonkkaleikkauksesta kokemusta. Mielikuvitus kertoo, että rollaattori olisi paras tuki. Karmii ajatus, että olisi joku käsipuolessa tukemassa vaikka vessareissulla. Horjahdus ja mätkähdettäis lattialle kipeän lonkan päälle ja avustajan paino olisi lisänä.
        Woltti kuskaisi valmisruuat ja mikrolla lämmittäisin. Viikonloppuna lapset lataisi jääkaapin täyteen.
        Sosiaalinen puoli hoituisi videopuheluilla.
        No joo, minä olen introvertti ja kärsisisin hyysäämisestä, siitä on kokemusta.
        Olemme erilaisia kaikki ihmiset tykkänään.

Minä kävin ylimääräisessä vesijumpassa ja saunassa hikoilemassa eilisiä sokerisia kuona-aineita. Nyt on parempi olo.
        /ex-brinkkala

Illan korvaa@

Olen tilannut kodinhoidosta hoitoapua. Tarvitsen antibiotin laittajan ja pesuapua. Lisäksi tilasin turvapuhelimen. Serkut on informoitu avustusjärjestöön. ; ))

Siirryn yläkertaan enkä käytä rappusia. Olen myös tilannut siivoojamme ripsuamaan ja vaihtamaan sänkyvaatteet. Ruoka-yms tilaus kotiin kuljetettuna.

Täällä sairaalassa on kainosteluni karisseet, pyllynpuuhkimisapu on ollut tervetullutta.

No, aika näyttää miten selviän, mutta apua saa niin fyysistä kuin psyykkistä jos tarvis iskee.

Mieheni lähetti kuvan. Tytär oli leikannut hänen hiuksensa. Lopputulos kuin tekemäni.

• Anonyymi
        korppis kirjoitti:

Illan korvaa@

Olen tilannut kodinhoidosta hoitoapua. Tarvitsen antibiotin laittajan ja pesuapua. Lisäksi tilasin turvapuhelimen. Serkut on informoitu avustusjärjestöön. ; ))

Siirryn yläkertaan enkä käytä rappusia. Olen myös tilannut siivoojamme ripsuamaan ja vaihtamaan sänkyvaatteet. Ruoka-yms tilaus kotiin kuljetettuna.

Täällä sairaalassa on kainosteluni karisseet, pyllynpuuhkimisapu on ollut tervetullutta.

No, aika näyttää miten selviän, mutta apua saa niin fyysistä kuin psyykkistä jos tarvis iskee.

Mieheni lähetti kuvan. Tytär oli leikannut hänen hiuksensa. Lopputulos kuin tekemäni.

No niin, pienellä suunnittelulla kaikki hoituu. Pyykkejäkin voi kerätä, pölyt ei karkaa. Tilapäistähän tuo on, kun vähän sormien välistä oppii katsomaan. Pesut minä kokisin hankalimpana, mutta pesupyyhkeellä hoituu ja jos on pidee.
        Sinulla varsinainen armeija apuna, joten ei hätiä mitiä.
        /ex-brinkkala

• Anonyymi
        korppis kirjoitti:

Illan korvaa@

Miten pääset vessaan, se on monta kertaa päivässä ja yölläkin tehtävä ja nyt ei saa enää kaatua? Voisiko käyttää tilapäisesti vaippoja, niin ei tarvitse riskeerata? Kun on kova kipulääkitys, sekin voi huimata ja tulee riski kaatua. Eikö jonkun pitäisi tulla ihan olemaan kanssasi, ei vain käväisemään? Paranemista!

• Ehtoota@

Voimat meni aamusta, sen verran haipakkaa oli. Nukuin aamu-sessioiden jälkeen vetämättömänä pari tuntia.

Suunnittelivat kotiuttamista, hakivat toimenpidehuoneeseen pelästyin, mutta minulle selvitettiin mistä oli kyse. Anestesianlääkäri asensi pitkäaikaiskanyylin oikean kainalon alle.Pääsen eroon piuhasta ja antibiotit juoksutetaan suoraan kainalon alta verenkiertoon.

Kohta otetaan pois dreeni ja sen piuhat. Kysyin lääkäriltä miten voin parhaiten edesauttaa paramistani.

