Itsehallinto Saamenmaalle

Anonyymi-ap

Etelänmies ehdottaa: myönnetään Saamenmaalle samanlainen itsehallinto kuin on Ahvenanmaalla. Saa omat oikeudet, mutta myös velvollisuudet hoitaa palvelut itsenäisesti. Voivat itse päättää ehdot saamelaiskelpoisuudesta, turvata hyvinvointi- ja pelastuspalvelut jne.

20

910

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Suomen Rasistisin ihmisryhmä.- Saamelaiset

• Anonyymi

Ihan tosi. Alkaa jo sen verran ahdistaa tuo ryhmä, että alkaa olla aika hakea korvauksia valtiolta meidän muiden lapin ihmisten elämän ahtaaksi tekemisestä. Saamelaiset vinkuu kaikesta ja valtio uskoo. Asiat ovat ihan toisin mitä tuovat esille ja taas joku vinkuu.

• Anonyymi

Et ole käynyt koskaan kehäkolmosen ulkopuolella,saamelaisalueella on edelleen suomalaiset enemmistönä.

• Anonyymi

Täällä lapissa on enemmistönä peuranpyytäjien jälkeläiset. Saamelainen kulttuuri on ruotsin tunturien kulttuuri. Saamelaiset ovat lapissa konollialisteja ja yrittävät viedä meidän maat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täällä lapissa on enemmistönä peuranpyytäjien jälkeläiset. Saamelainen kulttuuri on ruotsin tunturien kulttuuri. Saamelaiset ovat lapissa konollialisteja ja yrittävät viedä meidän maat.

Helsinki jättää Saame yksin ja Brysseli saapuu ystäväksi Lappiin.
        Lapista tehdään Bryssein kuninkaiden kesämökkimaa,
        jonne suomalaiset pääsevät viisumilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ahven Maa on huono esimerkki.

• Anonyymi00022
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Edesmennyt anoppini joka oli osaksi norjan/suomen saamelainen oli aivan järkyttynyt nykyisten itseään saamelaisiksi kutsuvien toiminnasta. Hän omasi vahvan saamelasikulttuurin ja osasi myös jakaa sitä lapsenlapsilleen ja opetustyössään kaikille kiinnostuneille. Hän ei koskaan jaotellut ihmisiä, ei väittänyt että tämän perän ihmiset olivat täällä ensin, ei hamunnut maita, valtaa eikä rahaa. Hän antoi saamelaisen kulttuuriperinnön.
        Hän kertoi myös että se oli sitä aikaa hänen lapsuudessaan että poro oli ruokaa perheelle samoin kuin kala ja metsän elävät, lopulta tulivat myös pinet pellot ja karjaakin. Nämä olivat elämän ehto täällä lapissa. Ajat ovat muuttuneet. Se että omitaan yksinoikeuksia ei hänestä ollut oikein. Lappi kuuluu kaikille täällä eläville.

• Anonyymi

Miksi, siksikö että yksi varttisaamelainen haluaa julkisuutta?. Mielipiteitä pitäisi kysyä Lapissa syntyneiltä ja sinne jääneiltä ei sinne muuttaneilta lantalaisilta. Toisaalta turismilla on Lappi pilattu jo Kittilän korkeudelle asti, rinteet kasvaa kaljaräkälää ja nakkaria täynä ja joka paikka tulvii turistien jättämää paskaa.

• Anonyymi

Ei täällä ylälapissa ole mitään ongelmaa,kairaan mahtuu kaikkien huutelut,kirjoittaa postiauton tuoma suomalainen.

• Anonyymi

postiautontuoma suomalainen ei taia ymmärtää et hänen toivotaan ostavan postiautosta lipun takas mistä on tullutkaan. tää on realismia mut kaikki ei vaan tajua

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

postiautontuoma suomalainen ei taia ymmärtää et hänen toivotaan ostavan postiautosta lipun takas mistä on tullutkaan. tää on realismia mut kaikki ei vaan tajua

Ei ole kukaan saamelainen sanonut tuota.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole kukaan saamelainen sanonut tuota.

Kyllä on vaikka ovat itse muualta tulleita kolonialisteja ja yrittävät viedä meidän maat

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä on vaikka ovat itse muualta tulleita kolonialisteja ja yrittävät viedä meidän maat

Sulla ei ole maata muualla kuin kynnen alla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomen saamelaiset on maailman vanhin alkuperäiskansa, joten he eivät ole kolonialisteja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomen saamelaiset on maailman vanhin alkuperäiskansa, joten he eivät ole kolonialisteja.

Saamelaiset on tulleet suomeen myöhemmin kuin muut Täällä oli jo asukkaita. Lue historiaa äläkkä konollialistien kertomuksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Norjasta tulleita matuja he ovat!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saamelaisillakin on viisumit vanhentuneet ajat sitten.

• Anonyymi

Saamelaisille ihan oma maa, rajat vedetään ja siellä pysykööt riitelemässä keskenään. Monesta asiasta saavat aikaan vain riitoja, nyt poroparlamentissa ja milloin missäkin.
      Kyttäävät toisiaan ja jaottelevat väkensä oikeisiin saamelaisiin ja muihin joita ei kelpuuteta parlamenttiinsa tai mihinkään. Kateellista ja pahansuopaa väkeä, tämä ei ole rasismia mitä kirjoitin, kun näyttää, että siellä ei muuta osatakaan kuin riidellä ja aina haetaan syy kieltää joiltakin saamelaisuus. Ihme kuppikuntaa, en ymmärrä, kun eihän tuollainen riitely vie kenenkään asioita eteen päin vain hajottaa ja katkeroittaa.
      Asiat ovat sitä miltä näyttää ja tämä näyttää minun silmiin tällaiselta.

• Anonyymi

Jokseenkin raakaa tekstiä, mutta minustakin tuntuu juuri tuolta. Itse ovat ongelmansa aiheuttaneet.

• Anonyymi00021
        Anonyymi kirjoitti:

Jokseenkin raakaa tekstiä, mutta minustakin tuntuu juuri tuolta. Itse ovat ongelmansa aiheuttaneet.

Rahasta kaikki johtuu. Kun näiltä poromustalaisilta vietäis kaikki valtion ja vakuutus yhtiöiden tuet, riitelykin loppuis lyhyeen

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2371
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      344
      1971
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      24
      1856
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1653
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1478
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1022
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      17
      990
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      855
    9. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      840
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      798
    Aihe