Syö hyvin.

Luulen, että olen tämän kolmen viikon aikana laihtunut, joten ei kun syömään.

• Olen vieläkin tolaltani.
      Avasin pankin sivut ja oli hyväksymättömissä maksuissa kaksi kpl 1700 euron laskua.
      Lasku oli joltain lähi-itään osoittavalla nimellä mutta saksaan johti pankkiteidot.
      Hermostuin kun ei tahdo puhelimella päästä pankkiin eikä oikein mihinkään.
      Jos olisin ollut huolimaton niin nyt olisi tilillä 3400 euroa vähemmän.
      Tilinumerot poistettiin, pitää mennä pankkiin tekemään uudet.
      Mietin jopa sitäkin että poistanko kokonaan verkkopankin ja alan hakemaan rahat kassalta. Mutta hankalaksi ja kalliiksi sekin tulee jos joutuu maksamaa laskujen maksusta ym...
      Minulla on aika hintava ja "hyvä" virustorjunta, mutta ei näy auttavan.
      Kirjoitan siksi että kannattaa olla valppaana.

• Anonyymi

Väitetään, että mobiilipankki olisi turvallisempi, kuin verkkopankki.
        Itselläni on molemmat.

• Anonyymi

Minulla on E-laskuna lähes kaikki vakituiset laskuni, enkä päivittäin käy tilillä tarkistamassa tilannetta.
        Minulta olisi mennyt tuollaiset haamulaskut maksuun! Tosin summa on niin iso, että olisi ehkä jäänyt maksamatta, minulla on joku esto maksatuksessa.
        Pelkään juuri noita salakähmäisiä yrityksiä, ja sen vuoksi en koskaan osta mitään netistä, joten en ole naputtanut sinne tilinumeroani. Auttaako se varjeltumaan hyökkäyksiltä?
        Mkr.

• Miten on mahdollista, että joku voi lähettää laskun toisen pankkiin, jos ei ole mitään laskutussopimusta.
        Osaako pankki sanoa, kuinka sinne on päästy.
        Tuo mobiilitunnistus, josta Ano mainitsi, on kuulemma hyvä ainakin siinä, ettei tarvitse käyttää pankkitunnuksia, jos ostaa jostain jostain tai käy viranomaissivuillla.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Miten on mahdollista, että joku voi lähettää laskun toisen pankkiin, jos ei ole mitään laskutussopimusta.
        Osaako pankki sanoa, kuinka sinne on päästy.
        Tuo mobiilitunnistus, josta Ano mainitsi, on kuulemma hyvä ainakin siinä, ettei tarvitse käyttää pankkitunnuksia, jos ostaa jostain jostain tai käy viranomaissivuillla.

Mobiilipankista oli kyse, ei mobiilitunnuksesta.

• Anonyymi kirjoitti:

Mobiilipankista oli kyse, ei mobiilitunnuksesta.

Ai juu, sekotin.

• Anonyymi
        UUSI

Mikä pankki sinulla on köytössäsi?

• Anonyymi
        UUSI
        Eliaana kirjoitti:

Ai juu, sekotin.

Tarkoitatte varmaan MOBIILIVARMENNETTA.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitatte varmaan MOBIILIVARMENNETTA.

Kirjoitin mobiilitunnistus, eikö se samaa tarkoita kun varmenne.
        En kirjoittanut mobiilitunnus.
        Vaan on se niin hiivatin tosi, että ei ole helppoa vanhan ihmisen tässä uuden tekniikan sanaviidakossa pysyä rattailla.

Kyllä tässä monta kertaa on pitänyt turvautua nuoren polven apuun.

• Anonyymi

Iltapäivää! Kaikeksi onneksi Korppis olet positiivinen luonne, se auttaa selviämään
      noista epäonnistumisista!
      Ei muuta kuin lippu korkealle, kyllä kaikki hyvin menee. Toivon parasta.!

Päivä on sujahtanut nopeasti pienessä puuhailussa.
      Pyykkivaateitani olen osaa manklannut ja osaa silittänyt. Vielä yksi pusero jäi silittämättä, se on huomenna sitten.
      Aurinkokin näkyi kauniisti iltapäivällä. Tänään onkin Valon päivä, myös Hugon.
      Myös Aino ja Alvar Aallon ja suomal.arkkitehtuurin ja muotoilun päivä.

Voidaan hyvin,
      Neeasa

• UUSI

Huomenta uuteen päivään ja tuntemattomaan päivän sujumiseen.
        Paljon on kaikenlaisia harmeja sattunut, niin sairauden kanssa painiville, kuin terveemmillekin.

Korpikirjailijan leikkaus aiheutti yllättäviä lisä vaivoja joiden hoitaminen on hankalampaa ja kesto paranemisen suhteenkin aikaa tulee viemään.
        Naapurini oli syksyllä lonkkaleikkauksessa ja ei kauankaan vienyt, kun opetteli kävelyä ja nyt jo kolmanteen kerrokseen askeltaa, näin eri tavalla nuo vaivat hoituu.
        Jokaisella ihmisellä on erilainen vastustuskyky ja hoidot paranevat eri tavoin.
        Vaikealta tuntuu kotiin pääsyn jälkeinen elämäsi, mutta apua varmaan annetaan ja ajan kanssa nuo kiusaavat vaivatkin poistuu, sitkeyttä tuskin puuttuu voittaa nuo harmisi.
        Tuo "syö hyvin" huomautus varmaan tosissaan otettava, vanheneva ihminen tarvitsee hyvin syömisen muutenkin, saati sitten sairastaessa.
        Kälylleni aina muistutan syömisen tärkeydestä, kun sanoo, että ei ruoka maistu.

Tuo sairaalabakteeri on levinnyt varmaan nimityksenä laajasti kaiken suhteen, kun vain sairaalasta joku tauti ilmenee on se sairaalabakteerin aiheuttama, kuten Eliaanakin mainitsit,
        Onhan todella kodissakin noita bakteereja jos missäkin asiassa ja kaikki huolta aiheuttaa.
        Avoin haava on aina tosin hyvin puhdistettava, tosi itselläni on kaikki tähänastiset ilman sen suurempaa huolta parantuneet, sekin on yksilöllistä.

Tuo liekkon pankkijuttukin herätti huolta, miten nuo laskut pankkiin pääsikään.
        Vahvistamattomina ei varmaan olisi maksuun mennyt ja varmaan pankistakin olisi yhteyttä pidetty.
        Harmittelin juuri joulun alla miten hankalaa on kohdallani, kun 400 euron nosto onnistuu päivässä, nyt ajattelen, että onpa hyvä kun tuo esto on voimassa.
        Harvoin käyn pankin palveluissa, laskujen maksuun laittamisessa pääasiassa, pitänee useimmin kurkata onko kaikki kunnossa, nykymaailman konnat osaa olla arvaamattomia.
        Alkaa tulla se sukanvarteen säästäminen, (jos on mitä säästä) mietinnässä, kun luottamus pankkeihinkin alkaa horjua, korkojakaan ei juurikaan makseta tileille.
        Oletko ottanut poliisiin yhteyttä?
        Mobiilipankki on minullakin, mutta asioin enemmän koneella pankin asioissa.

Minä en viinipulloja edes huomannut kaupan hyllyillä, ehkä ovat nii hyvin jauhopussien sekaan sijoitettu, että ei huomaa, kuten mkr mainitsi.
        Noin pieni suklaan maistelu ei nyt ylimääräistä huolta aiheuta, eihän se makea enää samalta maista kuin nuorempana, paljon on jäänyt jälkiruokien laittokin unohduksiin, ei tee mieli.
        Älä anna tuon huolen mieltäsi painaa brinkkala, uskon, että liikkumisesi huolen pitää ja painonkin kurissa, minulla se on vaikeampaa, mutta eipä siitä sen enempää.

Niin nuo kukat, aina niitä vaan kevään myötä rupeaa mieli löytämään, pientähän se on näin parveke kasvattajalla, mutta jotain kuitenkin.
        Amaryllikset laitaan komeron nurkkaan kuivumaan ja sitten aikanaan parvekkeelle, yritän taas kerran saada ne kukkiviksi ensi jouluksi, kai ne joku muu pois korjaa, jos olen jo matkani päättänyt.

Päivä jo täysivaloinen jo kahdeksan aikaan näki hyvin ilman sähköjä, kevät sieltä kurkkii, sitä tänäänkin odottamaan jään, voikaa hyvin, nauttikaa pakkassäästä.
        Taidan pyykin silitystä minäkin aloittaa, olen säästellyt hieman isommaksi pyykkikasani, nyt sitten on aika tarttua hommaan, Neeassan maininnat innostamana.

• Anonyymi
        UUSI
        Hil-la kirjoitti:

Paljon on kaikenlaisia harmeja sattunut, niin sairauden kanssa painiville, kuin terveemmillekin.

Korpikirjailijan leikkaus aiheutti yllättäviä lisä vaivoja joiden hoitaminen on hankalampaa ja kesto paranemisen suhteenkin aikaa tulee viemään.
        Naapurini oli syksyllä lonkkaleikkauksessa ja ei kauankaan vienyt, kun opetteli kävelyä ja nyt jo kolmanteen kerrokseen askeltaa, näin eri tavalla nuo vaivat hoituu.
        Vaikealta tuntuu kotiin pääsyn jälkeinen elämäsi, mutta apua varmaan annetaan ja ajan kanssa nuo kiusaavat vaivatkin poistuu, sitkeyttä tuskin puuttuu voittaa nuo harmisi.
        Tuo "syö hyvin" huomautus varmaan tosissaan otettava, vanheneva ihminen tarvitsee hyvin syömisen muutenkin, saati sitten sairastaessa.

Tuo sairaalabakteeri on levinnyt varmaan nimityksenä laajasti kaiken suhteen, kun vain sairaalasta joku tauti ilmenee on se sairaalabakteerin aiheuttama, kuten Eliaanakin mainitsit,
        Onhan todella kodissakin noita bakteereja jos missäkin asiassa ja kaikki huolta aiheuttaa.
        Avoin haava on aina tosin hyvin puhdistettava, tosi itselläni on kaikki tähänastiset ilman sen suurempaa huolta parantuneet, sekin on yksilöllistä.

Vahvistamattomina ei varmaan olisi maksuun mennyt ja varmaan pankistakin olisi yhteyttä pidetty.
        Harmittelin juuri joulun alla miten hankalaa on kohdallani, kun 400 euron nosto onnistuu päivässä, nyt ajattelen, että onpa hyvä kun tuo esto on voimassa.
        Harvoin käyn pankin palveluissa, laskujen maksuun laittamisessa pääasiassa, pitänee useimmin kurkata onko kaikki kunnossa, nykymaailman konnat osaa olla arvaamattomia.
        Alkaa tulla se sukanvarteen säästäminen, (jos on mitä säästä) mietinnässä, kun luottamus pankkeihinkin alkaa horjua, korkojakaan ei juurikaan makseta tileille.

Minä en viinipulloja edes huomannut kaupan hyllyillä, ehkä ovat nii hyvin jauhopussien sekaan sijoitettu, että ei huomaa, kuten mkr mainitsi.
        Noin pieni suklaan maistelu ei nyt ylimääräistä huolta aiheuta, eihän se makea enää samalta maista kuin nuorempana, paljon on jäänyt jälkiruokien laittokin unohduksiin, ei tee mieli.
        Älä anna tuon huolen mieltäsi painaa brinkkala, uskon, että liikkumisesi huolen pitää ja painonkin kurissa, minulla se on vaikeampaa, mutta eipä siitä sen enempää.

Niin nuo kukat, aina niitä vaan kevään myötä rupeaa mieli löytämään, pientähän se on näin parveke kasvattajalla, mutta jotain kuitenkin.
        Amaryllikset laitaan komeron nurkkaan kuivumaan ja sitten aikanaan parvekkeelle, yritän taas kerran saada ne kukkiviksi ensi jouluksi, kai ne joku muu pois korjaa, jos olen jo matkani päättänyt.

Päivä jo täysivaloinen jo kahdeksan aikaan näki hyvin ilman sähköjä, kevät sieltä kurkkii, sitä tänäänkin odottamaan jään, voikaa hyvin, nauttikaa pakkassäästä.
        Taidan pyykin silitystä minäkin aloittaa, olen säästellyt hieman isommaksi pyykkikasani, nyt sitten on aika tarttua hommaan, Neeassan maininnat innostamana.

Olen ymmälläni liekon vahvistamattomista laskuista.
        Miten ihmeessä joku tuntematon pystyy laittamaan laskuja hänen tililleen?
        Täytyyhän olla tarkat tiedot laskuttajalla.
        Itselleni tulee noin puhelinlasku ja sähkölasku.
        Tarkkaan sovittu.
        Sitten vahvistan mobiilipankkissa.
        Ei ikinä ole tullut yhtään epämääräistä laskua.
        En tajua ollenkaan tuota.

• Anonyymi
        UUSI
        Hil-la kirjoitti:

Hikistä huomenta palstalaisille. Meidän kaukolämpölaitetta käytiin tässä taannoin huoltamassa, ja nyt ollaan lämmön ympäröimiä. Säädän laitteen lämpömittaria alle 20C, silti huoneissa on 26C. Tuuletan kaiken aikaa. Kirjaimellisesti lämpö menee harakoille, jotka ovat ainoat pihalintuni tällä haavaa.
        Pihan ammottava kaivanto on peitetty. Pari suurinta kivenmurikkaa on muistoksi nurmikolle jätetty. Hanoista tulee kirkasta vettä.
        Niin on kaikki kohdallaan, ja vilpittömästi voin vakuuttaa, ettei lämpö luita riko. Hyvää päivänjatkoa.
        Mkr.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkkaan sovittu.

Tuosta Hil-lan nostosta 400€
        Se on itse määriteltävissä. Menee pankkitililleen ja laittaa sen määrän minkä haluaa nostaa vuorokaudessa.

• Anonyymi
        UUSI
        Hil-la kirjoitti:

Ei tuo nostoraja vaikuta tilisiirtoihin.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei tuo nostoraja vaikuta tilisiirtoihin.

Ei vaikuta ei. Täällä on nyt joillakin puurot ja vellit sekaisin.

• Anonyymi
        UUSI
        Hil-la kirjoitti:

Kevättä on selvästi ilmassa vaikka vähän pakastuikin. Kunpa ei lunta ja jäätä enää tulisikaan.

Joo, en minä olemattomista kurveistani huolissani ole :)
        Sokeri aiheuttaa kehossani herkästi tulehdustilan. Ensimmäiset merkit ovat maku suussa, sitten sormien nivelissä.
        Kovapäinen olen, vaikka tuon tiedän,niin joskus "makean himo" vie voiton tai halu kokeilla onko elimistö muuttunut. Runsaskuituinen ruoka ja liikunta stoppaa tulehduksen etenemisen. Ruodussa nyt taas seuraavaan heikkoon hetkeen.

Kiva, kun mainitsit Hil-la tuon mahongin. En pitkään aikaan ollut sitä muistanut pelata. Nyt taas koukutuin :) Olenkohan tavallista heikompi luonne, houkutuksille alttiimpi :)

Hyvää päivän jatkoa!
        /ex-brinkkala

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tuosta Hil-lan nostosta 400€
        Se on itse määriteltävissä. Menee pankkitililleen ja laittaa sen määrän minkä haluaa nostaa vuorokaudessa.

Aikoinaan mulla oli itse määritelty 500 euroo sitten yht´äkkiä en saanut, kun 400 kerralla.
        Nykyään, kun en juurikaan käteistä käytä, niin sillä ei väliä.
        Verkkopankkia käytän laskujenmaksuun ja pankkikorttia kaupoissa.

• Anonyymi
        UUSI
        Eliaana kirjoitti:

Aikoinaan mulla oli itse määritelty 500 euroo sitten yht´äkkiä en saanut, kun 400 kerralla.
        Nykyään, kun en juurikaan käteistä käytä, niin sillä ei väliä.
        Verkkopankkia käytän laskujenmaksuun ja pankkikorttia kaupoissa.

Tuo nostoraja vaikuttaa myös pankkikorttimaksuihin eli et pysty ostamaan yli 400 euron tuotetta.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo nostoraja vaikuttaa myös pankkikorttimaksuihin eli et pysty ostamaan yli 400 euron tuotetta.

korjaan tuota, kun kävin katsomassa oman korttini maksurajat, niin sielläkin olikin kolme
        eri rajaa. Käteisnostolle, pankkikortilla maksamiselle, sekä verkkopankkiostoksille.

Sory, Eliaana, että olin liian hätäinen tuossa klo 13.22

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Muuten joo.
        Muistui mieleeni, että, kun oltiin muutama vuosi sitten telkkua ostamassa veljelle.
        Hällä on alhainen nostoraja (itse määritelty) eikä pystynytkään maksamaan sitä sen takia, niin minä maksoin sen omalla kortillani juuri tuon takia.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

korjaan tuota, kun kävin katsomassa oman korttini maksurajat, niin sielläkin olikin kolme
        eri rajaa. Käteisnostolle, pankkikortilla maksamiselle, sekä verkkopankkiostoksille.

Sory, Eliaana, että olin liian hätäinen tuossa klo 13.22

Kaikkihan muuttuukin nykyään niin tiuhaan tahtiin ja tulee uusia systeemejä, ettei tämmönen tavis perässä pysy millään.

Vielä, kun ei ole kauheen kiinnostunut opetteleenkaan.
        On kai jonkin sortin laiskuutta, kun tulee vaan turvauduttua aina nuoriin.

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkkaan sovittu.

Ensimmäinen kerta on minullakin.
        Tuntuu uskomattomalta kun minun on hyväksyttävä maksut jotka menee suoraan tililtä.
        Huomenna menen pankkiin ja laitan nostorajan alas, nyt on 1500 euroa.
        Olisikohan voineet ottaa tililtä noin paljon ilman että pankista ei oteta yhteuttä.
        Edellinen pankkitoiminto oli Ruotsalaisen postimyyntifirman laskun maksu.
        Bonprix on nimi. Tänään tuli sähköpostiin tieto että maksu on mennyt perille.
        Mies oli nimeltään selvästi lähi-itään päin, mutta pankissa selvittivät että saksasta oli lasku lähetetty ja laskun aihe oli lahja.

• Anonyymi
        UUSI
        liekko kirjoitti:

Ensimmäinen kerta on minullakin.
        Tuntuu uskomattomalta kun minun on hyväksyttävä maksut jotka menee suoraan tililtä.
        Huomenna menen pankkiin ja laitan nostorajan alas, nyt on 1500 euroa.
        Olisikohan voineet ottaa tililtä noin paljon ilman että pankista ei oteta yhteuttä.
        Edellinen pankkitoiminto oli Ruotsalaisen postimyyntifirman laskun maksu.
        Bonprix on nimi. Tänään tuli sähköpostiin tieto että maksu on mennyt perille.
        Mies oli nimeltään selvästi lähi-itään päin, mutta pankissa selvittivät että saksasta oli lasku lähetetty ja laskun aihe oli lahja.

On E-maksuja ja Suoramaksuja.
        E-laskun olet itse hyväksynyt ja tehnyt pankkitilille kotona.
        Pankista tulee vielä Vahvistusilmoitus.
        Tekstarina tai miten on sopinut.
        Tarkastaa ja vahvistaa.

Suoramaksu sopimus on tehty pankissa.
        Laskut menevät automaattisesti maksuun.
        Suoramaksusta tulee kotiin laskujäljennös,jossa on tähdet maksun kohdalla.
        Näin on Nordeassa.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

On E-maksuja ja Suoramaksuja.
        E-laskun olet itse hyväksynyt ja tehnyt pankkitilille kotona.
        Pankista tulee vielä Vahvistusilmoitus.
        Tekstarina tai miten on sopinut.
        Tarkastaa ja vahvistaa.

Suoramaksu sopimus on tehty pankissa.
        Laskut menevät automaattisesti maksuun.
        Suoramaksusta tulee kotiin laskujäljennös,jossa on tähdet maksun kohdalla.
        Näin on Nordeassa.

Nostoraja on se, paljonko saat nostettua vuorokaudessa tililtäsi rahaa.
        Tämän voi tehdä itse.
        On myös muita rajoja.
        Laskujen maksun suhteen jne
        Kannattaa ne selvittää pankin kanssa.
        Voimassa oleva Henkilötodistus mukaan. Ajokortti ei käy.

• UUSI

Minulla ei ole mobiilivarmennetta, ihan omaa laiskuuttani. Se on tehtävä ensi tilassa.
      Alan olla niin epäluuloinen että uskaltaakohan enää käydä edes Facebookissa.
      Olen käynyt siellä siksi että näen mitä kaukana asuville facessa käyville tutuile ja sukulaisille kuuluu.
      Keskiviikkona menen pankkiin, minulla ei ole itsellänikään pääsyä tililleni kun sulkivat sen. Ihan hyvä, ei sinne pääse sitten muutkaan.
      Ihmettelen kuinka on mahdollista että laskut tuli erääntyviin maksuihin, ei niihin tule yleensä kuin sellaiset joihin olen antanut luvan.
      Taatusti en ole lupaa antanut tuollaiselle.
      Hermostuin eile niin että piti ottaa puolikas unitabletti että uni tuli.
      Nämä huoleni ovat pieniä Korppiksen taisteluun verrattuna. Hän on vahva persoona uskon että kesään mennessä asiat ovat jo paremmin.
      Minulla jalka alkaa olla aika hyvä kun vertaa aikaan kolme kuukautta sitten.

• Anonyymi
        UUSI

Ota mobiilivarmenne käyttöösi. Mobiilivarmenne on sähköinen henkilöllisyystodistus matkapuhelimessasi. Sen avulla todistat henkilöllisyytesi ja teet sähköisen allekirjoituksen silloin, kun nettiasiointi sitä vaatii.

• Anonyymi
        UUSI

Kuka on voinut päästä tilillesi?
        Periaatteessa kuka vaan!

• Anonyymi
        UUSI

Onpa outoa nuo laskut suoraan pankkiisi.
        Mutta nykyisin pystyvät hakkerit menemään niin pankkien kuin muidenkin isojen instanssien sivuille, niin olen lukenut.
        Maallikkona epäilisin, että ovat hakkeroineen jonkun verkkokaupan sivun ja sieltä tilinumerot.
        Onni onnettomuudessa, että eivät menneet suoraveloituksena tililtä. Pankissa selvinnee jotain.
        Tsemppiä sinun parantumiseen ja mökille pääsyyn.
        /ex-brinkkala

• UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Onpa outoa nuo laskut suoraan pankkiisi.
        Mutta nykyisin pystyvät hakkerit menemään niin pankkien kuin muidenkin isojen instanssien sivuille, niin olen lukenut.
        Maallikkona epäilisin, että ovat hakkeroineen jonkun verkkokaupan sivun ja sieltä tilinumerot.
        Onni onnettomuudessa, että eivät menneet suoraveloituksena tililtä. Pankissa selvinnee jotain.
        Tsemppiä sinun parantumiseen ja mökille pääsyyn.
        /ex-brinkkala

Hiljakkoin siirsin isomman summan rahaa, niin pankista tuli ilmoitus siirrosta erikseen ja kysyttiin, olenko siirtämässä tätä summaa itse.
        Jos et niin ota yhteyttä pankkiisi, sitten vielä annettiin uusi toinen tunnusluku.

• Anonyymi
        UUSI
        Eliaana kirjoitti:

Hiljakkoin siirsin isomman summan rahaa, niin pankista tuli ilmoitus siirrosta erikseen ja kysyttiin, olenko siirtämässä tätä summaa itse.
        Jos et niin ota yhteyttä pankkiisi, sitten vielä annettiin uusi toinen tunnusluku.

Esimerkillistä toimintaa pankiltasi.
        Nykyään saa niin usein lukea, että vanhuksilta on kalasteltu pankkitunnuksia. On ne varkaat ovelia ja häikäilemättömiä.
        Ollaan tarkkoina.
        /ex-brinkkala

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      213
      4063
    2. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      22
      3129
    3. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      259
      1834
    4. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      37
      1165
    5. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      1
      1165
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Ikävä
      143
      1030
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      84
      768
    8. Uskotko että halaatko

Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      63
      725
    9. Tiistaipäivää pakkastakin on

Hyvää päivää huomentakin. Olin vähän kaupungilla käymässä 😊❤️🌞❄️☕
      Ikävä
      176